Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 054
  • 13 125

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Todistapa tuota sitten poliisille kun olet liiskannut yhden fillaroitsijan suojatien kohdalla.

Eipä tarvitse todistaa mitään. Jos sinä tulet tasa-arvoiseen risteykseen polkupyörälijästä katsoen oikealta, niin vasemmalta tuleva pyöräilijä on väistamisvelvollinen, ajoi tämä sitten suojatiellä tai ei.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitten kun saavutaan risteykseen, jossa palaa punaiset autoilijoille, niin kappas vaan silloin se kevyenliikenteen väylä onkin yllättäen parempi vaihtoehto, kun siinä palaakin vihreät. Sitten kun on tie ylitetty suojatien kautta "vihreillä", niin palataan jälleen siihen autotielle vonkkuroimaan.
Häh? Jos samaan suuntaan matkataan, niin eikö silloin autoille ja fillareille pala samaan aikaan samanvärinen valo? Itse toki sotken aina pyörätiellä, jos sellainen vain on tarjolla.

ja sitten taas madellaan sen perässä seuraavaan risteykseen, kun ohi ei pääse helposti kaupungin kaduilla.

Kyllä se ainakin täällä on keskustassa ja varsinkin ruuhka-aikoina toisin päin, fillari on pirusti nopeampi. Yli neljänkympin vauhdeissa auto toki on kätevämpi. Niin, eikä sitä matelevaa autoakaan pyörällä niin vain helposti ohiteta, että siinä mielessä ollaan tasoissa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen esimerkki on se, että väen väkisin poljetaan sillä munamankelilla siinä autotiellä, vaikka pyöräilyynkin sallittu kevyenliikenteen väylä menee vieressä.

Mutta kun tämä asia ei ole ollenkaan näin mustavalkoinen.
Siiri-mummo kun rauhassa polkee sitä kevyenliikenteenväylää 11km tunnissa vauhtiaan, niin siinä sitä ehtii hyvin väistellä väärin pysäköityjä jakelu- ym. autoja, pyörätielle loikkivia jalankulkijoita, oikealle kääntyviä väistämisvelvollisia autoilijoita ym. roskasakkia, mutta sitten kun pyöräilijän nopeus onkin kolminkertainen, niin kyllä se vaan on kaikille turvallisempaa, että se lujaa painava fillaristi on ajoradalla.

Pitää osata joustaa. Sitäpaitsi eihän liikenteessä ketkään muutkaan noudata liikennesääntöjä; miksi polkupyöräilijöiden pitäisi?

Jos autolijana tunnet oikein kovasti kateutta fillaristeja kohtaan, niin eihän mikään estä liittymistä tähän joukkoon tummaan. Ainakin Helsingissä pyöräily on käytännössä kaikilla alle 10km matkoilla joukkoliikennettä nopeampi vaihtoehto, ja usein kyyti on yksityisautoiluakin jouhevampaa. Tämä siis kokemuksen perusteella; liikun kaikilla kolmella vaihtoehdolla tilanteen mukaan, ja kyllä fillari on säiden salliessa yliveto kulkupeli.
 
Mutta kun tämä asia ei ole ollenkaan näin mustavalkoinen.
Siiri-mummo kun rauhassa polkee sitä kevyenliikenteenväylää 11km tunnissa vauhtiaan, niin siinä sitä ehtii hyvin väistellä väärin pysäköityjä jakelu- ym. autoja, pyörätielle loikkivia jalankulkijoita, oikealle kääntyviä väistämisvelvollisia autoilijoita ym. roskasakkia, mutta sitten kun pyöräilijän nopeus onkin kolminkertainen, niin kyllä se vaan on kaikille turvallisempaa, että se lujaa painava fillaristi on ajoradalla.

Taitaa olla aika saada fillaristeille kaupunkinopeusrajoitus, niin saadaan turvallisuus kohdilleen. Esittämäsi 11 km/h kuulostaa melkoisen hyvältä, mutta hieman hitaampi vauhti olisi varmaan kohdillaan niin tilannenopeus olisi sopiva kaikille pyöräilijöille.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Häh? Jos samaan suuntaan matkataan, niin eikö silloin autoille ja fillareille pala samaan aikaan samanvärinen valo? Itse toki sotken aina pyörätiellä, jos sellainen vain on tarjolla.

Joissakin risteyksissä valot vaihtuvat hetkeä aiemmin vihreille siinä suojatiellä, kuin vieressä olevalla autotiellä. Jonotetaan siis siinä autojen välissä/edessä sillä pyörällä, mutta kun liikennevalot vaihtuvatkin viereisellä suojatiellä vihreiksi, niin sitten koukataankin siihen suojatielle ylittämään katu.

Ja ei siinä mitään jos siellä autojen seassa ajetaan liikenne virran mukana, mutta yleensä nämä vittumaisimmat fillaristit kitkuttavat mateluvauhtia satulalaukut suhisten ja kauppakassit stongassa.
 

Ender00

Jäsen
Ylivoimaisesti ärsyttävin autoilijaryhmä liikenteessä:

Henkilöt jotka ajavat hieman alle sallittua nopeutta - paitsi, kun tulee ohituskaista eli tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin sitten kiihdyttävät sallittuun nopeuteen tai jopa vähän yli. Jumalauta, että näissä tilanteissa meinaa ruveta keittämään. Ovat yleensä keränneet melkoisen jonon taakseen ja sitten kun tulisi paikka päästää jono ohi niin mitä vielä. Kiihdyttävät itsekin, jolloin vain jonon ensimmäiset ja huomattavaa ylinopeutta käyttäen pääsevät ohitse. Ja mitä tapahtuu, kun ohituskaista päättyy - aivan oikein, hiljentävät taas nopeuden hieman alle sallituksi, ellei alemmaksikin.

Monesti miettinyt tekevätkö tuota vain ilkeyttään, ovatko vain täysiä idiootteja vaiko vain pelkurikuskeja, jotka uskaltavat ajaa sallittua nopeutta vain, kun käytössä on tarpeeksi leveä kaista (= mielellään kaksi kaistaa).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On pakko päästä purkautumaan tästä kummastuttavasta liikenneilmiöstä. Nimittäin ryhmittymisestä. Mikä piru siinä on, että kun tullaan risteykseen, ja tilaa on kolmelle autolle rinnakkain, ja meikäläinen suoraa ajaessani ryhmityn keskelle, niin perkele se on varma juttu että siihen jommalle kummalle puolelle pöllähtää myös suoraa menevä. Eikös ryhmittyä pitäisi lain mukaan niin, että aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle, siis minulle, prkl, pelisilmää vähän.

Ja muutenkin ruuhka-aikoina hiukan pännii että ryhmitytään kahteen jonoon, vaikka tilaa olisi kolmannellekin, eikä kaistaopasteita ole. Esimerkkinä vaikkapa Turussa Sepänkadun ja Itäisen Pitkän valot tekulta tultaessa, tai Paimiossa Kemiöntien Teboilin risteys moottoritieltä tultaessa.

Sama pätee tietysti myös risteyksissä, joissa tilaa olisi kahdelle autolle rinnakkain, mutta yhteen jonoonhan kaikki ajavat, ja sitten saan keskaria kun vittumaisuuttani tungen jakajan viereen kun käännyn vasemmalle. Tästä esimerkkinä Turussa Kurjenmäenkadun ja Kaskenkadun valot Heseltä päin tultaessa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ylivoimaisesti ärsyttävin autoilijaryhmä liikenteessä:

Henkilöt jotka ajavat hieman alle sallittua nopeutta - paitsi, kun tulee ohituskaista eli tie muuttuu kaksikaistaiseksi niin sitten kiihdyttävät sallittuun nopeuteen tai jopa vähän yli. Jumalauta, että näissä tilanteissa meinaa ruveta keittämään. Ovat yleensä keränneet melkoisen jonon taakseen ja sitten kun tulisi paikka päästää jono ohi niin mitä vielä. Kiihdyttävät itsekin, jolloin vain jonon ensimmäiset ja huomattavaa ylinopeutta käyttäen pääsevät ohitse. Ja mitä tapahtuu, kun ohituskaista päättyy - aivan oikein, hiljentävät taas nopeuden hieman alle sallituksi, ellei alemmaksikin.

Monesti miettinyt tekevätkö tuota vain ilkeyttään, ovatko vain täysiä idiootteja vaiko vain pelkurikuskeja, jotka uskaltavat ajaa sallittua nopeutta vain, kun käytössä on tarpeeksi leveä kaista (= mielellään kaksi kaistaa).

Yhdyn tähän täysin.. Todella ärsyttävä ryhmä liikenteessä. He aiheuttavat toiminnallaan vielä ns. viimehetken ohituksia eli ohituksia joissa painetaan vaihtuvan ohituskaistan loppuun kovalla ylinopeudella, että päästään tälläisen "mulkun" ohi. Paras tapaus jonka olen nähnyt ajeli satasen alueella 80km/h ja kun ohituskaista alkoi oli vauhtia parhaimmillaan 120km/h. Yritä siinä sitten ohittaa laillisesti.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
On pakko päästä purkautumaan tästä kummastuttavasta liikenneilmiöstä. Nimittäin ryhmittymisestä.
Eilen meni hermo täysin kun köröttelin sellaisen mopoauton perässä. Eipä ollut klopilla ryhmittymissäännöistä mitään hajua. Kun hän kääntyi kaksisuuntaiselta tieltä vasemmalle niin käännös tehtiin oman kaistan oikeasta reunasta. Miten voi tuollainen tulla edes mieleen? Vilkun oli sentään ymmärtänyt kytkeä, ajovaloja ei kuitenkaan.

Muutenkin ovat vastenmielisiä koppeja.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pitää osata joustaa. Sitäpaitsi eihän liikenteessä ketkään muutkaan noudata liikennesääntöjä; miksi polkupyöräilijöiden pitäisi?

Tässä on kuitenkin se ero, että käytännössä kaikilla autoa ajavista henkilöistä on ajokortti ja sitä myöten ainakin periaatteessa säännöt tiedossa vaikkei niitä aina noudattaisikaan. Päin punaisia ajava siis tietää yleensä rikkovansa sääntöjä. Pyörää taas voi ajaa kuka tahansa taulapää, joka ei ehkä tiedä edes yhdenkään liikennemerkin tarkoitusta, vaan luulee että aina saa ajaa sieltä mistä mahtuu ja mihin suuntaan huvittaa. Sitten soitellaan vielä paskantärkeänä sitä kelloa, jos jalankulkijoita osuu eteen, vaikka tilaa ohittamiseen olisi yllin kyllin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Eilen ajeltiin Jyväskylän suunnalta kohti Lappeenrantaa. Siinä sitten alkumatkasta saatiin kiinni leveä kuljetus, joka oli oikeasti leveä. Kuljetettava kapine täytti molemmat kaistat niin, että vastaan tulevat pääsivät ohi vain nurmikon kautta. Edessä ja takana ajoivat tietysti varoitusautot keltaiset vilkut vilkkuen.

Itse jäi toiseksi henkilöauton taakse odottelemaan hetkeä, jolloin kuljetus saa annettua tietä. Matkavauhti oli jossain seitsemänkympin paikkeilla.

Takaa tulee kovaa vauhtia uudenkarhea BMW ohi ja jatkaa matkaansa erikoiskuljetuksen perään. Sehän perkele yrittää väkisin päästä ohi kyseisestä kuljetuksesta, jonka ohi ei nyt vaan voi ajaa, koska tietä ei yksinkertaisesti ole. Taimmainen vilkkuauto joutuu ajamaan aivan vastaantulevien kaistan reunaan viestittääkseen bemarikuskille, että siitä ei nyt ohi mennä.

Ajellaan n. 20 kilometriä tämän kuljetuksen takana ja tästä ajasta 95% bemarikuski ajaa vasemmalla kaistalla kärkkymässä ohituspaikkaa.

Näinköhän oli Kalervo Kummola, joka oli palaamassa Peurungan jäähallin avajaisista...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Se mikä itseäni on viime aikoina näistä törmäilyistä lukiessani ihmetyttänyt on se että miksi jatkuvasti saa lukea kuinka se törmäilijä ei ole jäänyt katsomaan miten törmäyksen uhrille kävi vaan järjestään tunnutaan pakenevan paikalta. Mitä vitun vastuuttomia paskoja, liikenteen leokomaroveja, siellä oikein on ratissa? Jos hölmöillään niin vastataan myös omista teoista ja katsotaan että uhri saa tarvitsemaansa apua.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Taloon tuli kakkosautoksi appiukon vanha Honda Jazz. Nyt kun sillä on jokusen kerran ajellut, niin sosiaalinen liikennekokemus on tyystin erilainen kuin omalla guatrolla puskiessa.

Omalla koslalla kun vilkun laittaa päälle, niin melkeinpä katsomatta voi vetää toiselle kaistalle, siis ruuhkassa ajellessa. Tilaa tulee punkeamatta aina ja melkeinpä suoraan ja hyvä tietysti niin. Nyt kun tuolla pikkuhopalla on kuljeskellut, niin aina vedetään ovi kiinni ja seuraavan kanssa saa melkein jo puskea kulmaa väliin. Mistähän johtuu, että Audilla saa tilaa oitis mutta Hondan kanssa vastaavaa ei tapahdu?

Sinänsä ihan yksi ja sama, mutta mielenkiintoisia ovat reaktiot. Odotin ihan päinvastaista, kun sympaattisella taivaansinisellä purkilla luovii, niin tulisi tilaa säälistä. En ole ilveillyt auton sisällä enkä mitään muutakaan ihmeellistä, joten siitä ei voi johtua. Remppakesän vuoksi olen hieman laihtunut, liekö atleettinen olemukseni liikaa kesämakkaralla turvotetuille kanssa-autoilijoille? Vai annetaanko sitä tilaa kuitenkin autolle, eikä autoilijalle?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taitaa olla aika saada fillaristeille kaupunkinopeusrajoitus, niin saadaan turvallisuus kohdilleen.
Pyörätiellä on ihan turvallista, jos kukaan ei perseilisi. Juuri äsken kotiin päin tullessa meinasin ajaa kaunottarellani jonkun papparaisen yli, äijä vaan kylmästi taaksensa katsomatta päätti, että hän menee nyt tästä vasemmalle. Eikä siinä mitään, koska uskomattoman lukkojarrutuksen ja viileän sladin avulla sain väistettyä. Tämä siis kevyen liikenteen väylällä joka on kulkusuuntaani nähden keskeltä jaettu niin, että vasemmalla fillarit ja oikealla jalkamiehet. Minä pyöräilijänä otan huomioon kaikki muutkin tiellä liikkujat ja samaa odotan, ehkä turhaan, kaikilta muiltakin. Se on ihan ok vetää sellaista pyörillä varustettua laukkua tai työntää vahinkovankkureita pyörätien puolella, jos on valmis siihen, että siitä saattaa fillaria suihkia ohi kovinkin läheltä.

Helvetin mukavaahan se olisi aina ajaa pyörätiellä, pois autojen edestä, mutta ainakin täällä Turussa se on keskustassa mahdotonta.

Sitten soitellaan vielä paskantärkeänä sitä kelloa, jos jalankulkijoita osuu eteen, vaikka tilaa ohittamiseen olisi yllin kyllin.

Vai soitellaanko sitä sen takia, ettei edessä suoritettaisi yllä kuvaamani kaltaisia nopeita suunnanmuutoksia? Ihan vaan merkiksi, että tulossa ollaan, älä hyppää eteen.

Eilen meni hermo täysin kun köröttelin sellaisen mopoauton perässä.

Noistakin varmasti löytyy ihan hyviä kuljettajia, mutta on mielestäni silti uskomatonta että sitä vitun vessaa saa ajaa kortilla jonka saamiseen ei vaadita ajokoetta ollenkaan. Ainakin käsittääkseni mopokortin saamiseen riittää pelkkä kirjallinen koe.

Mopoautoista tuli mieleeni, vanhalla kotipaikkakunnalla asuu eräs melkoinen isäntä. Kaveri ajaa mopoautolla, on ajanut jo kauan ennen kuin sellainen löytyi joka toisen vittumarkon ja pissaliisan alta. Siinä on mies, joka ei turhia väistele. Jos en nyt satoja, niin ainakin kymmeniä kertoja olen todistanut iltapäivän ruuhka-aikaan lähemmäs sadan auton jonoa 8- tiellä, joka on syntynyt kun siellä edessä tämä äijä runnoo mopollaan menemään, keskellä kaistaa. Tiedän, missä äijä asuu ja tiedän, mistä se aina niihin aikoihin on tulossa. Pikkuteitä pitkin tulisi ehkä vajaa kilometri lisää matkaa, mutta ei. MINÄ AJAN NYT TÄSSÄ!- meiningillä liikkeellä oleva äijänkäppyrä saa pahimmankin ryhmittymissääntöjä tuntematoman mopoautoteinin näyttämään huippukuskilta. Toisaalta tuo aina välillä huvittaa, mutta toisaalta pääasiassa vituttaa. Äijä ei välitä töötin painamisesta, ei valojen vilkuttamisesta, ei mistään. Hieno mies.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vanhat jarrut suojatiellä

Tänään taas todistin tätä erityisesti vanhojen kärttyjen harrastamaa toimintaa, joka saa minut näkemään punaista joka kerta.

Eli edessäni ajoi auto joka päätti pysähtyä laskemaan suojatiellä odottaneen vanhuspariskunnan tien yli. Samalla vastaantulevaa kaistaa ajava täysperävaunurekka pysähtyi jotta nämä kärtyt pääsisivät yli. Mutta mitä tekevät kärtyt? Eivät tietenkään lähde siitä yli vaan alkavat huitoa sille rekkakuskille että "mene vaan, ei meillä tässä mitään kiirettä". Siis perkele! Jos se rekkakuski on jo pysäyttänyt sen raskaan yhdistelmänsä niin eikö se saatana ole sama mennä jo sen tien yli ettei sen rekkakuskin tarvinnut turhaan pysähtyä! Nyt siinä sitten huitovat puolin ja toisin ja lopulta rekkakuski laittaa ihan selvästi kyrpä otsassaan usvaa putkeen kun joutui ihan turhan takia pysäyttämään autonsa. Tuollainen ajattelemattomuus pistää kyllä vituttamaan oikein kunnolla tien päällä, sen ymmärrän jos huitoo autoilijalle että "mene vaan" ENNEN kuin tämä on ehtinyt pysähtyä. Mutta tuota en koskaan tule ymmärtämään että odotetaan kun auto on pysähtynyt, sitten stepataan siinä hermostuneena vähän aikaa ja aletaan lopulta huitomaan autoilijalle.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Eli edessäni ajoi auto joka päätti pysähtyä laskemaan suojatiellä odottaneen vanhuspariskunnan tien yli. Samalla vastaantulevaa kaistaa ajava täysperävaunurekka pysähtyi jotta nämä kärtyt pääsisivät yli.

Ei sentään identtinen tilanne, mutta suojatien edustalla pysähtyminen kuitenkin. Eli...

Minä ja edellä kulkeva auto tulemme T-risteykseen ja olemme sillä suoraan menevällä tieosuudella. Risteyksen "jälkipäässä" on suojatie ja näemme, että sieltä on kaksi pikkupoikaa tulossa fillareidensa kanssa tien yli. He tulivat siihen keskijakajalle pysähtyen eli odottivat meidän kahden auton menevän siitä ohi. Vaan mitäs tämä edelläni menneen auton kuski päättikin yhtäkkiä? Risteystä ylitettäessä hän päättikin jarruttaa ja pysäyttää autonsa, että pojat pääsevät yli. Onneksi vauhtini ei ollut kovin suuri, joten ehdin pysäyttää omanikin. Olimme siinä kumpainenkin keskellä risteystä ja kaiken huippuna siitä oikealta puoleltakin oli auto lähestymässä risteystä.

Väistäminen ja tilan antaminen on asiana ihan ok, mutta kyllä sitä nyt pitäisi hieman katsoa tilannetta ja paikkaa missä sen haluaa tehdä. Tuo edellä kulkeneen auton kuljettaja antoi väärän signaalin noille pikkupojille. Heillä saattaa jäädä mieleen sellainen kuvitelma, että autoilija kuitenkin väistää. Kaikki eivät sitä kuitenkaan tee, joten... varansa täytyy pitää.
 

Veijari

Jäsen
peukkua

Eilen pysähdyin suojatien eteen päästämään pienen koulupojan, ehkä tokaluokkalainen tms. ylittämään tietä. Poika astui kadulle ja näytti peukkua ja vieläpä erittäin yli-innostuneesti. Aika hauska tapaus jota sai hymyillä vielä jälkeenkin päin. Kiitos sille opettajalle tai vanhemmalle joka on näin kehoittanut toimimaan.
 

Bully

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen pysähdyin suojatien eteen päästämään pienen koulupojan, ehkä tokaluokkalainen tms. ylittämään tietä. Poika astui kadulle ja näytti peukkua ja vieläpä erittäin yli-innostuneesti. Aika hauska tapaus jota sai hymyillä vielä jälkeenkin päin. Kiitos sille opettajalle tai vanhemmalle joka on näin kehoittanut toimimaan.

Minullekin sattui vastaava pari viikkoa sitten kun annoin kahden pyöräilevän pikkutytön mennä suojatien yli. Pysähdyin kun huomasin tyttöjen aikoneen ylittää tien kadun toisella puolella. Toinen niistä näytti minulle peukkua ylityksen jälkeen. Kylläpä siinä tuli hyvä mieli ja tunne siitä, että on tehnyt päivän hyvän teon.
 
Töissä tänään ajoin liikennevaloihin jotka oli punaiset. Siinä oli pari autoa jonossa ja suojatie pari metriä niiden jälkeen. Ajattelin sitten pysähtyä jo ennen tuota suojatietä, koska bussi tukkii sen aika hyvin ja näin jonkun naisen pyöräilevän kohti sitä. Vieressä oli toinen kaista samaan suuntaan meneville ja juuri kun tuo nainen oli pyörällä siinä minun auton keulan kohdalla huomaan että sitä toista kaistaa pitkin tulee bemari aika kovalla vauhdilla. Oli ihan senteistä kiinni ettei se nainen jäänyt sen bemarin alle. Onneksi huomasi viime hetkellä sen. Vituttaa tuollaiset urpot jotka ei tajua tai välitä liikennesäännöistä mitään. Ja mitä järkeä ajaa niihin punaisiin valoihin muutenkaan niin kovaa. Muutama typerä ohitus tuli taas nähtyä päivän aikana, sekä väistämättä jättäminen kun lähdin pysäkiltä. Lisäksi täysperävaunurekka veti suoraan eteen risteyksessä. Oli kääntymässä eri suuntaan kuin minä, mutta sai siinä aika lujaa jarrua painaa ettei tullut törmäystä. Luulisi toisen ison auton kuljettajan tajuavan ettei sellainen 15 tonnia painava ajoneuvo pysähdy ihan tuosta vaan. Ja kyydissä on paljon ihmisiä. Nytkin oli paljon koululaisia. Vituttaa monta kertaa päivässä kaikenmaailman idiootit, joilla ei edes pitäisi olla ajokorttia. Onneksi päivittäin tulee myös positiivisia juttuja vastaan. Joskus autoilijat antaa tietä vaikka ei tarvitsisi ja eilen sain paljon vilkutuksia tarhalaisilta kun pysähdyin suojatien eteen päästämään heidät yli.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Tällaista tänä aamuna

Suurkiitos sille puusilmälle, joka ei ymmärrä kolmion merkitystä ja sitä, että sen takaa väistetään MYÖS pyöräilijöitä.

Aamulla n.klo 5.30 ajoin pyörällä Satakunnantietä Raisiosta Turkuun päin.
Satakunnantie on etuajo-oikeutettu tie valojen ollessa pois päältä eli kaikilla sivukaduilla on kolmiot.
Lähestyin Pläkkikaupunginkadun risteystä, jolloin oikealta tuli ensin jakeluauto ja sen perässä pienen matkan päässä kovaa vauhtia henkilöauto. Jakeluauto ehti hyvin tulemaan päätielle,mutta henkilöauto ei olisi ehtinyt ilman omaa paniikkijarrutustani.
Auto meni max. 10 cm:n päästä pyörästäni. Tämä siitäkin huolimatta, että pyörässäni on valot ja Pläkkikaupunginkadulta tulijoille kolmio!
Seuraavaksi aion marssia kauppaan ja hankkia huomioliivit. Tämä on ollut hankintalistalla jo pitkään, mutta aamuinen tapaus nosti sen prioriteettina sijalle yksi. Enempää en enää pysty pyöräilijänä auttamaan autoilijoiden näkökykyä - paitsi tietysti jättämällä pyörän kotiin....
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vilkun käyttö. Tämä nyt tänä aamuna erityisesti: kun autoilija on aikeissa kääntyä pois päätieltä liittymän kautta, se vilkku laitetaan päälle hyvissä ajoin ENNEN sen liittymän alkamista, jotta muut tietävät sinun olevan aikeissa kääntyä. Minua ei se tieto edessä ajavan autoilijan mahdollisesta kääntymisestä kiinnosta enää siinä vaiheessa, kun tämä ajelee jo toiseen suuntaan.

Näitä meinaan näkee jatkuvasti: ajellaan alle nopeusrajoitusten ja sitten vaan liu'utaan vasemmalle tai oikealle vievälle kääntymiskaistalle. Ja kun auto pysähtyy risteykseen, vilkku laitetaan päälle. Oho, ai sä tosiaan aiot KÄÄNTYÄ siitä KÄÄNTYVIEN kaistalta!

Onko täällä ketään autotuunaria, joka voisi virittää autooni kevytsingon ja sille vielä auton sisään laukaisimen? Maksan työstä hyvin.
 
Miksi turhaan kertasinkoa? Laitetaan samantien apilas, pari kranaatinheitintä, ja katolle gatling konekivääri.. Kaikki tietysti niin että saat näyttöön maaliristin ja automaattihaun, noilla luulisi kuria saavan maantiellä aikaiseksi. Ja sitten asiaan mikä vitun kiire piti n.klo 5.46 kuskilla Helsingin kampissa? Tiet tyhjiä muutamaa dösää ja töihin menijää lukuunottamatta, kävelen kaikessa rauhassa työpaikalle päin. Olen menossa suojatien yli ja näkyvyyttä on reilusti, niin eiköhän aasikuski vedä n.80km tunnissa vauhdilla ja just ennenkuin meinaa kelata minun ylitseni, niin jarrut pohjaan ja autonikkunasta hirveä vittuilu perään kun kävelen laillisesti suojatien yli. Ei riitä ymmärrys ei.
 
Kiitos sinulle punaisella farmariautolla ajanut runkkari, joka melkein jyräsit ylitseni suojatiellä. Seuraavalla kerralla saat kivestä takalasiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös