Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 665
  • 11 995

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olipa myötähäpeää nostattava video TS:ltä. Toimittajalla ei tuon videon perusteella ole minkäänlaista pelisilmää liikenteessä, minä minä minä. Vauhti koko ajan lähellä maksimia ja kädet heiluu kuin heinämiehellä kun yrittää autojen kyljistä ajaa läpi.
No, tuskin se oikeasti noin idiootti on siellä liikenteessä. Eiköhän tuota pitänyt vaan lehtijuttuun saada autoilijat näyttämään idiooteilta. Eipä siinä, parissa tilanteessa oli autoilijoiltakin huonoa pelinlukua.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tuli tuosta TS:n videosta mieleen Youtube-kanava Tom Kepperin dilemma, josta on muistaakseni ollut tässä ketjussa juttua aiemmin. Tässä videossa on melko hyvä esimerkki siitä, millainen on ärsyttävä pyöräilijä. Tämä tyyppi luulee kouluttavansa autoilijoita (jotka, kyllä, ovat näissä tilanteissa väärässä), mutta kyllä melkoisen pellen kuvan jättää itsestään. On vieläpä tekstittänyt videonsa suhteellisen ärsyttävästi. Taitaa olla sukua tuolle TS:n toimittajalle.

Liikenteen sujuvuudesta ja yhteispelistä ei ole tietoakaan.

Videon kommenteissa käydään juuri samanlaista keskustelua kuin itsekin haluaisin tuon pyöräilijän kanssa käydä.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siis vilahtiko siellä keskari pari kertaa? Kun joutui jopa hidastamaan?

Vilahti. Pari kertaa kiihdytti itse suojatielle, kun näki auton olevan siellä ja sitten keskisormi pystyyn.

Peruspyöräilijä siis.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ärsyttävätkö päättyvältä kaistalta eteen kiilaavat autoilijat? He saattavatkin olla neroja - Lifestyle - MTV.fi

Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää, ylivoimaisesti järkevin tapa toimia kun kaista päättyy, mutta saat kyllä aivan varmasti mulkun maineen suomalaisessa liikenteessä. Itseäni vituttaa yli kaiken joustamattomat, itsekkäät ja muista piittaamattomat kuskit, mutta ajan ilman muuta päättyvän kaistan loppuun asti, koska se on kaikista sujuvinta liikenteen kannalta.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Miettikää, että tällainen pätkä on siis saatu kolmen viikon työllä aikaan. Kaikesta päätellen Turku on siis ihan hyvä paikka pyöräillä.

Kaikki nämä "läheltä piti-tilanteet" oikeastaan pyöräilijän itsensä aiheuttamia. Tyyppi levittelee käsiä ja rinkuttaa kelloja, kun autot ehtivät ihan hyvin mennä risteyksistä ennen tätä mestaripyöräilijää.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
On kyllä ihan vitun typerää spedeilyä Turun Sanomien toimittajalta.

Varsinkin se talon nurkan takaa syöksyminen ja sen jälkeen pyörätien jatkeen päällä olevan auton edestä käsiä levitellen lepattava marttyyrinviitta niskassaan kaahaaminen pisti aika lailla naurattamaan. Luuleeko se, että sillä autoilijalla on joku röntgennäkö minkä avulla maagisesti näkee sinne nurkan taakse ilman, että pitää mennä siihen pyöräilijän väylän päälle. Toinen erityisen hauska oli se linja-autotilanne.

Kaikkine käsien levittelyineen ja sentterin näyttämisineen vaikutti kyllä ihan saatanan ärsyttävältä pyöräilijältä, joka ei varmasti ikinä kykene myöntämään olevansa itsekin joskus väärässä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä ihan vitun typerää spedeilyä Turun Sanomien toimittajalta.
Yllättäen toimittajan nimeä ei jutusta löytynyt. Tuollaiset ovat pahimpia esimerkkejä siitä, miten jatkuvasti ajaudutaan konfliktitilanteisiin liikenteessä, kun ei oteta muita huomioon. Tilannenopeus ja ennakoiminen ovat ne avainsanat. Todella typerää lehdeltä edes julkaista tällaista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tuo oli vähän sellainen "minulla on näkymätön suojakehä" -tyyppinen pyöräilijä, ja jos ajaisi pidempäänkin samaan malliin niin voisi alkaa kolista kun kypäräkään ei pelastaisi kunnon mällissä. Eikä haittaisi muuten yhtään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onhan tuon pyöräilijän toiminta kaukana fiksusta. Kannattaa tosiaan muuttaa asennoitumistaan, jos aikoo jatkaa pyöräilyä. Mutta, kyllä tuossa videossa nähdään ne autoilijoiden perusvirheet, eli poikittain pyörätien jatkeelle pysähtyminen ja etenkin pakujen harrastama pyörä/kävelytien tai -kaistan parkkipaikkana käyttäminen. Näitä ei välttämättä tajua, ellei itse pyöräile paljon kaupungissa. Itse teen työmatkat pyörällä välillä, ja jos mitään noista tilanteista ei tule eteen, niin se on poikkeus. Ehkä typerin suoritus oli se, kun eräs henkilöautoilija ajoi autonsa pyörätielle ja kaivoi kännykkänsä esiin. Lähin tyhjä parkkiruutu oli autosta noin kahden metrin päässä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yllättäen toimittajan nimeä ei jutusta löytynyt..
"Kuvaus Timo Närä" lukee videon alussa.

Itsekin tykkään ajaa pyörällä kaupungissa kovaa, mutta en sentään noin hanakasti tarkoituksella hae vaaratilanteita kuin tuo toimittaja. Eikä tuossa toimittajalla nyt edes mitään kummoisia tilanteita ollut kuin mitä nyt mm. jokunen nurkan taakse syöksymällä itseaiheutettu vaaratilanne. Toivottavasti toimittaja on nyt ottanut kameran pois kypärästä, jotta ei enää väkisin tarvitse hakea vaaratilanteita videolle taltioitavaksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Moontv.fi FB-sivulla on julkaistu ihan hauskainen "vastine" tuolle turkkarin videolle:

Lauttasaareen saa kävellä Helsingissä henkensä kaupalla

Turun Sanomat julkaisi tänään videon fillarin satulassa istumisen vaikutuksesta toimittajansa ylimielisyyteen liikenteessä, joten ajatteltiin julkaista meillä kooste kerrasta jolloin yksi meidän toimittaja käveli jalkakäytävää pitkin Ruoholahdesta Lauttasaaren (tulevalle) metroasemalle.

Ei meillä muuta. Jos fillaristitkin pitäisivät kulkuneuvonsa pois jalkakäytäviltä edes niin usein kuin autoilijat, niin kaikilla olis turvallisempi olo.

Onneks tulee talvi ja räntää. Mut sit saa pelätä liukastumista ja siinähän voi katkee vaikka jalka.

Liketä videota, jos ylimieliset fillarinatzit liikenteessä ärsyttää. Jaa video, jos omistat fillarin, mutta osaat ajaa sillä liikennesääntöjen mukaisesti. Mee pois jos alat selittämään kommenteissa, että "joo mut autoilijat ne vasta...".
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kyseinen mulkeroinen aiheuttaa entistä enemmän keskisormen näyttelyä ja torven soittamista täysin liikennesääntöjen mukaan ja fiksusti ajaville pyöräilijöile. Että tasaista ime lekaa vaan tälle tapaukselle Turkuun. Mutta kai se huono julkisuuskin sitten on julkisuutta, tai jotain. Ihan sama onko uutisessa pointtia vai ei, ainakaan noin niitä epäkohtia ei tulla korjaamaan ikinä.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Käyttäydynköhän itse erilailla vai enkö vain havaitse ympäristö riittävästi, kun lehdistä saa lukea mielipiteitä miten kävelijä/pyöräilijä/autolija näkee sekä kokee läheltä piti-tilanteita päivittäin, mutta itse en ole nähnyt edes vuosittain? Kaikkia kulkumuotoja kuitenkin käytän vaihtelevasti niin taajamissa, Helsingin keskustassa kuin maantiellä. Neljä kolaria olen todistanut vuosien saatossa ja alle kymmenen läheltä piti-tilannetta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ihan perseestä toi Tursan toimittajan pyöräilyvideo. Pyöräilijänä hävettää moinen.
Meille pitäisi saada paljon selkeämmät kevyenliikenteenväylät eli vähän silleen Hollannin tyyliin, mutta kustannus olisi niin valtava ettei taida ihan heti toteutua. Ja täällä Suomessa ne punaiset pyörätiet erottuisivat vaan muutaman kuukauden vuodesta, kun muuten meillä on lunta ja/tai pimeää.

Olen pyöräillyt tässä puolenvuosisadan aikana melko perkeleesti ja mikäli asenteeni liikenteessä olisi samanlainen kuin tuolla toimittajalla, niin varmaan olisin jo vainaa. Kyllä niitä virheitä tekee niin autoilijat, pyöräilijät kuin kävelijätkin, mutta ennakoinnilla ja oikealla tilannenopeudella pääsee pitkälle. En minä pyörälenkille lähde kaupungin keskustaan, joten ei ole tarvetta siellä ajella kovaa vauhtia. Työ- ja koulumatkoja olen ajellut keskustan läpi ja silloin vaan pitää lähteä hyvissä ajoin, jotta ei ole tarvetta ajaa miljoonaa kävelijöiden ja autojen seassa.
 

Undrafted

Jäsen
Keskustassa tekisi paljon, jos kevyenliikenteen väylät ja jalkakäytävät olisi selvemmin merkitty. Espoossa tulee mieleen pari kohtaa missä onkin yht'äkkiä jalkakäytävää pieni pätkä vaikka ulkoisesti mikään ei näytä muuttuvan. Pyöräilijöiden kun tarvitsee hyvin vähän katsoa liikennemerkkejä, niin menee helposti ohi. Kevyenlikenteenväylät alkavat käydä monin paikoin ahtaaksi, kun on eri nopeuksilla eteneviä henkilöitä erilaisilla kulkumuodoilla samalla alueella. Pelkästään se aiheuttaa ylimääräistä liikettä, kun jalankulkijoiden paikkaa ei ole määritelty. Katselin joskus jalkista ja osa kun kävelee vasemmalla, osa oikealla ja osa keskellä niin ihmisvirta teki ylimääräistä liikettä kun eri suuntiin liikkuvat olisivat törmänneet toisiinsa ilman väistöliikkeitä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Audi-kuski tarjoili tänään kyllä melkoista wtf-fiilistä allekirjoittaneelle. Ajelin Malmikaarta ihan normivauhtia, kun taakse ilmestyi vilkuttelemaan valoja uudehko farmari-Audi. Vähän ihmettelin menoa, kun jannu roikkui aivan takapuskurissa kiinni ja ohikin olisi ilmeisesti pitänyt normikadulla ampua, mutta vastaantuleva liikenne esti sen. Käännyttäessä vasemmalla Tapanilan Saniaistielle jannu veti sitten todellisen peliliikkeen ja painoi nilkka suorana ohitse *liitteiden* osoittamalla tavalla liikenteenjakajan väärältä puolelta. Ei ilmeisesti vilkusta tajunnut, että olen kääntymässä ja olisi päässyt ohitse ihan normaalisti suoraan jatkuvalla oikealla kaistalla. Vaarallisen tilanteesta teki myös se, että itse hidastin käännöstä varten ja samalla laskin luonnolisesti jalankulkijan suojatieltä ylitse, mutta onneksi ko. poika ei ehtinyt liikenteenjakajan toiselle puolelle ja vastavirtaan kiihdyttävän Audin alle. Jotenkin meni pasmat sekaisin, että en edes rekisterinumeroa tajunnut katsoa. Ihme mulkku.
 

Liitteet

  • vatipaa_audi.jpg
    vatipaa_audi.jpg
    198,9 KB · kertaa luettu: 616
  • vatipaa_audi_2.jpg
    vatipaa_audi_2.jpg
    132,9 KB · kertaa luettu: 609

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on jo sellaiset muuvit kuvailtu yllä että tulee mieleen oliko siellä oikeasti jokin hätä. Eihän sekään oikeuta vaarantamaan liikennettä. Mutta voisin kuvitella että tuollaistakin porukkaa liikenteessä jolla tyyliin hella jäänyt päälle ja muistaa sen vasta liikenteessä jne.

Mä olen kerran talviliukkailla loivaan alamäkeen tehnyt saman muuvin puoli vahingossa kun kakkoskuvaa mukaillen oikealla oli dösäri ja siitä lähti ihan yllättäen dösä eteen. Kaistoja oli vain yksi ja piti väistää kokonaan jakajan toiselle puolen ja takaisin vasta seuraavassa risteyksessä, hyvä tsägä ettei tullut ketään vastaan.

_
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maanantaiaamu, Kehä III, klo 05:40.

Yllättävän paljon liikennettä kellonaikaan nähden. Liikenne vetää reilusti rajoituksia nopeammin, mikä nyt tuohon aikaan on enemmän sääntö kuin poikkeus. Itse vasenta kaistaa jonon jatkeena n. 90km/h, mutta perässä roikkui mustalla pikku-Golfillaan joku uskomaton undulaatti. Roikkui aivan peräkontissa kiinni, niin ettei sinne olisi edes Hesaria saanut mahtumaan väliin. Normaalisti nämä kontissa kiinni ajavat ymmärtävät jättää vähän enemmän hajurakoa, kun vähän pesee tuulilasia ja nesteet lentää myös takana olevan näkökenttään.
Mutta tämäpä ei. Hetken mentiin näin, kunnes minä ja muutama edellä ajanut päästiin rekkajonon ohi ja takaisin keskikaistalla. Tämä Golf-mulkku painaa lusikan pohjaan ja heiluttaa nyrkkiä ikkunassa.

Pari kilometriä myöhemmin näin jo pitkälle, että poliisi on pysäyttänyt jonkun tien laitaan. Itse hyppäsin Kehältä pois Tuusulantien kohdalla, enkä valitettavasti nähnyt, oliko tämä pysäytetty kuski samainen kusipää, joka hetki sitten heilutteli nyrkkiään. Toivon todella, että oli.
 

Undrafted

Jäsen
En tiedä onko vastaajiin sattunut hirveä väistäneitä paljon, mutta itsestä prosentti tuntuu kovalta, että kolmannes kuskeista olisi hirveä väistänyt.
Hirvivaara! On vain yksi tapa pienentää törmäysriskiä – joka kolmas kuski joutunut väistämään - Autot - Ilta-Sanomat

Reilu 20 vuotta tullut ajettua itse ja ennen sitä kyydissä. Olisinkohan kolmesti nähnyt hirven ja peura/kauris useammin. Kerran ollut riskimpi tilanne, kun kauris tupsahti pimeällä tienreunaan, mutta onneksi pysähtyi siihen.
 

Outsider

Jäsen
Maanantaiaamu, Kehä III, klo 05:40.

Yllättävän paljon liikennettä kellonaikaan nähden. Liikenne vetää reilusti rajoituksia nopeammin, mikä nyt tuohon aikaan on enemmän sääntö kuin poikkeus. Itse vasenta kaistaa jonon jatkeena n. 90km/h, mutta perässä roikkui mustalla pikku-Golfillaan joku uskomaton undulaatti. Roikkui aivan peräkontissa kiinni, niin ettei sinne olisi edes Hesaria saanut mahtumaan väliin. Normaalisti nämä kontissa kiinni ajavat ymmärtävät jättää vähän enemmän hajurakoa, kun vähän pesee tuulilasia ja nesteet lentää myös takana olevan näkökenttään.
Mutta tämäpä ei. Hetken mentiin näin, kunnes minä ja muutama edellä ajanut päästiin rekkajonon ohi ja takaisin keskikaistalla. Tämä Golf-mulkku painaa lusikan pohjaan ja heiluttaa nyrkkiä ikkunassa.

Pari kilometriä myöhemmin näin jo pitkälle, että poliisi on pysäyttänyt jonkun tien laitaan. Itse hyppäsin Kehältä pois Tuusulantien kohdalla, enkä valitettavasti nähnyt, oliko tämä pysäytetty kuski samainen kusipää, joka hetki sitten heilutteli nyrkkiään. Toivon todella, että oli.

Kyllä itselläkin meinaa joskus hermo palaa, jos joku jää tyhjällä tiellä nukkumaan siihen vasemmalle kaistalle ja näissä tapauksissa vielä useimmiten alinopeutta, mutta tätä en tosiaan ole ikinä ymmärtänyt, että miten se selkeässä jonossa ajaminen helpottuu siitä, että pääsee jonkun edelle. Eikä tämä ole mikään Suomalaisten yksinoikeus, vaan ihan samanlaista uunoilua se oli taas Keski-Euroopan baanoillakin, kun siellä tuli taas kesälomalla pyörähdettyä. Samaan kategoriaan menee se, että jos toinen kaista/t on suljettuna esim. työmaan takia, niin on pakko vetää sinne viimeiseen asti jonon ohi.



Tykkäsin Turun Sanomien pyöräilyvideosta, koska siinä on faktaa kerrakseen siitä minkälaisia idiootteja pyöräilijät voivat olla liikenteessä.
 
Samaan kategoriaan menee se, että jos toinen kaista/t on suljettuna esim. työmaan takia, niin on pakko vetää sinne viimeiseen asti jonon ohi.

Ei se mitään uunoilua ole. Ainoastaan suomessa autoilija tuohtuu toisen autoilijan liittyessä hänen eteensä, muualla sitä kutsutaan liikenteeksi. Pahimmassa tapauksessa te ajatte kilometrien ajan jonossa yhtä kaistaa, vaikka vieressä on vapaa kaista eikä mikään laki sitä kiellä käyttämästä. Minä ainakin käytän vapaan kaistan antaman hyödyn mulkun maineesta huolimatta ja laitan vilkun päälle ja liityn jonoon kun sen aika on. Ainoa mulkku tuolloin on se joka mahdollisesti vilkuttelee valojaan, tööttäilee tai on antamatta tilaa.

Vetoketju- periaate sujuvoittaa liikennettä - Auto ja liikenne - Turun Sanomat
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös