Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 661
  • 13 269

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä mä silti sanon että nämä jotka ajaa esim. satasen alueella sellaista 80 km/h vauhdilla suuren osan ajasta, aiheuttavat paljon vaaratilanteita tuolla. Jos ei uskalla ajaa kovempaa niin silloin kannattaa jäädä kotiin.
Höpö höpö. Ei ne hitaammin ajavat aiheuta vaaratilanteita vaan ne, jotka eivät pysty hyväksymään sitä hitaammin ajavan nopeutta ja sen takia tekevät jotain sellaista, mitä liikenteessä ei pitäisi tehdä. Esim. ohituksen paikassa, missä se ei ole turvallista.

Esim. jokainen ohitukseen lähtö on aina sen ohittavan kuljettajan valinta. Turha siinä on vastuutaan muille ulkoistaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä mä silti sanon että nämä jotka ajaa esim. satasen alueella sellaista 80 km/h vauhdilla suuren osan ajasta, aiheuttavat paljon vaaratilanteita tuolla. Jos ei uskalla ajaa kovempaa niin silloin kannattaa jäädä kotiin.

Suomen lakihan ei tunne alinopeutta, ainakaan vielä. Tai moottoriteistä en ole ihan varma. Ajan itsekin joskus tarpeen vaatiessa alle nopeusrajoitusten, viimeksi kun oli uusi keittiö kyydissä enkä halunnut sitä kolhia jo kuljetuksen aikana. Kolhin vasta asentaessa. Kuitenkin hiljaa ajaessani yritän tehdä itseni ohittamisen nopeammille kuskeille mahdollisimman helpoksi, ja tarvittaessa pysähdyn bussipysäkille mikäli taakseni alkaa kerääntyä jonoa.

Itseasiassa juuri kyseisellä keittiönhakumatkalla sattui kertomisen arvoinen episodi. Vähän ennen kuin käännyin kasitieltä pienemmälle ja mutkaisemmalle tielle, perääni tuli taas kerran nopeampi auto. Näytin vilkkua takanaolleelle merkisi että hän pääsisi nyt ohi, jostain syystä hän ei kuitenkaan ohitukseen lähtenyt. Luultavasti siksi että hän ajatteli kääntyvänsä kohta, tietty juuri sille samalle mutkaiselle tielle kuin minäkin. Tällä pikkutiellä ohitus sitten kelpasikin, tosin silloin ohitus ei enää ollut niin siisti ja vaaraton kuin se isolla tiellä olisi ollut.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Juurikin ne rekan perään muodostuvat letkat aiheuttavat ongelmia, koska autot ovat niin tiiviissä nipussa ettei ohi pääse ellei ole röyhkeä, ja mene väkisin jonkun edelle. Jos pidettäisiin kunnolliset turvavälit, niin pääsisi poimimaan yhden auton kerralla huoleti.

Näistä letkoista sitten pahimmat idiootit menevät riskillä ohi, ja välillä tiellä näkee älyttömiä vaaratilanteita. Mulla ei ole koskaan niin kiire ettenkö odottelisi hyvää ohituspaikkaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen lakihan ei tunne alinopeutta, ainakaan vielä.
Laki sanoo että " tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä", toki tuo on aika vaikeaa tulkita milloin on tarpeen häiritä liikennettä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oikeasti vain murto-osa ohituksista on ajallisesti ns. kannattavaa, ne on vain henkisiä sekunteja tai minuutteja mitä niillä voitetaan.

Tästä voi olla kyllä montaa mieltä. Jos kuljettava matka on muutamia kilometrejä niin ohituksesta ei juurikaan ole hyötyä, mutta sadan kilometrin matkalla eroa alkaa jo tulla. Varsinkin kun voitettu aika kertaantuu liikennevaloissa yms. Tietenkin joillekin esimerkiksi kymmenen minuuttia ei ole aika eikä mikään, mutta ainakin minulle siinä ajassa ehtii tehdä jo vaikka mitä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tästä voi olla kyllä montaa mieltä. Jos kuljettava matka on muutamia kilometrejä niin ohituksesta ei juurikaan ole hyötyä, mutta sadan kilometrin matkalla eroa alkaa jo tulla. Varsinkin kun voitettu aika kertaantuu liikennevaloissa yms. Tietenkin joillekin esimerkiksi kymmenen minuuttia ei ole aika eikä mikään, mutta ainakin minulle siinä ajassa ehtii tehdä jo vaikka mitä.

Valokierto on ihan relevantti syy, mutta merkitystä sillä on nimenomaan lyhyillä matkoilla, joilla niitä valokiertoja ja mahdollisia aaltoja tulee suhteellisesti enemmän. Sadan kilometrin matkalla yhden valokierron merkitys on suhteellisesti olematon.
 

Undrafted

Jäsen
Perjantaina ajelin kotiin nelikaistaisella tiellä ja takanani ajanut paketti auto vaihtoi vasemmanpuoleiselle kaistalle, mikä vähän myöhemmin oli menossa eri suuntaan. Tahallaan tai vahingossa kiilasi henkilöauton eteen, joka soittivtorvea ja väisti osin keskivyöhykkeen nurmelle. Tästä suivaantunut henkiöauton kuski kaasutti oikean kaistan kautta pakista ohi ja pakun eteen ehtien juuri jonoon pakun edelle. Jos ei ollut pakukuskissa kehumista, niin henkilöauton kuljettaja ei saa senkään vertaa kehuja toimistaan. Pakukuskilla sentäs saattoi olla vahinkotörttöily, mutta henkilöauton kuljettaja toimi täysin tarkoituksella.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Välillä sitä miettii, että seuraavatko ihmiset ollenkaan liikenteessä tapahtuu? Tai oikeastaan, seuraavatko ihmiset liikennemerkkejä lainkaan?

Ajan päivittäin Kehä 1stä idästä länteen päin ja joka ikinen kerta siinä Myllypuron Shellin kohdalla, missä nopeusrajoitus vaihtuu 80km/h, iso osa autoista jatkaa ajamista 60-65km/h ja vielä ihan varmuuden vuoksi jarruttavat siihen kameraan, joka tulee jonkun matkan päästä nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen. Sitten sitä 60-65km/h nopeutta ajetaan sinne Lahdentien liittymään asti, kunnes pikkuhiljaa aletaan nostamaan nopeutta.

Toki Kehä 1 oli pitkään remontissa ja tuossa kohtaa oli nopeusrajoitus 60km/h, mutta se on nyt ainakin vuodenpäivät ollut jo 80km/h, joten luulisi että tämä muutos olisi kaikkien silmiin jo osunut.

Tästä nyt ei loppujen lopuksi mitään suurta haittaa ole, kunhan vaan välillä hiukan kyrsii, kun itse kiihdyttää "oikeaan" nopeuteen ja heti tulee jonkun toisen auton perä vastaan....
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvin usein tulee vastaan tuossa säännöllisesti työmatkalla käyttämälläni reitillä, että uudehkon auton kympin mittariylitys ei riitä vaan pitää painaa ohi. Tie päättyy T-risteykseen ja STOP-merkkiin, usein ollaan sitten peräkkäin siinä jonossa maks 1-2 autoa välissä. Ajan voitto sillä että ajaa kymmeniä km/h ylinopeutta on siis joitakin sekunteja. Ja yleisimmästä ohituskohdasta on matkaa stopille ehkä 4km ja stopilla on lähes aina jonoa varsinkin aamuliikenteessä. Mitä nää jurpot kuvittelee voittavansa? Samalla reitillä on noin kilometrin ehkä reilun kilsan pätkä jossa 50km/h rajoitus ja säännöllisesti joku pyyhkii ohi vaikka ajaa mittarin mukaan kuuttakymppiä. Todellinen on tuolla foordilla varmaan noin 55km/h kun mittari näyttää 60. Miksi, oi miksi?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ratissa voi purkaa paineita ja osoittaa ylemmyyttä. Kokea voimaantumista. Ohittaminen on voitto.

Eikä noi tajua, että tekevät elämästä hiukan vaarallisempaa muille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nääh, eiköhän se syy ennemmin ole se, että elävät täysin tässä hetkessä eivätkä ajattele pätkän vertaa eteenpäin. Jos joku ajaa hiljempaa niin sitten mennään ohi, vaikka sitten kilometrin päässä kääntyisivät pois tieltä. En vaan jaksa uskoa, että kukaan saisi kiksejä ohittamisesta, vaikka voihan niinkin olla. Sen kyllä uskon, että joku tuntee itsensä kuohituksi kun joku menee ohi. Varsinkin ihan tarpeettomasti ja vaarallisesti. Toki sen tunteen voi selittää syväksi huoleksi liikenneturvallisuudesta.

Parasta tietenkin olisi, jos jokainen pystyisi toimimaan liikenteessä mieluummin järjellä kuin tunteella, mutta kukaan meistä ei siihen täysin pysty.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja jatkuuhan se matka T-risteyksen jälkeenkin, eli voi silläkin olla joku arvo että pääsee vain edelle, jos risteyksen jälkeen ei ole ohituspaikkoja. Toki tarpeellisuuden todennäköisyys on pienempi jos se ohitetty kääntyykin eri suuntaan.

Mutta kyllä moni tuntuu ajattelen ohittamista siten että 1. prioriteetti on se että jos on ohituspaikka niin ohi on mentävä, ja 2. prioriteetti vasta se että onko ohitukselle tarvetta. Ja on tietysti niitäkin joiden on mentävä ohi vaikkei paikkaa tai tarvetta olisikaan.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvin usein tulee vastaan tuossa säännöllisesti työmatkalla käyttämälläni reitillä, että uudehkon auton kympin mittariylitys ei riitä vaan pitää painaa ohi. Tie päättyy T-risteykseen ja STOP-merkkiin, usein ollaan sitten peräkkäin siinä jonossa maks 1-2 autoa välissä.

Tai sitten se ohittanut auto on jo päässyt jatkamaan matkaansa kun sinä odottelet vielä risteyksestä pääsyä. Se ohittava kuski ei voi myöskään tietää sen edessä olevan reittisuunnitelmaa, että siinä mielessä ohitetun mahdollinen kääntyminen eri suuntaan ei ole kovin validi peruste ohittamatta jättämiselle. Ja kannattaa muistaa että ohitettamisen saavutettua aikahyötyä ei kannata arvailla ellei tiedä kaverin kokonaismatkaa.

Esimerkiksi sadan kilsan matkalla voitat jo merkittävän ajan kun menet hitaammista ohi kun paikka on verrattuna siihen että jäät koko matkaksi jurnuttamaan hitaamman perään. Lisäksi aiheutat vielä liikenneruuhkan ja mahdollisesti vaaratilanteita kun jotkut lähtevät kuitenkin pitkänkin jonon ohi vaikka väkisin.

Ohitus tulee tietenkin tehdä vain silloin kun se on turvallista. Enkä näe että oikein tehty ohitus aiheuttaisi vaaraa muille.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa puhuttiin reippaalla ylinopueudella vetävistä kiirehtijöistä eli riskikuljettajista, ihan turhaan pulmustat. Ei mene läpi.

Niinhän siinä puhuttiin, eikä tarkoitukseni ollutkaan puolustella ylinopeutta. Halusin vaan puuttua siihen että ohittamisen hyötyä usein vähätellään ja että ohittamisesta tehdään jonkinlainen törkeys. Mielestäni usein törkeämpää on juuri ohituksen tekemättä jättäminen. Esimerkiksi rekka ajaa satasasen alueella 80km/h ja takana oleva auto ei paikoista huolimatta mene ohi vaan kerää jonoa, sitten niissä ohituspaikoissa nopeammat lähtevät ohittelemaan koko letkaa. Ja juuri tällöin niitä vaaratilanteita syntyy.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni usein törkeämpää on juuri ohituksen tekemättä jättäminen.

Ei ole törkeää vaan viisautta, jos ohituspaikka on huono/vaarallinen.

Ohittaessa pitää arvioida, kuinka kauan ohitettaessa menee, ja pysyykö kaista vapaana koko ohituksen ajan. Mutkan takaa voi ilmaantua vastaantulija, jopa ylinopeutta. Sekin täytyy ottaa huomioon, ei voi vain aatella että ei sieltä ketään tule.

Jos on hiukankin epävarma, onko suora sittenkään riittävän pitkä ohitukseen, niin kannattaa jäädä varmuuden vuoksi odottamaan parempaa paikkaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole törkeää vaan viisautta, jos ohituspaikka on huono/vaarallinen.

Minä käsitän että ohituspaikka on sellainen, että ohi pääsee turvallisesti haittaamatta muuta liikennettä. Mikäli tosiaan ei näe tarpeeksi vapaata kaistaa, niin paikka ei ole ohituspaikka. Monesti vaan omalla vakioreitilläni näen ettei siitä rekasta mennä ohi vaikka tietä näkee tyhjänä kilometrikaupalla.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lisäksi aiheutat vielä liikenneruuhkan ja mahdollisesti vaaratilanteita kun jotkut lähtevät kuitenkin pitkänkin jonon ohi vaikka väkisin.
Oikeestiko se ohitettava tai toisen auton taakse jäävä aiheuttaa sen vaaratilanteen? Vai voisiko se kuitenkin olla se, joka lähtee ohittamaan väärässä ja/tai huonossa paikassa?
 

scholl

Jäsen
Oikeestiko se ohitettava tai toisen auton taakse jäävä aiheuttaa sen vaaratilanteen? Vai voisiko se kuitenkin olla se, joka lähtee ohittamaan väärässä ja/tai huonossa paikassa?

ei se ole yksiselitteistä. Jos joku jää esim. liian lähelle rekkaa taakse, aiheuttaa hän vaaratilanteen sen takia, koska sen ohitettavan yhdistelmän matka kasvaa merkittävästi. Saattaa se ohittajakin aiheuttaa vaaratilanteen, mutta systeemi on alun perin päin honkia, jos autot ovat liian lähellä toisiaan. Venäläiset autonkuljetusrekat ajoivat aikanaan lähes kiinni toisissaan ilmeisesti säästääkseen polttoainetta, kun vain ensimmäisellä oli se ilmanvastus. Prätkällä niistä pääsi vielä ohitse, koska oli helppo tulla lyhyeenkin väliin. Sen sijaan autolla ei ollut mitään palaa ohittaa oikeastaan yhtään missään.
 

axe

Jäsen
Mää ainakin ohitan vain ja ainoastaan oman ajomukavuuteni takia, en kiireen, kusipäisyyden tai tuntemani ylivertaisuuden takia. Ajan ehkä kaikkein puritaaneimpien sääntökirjaimen noudattajien mielestä ylinopeutta, mutta aina kuitenkin vain vähän yli ja ehdottomasti aina tilanteseen sopivaa nopeutta kenellekään vaaraa aiheuttamatta. En todellakaan haluaisi ohittaa ketään, pelottaa joka kerta ihan saatanasti kun sen teen. Mutta se on silti pienempi paha se nopea ohitushetki kuin joutua ajamaan vähänkin pitemmän matkaa epämukavuusalueella, esim. jonkun ison näkyvyyttä peittävän rotiskon takana tai vähän liian hiljaa ajavan takana,niin että joutuu koko ajan keskittymään liikaa turvaväliin ja muuhun sellaiseen eikä vaan voi surrutella omalla vauhdilla eteenpäin.

Samoin edelleen oman ajomukavuuteni takia haluan, että mut myös ohitetaan heti turvallisen tilanteen salliessa, jos ajan jonkun muun mielestä pikkuisen liian hiljaa. Kaaharit ja vaaratilanteiden aiheuttajat sitten erikseen. En laske sellaisiksi pariakymppiä itseäni nopeammin ajavia, en vaikka itsellä olisi se kymppi jo liikaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutaman kerran kesässä tulee tilanne, että mahtava suora ja iso joukko nyhveröitä KA takana. Sit ku pyyhkäsee koko jonosta ohi (usein pari kolme stinttiä), niin ne muutkin keksii, että ohitusta ei ole kielletty. Ihme jengiä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Taas tänä aamuna oli se perinteinen tilanne, että henkilöauton oli päästävä rekan ohi vain kääntyäkseen kilometrin päästä vasemmalle. Rekan ikäväksi vastaan tuli letka, joten henkilöauto ei päässyt heti kääntymään ja rekan piti ottaa tämän kusipään vuoksi vauhti pois ja kelata sitten uudelleen marssivauhtiin.

Ääliö.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Taas tänä aamuna oli se perinteinen tilanne, että henkilöauton oli päästävä rekan ohi vain kääntyäkseen kilometrin päästä vasemmalle. Rekan ikäväksi vastaan tuli letka, joten henkilöauto ei päässyt heti kääntymään ja rekan piti ottaa tämän kusipään vuoksi vauhti pois ja kelata sitten uudelleen marssivauhtiin.

Ääliö.

Tämä on jokseenkin klassinen esimerkki kansan eli kansalaisten typeryydestä: tyyppi ei pysty laskemaan heittovuoroa eteenpäin mutta on MINÄ.
Annapa vaikka kansallinen turvallisuus näiden valopäiden käsiin kansanäänestyksessä, ei kovin nerokasta.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Ehkä mieleenpainuvin ohituskeissini oli, kun ajelin kehä I:llä kahden auton perässä ja sopivasti kaikki 3 vilkutimme ja vaihdoimme kaistaa kääntyäksemme vihdintielle, niin muuten täysin tyhjällä kehä I:llä tuhatta ja sataa ajaneen ohittajan oli aivan pakko päästä minun ja toisena ajaneen autoilijan väliin. Ajoi varmaan lähemmäs 120 km/h ja juuri ennen kaistaa vaihtaessa voimakas jarrutus. Ei jummarra.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös