Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 414
  • 13 154

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajeltiin tuonne pohjoiseen keskiviikko-iltana tai oikeastaan yötä se oli loppumatkasta. Viimeisen tunnin ajan joku sankari ajeli pakettiautolla perässä puolessa välissä sopivaa turvaväliä. No mikä siinä on niin erikoista? Välillä ajettiiin 140 km/h ja välillä taas 70-80 km/h satasen alueella. Ei siltikään mene ohi tai jää taakse. Myöskään muuta liikennettä ei oikeastaan ollut, ehkä auto tuli vastaan tai sitten mentiin ohi noin 5-10 minuutin välein.

Joku partajeesus se kuski näytösti olevan, iäkkäämpää väkeä tai jotain hippejä jotka olivat matkalla kesäleirille polttamaan pilveä ja laulamaan jukkapoikaa.

Joo onhan näistä kokemusta, yleensä eivät vaan osaa pitää sitä turvaväliä vaan ajavat motarilla noin. 3 metrin päässä takapuskurista. Itseä ainakin vituttaa tuo kyseinen autoilija-tyyppi, koska aika usein noita näkee. Moottoriteillä riittää, kun hidastaa tarpeeksi niin perskärpänen siirtyy seuraavan uhrin kimppuun. Sen jälkeen tuon uuden uhrin voi ohittaa rauhassa, koska perskärpänen viihtyy sen uuden uhrin kimpussa.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Eilissäpäivänä Oulun motarilla eli Pohjantiellä joku idiootti hinasi kolmen metrin köydellä kaverin Corollaa. Vauhtia yhdistelmällä 80-90 km/h.
 
joku sankari ajeli pakettiautolla perässä puolessa välissä sopivaa turvaväliä. No mikä siinä on niin erikoista? Välillä ajettiiin 140 km/h ja välillä taas 70-80 km/h satasen alueella. Ei siltikään mene ohi tai jää taakse.
Tuo on tietysti aika kova skaala, mutta kyllä sitä itsekin tulee aika usein roikuttua perässä vaikka vauhti vähän heiluisi. Nuorempana sitä jaksoi olla pedantimpi oman ajonopeuden suhteen, ja tehokkaammalla autolla tuli ohiteltuakin enemmän kuin riittävästi jotta toimistolle pääsisi 7.59 eikä 8.03.

Nykyisellään sitä jo ymmärtää, että tärkeintä tieliikenteessä on päästä perille niin ettei aiheuta tarpeetonta vaaraa itselleen tai muille. Juhannuksena tuli se 800 km ajoa, ja vaikka omat ajot ajoittuikin aika hyvin ruuhkahuippujen ulkopuolelle, niin eipä ohittelulla olisi saavuttanut yhtään mitään muuta kuin suuremman polttoaineen kulutuksen ja suuremman onnettomuusriskin. Ajettiin nimittäin ohittelevan kaverin kanssa yhtä matkaa, hävisivät horisonttiin ekoilla kilsoilla mutta tuli uudelleen selkä edellä vastaan.

Tämän vuoden juhannusliikenteestä ei ole kyllä pahaa sanottavaa. Päinvastoin oli mukava huomata että jengillä on maltti mukana ja useimmiten asiallinen turvaväli löytyi sekä edestä ja takaa. Yksi X6-kuski taisi tosin tulla moottoriliikennetiellä valoissa melkein vetokoukkua kilistelemään, mutta sen ymmärtää kun alla on moinen turhake ja ratissa nainen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo onhan näistä kokemusta, yleensä eivät vaan osaa pitää sitä turvaväliä vaan ajavat motarilla noin. 3 metrin päässä takapuskurista. Itseä ainakin vituttaa tuo kyseinen autoilija-tyyppi, koska aika usein noita näkee. Moottoriteillä riittää, kun hidastaa tarpeeksi niin perskärpänen siirtyy seuraavan uhrin kimppuun. Sen jälkeen tuon uuden uhrin voi ohittaa rauhassa, koska perskärpänen viihtyy sen uuden uhrin kimpussa.

Olen kuullut myös tarinoita että jotkut autoilijat pitävät turvallisena ajaa edessä olevassa kiinni eikä yksin motaria/maantietä eritoten ilta ja yöaikaan, eläimet ei mahdu puikkaan väliin ja on helpompi seurata edessä olevaa nimenomaan pimeällä, kuin ajaa yksin. Erikoinen ja aika luottavainen logiikka, mutta ihan vakavissaan näin olen kuullut puhuttavan.

_
 

vilho

Jäsen
Kyseessä oli siis nuo Savon ja Kainuun maat ja mannut, jokainen voi itse miettiä paljonko siellä on liikennettä yöllä kahden ja neljän välillä.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ja vankilatuomiohan sieltä napsahti:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288584613365.html
Onko noinkin kova tuomio ihan normaalia? (toki ehdollinen mutta kuitenkin)

Tulot ovat herra Tikkasella nähtävästi peruspäivärahan luokkaa, koska sakkoa on saanut huimat 150e. Minä sain noin 4v. sitten liikenteen vaarantamisesta 100e ja olin osasyyllinen tähän tapahtumaan. Silloin ainoat tulot olivat opinto- ja asumistuki.

Taitaa leipä olla kevyttä Tikkasen perheessä, seiskalle hihitellään.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Äsken seurasin Salossa käsittämätöntä käyttäytymistä taas. Jossakin oli ollut ilmeisesti onnettomuus, kun ihmiset olivat liikennevaloissa Euromarketin kulmalla. Ensin tulee Turun suunnasta ambulanssi hälytysajossa ja on halukas etenemään risteyksen yli. Kukaan ei tehnyt elettäkään ajaakseen punaista päin, jotta ambulanssi pääsee ohi. Sitten Someron suunnasta tuli paloauto hälytysajossa ja pitäisi kääntyä vasemmalle onnettomuuden suuntaan. Sama homma. Kymmenkunta autoa, joista kukaan ei tehnyt elettäkään ennen vihreää vaikka vastapäätä poliisi yritti välkytellä valoja, että nyt eteenpäin sieltä. Aivan käsittämätöntä toimintaa!
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Äsken seurasin Salossa käsittämätöntä käyttäytymistä taas. Jossakin oli ollut ilmeisesti onnettomuus, kun ihmiset olivat liikennevaloissa Euromarketin kulmalla. Ensin tulee Turun suunnasta ambulanssi hälytysajossa ja on halukas etenemään risteyksen yli. Kukaan ei tehnyt elettäkään ajaakseen punaista päin, jotta ambulanssi pääsee ohi. Sitten Someron suunnasta tuli paloauto hälytysajossa ja pitäisi kääntyä vasemmalle onnettomuuden suuntaan. Sama homma. Kymmenkunta autoa, joista kukaan ei tehnyt elettäkään ennen vihreää vaikka vastapäätä poliisi yritti välkytellä valoja, että nyt eteenpäin sieltä. Aivan käsittämätöntä toimintaa!

Tuntuu hölmöltä, mutta ei välttämättä käsittämätöntä toimintaa. Jos niitä punaisia päin ei voi turvallisesti ajaa tuossa tilanteessa, ei sinne pidä silloin mennä. Jos menee hälytysajoneuvonkin tieltä päin punaisia ja joutuu siinä kolariin, niin kyllä se punaisia päin ajanut on syyllinen.

En tiedä mikä tilanne tuolla on ollut. Jos olisi ollut turvallista mennä, niin sitten toiminta on ollut huonoa.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Ensin tulee Turun suunnasta ambulanssi hälytysajossa ja on halukas etenemään risteyksen yli. Kukaan ei tehnyt elettäkään ajaakseen punaista päin, jotta ambulanssi pääsee ohi. Sitten Someron suunnasta tuli paloauto hälytysajossa ja pitäisi kääntyä vasemmalle onnettomuuden suuntaan. Sama homma. Kymmenkunta autoa, joista kukaan ei tehnyt elettäkään ennen vihreää vaikka vastapäätä poliisi yritti välkytellä valoja, että nyt eteenpäin sieltä. Aivan käsittämätöntä toimintaa!

Meikäläisellä on ollut sellainen käsitys, että nykyisin pyrittäisiin aina vihreillä valoilla tyhjentämään risteys hälytysajoneuvon tulosuunnasta? Sillä eikös hälytysajoneuvon väistäminenkin tule tehdä sen verran turvallisesti, ettei uusia ruumiita synny? Minä en ainakaan välttämättä uskaltaisi ajaa punaista päin, vaan koittaisin tunkea autoni mahdollisimman reunaan tai jotenkin silviissii.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tässä paloauton tapauksessa vihreillä valoilla olleet eivät liikkuneet mihinkään, jotta ruuhka edestä saataisiin purettua. Siksi kai se poliisikin valoja välkytteli. Niin ja aina on muutama metri vähintään mahdollista ottaa eteen, jotta kaikki pystyvät ajamaan niin sivuun kuin mahdollista.
 

voittamaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tänään tuli taas todistettua pari nuoren pyöräilijän aiheuttamaa vaaratilannetta...

Ensimmäisessä tapauksessa ajoin (onneksi 30 km/h alueella) rajoitusten mukaan suoraa tietä eteenpäin. Pyörätiellä pyöräillyt parikymppinen mies, katsoi hieman aiemmin minuun päin ja näytti jatkavan eteenpäin, mutta kääntyikin äkkinäisesti, sääntöjen vastaisesti, eteeni vain muutaman metrin päässä. Onneksi sentään katsoi minuun aiemmin, että osasin varautua jarrutukseen.

Toisessa tapauksessa n. 12 vuotias tyttö ajoi jopollaan hirveetä vauhtia suoraan edessäni olleen auton eteen välittämättä väistösäännöistä. Napit korvissa ajellut tyttö ei edes tainnut huomata autoa, katse ei kääntynyt ennen tien ylitystä, eikä edes auton äkkijarrutuksen jälkeen.


Polkupyoraily.net -sivustolta löytyy vielä tarkemmin liikennesääntöjä pyöräilijöille, katsokaahan ainakin kohta 6, jos ette ole varmoja väistämissäännöistä!
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Pyöräilijät on kyllä tälläisissä tilanteissa jatkuvasti mielestäni. Olettavat, että vastuu on aina autolla ajavalla. Itsekin junnuna ajelin fillarilla miten sattuu ja yhden kerran onnistuin autoa päin kolauttaan. Ehkä sen takia osaa ottaa tuon asian ajaessa huomioon, kun itsekin oli niin huoleton fillarilla ajaessa. Kyllähän olisi hyvä jos lapsille viitsittäisiin hieman enemmän ohjeistaa miten ajella.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Välillä kyllä mietityttää mikä helvetti ihmisiä oikein vaivaa. Ajelin mökillemme tuossa viikkotakaperin. Tiellä oli 80 km nopeusrajoitus ja letkan ensimmäisenä körötteli joku auto sellaista 60 / 70. Odottelin siinä jonkunaikaa jos tämän köröttelijän takanaoleva lähtisi ohitse. Ei lähtenyt. Päätin sitten itse lähteä ohittamaan niin tämä auto jota ohitan painaa kaasua! Meinasi niin keskisormi heilahtaa ikkunasta. Keski-ikäinen äijä siellä kaasutteli. Okei voi ottaa koville jos nainen ohittaa ,mutta rajansa kaikella törkeydellä. Onneksi ei mitään vakavaa sattunut, mutta tuollaisessa egon pönkityksessä voi joskus käydä hullustikin...
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ihmetyttää edelleen ilmiö, johon törmää varsinkin ruuhka-aikana (yllättäen, kun on enemmän autoja). Risteyksissä tungetaan vihreillä keskelle risteystä, vaikka se on nähtävissä, ettei risteyksestä pääse ylitse ennen kuin valot vaihtuvat. Tänään todistin bussista tilannetta, jossa jengi änkee risteykseen, valot vaihtuvat ja koko liikenne spåria myöten seisoo.
Onko se niin vaikeaa jää ekaksi niihin valoihin odottamaan seuraavia vihreitä? Valojen vaihtuminen mitataan minuuteissa, ei viikoissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaipa tämä tähän ketjuun sopii, koska liikenteessähän myös koiraa ulkoiluttavat henkilöt ovat. Nyt kolumnisti Heidi Lämsä on pahoittanut mielensä siitä, kun hän koiraa ulkoiluttaessaan saa kuulla häntä selän takaa lähestyvien pyöräilijöiden soittokellon kilkatusta. Kolumnisti Lämsä todistaa kirjoituksellaan oikeaksi sen kirjoittamattoman tosiseikan: suuri osa jalankulkijoista ei ymmärrä, että soittokellon tarkoitus ei ole vaatia lisää kulku-uraa pyöräilijöille, vaan se, että pyöräilijä varoittaa kohteliaasti edellä kulkevia ihmisiä tulevasta kohtaamisesta. Tämä tehdään ihan jo siksi, että jalankulkija ei esimerkiksi kävele pyöräilijän alle, tiellä leikkivä lapsi ei kesken leikkien hurman tee äkkinäistä syöksyä pyörän eteen tai löysässä hihnassa kulkeva koira ei syöksy pyöräilijän kimppuun.

Linkki tähän Metro-lehden kolumniin ohessa:

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kolumni_ala_soita_pyorailija/?fb_action_ids=687526797941590&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Tämä kohta kruunaa kaiken:

Tulkitsin rimpauttelijoiden ojentavan tyhmää koiranulkoiluttajaa, joka ei muuten tajuaisi mistään mitään. Kavereideni mielestä rimpauttelijat vain hyväntahtoisesti varmistivat, ettei mitään ikävää tapahtuisi. He varoittivat tulostaan. En leppynyt.

Tampereella soittokellon kilkautus sai lähes poikkeuksetta aikaan vihaisia ilmeitä edellä kulkeneilta ihmisiltä. Täällä Kangasalla onneksi tilanne on hieman parempi.

Itselläni on käynyt kaksi läheltä-piti -tilannetta liikenteessä. Ensimmäinen sattui vajaa kymmenen vuotta sitten Hervannassa. Poljin pitkin pitää ja suoraa kevyeen liikenteen väylää. Näin edessäni väylän vasenta laitaa potkulaudan kanssa liikkuneen noin 5-vuotiaan pojanklopin. Poika oli mennyt jo pitkään suoraan eteenpäin samaa laitaa kulkien, joten syyllistyin vaarantavaan virheeseen, enkä soittanut kelloa. Ajattelin, että "kyllä se lapsi siellä kulkee, kun tähänkin asti on mennyt". Noh, juuri kun olin ohittamassa häntä, tekikin hän käännöksen suoraan eteeni. Lukkojarrutus, ja törmäys jäi onneksi väliin. Olisin ollut ainoa syyllinen onnettomuuteen. Tuon jälkeen olen kilkauttanut kelloa aina vastaavissa tilanteissa. Miksi en silloin kilkauttanut? En tiedä. Ilmeisesti olin vittuuntunut näihin kolumnisti Lämsän kaltaisiin ihmisiin, jotka suuttuvat tästä ystävällisestä kilkauttamisesta, ja siksi luopunut tästä.

Toinen kerta sattui tänä keväänä. Silloin kilkautin kelloa useaankin kertaan edessäni liikkuneelle naiselle sekä hänen kahdelle koiralleen. Nainen vain sattui kuuntelemaan kuulokkeilla musiikkia sen verran lujalla volyymilla, että Teosto-korvauksia olisi voinut maksaa julkisesta esittämisestä. Siksi hän ei tehnyt elettäkään, vaan antoi - kuten kolumnisti Lämsä - koiriensa kulkea pitkän hihnan päässä. Koirat eivät vain tykänneet minun kilkauttamisista tai ohittamisesta, kun kerran päättivät hirveän haukkumisen säestämänä hypätä melkein kimppuuni kesken ohituksen. Väistö penkan puolelle pelasti. Nainen katsoi melko murhaavasti, vaikka vika oli vain ja ainoastaan hänen.

Mutta hei, niin kuin Heidi Lämsä haluaa, pyöräilijät eivät saa varoittaa tulostaan, ja siksi tällaiset tilanteet voivat yleistyä. Ulkoiluttaja ei havaitse pyöräilijää, eikä osaa varautua ohitukseen. Koirat sen sijaan havaitsevat, ja riski sekä koiran että pyöräilijän kannalta äärimmäisen ikävään törmäykseen kasvaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän se olisi asiallista että polkupyörään tarvittaisiin ajokortti, itselläkin ollut hyvin monta läheltä piti-tilannetta taas viime aikoinakin. Erityisesti nuoret lapset ovat aiheuttaneet niitä, varsinkin (ilmeisesti) heidän harhaluulonsa että suojatiellä heitä koskevat samat säännöt kuin jalankulkijoitakin. Yleensä heillä on vielä vauhtia se 30-40km/h ja tulevat sitten vauhdilla tien yli.

Toinen ryhmä on nämä n. 50v miehet, heillä ei taida olla mitään käsitystä liikennesäännöistä ja olettavat ettei kukaan aja päin kun ennenkään ei ole ajanut?

Jotenkin tuntuu myös että vähän vanhemmilla naisilla on jotain käsitystä näistä säännöistä tai sitten he ajavat niin varovaisesti että vain vaikuttaa siltä.

Oletteko muuten koskaan nähnyt että poliisi sakottaa pyöräilijää esim siitä että tulee suojatien yli (sellaisessa kohtaa jossa olisi väistämisvelvollinen) ja autoilija joutuu jarruttamaan?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kolumnihan on mielipide, samanlainen on meillä jokaisella. Itse yritän funtsia asiaa molemmista suunnista, fillaroin yleensä koko kesän ja kusetin koiria reilu 20 vuotta, mun mielestä paras ja varmin tapa on aina hiljentää vauhtia. Niin kevyenliikenteen väylillä kuin liikenteessä pahimmat onnettomuudet aiheuttaa nopeusero, kun hiljentää kohdatessa tälläisiä mahdollisia vaaratilanteita niin harvoin sattuu mitään.

Kellon soitto on ihan ok. Mutta ei se oikeuta ajamaan 30kmh täysillä ohi, tilanteessa niin monta riskiä, lapset, koirat, mummot, vieressä oleva suojatie mihin siirrytään väylän poikki, kuitenkin se takaalta tuleva on yleensä tilanteessa se joka näkee vastapuolen, edessä kävelijä ei jos ei kääntele päätään alvariinsa.

Ei fillarointiin mitään ajokorttia tarvitse, järkeä vaan nopeuksiin ja varoivaisuutta paikkoihin jossa kohdataan muita tiellä liikkujia. Mun kokemuksesta eniten aiheuttaa ongelmia harrastefillaroitsijat joilla jokin pakonomainen tarve ajaa täysillä joka tilanteessa.

_
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kellon soitto on ihan ok. Mutta ei se oikeuta ajamaan 30kmh täysillä ohi, tilanteessa niin monta riskiä, lapset, koirat, mummot, vieressä oleva suojatie mihin siirrytään väylän poikki, kuitenkin se takaalta tuleva on yleensä tilanteessa se joka näkee vastapuolen, edessä kävelijä ei jos ei kääntele päätään alvariinsa.
Olen samoilla linjoilla. Kellon soittaminen on hyvä asia, koska mistäpä jalankulkija voisi tietää fillarin tulevan takaa ja ohi tai yhtä hyvin, mistä pyöräilijä voisi tietää jalankulkijan aivotuksia tai hänen koiriensa liikkeitä. Kelloa pitäisi muistaa vaan soittaa riittävän aikaisin, jotta siihen ehtii reagoida ja vilkaista taakseen, kummalta puolelta pyörä on menossa ohi. Mulla on kaksi koiraa ja vaikka ne pääsääntöisesti kulkevat nätisti tien reunassa (eivätkä flexissä), en voi olla niiden liikkeistä satavarma. Toinen lisäksi pelkää pyöriä ja saattaa yllätettynä loikata ihan mihin suuntaan tahansa. Tämän kolumnin kirjoittaneen mielensäpahoittajan epäilen olevan kotoisin Tampereelta. Siellä kellonsoitto tunnutaan lähtökohtaisesti otettavan vittuiluna.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletteko muuten koskaan nähnyt että poliisi sakottaa pyöräilijää esim siitä että tulee suojatien yli (sellaisessa kohtaa jossa olisi väistämisvelvollinen) ja autoilija joutuu jarruttamaan?

Voi herranjumala, autoilija joutuu jarruttamaan. Linnaanhan tuollaisesta pitäisi passittaa.

Itseänikin ärsyttää pyöräilijät, jotka eivät osaa liikennesääntöjä. Minua ärsyttää myös autoilijat, jotka eivät osaa liikennesääntöjä. Ja kävelijät, jotka eivät osaa liikennesääntöjä. Ennen kaikkea minua ärsyttää joustamattomat tielläliikkujat, joilta puuttuu pelisilmän käyttö täysin, ja jotka hankaloittavat kaikin tavoin sujuvaa liikennettä.

Ja toki täydellisessä maailmassa kaikkia sääntöjä rikkovia pitäisi sakottaa. Valitettavasti poliisin resurssit ovat melko rajalliset. Jos pyöräilijä tulee suojatien yli niin, että autoilija joutuu jarruttamaan, niin kyllähän se hieman ärsyttää, mikäli pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Jos itse ajaisin sitä autoa, painaisin varmasti torvea, mutten jäisi kieriskelemään pyhässä vihassa kaikkia pyöräilijöitä kohtaan (mitä kovin moni tuntuu tekevän, en tiedä mikä saa tämän ihmeellisen angstin aikaan).

Mutta jos mietitään poliisin resurssien kohdentamista, niin keksin aika monta epäkohtaa liikenteessä, joihin pitäisi keskittyä ennen tällaista toimintaa, jossa pyöräilijä vaarantaa korkeintaan oman turvallisuutensa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kellon soitto on ihan ok. Mutta ei se oikeuta ajamaan 30kmh täysillä ohi, tilanteessa niin monta riskiä, lapset, koirat, mummot, vieressä oleva suojatie mihin siirrytään väylän poikki, kuitenkin se takaalta tuleva on yleensä tilanteessa se joka näkee vastapuolen, edessä kävelijä ei jos ei kääntele päätään alvariinsa.

Tästä olen samaa mieltä. Tämän vuoksi hiljennänkin vauhtia aina kun ohitan jonkun hitaammin kulkevan fillarilla liikkuessani. Koirat ja pikkulapset ohitan niin hitaasti, ettei vaaratilanteita (enää) pääse syntymään. Tuo mainitsemani läheltä-piti -tilanne pikkulapsen kanssa opetti, vaikka en silloinkaan mitään 30 km/h -vauhtia ajanutkaan. Tuossa toisessa casessa hiljainen vauhti pelasti minut surulliselta mieleltä ja tuntemattoman naisen kaksi koiraa pahalta vammautumiselta.

Tuo oma vauhtini näissä tilanteissa jäi siis mainitsematta aiemmassa kirjoituksessani. Joten tarkennetaan nyt omaa liikennekäyttäytymistä tässä, ettei väärinkäsityksiä tule.

edit: Tampereella poliisi ainakin pitää välillä pyöräilijöiden kohdalla tehovalvontaviikkoja. Ja ihan aiheesta, koska kusipäisten jalankulkijoiden lisäksi kyseisessä kaupungissa liikkuu myös näitä kusipäisiä pyöräilijöitä, jotka ovat varmasti osaltaan omalla toiminnallaan pilanneet kaikkien pyöräilijöiden maineen. Milloin ajetaan yksisuuntaista väärään suuntaan, milloin taas ajetaan jalkakäytävällä...

Jos liikun fillarilla Tampereella, vältän aina Itsenäisyyden- ja Hämeenkatua. Ne ovat yhtä helvettiä. Onneksi nykyään tulee asuttua rauhallisemmilla kulmilla, jossa fillarilla liikkuminen onnistuu hyvin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kolumnihan on mielipide, samanlainen on meillä jokaisella.

Toki, mutta jos mielipide on yhtä tyhmä kuin tämä polkupyörän soittokellon käytön vastustaminen, ainakin itse ajattelen kolumnin kirjoittajan olevan vähän tyhmä. Eli hyvää keskustelupalstamatskua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Moottoritien vasemmalla kaistalla ajaminen peräkärryn kanssa jonoa keräten oikean kaistan ollessa tyhjä sai kyllä allekirjoittaneen suun auki tänään. Mitäköhän tämän keski-ikäisen mieskuljettajan päässä pyöri?

Entäs sinä keltaisen auton kuljettaja, joka ajoit 10 metrin suojavälillä edellä ajavaan ja vielä ohitukseni aikana kuroit välin 5 metriin, että juuri ja juuri mahduin moottoripyörällä väliin? Jos noin helposti provosoidut kannattaisi varmaan jättää auton ajaminen vaimolle.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Vielä enemmän minua ihmetyttää ihmisten tietämättömyys tai silkka välinpitämättömyys kärryn kanssa. Rajoitushan on 80km/h, mutta useimmiten vauhtia on vähintään 90, ja usein vielä enemmän.

Mua kummastuttaa kärrynvetelijöissä taasen se, että 80km/h tarkoittaa vetelijälle n. 60-70km/h ja taasen satanen sitä ihan itseään. Suhteellisen vittumaista, kun kotiin ajelee töistä ja tämmöinen kaveri posottelee sen ohituskieltoalueen verran kuuttakymppiä kasikympin alueella ja sitten kun se satasen rajoitusalue alkaa, niin kiihdytetään sinne satasen hujakoille. Vielä ärsyttävämmäksi tekee se Audin ja bemarin kuljettaja mun takana, joka lähtee sitten 150km/h heti ohi ja saa itse odotella siinä peräkärryn takana vuoroaan melkein ohitusalueen loppuun. Joo en viitsi lähteä silloin ohi, kun nuo edellämainitut kuskit vetää ensin mun perseeseen kiinni ja jos lähtisin ohituskaistalle, niin kyllä kolisisi.

Toi on kanssa kumma, että jotkut ei viitsi sitä edellä ajavaa ohittaa, mutta silti tekevät näiden elämän vaikeaksi, jotka ohi haluavat ts. pistävät välit umpeen. Fiksua toimintaa sanon ma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös