Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 141 652
  • 13 261

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistetaan nyt kuitenkin, että Helsingin liikenne on täynnä juntteja. Eiväthän stadilaiset kulje esim. duuniin autolla, vaan kävellen, fillarilla, sporalla, dösällä tai junalla. Ne juntit osaavat niin pitkään aja, kun niiden omassa kaupungissa on kaksi valo-ohjattua risteystä ja jalankulkija suojatiellä on sellainen harvinaisuus, että sen kyllä noteeraa. Stadissa on vähän toinen meininki, eivätkä ne osaa täällä liikkua.

Mutta se on siis totta, että autoilijoista vain murto-osa kunnioittaa suojateitä. Sen takia ei ollut lainkaan huono päätös Ruotsissa poistaa yhdestä kaupungista kaikki turhat suojatiet. Jos niitä on vähän, niin silloin jengi tajuaa paremmin niiden merkityksen.

Ja saman syyn takia mielelläni heilautan kättä, jos joku antaa tietä. Suomalaiset juntit taas ovat sellaisia, että ennen kiittämistäkin pitää oikein pohtia, kuuluuko nyt kiittää.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ohituskaista

Mikkeli-Heinola välillä ohituskaistatiellä järkyttävää nopeusnykimistä. Kaistojen välinen 73km/h nopeus nostetaan 87km/h pelkällä "ohituskaistan alkuun 1,5km" kyltillä. Eli ratkaisuksi tarjoan näitä kylttejä sijoitettavan kilometrin välein kyseiselle ohituskaista tie välille. Raskaan liikenteen kanssa ylämäkeen sijoitetut ohitusmahdollisuudet toimivat.
No itsellä ei ollut kiire varsinaisesti mihinkään joten ei tarvinnut sulakkeita polttaa muutaman nopeusjojottelijan takia. Vaarallisia tilanteita ja muutamat sulakkeet näyttivät kärähtävän. Erityismaininta Range Rover kuskille sekä terveiset ettei Suomessa ohitella vielä toistaseksi auton hintalappu järjestyksessä. Vaikka toki näin pitäisi olla.

Lisäksi tuli mietittyä millaista köröttelyä liikenne oli ennen automaattista liikenteen valvontaa? Vähemmän äkkijarrutuksia ohituksien päätteeksi?
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Liikenneympyrä, on se vaikea paikka, paha rasti. Ei tiedä miten päin sinne menis ja mistä lähtis pois. Juuri äsken kun kotiin olin tulossa niin edessä ajeli tojotakorolla. noh venailua siinä että pääsee ympyrään (ketään ei tullut, paitsi toiselta puolelta) ja vilkku päällä tietenkin. Sitten kun lopulta sinne sekaan mahduttiin niin ulos pääsyä piti arpoa taas oikein kunnolla. Ja kyllä tietenkin, ilman vilkkua! Mikä siinä on niin vaikeaa mennä sinne ympyrään ilman vilkkua niinkuin kuuluu ja pois vilkulla??

Ja toinen tapaus minkä kuulin samaisesta karusellistä, niin "ei siinä mitään tartte väistellä kun sinne ajaa, jos ehdit ensin niin saat mennä". En kyllä astu jalallanikaan tämän rouvas ihmisen autoon!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Liikenneympyrä, on se vaikea paikka, paha rasti. Ei tiedä miten päin sinne menis ja mistä lähtis pois.
Olin isäukon kyydissä pitkästä aikaa viime suvena. Ukko lähentelee kahdeksaakymppiä, ajaa lyhyitä matkoja edelleen.

Pikkukaupungin liikenneympyrässä meni vaarilta jokseenkin kaikki pieleen mitä voi mennä. Ensimmäinen virhe: sisään ajaessa vilkkua oikealle. Seuraavasta liittymästä sisään tulossa ollut autoilija hämääntyi pahasti kun automme jatkoikin ympyrässä ajoa vilkusta huolimatta. Toinen virhe: Samassa vaari kytkee vilkun vasemmalle, varmaan johtuen siitä että vastapäivään ympyrää kiertäessä käännytään vasemmalle. Kolmas virhe: vaari poistuu liikenneympyrästä jälkimmäisen liittymän kautta, nyt ilman suuntamerkkiä.

Muut tuttavat ja lähinnä äitini ovat raportoineet viime vuosien aikana isäukon monenlaisista pikkukämmeistä liikenteessä. Asuinolosuhteidensa vuoksi auto olisi vanhalle pariskunnalle hyvin tarpeellinen, ja äidilläni ei ajokorttia ole koskaan ollutkaan. Ukon edesottamukset liikenteessä alkavat kuitenkin olla sitä laatua, että cruisailu saisi jäädä jo nuoremmille. Aihe on kuitenkin vaikea käsitellä. Ukko ei ole tähän asti tykännyt yhtään siitä, että hänen ajokuntonsa asetetaan kyseenalaiseksi. Epäilen kuitenkin, että sisimmässään hän tiedostaa hyvin kuntonsa olevan kohtapuoliin riittämätön autolla ajamiseen. Autosta luopuminen tarkoittaisi vanhemmilleni käytännössä pakkomuuttoa kuntataajamaan, ja tätä ukko haluaisi välttää viimeiseen asti.

Tilastoja tarkastelemalla voi todeta, että selkeitä riskiryhmiä liikenteessä ovat mm. nuoret muutaman vuoden sisään kortin saaneet, päihteissä ajavat sekä ikäihmiset. Toisin sanoen kokemattomuus, viina, ja iän tuomat vaivat. Ikäihmisten kämmäilyt lienevät merkittävästi yleisempiä kuin nuorten töppäilyt, mikäli mokat suhteutetaan ajettuihin kilometreihin. Toivon todellakin, että ajokortin saamisen edellytyksiä ei ainakaan höllennetä +70 -sarjassa. Auto ja vanhuudenvaivainen ikäihminen ovat usein aikapommia muistuttava yhdistelmä liikenteessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Liikenneympyrä, on se vaikea paikka, paha rasti.
...
Ja toinen tapaus minkä kuulin samaisesta karusellistä, niin "ei siinä mitään tartte väistellä kun sinne ajaa, jos ehdit ensin niin saat mennä".

Liikenneympyrä- tai oikeastaan yleensä kiertoliittymäajossa on yksi varsin usein kohdalle osuva erityistilanne: saavut kiertoliittymään, jossa ajaa autoja - luonnollisesti pysähdyt odottelemaan. Huomaat, että vasemmalla puolellasi olevaa väylää pitkin on liittymään tulossa katkeamaton letka autoja, jotka ajavat melko lähellä toisiaan ja kaikki ovat jatkamassa liittymää eteenpäin ja joudut vain odottamaan, koska et pääse sisään liittymään ennenkuin seuraava letkassa ajava jo sinne ehtii.

Tässä tilanteessa sitä alkaa jo vähän kuin odotella omaa vuoroaan, koska olet itse tullut paikalle jo paljon ennemmin kuin letkassa ajavat, niinikään kolmion takaa liittymään tulevat.

Kun letkasta havaitsee sitten vähän tavanomaista suurempaa etäisyyttä edelläajavaan pitävän auton, pystyy sitä, jos tarkkana on, lopulta tunkemaan itsensä ympyrän puolelle ennenkuin letkassa ajavan etupyörät siellä ovat. Tästä huolimatta nämä "liian pitkää rakoa pitäneet" letkakuskit toisinaan katsovat aiheelliseksi näytellä valo- tai käsimerkkejä ikäänkuin heidän (olematonta) etuajo-oikeuttaan olisi loukattu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mistä näitä aina sikiää ? Okei lämmin kesäpäivä saa mopopojan adrenaliinin nouseen kun kypärä vedetään päähän ja mopo laitetaan päälle, mutta joku raja kuitenkin. Siis oikeesti, kaupunkialueella 190 km/h.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/arkistot/rikos/2008/07/680933

P.S ja tottakai kannattaa mennä heti suoraan omaan kotiin. Juu ei se poliisi sinne osaa tulla ei ( jos on rekkarin saanut )...

Edittiä: About kiertoliittymä / liikenneympyrä

Siis parempaa keksintöä ei ole, joka helpottaa liikkumista ja poistaa turhia ja jopa vaarallisia risteyksiä. Loistava ratkaisu mielestäni esim. Pori-Jyväskylä tiellä Petäjävedella Kyläsepän kohdalla. Muutama vuosi sitten rakennettu ympyrä poisti "vaarallisen" risteyksen ja helpottaa nyt huomattavasti huoltoasemalta tai keskustasta tulemista.
Suomessa saisi olla enemän 2 ajorataisia ympyröitä. Vaajakoskella oli, mutta suomalaiset eivät osanneet siinä ajaa ja nyt se on modifiotu takaisin "perinteiseksi". Jo normi viikonloppuna siellä on tajuttomat jonot saatikka nyt tulevana viikonloppuna.
Vielä kun ympyröistä tehtäisi suomessa riittävän suuria, jotta raskaskin liikenne pääsisi niistä helposti lävitse
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko

Juuri tuoltahan tuo poliisin selitys kuulostaa. On kuitenkin otettu kolme nimetöntä kuskia pois kisasta, joten kolme neljästä riittänee.

Hesari kirjoitti:
Loebin tapauksessa tilanteesta teki ongelmallisen se, että tieto hänen ylinopeudestaan tuli ylikonstaapelille vasta perjantaina. Siis kaksi päivää ajorikkomuksen jälkeen.

"Vaikea sanoa, miksi tieto tuli vasta perjantaina. Ilmeisesti minua oli yritetty tavoittaa, mutta poliisi on ollut hyvin kiireinen koko rallin ajan", Heinänen kertoi.

"Siinä on ollut paljon väärinkäsityksiä. Kaikki osapuolet eivät ole tienneet, että minä en ole asiasta tiennyt. Kuulin asiasta itse toisen käden kautta perjantaina."

Kyseessä siis Ylikonstaapeli Matti Heinänen Jyväskylän poliisista.
 

msg

Jäsen
Pitäisiköhän laittaa oikeuskanslerille menemään kantelu?
Kuinka suuri olisikaan ollut takaisku ralliväelle ja samalla haaveille Jyväskylän kuulumisesta vuosittaiseen kalenteriin, jos MM-sarjan kakkonen olisi ennen kisaa suljettu pois. Näinhän olisi kai lain mukaan pitänyt menetellä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tilastoja tarkastelemalla voi todeta, että selkeitä riskiryhmiä liikenteessä ovat mm. nuoret muutaman vuoden sisään kortin saaneet, päihteissä ajavat sekä ikäihmiset. Toisin sanoen kokemattomuus, viina, ja iän tuomat vaivat.

Näissä tilastoissa minua on monesti kiinnostanut se että onko sellaista tilastoa josta näkyisi onnettomuuksissa kuolleiden/loukkaantuneiden "sivullisten" määrä. Eli tarkoitan siis sitä että esim. näistä nuorten onnettomuuksista aika iso osa taitaa olla jotain suistumisonnettomuuksia jossa yleensä loukkaantuu tai kuolee ko. auton kyydissä olevia ihmisiä. Vanhusten kohdalla taas viime vuosina on saanut lukea hyvinkin paljon uutisia jossa on lähdetty ajamaan jotain moottoritietä väärään suuntaan ja siinä on sitten kuollut porukkaa muistakin autoista kuin tästä itse onnettomuuden aiheuttaneesta autosta. Hyvin monesti näistä nuorten onnettomuuksista nostetaan melua mutta ainakin omalla kohdallani melkein enemmän tuolla liikenteessä pelottaa juuri nämä seniilit jotka saattavat tehdä ihan mitä vaan. Nämä nuoret kaaharit aiheuttavat hyvin usein vahinkoa vain itselleen.

Ja tiedän, että tuo kirjoittamani oli vähän yleistettyä, mutta siksi olisikin hyvä nähdä jotain tilastoja tuosta asiasta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rekkakuski ajoi 200 km ilman perävaunun jarruja.

Siinäpä jälleen vastuuntuntoinen kansalainen ratissa. Mitähän siellä pääkopassa on oikein liikkunut, kun on tietoisesti jatkanut matkaa, vaikka huomasi jarrujen puuttuvan? Ihmekös tuo, jos ajo on epävakaata ja vaaratilanteita syntyy. Kumma kun mitään vakavampaa EI sattunut. Kaiken maailman pösilöitä tuolta rekan ratista näemmä löytyy. Kunnon sakko ja kortti pois vähintään vuodeksi.

Oikein paskalla kelillä ja säkällä uusi Konginkangas olisi ollut mahdollinen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmekös tuo, jos ajo on epävakaata ja vaaratilanteita syntyy. Kumma kun mitään vakavampaa EI sattunut. Kaiken maailman pösilöitä tuolta rekan ratista näemmä löytyy. Kunnon sakko ja kortti pois vähintään vuodeksi.
Ei voi olla totta, että jollakin on noin vähän järkeä päässä. Jos ajaa ammatikseen ja asenne tota luokkaa, pitäisi työnantajan ja viranomaisten huolehtia siitä, että kyseistä ämmää ei enää päästetä minkään moottorikäyttöisen ajoneuvon ohjaimiin. Vähintään pitkä ajokielto, potkut ja tuntuva sakko/ehdollista vankeutta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei voi olla totta, että jollakin on noin vähän järkeä päässä. Jos ajaa ammatikseen ja asenne tota luokkaa, pitäisi työnantajan ja viranomaisten huolehtia siitä, että kyseistä ämmää ei enää päästetä minkään moottorikäyttöisen ajoneuvon ohjaimiin. Vähintään pitkä ajokielto, potkut ja tuntuva sakko/ehdollista vankeutta.
Valitettavan usein tuollaisissa tapauksissa taustalta löytyy myös vastuuntunnoton liikennöitsijä. Kuskin soittaessa ja kertoessa viasta käsketään ajaa perille. "Katsellaan sitten" on valitettan yleinen suhtautuminen isänniltä noihin tilanteisiin. Kuljettajahan toki vastaa ajoneuvostaan, mutta liika ämpyily vasten isännän määräyksiä johtaa varsinkin pienemmillä firmoilla siirtymistä vapaille työmarkkinoille.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nakkilan Esso on kuollut ja kuopattu, ja paikalle noussut tuhkasta St1. Mukanaan tuonut näköjään kasan ääliöitä, jotka eivät osaa käyttää maalaisjärkeään jakajalla. Muutenkin tilanne on Esson aikoja synkempi, kun jakajia on vain yksi (kaksi puolta). Kolme kertaa olen käynyt tuolla tankkaamassa, ja kaksi kertaa linja on tukittu.

Ensimmäinen sangen hupaisa tapaus oli pari viikkoa sitten, kun jakajan molemmilla puolilla oli auto tankkaamassa. Ajoin siihen perään sitten vuoroani odottelemaan. Kaksi kaverusta hääräsivät autojensa vieressä. Aikaa meni viitisen minuuttia, ja kun molemmat olivat edelleen paikoillaan, niin otin ikkunan auki ja kysäisin, että onkohan täällä kukaan aikeissa tankata. Toisella puolella olikin yksi noheva kaveri jo ehtinytkin aloittamaan tankkauksen ja totesi, että "joo toi." Edessäni olevan auton kuljettaja seisoskeli autonsa vierellä puhelin korvassa ja lähti samassa talsimaan kohti autonsa tankkausaukkoa.

Mikä helvetti ihmisiä vaivaa? Auto odottelee perseen takana omaa vuoroaan, ja jannut vaihtavat rauhassa kuulumiset ennen tankkaamista?!

Sama paikka viime viikolla; tulin jakajalle, ja toinen puoli oli tukossa. Jälleen yksi noheva kaveri, tällä kertaa mersun kanssa liikkeellä, oli pelti ylhäällä. Siinä se jakajan kohdalla oli sitten öljyjään tarkistelemassa ja tulppiakin näytti aikovan vaihtaa. Ja mikäs helvetin huoltopiste se huoltoaseman jakaja on?

Huoh. Mistä näitä sikiää?
 
Itäsuomen kierroksella tuli taas kerran todistettua kanssa-autoilijoiden kusipäisyyttä ja vahvistettua käsitys siitä millaista tuuripeliä Suomen tieliikenteessä luovinen nykyään on. Reilun 1000 kilometrin aikana näin kolme ohitusta, jossa edellä oleva auto lähti ohittamaan edellä olevaa autoa ylämäessä keltaisen viivan kohdalla. Kyse ei siis ollut mistään liian myöhään kaistalle palaamisesta vaan ihan reilusta silmät kiinni ja sekaan ohituksesta. Näistä ohituksista kaksi onnistui ilman vastaantulijaa, yhdessä vastaantulija onnistui pelastautumaan väistöliikkeellä pientareen puolelle.

Mistä vitusta näitä muiden hengestä piittaamattomia kusipäitä oikein syntyy?
 

msg

Jäsen
Iso keskisormi sinulle Peugeot-kuljettaja, jolla oli iltapäivällä Leppävaarassa niin vitun kiire, että piti se kehälle menevä autojono ohittaa ja kiilata liikenteen sekaan kehälle. Tuliko reisille?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koulujen alku näyttää tehneen nuorison levottomaksi myös liikenteessä. Moposkoottereita, kevareita ym. päristimiä tulee vähän joka käänteessä vastaan ja väistämissäännöistä ei välitetä tuon taivaallista. Ensi kerralla kun tulen tasa-arvoiseen risteykseen ja minusta nähden vasemmalta tulee mopoletka, niin varmasti en jarruta!
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ootteko huomannu kuinka lähelle taskuparkissa uskaltaa peruuttaa takanaolevaa autoa kohti jos avaa oven ja tsiigaa sitä kautta kuin että jostain peileistä tsiigailisi?

Peilejen kautta on todella vaikea arvioida etäisyyttä ja sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä. Sivusta kun kattelee jonkun peruutusta niin takana vielä sellanen metri jäljellä niin aletaa jo veivaamaa eteenpäin välillä.

Ja jotta tämä liittyisi jotenkin tähän ketjuun, niin kehutaan vaikka niitä ritareita, joiden auto peruuttaa itse taskuparkkiin ja haukutaan niitä, jotka naarmuttamat toisen autoa oman lisäksi ja poistuu paikalta syyttömän näköisenä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ootteko huomannu kuinka lähelle taskuparkissa uskaltaa peruuttaa takanaolevaa autoa kohti jos avaa oven ja tsiigaa sitä kautta kuin että jostain peileistä tsiigailisi?

Peilejen kautta on todella vaikea arvioida etäisyyttä ja sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä. Sivusta kun kattelee jonkun peruutusta niin takana vielä sellanen metri jäljellä niin aletaa jo veivaamaa eteenpäin välillä.

Ja jotta tämä liittyisi jotenkin tähän ketjuun, niin kehutaan vaikka niitä ritareita, joiden auto peruuttaa itse taskuparkkiin ja haukutaan niitä, jotka naarmuttamat toisen autoa oman lisäksi ja poistuu paikalta syyttömän näköisenä.

Itse olen aika usein käyttänyt "hyväksi" liikkeiden ikkunoita jos mahdollista. Sieltä kun katsoo ja peruuttaa niin voi peruuttaa helposti vaikka 30 cm päähän takana olevasta autosta. Eri asia on sitten kuinka reilua on pussittaa takana oleva auto.

Ulkomailla oli havaittavissa että siellä ei kauheasti säästella omaa tai kaverin autoa. Surutta peruutetaan oma auto takana olevan auton etupuskuriin. Tosi usein näki auton jossa jokin kulma oli jollain tavalla rutussa. Etelän maissa parkkeerataan lisäksi autot riittävän lähelle toisia eikä torpeedoida kahdella autolla neljän auton paikkaa kuten suomessa. Eräs auto oli aika sievästi "paketissa". Takana oleva auto oli tämän auton takapuskurissa kiinni ja ko. auton edessä oli tilaa about 10 cm. Lähdeppäs siitä sitten matkaan =)
 

Rocco

Jäsen
On se ihme ettei Vaasassa osata asioita... Kaikkea olen tännekin kirjoittanut, mutta taas lisää.

Vaasassa on uusi risteys Vöyrinkaupungin ja keskustan välissä. Kadut ovat niin leveitä että niihin mahtuu huoletta kaksi autoa rinnakkain. Kun ajaa suoraan kohti keskustaa, kaikki ihmiset ajavat aivan keskiviivan tuntumassa eli liikennesääntöjen vastaisesti. Suoraan ajaessahan pitää ajaa ajoradan oikeaa reunaa pitkin. Osa sen tietää, osa ei. Ja päivittäin tapahtuu sitä että kaksi autojonoa puskee rinnakkain risteyksen yli kun molemmista jonoista autot ajavat suoraan. Sitten torvet soi, keskisormet viuhuu ja pieniä peltivaurioita tulee.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen aika usein käyttänyt "hyväksi" liikkeiden ikkunoita jos mahdollista. Sieltä kun katsoo ja peruuttaa niin voi peruuttaa helposti vaikka 30 cm päähän takana olevasta autosta. Eri asia on sitten kuinka reilua on pussittaa takana oleva auto.

Ihmetyttää Suomessa tuota pussitusta enemmän se, että kadunvarsipaikoissa pidetään se 1,5 - 2 metriä suuntaansa turvallisuusväliä. Moottoripyöriä ja mopoja lukuunottamatta mitään muuta ajoneuvoa noihin rakoihin ei saa ajettua. Sitten kun vastaavia on samassa parkkijonossa useampia, viedään monen monta parkkipaikkaa muilta tarvitsijoilta.

Ulkomailla oli havaittavissa että siellä ei kauheasti säästella omaa tai kaverin autoa. Surutta peruutetaan oma auto takana olevan auton etupuskuriin. Tosi usein näki auton jossa jokin kulma oli jollain tavalla rutussa. Etelän maissa parkkeerataan lisäksi autot riittävän lähelle toisia eikä torpeedoida kahdella autolla neljän auton paikkaa kuten suomessa. Eräs auto oli aika sievästi "paketissa". Takana oleva auto oli tämän auton takapuskurissa kiinni ja ko. auton edessä oli tilaa about 10 cm. Lähdeppäs siitä sitten matkaan =)

Esimerkiksi Ranskassa autot jätetään vapaalle ja se auto "heijataan" ympäröivien autojen välistä pois, eli hinkataan eteen ja taakse niin kauan, että tulee tarpeeksi tilaa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eilen visiitillä Hakaniemen halliin päästiin puoliskon kanssa todistamaan erään ratikkakuskin häikäisevää priorisointia. Siinä puoli kahden tietämillä väkeä oli liikkeellä ihan kiitettävästi, joten hälytysajossa ollut paloauto lähti oikaisemaan kiskojen kautta - mikä varmasti olisi säästänyt aikaa, ilman tätä yhtä idioottia, jonka takia paloauto jäi sumppuun kahden eri suuntiin kulkevan ratikan väliin.

Kurvin suuntaan jatkava seiska oli juuri pysähtynyt ja ovista lappasi porukkaa kumpaankin suuntaan, joten kuski ymmärrettävästi ei voinut liikuttaa vaunua mihinkään. Sen sijaan keskustan suuntaavan vaunun (odottelimme kutosta, joten kyseessä oli kolmonen tai seiska) kuski oli juuri vaihtunut, väki oli jo ehtinyt sisälle vaunuun eikä heti edessä ollut toista ratikkaa, liikennevaloja tms., joten kuski olisi vallan hyvin voinut liikuttaa vaunua hieman eteenpäin ja tehdä siten tilaa paloautolle. Vaan mitä teki tämä sankari? Alkoi asetella rahapussiaan paikalleen sekä säätää penkkiä ja varmaan vielä radiokanavaakin! Kaikessa rauhassa ja kiireettä.

Joku valveutunut kansalainen kävikin huomauttamassa, että sun takana muuten olisi paloauto, jolla taitaapi olla kiirus. Kyseinen valveutunut kansalainen ei kuitenkaan tainnut olla se penaalin terävin kynä, sillä käytyään vaihtamassa pari sanaa kuskin kanssa, hän meni höpöttämään kaverilleen ymmärtäväiseen sävyyn, että "ei kun sen vaan piti laittaa noi jutut tosta paikalleen"...
 

Veijari

Jäsen
idiootit liikenteessä = polkupyöräilijät

On taas tullut nähtyä näitä pyöräilijöitä kovalla itseluottamuksella, erityisesti keskusta-alueella. Tullaan tasa-arvoiseen risteykseen hidastamatta ja kun minä=autoilija lähestyn samaa risteystä oikealta, eli pyöräilijä on väistämisvelvollinen, koukataankin keskellä risteystä suojatien kautta ikään kuin minä olisin väistämisvelvollinen sen koukkauksen jälkeen. Ja risteyksen ylitettyä jatketaan taas autokaistalla. Todistapa tuota sitten poliisille kun olet liiskannut yhden fillaroitsijan suojatien kohdalla.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
On taas tullut nähtyä näitä pyöräilijöitä kovalla itseluottamuksella, erityisesti keskusta-alueella.

Joo, nämä maailmanpelastajapyöräilijät on vittumaista sakkia. Toinen esimerkki on se, että väen väkisin poljetaan sillä munamankelilla siinä autotiellä, vaikka pyöräilyynkin sallittu kevyenliikenteen väylä menee vieressä. Sitten kun saavutaan risteykseen, jossa palaa punaiset autoilijoille, niin kappas vaan silloin se kevyenliikenteen väylä onkin yllättäen parempi vaihtoehto, kun siinä palaakin vihreät. Sitten kun on tie ylitetty suojatien kautta "vihreillä", niin palataan jälleen siihen autotielle vonkkuroimaan. Siinä onkin taas saatu vähän kaulaa kurottua siihen autoletkaan, joka joutui jäämään sinne punaisiin odottamaan. Kohta kuitenkin autoilijat ovat saaneet kiinni tämän pyörällä hinkkaajan, ja sitten taas madellaan sen perässä seuraavaan risteykseen, kun ohi ei pääse helposti kaupungin kaduilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös