Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 990 155
  • 12 244

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Polkupyöräwiki Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki kertoo seuraavaa:

"Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. Sillä ei ole siis merkitystä, jatkuuko pyörätie tien toisella puolen vai ei. Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä yli 12-vuotiailta."

Eli kun ajat pyörällä pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää pitkin, ja eteen tulee autotien ylittävä suojatie, niin saat pyöräillä sen suojatien yli, ei tarvi taluttaa. Tosin autoja pitää väistää, jos on sellainen paikka, että väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä. Jos hyppää pyörän selästä pois ja taluttaa suojatien yli, niin sittenpä osat vaihtuvat, ja autojen pitää väistää.

Auton edestä suhahtaminen on paitsi laitonta myös vaarallista, mutta sen sijaan en näe suurta ongelmaa tilanteissa, joissa auto on jo valmiiksi hidastanut nähdessään pyöräilijän lähestyvän pyörätien jatketta (niin kuin kai pitääkin, koska polkupyöräilijä voi koska tahansa muuntautua jalankulkijaksi, jolle auton on annettava esteetön kulku), ja pyöräilijä käyttää näin saamaansa etumatkaansa hyväkseen ja menee ensin kun kerran ehtii. Vaaratilannetta ei synny, ellei auto lähde äkisti kiihdyttämään.

Voihan olla, että lainlaatija on tähdännyt sellaiseen tilanteeseen näillä säännöillä, että pyöräilijä pysähtyy päästämään auton ensin, samaan aikaan autokin pysähtyy (tai ainakin hidastaa ryömintään) tarkistaakseen, että pyöräilijä pysyy pyöräilijänä, sitten auto menee hitaasti suojatien yli kun on todennut että pyöräilijä ei muuttunut jalankulkijaksi vaikka laskikin toisen jalkansa maahan, ja vasta sen jälkeen pyöräilijä lähtee uudestaan liikkeelle ja ylittää suojatien. Mutta käytännössä ihmiset tuntuvat suosivan hieman jouhevampaa menetelmää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voihan olla, että lainlaatija on tähdännyt sellaiseen tilanteeseen näillä säännöillä, että pyöräilijä pysähtyy päästämään auton ensin, samaan aikaan autokin pysähtyy (tai ainakin hidastaa ryömintään) tarkistaakseen, että pyöräilijä pysyy pyöräilijänä, sitten auto menee hitaasti suojatien yli kun on todennut että pyöräilijä ei muuttunut jalankulkijaksi vaikka laskikin toisen jalkansa maahan, ja vasta sen jälkeen pyöräilijä lähtee uudestaan liikkeelle ja ylittää suojatien. Mutta käytännössä ihmiset tuntuvat suosivan hieman jouhevampaa menetelmää.

On tämä sekavaa ja vaarallistakin. Boldattu kohta tapahtui eilen parikin kertaa tuolla liikenteessä ja kun puhutaan jouhevuudesta niin aina ei ole sitä esteetöntä näkyvyyttä joka suuntaan ja liikenteessä ainoastaan yksi pyörä yksi auto, lisätään siihen vähän puskia, muutama auto ja pari muuta kevyenliikenteen liikkujaa niin aikamoinen soppa tuolla ja saa varoa koko ajan vaikka ajaakin omasta mielestään ainakin varovasti, mutta vähän epäilen että joskus joku kamikaze osuu ja siinä vaiheessa on myöhäistä miettiä syyllisiä.
Parasta olisi aina pyöräilijän pysähtyä ja laskea vähintään jalka maahan jos aikoo saada jalankulkijoiden oikeudet.

Eilen tulin sellaisenkin paikan ohi, mistä mäestä lasketaan suojatielle useasti pyörällä, mutta jalkakäytävän yli, toisella puolella suojatietä yhdistetty pyörätie/jalankulku. Ota näistä nyt selvää, ei ihme että moni pyöräilijä ja autoilija on sekaisin näistä väistämisvelvollisuuksista ja osumiakin sattuu paljon kun pyöräilytrendi kaupungissa lisääntyy.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ysitiellä Suonenjoen ja Kuopion välillä näkee paljon kaikkea jännää, ja viime aikoinahan tuo on ikävästi ollut esillä kun siellä on jonkin verran sattunut kolareita jotka ovat johtaneet ihan kuolemiin saakka. Eikä tuo sinänsä mikään ihme ole kun katsoi esim. tänään erinäisiä tapahtumia siellä. Moni tämänkin foorumin kirjoittaja varmaan tietää suurinpiirtein millainen tuo pätkä Suonenjoen (tai oikeastaan jostain Hankasalmelta saakka) ja Kuopion välillä, eli siinä on pari pidempää suoraa jossa tehdä ohitus helposti ja turvallisesti mikäli vaan vastaan ei tule liikennettä, sitten on pari pienempää pätkää jossa ohituksen voi tehdä mutta pitää olla selkeä paikka että pääsee ohi. Esim. omalla autollani en näissä juurikaan lähde edes ohitusta yrittämään, koska se ohituksesta saatava hyöty on melko olematon. Muutenkin tuo nyt on kuitenkin kohtalaisen pieni tie mutta liikennettähän siinä on paljon.

No anyway, edessäni oli kolme autoa joista etummaisella oli vieläpä peräkärry eli vauhtia oli pyöreästi ehkä karvan alle 90 km/h. Takanani oli sitten eräs saksalaisvalmisteinen auto jonka nimi koostuu kolmesta isosta kirjaimesta ja näistä yksikään ei ole vokaali. Ollaan nyt siis niiden kahden pidemmän suoran välissä menossa kohti Kuopiota, niin tämä takana oleva auto alkaa tekemään yksittäisiä ohituksia minusta ja näistä kolmesta muusta ja vastaan tulee liikennettä sen verran että välillä tekee ihan älyttömiä syöksyjä autojen väleihin niin että jarruvalot loistavat kuin joulukuusi. Epäuskoista hymyilyä aiheutti sitten se että kun saavumme muutaman minuutin päästä sille toiselle pidemmälle suoralle, niin yksi näistä välistä olleista autoista kääntyy edestä pois ja nämä kaksi muuta pystyy helposti ohittamaan kun vastaan ei tule ollenkaan liikennettä ja nämä vielä antavat ihan reilusti mahdollisuutta hidastamalla vauhtiaan. Käytännössä siis minä ja tämän saksalaisvalmisteisen auton kuljettaja etenimme ihan yhtä nopeasti eteenpäin, mutta toisella näistä oli uskomaton hinku saattaa itsensä ja muut vaaratilanteisiin.

Joo, tuskin se siitä auton merkistä nyt oikeasti on kiinni mutta olihan tuo touhu tältä kuljettajalta nyt ihan täysin järjetöntä ja se saavutettu etu näillä ohituksilla, sitä ei ollut. Ei vaan aina voi ymmärtää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ysitiellä Suonenjoen ja Kuopion välillä näkee paljon kaikkea jännää, ja viime aikoinahan tuo on ikävästi ollut esillä kun siellä on jonkin verran sattunut kolareita jotka ovat johtaneet ihan kuolemiin saakka. Eikä tuo sinänsä mikään ihme ole kun katsoi esim. tänään erinäisiä tapahtumia siellä. Moni tämänkin foorumin kirjoittaja varmaan tietää suurinpiirtein millainen tuo pätkä Suonenjoen (tai oikeastaan jostain Hankasalmelta saakka) ja Kuopion välillä, eli siinä on pari pidempää suoraa jossa tehdä ohitus helposti ja turvallisesti mikäli vaan vastaan ei tule liikennettä, sitten on pari pienempää pätkää jossa ohituksen voi tehdä mutta pitää olla selkeä paikka että pääsee ohi. Esim. omalla autollani en näissä juurikaan lähde edes ohitusta yrittämään, koska se ohituksesta saatava hyöty on melko olematon. Muutenkin tuo nyt on kuitenkin kohtalaisen pieni tie mutta liikennettähän siinä on paljon.

No anyway, edessäni oli kolme autoa joista etummaisella oli vieläpä peräkärry eli vauhtia oli pyöreästi ehkä karvan alle 90 km/h. Takanani oli sitten eräs saksalaisvalmisteinen auto jonka nimi koostuu kolmesta isosta kirjaimesta ja näistä yksikään ei ole vokaali. Ollaan nyt siis niiden kahden pidemmän suoran välissä menossa kohti Kuopiota, niin tämä takana oleva auto alkaa tekemään yksittäisiä ohituksia minusta ja näistä kolmesta muusta ja vastaan tulee liikennettä sen verran että välillä tekee ihan älyttömiä syöksyjä autojen väleihin niin että jarruvalot loistavat kuin joulukuusi. Epäuskoista hymyilyä aiheutti sitten se että kun saavumme muutaman minuutin päästä sille toiselle pidemmälle suoralle, niin yksi näistä välistä olleista autoista kääntyy edestä pois ja nämä kaksi muuta pystyy helposti ohittamaan kun vastaan ei tule ollenkaan liikennettä ja nämä vielä antavat ihan reilusti mahdollisuutta hidastamalla vauhtiaan. Käytännössä siis minä ja tämän saksalaisvalmisteisen auton kuljettaja etenimme ihan yhtä nopeasti eteenpäin, mutta toisella näistä oli uskomaton hinku saattaa itsensä ja muut vaaratilanteisiin.

Joo, tuskin se siitä auton merkistä nyt oikeasti on kiinni mutta olihan tuo touhu tältä kuljettajalta nyt ihan täysin järjetöntä ja se saavutettu etu näillä ohituksilla, sitä ei ollut. Ei vaan aina voi ymmärtää.

Kappas, DKW-kuskilla ollut kiire. Siinä taisi kaksutahtibensa muuttua siniseksi savuksi.

Tänään ohitti minutkin taajama-alueella saksalaisvalmisteinen citymaasturi. Suoranaista vaaraa ei tilanteesta aiheutunut (oletuksella, että kaikki muut liikkujat noudattaisivat rajoituksia), mutta kortti olisi lähtenyt varmasti kuljettajalta jos partio olisi osunut kohdalle.

Kiihdytettyään edelläni ajaneen auton (jonka lievään alinopeuteen sopeutin omani) puskuriin kiinni, ohittaja kytki vilkun vasemmalle. Ei ohittaakseen, vaan kääntyäkseen risteyksestä. Aika velikultia.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kappas, DKW-kuskilla ollut kiire. Siinä taisi kaksutahtibensa muuttua siniseksi savuksi.

Tänään ohitti minutkin taajama-alueella saksalaisvalmisteinen citymaasturi. Suoranaista vaaraa ei tilanteesta aiheutunut (oletuksella, että kaikki muut liikkujat noudattaisivat rajoituksia), mutta kortti olisi lähtenyt varmasti kuljettajalta jos partio olisi osunut kohdalle.

Kiihdytettyään edelläni ajaneen auton (jonka lievään alinopeuteen sopeutin omani) puskuriin kiinni, ohittaja kytki vilkun vasemmalle. Ei ohittaakseen, vaan kääntyäkseen risteyksestä. Aika velikultia.

Minä kovasti ihmettelen ihmisiä, joilla on kiire paikoissa, joissa ei voi olla kiire. Tai siis kun siitä kiireestä ei ole mitään hyötyä. Ja kun siellä kiirepaikassa liikkuu sen puolitoista tonnia kevyempiä, kuten jalankulkijoita.

Ajoin siis tänään töihin Puistokatua kohti keskustaa täällä Jyväskylässä. Siellä hautausmaan jälkeen on ne yhdet liikennevalot, joihin tullessa tiesin jo kaukaa, että nyt ne minut pysäyttävät. Ja kas, keltaiset vaihtuivat siinä vaiheessa kun valoihin oli vielä montakymmentä metriä. Kylläpä hivenen säikäytti, kun taustapeilissä iso valkoinen BMW-maasturi taisi harkita tuossa kohtaa ohittamistani, että ehtisi vielä punaisia päin liikennevaloihin. Joo, kyllä huomasin, että tulit murisemaan siihen takapuskuriin, suorastaan tunsin ison moottorisi murinan vihamielisesti. No, valot vaihtuivat vihreälle ja perässähän se maasturi tuli sen sata metriä kunnes piti kääntyä vasemmalle kohti Kalevankatua. Sama näytelmä liikennevaloissa ja sitten kun nuo vasemmalle kääntyvät valot vaihtuivat vihreiksi, saman tien rinnalle (oikealle puolelleni), jotta ottaisi kääntymisen jälkeen suoraan sen oikeanpuoleisen kaistan. No, samaan aikaan palaa vihreät jalankulkijoille ja tiukalla jarrutuksella sai pysähtymään ennen hyvännäköisen neidon kaatamista. Koska tuo kävelijä ohitti minut ensin, pääsin tästäkin ennen häntä, kiihdytin, vaihdoin kaistaa oikealle kääntyäkseni Ilmarisenkadulle. Bemari ehti taas takapuskuriin kiinni ja hyökkäili vuoroin oikealta ja vuoroin vasemmalta kun köröttelin Kolmikulman parkkihalliin ja ajoin luiskaa ylös. Siellä porteilla BMW otti tietysti eri kaistan kuin minä ja tällä kertaa hänen porttinsa oli nopeampi, varsinkin kun kiihdytti portilta lähes renkaat ulvoen hämärään hallin. Tämä: miksi helvetissä parkkihallissa pitää kaahata? Tuolla on lyhyet suorat, heikot mahdollisuudet jalankulkuun muualla kuin ajoväylällä ja useita jalankulkijan poistumisovia. Joten ihmisiä tulee ja menee autoilleen milloin mistäkin. Ja kaveri kaahaa renkaat ulvoen, koska häntä vituttaa kun en ajellut päin punaisia tai jalankulkijoita! Tai kaveri ja kaveri... ratissahan oli arviolta 50-v lady, näin hänen kyrpiintyneen naamansa siinä parkkihallin portilla tarkasti.

Tämä oli muutenkin hyvin ihmeellinen tapaus. Tätillä oli tuollainen kiire halliin ja oletettavasti sieltä työpaikalle tai jonnekin. Minä nousin kaikessa rauhassa autosta, läksin autoltani ja jouduin vielä palaamaan takaisin puoli kerrosta kun kaikki kamat ei lähteneetkään mukaan. Kävelin hissukseen normireittiäni Aren aukiolle ja tämä pässinpää on vasta siinä vaiheessa kömpimässä ulos siitä Amarillon viereisestä ovesta puolijuoksua. Jos on kiire, kannattaisikohan käyttää esimerkiksi sitä lyhintä kävelyreittiä eikä uhkailla toisten henkeä sillä Bemarilla?
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No anyway, edessäni oli kolme autoa joista etummaisella oli vieläpä peräkärry eli vauhtia oli pyöreästi ehkä karvan alle 90 km/h. Takanani oli sitten eräs saksalaisvalmisteinen auto jonka nimi koostuu kolmesta isosta kirjaimesta ja näistä yksikään ei ole vokaali. Ollaan nyt siis niiden kahden pidemmän suoran välissä menossa kohti Kuopiota, niin tämä takana oleva auto alkaa tekemään yksittäisiä ohituksia minusta ja näistä kolmesta muusta ja vastaan tulee liikennettä sen verran että välillä tekee ihan älyttömiä syöksyjä autojen väleihin niin että jarruvalot loistavat kuin joulukuusi. Epäuskoista hymyilyä aiheutti sitten se että kun saavumme muutaman minuutin päästä sille toiselle pidemmälle suoralle, niin yksi näistä välistä olleista autoista kääntyy edestä pois ja nämä kaksi muuta pystyy helposti ohittamaan kun vastaan ei tule ollenkaan liikennettä ja nämä vielä antavat ihan reilusti mahdollisuutta hidastamalla vauhtiaan. Käytännössä siis minä ja tämän saksalaisvalmisteisen auton kuljettaja etenimme ihan yhtä nopeasti eteenpäin, mutta toisella näistä oli uskomaton hinku saattaa itsensä ja muut vaaratilanteisiin.
Menikö lopulta siis ohi koko jengistä vai jäikö sitten siinä suorilla kuitenkin siihen porukkaan?

Näiden syöksyjen aiheuttamat vaaratilanteet vältettäisiin sillä että pidettäusiin jonoissa turvavälit. Mutta suomalaiset ei tunnetusti osaa.

Toisaalta useampaan kertaan on laskeskeltu ohittamisen hyötyä ja noin 20 km/h tulisi ajaa kovempaa, jotta voi nähdä siitä olleen iloa. Tai siis helppo laskelmahan on jos matkaa on 110 km niin nopeudella 110 km/h menee tunti ja 100 km/h tunti ja kuusi minuuttia. No, onko se mitenkään merkittävä ero? Ja jos ajat jotain 20-40 min kestävää työmatkaa niin millaista etua meinasit oikeastaan missään saavuttaa?
Minä kovasti ihmettelen ihmisiä, joilla on kiire paikoissa, joissa ei voi olla kiire. Tai siis kun siitä kiireestä ei ole mitään hyötyä. Ja kun siellä kiirepaikassa liikkuu sen puolitoista tonnia kevyempiä, kuten jalankulkijoita.

Ajoin siis tänään töihin Puistokatua kohti keskustaa täällä Jyväskylässä. Siellä hautausmaan jälkeen on ne yhdet liikennevalot, joihin tullessa tiesin jo kaukaa, että nyt ne minut pysäyttävät. Ja kas, keltaiset vaihtuivat siinä vaiheessa kun valoihin oli vielä montakymmentä metriä. Kylläpä hivenen säikäytti, kun taustapeilissä iso valkoinen BMW-maasturi taisi harkita tuossa kohtaa ohittamistani, että ehtisi vielä punaisia päin liikennevaloihin. Joo, kyllä huomasin, että tulit murisemaan siihen takapuskuriin, suorastaan tunsin ison moottorisi murinan vihamielisesti. No, valot vaihtuivat vihreälle ja perässähän se maasturi tuli sen sata metriä kunnes piti kääntyä vasemmalle kohti Kalevankatua. Sama näytelmä liikennevaloissa ja sitten kun nuo vasemmalle kääntyvät valot vaihtuivat vihreiksi, saman tien rinnalle (oikealle puolelleni), jotta ottaisi kääntymisen jälkeen suoraan sen oikeanpuoleisen kaistan. No, samaan aikaan palaa vihreät jalankulkijoille ja tiukalla jarrutuksella sai pysähtymään ennen hyvännäköisen neidon kaatamista. Koska tuo kävelijä ohitti minut ensin, pääsin tästäkin ennen häntä, kiihdytin, vaihdoin kaistaa oikealle kääntyäkseni Ilmarisenkadulle. Bemari ehti taas takapuskuriin kiinni ja hyökkäili vuoroin oikealta ja vuoroin vasemmalta kun köröttelin Kolmikulman parkkihalliin ja ajoin luiskaa ylös. Siellä porteilla BMW otti tietysti eri kaistan kuin minä ja tällä kertaa hänen porttinsa oli nopeampi, varsinkin kun kiihdytti portilta lähes renkaat ulvoen hämärään hallin. Tämä: miksi helvetissä parkkihallissa pitää kaahata? Tuolla on lyhyet suorat, heikot mahdollisuudet jalankulkuun muualla kuin ajoväylällä ja useita jalankulkijan poistumisovia. Joten ihmisiä tulee ja menee autoilleen milloin mistäkin. Ja kaveri kaahaa renkaat ulvoen, koska häntä vituttaa kun en ajellut päin punaisia tai jalankulkijoita! Tai kaveri ja kaveri... ratissahan oli arviolta 50-v lady, näin hänen kyrpiintyneen naamansa siinä parkkihallin portilla tarkasti.

Tämä oli muutenkin hyvin ihmeellinen tapaus. Tätillä oli tuollainen kiire halliin ja oletettavasti sieltä työpaikalle tai jonnekin. Minä nousin kaikessa rauhassa autosta, läksin autoltani ja jouduin vielä palaamaan takaisin puoli kerrosta kun kaikki kamat ei lähteneetkään mukaan. Kävelin hissukseen normireittiäni Aren aukiolle ja tämä pässinpää on vasta siinä vaiheessa kömpimässä ulos siitä Amarillon viereisestä ovesta puolijuoksua. Jos on kiire, kannattaisikohan käyttää esimerkiksi sitä lyhintä kävelyreittiä eikä uhkailla toisten henkeä sillä Bemarilla?
Näitä on myös tullut mietittyä monesti. Kaupungissa harvoin muutenkaan saavuttaa mitään kiirehtimällä. Jos yksistä valoista vedät vanhoille niin seisot sitten seuraavissa. Ja jos hermo ei kestä kaupunkiliikenteessä niin ehkä parempi jättää ajaminen muille. Julkiset ja taksi on olemassa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Menikö lopulta siis ohi koko jengistä vai jäikö sitten siinä suorilla kuitenkin siihen porukkaan?
Joo siis ohitti minut ja ne pari muutakin autoa ennen niitä suoria, ja itse ohitin siis ne kaksi hitaampaa edessä ollut niillä suorilla, eli käytännössä ajoin tämän bemarin kanssa kuitenkin sitten peräkkäin vaikka tällä toisella oli niin valtava kiire tehdä nämä erittäin tärkeiksi muodostuneet ohitukset.

Joskus olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä on näistä ohituksista saatu todellinen hyöty noin niinku ajallisesti. Etenkin kun puhuttiin sunnuntai-iltapäivästä, niin tuskin on mikään älytön kiire voinut olla mihinkään. Tietysti sen ymmärrän jos on joku todellinen hätätilanne ja pitää tyyliin viedä vaimo synnyttämään sairaalaan, mutta tässä tapauksessa en usko niin olleen koska ajoimme sitten lopulta aika tasatahtia eteenpäin. Tuo ysitie nyt varsinkin on sellainen pätkä että siinä ohittamalla saadut hyödyt on kyllä todella minimaalisia jos siellä nyt ihmiset suurinpiirtein ajaa rajoitusten mukaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joskus olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä on näistä ohituksista saatu todellinen hyöty noin niinku ajallisesti.
Eihän niissä ajallisesti mitään hyötyä olekaan, perustuu vain siihen että saa ajaa taas hetken "rauhassa" omaa vauhtiaan ilman sitä matelijaa edessä. Itse en ole harrastanut yksikaistaisilla maanteillä ohituksia käytännössä ollenkaan, poislukien näkyvyyttä peittävät ajoneuvot. Parempi tosiaan jättäytyä sitten vaikka reippaasti taakse ja säätää sitä vakkaria alhaisemmalle nopeudelle.
Sama pätee niihin kaupungissa kiirehtijöihin, ei se aika vaan se ettei tarvitse olla sen epävarman hidastelijan takana joka etsii jotain osoitetta, tuollaisissa tilanteissa mielellään painaa ohi taajamissakin.

_
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo siis ohitti minut ja ne pari muutakin autoa ennen niitä suoria, ja itse ohitin siis ne kaksi hitaampaa edessä ollut niillä suorilla, eli käytännössä ajoin tämän bemarin kanssa kuitenkin sitten peräkkäin vaikka tällä toisella oli niin valtava kiire tehdä nämä erittäin tärkeiksi muodostuneet ohitukset.

Miksi pitää olla kiire mihinkään jos haluaa ohittaa jonkun matelijan? Saapahan ajaa sitten omaa vauhtia, eikä jonkun hitaasti etenevän ja yleensä nämä ovat vielä sellaisia joilla nopeus sahaa välillä 70-90 km/h satasen alueella. Todella rasittavaa ajaa sellaisen takana, ja menen itse kyllä ohi kun on hyvä paikka siihen. Naurettava argumentti, että ajoitte sitten kuitenkin peräkkäin. Mistä voi tietää, että joku ohitettava kääntyykin kohta sivutielle? Ja jos tie ei ole kovin tuttu, mistä tietää, ettei vähään aikaan tule ohituspaikkoja?

Ja "syöksyistä autojen väleihin" jo todettiinkin, jos et ole itse ohittamassa tai vaikka olisitkin, miksi pitää ajaa edellä olevan puskurissa kiinni niin, että jonkun pitää tunkea siihen väliin?

Teiden ritareita on kyllä moneen junaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@Jermu , joo siis peräkkäin ajolla tarkoitin nyt sitä että pidin kyllä ihan selkeän turvavälin siihen autoon, mutta olin siis sen verran lähellä sitä että käytännössä se ohittamalla saatu hyöty siltä toiselta oli olematon. En siis ollut itse sen puskurissa kiinni.

Ja nimenomaan siis itsekin ohitan ja ohitin silloin kun se hyvä paikka tulee, enkä jäänyt ajamaan sitä reilua kahdeksaakymppiä niiden kahden muun taakse. Ja tosiaan voi olla mahdollista että tie ei ollut bemarille tuttu, toisaalta epäilen tätä koska auto ilmestyi Suonenjoen kohdilla taakseni ja uskoisin että on nyt joskus ajanut siitä kohti Kuopiota.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Heijastimien käyttö näyttää (!) valistuksesta huolimatta vain vähenevän kuten myös vaatteissa tai jalkineissa olevien kiinteiden heijastavien materiaalien. Liian vähän on valoja tai heijastinpintoja myös polkupyörissä.
Kai se sitten on kiva olla säällä kuin säällä muodikkaan musta. Jos pimeässä jää auton alle, niin oli ehkä oikeassa...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän niissä ajallisesti mitään hyötyä olekaan, perustuu vain siihen että saa ajaa taas hetken "rauhassa" omaa vauhtiaan ilman sitä matelijaa edessä. Itse en ole harrastanut yksikaistaisilla maanteillä ohituksia käytännössä ollenkaan, poislukien näkyvyyttä peittävät ajoneuvot. Parempi tosiaan jättäytyä sitten vaikka reippaasti taakse ja säätää sitä vakkaria alhaisemmalle nopeudelle.
Sama pätee niihin kaupungissa kiirehtijöihin, ei se aika vaan se ettei tarvitse olla sen epävarman hidastelijan takana joka etsii jotain osoitetta, tuollaisissa tilanteissa mielellään painaa ohi taajamissakin.

_
No tällaiseen on kyllä lähinnä todettava että kannattaa opetella ajamaan. Ja hermokontrollia. Jos ajotapa on että koko ajan painaa kaasua vähän liikaa niin jonoissa on toki vaikea ajaa. Ja jos ajaessa hermo ei kestä niin lopettaisin ajamisen.

Tässähän ihmeteltiin että juuri ennen pitkää suoraa piti painaa jonossa välistä väliin. Se on hemmetin stressaavaa kun pitää paljon tehdä duunia siinä. Tai siis siinä alkaa helposti käydä erittäin kovilla kierroksilla mikä tekee ajosta kuluttavaa myös kuskille. Mutta maanteillä näkee kaikenlaista ja loppupeleissä harvoin siinä suurempaa vaaraa aiheuttaa.

Mutta taajamissakiirehtijät kyllä aiheuttavat. Se kun yleensä perustuu siihen että muut väistävät ja ovat hereillä. Mikä nostattaa tunteita kanssa-autoilijoissakin. Ja sitten kun siellä on se yksi puhelimeenpuhuja joka ei osaakkaan reagoida niin pelti alkaa rytistä.

Viestin tarkoitus on ihmetellä miten vähästä joillakin hermo pettää liikenteessä. Tai erästä ystävääni lainaten: "ihmisistä tulee kummallisia liikenteessä".
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Pari päivää sitten oli tämä juttu lehdessä kun autot kävi joukolla hirven päälle, ja vähän pisti miettimään että mitä siellä ratin takana tapahtuu pääkopissa. Tässä tilanteessa on jo yritetty ihan kunnolla varoittaakin.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001933947.html

Samaa aihetta sivuten ihmetyttää autoilijoiden käytös usein tähän aikaan vuodesta kun jahdissa ollaan ja joudutaan tulemaan tien reunaan ottamaan koiraa kiinni tai varoittamaan että hirvi ja/tai koira saattaa lennähtää lujaa tielle. Noissa tilanteissa liian usein vauhti vaan kiihtyy tai kansainväliset käsimerkit lentävät. Hyvällä tarkoituksella siellä yleensä kuitenkin ollaan varoittamassa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota iltiksen juttua lukiessa nauroin melkein vedet silmissä. Että pitää olla tyhmää porukkaa. Toivottavasti kytät muisti vähän normaalia isommilla bonuksilla, lompakon päälle käyvällä darwin-palkinnolla.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
https://static.ylilauta.org/files/ww/orig/ba45jh75/pelleliikenteessa.mp4

Tämä sopii varmaan tänne parhaiten. Mikä helvetti saa ihmisen jarruttelemaan rekan eteen henkilöautolla, etenkin kun kyydissä on lapsi?

Kuinka saatanan sekaisin täytyy olla? Tietämättä siis mitään mitä tuossa videoa ennen on tapahtunut. Käräjille menossa tuo juttu siis, mitä Facebookista opin.

Linkki vie videoon dashboard-camkuvasta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin miettikääpäs tuota kun näette pyöräilijöitä joka puolella ns. autoteillä vaikka vieressä kulkee pyörätie, noin yleisesti pyöräilijät rikkovat liikennesääntöjä. Tuo on ihan käsittämätöntä, eikä poliisikaan tuohon juuri puutu. Ellei satu olemaan juuri sen tehovalvonta(viikko).

Itse kun pyörällä liikun, niin koitan noudattaa liikennesääntöjä, kuten autollakin. Jollain vain tuntuu liikennesäännöt unohtuvan kun saavat sen uuden katupyörän tai fatbiken alleen.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
https://static.ylilauta.org/files/ww/orig/ba45jh75/pelleliikenteessa.mp4

Tämä sopii varmaan tänne parhaiten. Mikä helvetti saa ihmisen jarruttelemaan rekan eteen henkilöautolla, etenkin kun kyydissä on lapsi?

Kuinka saatanan sekaisin täytyy olla? Tietämättä siis mitään mitä tuossa videoa ennen on tapahtunut. Käräjille menossa tuo juttu siis, mitä Facebookista opin.

Linkki vie videoon dashboard-camkuvasta.

Tuo näyttää kyllä todella vaaralliselta, ylipäätään jarrutella äkillisesti ja lopultahan tuossa taitaa kolahtaakin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuossa edellä on tapahtunut, mistä tuo kuski on noin pahasti suivaantunut. Kuorma-auto taitaa sen 16 000 kg painaa, että ei se ihan hujauksessa pysähdy.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuo näyttää kyllä todella vaaralliselta, ylipäätään jarrutella äkillisesti ja lopultahan tuossa taitaa kolahtaakin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuossa edellä on tapahtunut, mistä tuo kuski on noin pahasti suivaantunut. Kuorma-auto taitaa sen 16 000 kg painaa, että ei se ihan hujauksessa pysähdy.

Henkilöauton kuski oli ajanut 70 km/h (rajoitus Kehällä 80) ja kuorma-auto oli ohittanut tämän. Ilmeisesti muuta ei tarvittu, ainakin kuorma-auton kuskin omien kertomusten mukaan.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Henkilöauton kuski oli ajanut 70 km/h (rajoitus Kehällä 80) ja kuorma-auto oli ohittanut tämän. Ilmeisesti muuta ei tarvittu, ainakin kuorma-auton kuskin omien kertomusten mukaan.
Tämähän on siis vain toinen näkökulma. Tuskin tuosta julkiseksi tulee mitään asiakirjoja, mutta hauska olisi kyllä ne lukea.

Muuten ei tuota hlö. autoa käynyt vähää alusta sääliksi, mutta jos lapsi kyydissä, niin toivon ettei käynyt mitään lapselle. Oli (edelleen rekkakuskin mukaan) tämä janari rauhoittunut väliaikaisesti kun rekkakuski väänsi kaverin painiotteeseen. Tuon jälkeen sitten miehissä käynyt sen videolla kuuluvan naisen päälle kun tilanne oli ns rauhoittunut. Jäätäviä urpoja sitä kyllä liikenteestä löytyy, mikäli nämä kaikki pitävät paikkaansa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Niin miettikääpäs tuota kun näette pyöräilijöitä joka puolella ns. autoteillä vaikka vieressä kulkee pyörätie, noin yleisesti pyöräilijät rikkovat liikennesääntöjä. Tuo on ihan käsittämätöntä, eikä poliisikaan tuohon juuri puutu. Ellei satu olemaan juuri sen tehovalvonta(viikko)
Tätä olen itse pyöräillessäni ihmetellyt kovasti. Kummasti se pyöräilyasu on joku idiootiksi ihmisen muuttava asia, kun tuntuu että nimenomaan nämä kilpapyöräilijät ja pyöräasun omistavat ovat melkein ainoastaan niitä jotka kuvittelevat, että kaduilla saa tehdä pyörällä ihan mitä haluaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös