Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 002 077
  • 12 291

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Toivottavasti sinä luet tämän joka kolaroi tänään Kehä 1llä. Vitun urpo, toivottavasti kiiltävä mersusi meni lunastukseen. Mikä siinä turvavälin jättämisessä on niin uskomattoman vaikeata? Pahin ruuhka-aika niin pitää vielä pahentaa sitä aiheuttamalla kolarin-> toinen kaista pois käytöstä ja urpot sen kun vain lisääntyy. Kolme kaistaa joista oikeammaisin on loppumassa. Kaksi kaistaa seisoo paikallaan niin eiköhän joku sieltä vasemmalta änge sitten keskikaistan yli oikealle, vitunmoinen kiihdytys viitisen auton ohi ja sitten ängetään takaisin. Onneks olkoon, säästit varmaan viitisen sekuntia loppupeleissä mutta vastaavasti kaikki muut kärsi siitä (jonon lopussa varmaan tuntuvasti).

Oikeasti olen vakavasti harkinnut tuupata näitä ohittelijoita kunnolla kun änkevät pientareen kautta eteen. Firma-auto niin ei haittaisi minua, mutta toisaalta en halua aiheuttaa lisäruuhkia.

Ja mikä siinä on kun noin joka toinen päivä näitä kolareita on tuolla niin järjestäen kyseessä on uudehko Audi tai Mersu? Metsästävätkö köyhät nimenomaan näitä autoja kolhittavaksi vai mikä siinä on?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja mikä siinä on kun noin joka toinen päivä näitä kolareita on tuolla niin järjestäen kyseessä on uudehko Audi tai Mersu? Metsästävätkö köyhät nimenomaan näitä autoja kolhittavaksi vai mikä siinä on?

Mihin unohtui BMW, kaiken pahan alku ja juuri. Aina teinipilluralli 300-sarjalaisista uudempiin ylimielisten pikkupomojen ajamiin munanjatkeisiin. Jos kaikki ajaisivat Octavialla tai Corollalla niin maailmassa olisi rauha. Ainakin liikenteessä vallitsisi seesteinen tunnelma. Olen samaa mieltä että ne täytyy olla ne köyhät jotka metsästää näitä parempia pikkuporvareiden merkkejä ja pyrkivät saattamaan tällä tavoin rauhan liikenteeseen, aika katala suunnitelma, vastaiskua odotellessa.

Näitä juttujahan saisi kirjoittaa joka aamu tänne jos pk-seudulla esim tuota kehä1.stä ajelee. Vituttaa suurin osa porukasta tuolla ruuhkissa jotka roikkuu perässä tai tekee ihme kiihdytyksiä sinne tänne. Siksi siirryinkin kesäksi pyöräilemään mutta mitä vielä perässäroikkujat on siirtynyt myös pyöräteille, on se varmaan hieno tunne vetää 30cm päässä edellä ajavasta fillarista ja ilmanvastus on voitettu, turvallisuudesta viis.

_
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
AL: Carl Danhammer parkkeerasi kahdelle invapaikalle - huima selitys! - Autot - Ilta-Sanomat



Ei ole muuten kauhean harvinaista tuo että auton ovet on lommoilla. Jos vielä yleistetään niin yleensä kyseessä on keski-ikäinen tai vähän yli mamma ja kaupan parkkipaikka.

Mikä siinä on niin hirveän vaikeaa olla kolhimatta ovilla toisia autoja?

Hei, se on auto! Pienellä kolhuisuudella ei ole mitään merkitystä mihinkään. Ämmämäistä korukulttuuria auton pitäminen kolhuttomana.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hei, se on auto! Pienellä kolhuisuudella ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Jälleenmyyntiarvon lisäksi se kolhukohta alkaa helposti ruostua. Kyllä itseäni ainakin vituttaa, jos joku urpo kolhii autoani. Eri asia tietysti on, jos ajelee jollain paridonaa maksaneella romulla.

Suomalaiseen kateuteen kuuluu autojen tahallinen naarmuttaminen tai kolhiminen. Paras keino kaupan parkkipaikalla ei ole vallata kahta ruutua vaan ajaa mahdollisimman uusien ja laadukkaiden autojen viereen. Jos haluan autooni kolhuja, pysäköin sen vanhan Nissanin/Toyotan/Ladan/Opelin tai jonkun korealaisen viereen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jälleenmyyntiarvon lisäksi se kolhukohta alkaa helposti ruostua. Kyllä itseäni ainakin vituttaa, jos joku urpo kolhii autoani. Eri asia tietysti on, jos ajelee jollain paridonaa maksaneella romulla.

Suomalaiseen kateuteen kuuluu autojen tahallinen naarmuttaminen tai kolhiminen. Paras keino kaupan parkkipaikalla ei ole vallata kahta ruutua vaan ajaa mahdollisimman uusien ja laadukkaiden autojen viereen. Jos haluan autooni kolhuja, pysäköin sen vanhan Nissanin/Toyotan/Ladan/Opelin tai jonkun korealaisen viereen.

Niinpä ja itsekin perheellisenä(oma skidi ei vielä yletä avaamaan ovea) täytyy todeta että vältän myös tila-autoja, paras olisi välttää kaikkia muita kuin uusia 2-ovisia urheiluautoja. Paras keksintö pitkään aikaan on ollut nämä liukuovet perheautoihin. Oli miten oli niin enemmän olen automarketeissa nähnyt takaalta oven avaavan penskan paukauttavan sen oven siihen viereiseen kun jonkun halvan kotteron omistavan aikuisen.

_
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli miten oli niin enemmän olen automarketeissa nähnyt takaalta oven avaavan penskan paukauttavan sen oven siihen viereiseen kun jonkun halvan kotteron omistavan aikuisen.
Tämä on kyllä totta. Pahin yhdistelmä on kuitenkin halvalla kotterolla ajava lapsiperhe. Mersu-faija* kasvattaa taatusti penskansa niin, että autoja ei kolhita. Varsinkaan sitä omaa.

*Uudella vähintään C-mersulla ajava perheenisä
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tahallinen kolhiminen erikseen, mutta muuten lähinnä ihmetyttää autojen puunaaminen ja jumalointi. Varsinkin jos se on joku perusritsa. Ihme nillitystä.

Danhammerin mersuun voisi ihan huvikseen käydä monottamassa, sen verran urpoa touhua tuo jo on.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tahallinen kolhiminen erikseen, mutta muuten lähinnä ihmetyttää autojen puunaaminen ja jumalointi. Varsinkin jos se on joku perusritsa. Ihme nillitystä.

Toisilla nyt vaan on tapana pitää huolta tavaroistaan. Vaatteet, kodinkoneet ja laitteet, asunto, polku- ja moottoripyörät ja ihan kaikki muukin tavara on kiva pitää ehjinä ja kunnossa. Vaikka olisivatkin ihan perusritsoja kaikki. Kyllä se nyt vituttaa jos joku muu tärvelee niitä. Miksi niitä toisten autoja pitää kolhia, kun yhtä hyvin voisi olla kolhimattakin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Danhammerin mersuun voisi ihan huvikseen käydä monottamassa, sen verran urpoa touhua tuo jo on.

Danhammerin auton pakoputkeen voisi käydä nuijimassa pari kiloa perunoita, niin ei pääsisi Carl niin sukkelaan köröttelemään tiehensä.

Ei tekisi kyllä Danhammerillekaan haitaksi siirtyä joksikin aikaa pyörätuoliin. Vaikka pysyvästi, niin voisi ehkä miettiä uudemman kerran, kuinka hemmetin fiksua se on viedä invapaikat.

Yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni on pyörätuolissa ja liikkuu hänelle varustellulla pakettiautolla. Monesti olen kyydissä ollut, ja monesti on käynyt niin, että invapaikan on vienyt joko manne tai sitten oman elämänsä danhammar. Siinä on sitten mukava lähteä pyörimään ties kuinka kauas etsimään autopaikkaa, josta voi laskea invarampin alas. Joskus sellaista ei ole löytynyt, ja on ollut pakko jättää käynti väliin. Näissä tapauksissa on tehnyt mieli käytellä pesäpallomailaa väärin parkkeeranneen kusipään autoon, tai miksei saman tien kusipäähän itseensä. Saisi ainakin laillisen syyn päästä invapaikalle, kun polvilumpiot olisivat paketissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisilla nyt vaan on tapana pitää huolta tavaroistaan. Vaatteet, kodinkoneet ja laitteet, asunto, polku- ja moottoripyörät ja ihan kaikki muukin tavara on kiva pitää ehjinä ja kunnossa. Vaikka olisivatkin ihan perusritsoja kaikki. Kyllä se nyt vituttaa jos joku muu tärvelee niitä. Miksi niitä toisten autoja pitää kolhia, kun yhtä hyvin voisi olla kolhimattakin.

Vahinkoja sattuu, mutta toki, on parempi pitää huolta sekä omastaan että muiden omaisuudesta. Lähinnä mulle tulee vain mieleen näistä kärkkäimmistä varjelijoista sellaiset peruskyylät, jotka suurin piirtein kynsisaksien kanssa pätkivät nurmikkonsa ja puunaavat autoaan päivittäin. Sitten kun joku sattuu huokaisemaan päin, ollaan rikosilmoitusta tekemässä. Näin karrikoidusti.

Kyllä minä toki autostani ja omaisuudestani välitän, mutta kyllä mulla ehkä keskivertosuomalaista rennompi suhtautuminen erityisesti noihin peltilehmiin on. Se kun on vain kulkuväline niissä hintaluokissa, jotka mulle on mahdollisia. Ei edukkaitakaan autoja toki saa pahoinpidellä, mutta en minä nyt jaksa stressata joistain pikku iskeymistä. Tahallisuus sitten erikseen.
 

Fordél

Jäsen
Heitetääs kysymys tähän ketjuun löyhästi otsikon aiheeseen liittyen, kun en keksinyt parempaakaan ketjua kymmenen sekunnin mietinnällä...

Onko luvassa helvetillinen kokemus, kiitos mm. suomalaisten liikennekäyttäytymisen (tulihan se linkitys ketjun aiheeseen), jos polkee juhannusaattona aamusta (esim. klo 6. lähtien) Tampereentietä Hollolasta Tampereelle päin?

Olen tässä meinaan suunnittelmassa mukavaa pyöräretkeä ja mietin tuota osuutta, että onkohan tolla tiellä Tampereelle päin semmonen ryysis jussiaattona perjantaina ettei kannata lähteä isolle tielle polkemaan vaan tyytyisi kiertelemään hiekkateitä. Hiekkatievaihtoehto tarkoittaisi pidemmän ja hitaamman matkan lisäksi tietysti myös pyörän vaihtamista kevyestä maantiepyörästä hybridiin. Tosin mikäs silläkin olisi rauhassa vedellessä.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Kumman vika?

Pieni hiekkatie, oikealla puolella moottoristadion. Minä ajan 40 km/h neljänkympin alueella ja mutkan takaa paljastuu samaan suuntaan ajava auto B, joka on ryhmittynyt aivan tien vasempaan reunaan, vastaantulijoiden kaistalle, ja matelee ehkä 5 km/h. Hetken mietittyäni päättelen, että B antaa tilaa tai aikoo pysähtyä tien vasemmalle penkalle. Auringon ja pölyn takia en huomannut B:n vilkuttavan oikealle kääntymisen merkiksi. Lähden ohittamaan omalla kaistallani pysyen B:tä, joka tietenkin kääntyy oikealle samalla hetkellä. Kolarissa B säilyy vammoitta, minun oven pellit menee solmuun. B puhui tapahtumahetkellä kännykkään ilman hands-freetä.

Vilkun käyttö ei lain mukaan vapauta väärin ryhmittynyttä B:tä vastuusta varmistaa, että muut liikenteessä ymmärtävät hänen kääntymisaikeensa, mutta vastaavasti lain mukaan minä en olisi saanut ohittaa liikkuvaa (matelevaa) autoa oikealta puolen.

Kumpi korvaa minun vahinkoni?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ajat suoraan omalla kaistallasi, ja joku tulee vasemmalta sinua kylkeen, niin ei kovin kimurantilta kuulosta kumpi teki virheen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämä otsikko sai voimakkaan ja pitkäkestoisen repeilyn aikaan:

Humalainen mies pkin pihaan - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

"Humalainen mies pkin pihaan - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat"?

Siinä sitä otsikkoa kerrakseen. Pkin piha. Ja vieläpä kotimaan uutiset. Kyllä nyt repeää.

Oletettavasti tarkoitit jotakin tämäntapaista:
Humalainen mies päräytti veneellä juhannuskokon läpi kesämökin pihaan, luki Iltasanomissa.

Eeppinen suoritus toki sinänsä, varsinkin kun venekuski oli liki kolmen promillen kännissä.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
"Humalainen mies pkin pihaan - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat"?

Siinä sitä otsikkoa kerrakseen. Pkin piha. Ja vieläpä kotimaan uutiset. Kyllä nyt repeää.

Eihän tuo ole otsikko vaan linkki, jota painamalla aukeaa Ilta-Sanomien sivu, missä on se otsikko.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juhannuksen autoilut taas suoritettu ja materiaalia ketjuun kerääntyi kahden tapauksen verran. Ensimmäinen koskee monen kesämökkimatkaan kuuluvaa maaseututietä. Eli monesti hiekkapintaisiakin, maaseudun kapeita ja monesti kovin koukeroisia teitä. Ajelin hyvin hissukseen tällaista tietä, koska vastaantulevien tapauksessa tie käy ahtaaksi ja kurvit ja mäen nyppylät ovat aika arvaamattomia. Taakseni ilmestyi joku Toyotan roska, jota ajoi sellainen lippispää ja muutama tyyppi kyydissä - röökin savu tuprusi joka ikkunasta ja osa kittasi tuotetta. Hän katsoi asiakseen tulla aivan siihen takapuskuriin aika ajoin - pienellä suoran pätkällä otin ihan laitaan ja näytin vilkkua että mene ohi. No, ei mennyt. No, sitten tuli oma vuoroni kääntyä oikealle - tyyppi painaa vasemman puolelta risteysalueella ohi ja takapenkiltä pari suttuisen näköistä tyyppiä heittää tuplakeskarit. En pysty sanoin kuvaamaan hetkellistä hämmentymistäni.

Eikä tässä siis vielä kaikki. Moottoritiellä on Hesaan päin tullessa joku tietyömaa Järvenpään liittymän tienoilla (tai suurinpiirtein sillä kohdalla) molempiin suuntiin. Nopeusrajoitus muuttuu tätä tietyömaata lähestyttäessä muistaakseni 120-100-80-60 vaiheittain. Molempiin suuntiin matkatessa joku kiireinen täräyttää sen 120 just siihen työmaan ahtaimpaan ja kaventuvaan kohtaan sitä vasemmanpuoleista kaistaa samalla kun oikealla kaistalla on samoin auto. Ne, jotka on kyseisen paikan läpi ajaneet, tietävät että 120 km/h tohon kohtaan on todella vaarallinen nopeus.

En tiedä - oiskohan julkiset kulkuneuvot parempi vaihtoehto vai onko sielläkin dorkia?
 

Bakastin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks,TPS
Pitääpä kertoa tänne omakin juhannustarinani.

Olin perheeni kanssa ajelemassa etelä-pohjanmaan asteikolla mäkistä maantietä, jossa nopeusrajoitus vaihtelee 80 ja 100 km/h välillä. Saavuttaessamme erään mäen huipun, edessämme aukesi näky, joka sisälsi BMW kuskin ulkoiluttamassa käristettä muistuttavaa ruumiinosaansa. Lisäksi tämä juhannuksen sankari oli päättänyt pysäköidä autonsa edellä mainitun mäen huipulle siten, että auto vei puolet ajokaistastamme. Mäen huipusta johtuen emme tietystikkään nähneet vastaantulevaa liikennettä metriä edemmäs.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Pieni hiekkatie, oikealla puolella moottoristadion. Minä ajan 40 km/h neljänkympin alueella ja... [...] ...Kumpi korvaa minun vahinkoni?

Jatkanpa tarinaa. Auto B:n kuski oli selittänyt asiat tutuille poliisikavereilleen ja he olivat sanoneet, että ihan 50-50 kumpi voittaa, jos oikein virallisesti poliisituvalle mennään. Sen lisäksi minä koitin hänelle selittää, että jos tien vasempaan reunaan ajat ja hiljennät vauhdin minimiin, se on tulkittavissa aikomukseksi kääntyä vasemmalle penkalle parkkiin, ja lain mukaan vasemmalle kääntyvän saa ohittaa oikealta puolen.

Kaiken tuonkin jälkeen B ei "periaatteen" vuoksi voi myöntää, että hänen toiminnassaan oli mitään vikaa, koska portista ei muka muuten olisi päässyt, kuin vasemmalle ryhmittymällä.

No, päätettiin, että antaa vakuutusyhtiöiden päättää, kumpi maksaa. Kumpikin laittaa oman vahinkoilmoituksensa ja versionsa tilanteesta vakuutusyhtiöille ja sitten odotellaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
No, päätettiin, että antaa vakuutusyhtiöiden päättää, kumpi maksaa. Kumpikin laittaa oman vahinkoilmoituksensa ja versionsa tilanteesta vakuutusyhtiöille ja sitten odotellaan.
Mun intuitio kyllä sanoo, että sinä korvaat omat vahinkosi. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että ajoneuvo on kääntymässä oikealle ja siitä indikoi vilkku oikealle. Tällöin et saa ohittaa kyseistä ajoneuvoa oikealta, eikä tätä vastuuta poista se, että et nähnyt vilkkua pölyn / auringon / muun syyn vuoksi.

Vastapuoli saa (jos poliisit uskovat kertomaasi tai kuski sen myöntää) sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kännykkään puhumisen vuoksi mutta se ei käsittääkseni tässä tapauksessa tule omaa vastuutasi poistamaan oikealta ohittamisesta.

Tietämättä paremmin kyseisestä tienkohdasta mitään voi hyvinkin olla mahdollista, ettei kääntyminen oikealle portista sisään onnistu oikealta kaistalta. Se on sitten eri asia miten tämä pitäisi ratkaista, jotta kääntyminen onnistuisi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mikähän helvetti siinä on, ettei pihoista osata tulla autoilla oikein. Ilmeisesti ei tarvitse välittää siinä välissä olevasta pyörätiestä, kun taas joku idiootti aamulla tuli suoraan poikittain eteen täyttäen koko helvetin pyörätien. Jarrut pohjaan pyörällä, ja onnistuin ohittamaan tämän idiootin autotien kautta.

Käsittääkseni parkkipaikalta/pihasta tulevan pitää väistää pyörätiellä menevää pyöräilijää. Silti on tämän kesän aikana jo kahdesti joku neropatti tullut suoraan eteen. Vituttaa, että tämän takia pitäisi ajaa hemmetin hitaasti koko työmatka, kun siinä nyt sattumoisin on noita pihateitä matkanvarrella. Onneksi on tullut sen verran pyöräiltyä, että pystyn yllättävän hyvin reagoimaan ja silti pysyn pystyssä.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
...Tietämättä paremmin kyseisestä tienkohdasta mitään voi hyvinkin olla mahdollista, ettei kääntyminen oikealle portista sisään onnistu oikealta kaistalta. Se on sitten eri asia miten tämä pitäisi ratkaista, jotta kääntyminen onnistuisi.

Ilmeisesti siinä oli toinen portinovi sellaisessa kulmassa avattuna, että mukamas muulla tavalla ei hänen mielestään olisi voinut kääntyä. Minullahan ei ollut mahdollisuutta tätä toista portinovea nähdä tai muutenkaan päätellä, että hänen tarvitsisi tuollaista todella outoa koukkausta tehdä nimenomaan oikealle kääntymisen takia. Jos olisi edes hieman keskemmälle ryhmittynyt, niin minulla ei kapealla tiellä olisi ollut mahdollisuutta edes mennä ohi ja olisin ehdottomasti pysähtynyt, mutta kun hän veti ihan niin vasempaan sivuun kuin vain pystyy ja hidasti sinne. Muutenkin, käännyttäessä yksityisalueelle, jota ei siis ole liikennemerkein merkitty, pitäisi jo liikennelainsäädännön mukaan noudattaa erityistä varovaisuutta, mutta hän teki sen melkeinpä kaikista vaarallisimmalla tavalla.

Mutta myönnän toki, että tämä on 50-50 kumpi joutuu maksumieheksi ja kummassakin oli vikaa.

Sakkoja emme saa kumpikaan, sillä vakuutusyhtiö itse tuskin vie tätä juttua oikeuteen, ja hyvä niin.

Edit. Ilmeisesti vakuutusyhtiöt voivat myös laittaa kummankin osapuolen syyksi kolarin, eli kummaltakin menisi bonuksia ja vahingot korvattaisiin 50/50. Saappa nähdä, miten käy.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös