Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 112
  • 13 125

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tapahtuipa kummia lauantaina alkuiltapäivästä tiellä 11. Olin ajannut jonkin matkaa kolmostien liittymästä kohti Poria, kun edessä näkyi noin ehkä kymmenen auton jono, ja sen keulassa suuri valkoinen hahmo - tässä tapauksessa asuntovaunu. Ohituskaista noilla kohdin on, mutta jostain kumman syystä vain toiseen suuntaan. Olin kerrankin varannut reilusti aikaa, joten sinänsä tuosta ei minulle ollut sen kummempaa haittaa, paitsi että tunnetustihan noissa tilanteissa joidenkin on pakko alkaa tehdä jos jonkinmoisia ohituksia päästäkseen edemmäs siinä jonossa. Erityisesti tämä tuntuu olevan tärkeää, jos joku on jättänyt edelläajavaan normaalin turvavälin, kuten minulla on tapana tehdä.

Tässä tapauksessa kuitenkin muutaman kilometrin jälkeen karavaanari vilkutti oikealle, ja ajattelin hänen onneksi kääntyvän jollekin sivutielle. Vaan eipä kääntynytkään. Sen sijaan ajoi bussipysäkille ja päästi siten koko jonon ohitseen. En muista, että olisin ollut todistamassa moista koskaan aiemmin, ja se ei johdu siitä, ettenkö olisi aiemmin ollut asuntovaunun tai -auton vetämässä jonossa. Kiitokset siis tälle teiden ritarille, kuka lieneekään.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Tässä tapauksessa kuitenkin muutaman kilometrin jälkeen karavaanari vilkutti oikealle, ja ajattelin hänen onneksi kääntyvän jollekin sivutielle. Vaan eipä kääntynytkään. Sen sijaan ajoi bussipysäkille ja päästi siten koko jonon ohitseen. En muista, että olisin ollut todistamassa moista koskaan aiemmin, ja se ei johdu siitä, ettenkö olisi aiemmin ollut asuntovaunun tai -auton vetämässä jonossa. Kiitokset siis tälle teiden ritarille, kuka lieneekään.

Olen useampaankin kertaan törmännyt tällaisiin hitaammalla ajoneuvolla liikkeellä oleviin, jotka huomioivat muut tielläliikkujat. Jostain kummallisesta syystä näiden esiintymistiheys tuntuu olevan suoraan verrannollinen ajopaikan maantieteelliseen leveyskoordinaattiin eli mitä pohjoisempana liikkuu, sitä enemmän tällaista näkee.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä onkaan se viisaus ja selitys, kun pyöräilijä taapertaa autotiellä, vaikka pyörätie on ihan vieressä? Mitään kääntymismahdollisuutta ei ole vielä pitkään aikaan eli se ei varsinaisesti ole syynä. Onko tämä jokin mielenosoitus "olen yksi teistä"?
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Mikä onkaan se viisaus ja selitys, kun pyöräilijä taapertaa autotiellä, vaikka pyörätie on ihan vieressä? Mitään kääntymismahdollisuutta ei ole vielä pitkään aikaan eli se ei varsinaisesti ole syynä. Onko tämä jokin mielenosoitus "olen yksi teistä"?

Onhan noita. Maantiepyörällä ei välttämättä pysty ajamaan harjoitusvauhtia kevarilla. Ne kun tuppaa olemaan täynnä halkeamia, monttuja, koirankusettajia, leikkiviä lapsia, pihoista/pihoihin ajavia autoja, väärässä reunassa polkevia janareita ja muuta mukavaa. Ajoradat on yleensä paljon paremmassa kunnossa ja siellä suurin osa liikenteestä toimii ennakoitavasti ja kulkee kaistalla samaan suuntaan. Parempi olla siellä hidastamassa marginaalisesti autojen kulkua kuin vaarantaa oma ja sivullisten terveys klv-helvetissä. Jos siellä ajoradalla ajetaan mummiksella kymppiä, niin syynä lienee alustava dementia.

Kaupunkialueella ja taajamissa pyörät pitäisi siirtää ajoradalle. Yhdistetyt kapeat kevyenliikenteenväylät missä kävelee ihmisiä 5 km/h ja pyöräilee 35 km/h eivät ole missään nimessä onnistunut ratkaisu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mikä onkaan se viisaus ja selitys, kun pyöräilijä taapertaa autotiellä, vaikka pyörätie on ihan vieressä? Mitään kääntymismahdollisuutta ei ole vielä pitkään aikaan eli se ei varsinaisesti ole syynä. Onko tämä jokin mielenosoitus "olen yksi teistä"?

Miten se sääntö menikään että pitääkö polkupyörä taluttaa suojatien yli jos ei pyörätie jatku sen yli?

Mun mielestä fillaristit 9/10 rikkoo tuota sääntöä.

Tiedän kyllä etten saa ajaa päälle vaikka ajelisivatkin tuolla tavalla, mutta tuollaiset paikat saattaa olla aika petollisia kun sieltä sujahtaa yht'äkkiä fillaristi suojatielle.



_
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Miten se sääntö menikään että pitääkö polkupyörä taluttaa suojatien yli jos ei pyörätie jatku sen yli?

Mun mielestä fillaristit 9/10 rikkoo tuota sääntöä.

Tiedän kyllä etten saa ajaa päälle vaikka ajelisivatkin tuolla tavalla, mutta tuollaiset paikat saattaa olla aika petollisia kun sieltä sujahtaa yht'äkkiä fillaristi suojatielle.

Jos suojatien toisella puolella on kevyenliikenteenväylä ja toisella ei, siitä saa ajaa pyörällä. Periaatteessa tuollaisessa paikassahan pitäisi sitten ajaa sen suojatien yli ja ryhmittyä ajoradalle. Jalkakäytävälle ei pyörällä saa ajaa.

Pyörätien jatkeella (suojatiellä) ajava pyöräilijä voi kuitenkin olla autoon nähden väistämisvelvollinen. Noi polkupyöräilijän ja auton väliset väistämissäännöt tuntuu olevan epäselviä ainakin 9/10 kaikista tielläliikkujista. Osa luulee, että pyöräilijä rinnastetaan jalankulkijoihin jolloin autoilija väistäisi aina suojatiellä. Toiset virheellisen uutisoinnin perusteella, että pyöräilijän tulisi väistää aina. Sitten, kun nämä uskomukset kohtaavat sopivassa tilanteessa, saadaan uutisia lehtiin.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Noi polkupyöräilijän ja auton väliset väistämissäännöt tuntuu olevan epäselviä ainakin 9/10 kaikista tielläliikkujista. Osa luulee, että pyöräilijä rinnastetaan jalankulkijoihin jolloin autoilija väistäisi aina suojatiellä. Toiset virheellisen uutisoinnin perusteella, että pyöräilijän tulisi väistää aina. Sitten, kun nämä uskomukset kohtaavat sopivassa tilanteessa, saadaan uutisia lehtiin.
Ovatko mielestäsi liikennesäännöt liian vaikeita vai ihmiset liian tyhmiä? Joissakin paikoissa myös tuntuu siltä, että risteykset on rakennettu aivan liian vaikeasti ja on syntynyt melkoisia vaarapaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Ovatko mielestäsi liikennesäännöt liian vaikeita vai ihmiset liian tyhmiä? Joissakin paikoissa myös tuntuu siltä, että risteykset on rakennettu aivan liian vaikeasti ja on syntynyt melkoisia vaarapaikkoja.

Sekä että. Yleisin syy on kuitenkin liikennesuunnittelussa tehdyt kämmit. Näköesteet risteysalueella, jolloin autot valuvat suojatien päälle tai eivät ehdi väistää puskista tulevaa kevyttä liikennettä. Kevyenliikenteenväylät, joilla pyöräliikenne tulee kääntyvään autoon nähden väärästä suunnasta. Epäselvästi tai kuljettajan näkökentän ulkopuolelle merkityt väistämisvelvollisuudesta kertovat merkit. Kaikki tuollainen mikä estää oikeiden päätösten tekemistä liikenteessä. Eihän kukaan tahallaan toisen päälle aja vaikkei olisikaan väistämisvelvollinen. Hommaa ei yhtään helpota väistämissäännöt, joita tulkitsemaan tarvitaan korkeinta oikeutta. Periaatteessa kääntyvä auto väistää suoraan ajavaa fillaria mutta aina ne risteysalueet eivät ole niin yksiselitteisiä.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinasin kolata tuossa pari päivää sitten yhden pyöräilijän. Kaveri veteli otsa tangossa kiinni eikä kai sitten nähnyt liikennevaloja, punanenhan sillä oli ollut jo pitkään. No, lukkojarrutuksen se veti ja etufillari pysähtyi puoleen väliin mun kaistan suojatietä. Takafillari oli taas siinä vaiheessa tukevasti ilmassa. Enkä muuten edes lähtenyt valoista ensimmäisenä vaan jouduin painamaan ihan reilusti jarrua pohjaan vaan, tämä sälli nimittäin tuli siihen mun ja mun edellä lähteneen väliin. Siihenhän se sitten kaatui kyljelleen, mutta kyllähän sen ymmärtää, paha se on pystyssä pysyä pelkällä eturenkaalla kun kengät on koukuilla polkimissa kiinni. Vähän aikaa sätki kun irrotti jalkansa polkimista, sitten talutti fillarin kadun yli? Käsittämätön valinta, tulin nimittäin itse Haapaniemenkatua Sörnäisten rantatielle ja käännyin stadiin päin. Tämä taas tuli stadista päin. Ne joille risteys ei ole tuttu niin sanotaan että siinä on kolme kaistaa joista oikeanpuoleinen kääntyy keskustaan, kaksi vasemmanpuoleista lähtee itään. Tämä siis päräytti oikeanpuoleisen kaistan puoleen väliin, sätki siinä aikansa, nousi ylös ja talutti fillarinsa punaisia päin vielä parin kaistan yli. Koomisen näköinen kyllä oli kun käveli koukkukengillään.

Ja näitä vastaavia polkukoneita riittää.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Iso kiitos sille paviaanille, joka pari tuntia sitten meinasi ajaa päälleni tuossa Meilahdessa.

Ajoin pyörätietä pitkin keskustan suunnasta reippaahkoa vauhtia, kun tämä yksi älykkö päätti olla noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan tullessaan kolmion takaa Kuusitieltä. Sieltä se vaan puski Volvollaan, ja niin lähellä oli törmäys, että aika tuntui pysähtyvän; ehdin jo kelaamaan, että ei se jalkoihin osu vaan takarenkaaseen, mutta senteistä oli kiinni, etten päätynyt katuun. Vielä kun olin poikkeuksellisesti liikkeellä ilman kypärää, niin sattunuthan tuossa olisi varmasti.

Jos havainnointikyky liikenteessä on tuolla tasolla, niin kannattaisi harkita muita liikkumisvälineitä henkilöauton sijaan, saatana.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Eilen Itellan kusipää postikuski kaahasi PIHASTA todella reippaasti kadulle ja meinasi tulla autoni kylkeen. Pysähtyi vasta, kun oli ajanut kevyen liikenteen väylän yli puoliksi kadulle. Näkyvyyttä heikenti vielä korkeat pensasaidat, joten kuvitella voisi, ettei kaahailisi pihasta kadulle miten sattuu. Jos olisi pyöräilijä sattunut tulemaan kohdalle, niin kolissut olisi varmasti ja todella huonosti kevyen liikenteen edustajalle tuosta vauhdista käynyt.

Ei kiinnostanut paskiasta jäädä juttutuokiolle, vaikka itse pysähdyin ja vinkkasin tämän idiootinkin sivuun. Turpaan sietäisi saada!
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Ajoin pyörätietä pitkin keskustan suunnasta reippaahkoa vauhtia, kun tämä yksi älykkö päätti olla noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan tullessaan kolmion takaa Kuusitieltä. Sieltä se vaan puski Volvollaan, ja niin lähellä oli törmäys...

Jos havainnointikyky liikenteessä on tuolla tasolla, niin kannattaisi harkita muita liikkumisvälineitä henkilöauton sijaan, saatana.

Mitenkään yleisesti ajotapaa puolustamatta, tuossa on voinut käydä niinkin, että kuski on ensin katsonut oikealle, ja tässä vaiheessa olet ollut kaupankulman takana. Itsekin kirjoitit ajaneesi melko reipasta vauhtia, joten voi olla että olet saapunut eteen niin äkkiä, että autokuski on luullut suunnan olevan tyhjä, ja katsellut enemmän vasemmalle autojen tulosuuntaan. Toki pyörällä voi mennä reipastakin vauhtia, mutta joissakin paikoissa kannattaa miettiä, että onko se pakollista.

Autoilijalle pitää myös jättää realistinen mahdollisuus noudattaa väistämisvelvollisuutta, eikä säntäillä eteen kulman takaa. Voi olla että tuo ei tapaustasi koskekaan, mutta tuollainen tapahtumankulku tuli mieleen mahdollisena. Yleisesti huomattavasti tarkemmin autoilijat saisivat liikennettä seurata, mutta liian usein esimerkiksi kännykkä tai vastaava syy on esteenä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tänään kun tuli hieman lunta, niin ihmiset ajoivat kesärenkaillaan, jopa liian hiljaa, sillä tie oli ihan ok kunnossa. Ei siinä muuten mitään, mutta sitten kun eteen tuli ohituskaistatie, niin jokainen edellä junnannut painoi nastan lautaan, että ei varmasti päässyt niitä ohittamaan, ei auttanut vaikka ajoin 110 kmh satasen alueella ja sitten kun ohituskaista päättyi, niin jokaisessa edessä olevassa autossa syttyi jarruvalo ja taas ajetti jonossa 60-70 kmh satasen alueella. Mikä perhana siinä on, että ohituskaistatiellä pitää sitten revittää niin paljon kuin autosta lähtee ja muuten ollaan tientukkona?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mikä perhana siinä on, että ohituskaistatiellä pitää sitten revittää niin paljon kuin autosta lähtee ja muuten ollaan tientukkona?
Tästä aiheesta on ollut useasti juttua tässäkin ketjussa. Tapa on kyllä varsin outo suomalaisessa liikennekulttuurissa. Ja se tässä eniten ihmetyttää, että se jonon kärkiauto nostaa myös nopeuttaan ohituskaistalla palatakseen sitten aiempaan nopeuteen, kun ohituskaista loppuu. Ei voi tavallisella maalaisjärjellä käsittää tuota toimintaa.

Luulisin että se voi johtua siitä, että porukka luulee sen olevan vapaata aluetta ilman pelkoa tutkista ja vastaavista poliisien rysistä. Mutta kyllä ne poliisit sielläkin vartioivat, joten siltä osin ihmiset ovat väärässä. Toki tie on leveämpi, joten on turvallisempaa ajella ylinopeutta siltä osin.
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Pyöräillen turvallisemmin..?

Kuvittele mielessäsi tämä tapahtunut tositilanne: Edessäsi ajaa keski-ikäinen mies mummopyörällä, tarakalla pussillinen hiiliä. Alamäen alkaessa päätät ohittaa tämän tien tukkeen ja juuri sillä hetkellä kun olet tämän grillailijan kohdalla, tämä ottaa toisen kätensä, asettaa sen perseellensä ja nostaa ahteriaan satulasta, vääntäen samanaikaisesti aivan älyttömän paskanturahduksen! Ja puolen sekunnin kuluttua tästä mies huomaa, että olin juuri ajamassa hänestä ohi sivulta. En voi tietenkään mitenkään pitää nauruani, kun mies valahtaa, kuin salaman iskusta takaisin satulaan ja teeskentelee, että mitään ei tapahtunutkaan. Hiukan mahtoi nolottaa tätä "lusikallinen housussa" -miestä naaman ilmeestä päätellen . Itseäni se lähinnä yökötti+nauratti tilanteen koomisuuden vuoksi. Kaikkea sitä täytyy nähdä ja kokea. Onneksi en joutunut kuitenkaan haistelemaan miehen "afterburneria". Olisin varmaan ajanut metsän puolelle hallitsemattomasti kouristellen.

Löytyykö muita yhtä oksettavia kokemuksia liikenteestä? Kevyestä tai raskaammasta?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Se on muuten kumma juttu, että nuo ohituskaistan kohdalla kaahaajat ovat kaikille tuttu näky, mutta kukaan ei ole vielä ainakaan tässä ketjussa sellaiseksi tunnustautunut. Kyllä todennäköisyyksien mukaan ainakin muutaman tähänkin ketjuun kirjoittaneen pitäisi olla tuollainen nopeuden pumppaaja, on se niin yleinen näky isänmaamme maanteillä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Se on muuten kumma juttu, että nuo ohituskaistan kohdalla kaahaajat ovat kaikille tuttu näky, mutta kukaan ei ole vielä ainakaan tässä ketjussa sellaiseksi tunnustautunut. Kyllä todennäköisyyksien mukaan ainakin muutaman tähänkin ketjuun kirjoittaneen pitäisi olla tuollainen nopeuden pumppaaja, on se niin yleinen näky isänmaamme maanteillä.
Enpä nyt tiedä. Ainakin omalle kohdalleni sattuneet pumppaajat ovat olleet lähes aina sen ikäluokan ihmisiä, että niitä ei varmastikaan kovin paljon tänne kirjoittele.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Se on muuten kumma juttu, että nuo ohituskaistan kohdalla kaahaajat ovat kaikille tuttu näky, mutta kukaan ei ole vielä ainakaan tässä ketjussa sellaiseksi tunnustautunut. Kyllä todennäköisyyksien mukaan ainakin muutaman tähänkin ketjuun kirjoittaneen pitäisi olla tuollainen nopeuden pumppaaja, on se niin yleinen näky isänmaamme maanteillä.

Tuskinpa niitä pumppaajia asia mitenkään edes ärsyttää, niin miksi ne siitä olisi edes harmissaan. Minä kun ohitan, niin en tasan tarkkaan jää eteen jarruttelemaan ja jos joku haluaa minut ohittaa, niin siitä vaan, mutta jos jäävät ohituksen jälkeen eteen junnaamaan, niin painun välittömästi tilaisuuden tullen ohi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kaikkien sorrettujen sankari Pasi Viheraho tylyttää taas.

Mitä sanovat palstan tieliikennelain asiantuntijat? Jos pysäytysmerkkiä ei ole näytetty, saako tuosta painaa ohi? Onko laissa Viherahon mentävä porsaanreikä?
 

Blackorange

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Mestis
Kaupunkialueella ja taajamissa pyörät pitäisi siirtää ajoradalle. Yhdistetyt kapeat kevyenliikenteenväylät missä kävelee ihmisiä 5 km/h ja pyöräilee 35 km/h eivät ole missään nimessä onnistunut ratkaisu.

Eikä unohdeta pimeitä mopoja n. 60 km/h nopeuksilla ja moodilla "parhaat ajolinjat".

Mikä vittu siinäkin on, että mopot ajaa nykyään pyöräteillä, kun ne kulki jo yli 10v sitten yhdeksääkymppiä (huom. valtatienopeus autoilla)? Silloin kun mopot kulki sen 30-50km/h, niin pyörätielle ei ollut mitään asiaa.

Kaikkien sorrettujen sankari Pasi Viheraho tylyttää taas.

Mitä sanovat palstan tieliikennelain asiantuntijat? Jos pysäytysmerkkiä ei ole näytetty, saako tuosta painaa ohi? Onko laissa Viherahon mentävä porsaanreikä?

Aahhhaahhaa, ihan loistava! "heii, silloh ku jonoh on täz seiz ni pysähytäää.." Go Pasi! Teiden ritari. Ok, parempi ettei kukaan ala jäljittelemään tai palaa käpy.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Aahhhaahhaa, ihan loistava! "heii, silloh ku jonoh on täz seiz ni pysähytäää.." Go Pasi! Teiden ritari. Ok, parempi ettei kukaan ala jäljittelemään tai palaa käpy.
Eipä kannata kovin paljoa ihmetellä, miksi Suomen liikenteessä on niin vitusti kaikenlaista paskaa. Tällaisia viherahojahan sitä löytyy turhankin monen auton sisältä ja näemmä sellaisia ihannoiviakin.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikkien sorrettujen sankari Pasi Viheraho tylyttää taas.

Mitä sanovat palstan tieliikennelain asiantuntijat? Jos pysäytysmerkkiä ei ole näytetty, saako tuosta painaa ohi? Onko laissa Viherahon mentävä porsaanreikä?
En nyt ole mikään asiantuntija, mutta vastataan nyt kuitenkin... tässä tapauksessa ohitusta näyttäisi rajoittavan vain nämä:
Tieliikennelaki kirjoitti:
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
...
3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
...
Se sitten onkin tulkinnanvaraista, aiheuttaako seisovan jonon ohittaminen vaaraa, tai voiko jonoon palata muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä. Ilmeisesti tuossa tapauksessa ei, kun Pasin annettiin loppujen lopuksi mennä menojaan?

Eniten mua ihmetyttää, miksi poliisi kerää tommosen helvetinmoisen jonon tielle jonkun ratsian takia? Varsinkin kun heti perään (joskus videon ajassa 2:15 alkaen) näkyy ISO TYHJÄ seisake mihin vois ohjata pysäytettävät autot. Niitä mahtuis sinne varmasti myös loppuillasta, vaikka sinne olisi jäänyt jokunen rattijuoppo ja katsastamaton auto. Vai onko niin kiire kerätä n kpl pysäytettyjä autoja / puhalluksia että se pitää tehdä liikenneturvan kustannuksella?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eniten mua ihmetyttää, miksi poliisi kerää tommosen helvetinmoisen jonon tielle jonkun ratsian takia? Varsinkin kun heti perään (joskus videon ajassa 2:15 alkaen) näkyy ISO TYHJÄ seisake mihin vois ohjata pysäytettävät autot. Niitä mahtuis sinne varmasti myös loppuillasta, vaikka sinne olisi jäänyt jokunen rattijuoppo ja katsastamaton auto. Vai onko niin kiire kerätä n kpl pysäytettyjä autoja / puhalluksia että se pitää tehdä liikenneturvan kustannuksella?

No niin no, no niiin. Olisihan sen ratsian varmaan voinut vaikka pitää tuolla mainitsemallasi levikkeellä ?
On kuitenkin erittäin yleistä, että se ratsia pidetään "suoralla" tiellä. Silloin on helpompi puhalluttaa autoilijat molemmista suunnista...
Valitettavasti suomesta löytyy tälläisiä videon tapaisia raivoajia vaikka kuinka paljon. Tälläisiin tolloihin ei mitkään rajoitukset ja asetukset vaikuta kun asenne on tuollainen...
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä sanovat palstan tieliikennelain asiantuntijat? Jos pysäytysmerkkiä ei ole näytetty, saako tuosta painaa ohi? Onko laissa Viherahon mentävä porsaanreikä?

En tiedä pykälästä tai porsaanreiästä, mutta olisi aika erikoista, mikäli jonon ensimmäiselle autolle näytetty pysähtymismerkki ei koskisi muita jonossa olevia, vaan jokaiselle jonoon tulijalle pitäisi käydä erikseen näyttämässä pysähtymismerkkiä. Siellä jonon alussa sitä punaista pysähtymismerkkiä kuitenkin näytetään ja siihen se ohittaminen kuitenkin normaalisti pysähtyy. Tässä videon tapauksessa poliisi valitsi pienemmän haitan tien ja päästi teiden ritarin jatkamaan matkaa, jotta tämä ei tuki vastaantulijoiden liikennettä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
En tiedä pykälästä tai porsaanreiästä, mutta olisi aika erikoista, mikäli jonon ensimmäiselle autolle näytetty pysähtymismerkki ei koskisi muita jonossa olevia, vaan jokaiselle jonoon tulijalle pitäisi käydä erikseen näyttämässä pysähtymismerkkiä. Siellä jonon alussa sitä punaista pysähtymismerkkiä kuitenkin näytetään ja siihen se ohittaminen kuitenkin normaalisti pysähtyy. Tässä videon tapauksessa poliisi valitsi pienemmän haitan tien ja päästi teiden ritarin jatkamaan matkaa, jotta tämä ei tuki vastaantulijoiden liikennettä.

Mutta eikö tallöin pysäytysmerkkiä pitäisi pitää koko ajan näkyvillä niin, että koko jono sen näkee. Tuosta videosta ainakin saa sellaisen käsityksen, että Pasi näki kyllä poliisit muttei missään vaiheessa pysäytysmerkkiä.

Ei se varmaan riitä, että sitä merkkiä vilautetaan yhdelle autolle ja sen jälkeen pannaan piiloon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös