Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 528
  • 13 228

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos nyt huomaa jonkuun jäävän valoihin niiiden vaihdettua vihreiksi, niin voihan sitä kerran lyhyesti töötätä (en tosin soittelisi kovin äkkiä autokoulun autolle, koska voi olla kyse tuosta sammumisesta, ja turha lietsoa paniikkia), mutta pidempi soittelu on pelkkää kusipäisyyttä ja tuskin auttaa asiaa.

Kyllähän sinä sen jo näetkin jos auto sammuu kun siitä menee takavalot pimeäksi, on minunkin edessäni käynyt noin useamman kerran ja ero siihen että joku vaan uneksii tai katselee jonnekin muualle on ihan selvä. Ja tuossakin kyseisessä tapauksessa huomasi erittäin selvästi siitäkin kun auto selkeästi nytkähti eteenpäin ja sitten pysähtyi ja sammui. Torven soittaminen tuollaisessa tilanteessa on ihan silkkaa kusipäisyyttä koska kukaan ei sitä autoa tahallaan sammuta ja toisaalta se torven huudattaminen ei auta asiaa yhtään, toisin kuin sellaisessa tilanteessa jossa joku vaan uneksii.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli näistä torven huudatuksista mieleen tapaus, jota kaveri pääsi todistamaan keväällä Puistolassa. Bussipysäkille oli pysähtynyt pakettiauto, joku raksajätkä oli jättämässä muijaa kyydistä ilmeisesti työmatkalla. Pysäkille pysähtyi myös linja-auto jonka kuskilla oli selkeästi huono päivä, piti nimittäin ajaa pakun takapuskuriin kiinni. No, ainoa matkustaja jäi kyydistä ja dösäkuski alkoi tekemään lähtöä painamalla ensimmäiseksi torven pohjaan. Puolen minuutin tööttäämisen jälkeen pakukuski nousi viileästi autosta, käveli bussiin ja tempaisi HKL:n "asiakaspalvelijalta" nenän poskelle. Sitten takaisin pakuun ja matka jatkui.

Niin kyllä minäkin tässä tapauksessa pidän idioottina tuota pakettiauton raksajätkää. Helvettiäkö se yleensä ottaen pysähtyy siihen bussipysäkille? No ok, se vielä menee, mutta kuinka kauan voi kestää se muijan kyydistä jättäminen? Ja sitten vielä kehtaa mennä sen bussikuskin kimppuun, joka teki omaa työtään ja voit kuvitella kuinka perseestä sen työpäivä on jos vaikka joka toisella bussipysäkillä on tuon raksajätkän kaltainen spede hidastelemassa bussikuskin edellä.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Kyllähän sinä sen jo näetkin jos auto sammuu kun siitä menee takavalot pimeäksi, on minunkin edessäni käynyt noin useamman kerran ja ero siihen että joku vaan uneksii tai katselee jonnekin muualle on ihan selvä. Ja tuossakin kyseisessä tapauksessa huomasi erittäin selvästi siitäkin kun auto selkeästi nytkähti eteenpäin ja sitten pysähtyi ja sammui....

Niin, siis juuri tuollaista uneksimistapausta tarkoitinkin. Sammumisen tosiaan yleensä havaitsee ulkoisestikin, jolloin odottelu rauhassa on paras ratkaisu kaikkien kannalta. Lähes varmasti edelläoleva pääsee nopeammin liikkeelle, kun ei tarvitse välittää turhasta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Niin, siis juuri tuollaista uneksimistapausta tarkoitinkin. Sammumisen tosiaan yleensä havaitsee ulkoisestikin, jolloin odottelu rauhassa on paras ratkaisu kaikkien kannalta. Lähes varmasti edelläoleva pääsee nopeammin liikkeelle, kun ei tarvitse välittää turhasta.
Ei tuota sammumistakaan välttämättä huomaa. Esim. omassa autossani takavalot palavat aina samaan aikaan etuparkkien kanssa, joten vaikka auto sammuisi niin takavalot eivät.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei tuota sammumistakaan välttämättä huomaa. Esim. omassa autossani takavalot palavat aina samaan aikaan etuparkkien kanssa, joten vaikka auto sammuisi niin takavalot eivät.
Mut vilkahtaahan ne pimeänä kun starttaat sammunutta autoa?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mut vilkahtaahan ne pimeänä kun starttaat sammunutta autoa?
Tietty joo. Mutta luultavasti esim. joku autokoululainen tai muuten vain hämmentynyt ihminen panikoi ensin useammankin sekunnin ennen kuin ymmärtää tehdä mitään. Siinä ajassa alkavat jo torvet soittaa torvea.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Autokouluauton takapäästä huomaa helposti, että se on autokouluauto. Ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, että välttämättä se ei lähdekään kuin rusakko pusikosta liikkeelle heti, kun valo vaihtuu vihreäksi. Jos tilanteeseen ei osaa suhtautua muutoi kuin torvea huudattamalla, kiroilemalla ja nyrkkiä puimalla, niin aika mulkun kuvan itsestään antaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mikä siinä on, kun moottoritien reunassa, pientareen puolella ja kokonaan pois ajokaistoilta, on kolaroitu auto tai pari ja siinä paikalla myös poliisiauto vilkut päällä (näkyvyyttä lisäämässä), miksi se liikenne siinä moottoritiellä takkuaa ja puuroutuu ja jonoutuu kilometreiksi taaksepäin? Tässä nyt viime ja tällä viikolla parikin kertaa kohdannut tilanteen, jossa Turun motarilla Turkuun päin mennessä on aika alkupäässä (Kehä I:n ja Lommilan liittymän välissä) ollut tapaus, jossa poliisit ovat hienosti tien sivussa selvittämässä onnettomuutta tai jotain muuta tapausta, ja käytössä on ollut kaksi tai kolme vapaata kaistaa, niin sen poliisiauton kohdalle asti koko tie on tukossa ja ryömii. Sen jälkeen vauhti kasvaa ja liikenne alkaa sujumaan. Miksi ei perkele voi ajaa normaalisti, jos kaikki ajokaistat, mitkä normaalistikin on käytössä, ovat vapaana? Vai onko se vilkkuva valo niin hypnotisoiva, että sen takia pitää nopeuskin pudottaa puoleen...? Miksi tien sivussa oleva auto aiheuttaa hidastamisen?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi ei perkele voi ajaa normaalisti, jos kaikki ajokaistat, mitkä normaalistikin on käytössä, ovat vapaana? Vai onko se vilkkuva valo niin hypnotisoiva, että sen takia pitää nopeuskin pudottaa puoleen...? Miksi tien sivussa oleva auto aiheuttaa hidastamisen?

Sen takia, kun ihmisiä kiinnostaa suuresti tuo kolari ja he hidastavat omaa nopeuttaan ja tuijottavat kolaritilanteita. Oman elämänsä paparazzit toki yrittävät näpsiä niillä Nokian rimpuloilla näyttäviä kolarikuvia jotta voivat tienata leffaliput jostain paikallislehdestä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Sen takia, kun ihmisiä kiinnostaa suuresti tuo kolari ja he hidastavat omaa nopeuttaan ja tuijottavat kolaritilanteita. Oman elämänsä paparazzit toki yrittävät näpsiä niillä Nokian rimpuloilla näyttäviä kolarikuvia jotta voivat tienata leffaliput jostain paikallislehdestä.

Muutama viikko sitten 3-tiellä oli Klaukkalan liittymän eteläpuolella pieni kolari (autot pientareella ja poliisiauto paikalla). Sen lisäksi, että moottoritiellä ihmiset hidastivat edellä kuvatun kaltaisesti, niin myös vieressä kulkevalla vanhalla 3-tiellä oli sama ilmiö. Eli kyllähän kyseessä on juuri se, että hidastetaan ihan vain uteliaisuuden takia.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Miksi ei perkele voi ajaa normaalisti, jos kaikki ajokaistat, mitkä normaalistikin on käytössä, ovat vapaana? Vai onko se vilkkuva valo niin hypnotisoiva, että sen takia pitää nopeuskin pudottaa puoleen...? Miksi tien sivussa oleva auto aiheuttaa hidastamisen?

Tätä olen itsekin kironnut esim.Kehä I:llä. Tajuan, jos lapsuutensa asunut maalla kuin minä, jossa ei poliisiautoa nähnyt kuin ehkä kerran kuussa ja silloin jos oli jokin kolari, kyseessä oli varmaankin tuttu. Täällä se nyt hieman eri asia ja kun se saatanan kolari on siellä ainakin kerran viikossa, niin ei se ole ihmeellinen asia.

Eilen kotimatkalla ajaessani eri kaistalla, näin kun viereisellä kaistalla edessä olevan puskurissa oleva äijä luki samalla jotain paperia kun ajoi. Sitten ihmetellään peräänajoja. Huono keli, ruuhkainen ja ahdas tie, aivan liian lyhyt turvaväli ja kaveri lukee jotakin pöytäkirjaa samalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joskus voi myös olla fiksua vähän höllätä kaasua kun näkee tien reunassa liikettä tai moottoritien reunassa pysähtyneitä autoja. Jos joku urpo on moottoritien reunaan päättänyt pysähtyä en yhtään ihmettelisi jos kyseinen urpo olisi yhtäkkiä konepellillä. Ajatteko te myös tietyömaiden läpi 130 km/h?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus voi myös olla fiksua vähän höllätä kaasua kun näkee tien reunassa liikettä tai moottoritien reunassa pysähtyneitä autoja. Jos joku urpo on moottoritien reunaan päättänyt pysähtyä en yhtään ihmettelisi jos kyseinen urpo olisi yhtäkkiä konepellillä. Ajatteko te myös tietyömaiden läpi 130 km/h?

Hiukan samoilla linjoilla, eli kyllä hiljennän kunnes minulla on selkeä käsitys, että mitä tapahtuu ja mikä nopeus on tilanteeseen sopiva. Näin varmaan muutkin tekevät ja tarkoittivat, mutta selvyyden vuoksi siis.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Joskus voi myös olla fiksua vähän höllätä kaasua kun näkee tien reunassa liikettä tai moottoritien reunassa pysähtyneitä autoja. Jos joku urpo on moottoritien reunaan päättänyt pysähtyä en yhtään ihmettelisi jos kyseinen urpo olisi yhtäkkiä konepellillä. Ajatteko te myös tietyömaiden läpi 130 km/h?

Tuo on totta. Mutta siinä vaiheessa kun siellä on jo se poliisisetä paikalla vilkut päällä ja se poliisiautokin on pientareella - silloin homma on jo siinä tilanteessa, että liikenne voi soljua normaalisti niitä normikaistoja pitkin. Jos ajokaistalla olisi jotain, niin poliisi olisi tukkeena siinä tai jotenkin muutoin ohjaisi liikennettä. On eri asia kun tilanne on vielä päällä, silloin kuuluukin vähän hiljentää. Ja en aja tietyömaiden läpi ylinopeutta vaan olen yksi niistä muiden tukkona olevista, joka pyrkii ajamaan niistä läpi (enintään) rajoitusten mukaisesti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä on kyllä joskus muuloinkin tullut valitettua, mutta mikä siinä edelleen on kun tulee ohituskaistat niin auto joka ajaa satasen alueella 80km/h vauhtia pitää hillata kaasu niin että ajaa yli satasta? nyt varsinkin talvella kun ohituskaistat on täynä lunta, sohjoa ja jäätä niin yrittää siinä sitten ohittaa kun normaalivauhtia isompaa vauhtia ei juuri uskalla ottaa kun se ohituskaista on niin vaarallinen ajaa. Toki ei mulla nyt mikään kiire kotia päin ollut ajaa, mutta mieluiten sitä haluaa sitä normaalivauhtia ajaa muuallakin kun pelkkien ohituskaistojen kohdalla..

On muuten ihme kun esim lahti-Jyväskylä väliä ajoi niin jokainen ohituskaista oli täynä sitä lunta ja muuta paskaa, tässä on kuitenkin useampi päivä siitä kun lunta on satanut, miksei tiehallinto tai kenelle nuo teiden kunnossapito kuuluu voi puhistaa myös nuo viereiset kaistat? Ei ihme jos suurinpirtein joka ohituskaistalla oli joku seinässä.. Toki noissa pitäisi oman ajotaidon, auton ja renkaiden suorituskyvyn mukaista vauhtia ajaa ja jättää ohitukset tekemättä, mutta kyllä sen tienkin voisi joku pitää kunnossa..
 

Rocco

Jäsen
On muuten ihme kun esim lahti-Jyväskylä väliä ajoi niin jokainen ohituskaista oli täynä sitä lunta ja muuta paskaa, tässä on kuitenkin useampi päivä siitä kun lunta on satanut, miksei tiehallinto tai kenelle nuo teiden kunnossapito kuuluu voi puhistaa myös nuo viereiset kaistat? Ei ihme jos suurinpirtein joka ohituskaistalla oli joku seinässä.. Toki noissa pitäisi oman ajotaidon, auton ja renkaiden suorituskyvyn mukaista vauhtia ajaa ja jättää ohitukset tekemättä, mutta kyllä sen tienkin voisi joku pitää kunnossa..
Kalustoa on vähän, teitä paljon. Ohituskaistan osuus tulee vetää kerralla kahdella auralla, muuten se ei onnistu. Lähes rinnakkain tulee ajaa, ensin toinen aura ajaa ohituskaistaa ja kaikki paska lentää ulommalle kaistalle, sitten muutama kymmenen metriä sen perässä tulee toinen aura joka heittää kaiken ojan puolelle.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sinä keski-ikäinen mies naikkosesi kanssa tummansinisellä S60 Volvolla, joka yritit lopettaa lenkkeilyni lopullisesti ajamalla päin punaisia suojatien yli Kalevantien ja Salhojankadun risteyksessä, haista helvetin pitkä paska!

Siinä oli muutamista senteistä kiinni, ettei käynyt pahasti. Jalankulkijoiden vihreiden palaessa olin jo suojatiellä, kun sivusilmällä huomasin tämän kyrvän kääntyvän takavasemmalta editseni oikealle. Vittu!

Jalankulkijoiden kunnioitus täällä Tampereella on olematonta. Tai oikeastaan sitä ei ole.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tampereella itsekin meinannut jäädä auton alle pari kertaa, toisella kerralla pääsi huutamaan kyseiselle kuskille kun sattui tulemaan samaan kauppaan. Joten sen tilanteen voitin mutta toinen jäi niin kismittämään etten tule paska tampereelle enään ikinä.
 
Sinä keski-ikäinen mies naikkosesi kanssa tummansinisellä S60 Volvolla, joka yritit lopettaa lenkkeilyni lopullisesti ajamalla päin punaisia suojatien yli Kalevantien ja Salhojankadun risteyksessä, haista helvetin pitkä paska!

Siinä oli muutamista senteistä kiinni, ettei käynyt pahasti. Jalankulkijoiden vihreiden palaessa olin jo suojatiellä, kun sivusilmällä huomasin tämän kyrvän kääntyvän takavasemmalta editseni oikealle. Vittu!

Jalankulkijoiden kunnioitus täällä Tampereella on olematonta. Tai oikeastaan sitä ei ole.

Oletko varma, että kuski ajoi päin punaisia? Suomessahan on lukematon määrä risteyksiä, jossa kääntyvillä ja risteävää tietä ylittävillä jalankulkijoilla on yhtä aikaa vihreät valot.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Oletko varma, että kuski ajoi päin punaisia? Suomessahan on lukematon määrä risteyksiä, jossa kääntyvillä ja risteävää tietä ylittävillä jalankulkijoilla on yhtä aikaa vihreät valot.

Eli vihreillä kääntyessä saa ajaa suojatiellä olevan jalankulkijan yli. Sitä sinä tarkoitat, älä väitä vastaan...

Turussa suojatietä kunnioitetaan muutenkin liikaa. Tässä viikolla eräskin takanani ollut Audi-kuski oikein kehui tööttäilemällä pari-kolme kertaa kun pysähdyin päästämään suojatielle menossa olleen jalankulkijan ylittämään kadun. Päälleajoista kun ilmeisesti menee helposti auto lommoille (kuullut, en ole koittanut) ja jopa puskurin voi joutua vaihtamaan pienilläkin nopeuksilla sattuneissa törmäyksissä.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oletko varma, että kuski ajoi päin punaisia? Suomessahan on lukematon määrä risteyksiä, jossa kääntyvillä ja risteävää tietä ylittävillä jalankulkijoilla on yhtä aikaa vihreät valot.

Kyllä. Kyseissä risteyksessä on kääntyville omat nuolivalot. Tämän olisi voinut tietenkin selvennykseksi mainita jo aikaisemmin.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuo on totta. Mutta siinä vaiheessa kun siellä on jo se poliisisetä paikalla vilkut päällä ja se poliisiautokin on pientareella - silloin homma on jo siinä tilanteessa, että liikenne voi soljua normaalisti niitä normikaistoja pitkin. Jos ajokaistalla olisi jotain, niin poliisi olisi tukkeena siinä tai jotenkin muutoin ohjaisi liikennettä. On eri asia kun tilanne on vielä päällä, silloin kuuluukin vähän hiljentää. Ja en aja tietyömaiden läpi ylinopeutta vaan olen yksi niistä muiden tukkona olevista, joka pyrkii ajamaan niistä läpi (enintään) rajoitusten mukaisesti.

Suosittelen vielä silti miettimään tuota sun taktiikkaa vähän uudestaan..oli meinaan viime vuonna yksi kerta Helsingistä ajaessa pimeässä pitkän matkan päässä poliisiauto vilkut päällä ja tutki ilmeisesti jotain pientareella ollutta autoa..oletin tietenkin, että on poliisiautokin pientareella ja siltä se pimeässä näytti, mutta onneksi tuli jostain syystä hiljenettyä, kun siinähän se poliisiauto sitten kuitenkin kökötti puoliksi ajokaistalla..
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Käväisin Kaarinassa, centti lunta motarilla ja nopeus kuuskymmentä autoilijoilla, molemmilla kaistoilla. Jos se ajo talvella on oikeasti noin vaikeaa, kannattaa jättää se auto kotiin ja kulkea julkisilla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käväisin Kaarinassa, centti lunta motarilla ja nopeus kuuskymmentä autoilijoilla, molemmilla kaistoilla. Jos se ajo talvella on oikeasti noin vaikeaa, kannattaa jättää se auto kotiin ja kulkea julkisilla.

Aiheuttiko tuo 60 nopeus paljonkin kolareita?
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Aiheuttiko tuo 60 nopeus paljonkin kolareita?

Eikö sinun mielestä 60km/h ole liian hidasta menoa motarilla? Jos ei ole niin mikäs sitten vai onko ihan ok ajaa vaikka 20km/h?

Se on kyllä jännä miten talven tullen täälläkin motarilla kanssa-autoilijoiden vauhdit pienenevät, mutta (liian pienet) turvavälit pysyvät samoina kuin kesällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös