Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 008 828
  • 12 347

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Vielä enemmän minua ihmetyttää ihmisten tietämättömyys tai silkka välinpitämättömyys kärryn kanssa. Rajoitushan on 80km/h, mutta useimmiten vauhtia on vähintään 90, ja usein vielä enemmän.

Mua kummastuttaa kärrynvetelijöissä taasen se, että 80km/h tarkoittaa vetelijälle n. 60-70km/h ja taasen satanen sitä ihan itseään. Suhteellisen vittumaista, kun kotiin ajelee töistä ja tämmöinen kaveri posottelee sen ohituskieltoalueen verran kuuttakymppiä kasikympin alueella ja sitten kun se satasen rajoitusalue alkaa, niin kiihdytetään sinne satasen hujakoille. Vielä ärsyttävämmäksi tekee se Audin ja bemarin kuljettaja mun takana, joka lähtee sitten 150km/h heti ohi ja saa itse odotella siinä peräkärryn takana vuoroaan melkein ohitusalueen loppuun. Joo en viitsi lähteä silloin ohi, kun nuo edellämainitut kuskit vetää ensin mun perseeseen kiinni ja jos lähtisin ohituskaistalle, niin kyllä kolisisi.

Toi on kanssa kumma, että jotkut ei viitsi sitä edellä ajavaa ohittaa, mutta silti tekevät näiden elämän vaikeaksi, jotka ohi haluavat ts. pistävät välit umpeen. Fiksua toimintaa sanon ma.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Itse en käsitä alkuunkaan, että miksi liikennevaloissa odotellessa jätetään edellä olevaan autoon jopa autonmittainen väli? Ja ei, kyse ei voi olla siitä, että edessä olisi aina joku öljyä käryttävä vanha Datsun. Lisäksi liikkeellelähtö valoista kestää tolkuttoman kauan. Mukavaa, kun vihreillä valoilla risteyksestä pääsee kolme autoa kun joku urpo etsii vaihdetta millä pääsisi liikkeelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en käsitä alkuunkaan, että miksi liikennevaloissa odotellessa jätetään edellä olevaan autoon jopa autonmittainen väli? Ja ei, kyse ei voi olla siitä, että edessä olisi aina joku öljyä käryttävä vanha Datsun. Lisäksi liikkeellelähtö valoista kestää tolkuttoman kauan. Mukavaa, kun vihreillä valoilla risteyksestä pääsee kolme autoa kun joku urpo etsii vaihdetta millä pääsisi liikkeelle.

Kun jättää pienen välin edellä ajavaan, pääsee TEORIASSA lähtemään samaan aikaan kuin edessä ajavakin. Kun on ihan kiinni edellä olevassa autossa, joutuu odottamaan edellä ajavan lähtöä ettei aja puskuriin, jolloin takana lähtevä jää edelläajavasta. Vaikea selittää, mutta jättämällä pienen välin edellä ajavaan pääsee enemmän autoja valoista. Toki käytännössä asia nyt ei vaan toimi näin, koska ihmiset eivät osaa tai viitsi painaa kaasua, mutta mielestäni ongelmana on juurikin se kuinka nopeasti kiihdytetään, ei se kuinka pitkän välin jättää edellä ajavaan valoissa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Monesti olen ihmetellyt ihmisiä, jotka sanovat ottaneensa sakot vahingossa. Että kuinka onnistuu ottamaan sakot vahingossa? No tänä aamuna sen opin. Poliisisetä kivasti herätti puolitutulla tiellä ylinopeudesta. Vaikka monta kertaa olen nähnyt rajoituskyltin 40, niin jostain syystä tänä aamuna kuvittelin koko ajan 50 rajoitusalueeksi. Elämäni ensimmäiset sakot siitä 13 km ylityksestä. Nyt en enää viitsi ihmetellä. Sinällään harmittaa, koska pyrin aina mahdollisuuksien mukaan noudattamaan liikennesääntöjä. Ehkä aamulla pitäisi todella herätä aiemmin kuin 15 minuuttia ennen töihin lähtöä.
 

Timppa73

Jäsen
Itse en käsitä alkuunkaan, että miksi liikennevaloissa odotellessa jätetään edellä olevaan autoon jopa autonmittainen väli? Ja ei, kyse ei voi olla siitä, että edessä olisi aina joku öljyä käryttävä vanha Datsun. Lisäksi liikkeellelähtö valoista kestää tolkuttoman kauan. Mukavaa, kun vihreillä valoilla risteyksestä pääsee kolme autoa kun joku urpo etsii vaihdetta millä pääsisi liikkeelle.
Itse jätän miltein auton mitan edellä ajavaan valoissa. Kokemusta pääkaupunkiseudulla peräänajosta, jossa takaa tuli kolme autoa kontista sisään ja itse en niihin seitsemään edessä osunut = kaikki takana tulleet maksavat edessä olevalleen, itse et törmännyt ja et joudu korvaamaan. Jep, liikennevakuutus on hieno asia - peräänajanut korvaa, ei siis se kaikkein viimeisin vaan jokainen siinä välissä vaikka syy onkin sen viimeisen "mällääjän"...
Nimimerkillä bonarinsa säilyttänyt
 

julle-jr

Jäsen
Lisäksi väliä kuulemma pitää jättää edessä seisovaan senkin takia, että mikäli valoissa seisova autojono on väljempi, pystyvät autot paremmin poistumaan ajoradalta pientareelle/pyörätielle/kuka minnekin siinä vaiheessa jos hälytysajoneuvo tulee pillit päällä jonon perälle. Toki tämä riippunee vähän asiasta jos toisestakin.
 

julle-jr

Jäsen
Lisäksi väliä kuulemma pitää jättää edessä seisovaan senkin takia, että mikäli valoissa seisova autojono on väljempi, pystyvät autot paremmin poistumaan ajoradalta pientareelle/pyörätielle/kuka minnekin siinä vaiheessa jos hälytysajoneuvo tulee pillit päällä jonon perälle. Toki tämä riippunee vähän asiasta jos toisestakin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lisäksi väliä kuulemma pitää jättää edessä seisovaan senkin takia, että mikäli valoissa seisova autojono on väljempi, pystyvät autot paremmin poistumaan ajoradalta pientareelle/pyörätielle/kuka minnekin siinä vaiheessa jos hälytysajoneuvo tulee pillit päällä jonon perälle. Toki tämä riippunee vähän asiasta jos toisestakin.

Minä valitsen sen ajolinjani liikennevaloissa jo valmiiksi sen mukaan. Varsinkin esimerkiksi sairaaloiden, poliisiasemien ja palolaitosten läheisyydessä. Jätän vaihtelevasti väliä itse. Jos on lyhyt risteysväli, niin koitan auttaa mahdollisimman montaa autoa mahtumaan kaistalle, ettei risteystä tukita seisovilla autoilla.
 
Kyllä tuo valoista liikkeellelähtö on hemmetin rasittavaa. Itse koen velvollisuudekseni lähteä liikkeelle samanaikaisesti kuin edellä oleva. Jos kaikki toimisivat näin ja kaikki autot lähtisivät samanaikaisesti eikä yksi kerrallaan, niin autoilu olisi huomattavasti mukavampaa.

Venäjällä homma toimii ja valoista lähdetään rivakasti. Lähdön jälkeenkin kiihdytetään vielä normi kaupunkivauhtiin eli seitsemään-kahdeksaankymppiin niin kovaa kuin autosta lähtee.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä tuo valoista liikkeellelähtö on hemmetin rasittavaa. Itse koen velvollisuudekseni lähteä liikkeelle samanaikaisesti kuin edellä oleva. Jos kaikki toimisivat näin ja kaikki autot lähtisivät samanaikaisesti eikä yksi kerrallaan, niin autoilu olisi huomattavasti mukavampaa.
Valoista lähtemisen lisäksi myös valoihin saapuminen voi olla rasittavaa. Ruuhkainen risteys, kuten Ruskeasuon liikennevalot saavuttaessa Helsinkiin Hämeenlinnanväylältä, on otollinen paikka kokea perkeleellistä nykimistä. Kaikki sujuisi mukavasti, jos jokainen saapuisi valoihin määrätietoisesti, eli ajaisi edellä ajavan auton taakse ja pysähtyisi niille sijoilleen. Näinhän homma ei yleensä mene.

Mitä pidempi autojono on, sitä todennäköisemmin jonossa on kuskeja, jotka polttoainetta säästääkseen - tai manuaalivaihteisen auton tapauksessa kytkintä kurittaakseen - huruttavat autoaan etanavauhdilla eteenpäin. Yleensä eivät kuitenkaan tasaisella tai tasaisesti hidastuvalla vauhdilla, kuten moottorijarrutuksen tapaan, vaan sattumanvaraisesti hidastaen ja jopa välillä polkaisten vähän lisää vauhtia. Autojono takana kiittää. Ja jos edellä ajavan tumpuloijan väliin jättää vähäsen rakoa omia hermoja säästääkseen, niin väliin kiilaa viereisiltä kaistoilta saman tien autoja, kunnes tuokin rako on täynnä. Ja sitten taas nytkytellään eteenpäin.
 
Miksi se on rasittavaa, sillä eihän punaisiin kiirehtiminen jouduta kenenkään matkantekoa sekuntiakaan? Päinvastoin valoihin matelu voi voi jopa säästää aikaa, sillä mitä suurempi osa letkasta on vielä valmiiksi liikkeellä, sitä vähemmän koko letkalta kuluu aikaa siihen että jokainen vuorollaan lähtee seisaaltaan liikkeelle.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Miksi se on rasittavaa, sillä eihän punaisiin kiirehtiminen jouduta kenenkään matkantekoa sekuntiakaan? Päinvastoin valoihin matelu voi voi jopa säästää aikaa, sillä mitä suurempi osa letkasta on vielä valmiiksi liikkeellä, sitä vähemmän koko letkalta kuluu aikaa siihen että jokainen vuorollaan lähtee seisaaltaan liikkeelle.


Täällä päin Suomea on työmatkallani valoristeys, jossa on erkanemiskaista oikealle. Kun suoraan menijöille palaa punainen pääsääntöisesti oikealle kääntyville palaa vihreä. Aika monilla suoraan menijöillä on tapana aloittaa punaiset valot nähdessään liruttaminen ja estää oikealle kääntyvien sujuva eteneminen. Tämä jos mikä vituttaa.

Toinen kestovituksen aihe liikenteessä on kameratolppien pelkääjäät. Satasen alueella pudotetaan paniikkijarrutuksella nopeus kahdeksaankymppiin. Luulevatko saavansa mitalin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toinen kestovituksen aihe liikenteessä on kameratolppien pelkääjäät. Satasen alueella pudotetaan paniikkijarrutuksella nopeus kahdeksaankymppiin. Luulevatko saavansa mitalin.

Olen tässä nyt viimeisen parin vuoden aikana istunut paljon auton kyydissä (korttia ei ole) ja tämä kyllä todella pistää silmään.

Parhaiten olen tämän huomannut tuossa Kaarinan ja Paraisten välillä, siinä välillä kun on paljon kameroita ja sitä väliä tulee viikoittain kerran-pari matkustettua. Olen useasti ihmetellyt, että näyttääkö jengin mittarit todella niin paljon väärin, että vaikka nopeus kameralle tultaessa olisi täysin nopeusrajoituksen mukainen, sanotaan nyt vaikka 80 km/h, niin sieltä on pakko tiputtaa seitsemäänkymppiin tai allekin.

Ja jos noin on ihan pakko toimia, niin kun lähes kaikille tien käyttäjille luulisi olevan aika tuttua, että missä ne kamerat sijaitsevat, niin eikö voisi edes vähän ennakoida sen pässijarrutuksen kanssa. Aamu- tai iltapäiväruuhkassa tuo varsinkin korostuu ja jono nykii kilometrin matkalta yhden valopään takia.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Kun jättää pienen välin edellä ajavaan, pääsee TEORIASSA lähtemään samaan aikaan kuin edessä ajavakin. Kun on ihan kiinni edellä olevassa autossa, joutuu odottamaan edellä ajavan lähtöä ettei aja puskuriin, jolloin takana lähtevä jää edelläajavasta. Vaikea selittää, mutta jättämällä pienen välin edellä ajavaan pääsee enemmän autoja valoista. Toki käytännössä asia nyt ei vaan toimi näin, koska ihmiset eivät osaa tai viitsi painaa kaasua, mutta mielestäni ongelmana on juurikin se kuinka nopeasti kiihdytetään, ei se kuinka pitkän välin jättää edellä ajavaan valoissa.

Pieni väli toki, mutta joku tolkku sentään. Isompi ongelma on toki juurikin tuo liikkeellelähdön vaikeus, mutta kun siihen vielä yhdistää nuo pitkät välit joita ei ajeta valojen vaihtuessa kiinni vaan jäädään arpomaan paikalleen kun edelläoleva lähtee liikkeelle saadaan kätevästi Cockerssonin ohimolla tykyttämään. Tampereella malliesimerkki tuosta tapahtuu aina Kalevan Prisman ja Mäkkärin risteyksessä.

Tuota peräänajopointtia en olekaan ennen tajunnut kun ei ole kokemusta. Onneksi täällä kylässä ei edes ole liikennevaloja niin säilyy edes jonkinlainen mielenterveys.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miksi se on rasittavaa, sillä eihän punaisiin kiirehtiminen jouduta kenenkään matkantekoa sekuntiakaan? Päinvastoin valoihin matelu voi voi jopa säästää aikaa, sillä mitä suurempi osa letkasta on vielä valmiiksi liikkeellä, sitä vähemmän koko letkalta kuluu aikaa siihen että jokainen vuorollaan lähtee seisaaltaan liikkeelle.
On se silloin rasittavaa, kun ihmiset saapuvat autoillaan valoihin kuka milläkin tyylillä. Syntyy nykivää liikettä.

Jos edessä on vaikka noin 30-40 auton jono, kuten tuolla Ruskeasuon risteyksessä helposti aamuisin on, niin lähestyminen voi olla melkoista nitkuttelua. Välillä pysähdytään, sitten taas ajetaan 20 metriä, jurnutetaan hiivintävauhtia seuraavat 20 metriä, pysähdytään noin 7 sekunniksi, taas kuljetaan hiipimällä muutama autonmitta jne. Ja jos tosiaan jätät edelle kulkevaan tuon kaiken helpottamiseksi välimatkaa, niin tuo rako täyttyy hetkessä kiilaajista.

Täysin teoriassa tuollainen toimiikin, että kaikki valoihin saapuvat ajattelevat samansuuntaisesti. Sama toimii tietysti valoista lähdettäessä. Olisi niin helppoa, jos kaikki lähtisivät samanaikaisesti liikkeelle kun valot vaihtuvat, mutta ei se vaan mene niin. Tämä estyy tai hankaloituu esimerkiksi jo sillä, että viimeiset toisesta suunnasta risteykseen saapuvat ovat vielä risteysalueella tukkimassa liikennettä. Ja joka liikennevalojonossa on muutenkin aina joku meikkaaja, puhelimen näprääjä tai nukahtelija.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Raumallakin tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että liikennevaloista lähtö tapahtuu suurinpiirtein näin:
Kaikki autot ovat pysähdyksissä, valot vaihtuvat vihreiksi. Ensimmäinen auto liikkuu n. kahden auton mitan ennenkuin seuraava lähtee. Kolmas auto odottaa sitten vähän kauemmin n. 3 auton mittaa ennenkuin lähtee, neljäs odottaa sitten n. 4-5 auton mittaa. Eli viides auto ei ole yleensä vielä ole lähtenyt liikkeelle kun kaksi ensimmäistä on mennyt jo risteykseen. Jokaisen tuntuu olevan pakko odottaa että tietyn mittainen väli tulee ennenkuin voi liikkua, ja se väli kasvaa kokoajan. Esim vanhan prisman/nykyisen honkkarin valoristeys, lajolta päin tullessa on yleensä yhtä helvettiä, varsinkin keskustaan kääntyminen. Olen itse todistanut että kyseisestä risteyksestä menee 8 autoa yksillä valoilla, oli ihan oppikirja-esimerkki miten liikenteessä kuuluu ajaa. Normaalisti tuosta menee 3-4 autoa (neljäs ajaa yleensä keltaisia päin). Ei se voi jumalauta olla niin vaikeaa täällä vihamielisessä kalastajakylässä, kahden kaupungin välissä.

Eräs eripuolilla Suomea asunut kommentoi että satakunnassa on Suomen huonoimmat kuskit, enkä itse asiaa yhtään epäile.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vielä lisää yksityiskohtia tästä liikennevaloihin pysähtymisestä:

Usein risteysalueet, varsinkin kääntyville, ovat niin ahtaita, että nämä turhan pitkän välin jättävät aiheuttavat jonon viimeisten jäämisen jumittamaan edellistä risteystä tai suoraan ajavien kaistaa. Samaten letkan ensimmäinen näyttää todella usein jättävän 3-5 metriä tilaa sen valkoisen pysähtymisviivan ja etupuskurinsa väliin. Miksi? Siihen viivaan saa ajaa kiinni. Eikä kyse ole siitä, että valotolppaa ei muuten näkisi. Lisäksi, nämä kääntyjien vihreät valot ovat usein todella lyhyitä, vain 5-10 sekuntia.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Esim vanhan prisman/nykyisen honkkarin valoristeys, lajolta päin tullessa on yleensä yhtä helvettiä, varsinkin keskustaan kääntyminen. Olen itse todistanut että kyseisestä risteyksestä menee 8 autoa yksillä valoilla, oli ihan oppikirja-esimerkki miten liikenteessä kuuluu ajaa. Normaalisti tuosta menee 3-4 autoa (neljäs ajaa yleensä keltaisia päin).

On ennemmin sääntö kuin poikkeus, että tuosta risteyksestä Lajolta keskustaan menevistä 1-2 viimeistä menee surutta punaisia päin, ainakin ruuhka-aikaan. Toinen vastaavanlainen risteys on Monnankadun ja Äyhöjärventien risteys, siinä K-Supermarket Rosmariinin vieressä. Yhtenäkin aamuna todistin, kuinka Äyhöjärventieltä Lensunkadulle kääntynyt skootteri ehti mennä vihreillä valoilla Monnankadulta punaisia päin tulleen farmariauton eteen. Siinä oli kyllä vakava onnettomuus lähellä. Varmasti olisi kolissut, mikäli valoissa ensimmäisenä olisi ollut (mopo)auto.
 
Kyllähän kaikkein ihmeellisimpiä tapauksia olette te munapääkuskit, jotka ette nopeusrajoituksia ymmärrä. Millä järjellä tarvitsee ajaa 80-90km/h seitsemänkympin alueella? Onko se sitä vauhdin hurmaa sitten? Ja luonnollisesti aina pitää olla vähintään se kymppi ylinopeutta rajoituksista riippumatta, mieluummin 20km/h yli. Urpot, stna.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Kyllähän kaikkein ihmeellisimpiä tapauksia olette te vittupääkuskit, jotka ette nopeusrajoituksia ymmärrä. Millä järjellä tarvitsee ajaa 60-70km/h kahdeksankympin alueella? Onko se sitten sitä "kun mulla ei ole kiire niin ei kenelläkään voi olla" logiikkaa? Ja luonnollisesti aina pitää olla se vähintään kymppi alinopeutta rajoituksista riippumatta, motarilla mieluummin 20km/h ali. Vatipäät, prkl.
 
Kyllähän kaikkein ihmeellisimpiä tapauksia olette te vittupääkuskit, jotka ette nopeusrajoituksia ymmärrä. Millä järjellä tarvitsee ajaa 60-70km/h kahdeksankympin alueella? Onko se sitten sitä "kun mulla ei ole kiire niin ei kenelläkään voi olla" logiikkaa? Ja luonnollisesti aina pitää olla se vähintään kymppi alinopeutta rajoituksista riippumatta, motarilla mieluummin 20km/h ali. Vatipäät, prkl.
No sekin on ihmeellistä. Ei tosin yhtä mulkkua kuin tuo ylinopeus - ilmeisesti lainattu kirjoittaja kuuluu näihin. Itsehän ajan aina tismalleen rajoituksen mukaan tai 1-2 km/h yli, niin ei pääse nämä "hidastelijoista" valittavat napisemaan. Paitsi, että heillehän pitäisi olla rajoitukset oman maun mukaan.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Mua ihmetyttää tuossa välinjätössä risteysjonoissa lähinnä se, että kun esim. se jonon viides auto on jättänyt sen oman välinsä siihen edellä olevaan ja valot vaihtuu vihreäks, niin se on samantien kytkin ylös ja väli otettu kiinni ja sitten taas pysähdytään ja varrotaan, että edellä oleva lähtee ja itte siinä perässä sitten. Eli ensinnä jätetään se väli siihen, seisotaan siinä sen minuutin pari vajaan viiden metrin välillä ja vihreillä otetaan heti väli kiinni, ja jono takana alkaa nykiä sillä viiden metrin jaksolla.

Ja nuo kärrynvetäjät on välillä kyllä ihan nykytaidetta. Itte ajelen autolla, jolla mennään noin yhdeksääkymppiä ja ei ole kerta eikä pari, kun ohituskaistalla mennään kärryn kanssa ohi reilummiltikin. Siihen kun pistetään päälle vielä ylikuorma tai muuten huono kuormaus esim. peräylitys on liian pitkä, ja johonkin töyssyyn menee vähänkin lujempaa vaikka pienemmilläkin nopeuksilla, on siinä äkkiä kärry irti nupista ja vaikka aisa menee vastaantulijan tuulilasista lävitte. Eikä siinä syytä tai syyllisiä pitkään haeta silloin. Seurasin kesällä sivummalta tommosta tapausta, kun väärin kuormattu kärry irtosi nupista ja ryttäs vastaantulevaa Mersua, ja nopeus oli reilu 60.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itsehän ajan aina tismalleen rajoituksen mukaan tai 1-2 km/h yli
Mittarista katsottuna?

Nimittäin ihmettelen, miksi noin 70% kolmostiellä liikkuvista kulkee 110km/h. Tojotan mittari taitaa näyttää tuolloin tosiaan sen 120.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Miksi se on rasittavaa, sillä eihän punaisiin kiirehtiminen jouduta kenenkään matkantekoa sekuntiakaan? Päinvastoin valoihin matelu voi voi jopa säästää aikaa, sillä mitä suurempi osa letkasta on vielä valmiiksi liikkeellä, sitä vähemmän koko letkalta kuluu aikaa siihen että jokainen vuorollaan lähtee seisaaltaan liikkeelle.

Tämä ei päde kaupungeissa, joissa on useammat kuin yhdet liikennevalot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös