Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 100
  • 12 219

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Eilen illalla tuli vastaan tuossa duunin ulkopuolella hauskannäköinen parivaljakko: viritetty ja madalletulla alustalla varustettu Fiat Brava ja heti sen perässä Toyota Carina vuosimallia jotain 1987. Kummankin ratissa oli nuori jannu ja soittimista kantautui ulos jotain teknoa. Päästyäni turvallisesti tien toiselle puolelle Fiat-kuski alkoi käskyttämään konettaan ja valojen vaihtuessa ensin mainittu koslan tapainen syöksähti voimakkaasti äänehtien eteenpäin. Myös valas sen takana muljahti eteenpäin. Oli varsin hauskannäköistä katsella tätä parivaljakkoa jatkamassa kulkuaan kohti Laajasaloa. :D
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Eilinen oli liikenteen juhlaa taas Vaasantiellä/Kekkosentiellä. Ensin jono meni madellen eteenpäin jo TAYSin kohdalta, matka koululta Lentävänniemeen ei vienyt kuin 45 min. Sitten pelivuorolle päin ajellessa, Hämeenpuiston ja Tampellan liittymien valojen välissä alkaa uusi nyssyttely. Ihmettelen syvästi, että ketä meininki, eihän tänne päin ollut ruuhkaa enää neljän jälkeen, kun ajelin vielä toiseen suuntaan.

No, syykin selvisi, kaksi teiden ritaria kohtasivat vähän ennen Tampellan valoja, ihan komean c-sarjan Mersun perään oli ajanut joku pikku-Fiat. Yleensähän näissä käy niin, että Fiat menee lunastukseen ihan pannukakkuna ja Mersusta hajoaa takavalojen muovikupu. Tarkkoja havaintoja en kerennyt tekemään, että millaiset olivat lommot. Sen kuitenkin näin, että oikeasti kunnolla lytyssä ei ollut Mersun perä eikä Fiatin nokka. Autot siis käynnistyivät tod.näk. vielä.

Onko nyt oikeasti niin, että poliisinkin mielestä on fiksumpaa ottaa toinen kaista pois käytöstä pienen tönimisen takia kuin ajaa n. 50 m eteenpäin ja kääntyä vaikka valoista oikealle ja siinä tien sivuun? Luulisin, että peräänajaja kustantaa lamppujen vaihdon Mersuun joka tapauksessa, tilanne muuttuisi tuskin, vaikka kaikki eivät jäätyisi paikoilleen.

Turha puhua paikalta pakenemisesta (ainakaan tässä tapauksessa), sillä Mersua tuskin kiinnostaa paeta, kun joku ajaa perään ja pikku-Fiatilla ei pääsisi pakoon.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Idiootteeja on jälleen ollut runsaasti liikenteessä. Muutama poiminta iltalehdestä:

Kortiton ulkomaalainen kaahari huijasi poliisia

Kaahari yritti ajaa poliisien päälle


Moottoripyöräilijä kaahasi huumehöyryissä


Kännissä pubin seinään

Nyrkkiä naamaan liikennevaloissa


Kaikennäköistä sitä on tien päällä liikkeellä. Kai siellä on vielä ihan normaalejakin seassa? Voisi pian alkaa oikeasti käyttämään autojen ja m-pyörien takavarikointia. Ensi kärystä ajopeli vaikka vuodeksi takavarikkoon ja uudesta kärystä omistajaksi valtio.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinä saatanan nilkki, joka meinasit niitata suojatietä ylittäneen naisen n. puoli tuntia sitten Turussa Ratapihankadulla. Oletko kuullut, että kun viereisellä kaistalla ajava auto pysähtyy suojatien eteen, pitää pysähtyä?

Noin siistissä kunnossa oleva A-mallin Vectra kaipaisi vähän parempaa kuskia, tosin rekkarin alku "EGO" osui hyvin tässä tapauksessa.

Perkele.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinä saatanan nilkki, joka meinasit niitata suojatietä ylittäneen naisen n. puoli tuntia sitten Turussa Ratapihankadulla. Oletko kuullut, että kun viereisellä kaistalla ajava auto pysähtyy suojatien eteen, pitää pysähtyä?

En ole kyseinen nilkki, mutta jonkunlaista pelisilmää toivoisi myös siltä pysähtyvältä autolta. Aina sitä tilaa ei kannata antaa suojatietä ylittävälle. Kerran nimittäin kävi niin, että ajelin Helsingin keskustassa vasenta kaistaa ja oikealla oli bussi. Oman autoni keula oli suurinpiirtein bussin takavalojen kohdalla mutta kuitenkin niin etten itse niitä nähnyt, ja vauhtia n. 30 km/h. Kun suojatie lähestyi, päätti tämä bussikuski antaa tietä, ja kun itse en ehtinyt siihen reagoimaan, olin vähällä ajaa jonkun yli. Henkilöautosta on paha nähdä vieressä olevan bussin etunurkan yli.
 
En ole kyseinen nilkki, mutta jonkunlaista pelisilmää toivoisi myös siltä pysähtyvältä autolta. Aina sitä tilaa ei kannata antaa suojatietä ylittävälle. Kerran nimittäin kävi niin, että ajelin Helsingin keskustassa vasenta kaistaa ja oikealla oli bussi. Oman autoni keula oli suurinpiirtein bussin takavalojen kohdalla mutta kuitenkin niin etten itse niitä nähnyt, ja vauhtia n. 30 km/h. Kun suojatie lähestyi, päätti tämä bussikuski antaa tietä, ja kun itse en ehtinyt siihen reagoimaan, olin vähällä ajaa jonkun yli. Henkilöautosta on paha nähdä vieressä olevan bussin etunurkan yli.
Eli tilannenopeutesi oli liian suuri. Ja vähän nyt ihmetyttää, että mihin oikein katselit, jos et huomannut bussin hidastavan? Vauhtia kun ei kertomasti mukaan kovinkaan paljoa ollut.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli tilannenopeutesi oli liian suuri. Ja vähän nyt ihmetyttää, että mihin oikein katselit, jos et huomannut bussin hidastavan? Vauhtia kun ei kertomasti mukaan kovinkaan paljoa ollut.

1. Kolmenkympin alueella saa ajaa kolmeakymppiä, jota siis ajoin. Tilannenopeus saattoi olla liian suuri (jos tuota hassua termiä haluaa käyttää), mutta nopeus ei, joten se on täysin merkityksetön tieto.

2. Luulin bussin pysähtyvän bussipysäkille, kuten busseilla on tapana.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sinä, joka ajoit tänään iltapäivällä tummansinisellä VW Passatilla tai Boralla kasitietä Raumalta Porin suuntaan. Haista iso vittu! Olisi kiva tietää, mikä pakottava tarve oli 80 km/h alueella puikkelehtia yksitellen jonossa joka auton ohi turvaväleistä, nopeusrajoituksista ja ohituskielloista piittaamatta. Risteysalueella tämä runkkari käytti ohituskaistana vasemmalle kääntyville tarkoitettua kaistaa ja jatkoi samaa kyytiä yli alueen keltaisen viivoituksen.

Toivottavasti VW-kuskin ajotavalle on olemassa joku hyvä selitys, esim se että kyydissä oleva vaimo piti kiireesti saada Satakunnan keskussairaalaan synnyttämään, tai muu vastaava syy. Mikäli näin ei ole, niin voisit painua sen Volkkarisi kanssa hevonvittuun yleisiltä teiltä vaaraa aiheuttamasta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Kolmenkympin alueella saa ajaa kolmeakymppiä, jota siis ajoin. Tilannenopeus saattoi olla liian suuri (jos tuota hassua termiä haluaa käyttää), mutta nopeus ei, joten se on täysin merkityksetön tieto.

Nopeus ei ollut liian suuri, mutta et saanut pysäytettyä autoasi ennen suojatietä? Kaltaisiasia pässejä näkee valitettavasti liikenteessä päivittäin, mutta en kykene ikinä ymmärtämään tuollaista asennetta. Ei osaa ennakoida liikenteessä, eikä edes tajua tehneensä virhettä, ei hyvää päivää.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
1. Kolmenkympin alueella saa ajaa kolmeakymppiä, jota siis ajoin. Tilannenopeus saattoi olla liian suuri (jos tuota hassua termiä haluaa käyttää), mutta nopeus ei, joten se on täysin merkityksetön tieto.

Jermu tuossa jo tiivistikin ajatukseni, mutta pakko on kysyä, että etkö tosiaan tajua tilannenopeuden ja suurimman sallitun nopeuden eroa? Tai sitä, että virhe oli tosiaankin sinun?
 
Taas joku todella fiksu ihminen liikenteessä. Olin töissä taas lähdössä pysäkiltä. Se ei ole mitään uutta ettei ne idiootit väistä, vaikka niillä olisi siihen aikaa. Tänään kun olin laittanut vilkun niin joku henkilöauto päätti sitten koukata meikäläisen eteen siihen pysäkille. Ei ollut kolari kaukana. Pysäkin jälkeen on pari parkkiruutua, mutta niissä oli jo autot ja tämä kyseinen auto siis tuli pysäkille. Ainakin minun käsityksen mukaan parkkiruudut alkavat sen P-merkin jälkeen, ei ennen niitä. Muutenkin vituttaa kyseinen pysäkki, kun kaikki liikennemerkeistä tietämättömät parkkeeraa siiheen pysäkin puolelle. Siihen pysäkille kun olisi itsekin kiva mahtua, etenkin jos siinä on jo ennestään bussi. Kiva sitten odotella että se toinen bussi poistuu siitä, että itse siihen mahtuu. Ja samalla tukkia liikenne. Ja kannaitaisi noiden kiilajien ja bussin ohi kaahajien muistaa, että sieltä kyydistä on kenties lähtenyt matkustajia. Joukossa saattaa olla vaikka joku pienempi tenava, joka ajattelemattomana lähtee juoksemaan tien yli bussin keulan ohi. Henkilöauto ei ehdi edes tajuta, kun on jo ajanut tenavan yli. Näitä on tapahtunut. Tai jos bussi joutuu vetämään jarrut pohjaan niin siellä kyydissä olevat matkustajat tuskin tykkää hyvää jos pää kolahtaa edessä olevaan penkkiin tai jos on seisovia matkustajia. Puhumattakaan lastenvaunuista. Näillä henkilöautoilla ei varmasti ole kiire mihinkään, tai on se varmaan kiva päästä äkkiä sinne toimistoon juomaan kahvia. Se on sitten perkeleen kiva kun näiden takia se oma matkanteko hidastuu ja aikataulut kusee ja asiakkaat vittuilee.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nopeus ei ollut liian suuri, mutta et saanut pysäytettyä autoasi ennen suojatietä? Kaltaisiasia pässejä näkee valitettavasti liikenteessä päivittäin, mutta en kykene ikinä ymmärtämään tuollaista asennetta. Ei osaa ennakoida liikenteessä, eikä edes tajua tehneensä virhettä, ei hyvää päivää.

Yksinkertaisia fysiikan lakeja ei näköjään tunneta. Eikä järkeä osata käyttää.

1. Ihmisen reaktioaika on 1,5 sekuntia. Eli siitä, kun vaikkapa hirvi hyppää tielle, kestää 1,5 sekuntia aloittaa jarrutus.

2. 1,5 sekunnissa ajettaessa 30 km/h auto liikkuu n. 12,5 metriä.

3. Kaupunkiajossa oleva tavallinen linja-auto on n. 12 (?) metriä pitkä.

4. Edellisestä risteyksestä johtuen ajoimme niin, että oman autoni keula oli linja-auton perän kohdassa. Kun linja-auto alkoi jarruttaa, olin tuosta reaktio-ajasta johtuen suurinpiirtein linja-auton kanssa samassa tasossa eli keulat rinnakkain kun sen tajusin. Tässä vaiheessa linja-auton vauhti on jo huomattavasti hidastunut, ja itse vasta aloitan jarrutuksen.

Selvenikö?

Jermu tuossa jo tiivistikin ajatukseni, mutta pakko on kysyä, että etkö tosiaan tajua tilannenopeuden ja suurimman sallitun nopeuden eroa? Tai sitä, että virhe oli tosiaankin sinun?

Tilannenopeus. Mikä sen määrittää? Jos ajetaan Helsingin keskustassa aurinkoisella ja kuivalla säällä 30 km/h nopeusrajoituksalueella 30 km/h, niin onko "tilannenopeus" kuitenkin liian suuri? Kyllähän se minun vikani olisi tietenkin poliisien papereissa ollut jos jotakin olisi tapahtunut, enkä siitä olisi purnannutkaan enkä kait täälläkään muuta väittänyt. Mutta kyllä siinä bussikuskissakin oli vikaa, ja vähintäänkin tilannetaju hänelläkin pielessä.

Pointtini oli että se tilan antaminen suojatien ylittäjälle 2-kaistaisilla teillä ei välttämättä aina ole kovin fiksua. Autokoulussa (Young Drivers joskus muinoin) ainakin sanottiin, että jos välittömässä läheisyydessä takananne vasemmalla kaistalla on kulkuneuvo, niin älkää pysähtykö antamaan ehdoin tahdoin kenellekään tietä. Se takana oleva ei kerkeä ikinä tajuamaan, mitä tapahtui, kun jyrää sen suojatietä ylittävän ihmisen yli.

edit. typoja
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mä olen Kisapuisto sitä mieltä, että sun velvollisuutesi olisi ollut tarkkailla myös sitä viereisellä kaistalla kulkevaa ajoneuvoa.

Tuolla keskustassa kun niitä suojateitäkin on muutaman sadan metrin välein, niin on hyvin todennäköistä, että silloin tällöin joku kanssa-autoilija sattuukin noudattamaan liikennesääntöjä, ja päättää antaa tietä sille jalankulkijalle, joka on aikeissa ylittää tien. Tässä kohdassa sen viereisellä kaistalla etenevän kuskin on pystyttävä huomaamaan, että kas kummaa, nyt tuo linjuri hiljentää, pitäiskö munkin - sehän saattaa vaikka antaa jollekin jalankulkijalle tietä.
Onhan niissä busseissa kuitenkin jarruvalot ja kaikkea, vaikea kuvitella että tämäkään bussikuski nyt mitään lukkojarrutusta raapaisi.

Varsinkaan kaupunkiliikenteessä ei kukaan saisi alkaa shoppailemaan, että mitä sääntöjä kukin haluaa tässä nyt noudattaa. Jalankulkijalle, joka on astunut tai on juuri astumassa suojatielle, on annettava tietä. Piste. Kaupungissa pitää olla sellainen nopeus, että pystyy _aina_ pysähtymään suojatien eteen, jos naapurikaistan autoilija päättää näin tehdä. Ihan sama mitä joku Young Drivers siihen sanoo. Ja jos ei havainnointi oikein tunnu pelaavan, niin menee sitten itse sillä bussilla ja kaikilla on kivempaa ja turvallisempaa.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pointtini oli että se tilan antaminen suojatien ylittäjälle 2-kaistaisilla teillä ei välttämättä aina ole kovin fiksua. Autokoulussa (Young Drivers joskus muinoin) ainakin sanottiin, että jos välittömässä läheisyydessä takananne vasemmalla kaistalla on kulkuneuvo, niin älkää pysähtykö antamaan ehdoin tahdoin kenellekään tietä. Se takana oleva ei kerkeä ikinä tajuamaan, mitä tapahtui, kun jyrää sen suojatietä ylittävän ihmisen yli.

edit. typoja

Aika kovat refleksit saa mummolla siinä suojatien laidassa olla jos meinaa keritä sinne toiselle kaistalle auton alle siinä noin 1,5 sekunnissa mikä matkaan menee jos ajaa linja-auton perän tasalla kolmeakymppiä.
Eli ei kyl ihan helpolla noilla periaatteilla kerkeä sinne auton alle, useimmiten taitaa vaan se oma huomio ratin takana olla siinä perseessä joka suojatien ylitti jo aikaisemmin minihameessaan. Eikä siten huomaa, että se dösä aloitti himmaamaan jo 2 sekuntia aikaisemmin.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Ihmisen reaktioaika on 1,5 sekuntia. Eli siitä, kun vaikkapa hirvi hyppää tielle, kestää 1,5 sekuntia aloittaa jarrutus.

Tuo on ihan liikenneturvan höpöhöpöä. Tuo saattaa _ehkä_ päteä juuro tuossa tilanteessa jossa ajellaan maanteillä ja hirvi tulee eteen. Kaupunkiajossa käytännössä kaikki reagoivat nopeammin. Ai miksi? No kun kaupunkiajossa ne tilanteet eivät tipu taivaalta eteen, vaan niitä voi ennakoida. 1.5 sekunnin reaktiolla ei ainakaan Helsingissä kauaa selviä.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Vituttaa se, että ihmiset eivät osaa käyttää vilkkua!! Tänäänkin seisoin kiltisti risteyksessä ja odotin, että tyyppi ajaa ohi, niin sitte kääntyykin noin 5 metriä ennen risteystä ilman vilkkua. Muutenkin oli kauhee kiire ja sit joutuu odottamaan ihan turhaan tollasten takia!
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Pointtini oli että se tilan antaminen suojatien ylittäjälle 2-kaistaisilla teillä ei välttämättä aina ole kovin fiksua. Autokoulussa (Young Drivers joskus muinoin) ainakin sanottiin, että jos välittömässä läheisyydessä takananne vasemmalla kaistalla on kulkuneuvo, niin älkää pysähtykö antamaan ehdoin tahdoin kenellekään tietä. Se takana oleva ei kerkeä ikinä tajuamaan, mitä tapahtui, kun jyrää sen suojatietä ylittävän ihmisen yli.

YD:llä tosiaan taidetaan painottaa todella paljon ennakoivaa ajoakin. Inssissä todennäköisesti olisi vierustoveri vetänyt lukkojarrutuksen hyvissä ajoin ja pistänyt hieman harjoitustunteja lisää.

Pari päivää sitten tuli taas todistettua ettei hirveästi liikenteessä suojatietä kunnioiteta. Olin kääntymässä oikealle, kaupungissa kun oltiin niin vauhtia ei ollut paljon. Samalla kun olin tätä suorittamassa alkoi jalankulkija ylittämään suojatietä pitkin sitä katua, jolle olin kääntymässä (vastakkaiselta puolelta, josta olin tulossa). No eihän siinä mitään, hidastus ja odottelemaan, että rouva pääsisi tien yli. Tässä vaiheessa minusta katsoen vasemmalta tullut, suoraan pyrkivä tumman vihreän Almeran kuski päättää, että hänhän ei tuota rouvaa odota (oli jo siis pysähtynyt minua odottamaan). Kaasu pohjassa risteyksen yli, ei ollut kaukana ettei tuo rouva jäänyt alle.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tilannenopeus. Mikä sen määrittää?
Terve järki ja ennakointikyky. Mikäli olisit osannut lukea liikennettä, olisit voinut olettaa, että bussi saattaa pysähtyä suojatien eteen. Mutta ei, posotetaan suurinta sallittua nopeutta ihan vain sen vuoksi, että niin saa tehdä. Vitut muista tienkäyttäjistä, varsinkaan jalankulkijoista.

Mutta kyllä siinä bussikuskissakin oli vikaa, ja vähintäänkin tilannetaju hänelläkin pielessä.
Vain Suomessa joku voi väittää sellaisen kuskin tilannetajun olevan pielessä, joka antaa suojatien edessä tilaa jalankulkijalle.

Aiheesta yleisesti... Suurin osa autoilijoista taitaa olla sitä mieltä, että suojateitä on ripoteltu ihan vain autoilijoiden kiusaksi. Eivät juntit tajua, että suojatiellä kävelevää tai suojatielle astumassa olevaa on väistettävä.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Eräs mielenkiintoinen ritari tuli ohitettua matkalla matsia katsomaan. Ihmettelin jo että onko kuski humalan puolella kun nopeus heilahteli 80 km/h alueella n. 68-85 km/h välillä. Kun yhden hitaan jakson aikana ohitin auton ja vilkaisin kuskia (ajattelin tuon tehdä ennenkuin alkaa soittelemaan poliisille mahd. rattijuoposta), niin siinä se äijä kaikessa rauhassa luki sanomalehteä ratin päällä. Tosi turvallisen oloista liikenteen seassa...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
niin siinä se äijä kaikessa rauhassa luki sanomalehteä ratin päällä. Tosi turvallisen oloista liikenteen seassa...

Kaverini kertoi myös lukeneensa jossain välissä lehteä ollessaan menossa inttiin Kajaaniin. Tuli vähän sellainen olo, että voihan helvetti. Järjen käyttö on kuitenkin sallittua, ei se ajaminen niiiiin tylsää voi olla, että pitää jotain GTI:tä samalla selailla.

Kiva sitten, kun teilaa jonkun viattoman siellä.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hei!

Haluaisin tämän ketjun välityksellä välittää kiitossanat tämän aamun kanssa-autoilijoille, jotka jakoivat aamusiirtymisen kanssani Oulun läpi kulkevalla moottoritiellä.

Tänään liikenne oli erityisen sujuvaa, turvavälit olivat kunnossa, liittymiset ja poistumiset hoidettiin mallikkaasti ja kaikilla oli hyvä mieli(?)! Ei tämä ole niin vaikeaa, eihän?

Kiitos ja huomenna uusiksi!
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Haluaisin tämän ketjun välityksellä välittää kiitossanat tämän aamun kanssa-autoilijoille, jotka jakoivat aamusiirtymisen kanssani Oulun läpi kulkevalla moottoritiellä.

Tänään liikenne oli erityisen sujuvaa, turvavälit olivat kunnossa, liittymiset ja poistumiset hoidettiin mallikkaasti ja kaikilla oli hyvä mieli(?)! Ei tämä ole niin vaikeaa, eihän?

Kiitos ja huomenna uusiksi!

Noi taitaa olla ihan reseptillä saatavaa tavaraa, eikö? Ota nyt videokuvaa tuollaisesta ja laita jakoon. Muuten menee lääkityksen piikkiin. Ei tuollaista Suomessa tapahdu.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei tuollaista Suomessa tapahdu.

Tuli mieleeni, että aamuliikenne Hervannan valtaväylällä Tampereella on yllättävän sujuvaa. Siellä ei juuri näy kiilailuja tai puskurissa roikkumisia, ja liittymistä tuleville löytyy tilaa. Siellä jopa autetaan muita, jos huomataan että kaistanvaihto tai muu vastaava olisi mielessä. On yllättänyt minut positiivisesti. Iltapäivisin sitten syystä tai toisesta liikenne soljuu kohti pohjoista samalla väylällä perisuomalaisesti. Ja kehätiellä se vasta sirkus onkin käynnissä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Äsken aika erikoinen tapaus aamuruuhkassa. Näen taustapeilistä että ambulanssi lähestyy valot vilkkuen. Samalla huomaan että bussikaista on luonnollisesti tyhjä joten lanssi pääsee etenemään siellä (Tuusulanväylän ja Pohjolankadun Shellin välissä). Mutta mitä tekeekään tämä valopää. Lähtee puskemaan kahden normikaistan välissä auraten autoja vasemmalle ja oikealle :D

Sen verran näin että kuskina oli 15-vuotiaan näköinen pissis. Liekö varastanut ambulanssin piripäissään. Oli sillä ainakin valkoinen takki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös