Ei se mitään uunoilua ole. Ainoastaan suomessa autoilija tuohtuu toisen autoilijan liittyessä hänen eteensä, muualla sitä kutsutaan liikenteeksi. Pahimmassa tapauksessa te ajatte kilometrien ajan jonossa yhtä kaistaa, vaikka vieressä on vapaa kaista eikä mikään laki sitä kiellä käyttämästä. Minä ainakin käytän vapaan kaistan antaman hyödyn mulkun maineesta huolimatta ja laitan vilkun päälle ja liityn jonoon kun sen aika on. Ainoa mulkku tuolloin on se joka mahdollisesti vilkuttelee valojaan, tööttäilee tai on antamatta tilaa.
Vetoketju- periaate sujuvoittaa liikennettä - Auto ja liikenne - Turun Sanomat
Edit. Tossa linkissä näköjään puhuttuunkin kaupunkiliikenteestä ja itse olin moottoriteillä. Kaupunkiliikenteessä nopeuserot eivät ikinä nouse kovin suuriksi ja mukana on kaikenlaista risteystä jne., mutta siinä vaiheessa kun moottoritiellä toinen kaista matelee jo vaikka jotain viittäkymppiä, ei vetoketjusta ole tietoakaan, jos osa vetää vasenta kaistaa tuplanopeudella niin pitkälle kun kaistaa riittää. Kyllähän siinä se viimeiseen asti ohittava välttää omalta osaltaan jonossa ajamista, mutta kaikilla takana tulevilla se jonossa normaalia hitaammin ajaminen muuttuu siihen nylkytykseen, missä liikenne pysähtyy jatkuvasti täysin ilman mitään oikeaa syytä.
Viimeksi muokattu: