Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 990 335
  • 12 244
Motoristien lane splittaus on lainvastaista Suomessa ja sitä harrastavat varmasti tietävät tämän itsekin.
Ei ole laitonta jos ei ylitä sulkuviivaa.
Riippuu nopeuksista ja etäisyyksistä ja kuinka lain kirjainta tulkitaan. Tieliikennelaki ei kiellä lane splittausta sinänsä, mutta kieltää vaaralliset ohitukset jne. Tuossa "markorepairsin mopoiluvideossa" näkyy hyviä esimerkkejä sekä turvallisista että vaarallisista tilanteista.

Tässä Kalifornian maantiepoliisin ohjeet kuinka lane splitataan :)
http://kpia.com/wp-content/uploads/2014/07/CHP-Motorcycle-Lane-Splitting-Guidelines.pdf
http://kpia.com/wp-content/uploads/2014/07/CHP-Lane-Splitting-Guidelines.jpg
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helsingin moottoriteiden aamuruuhkissa tuota moottoripyörien lane splittingiä esiintyy säännöllisesti ja itselläni onkin tapana hitaasti ryömivässä ruuhkassa tai pysähtyneessä jonossa pitää autoa kaistan reunassa, jotta pyörä pääsee kätevästi keskeltä ohi. Tarkennuksena siis toki, jos takana lähistöllä prätkä näkyy, en nyt ihan automaattisesti niin asemoidu. Eipä ollenkaan yllätä, jos tuo on kiellettyä täällä, vaikka aika vaikea tuossa nyt mitään suuria riskejä on nähdä. Ainakin juurikin moottoritiellä voisi kuvitella, että keskeltä ohittaminen ei oikein sovi pykäliin. Mainittakoon nyt vielä varmuuden vuoksi, että minulla ei ole moottoripyöräkorttia, enkä ole sellaista laitetta koskaan edes kokeillut.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Nostan käden ylös, kevariaikoina tuli jossain ruuhkassa tuota harrastettua. Hellepäivänä kevarin lämmöt meinas nousta ruuhkassa madellessa, joten oli pakko saada vähän vauhtia ja lämmöt alas, kun ei siinä viittinyt pysähtymäänkään ruveta. En tiedä onko isommissa pyörissä vastaavanlaisia ongelmia. Mun mielestä jos ruuhka matelee n. 20km/h, niin prätkien on ihan sama mennä jonojen välistä, ja samaten liikennevaloissa ei mua haittaa, jos yks pyörä kiilaa jonon kärkeen, kunhan vaan lähteekin valoista ripeästi.
 

soshje

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs
Itse tuli kyllä pyörällä splitattua aina jos jono liikkui n. 20km/h tai vähemmän. Ei siinä järkeä ole jos jono menee nopeammin, mutta eihän se keneltäkään ole pois jos motoristit pääsevät nopeammin.

Pienillä nopeuksilla ja joustavalla ajotavalla tuosta on vaikea saada vaarallista puuhaa aikaan. Eri asia mitä joskus näkee kun jengi splittaa isoilla nopeuksilla.

Nyt ei ole pyörää ollut enää viimeiseen 10 vuoteen, mutta ruuhkassa koitan tehdä tilaa pyörille aina..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Metsään se motoristi vehkeensä ohjaa, jos jokin arviointivirhe pääsee käymään ja kolari uhkaa. Tai vetää jarrut lukkoon ja liukuu perseellään sinne puiden katkottavaksi. Ja vaikka osuisikin, niin enpä muista että olisin ikinä kuullut motoristin tappamasta autoilijasta.

Tosin saattaa se pyörä tulla kahtasataa sen arviointivirheen seurauksena vastaantulevan auton tai prätkän keulaan, tai kolata sen pientareella pyöräilleen perheen mennessään. Onnettomuuksissa on se vittumainen piirre, että ne ei pahemmin ilmoittele tapahtumisestaan etukäteen. Itse en ainakaan halua olla kilometriä lähempänä silloin, kun kahtasataa kulkeva prätkä lähteeä ohjaajansa käsistä. Lane splittingiä vastaan minulla ei ole tasan mitään ja annan tilaa silloin harvoin, kun joku prätkäilijä sitä splittaukseen tarvitsee.

Eilen joku karavaanari teki arvokasta työtä sen eteen, että karavaanarien maine huononisi. Satasen alueella kun nopeus vajosi alle seitsemäänkymppiin aina, kun sulkuviiva alko, ja nousi sitten yhdeksäänkymppiin kun se päättyi. No pääsinpä sitten kuitenkin ohi siitä ja sen perässä körötelleestä prätkästä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hei, audimies, sun ei tarvitse näyttää sitä suuntamerkkiä vasemmalle ajaessasi liikenneympyrässä, vaan nimenomaan poistuessasi siitä oikealle. Vähän sama homma kuin suhteessasi naiseesi: kun olet kerran alttarilla sanonut rakastavasi, ei sitä enää tarvitse liitossa toistaa, vaan todeta vasta sitten kun asiaintilassa tulee jokin muutos.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten kaiken liikenteessä, splittauksen voi tehdä turvallisesti tai turvattomasti.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kuten kaiken liikenteessä, splittauksen voi tehdä turvallisesti tai turvattomasti.

Juuri näin. Etukäteen sitä tosin ei aina välttämättä tiedä kumpaa laatua splittauksensa edustaa. Siinä kun on muitakin osapuolia kuten videon venäläinen motoristi sai huomata.
 
Kieltämättä splittaus tuo mukanaan tuon pienen pienen ovenavausonnettomuuden mahdollisuuden, joka on siitä hankala, että syyllisen osoittaminen on vaikeampi juttu. Ongelma ei kuitenkaan ole yhtikäs mitään verrattuna pyöräilijöiden vastaavaan, sillä toisin kuin kadunvarsiparkissa, harvoinpa ajoradalla ovia avataan, paitsi tietysti Venäjällä, jossa kanssa-autoilijoiden kouluttaminen nyrkein on yleisempää kuin esim. täällä.

Door zone - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Yritin sateisella moottoritiellä jättä 40 metriä väliä edellä ajavaan autoon. Ei onnistu, sillä aina joku vitun niilo ohittaa mut ja jää siihen väliin. Ja ajaa sitten samaa nopeutta kanssani. Miksi?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Blöö
Kokeilepa tiputtaa nopeutta 5 kmh siellä motarilla = alle jononopeuden. Silloin muut vain ohittavat ja häipyvät horisonttiin. Sinä saat turvavälisi eikä matkanteko hidastu oleellisesti.

40m turvaväli ei ole mitenkään iso maantienopeuksissa, kun tilanne pätkähtää päälle. Jo 80kmh tuosta matkasta kuluu puolet jalan siirtämiseen jarrulle... En oikein tiedä miksi ihmiset ajaa tappituntumalla. 100 m välein ajamalla matkanteko on aika paljon kevyempää, mutta sellaista miehittämätöntä aluetta ei voi pitää, kuten monet on todenneet tässä ketjussa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin. Etukäteen sitä tosin ei aina välttämättä tiedä kumpaa laatua splittauksensa edustaa. Siinä kun on muitakin osapuolia kuten videon venäläinen motoristi sai huomata.
Liikenteessä on aina muitakin osapuolia ja vaaramomentti olemassa.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tätä ilmeisesti amerikasta matkittua motoristikulttuuria splittausta voisi soveltaa myös kaupan kassajonoissa. Jos huomaan edelläni olevan ostoskärryjen kanssa jonottavia ja minulla vain pikkuruinen ostoskori käsittääkseni voin splitata ohitsensa ja häipyä maksun suoritettuani pisteenä horisonttiin hoitamaan erittäin kiireisiä asioitani.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tätä ilmeisesti amerikasta matkittua motoristikulttuuria splittausta voisi soveltaa myös kaupan kassajonoissa. Jos huomaan edelläni olevan ostoskärryjen kanssa jonottavia ja minulla vain pikkuruinen ostoskori käsittääkseni voin splitata ohitsensa ja häipyä maksun suoritettuani pisteenä horisonttiin hoitamaan erittäin kiireisiä asioitani.

Itseasiassa ämerikassa on tapana antaa takana olevan pienten ostosten maksaajaa mennä jonossa edelle. Näin off-topicina sallittakoon.
 
Tätä ilmeisesti amerikasta matkittua motoristikulttuuria splittausta voisi soveltaa myös kaupan kassajonoissa. Jos huomaan edelläni olevan ostoskärryjen kanssa jonottavia ja minulla vain pikkuruinen ostoskori käsittääkseni voin splitata ohitsensa ja häipyä maksun suoritettuani pisteenä horisonttiin hoitamaan erittäin kiireisiä asioitani.
Väärin sovellettu, tämä hidastaisi kärryllisen asiointia toisin kuin splittaus. Lähes viikoittain Suomessa kuitenkin joku vähän "splittaa" kassajonossa, mutta se ei minua haittaa, en minä menetä mitään vaikka kassajonossa kestäisikin kaksi minuuttia kauemmin. Joskus harvoin jaksan edes ääneen etuilua paheksua.
 

miklis

Jäsen
Tätä ilmeisesti amerikasta matkittua motoristikulttuuria splittausta voisi soveltaa myös kaupan kassajonoissa. Jos huomaan edelläni olevan ostoskärryjen kanssa jonottavia ja minulla vain pikkuruinen ostoskori käsittääkseni voin splitata ohitsensa ja häipyä maksun suoritettuani pisteenä horisonttiin hoitamaan erittäin kiireisiä asioitani.
Tässä kiteytyy mielestäni Suomalaisen ajattelun perusongelma. Jos joku toinen saa etua, ajatellaan että se on itseltä jotenkin pois. Splittaava mottoripyörä tuskin jää viivästyttämään muun jonon etenemistä mitenkään valojen vaihduttua. Miksi on niin ensiarvoisen tärkeää, että moottoripyörien pitäisi jäädä autojen väliin venyttämään jonoa, kun on mahdollisuus mennä jonon välistä ja näin mahdollistaa useamman auton pääseminen risteyksestä läpi samoilla vihreillä. Vain siksikö, ettei kukaan saa saada ylimääräistä etua missään tilanteessa?

Olen nyt neljä viikkoa ollut työmatkalla UK:ssa ja kulkenut Cambridgea ympäri vuorotellen autolla ja jalkaisin. Autoilijat antavat tilaa polkupyörille ja moottoripyörille aina, kun on vähänkään jonoa. Liikennevaloissa on erikseen varattu alue kaksipyöräisille autojonon edestä, johon ne menevät paikallaan seisovaa autojonoa pujotellen. Ja kaikki ovat tyytyväisiä. Miksei tämä voisi toimia Suomessakin, kun se toimii liki kaikkialla missä on vähänkään enemmän liikennettä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä kiteytyy mielestäni Suomalaisen ajattelun perusongelma. Jos joku toinen saa etua, ajatellaan että se on itseltä jotenkin pois. Splittaava mottoripyörä tuskin jää viivästyttämään muun jonon etenemistä mitenkään valojen vaihduttua. Miksi on niin ensiarvoisen tärkeää, että moottoripyörien pitäisi jäädä autojen väliin venyttämään jonoa, kun on mahdollisuus mennä jonon välistä ja näin mahdollistaa useamman auton pääseminen risteyksestä läpi samoilla vihreillä. Vain siksikö, ettei kukaan saa saada ylimääräistä etua missään tilanteessa?
"No mut mihin niillä moottoripyörillä on niin kiire ettei voi jäädä odottamaan omaa vuoroa"
Tätä ilmeisesti amerikasta matkittua motoristikulttuuria splittausta voisi soveltaa myös kaupan kassajonoissa. Jos huomaan edelläni olevan ostoskärryjen kanssa jonottavia ja minulla vain pikkuruinen ostoskori käsittääkseni voin splitata ohitsensa ja häipyä maksun suoritettuani pisteenä horisonttiin hoitamaan erittäin kiireisiä asioitani.
Parempi esimerkki on, että menet kauppaan, päätät ettet osta mitään. Saako poistua jonon ohi vai pitääkö jäädä odottamaan poistumiselle omaa vuoroa kassajonoon?
 
Viimeksi muokattu:

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse en ole motoristi, mutta yritän jonossa antaa tietä splittaajalle aina kun vaan sellaiseen mahdollisuus tulee. Tilaa syntyy pienessä mittakaavassa, kun ovat edes ne motoristit sieltä välistä pois. Toki tuossa touhussa on aina riskinsä, eli aina ei voi motoristikaan olettaa, että hänen tieltään väistettäisiin. Joskus olen nähnyt keskisormea näytettävän autoilijalle, jolla ei ollut tilaa väistää ja motoristi joutui siksi pysähtymään. Suomeksi sanottuna tuo touhu ei saa olla itsetarkoitus ja ruveta kiukuspäissään potkimaan autojen peilejä, jos ei joku osaa / halua / pysty tietä antamaan.

Ymmärrän, että osa autoilijoista (esim. vanhemmat ihmiset) ei varmaan vielä osaa edes varautua tuollaiseen, siksi harvinaista tuollaiseen tilanteeseen joutuminen työruuhkien ulkopuolella on. Osa autoilijoista pelkää varmasti motoristien kolhivan autoja jne. Mutta kyllähän se suurin yhteinen nimittäjä löytyy ainakin siitä perisuomalaisesta liikenneitsekkyydestä, mitä näidenkin kommenttien seassa voi havaita. Ei anneta tilaa, kun ei tarvi. Ja jos vaikka tarvitsisikin, ei anneta siltikään, kun ei haluta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Myönnän motoristina avoimesti splittaavani kaistoja ruuhkassa varsinkin turun motarilla jos nopeus tippuu alhaiseksi, eli alle 50 km/h. En vielä kertaakaan tästä toiminnasta ole huomannut aiheutuvan kenellekään mitään haittaa. Ja teen sitä jatkossakin. Toisinaan löytyy niitä jotka tahallisesti blokkaavat omalla autollaan tuon mahdollisuuden, mutta sitten löytyy taas niitä jotka antavat tietä ystävällisesti.

Myönnän myös motarilla ohittavani hitaammat ajoneuvot oikealta jotka jonossa ajavat vasenta kaistaa odottaen sitä seuraavan rekan ohitusta joka on noin kilometrin päässä ja oikea kaista on kokonaan tyhjä, mutta jos se kaista edellä ajavalla vaihtuu niin käännän kaasuni välittömästi auki jotta pääsen tästä ystävällisestä autoilijasta ohitse nopeasti ilman että hänen tarvitsee jäädä mottiin ja tiputtaa omaa nopeuttaan.
Sitä taas en sitten ymmärrä että ajetaan vasemmalla kaistalla tahallisesti estäen muiden mahdollisuus ohittaa, olen useasti ollut autoilijan takana motarilla, vilauttanut pitkiä että vaihtaisi kaistaa, mutta mitään ei tapahdu. Tällöin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin mennä oikealta ohi. Onneksi pyörä kiihtyy sen verran hyvin että se yksikin bemarikuski joka yritti estää minua ohittamasta häntä oikealta kiihdyttämällä omaa munanjatkettaan jäi kyllä niin selkeästi kakkoseksi että mahtoi harmittaa kun oletettavasti oma naaras istui vieressä. Päätti sitten roikkua takarenkaassani kun saavutimme seuraavan jonon hännän.

Myönnän myös stadissa ajavani punaisissa liikennevaloissa keskelle kahta kaistaa autojen väliin ja lähteväni välittömästi valojen vaihtuessa nopeasti suoraan eteenpäin etten jää muiden tukkeeksi, tuota @Jari66 :n mainitsemaa kolmikon vasemmalle kääntymistä en ymmärrä, sehän nyt on vallan hölmöä estää muuta liikennettä moisella touhulla.

Yhtälailla sitten taas jos ajan ohituskaistaa eikä perässäni ole ketään ja tulen tilanteeseen jossa oikealla kaistalla oleva autoilija on saavuttamassa rekkaa ja joutuisi tod näk jarruttamaan jotta pääsisi perääni, käännän joko lisää kaasua tai päästän kaasun pois jotta hän pääsee sujuvasti ohittamaan tuon rekan ilman että minun ajamiseni tuottaisi hänelle vaivaa.

Liikenteessä kun pitää pään ylhäällä ja muistaa kunnioittaa muita, pääsee jo aika pitkälle.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Ihmiset, autossa on vilkku jota pitää käyttää, kun aikoo kääntyä. Ties kuinka monta kertaa on tullut yllätyksenä, kun on katsonut ettei auto käänny, ja lähtenyt ylittämään suojatietä, mutta auto kääntyykin siitä huolimatta! Haluatteko uuden nokkapellinkoristeen?
Pahimpia ovat nämä jotka käyttävät vilkkua, VAIKKA eivät aio kääntyä. Allekirjoittaneelle on sattunut kohdalle näitäkin muutama. Kääntymisen sijaan survaistaan lisää kaasua, keula kohti mun napaa. Eihän ihminen ehdi kuin vaistomaisesti koettaa väistää tulevaa iskua. Iskuja ei onneksi ole tullut, vaan autoilijat ovat tyytyneet säikyttelyyn.
Onneksi suurinosa autoilijoista ovat kohteliaita meitä pyöräilijöitä kohtaan, peukku heille!
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ei tajua vieläkään ihmisiä, jotka löytää mystisesti sen kaasupolkimen, kun ohituskaista alkaa. Sitä ennen tietysti ajetaa esimerkiksi nyt vaikka 77km/h kahdeksankympin alueella. Sitten rajoitus muuttuu sataseen ja alkaa ohituskaista ja tottakai silloin se vauhti kiihtyy välittömästi sinne 110km/h tienoille.

Taas varmaan puolen tunnin päästä saan tästä nauttia. Tälleen väsyneenä, kun muutenkin haluis vaan ripeästi kotiin nukkumaan, niin kaiken mailman maisematuristit on aina ratissa....
 
"Parhaaksi keräyspaikaksi osoittautui Helsingin ja Tampereen välinen kolmostie, jonka viikonloppuliikenne on kuin Tetris-peli. Suurin osa autoilee hyvin, mutta sitten on tunareita, jotka pilaavat pelin."

"Vuoden aikana Helsingin ja Tampereen välisessä viikonloppuliikenteessä silmiin osui monenlaisia törttöjä. Bongaus tapahtui yleensä silloin, kun jonkun muun kuin törtön jarruvalot paloivat punaisina."

"Noin 17 prosenttia törttöilijöistä on Audi-kuskeja."

"Seuraavaksi huonoimpia ovat BMW-kuskit."

"Kaahariauto on rekisteröity lähes aina vuoden 2008 jälkeen."

"Paikkakunnista erottuu Espoo, josta tulee joka viides huono kuski. Helsingin ja Tampereen välisellä alueella asuvat eivät näy kaaharilistalla mitenkään."

"yli 80 prosenttia huonoista kuskeista on miehiä."


Miehet Audeissaan – moottoritien huonoimmat kuskit - Kolumnit - Kotimaa - Helsingin Sanomat


...Mutta tämänhän me jo tiesimme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös