Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 163
  • 12 308

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kyllä vain. Olen joskus ennemminkin maininnut että alinopeudesta tulisi rankaista samoin kriteerein kuin ylinopeudesta. Jos pelottaa tai ei pysty niin sitten pitää jäädä kotiin,ajaa hiljaisina aikoina tai julkisilla/taksilla. Suomessa autokanta on kasvanut nopeammin mitä 70-lukulainen tieverkko vetää. Todellinen riskiryhmä joka kuumentaa kanssakulkijoita ja aiheuttaa vaaratilanteita.

Oma lukunsa on vielä nämä ohituskaistakaaharit jotka vetää nuppi punaisena ohituskaistoilla mutta useimmiten se Mersu/Audi/Bemari hyytyy kaistan loppuessa ja taas madellaan.

No jos ollaan ihan tarkkoja, niin tieliikennelaissa ei tunneta termiä "alinopeus" joten siitä ei silloin voi eikä pidäkään sakkoja jaella. Eri asia on tietenkin ne, jotka tahallisesti haittaavat toisten tielläliikkujien etenemistä. Kyllä Suomessa suurin syy sujumattomuuteen on juurikin tieverkoston jälkijättöisyys nykypäivän olosuhteisiin verrattaessa. Ne autoilijoilta kerätyt lukemattomat verot ja muut maksut hukkuvat kummasti johonkin mustaan aukkoon vuosikymmenestä toiseen.
Mutta se on väärin, että vaaditaan hitaammin kulkevia jäämään kotiin tai liikkumaan vain silloin kun se muille sopii, ollaan kuitenkin tasa-arvoisessa yhteiskunnassa (vaikka se tasa-arvoisuus nykyisinä älyvapaina aikoina painottuukin lähinnä homoseksuaalien ja mamujen oikeuksien loputtomaan ajamiseen). Kyllä se on oikeasti niin, että harvoin ne muutamat oikein hitaasti etenevät kenenkään elämää kovin kokonaisvaltaisesti pilaavat. Jos nopeusero on räikeän suuri, niin itse ainakin olen näistä ohitse päässyt melko nopeasti ellen ihan heti. Enemmänkin tapaa niitä jotka eivät ymmärrä olla ajamatta näiden hitaampien takapuskurissa kiinni (tällöin näkyvyys eteenpäin olematon) ja seuraava ajaa taasen tämän törtön takapuskurissa kiinni jne. Jos siinä sitten olet viidentenä tai taaempana jonossa takana niin alkaa olla useasti melko ongelmallista päästä ohitse, kun turvalliseen ohitukseen pitää varata aina riittävä aika ja näkyvyys. Nämä osaamattomat siellä ne pahat tilanteet tekevät eikä suinkaan hän, joka ajaa hieman alle rajoitusten mikä on kyllä aivan ok, jos on esim. iäkäs kuljettaja tai vanha auto. Kokemuksesta voin kyllä kertoa, kuinka iso ero on tuolla isommilla teillä ajella 20 vuotta vanhalla koska vaan hajoavalla 1,2-litraisella riisikupilla kuin tehdä sama suoritus alle 2 vuotiaalla japanilaisella laatuautolla. Nykypäivän kersat vaan ei ymmärrä kun kaikki pitää olla uutta ja kiiltävää (ja velkarahalla hankittuakin useimmiten) jo heti kättelyssä!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja vitut, ei sillä vanhalla 1.2l opelilla mitään ongelmia koskaan ollut liikenteessä (siis auton riittämättömyys). Airbag siinä taisi olla, mutta ei abs-jarruja tai muita nykypäivän välineitä.

Täällä on sitä puhuttu että alinopeus pitäisi saada lain tuntemaksi käsitteeksi. Miten lähdet tuolla 100 auton (ei varmaan parhaimmillaan riittänyt) ohittamaan? Tien keskellä (kaistojen välissä siis) on sitä lumi-puuroa ja kasitiellä on kuitenkin kova liikenne. Se on tasa-arvoista että yksi tai kaksi ajaa 25-50% alinopeutta ja loput sata joutuu näiden takia köröttelemään? Mielestäni parempi pysyä poissa liikenteestä jos ei uskalla ajaa normaalia nopeutta. Ja kyllä, jos jono kerääntyy, se tarkoittaa että muut ajoivat nopeampaa ja tarpeeksi iso osuuden nopeus lasketaan mielestäni (nopeusrajotteiden puitteissa) normaaliksi nopeudeksi. Kun ihmiset ajelevat itsekkäästi (huomattava alinopeus on itsekästä) niin tälläisiä tapauksia syntyy. Ei se sen kummempaa ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täällä on sitä puhuttu että alinopeus pitäisi saada lain tuntemaksi käsitteeksi. Miten lähdet tuolla 100 auton (ei varmaan parhaimmillaan riittänyt) ohittamaan? Tien keskellä (kaistojen välissä siis) on sitä lumi-puuroa ja kasitiellä on kuitenkin kova liikenne. Se on tasa-arvoista että yksi tai kaksi ajaa 25-50% alinopeutta ja loput sata joutuu näiden takia köröttelemään? Mielestäni parempi pysyä poissa liikenteestä jos ei uskalla ajaa normaalia nopeutta. Ja kyllä, jos jono kerääntyy, se tarkoittaa että muut ajoivat nopeampaa ja tarpeeksi iso osuuden nopeus lasketaan mielestäni (nopeusrajotteiden puitteissa) normaaliksi nopeudeksi. Kun ihmiset ajelevat itsekkäästi (huomattava alinopeus on itsekästä) niin tälläisiä tapauksia syntyy. Ei se sen kummempaa ole.

Voit tietysti ajatella näin ja uskoa että ihminen on oppivainen eläin (lainsäätäjä tai autoilija), mutta mikään ei oikeasti muutu ja ressi vaan kasvaa kunnes Kyllösen Merja on sen kasitien rakentanut uusiksi.
Joko kokeilit sieltä Säkyläntien kautta? Ei ole ruuhkaa eikä kameroita...
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Ja vitut, ei sillä vanhalla 1.2l opelilla mitään ongelmia koskaan ollut liikenteessä (siis auton riittämättömyys). Airbag siinä taisi olla, mutta ei abs-jarruja tai muita nykypäivän välineitä.

Täällä on sitä puhuttu että alinopeus pitäisi saada lain tuntemaksi käsitteeksi. Miten lähdet tuolla 100 auton (ei varmaan parhaimmillaan riittänyt) ohittamaan? Tien keskellä (kaistojen välissä siis) on sitä lumi-puuroa ja kasitiellä on kuitenkin kova liikenne. Se on tasa-arvoista että yksi tai kaksi ajaa 25-50% alinopeutta ja loput sata joutuu näiden takia köröttelemään? Mielestäni parempi pysyä poissa liikenteestä jos ei uskalla ajaa normaalia nopeutta. Ja kyllä, jos jono kerääntyy, se tarkoittaa että muut ajoivat nopeampaa ja tarpeeksi iso osuuden nopeus lasketaan mielestäni (nopeusrajotteiden puitteissa) normaaliksi nopeudeksi. Kun ihmiset ajelevat itsekkäästi (huomattava alinopeus on itsekästä) niin tälläisiä tapauksia syntyy. Ei se sen kummempaa ole.

Näkemyseroja saa olla, mutta oma näkemykseni on just niinpäin että ellei hermot kestä erilaisissa olosuhteissa, niin sellaisten sieltä liikenteestä pitää pysyä poissa. Toisekseen sellainenkin on ollut pitkään ihan yhtä ja samaa v-mäistä toimintaa liikenteessä, että vaikka ajaisit +10 km/h rajoituksen päälle niin ei montaa minuuttia tartte odotella kun jo ensimmäinen hätähousu ilmestyy takapuskuriin roikkumaan ja mieltään osoittamaan, jotta liian hitaasti etenet. Mittauspisteellä olen testannut muuten autoni mittarin, jos ajan mittarin mukaan 110 km/h niin todellinen nopeus on 106 km/h.
Tämähän ei mihinkään riitä 100km/h-alueella, ihan joka vitun kerta on jollain niin kiire muka jonnekin että täytyy siihen tulla roikkumaan. Ihan turha on painostaa, minähän en vauhtia nosta em. tilanteessa enkä pysäkeille väistele. Jos ei osaa pitää turvaväliä eikä ohittaa tai ei saa siihen tilaisuutta, niin omapa on ongelmansa. Edelleen: jos itse olen kohdannut selvästi hitaammin eteneviä niin aina olen halutessani näistä ohitse päässyt heti tai hetken päästä. Monasti olen kuitenkin ihan rennosti tyytynyt ajelemaan alle sen mitä kyltti näyttää tällaisen takana, koska A. olosuhteet ovat sellaiset, ettei ole täysin turvallista ohittaa, B. Ei ole järkeä ohittaa koska käännyn muualle melko pian taikka olen jo lähellä määränpäätä C. Ei ole järkeä ohittaa, koska liikennettä on runsaasti ja ohitettuani olen seuraavan hiukan hitaamman takana muutamaa minuuttia myöhemmin. Turha ohitus on aina turha riski ja turha hosuminen tyhjäpäiden touhua jolla ei oikeasti voita mitään mutta voi menettää paljonkin!
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt ei puhuta siitä että joku ajaa 95 satasen alueella, vaan siitä että että joku ajaa 40km/h 80km/h alueella, joka on aika iso ero. Sadan auton letkassa ei oikein pääse ohi, itse olin varmaan jossain kolmas kymmenes tuossa jonossa. Tuo on mielestäni törkeää liikenteen vaarantamista. Ja itse ajelen yleensä 105km/h mittarin mukaan satasen alueella, oikea nopeus on silloin 102km/h ja muutenkin olen hyvin rauhallinen kuski. Ehkä sen takia ohituksia ei ollut että keskellä oli sitä puuroa, mutta tie oli kuitenkin normaalissa talvikunnossa (asfaltti näkyi, hyvin ohut noro kaistan keskellä lunta). Missaat kyllä erittäin taitavasti kaikki pointit ja puhut ihan erilaisesta tilanteesta
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Nyt ei puhuta siitä että joku ajaa 95 satasen alueella, vaan siitä että että joku ajaa 40km/h 80km/h alueella, joka on aika iso ero. Sadan auton letkassa ei oikein pääse ohi, itse olin varmaan jossain kolmas kymmenes tuossa jonossa. Tuo on mielestäni törkeää liikenteen vaarantamista. Ja itse ajelen yleensä 105km/h mittarin mukaan satasen alueella, oikea nopeus on silloin 102km/h ja muutenkin olen hyvin rauhallinen kuski. Ehkä sen takia ohituksia ei ollut että keskellä oli sitä puuroa, mutta tie oli kuitenkin normaalissa talvikunnossa (asfaltti näkyi, hyvin ohut noro kaistan keskellä lunta). Missaat kyllä erittäin taitavasti kaikki pointit ja puhut ihan erilaisesta tilanteesta

Missaan ja en kuitenkaan missaa, pointtini oli se, että etenemisvauhtiin tyytymättömiä on kuitenkin aina, oli se nopeus sitten rajoitusten mukainen, jotain sen alle tai jopa hiukan yli. Sitä vaan vähän epäilen että olitko nyt kuitenkaan ihan varmasti perillä siitä, mitä siellä edelläsi tapahtui tarkkaan ottaen jos vasta jtn. 30. olit tuossa letkassa? Noin etäältä ei tilanteen laatu välttämättä enää kovin selkeästi hahmotu. Toki jos joku ajaa 8-kympin alueella iät ja ajat 40 km/h, eikä väistä, niin eihän se ole enää normaalia ajoa vaan juurikin liikenteen estämistä. Em. tilanteessa kuitenkin neuvoisin niin, että ei kannata ottaa pultteja vaan tilanteen pitkittyessä soittaa 112 ja kertoa missä tällainen "tukos" liikkuu. Voi hyvinkin olla rattijuoppo tai huumehörhö puikoissa ja poliisi saa vaaratekijän pois sieltä sähläämästä.
Suomalainen autoilija voisi myös opetella rohkeampaa äänimerkin käyttämistä. Usein saa joku tolvana sählätä miten sattuu ilman että kukaan reagoi. Jos tuollainen kuski, joka tukkii liikenteen on vain niin tyhmä ettei tajua taakseen kertynyttä jonoa, niin jotain sivuun siirtymisen suuntaista ajatusta voisi syntyä kun takana torvet törähtelisivät kunnolla.

Lopuksi vielä pikku heitto, kun vertailin miten paljon eroa on ajella isoilla teillä noin 20 tai noin 2-vuotiaalla autolla, sanoit pärjänneesi loistavasti 1,2 litraisella Opelilla jossa oli Airbag. Itse sompailin juuri kortin saaneena vuonna -92 1974-mallisella Corollalla kun taas sinä käsittääkseni jo vuosia tästä päivästä taaksepäin ajelit tuolla Opelillasi. Jos siinä oli airbag, kuten mainitsit, se oli kuitenkin vuosimalliltaan uudempi kuin 1995 jolloin niitä alkoi vasta laajemmin ilmestyä perusautoihin. Kyllä tuollaisessa -95 tai vähän uudemmassakin autossa on ominaisuudet aika eri tasolla kuin -74 mallisessa kevytperäisessä takatuupparissa. Sillä satasen alueella ajelin ihan normaalikeleilläkin max. 90km/h mittarissa ja silti tuntui että kohta lähtee joko auto lentoon tai tärykalvot vaihtoon. 1995-mallinen tai uudempikin pikkuauto on ominaisuuksiltaan siis niin eri planeetalta että eipä tuolla pärjääminen rajoitusten puitteissa siis kovasti yllätä.
 
Eihän traktorillakaan saa ajella missä tahansa niin miksi joku mummo saisi körötellä neljääkymppiä samalla tiellä ilman suurta punaista kolmiota perässä?

Ärsyttää kun jengi ei osaa ryhmittyä risteyksissä oikein, ollaan keskellä kahta kaistaa kääntymässä vasemmalle ja mihinkään väliin ei uskalleta mennä. Vielä kun lumipenkat tulevat vähän ajoradan puolelle niin tilaa on entistä vähemmän. Parhaimpia lienevät kuitenkin nämä tapaukset jotka kääntyvät yksisuuntaisen tien oikeasta reunasta vasemmalle, jos ryhmityt itse "väliin" oikein niin johan torvi soi ja keskisormi nousee.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
-74 vuosimallinen on melkein 40 vuotta vanha, -95 melkein 20v vanha. Puhuit 20v vanhoista autoista. Kyllähän noilla 80-luvun ja vanhemmilla on aika ikävä ajella.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
-74 vuosimallinen on melkein 40 vuotta vanha, -95 melkein 20v vanha. Puhuit 20v vanhoista autoista. Kyllähän noilla 80-luvun ja vanhemmilla on aika ikävä ajella.

Heh, aivan oikein jos ne iät laskee tänään. Mutta se oli silloin vuonna -92 se mun Corollani "vasta" 18 vuotta iältänsä ja sen myytyäni pois vuonna 1995 21-vuotias. Silloin oli suuri ilo saada se myytyä mutta nyt kun katselee noista harvinaisuuksiksi käyneistä "pikku-Corolla"-autoista pyydettyjä summia niin alkaa
ihan harmittamaan. Nostalgia myy ihan kivalla hinnalla tänä päivänä sitä mikä silloin omassa nuoruudessa oli silkkaa romua. Jos vielä mennään 15-20 eteenpäin niin ehkä se Ooppelisikin on silloin jo kovassa kurssissa, mene ja tiedä.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Eihän traktorillakaan saa ajella missä tahansa niin miksi joku mummo saisi körötellä neljääkymppiä samalla tiellä ilman suurta punaista kolmiota perässä?

Ärsyttää kun jengi ei osaa ryhmittyä risteyksissä oikein, ollaan keskellä kahta kaistaa kääntymässä vasemmalle ja mihinkään väliin ei uskalleta mennä. Vielä kun lumipenkat tulevat vähän ajoradan puolelle niin tilaa on entistä vähemmän. Parhaimpia lienevät kuitenkin nämä tapaukset jotka kääntyvät yksisuuntaisen tien oikeasta reunasta vasemmalle, jos ryhmityt itse "väliin" oikein niin johan torvi soi ja keskisormi nousee.


Tuo oli muuten harvinaisen hyvä pointti, ei varmaan yhtä päivää mene, etteikö joku talikko tuki risteystä ryhmittymällä päin persettä. Ei pitäisi olla ylivoimaista jättää vasemmalle kääntyessään auton mentävä tila oikealle puolelleen niille jotka kääntyvät oikealle ja päinvastoin sitten kun kääntyy oikealle niin sitten ryhmittyy oikeaan reunaan. Varsinkin kaikenikäiset akat liikenteessä havaintojeni mukaan jatkuvasti arvioivat tarvitsevansa jotain
käsittämätöntä ylimääräistä tilaa väärältä puolelta jotta se auto mahtuisi kääntymään haluttuun suuntaan.
Yhden kerran kyllästyin perusteellisesti tässä syksyllä kun olin poistumassa erään kaupan pihasta tarkoituksenani kääntyä oikealle. Siinä oikeassa reunassa poistumisväylää oli joku tavallista typerämmän näköinen keski-ikäinen akka takapenkillä riehuvine kakaroineen päättänyt torpedoida aikeeni kököttämällä jo pitkään ilman vilkkua Renault Scenicin pyörät jo valmiiksi vasemmalle käännettyinä. No minä siihen pokkana porhalsin hänen vasemmalle puolelleen ja löin vilkun oikealle. Akkahan tästä veti herneet nenäänsä ja avasi ikkunansa ja minä myös. Huusi sieltä v-alkuisia sanoja ja kirosi, että mitä minä tulen siihen "hänen eteensä estämään kääntymisensä". Tähän minä kylmän viileästi totesin että pakkohan sitä on ottaa vähän erikoisempi ajolinja kun tien oikealle on tukkinut joku vilkuton joka ei osaa ryhmittyä eikä edes opettaa lapsilleen käytöstapoja. Samantien napsautin sivulasin takaisin ylös ja nostin kytkintä kun tie oikealle oli vapaa. Sinne jäi mätisäkki mutisemaan. Lienee turha toivo että olisi oppinut tapahtuneesta jotain.
Kumma miten vaikeaa se on ajaa siten että ottaisi edes vähäisessä määrin muutkin huomioon.
 
No minä siihen pokkana porhalsin hänen vasemmalle puolelleen ja löin vilkun oikealle. Akkahan tästä veti herneet nenäänsä ja avasi ikkunansa ja minä myös. Huusi sieltä v-alkuisia sanoja ja kirosi, että mitä minä tulen siihen "hänen eteensä estämään kääntymisensä". Tähän minä kylmän viileästi totesin että pakkohan sitä on ottaa vähän erikoisempi ajolinja kun tien oikealle on tukkinut joku vilkuton joka ei osaa ryhmittyä eikä edes opettaa lapsilleen käytöstapoja. Samantien napsautin sivulasin takaisin ylös ja nostin kytkintä kun tie oikealle oli vapaa. Sinne jäi mätisäkki mutisemaan. Lienee turha toivo että olisi oppinut tapahtuneesta jotain.

Jumalauta tämä tarinahan aiheutti jo spontaanin naurahduksen! Itse en ole vielä uskaltanut kenenkään edestä kääntyä oikealle mutta näitä väärin ryhmittyneitä vasemmalle kääntyjiä on tullut "kuitattua" useampia. Jos näitä urveloita haluaisi ohjeistaa enemmänkin niin paikallisen huoltoaseman pihasta niitä löytyisi satoja päivässä. Bussikuskit niitä härnäävätkin kahvilla käydessä mutta olen pyrkinyt välttelemään kyseistä asemaa ettei tarvitse tuhlata aikaa asioimalla vakuutusyhtiön ja liikennesääntöjä osaamattomien idiottien kanssa.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Seuraavaksi hiukan Raumalaista liikennekäyttäytymistä ja muutenkin asennetta muita ihmisiä kohtaan.

Elikkäst, olin hakemassa poikaa eskarista, eskari sijaitsee isommassa koulukeskuksessa missä on paljon muutakin toimintaa. Lukio mm ihan vieressä. Ja tälläkin kertaa koulukeskuksen vieressä olevalla parkkialueella oli todella paljon autoja ja mopoautoja. Mutta jostain käsittämättömästä syystä itsellä oli kerrankin sen verran tuuria, että sain autoni parkkialueen eskarin puoleiseen päätyyn, taisi olla viimeinen vapaa paikka. Yleensä kun on joutunut jätäämään auton parkkialueen toiseen päähän ja kävelemään ne muutamat ylimääräiset metrit.

Autolle palatessani huomasin että ihan oman autoni eteen, oli poikittain pysäköity toinen auto. Lähemmäs päästessä huomasin autossa istuvan reilun viisikymppisen miehen, joka imi posket lommolla tupakkaa. Tai enemmän se toiminta näytti filtterin nuolemiselta, sen verran vähän siinä mitään poltettavaa enää oli.
Autoon noustessa katselin että takana saattaisi olla toisen auton ja auratun lumikasan välissä sen verran tilaa, että siitä auton pois saisi. Ainakin jos hiukan ajaisi sen lumikasan päältä/läpi. Mutta kun siinä eteen pysäköidyssä autossa nyt kuskikin oli paikalla, niin vilautin kaverille kerran valoja, jos vaikka siitä sitten tajuaisi että ollaan lähtöpuuhissa. Vaikka kyllähän hän sen nyt muutenkin ymmärsi.

Tämän viisikymppisen miehen reaktio. Valojen vilautuksen jälkeen, mies pomppasi salamana ulos autosta ja tulin omani viereen. Avoin oven, tervehdin miestä ja kysyin, että voisiko hän hiukan siirtää autoaan että päästäisiin lähtemään? " Olek snää ainu Raumlane kenel o tollassi ongelmii pakittamise kans?" Tämä kommentti kohonneella äänenvoimakkuudella ja selvästi etukäteen mietittynä. Totesin kaverille, että en varmaan oo ainut tämän "ongelmani" kanssa ja uusin pyynnön siirtää autoa, metrin siirto olisi riittänyt. Mutta kun vastaukseksi tuli jotain epämääräistä mölinää pakittamisesta sun muusta. Toivotin miehelle hyvät päivänjatkot ja suljin oven, äijän jäädessä yksin juttelemaan.

Siitä sitten perse edellä osittain lumikasan yli, varoen samalla toisella puolella parkissa olevaa autoa. Eli ei mikään ihan mahdoton väli, mutta sellainen kuitenkin ettei siihin esimerkiksi kukaan ollut autoaan jättänyt. Se kun olisi tarkoittanut puoliksi lumikasan päälle pysäköimistä.

Eihän tuo lumikasan yli runnomin sinäänsä vituta. Mutta tuo, perkele minähän en väistä asenne! Tämä äijjä edustaa just sitä rotua mikä on valmis vaikka ajamaan kolarin, jos itse on oikeassa. Muiden huomioon ottaminen ja joustaminen on täysin tuntematon käsite.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kyllä taas eilen sai päätään pudistella, kun Sturenkadun ja Mäkelänkadun risteyksen liikennettä bussia odottaessani katselin. Sturenkatua ajavat sankarit tukkivat koko helvetin risteyksen ja kerta toisensa jälkeen autot olivat Mäkelänkatua ajavien edessä, kun valot vaihtuivat.
Olenko minä kassalla mielipiteineni, jos väitän että voisivat odottaa siellä risteyksen toisella puolella, jos kerran koko risteystä ei voi ylittää juuttumatta risteävän liikenteen tukkeutumista?
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Kyllä taas eilen sai päätään pudistella, kun Sturenkadun ja Mäkelänkadun risteyksen liikennettä bussia odottaessani katselin. Sturenkatua ajavat sankarit tukkivat koko helvetin risteyksen ja kerta toisensa jälkeen autot olivat Mäkelänkatua ajavien edessä, kun valot vaihtuivat.
Olenko minä kassalla mielipiteineni, jos väitän että voisivat odottaa siellä risteyksen toisella puolella, jos kerran koko risteystä ei voi ylittää juuttumatta risteävän liikenteen tukkeutumista?

Itse ajelen päivittäin Vihdintietä pitkin ja siinä melko hyvin toimii se, ettei risteyksiä ajeta tukkoon vaan jäädään vihreilläkin odottamaan valoihin jos risteyksen takana jono seisoo. Itselleni kävi tuossa reilu kuukausi sitten niin, että kun tällaisessa tilanteessa pysähdyin ennen risteystä odottelemaan josko se jono risteyksen toisella puolella liikahtaisi, niin takana tuleva täti-ihminen alkoi soittaa torvea. Ilmeisesti hänelle oli ihan uusi ajatus, että sinne risteykseen ei kannata ajaa tientukoksi. Vähän jäi harmittamaan, ettei tullut tilaisuutta keskustella asiasta tämän henkilön kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos jotakin kehuttavaa suomalaisesta liikennekäyttäytymisestä täytyy etsiä, niin pääkaupunkiseudulla työmatkapyöräilijöillä on nykyään loistavat lamput, jotta autoilijat heidät myös huomaavat. Vielä kun kaikki pyöräilijät opettelisivat suojateiden väistämissäännöt, en löytäisi pyöräilijöistä mitään valittamista.

Propsit sille tsygäilijälle, joka tässä yksi aamu Pitäjänmäellä ohitti lenkkeilevän itseni ja tämän jälkeen sohjoisessa alamäkimutkassa meni tyylikkäästi sivuluisussa pystyssä pysyen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turun väylä ja Kehä 1:sen uusi liittymä tultaessa Turun/Espoon suunnasta kääntyen Kehälle itään on kyllä idioottien keskittymä. Itse ajan kerran päivässä kyseisestä liittymästä ja talven aikana kyseisessä liittymässä on ollut pelkästään minun todistamia kolareita kolme kappaletta, ml. yksi kolmen auton ketjukolari tänään.

Liittymässä on siis pitkä kaarros vasempaan ja kaksi tai kolme vierekkäistä kaistaa kohdasta riippuen. Nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa, ja talvella liittymä on ollut välillä todella liukas.

En ihmettele miksi kolareita kyseisessä liittymässä tulee, KOSKA lähes kaikilla kuljettajilla on älytön vauhtisokeus eikä minkäänlaista turvaväliä edellä ajavaan. Kyseessä on kyllä liittymä moottoritien jälkeen, joten turvavälin ei tarvitse olla yhtä pitkä kuin moottoritiellä, mutta koska kaikki liittymässä kuitenkin ajavat 60 - 80 km/h on uskomatonta, että PUOLET kuskeista ei pidä minkäänlaista turvaväliä, ja tällä tarkoitan siis valehtelematta 5 - 10 metrin välejä. Ehkä moottoritieltä siirtyminen liittymään tekee vain ihmiset idiooteiksi?

Googlemapsissa ei ole kyseisestä uudehkosta liittymästä vielä kuvaa, joten en pysty sitä linkittämään. Pääkaupunkiseutulaiset varmaan kyllä tietävät mistä liittymästä on kysymys. Osaako joku selittää minkä takia turvavälien pitäminen tässä liittymässä ei onnistu?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Googlemapsissa ei ole kyseisestä uudehkosta liittymästä vielä kuvaa, joten en pysty sitä linkittämään. Pääkaupunkiseutulaiset varmaan kyllä tietävät mistä liittymästä on kysymys. Osaako joku selittää minkä takia turvavälien pitäminen tässä liittymässä ei onnistu?

Tiedän paikan ja olen siitä usein ajanutkin. Turvavälin puutehan ei täällä etelän moottoriteillä rajoitu mitenkään rampeille vaan kyllä se on ihan yleinen ilmiö myös itse moottoriteillä. Tuossa rampissa ongelmaa lisännee se, että siinä erkaannutaan itse motarilta hyvissä ajoin kahta kaistaa käyttäen. Vasta vähän ennen sitä mutkaa muuttuu rajoitus 100 km/h:sta 60 km/h:ksi. Osa sitten laskettelee siitä edelleen aika reippailla vauhdeilla sinne mutkaan asti ja osa laskee nopeuden heti rajoitusmerkin kohdalla tai jälkeen.

Turha tuossa on kuitenkaan liikennejärjestelyitä syyttää vaan niitä (/meitä) idioottimaisia autoilijoita, jotka luulevat voivansa kumota fysiikan lait ja joiden ei tarvitse välittää turvavälistä.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Jos jotakin kehuttavaa suomalaisesta liikennekäyttäytymisestä täytyy etsiä, niin pääkaupunkiseudulla työmatkapyöräilijöillä on nykyään loistavat lamput, jotta autoilijat heidät myös huomaavat. Vielä kun kaikki pyöräilijät opettelisivat suojateiden väistämissäännöt, en löytäisi pyöräilijöistä mitään valittamista.

Propsit sille tsygäilijälle, joka tässä yksi aamu Pitäjänmäellä ohitti lenkkeilevän itseni ja tämän jälkeen sohjoisessa alamäkimutkassa meni tyylikkäästi sivuluisussa pystyssä pysyen.

Säännöllisesti työmatkoja pyöräilevänä voisin heittää vastaan: väitän että isompi prosentti autoilijoista ei osaa noita väistämissääntöjä. T. nimim. eilen ja tänään olisin jäänyt kevyenliikenteenväylän jatkeelle ajaessani auton alle jos olisin sokeasti pitänyt kiinni oikeuksistani. Sinäänsä vähän noloa koska autolla ajoon vaaditaan koulutus ja fillarointiin ei...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Säännöllisesti työmatkoja pyöräilevänä voisin heittää vastaan: väitän että isompi prosentti autoilijoista ei osaa noita väistämissääntöjä. T. nimim. eilen ja tänään olisin jäänyt kevyenliikenteenväylän jatkeelle ajaessani auton alle jos olisin sokeasti pitänyt kiinni oikeuksistani. Sinäänsä vähän noloa koska autolla ajoon vaaditaan koulutus ja fillarointiin ei...

Kevyenliikenteen jatke ei ole suojatie, vaan siinä vallitsee väistämissäännöt polkupyöräilijän ja auton kohdatessa. Jos molemmat ovat ajamassa suoraan tasavertaisessa risteyksessä, niin pyöräilijä väistää oikealta tulevaa autoa, kevyenliikenteenväylän jatkeesta huolimatta.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Kevyenliikenteen jatke ei ole suojatie, vaan siinä vallitsee väistämissäännöt polkupyöräilijän ja auton kohdatessa. Jos molemmat ovat ajamassa suoraan tasavertaisessa risteyksessä, niin pyöräilijä väistää oikealta tulevaa autoa, kevyenliikenteenväylän jatkeesta huolimatta.

Juurikin noin. Eilen auto ajoi kolmion takaa jatkeelle (minä näin auton noin 20-30 sekuntia, kuski ei todennäköisesti edes huomannut minua). Ja tänään samassa risteyksessä samaan suuntaan ajanut ja vasemmalle kääntyvä auto kääntyessään ylitti saman jatkeen suoraan nenäni edestä. Ajoinko siis väärin molemmissa tilanteissa?
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Juurikin noin. Eilen auto ajoi kolmion takaa jatkeelle (minä näin auton noin 20-30 sekuntia, kuski ei todennäköisesti edes huomannut minua). Ja tänään samassa risteyksessä samaan suuntaan ajanut ja vasemmalle kääntyvä auto kääntyessään ylitti saman jatkeen suoraan nenäni edestä. Ajoinko siis väärin molemmissa tilanteissa?
Molempien autojen kuljettajat ajoivat väärin, koska molemmat olivat väistämisvelvollisia. Kolmion takaa ajaneen kuljettajan väistämisvelvollisuudesta ei pitäisi olla kenelläkään epäselvyyttä eikä toisaalta myöskään kääntyvän auton velvollisuudesta väistää pyöräilijää.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mitähän kummallista näytöstä todistin tunti sitten kolmostiellä välillä Toijala - Hämeenlinna? Ensin koko matkan samaa matkavauhtia ajaneet pakettiauto ja joku jenkkilodju ohittelivat toisiaan vuoron perään kiilaten. Ei siinä mitään, tällaisia meltdownejahan näkee päivittäin.

Näiden näytöstä perässä ajaen ihaillen tavoitimme tasan mittarisatasta ajavan auton, jonka merkkiä tai kuljettajaa en harmikseni tarkemmin noteerannut. Useampi auto ohitti tämän iloisen kulkijan ja jokaikisen ohitetuksi tulemisen jälkeen tämä sankari siirtyi hetkeksi ajamaan vasemmalle kaistalle, kunnes sitten palasi takaisin.

En keksi mitään tolkullista syytä, mutta olisikohan vatipää saanut kullankellertävän autonsa juuri pestyä, ja yritti nyt välttyä sitä pölyyn tahrimasta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Näiden näytöstä perässä ajaen ihaillen tavoitimme tasan mittarisatasta ajavan auton, jonka merkkiä tai kuljettajaa en harmikseni tarkemmin noteerannut. Useampi auto ohitti tämän iloisen kulkijan ja jokaikisen ohitetuksi tulemisen jälkeen tämä sankari siirtyi hetkeksi ajamaan vasemmalle kaistalle, kunnes sitten palasi takaisin.

En keksi mitään tolkullista syytä, mutta olisikohan vatipää saanut kullankellertävän autonsa juuri pestyä, ja yritti nyt välttyä sitä pölyyn tahrimasta.

Heitän tähän arvauksen. Ko. autoilija saattoi haluta pitää kunnon turvaväliä edellä ajavaan. Jos se ohittaja teki tyypilliset suomalaiset, niin hän kurvasi (myös moottoritiellä) ohituksen jälkeen takaisin oikealle kaistalle heti sen toisen eteen siten, että turvaväli jäi käytännössä olemattomaksi. Tämä ohitettu ei sitten halunnut tilannetta, jossa turvaväli oli liian pieni ja kurvasi pois sen toisen takaa siksi aikaa, että se edellä ajava ehti kauemmaksi ja turvaväli kasvoi taas sopivammaksi. Teki tuon mieluummin kuin hidasti omaa vauhtiaan hetkeksi.

Tuo siis arvausta, ihan yhtä lailla saattoi olla kyse tuosta, että halusi välttää sitä pölyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös