Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 637
  • 13 185

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Espoon Perkkaalla sama juttu, kun tietyt vanhemmat vievät ja hakevat jälkikasvuaan päiväkotiin /-kodista. Autolla vedellään surutta kevyenliikenteen väylää. On muuten yksi yhdistävä tekijä kaikilla näillä sankareilla, jotka olen bongannut. Ei vaan kehtaa mainita, mikä tuo yhdistävä tekijä on.

Oiskohan samaa osastoa kuin täällä nämä, jotka parkkeeraavat menosuuntaan vasemmalle puolelle tietä koska heidän asuntonsa sattuu olemaan vasemmalla puolella kaupungista tullessa.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
"Poliisin tärkein tehtävä on kerätä rahaa valtion kassaan." Sipilä

Tämä kieltämättä tulee mieleen, kun vuosien tauon jälkeen on todennäköisesti tulossa muistutus kirjekuoressa. Eilen ajelin epähuomiossa kameraan, reilut 90 km/h mittarissa 80 km/h rajoitusalueella. Nyt siis todennäköisesti ylitys vähennyksen jälkeen on luokkaa max. 10 km/h, ja tästä 200 euron aikainen joululahja tulossa mitä todennäköisemmin.

Tulee vaan Ruotsin malli mieleen. Siellähän parempaan liikenneturvallisuuteen pyritään matalammilla nopeusrajoituksilla (90/110), Suomessa siis sakotuskynnystä laskemalla ja sakot tuplaamalla pyritään samaan. Uskooko kukaan, että tuolla oikeasti pyritään mihinkään muuhun kuin lisätuloihin? Liikennekuolemiin tuolla ei varmasti ole vaikutusta, sen sijaan suurimmassa osassa talouksista tuollainen 200 euroa riipaisee aika kovaa. Toki oma virhe, mutta helvetin kova rangaistus mielestäni, kun tuollainen virhe voi tulla ihan harkitsematta, ajatuksissaan, ja tyhjällä tieosuudella keskellä aukeaa, kuten eilen...

No yhteiseen pottiin menee.

Tästä tulikin vielä mieleeni. Minkä helvetin takia ne sinivuokot ajelee jatkuvasti vastaavia ylinopeuksia (satasen alueella 120 km/h) omalla työmatkallani, näyttävät lähinnä mallia siitä, että näinhän todellakin voi toimia? Tästä tekisi mieleni kyllä vähän älähtää. Näitä toki on aina näkynyt, Suomessa onneksi vähemmän. Poliisin tulisi toimia esimerkkinä liikenteessä?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Tulee vaan Ruotsin malli mieleen. Siellähän parempaan liikenneturvallisuuteen pyritään matalammilla nopeusrajoituksilla (90/110)
Matalammilla?

Eikös Ruotsissa motarin rajoitus ole 130km/h?

Se toki riippuu aina siitä, minkälaiselle osuudelle näitä 90/110 - rajoituksia lyödään, mutta itselleni on juurikin jäänyt fiilis, että siellä on hivenen korkeammat nopeudet, mitä Suomessa. Esim. jollain perus valtatielläkin ilman välipenkereitä nopeusrajoitus voi olla sen 110km/h.

Ruotsissa kokemukseni mukaan tiet ovat aivan merkittävän paljon paremmassa kunnossa kuin Suomessa ja moottoriteiden sekä näiden keskikaidemallisten teiden määrä jatkuvine ohituskaistoineen määrä on paljon suurempi. Kuvittelisin, että sillä on iso merkitys liiketurvallisuuden kannalta.

Tukholmasta olen ajanut Göteborgiin pari kertaa ja oi auvoa sen tien kanssa. Sillä pätkällä sitä jo ihminen kiroaa, jos ei autossa ole edes vakionopeuden säädintä. Pitää vain varoa, ettei nukahda, jos yksin ajelee.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Matalammilla?

Eikös Ruotsissa motarin rajoitus ole 130km/h?
.

Ei ole tullut tuollaista vastaan. Pari kertaa käynyt ajelemassa, lähinnä jäi mieleen, että kesällä ajettaessa osuudet, joilla olisi meillä ollut tuo 100 km/h vaikutti olevan yleensä 90 km/h.

Tiet tosiaan haja-asutusalueita lukuunottamatta merkittävästi paremmassa kunnossa. Harvempaan asutetulla alueella ihan samanlaisia kyntöpeltoja kuin meilläkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ole tullut tuollaista vastaan. Pari kertaa käynyt ajelemassa, lähinnä jäi mieleen, että kesällä ajettaessa osuudet, joilla olisi meillä ollut tuo 100 km/h vaikutti olevan yleensä 90 km/h.

Tiet tosiaan haja-asutusalueita lukuunottamatta merkittävästi paremmassa kunnossa. Harvempaan asutetulla alueella ihan samanlaisia kyntöpeltoja kuin meilläkin.

Nykyään on käytössä Ruotsissa moottoritienopeutena 130 km/h, mutta se on kyllä uusi kuvio. Ihan pari vuotta ollut käytössä joillain isoilla väylillä, pääasiallisesti on edelleen se 110 km/h ja ns. satasen tiet ovat usein 90 km/h. Sataakolmeakymppiä on esimerkiksi Tukholma-Malmö-välillä jonkin verran.
 

Fordél

Jäsen
Häiritseekö muita se, että esim. kolmiot eivät näy kunnolla takaapäin? Eli kun tulet risteykseen, on vaikea nähdä, että onko toisella kolmiota vai ei, kun merkki hukkuu taustamaisemaan. Etenkin näinä pineinä aikoina tämä häiritsee. Miksei kolmioita voi maalata myös takaapäin vaikka kokonaan keltaisiksi ja/tai laittaa niihin jotain heijastavaa? Sama koskee myös stop-merkkejä.
 

Arzei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Häiritseekö muita se, että esim. kolmiot eivät näy kunnolla takaapäin? Eli kun tulet risteykseen, on vaikea nähdä, että onko toisella kolmiota vai ei, kun merkki hukkuu taustamaisemaan. Etenkin näinä pineinä aikoina tämä häiritsee. Miksei kolmioita voi maalata myös takaapäin vaikka kokonaan keltaisiksi ja/tai laittaa niihin jotain heijastavaa? Sama koskee myös stop-merkkejä.
Kärkikolmiohan osoittaa väistämisvelvollisuuden ainoastaan risteävän liikenteen osalta. Vastakkain ajavat autot noudattavat siten normaalia väistämisvelvollisuutta käännyttäessä, vasemmalle kääntyvä väistää aina vaikka vastaantulijalla olisikin kärkikolmio.

Edit. Pätemisen ohessa tuli mieleen että tarkoitit mahdollisesti myös kärkikolmion huonoa näkyvyyttä risteävällä tiellä ajettaessa. Monesti joutuu kyllä kuikuilemaan tarkasti, löytyykö sieltä kolmiota. Useinhan kolmiot on kaiken lisäksi sijoitettu joka risteyksessä eri kohtaan, osa suojatiemerkin kanssa samaan tolppaan ja osassa risteyksistä kolmio onkin monta metriä suojatiestä irrallaan. Tämä siis taajamassa ajettaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo kolmioiden huono näkyvyys muille on (ihan omana arvauksena) tarkoituksellista. Sillä tavoin alennetaan siellä päätiellä ajavien nopeuksia kun risteykseen tullessa joutuu vähän katselemaan että onko mulla se etuajo-oikeus vai ei...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väitän että tämä kolmioiden huono näkyvyys vaikuttaa kaupunki- ja taajama-alueilla tasa-arvoisten risteysten väistämissääntöjen noudattamiseen. Nimittäin usein jos on hieman isompi ja pienempi tie niin huomattava osa tämän isomman tien kulkijoista ei väistämissääntöjä noudata vaan tuntuvat olettavan että se kolmio siellä on.

Tulipa käytyä Lontoossa viime viikolla ja täytyy sanoa että eroja huomasi. Britit kyllä painavat torvea kuin turkkilaiset eli koko ajan soi mutta siellä kyllä myös näki kaikenlaista suhaamksta kun risteyksissä vuoroaan odottava työntää keulansa päätielle niin ettei siitä mahdu auto ohi muttei kuitenkaan työnny jonoon ja u-käänökset keskellä ruuhkaista katua oli myös suosittua puuhaa.

Hyviäkin puolia oli. Nimittäin liikennevaloista liikkeelle lähteminen. Jumalauta kun aina vituttaa kun suomalaiset ei osaa vaan yksi kerrallaan liikkeelle kunhan edessäolevan lähdöstä on mennyt tarpeeks kauan. Eli että on ehditty säätää vaihteiden kanssa. Lontoossa valon vaihduttua "kaikki", eli pitkä pätkä autoja näkyvyyden mukaan lähti samaan aikaan liikkeelle. Ja jos siinä oli vaikka joku näkyvyyden peittänyt bussi niin sen lähtiessä kaikki takana lähti. Mutta katse oli näissä aina edessäolevaa pidemmällä ja useat autot pystyivät lähtemään kerralla. Tätä kun osattaisiin suomessakin...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Mitenkäs jatkoajan autoilijoilla on tapana reagoida/ilmoittaa muille liikenteessä jos vaikka havaitsee hirvieläimiä tien pientareella tai jolkottelemassa tien viertä. Ilmoitatteko vastaantulijoille pitkien vilatuksella vai miten? Eilen ajelin mukavan turvavälin päässä edellä ajavaa pakettiautoa kun alkoi ensin jarruvalot palaa ja sitten syttyi hätävilkut. Sitten näinkin peurojen pomppivan tielle. Tässä tapauksessa tuo siis toimi mukavasti ja piti sitten hätävilkkuja matkaa jatkaessaan päällä sellaisen 8 vilkutuksen verran kun vastaankin tuli autoja.

Ainakin tuossa tilanteessa toimi, ainakin itse kiinnitin huomiota tarkemmin, että nyt on jokin poikkeustilanne, mutta miten lie vastaan tulleen auton. Tästä ei liene autokoulussakaan puhuttu aikoinaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
80-luvulla oli tapana vilkutella valoja vastaantuleville tutkista, muistan kun silloin matkustajanroolissa näitä tapoja ihmettelin. Eiköhän tuo valokarnevaalin päälle laitto ole ihan ok, porukka ainakin huomaa että jokin erikoinen tilanne on käsillä. Saksan autobaanoillahan lyödään hätävilkut päälle kun kaistat jonoutuu/pysähtynyt auto edessä. eli pelkät jarruvalot ei riitä kun tiputetaan nopeutta se 200kmh alaspäin.

Tänään ajoin yhden papparaisen volvon perässä jolla toinen takapyörä ei pyörinyt ollenkaan, ihan kuin olisi ollut hiukan ilmassa. Painoin torvella sävelmän ja ajoin rinnalle, ikkuna auki ja infot ukkelille, siellä oli aika hölmistynyt vanhempi mies "aijaa".

_
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saksassahan _pitää_ jonon viimeisen laittaa nelivilkku, jos jono seisoo. Suomessa se taas on kiellettyä.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Tuo näyttää kyllä todella vaaralliselta, ylipäätään jarrutella äkillisesti ja lopultahan tuossa taitaa kolahtaakin. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuossa edellä on tapahtunut, mistä tuo kuski on noin pahasti suivaantunut. Kuorma-auto taitaa sen 16 000 kg painaa, että ei se ihan hujauksessa pysähdy.

Minusta näyttää ihan siltä, että alkuvaiheessa pariin otteeseen henkilöauton kuski näyttää ihan perseessä kiinni ajavalle kuorma-autokuskille että menee ohi jos tarve on, kun viereinen kaista on vapaa. Eihän tuo kauniisti puhuvan akkansa kanssa mene vaikka seuraavaksi tarjoaa "vapaata latua" käymällä itse siellä vasemmalla. Tämän jälkeen hlöauton kuski palaa takaisin oikealle niin taas kuorma-auto perseessä kiinni. Ämmähän joutuu vielä toppuuttelemaan "Teemua" että varoisi kun on lapsikin kyydissä. Sitä en tiedä mitä aiemmin on tapahtunut, mutta kyllä isoin kusipää näyttää nyt olevan tuo haalaripukuinen Teemu-Pelle joka ei voinut mennä menojaan silloin kun vapaa tie oli ihan tarjottu. Pitää kuvata ja päteä ja itsehän tuo ryntää hlöauton kuskiin käsiksi ennen kuin tämä on ehtinyt edes itse kunnolla ulos autosta. Kuorma-autokuskille pesäpallomailasta päähän ja kortti pois nähdyn perusteella.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Saksassahan _pitää_ jonon viimeisen laittaa nelivilkku, jos jono seisoo. Suomessa se taas on kiellettyä.
Kokemusten perusteella baanoilla se pistetään jo alle 50kmh vauhdeissa kun jono on käytännössä "pysähdyksissä" ajatellen norminopeuksia.

_
 

Fordél

Jäsen
Edit. Pätemisen ohessa tuli mieleen että tarkoitit mahdollisesti myös kärkikolmion huonoa näkyvyyttä risteävällä tiellä ajettaessa. Monesti joutuu kyllä kuikuilemaan tarkasti, löytyykö sieltä kolmiota. Useinhan kolmiot on kaiken lisäksi sijoitettu joka risteyksessä eri kohtaan, osa suojatiemerkin kanssa samaan tolppaan ja osassa risteyksistä kolmio onkin monta metriä suojatiestä irrallaan. Tämä siis taajamassa ajettaessa.

Tarkoitin vain sitä, kun ajetaan risteykseen niin monesti on vaikea nähdä, onko oikealta tulevalla kolmiota vai ei. Jostain sieltä pusikon tai liikennevalotolpan takaa se saattaa sitten näkyä. Liikennemerkin taustan väri on vaan niin mitäänsanomaton, että merkkiä ei helpolla näe.

Tuo kolmioiden huono näkyvyys muille on (ihan omana arvauksena) tarkoituksellista. Sillä tavoin alennetaan siellä päätiellä ajavien nopeuksia kun risteykseen tullessa joutuu vähän katselemaan että onko mulla se etuajo-oikeus vai ei...

Voihan se olla näinkin, mutta epäilen, että merkin huomaamaton taustaväri on valittu tämän takia.

Väitän että tämä kolmioiden huono näkyvyys vaikuttaa kaupunki- ja taajama-alueilla tasa-arvoisten risteysten väistämissääntöjen noudattamiseen. Nimittäin usein jos on hieman isompi ja pienempi tie niin huomattava osa tämän isomman tien kulkijoista ei väistämissääntöjä noudata vaan tuntuvat olettavan että se kolmio siellä on.

Helppoahan se olisi, jos vieraissa risteyksissä vain olettelisi, mutta kun itse haluaa asian aina varmistaa, ajo menee hidastamiseksi tai pahimmillaan pysähtymiseksi ja kuikuiluksi. No, eihän varovaisuus sinänsä paha asia ole. Kuitenkin jos näkyisi jo kauempaa, että tolla kaverilla on kolmio, sujuvoittaisi ajoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitenkäs jatkoajan autoilijoilla on tapana reagoida/ilmoittaa muille liikenteessä jos vaikka havaitsee hirvieläimiä tien pientareella tai jolkottelemassa tien viertä. Ilmoitatteko vastaantulijoille pitkien vilatuksella vai miten? Eilen ajelin mukavan turvavälin päässä edellä ajavaa pakettiautoa kun alkoi ensin jarruvalot palaa ja sitten syttyi hätävilkut. Sitten näinkin peurojen pomppivan tielle. Tässä tapauksessa tuo siis toimi mukavasti ja piti sitten hätävilkkuja matkaa jatkaessaan päällä sellaisen 8 vilkutuksen verran kun vastaankin tuli autoja.
Hätävilkkujen käytössä tähän tarkoitukseen näen sellaisen huonon puolen, että se vastaantulija saattaa jäädä kohtaamisen jälkeen katsomaan peileihin tyyliin "mikäs hätä sillä oli" ja sitten onkin hirvi sylissä. En tiedä käykö näin, mutta tuli vaan mieleen. Itse vilkautan pitkiä.
 

Rocco

Jäsen
Kärkikolmio ja STOP-merkki ovat juuri sen takia takapuolelta harmaita (kuten on muutkin merkit), että päätietä ajava etuajo-oikeutettu ei kuitenkaan ajaisi ihan hullun kovaa, vaan joutuu silti varomaan oikealta tulevaa ainakin sen verran, että pystyy katsomaan onko siellä se kolmio vai ei. Vasta kun mennään taajaman ulkopuolelle tietyille nopeuksille, etuajo-oikeus ilmoitetaan pystyneliöllä päätietä ajaville. Jos taajamassa olisi 40km/h alueella selkeästi merkattu se etuajo-oikeus pääväylää ajavalle, niin nopeudet nousisi kohtalaisen koviksi. Kärkikolmio ja STOP-merkki ovat erimuotoisia muihin merkkeihin nähden sen takia, että a) ne erottaa myös takapuolelta, b) ne erottaa vaikka lumi tai lika olisi sotkenut merkit kokonaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Minusta näyttää ihan siltä, että alkuvaiheessa pariin otteeseen henkilöauton kuski näyttää ihan perseessä kiinni ajavalle kuorma-autokuskille että menee ohi jos tarve on, kun viereinen kaista on vapaa. Eihän tuo kauniisti puhuvan akkansa kanssa mene vaikka seuraavaksi tarjoaa "vapaata latua" käymällä itse siellä vasemmalla. Tämän jälkeen hlöauton kuski palaa takaisin oikealle niin taas kuorma-auto perseessä kiinni. Ämmähän joutuu vielä toppuuttelemaan "Teemua" että varoisi kun on lapsikin kyydissä. Sitä en tiedä mitä aiemmin on tapahtunut, mutta kyllä isoin kusipää näyttää nyt olevan tuo haalaripukuinen Teemu-Pelle joka ei voinut mennä menojaan silloin kun vapaa tie oli ihan tarjottu. Pitää kuvata ja päteä ja itsehän tuo ryntää hlöauton kuskiin käsiksi ennen kuin tämä on ehtinyt edes itse kunnolla ulos autosta. Kuorma-autokuskille pesäpallomailasta päähän ja kortti pois nähdyn perusteella.
Mä sain facebookista tästä lukiessani sellaisen käsityksen, että henkilöauto oli ajellu n. 15km/h alle rajoituksen ja kuorma-auto ohitti. Henkilöauton kuskilla paloi käpy ja paineli kuorma-auton edelle ja yritti saada tätä pysähtymään edessä jarrutellen ja käsimerkein.
Ilmeisesti tarkoituksenaan tempaista ohittajaa kuonoon. Asiaan varmaan tulee tarkemmin selvyyttä, kun tutkinta on valmis ja käräjät kutsuu.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Jossain määrin on tässä viime vuosien aikana tullut huomattua eräiden ammatikseen rekkoja ajavien ns. ammattikuskien jokseenkin harkittu välinpitämättömyys liikennevaloja kohtaan. "Vanhoilla vihreillä" vedetään surutta sen minkä koneesta lähtee isomman etuoikeudella. Ymmärrän kyllä että sen rekan pysäyttäminen ja uudelleen liikkeellelähtö vaatii vaivaa ja aikaa.

Työmatkalla on eräs valoristeys jossa näitä "ammattikuskeja" on oppinut vuosien varrella varomaan. Viimeksi tänään jouduin vetämään paniikkijarrutuksen kun luulin että vihreät oikeuttavat minut ylittämään risteyksen. Siitä se sujahti.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kärkikolmio ja STOP-merkki ovat juuri sen takia takapuolelta harmaita (kuten on muutkin merkit), että päätietä ajava etuajo-oikeutettu ei kuitenkaan ajaisi ihan hullun kovaa, vaan joutuu silti varomaan oikealta tulevaa ainakin sen verran, että pystyy katsomaan onko siellä se kolmio vai ei. Vasta kun mennään taajaman ulkopuolelle tietyille nopeuksille, etuajo-oikeus ilmoitetaan pystyneliöllä päätietä ajaville. Jos taajamassa olisi 40km/h alueella selkeästi merkattu se etuajo-oikeus pääväylää ajavalle, niin nopeudet nousisi kohtalaisen koviksi. Kärkikolmio ja STOP-merkki ovat erimuotoisia muihin merkkeihin nähden sen takia, että a) ne erottaa myös takapuolelta, b) ne erottaa vaikka lumi tai lika olisi sotkenut merkit kokonaan.
Niin valoisaan aikaan kyllä jotenkin. Paitsi toisinaan kun tulee merkkiin nähden suoraan sivulta ja muotoa ei voi havaita. Tai kun merkki on rakennuksen takana niin että sen näkee vasta viime metreillä. Mutta pimeällä se on usein erittäin vaikea havaita vaikka periaatteessa näkyvässä paikassa olisikin.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomessa on ollut jo kauan sitten (10v+) kokeilussa kuperia kolmioita ja niistä oli hyviä kokemuksia. En tiedä sitten miksi ei ole yleistynyt. Kielletyn ajosuunnan merkit on joskus sellasia kaarevia. Helpottais useasti kyllä seuraamista varsinkin vähän vieraammilla alueilla.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Olen tästä marissut jo aiemmin.

Joillakin on tapana lirutella tai lähes pysähtyä kun lähestyvät liikennevaloristeystä joissa suoraan menijöille palaa punainen. Mutta kun samasta risteyksestä erkanee pääsy oikealle jonne palaa vihreä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Miksi vitussa pitää jäädä tukoksi.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Miksi vitussa pitää jäädä tukoksi.
On muuten rasittavaa. Jokusen keskarin saannu näyttää tossa kun kämpän lähellä tälläinen risteys mistä pääsis kääntyyn Teboilin pihaan tai sitten toiseen suuntaan kotiin jossa palaa vihreät 20-30sec ennenkuin suoraan menijöille tulee vihreät. Ei siinä muuten olisi mitään muttakun siinä on jakaja joka estää "ohittamasta" hidastelijan kunnes alkaa se oma kääntyvä kaista.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Olen tästä marissut jo aiemmin.

Joillakin on tapana lirutella tai lähes pysähtyä kun lähestyvät liikennevaloristeystä joissa suoraan menijöille palaa punainen. Mutta kun samasta risteyksestä erkanee pääsy oikealle jonne palaa vihreä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Miksi vitussa pitää jäädä tukoksi.

@Jari66; eihän maailmassa ole muita autoilijoita, joten heihin ei tarvitse reagoida millään tavalla. Osa suomalaisista ajaa sellaisissa kuplissa koko ajan, etteivät he kiinnitä huomiota mihinkään muuhun kuin omaan napaansa/kännykkäänsä. Yleensäkin liikennevaloihin "ryömijät" ja liikennevaloista ryömien lähtevät pitäisi poistaa liikenteestä poliisin toimesta, varsinkin ruuhkaliikenteestä. Autokouluissa pitäisi opettaa kaikkia etenemään muun liikennevirran tahdissa ja siten, että mahdollisimman moni ehtii jokaisen liikennevalon osoittaman ajan puitteissa tolpan ohitsekin.

Toinen, pääkaupunkiseudulla jatkuvasti toistuva ilmiö, ovat tukossa olevan risteyksen keskelle vanhoilla keltaisilla tai "uusilla punaisilla" ajavat urpot ja allit.
 

keijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, C.Coyle
On muuten rasittavaa. Jokusen keskarin saannu näyttää tossa kun kämpän lähellä tälläinen risteys mistä pääsis kääntyyn Teboilin pihaan tai sitten toiseen suuntaan kotiin jossa palaa vihreät 20-30sec ennenkuin suoraan menijöille tulee vihreät. Ei siinä muuten olisi mitään muttakun siinä on jakaja joka estää "ohittamasta" hidastelijan kunnes alkaa se oma kääntyvä kaista.

Mihinkä helevettiin teillä on niin kiirte että ei voi yhtiä valoja oottaa. Ärsyttää suunnattomasti tuommoset muka kiireiset ihmiset jotka sitten vinkuu kun hän ei päässyt 30 sekunttia aikasemmin jostain kohtaa autolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös