Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 112 602
  • 13 150
Pyydän sitä anteeksi, tilanne vain oli sellainen, että kun olin hetkeä aikaisemmin meinannut joutua rekan yliajamaksi, niin sitä sitten rupesi pienetkin asiat vituttamaan. Kovasti kummaksuttaa, että tuota ryhmittäytymistä ei käsitellä näissä vastausviesteissä ollenkaan. Pelkästään tuota pientä aivopierua, jonka kiihdyksissäni kirjoitin.

Tämä on semmonen ketju, mihin kannattaa tarkkaan harkita mitä kirjoittaa. Väärä sanavalinta, puutteellinen tapahtumakuvaus tai pilkku väärässä paikassa saa jonkun valmiiksi hermostuneen nimimerkin käymään heti kimppuusi. Viis alkuperäisestä pointista ja viestin ideasta, viis siitä mitä kysyt, tuollaiseen ihmettelevään sävyyn heitettyyn pointtiin on vain niin kiva ulkopuolisen tarttua. Ja kas, pääsi ympärillä leijuva rengas vaihtuu pirunsarviin.

Niin, yhtä hyvin joku olisi saattanut olla neuvomassa parempaa kiertoreittiä kuin Kourujärvi.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mitä käsittelemistä siinä on? Kyseinen rekkakuski teki virheen, jos tilanne meni kuvaamallasi tavalla. Turhapa tuosta kuitenkaan on erityisemmin lässyttää, koska kyseinen hyypiö tuskin on täällä lukemassa niitä lässytyksiä.

Siinä tapauksessa en tajua tämän ketjun olemassaolon tarkoitusta. En tietenkään tullut tänne mitään sympatiaa tai ymmärrystä hakemaan, nehän ovat internetin keskustelupalstoilla tuntemattomia käsitteitä. Ajattelin vain jakaa kanssanne hetken, jolloin luulin, että "nyt rytisee", mutta erehdyin seuraavassa virkkeessä kommentoimaan raskaan ajoneuvon kiihtymisnopeutta. Mutta olet oikeassa, siitä saa paljon helpommin keskustelua aikaan kuin tuosta lähellä piti -tilanteesta.

Viis alkuperäisestä pointista ja viestin ideasta, viis siitä mitä kysyt, tuollaiseen ihmettelevään sävyyn heitettyyn pointtiin on vain niin kiva ulkopuolisen tarttua.

Tämä on tullut huomattua ulkopuolisena tarkkailijana moneen otteeseen. Tuntuu, että nämä samat nimimerkit, ketjusta riippuen, ovat aina "haaskalla", kun tällaisia aivopieruja pääsee. Internetissä on kiva päteä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minkä helvetin takia sitä vilkkua ei voi laittaa ajoissa päälle?

Ajoissa?! Mitä kalliimpi auto niin sitä ei loppuenlopuksi käytetä enään ollenkaan. Mikä sinänsä ihmetyttää jos haluaa pitää autonsa koskemattomana.

Avautumisen aihe voisi olla myös tasaisen vauhdin ajajat, ilmeisesti se vakionopeudensäädin on niin upea laite että esimerkiksi tuossa Turun moottoritien Helsingin päässä ajellaan tasan 85kmh koko matka ohituskaistaa vaikka nopeusrajoitukset on 60kmh, 80kmh ja 100kmh. Pieni asia mutta ärsyttävä.

Toinen isompi asia on härskisti punaisia päin ajelevat. Ei lähelläkään keltaista vaan punainen jo palaa niin kaasutetaan vielä, näkyy pelottavan usein tälläisiä spedejä pk-seudulla. Viimeisin törkeä esimerkki oli kun olin jalankulkijana juuri lähtemässä ylittämään tietä vihreiden vaihduttua niin tila-autossa keski-ikäinen ukko katsoo mua, hakee näkökontaktia että "hän tässä menee vielä" ja liukuu vielä kun juuri ja juuri ehtii ennen mua menemään, kaikenlisäksi alaikäinen muksu etupenkillä.

Vähän vastaava tilanne on rauhallisilla paikoilla olevat suotiet missä valo-ohjaus. Jos painan nappia enkä kävele punaisia päin niin jotkut kuskit vetävät siitä herneen nenään että joutuvat pysähtymään. Pariinkin otteeseen on vihaisesti kaasuteltu punaisia päin "kostoksi" kun yritän pysäyttää heidän menon. Eihän tähän vaikuta että olen liikkeellä vanhan hurtan kanssa joka liukastelee ja laahustaa sitä suojatietä aika hitaasti.

Suojatien kunnioitus on järkyttävän alhaisella tasolla ainakin täällä pk-seudulla.



_
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vilkkuun reagointi kiertoliittymässä

En nyt lässytä siitä, että ihmiset eivät edelleenkään osaa ajaa kiertoliittymissä liikennesääntöjen mukaisesti.

Tällä kertaa narisen siitä, että oikein ajavien vilkunkäyttöön ei luoteta tai sitä ei tajuta. Päivittäin panen merkille autoilijoita, jotka jäävät jököttämään kiertoliittymän laidalle, vaikka liittymää lähestyvä tai siinä ajava auto aivan selkeästi näyttää vilkulla poistuvansa "jököttäjää" edeltävästä liittymän ulosmenosta. Liukkaat kelit ovat asia sikseen, tätä näkee yhtä paljon kesäkeleilläkin.

Kai se sitten vaan on niin vaikeaa reagoida nopeasti.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Hieman pelisilmää raskaankaluston kanssa liikuttaessa ei olisi pahitteeksi. Graingerilla sitä aikaisempien kirjoitusten perusteella selvästikin on.

Eli liukkaat kelit, sade, huonosti kuuluva kännykkä, stereoiden säätö, kahvin juonti toinen käsi kännykässä, ylinopeus, kiire, huonosti hoidettu tie, tai muu syy siis antaa raskaan kaluston kuljettajalle oikeuden mennä juuri kuten tykkää. Siltä se ainakin välillä tuntuu tuolla teidän kanssa ajellessa. Ja ei. Ei toki kaikkien.

Hieman toki karrikoidusti, ja niin edelleen, mutta kaipa se isonkin auton kuljettajan pitää ottaa muut liikkujat huomioon (ja kai ehkä säännötkin, joiden mukaan tuolla teoriassa tulisi mennä), toki joissain tilanteissa se on melko mahdotonta.

Ja enne kun te kaikki c-kortin tai "paremman" haltijat tulette sieltä karjumaan v#¤tuperk!"#ttä, niin joo, annan tilanteen selvästi niin vaatiessa (ei tota aina tajua) tilaa teille, iso auto vain ei ole mikään itseoikeutus röyhkeydelle. Ja ei, en ole ajanut pakettiautoa isompaa, joten en tiedä niin tarkkaan miten rekka käyttätyy. Te tiedätte, joten teidänhän pitäisi osata ennakointi paremmin. Ainakaan tuossa Kortelassa vauhti ei ole voinut olla niin kova, etteikö siinä sääntöjen mukaan voisi ajaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja ei, en ole ajanut pakettiautoa isompaa, joten en tiedä niin tarkkaan miten rekka käyttätyy.

Kannattaisi. Ennen ei ainakaan kannata tuomita. Eiköhän lähes jokainen ammattikuljettaja tiedä kuinka oma ajopeli käyttäytyy ja juuri se on yksi syy miksi sille isolle vehkeelle otetaan enemmän tilaa, joskus muiden kanssaliikkujien kustannuksella.

"Liukkaat kelit, sade, huonosti kuuluva kännykkä, stereoiden säätö, kahvinjuonti toinen käsi kännykässä, ylinopeus, kiire, huonosti hoidettu tie..."

Liukkaus toki vaikeuttaa isojen vehkeiden liikkumista, sade häirinnee pääsääntöisesti enemmän pikkuautoilijoita. Kännykkäänhän ei saa ajon aikana puhua, stereoita säädettäneen suhteessa yhtä paljon tai jopa enemmän henkilöautoissa, kahvia ei voi juoda ajon aikana samalla, kun puhuu toisella kädellä kännykkään, koska kännykkään puhuminen on kiellettyä.

Raskailla yhdistelmillä ei juuri pääse edes mainittavaa ylinopeutta, koska rajoitin lyö vastaan pääsääntöisesti vähän alle yhdeksässäkymmenessä. Sitä paitsi oikeat ammattikuljettajat eivät aja niillä yli 82-85 km/h, koska tuossa on optimaalisin ajonopeus kulutuksen kannalta. Kiirettä toki on kaikilla, pääsääntöisesti kuitenkin henkilöautot yrittävät hanakammin ohi maanteillämme kuin raskaat ajoneuvot. Sama pätee ylinopeuteen.

Jos haluat vielä yhden olennaisen seikan rekkojen ja henkilöautojen eroista, niin raskas ajoneuvo oli syyllinen viiteentoista niin sanottuun "rekkakolariin" viime vuonna. Yhteensä tällaisia onnettomuuksia oli reilut 100 kappaletta.
 

Negatiivinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suojatien kunnioitus on järkyttävän alhaisella tasolla ainakin täällä pk-seudulla.

Sama tullut huomattua, viimeksi eilen meinasi edelläni kävelevä heppu jäädä auton alle kun tietä antamaan pysähtyneen bussin takaa toiselta kaistalta huristeli yhtään hidastamatta joku tavan urpo. Taisihan siinä jäädä ihan pari senttiä pelivaraa sentään, onneksi ei jalankulkija nopeampaa laahustanut.
Pari kuukautta sitten katselin bussipysäkiltä kun samanlainen tilanne oli valojen kanssa, siinä olisi osumassa henkikin lähtenyt jo varmasti kun (nais)kuski päätteli punaisten tarkoittavan kiihdytyskehotusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama tullut huomattua, viimeksi eilen meinasi edelläni kävelevä heppu jäädä auton alle kun tietä antamaan pysähtyneen bussin takaa toiselta kaistalta huristeli yhtään hidastamatta joku tavan urpo. Taisihan siinä jäädä ihan pari senttiä pelivaraa sentään, onneksi ei jalankulkija nopeampaa laahustanut.
Pari kuukautta sitten katselin bussipysäkiltä kun samanlainen tilanne oli valojen kanssa, siinä olisi osumassa henkikin lähtenyt jo varmasti kun (nais)kuski päätteli punaisten tarkoittavan kiihdytyskehotusta.
Käykääpä Kouvolassa tai Lohjalla kokeilemassa antaako joku tietä. Helsingissä tilanne suojateiden kunnioittamisessa on kokemusteni mukaan Etelä-Suomen paras. Vaikka se ei täällä todellakaan hyvä ole.
 
Kannattaisi. Ennen ei ainakaan kannata tuomita. Eiköhän lähes jokainen ammattikuljettaja tiedä kuinka oma ajopeli käyttäytyy ja juuri se on yksi syy miksi sille isolle vehkeelle otetaan enemmän tilaa, joskus muiden kanssaliikkujien kustannuksella.

Niinpä. Ja vielä linja-autoista pitää tietenkin taas mainita se keulankin ylitys, mikä kannattaa myöskin muistaa. Toisaalta taas jotkut henkilöautoilijat on sitten ylivarovaisia ja jäädään sinne kilometrin päähän odottamaan, että se isompi auto tulee sieltä. Parempi tosin noin päin kuin ängetä väkisin siihen tielle. Joillakin kun ei ole yhtään sitä tilannetajua. Tai sitten ei vaan piitata asiasta pätkääkään, koska itsellä on oikeus olla siinä, viis liikenteen sujuvuudesta.

Noita ylivarovaisia kuskeja tuli taas eilen nähtyä kaupungilla, kun lunta tuli vähänkin enemmän. Moni vastaantuleva ajoi ihan kadun reunaan ja pysähtyikin siihen, kun tulin vastaan. Itse tietenkin ajoin myöskin ihan siellä reunassa ja tilaa noihin autoihin jäi ihan reilusti. En sitten tiedä oliko niillä jotenkin huonompi näkyvyys, kun itsellä se oli kuitenkin ihan mainio. Ei sitä lunta kuitenkaan niin pahasti tupruttanut. Tokihan sieltä ylempää näkee paremmin, kuin sieltä henkilöauton tasolta.

Tuohon lumentuloon liittyen vitutusta joskus aiheuttaa ne ajourat tuolla kaduilla. Ennenkuin on tie saatu aurattua, siellä on noin 1,5 auton levyinen kaistale missä porukka ajaa, ja jos tulee joku vastaan niin sitten mennään tietenkin laidempaan. Kerrankin ajelin yhtä reittiä sen 4 kierrosta (eli tässä tapauksessa myös 4 tuntia) ja olin jäljistä päätellen ainut, joka oli ajanut siellä tien laidassa omalla kaistallani kokoajan. Tokihan se on pienemmällä autolla vittumaisempaa kyntää siellä hangessa, kun se isompi auto menee taas siellä ihan kevyesti. Itse kuitenkin koitan just siellä oikealla linjalla mennä juurikin sen takia, koska se on niin helppoa. Ja samalla aurata sitä linjaa siitä pienemmillekin. Pöllyttää ehkä sitä lunta, mutta kuka sitä käskeekään siellä perseessä kiinni ajamaan.

Ja vielä lopuksi pitää todeta sama asia kuin finnjevel. Lähes aina se auto jää odottamaan siinä liikenneympyrässä, vaikka itsellä se vilkku on ajoissa jo päällä, merkiksi siitä, että meinaan poistua edellisestä liittymästä. Luulisi vielä sen verran luottavan just linjalla olevaan bussiin, että se oikeasti poistuu siitä. Etenkin tuolla keskustassa on yksi liikenneympyrä, mistä kaikki bussit kulkee tietystä liittymästä pois, eli menevät keskustaan. (paitsi tietenkin jotkut tilausajobussit) Kovin moni ei kai sitä sitten vaan tajua. Aika usein siinä myös bussit kulkee ja itselle ja muille kollegoille se sitten taas nopeuttaa tuota ympyrään pääsyä. Jos sen bussin edessä ei ole muita, voi ihan rauhassa siihen ympyrään mennä, kun tietää mihin se kollega on menossa. Muiden autoilijoiden riemuksi ympyrässä oleva bussi saattaa vielä hidastaa, että muut bussit pääsee kätevästi siihen ympyrään siitä samasta liittymästä. Etenkin jos siinä on useampikin bussi odottamassa ympyrään pääsyä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
En nyt lässytä siitä, että ihmiset eivät edelleenkään osaa ajaa kiertoliittymissä liikennesääntöjen mukaisesti.

Tällä kertaa narisen siitä, että oikein ajavien vilkunkäyttöön ei luoteta tai sitä ei tajuta. Päivittäin panen merkille autoilijoita, jotka jäävät jököttämään kiertoliittymän laidalle, vaikka liittymää lähestyvä tai siinä ajava auto aivan selkeästi näyttää vilkulla poistuvansa "jököttäjää" edeltävästä liittymän ulosmenosta. Liukkaat kelit ovat asia sikseen, tätä näkee yhtä paljon kesäkeleilläkin.

Kai se sitten vaan on niin vaikeaa reagoida nopeasti.

Pari kesää sitten meinasi rytistä, kun reagoin vilkkuun kuten pitää. Ympyrään tulossa ollut autoilija ilmeisesti halusi indikoida vilkulla, että aikoo lähteä kiertämään ympyrää vasta- eikä myötäpäivään. Tyhmänä oletin, että vilkku tarkoittaisi aikomusta poistua ympyrästä. Jos autossani olisi ollut vähän huonommat jarrut, olisi ollut peltikorjaamolle asiaa.

Tuon jälkeen olen koittanut olla vähän varovaisempi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarinani voisi alkaa sanoin "olin idiootti, mutta olinpahan silti oikeassa" tai "mikä siinä vilkun käyttämisessä on niin saatanan vaikeaa?"

...

Ajelen taas pitkästä aikaa Pori - Rauma väliä opiskeluiden takia ja muistiin palasi nopeasti entisaikojen tarra "Iso kokoinen, mutta hyvä tapainen". Tosin nykyään tämä ei pidä enää paikkaansa, päinvastoin. Paras tilanne oli syksyllä kun Luvian kohdalla hiljensin nopeuden kahdeksaankymppiin ja sain perääni täysperävaunu Scanian, joka vilkutteli valoja. Kaveri härnäsi Luvian sahan jälkeisen suoran ohituksella ja sen jälkeen oli auton takalasissa kiinni. No, ilmeisesti teiden ritari joutui nostamaan kaasujalkaa rajoittimelta ja se harmitti. Muistaakseni joskus 90-luvun loppupuolella kävi vastaava tilanne samassa paikassa, perinteet jatkuvat.

Niin ja olen ajanut rekkaa, ihan jopa työkseni, en tosin yhdistelmää.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Kannattaisi. Ennen ei ainakaan kannata tuomita. Eiköhän lähes jokainen ammattikuljettaja tiedä kuinka oma ajopeli käyttäytyy ja juuri se on yksi syy miksi sille isolle vehkeelle otetaan enemmän tilaa, joskus muiden kanssaliikkujien kustannuksella.

Liukkaus toki vaikeuttaa isojen vehkeiden liikkumista, sade häirinnee pääsääntöisesti enemmän pikkuautoilijoita. Kännykkäänhän ei saa ajon aikana puhua, stereoita säädettäneen suhteessa yhtä paljon tai jopa enemmän henkilöautoissa, kahvia ei voi juoda ajon aikana samalla, kun puhuu toisella kädellä kännykkään, koska kännykkään puhuminen on kiellettyä.

Raskailla yhdistelmillä ei juuri pääse edes mainittavaa ylinopeutta, koska rajoitin lyö vastaan pääsääntöisesti vähän alle yhdeksässäkymmenessä. Sitä paitsi oikeat ammattikuljettajat eivät aja niillä yli 82-85 km/h, koska tuossa on optimaalisin ajonopeus kulutuksen kannalta.

Jos haluat vielä yhden olennaisen seikan rekkojen ja henkilöautojen eroista, niin raskas ajoneuvo oli syyllinen viiteentoista niin sanottuun "rekkakolariin" viime vuonna. Yhteensä tällaisia onnettomuuksia oli reilut 100 kappaletta.

Ei ainakaan tuossa Rauman esimerkissä tarvitse ottaa tilaa toiselta, toki jos joutuu kerran hiljentämään hieman enemmän, tai jopa lähes pysähtymään, niin onhan se harmitusta herättävää. Enkä siis tuomitse kaikkea tuollaista, on selvää että on monia tilanteita, joissa isolla autolla ei voi ottaa kaikkia huomioon. Ja mielellään sitä tilaa antaakin, ei sitä kiusallaankaan hankloita toisen töitä. Mutta kun liian usein tuntuu, ettei sillä tilanteella ole mitään merkitystä, vaan mennään isomman oikeudella. Eikä todellakaan ainoastaan talvisaikaan. Ja juuri sen takia, että ammattikuskit tietävät kuinka auto käyttäytyy, tulisi kai heidän kuitenkin ensi sijassa varata se pelivara, eikä sellaisten, joilla ei tuollaista tietämystä oikeastaan edes voikaan olla.

Kiellettyähän tuo kännykän käyttö on, kerran laskin huvikseni kymppitiellä vastaan tulleista rekoista kännykkään puhuvat (siis ilman hands-free:tä), osuus oli noin 60%. Väli oli Hämeenlinna-Turku, ja rekkoja tuli vastaan 22. Tuskin edes oli mikään poikkeus, vaan usein tuota näkee. Ja olen myös nähnyt kuorma-autokuskin juovan kahvia ja puhuvan samaan aikaan ajaessaan keskellä kaupunkia. Ei kovin turvallisen/ammattimaisen näköistä..

Ylinopeutta pääsee rajoitinta vasten kymmeniä kilometrejä tunnissa, kuten esimerkiksi yksi risteyskolari osoitti viime vuonna. Riippuu ihan nopeusrajoituksesta, niitä siis on muitakin kuin se 80 km/h, kaikille tiedoksi. Vai ammattikuskit ajaa 82-85 km/h? Oikeita ammattikuskeja Suomessa on sitten aika vähän, toki 60:n alueella noinkin voi käydä. Aika isossa osassa noista onnettomuuksista siis syyllinen oli ammattikseen autoa ajava, jonka olisi pitänyt tietää ja osata paremmin. Aika isossa juuri tuon ammattilainen-ei ammattilainen-asetelman vuoksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Liikenteessä on itseäni jonkin aikaa ihmetyttänyt "moikkailun" jääminen jonnekkin. Elikkä kun päästät/ joku tulee väleihin niin ihan perus käden nosto on jotenkin äärimmäisen harvinaista jotenkin. Itselläni nousee käsi aina ylös jos minut päästetään väliin. En sitten tiedä, että onko oma ajotyylini jotenkin vittumainen kun ei minua kiitellä. Ei mulla nyt tässä tilastoja ole, mutta sillä ajalla kun asia on kiinnittänyt huomiota niin on tainnut vain muutama kanssakuski kiitellyt. Sanoisin, että noin 1/20 olisi tilasto.

Muut huomioinut asiaa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Aika isossa juuri tuon ammattilainen-ei ammattilainen-asetelman vuoksi.

Erittäin pienessä osassa, ei tarvinne suurta aivojumppaa tajutakseen moisen. Kun on paljon liikenteessä, onnettomuuksia tapahtuu väkisinkin. Se, että reilusta sadasta ns. rekkakolarista, vain 15 on tapahtunut kuljetusalan ammattilaisen tai "ammattilaisen" toimesta, on erittäin pieni luku.

Nuo ajonopeudesta paskanjauhamiset ovat kovin typeriä, tarkistakaa ensin omien kotteroidenne mittarit ennen kuin vouhotatte "rekka ajoi sataa perässä". Toki on poikkeuksia, mutta vain poikkeuksia.

Olisi TosiFani mielenkiintoista nähdä rekka, joka ei ole yhdistelmä...

hiljensin nopeuden kahdeksaankymppiin

Todellinen nopeus suunnilleen 69 km/h, kun otetaan keskiverto suomalaisautojen mittarivirheistä. Omistajien mielestä luonnollisesti oman auton mittari ei valehtele kuin korkeintaan kilometrin tai kaksi.

Enkä siis väitä, että valojen väläyttely tai perseessä ajaminen olisi oikein, mutta kannattaa tosiaan se oman auton mittarivirhe ottaa huomioon näissä tilanteissa.

Muut huomioinut asiaa?

On. Ei kukaan kiitä liikenteessä. Tai kukaan ja kukaan, mutta harvinaista se on. Kyllähän kiittäminen on kohteliasta normaalissa elämässä, miksei sitten liikenteessäkin?
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Muut huomioinut asiaa?

Rekkakuskit yleensä näyttävät oikealla vilkulla, kun ohitse voi mennä ja omalle kaistalle palattuani tapaan kiittää käyttämällä vasenta vilkkua. Vilauttavat yleensä nopeasti pitkiä "ole hyvän" merkiksi.

Paljon, kun ajaa ja eri vuorokauden aikoina, niin mielellään sitä kiittää noita merkinnäyttäjiä, joiden ohittaminen ei ole niin yksinkertaista.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Muut huomioinut asiaa?

Minä ainakin morjenstelen jos saan tietä, esim kotiin kun tulen on aika kettumainen "risteys" jossa hk areenalta päin tulevat vain harvoin antavat tietä varsinkin jos on vähänkään epäilystä että vihreäksi on vaihtumassa valot.
Tässä google kartta paikasta

omalle kaistalle palattuani tapaan kiittää käyttämällä vasenta vilkkua. Vilauttavat yleensä nopeasti pitkiä "ole hyvän" merkiksi.

Tällaista käytäntöä en edes tiennyt, pitääpä ottaa käyttöön!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olisi TosiFani mielenkiintoista nähdä rekka, joka ei ole yhdistelmä...

Todellinen nopeus suunnilleen 69 km/h, kun otetaan keskiverto suomalaisautojen mittarivirheistä. Omistajien mielestä luonnollisesti oman auton mittari ei valehtele kuin korkeintaan kilometrin tai kaksi.

Enkä siis väitä, että valojen väläyttely tai perseessä ajaminen olisi oikein, mutta kannattaa tosiaan se oman auton mittarivirhe ottaa huomioon näissä tilanteissa...

No, kun en omista kuin ABC/ABE kortin, niin en ole ilmeisesti ajanut rekkaa. Lukiolaisena kuljetin silakkaa Uudestakaupungista Poriin avolava Bedfordilla, armeijan jälkeen olin hommissa pesulassa jakeluautokuskina ja 90-luvulla ajoin tavaraa Suomesta Riikaan, Latviaan, isolla koppiautolla, mikä sitten lie.

Luvian kohdalla on 80km/h rajoitus noin 2 - 3 kilometrin matkalla ja pudotin nopeuteni mittarin mukaan yhdeksäänkymppiin, mikä on 81km/h, mikäli uskomme Närpiön mittauspistettä. Valojen väläyttely ja perseessä ajaminen oli vaarallista, idioottimaista, tyhmää jne., sille ei ollut minkään näköistä puolustusta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Rekkakuskit yleensä näyttävät oikealla vilkulla, kun ohitse voi mennä ja omalle kaistalle palattuani tapaan kiittää käyttämällä vasenta vilkkua. Vilauttavat yleensä nopeasti pitkiä "ole hyvän" merkiksi.

Paljon, kun ajaa ja eri vuorokauden aikoina, niin mielellään sitä kiittää noita merkinnäyttäjiä, joiden ohittaminen ei ole niin yksinkertaista.

En tiedä onko kuinka yleistä käytäntöä, mutta ainakin itselle on opetettu vilauttamaan nopeasti pitkiä kun lähtee ohittamaan ja sitten vilkku päälle. Pimeällä etenkin, tosin tämä on hyödyllisempää esimerkiksi juuri traktoreita yms muita ohittaessa, koska jos näillä on perässä jokin pitkä työkone, mahdollisesti jos et huomaa juuri ohittavaa, oikaisee kone toiselle kaistalle ja sitten käy taas huonosti.

Aina tulee kyllä kiitettyä ja kyllä itseänikin kiitetään, molemminpuolinen joustavuus ja kohteliaisuus on aina poikaa liikenteessä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
TosiFani kirjoitti:
...mikäli uskomme Närpiön mittauspistettä.

Älä usko. Minä olen useasti tuohon tauluun ajanut rajotinta vasten ja tiedän satavarmaan, että nopeus on 87 km /h. Taulupa väittää minun ajaneen 92 km / h, joten hieman skeptisyyttä noihin. Toinen päin helvettiä näyttävä taulu löytyy 4 tieltä, jostain ennytmuistamistä, Äänekosken läheltä kumminkin. Näyttää 90 km /h vaikka tiedän tuon nopeuden olevan mainitun 87 km / h. Ulvilassa oleva taulu näyttää aika oikein 86 km /h.

Joten älkää ihmiset luottako noihin nopeusnäyttötauluihin.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Erittäin pienessä osassa, ei tarvinne suurta aivojumppaa tajutakseen moisen. Kun on paljon liikenteessä, onnettomuuksia tapahtuu väkisinkin. Se, että reilusta sadasta ns. rekkakolarista, vain 15 on tapahtunut kuljetusalan ammattilaisen tai "ammattilaisen" toimesta, on erittäin pieni luku.

Nuo ajonopeudesta paskanjauhamiset ovat kovin typeriä, tarkistakaa ensin omien kotteroidenne mittarit ennen kuin vouhotatte "rekka ajoi sataa perässä". Toki on poikkeuksia, mutta vain poikkeuksia.
..
Enkä siis väitä, että valojen väläyttely tai perseessä ajaminen olisi oikein, mutta kannattaa tosiaan se oman auton mittarivirhe ottaa huomioon näissä tilanteissa.

Jos 15-20% onnettomuuksista voitaisiin välttää, ei kyseessä olisi pieni luku. Voi olla että muistan väärin, mutta esimerkiksi rekkaa vasten tehdyt itsemurhat (on muuten helvetin typerä tapa sotkea muita asiaan) taitavat näkyä tilastossa, vaikka "oikeita" liikennenonnettomuuksia ne eivät ole. Tuo jo osaltaan kasvattaa prosenttilukua. Väkisin tapahtuu onnettomuukisa kun paljon ajellaan, joo, mutta turhan moni noistakin on johtunut ammattilaisen välinpitämättömästä suhatutumisesta sääntöihin.

Ajonopeudesta paskan jauhaminen ei ole turhaa. Se että joskus joku saattaakin ajella hiljempaa kuin nopeusrajoitus (HUOM! SE ON SIIS SE SUURIN SALLITTU NOPEUS; EI PAKOLLINEN) ei ole mikään perustelu ajella liian lähellä, varsinkin kun ei liene hankalaa arvata kuinka käy, jos edessä oleva joutuukin äkkijarrutusta vaativaan tilanteeseen. Mittarivirhe toki kannattaa huomioida, mutta mikään ei oikeuta (tiedän, et niin väitäkään) ajelemaan kiinni edellä olevan perseessä. Se ei ole sen sopivampaa 76 km/h nopeudessa kuin ajettaessa 87 km/h. Kiire varmasti on, ja äkkiä pitää päästä, mutta onko se sitten sen arvoista että tappaa jonkun, joka ei osannut ajella riittävän rivakasti? Jos edessä olevan vauhti ei nouse hiillostamalla, eikö kannattaisi vaan jättää tilaa, ja ajella turvallisemmin perille. Myös ajokeli ja -kokemus/vastaavat syyt voivat olla syynä hieman hiljaisempaan vauhtiin, myös se kannattaa pitää mielessä. Ja jos isompien autojen nopeusrajoitus on muutenkin 80 km/h, rajoitinta vasten ei kai pitäisi edes joutua ajamaan?

Vaikka tämä nyt menee molemminpuoliseksi huuteluksi, kannattaa kaikkien muistaa että liikenteessä(kin) pitäisi ottaa huomioon, ettei siellä todellakaan olla yksin. Yhteispelillä sääntöjen mukaan huomattavasti useampi pääsisi ehjänä perille. Kaikkien ajoneuvojen kuljettajien toiminnalla on kuitenkin mahdollista tehdä teistä paljon turvallisempia.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Haukunpa vaihteeksi idiootit liikenteessä.

Ajelin viime viikolla kehä I:llä länteen päin Leppävaaran kohdilla, siinä missä on 50 rajoitus ja ne tietyöt. Kehä on siinä muutenkin poikkeuksellisen kapea, ja nyt vielä lumi pahentaa tuota entisestään.

Lintuvaaran liittymän kohdalla juuri ennen kauppakeskus Selloa ja Leppävaaran asemaa, kuorma-auto jota olin ohittamassa löi vilkun päälle ja päätti vaihtaa kaistaa päälleni. Vilkautin siinä valoja niin tajusi mennä takaisin omalle kaistalleen. Koska tie on tuossa sen verran kapea, ettei tee mieli ajella kuormurin rinnalla, niin polkaisin siinä kaasua ohittaaksen kuorma-auton nopeasti, mutta samalla hetkellä tämä sankari lyö uudestaan vilkun päälle ja tällä kertaa vaihtaa kaistaa. Ei siinä auttanut muu kuin lukkojarrutus ja varmaan kovin monesta sentistä ei ollut kiinni, etten tuon perän ja kaiteen väliin jäänyt.

Syy omituiselle käytökselle selvisi melkein heti, eli siinä oli Lintuvaaran liittymän kiihdytyskaistan päässä joku toinen sankari ei ollut uskaltanut vauhdissa siirtyä kehälle, joten odotteli siinä paikallaan kiihdytyskaistan päässä vilkku vasemalle, että pääsisi vaihtamaan kehälle. Kun oli nähnyt kuormurin vilkuttavan vasemmalle, oli siis katsonut että hei, sehän antaa mulle tietä, ja lähtenyt 0km/h vauhdista kiihdyttämään kehää pitkin. Kuormurilla ei tietenkään muuta vaihtoehtoa ollut kuin sitten oikeasti vaihtaa kaistaa, koska muuten olisi kolannut tuon eteen leikanneen auton yli - minä ja kuormuri ajoimme kuitenkin reipasta viittäkymppiä, tie oli liukas ja välimatka edessä olevaan autoon ei ollut kovin montaa kymmentä metriä.

No onneksi mitään ei käynyt, mutta jäimpä vain ihmettelemään, että kenen vika olisi ollut jos olisin jäänyt kuorma-auton ja kaiteen väliin, tai rysäyttänyt kuorma-auton perään? Kuorma-auton, vai tämän hänen eteensä leikanneen henkilöauton?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jälleen ammattiautoilija vauhdissa

Ajelin eilen aamulla Porista kohti Raumaa ja Hangassuon kaatopaikanliittymän (matkaa n. 40km Raumalle) jälkeen perääni tuli kovalla vauhdilla Rauman taksi nro 7, komia Mersu, ostettut kilvet ja kaikki. Ajattelin, että se painelee ohi, nopeuteni oli mittarin mukaan hieman yli 90km/h. Eipä mitään, taksi jäi roikkumaan takapuskuriin ja ajeli keskiviivan vieressä, kuin ohitusta hakien. Peltipoliisien kohdalla taksi jarrutti selvästi ja jäi aina hieman jälkeen, mutta ajoi joka kerta minut kiinni ja jatkoi roikkumista puskurissa.

Irjanteen risteyksen jälkeen oli pitkä suora tyhjää ja päätin päästää taksin ohi. Laitoin vilkun oikealle, hiljensin ja mitä tekee taksi, se hiljensi myös!! No, kun lähes pysähdyin se ymmärsi mennä ohi, ratissa nuori nainen puhelin korvallaan. Jätin hyvän välin ja seurasin kun jokaisen pöntön kohdalla jarruvalot paloivat ja vauhti hidastui alle kuuteenkymppiin.

Olkiluodon risteyksen jälkeen taksin eteen ilmestyi hitaasti ajava henkilöauto, ajattelin taksin menevän ohi juuri alkavalla ohituskaistalla. Eipä mennyt, vaan jatkoi hitaan auton perässä noin kuudenkympin nopeudella ja jono oli nopeasti valmis. No, ohitin autot ohituskaistan puolenvälin kohdalla ja naiskuski jatkoi kännykkään puhumistaan.

Vähän ennen kuin käännyin Raumalle, taksi ilmestyi taas vauhdilla perääni ja kuski jatkoi puheluaan. Tämän jälkeen tiemme erosivat, taksi jatkoi matkaansa kuski puhelin korvallaan.

Miksi ei voi ajaa tasaista vauhtia ja pitää turvavälit? Terveiset vain Rauman taksille nro 7.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Miksi ei voi ajaa tasaista vauhtia ja pitää turvavälit? Terveiset vain Rauman taksille nro 7.

Paas suipottaen sitä ja ruikkase pissapojasta nesteitä pihalle, kun joku roikkuu persuksissa kiinni. Yleensä tulee aika nopeasti tilaa taakse.

Paljon parempi keino kuin näytellä esmes keskaria tai nupista raivon partaalla omille kyytiläisille:)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paas suipottaen sitä ja ruikkase pissapojasta nesteitä pihalle, kun joku roikkuu persuksissa kiinni. Yleensä tulee aika nopeasti tilaa taakse.

Paljon parempi keino kuin näytellä esmes keskaria tai nupista raivon partaalla omille kyytiläisille:)

Joo. Pari viikko sitten ajelin Turusta Helsinkiin motaria ja Turusta Saloon asti kanssani matkaa taittoi Nissani, jonka ohitin tuolla välillä neljä kertaa. Minulla oli koko matkan cruise päällä, asetettu muistaakseni 105km/h todelliseen nopeuteen. Rajoitus on koko matkan 100km/h. Parin viimeisen ohituksen aikana morjenstin kyseiselle seurueelle, oli siinä jo jälleennäkemisen riemua, kun välillä Nissan oli jo lähes näkymättömissä sekä edessä että takana. Todennäköisesti Nissanissa ihmeteltiin omaa toimintaani ihan samoin.

Muutenkin vak.nop.säädin on moottoritietä 100km päivässä matkaavalle varsin mukava ominaisuus. Luulisi että kännykkään puhuvalle taksille se vasta kätevä olisikin, ei tosin turvallinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös