Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 637
  • 13 185

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
En tiedä osuuko täysin tähän ketjuun, mutta...

Varastettujen fillareiden GPS-seurannan ABC, ai siis mikä?

...eli siis tuolta voit seurata kuinka Helsingissä pöllitään "tiettyjä" fillareita ja kuinka niitä seurataan GPS:llä reaaliajassa ja otetaan pöllijät kiinni.

Aivan huippukamaa!

Iso peukku ylöspäin näiden tekijöille, ja vielä isompi peukku alaspäin pöllijöille.

Paras kohta, aiheutti pakkorepeämisen: "Hei jätkä, mihin sä laitat ton filmin, laitat sä sen nettin vai?" "Joo"

Ei jumankauta, tollainen on pakko saada johonkin vm. 83 säkällä katsastuksesta läpimenneeseen peltoautoon ja aina avaimet virtalukossa!!!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä osuuko täysin tähän ketjuun, mutta...

Varastettujen fillareiden GPS-seurannan ABC, ai siis mikä?
Aivan loistokamaa! Jätkien viritys kuitenkin tuntui toimivan sen verran huonosti, etten ainakaan vielä viitsi omaan fillariin tuollaista hankkia. Mutta kyllä tuollaisesta tulevaisuudessa voi olla hyötyäkin, kunnes kaikki tajuaa ottaa sen irti. Koskaan multa ei ole fillaria varastettu, mutta kerran vietiin takavaihtaja ja takajarrut telineessä olleesta pyörästä. Oli vielä nähty aika paljon vaivaa, kun ketjujakaan ei oltu katkaistu, eli aika pieniin osiin vaihtaja oli pitänyt purkaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sinä vanhemman ja tuunatumman amis-Mersun omistaja, haistappa paska. Eikö pää kestä, kun toinen painelee moottoritiellä ohi? Käsittääkseni siksi siinä on kaksi niitä kaistoja suuntaansa, että hitaammista pääse ohi. Mitä saavutit perseessäroikkumisellasi taajama-alueella hetki tuon ohituksen jälkeen?

Haista vielä paska.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Väistämisvelvollisuuksista

Päivää

1.) Espoon Bauhausin pihalta ulos tullessa ajetaan normaaliin X-risteykseen. Bauhausista tulevilla on STOP-merkki ja vastakkaisesta suunnasta tulevilla on pelkkä kolmio. Vastakkaisesta suunnasta tulevat kääntyvät käytännössä aina vasemmalle ja Bauhausilta tulevat samaan maantieteelliseen suuntaan, eli oikealle. Silti vastakkaisesta suunnasta tulevat ja siis vasemmalle kääntyvät posottelevat aika surutta risteykseen, jotenkin olettaen, että STOP-merkki olisi joten vielä kovempi väistämisvelvollisuusmerkki kuin kärkikolmio. Toki siinä risteykseen sisäänajossa ulosmitataan se tosiseikka, että kun STOP-merkin takaa tuleva pysähtyy, kerkeää siinä välissä pujahtaa risteykseen. Tosin vähemmistö siinä pysähtyy; näkyvyys risteyksessä on joka suuntaan hyvä, ja kaiken lisäksi vasemmalta ei tule ikinä ketään.

Mutta periaatteessahan em. tapauksessa merkeillä ei ole edes keskenään merkitystä, sillä kolmio ja STOP-merkki koskevat vain risteävää liikennettä tai etuajo-oikeutettua liikennettä. Näin ollen sieltä kolmion takaa tulevan on vasemmalle käännyttäessä väistettävä STOP-merkin takaa oikealle kääntyvää. Se, että STOP-merkin eteen pitää pysähtyä, tietysti aiheuttaa tämän ihmeellisyyden, mutta periaatteessa sen vasemmalle kääntyjän on odoteltava, että se STOPin takaa tuleva hessu saa pysähtymisriittinsä suoritettua, eikös näin ole? Miten käy kolaritilanteessa, jos STOP-merkin takaa ei ole pysähdytty ja vastakkaisesta suunnasta vasemmalle kääntyvä ei ole väistänyt tätä oikealle kääntyvää?

2) Kotikatuni risteyksestä varoitetaan liikennemerkillä 161, jolla "voidaan varoittaa risteyksestä, jossa risteysajoa koskevan yleisen säännöksen mukaisesti on väistettävä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa." Eli siis varoitetaan tasa-arvoisesta risteyksestä (varustettuna lisäkilvellä "vaarallinen risteys"). Silti täältä kotikadultani tullessa risteykseen on kolmiolla osoitettu väistämisvelvollisuus (varoitusmerkin suunnasta tullessa vasemmalta tuleville). Eli varoitetaan tasa-arvoisesta risteyksestä, mutta silti risteykseen (selkeältä sivutieltä) tulijoilla on kolmio. Virheellinen merkki siis, jompi kumpi.

3) Vaan aika korjaa viat, edellinen tapaushan ei ole virhe enää kauaa. Nimittäin tämä kotikadun kolmio on vanhaa mallia, eli punainen reunus on kapea, eikä siellä ulkoreunassa ole sitä ihan ohutta keltaista reunusta. Nämä vanhanmalliset merkit piti vaihtaa uusiin v. 2003 loppuun mennessä, mutta sille myönnettiin 2002 lisäaikaa v. 2008 loppuun. Eli kyseinen merkki menettää lainvoimansa 1.1.2009 ja toisaalta taas tämä tasa-arvoisesta risteyksestä varoittava merkki onkin yhtäkkiä oikeassa paikassa oikealla asialla. Ja kukaan ei tietenkään väistä kotikadulta tulijoita, kun mikään ei ole käytännössä muuttunut.

Onhan tässä aikaa ja toki aktiivinen kuntalainen ilmoittaa asiasta tienpitäjälle. Pasiviherahot toki kyttäävä risteyksessä ja ajelevat pommeja ihan huvikseen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Skootterikuskit koulutukseen

Ei jumalavita, ei jaksaisi enää seurata noita nuorimmaisia teiden ritareita. Vaikka nyt mukamas jotain helvetin mopokorttia ollaan oltu suorittamassa, niin MITÄÄN sieltä ei näköjään olla opittu. Ajolinjat, liikennesääntöjen tuntemus (esim. etuajo-oikeus, mikä se on?), käyttäytyminen liikenneympyröissä, VILKUN KÄYTTÄMINEN. Jumaleissön kun eilen paloi käämi useammaltakin kuskilta, kun kaksi eri kääntyvää kaistallista odotteli Markantalon nurkalla risteykseen köröttelevää skootteritypykkää, joka ilmiselvästi oli jatkamassa tuosta risteyksestä suoraan (ajolinja keskellä tietä, vilkkua ei käyttänyt). No kääntyihän se perkele lopulta aika itsevarman näköisesti, vaikka sekuntia ennen risteystä siitä kääntymisestä ei mitään merkkejä ollutkaan havaittavissa.

Ihmetyttää miten niin harvoin skootterikuskit pääsevät hengestään. Onko se tuurista vai alhaisista kaupunkinopeuksista kiinni? Samaa ihmettelen myös monen mopoautoilijan kohdalla. Monesti nämä ovat niistä ritareista pahimpia, koska vievät pikkuauton tilan, ja ovat siksi kaupunkiajossa täysin verrattavissa henkilöautoon. Ajotiedot ja taidot vain ovat monella hukassa, ja selvästikään se mopokortin suorittaminen ei anna minkäänlaista käsitystä siitä, että liikenteessä pitäisi osata huomioida muut tielläliikkujat.

Mopoautoilijat nyt ainakin on niin saatanasta kuin olla ja voi. Tärkeintä on se, että poppi soi, subbari hakkaa takana niin että japsiromun pellit putoilee ja päästään siitä edellä ajavasta monkey-kaverista ohi.

PRKL.

Ei sillä että vituttaisi, ihan kivat fiilikset noin niinkuin muuten.

Jatkossa ajan kaikkien yli mitään kyselemättä. Pitää ehkä hieman vahvistaa karjapuskuria.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sattuipa päivänä eräänä: Ajelin kaksikaistaista tietä kohti risteystä jossa liikennevalot ja tie neljään suuntaan. Olin jatkamassa suoraan, ja viereisellä kaistalla kääntyviä oli jokunen joista yksi risteävän suojatien takana pysähdyksissä. Ajatuksissani automaattisesti pysähdyin suojatien eteen (enkä kiinnittänyt valoihin sen kummempaa huomiota, koska tuskinpa sieltä nyt kukaan päin punaisia oli suojatietä kävelemässä). Takana tuleva autoilija tottakai tööttäsi niin perkeleesti kun jumitin vihreillä.

Mites tilanteessa kuuluisi toimia? Tieliikennelain kohta:
"32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt 2.mom.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Tarkoittaako tämä sitä, että myös valoristeyksessä on pysähdyttävä vihreillä suojatien eteen jos vaikkapa toisen kaistan kääntyvä ajoneuvo on pysähdyksissä suojatien edessä odottamassa vastaantulevan liikenteen loppumista? En ainakaan aina itse ole näin tehnyt, nytkin lähinnä vahingossa. Miten on?
 
..Tarkoittaako tämä sitä, että myös valoristeyksessä on pysähdyttävä vihreillä suojatien eteen jos vaikkapa toisen kaistan kääntyvä ajoneuvo on pysähdyksissä suojatien edessä odottamassa vastaantulevan liikenteen loppumista? En ainakaan aina itse ole näin tehnyt, nytkin lähinnä vahingossa. Miten on?
Olen siinä käsityksessä, että ei tarvitse pysähtyä, jos vihreä valo palaa. Silloinhan jalankulkijoilla on punainen.
Sinänsähän tuo on ihan loogistakin, koska usein on niin, että esim. vieressä olevalla kääntyvien kaistalla on punainen ja suoraan menevillä vihreä - tällöinhän jokainen auto joutuisi pysähtymään ja liikenne olisi aika takkuista.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tarkoittaako tämä sitä, että myös valoristeyksessä on pysähdyttävä vihreillä suojatien eteen jos vaikkapa toisen kaistan kääntyvä ajoneuvo on pysähdyksissä suojatien edessä odottamassa vastaantulevan liikenteen loppumista? En ainakaan aina itse ole näin tehnyt, nytkin lähinnä vahingossa. Miten on?

No ei todellakaan tarkoita. Huoh. Tööttääjä on töötännyt oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No ei todellakaan tarkoita. Huoh. Tööttääjä on töötännyt oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Niinpä, mutta onko laissa virhe? Puhutaanko siellä valoista mitään tässä tapauksessa?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tööttääjä on töötännyt oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Äänimerkkiä tulee käsittääkseni käyttää ainoastaan varoittamaan muita liikenteessä olevia välittömästä vaaratilanteesta. Nimim. benicio ei vaaraa aiheuttanut, eli tööttääjä ei töötännyt oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Viime aikoina on tullut paljon ajeltua pidempiä maantiekeikkoja traktorilla töissä ja siinä näkee kyllä monen laista autoilijaa. Etenkin eräs päälle viisikymppinen mies harmaalla astralla hieman Orikedolta Maariaan päin tänä aamuna kymmenen aikaan, roikkui aikansa traktorin perässä tyyttäillen ja valoja vilkutellen, mutta eipä ollut paikkaa mihin väistää. Sitten tämä maantien kuningas sai neron leimauksen ja lähti ohittamaan juuri kun vastaan tuli farmari. Tuli varmaan äijälle hyvä mieli kun vastaan tuleva nainen vedätti farmarillaan melkein ojaan ja minä hyppäsin jarrulle. Näyttelipä mulkero vielä mulle keskaria eteen päästyään. Harmittaa vaan kun jäi rekkari kattomatta, oisin voinu soitella herralle ja jutella mukavia.
Onneksi noita kuitenkin näkee aika vähän, suurin osa odottaa sopivaa ohituskohtaa tai odottaa kunnes löydän jonkun levikkeen tai bussipysäkin mihin väistää. Jotkut vielä kohteliaasti heilauttavat kättä, kun ajan sivuun...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Äänimerkkiä tulee käsittääkseni käyttää ainoastaan varoittamaan muita liikenteessä olevia välittömästä vaaratilanteesta. Nimim. benicio ei vaaraa aiheuttanut, eli tööttääjä ei töötännyt oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Itse ainakin annan aina välittömän palautteen äänimerkillä liikenteessä törttöilijöille. Tilannetta tarkemmin tietämättä niin kyllähän tuo vihreille valoille pysähtyminen voi aiheuttaa vaaratilanteen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niinpä, mutta onko laissa virhe? Puhutaanko siellä valoista mitään tässä tapauksessa?
Puhutaanhan siellä.
Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. (Tieliikenneasetus 22 § 1 mom. 2 kohta.)
Poliisin vastaus aiheeseen

Tilanteen teoreettisuudesta en sitten rupea väittelemään. Eipä kyllä huvittaisi toisaalta keilata hitaasti liikkuvaa, joka on asianmukaisesti lähtenyt ylittämään tietä vihreillä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Päivää

1.) Espoon Bauhausin pihalta ulos tullessa ajetaan normaaliin X-risteykseen. Bauhausista tulevilla on STOP-merkki ja vastakkaisesta suunnasta tulevilla on pelkkä kolmio...
Meikä on miettinyt tässä risteyksessä juurikin samaa. Jos olen tulossa Bauhausilta ja kääntymässä Stop-merkin jälkeen oikealle niin eiköhän vaan kaikki vasemmalle kääntyvät artot änkeä eteeni. Ja jälleen kerran bussikuskit ovat pahimpia tunkeilijoita.

Meikä on siis ollut koko ajan oikeassa ja muut väärässä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tilannetta tarkemmin tietämättä...

Silloinhan sitä kannattaa töötätä vaikkapa vain varmuuden vuoksi, koska onhan se tärkeää että törttöilijä saa palautetta.

Omalla kohdallani tööttäys ei sikäli yllättänyt, että saattoihan takaatulija luulla että ajatuksissani pysähdyn valoihin luullen niitä punaisiksi. Tästä ei kuitenkaan ollut kysymys, sillä en kiinnittänyt koko valoihin huomiota, vaan toimin kuten valottomassa risteyksessä.

Eikä se lakikaan taida ottaa valoihin suoranaisesti kantaa (edes Leonin linkissä, huom. "tietyin varauksin"), joten toimin oikein! Tästä lähtien saan siis tööttäillä lähes aina kun ajan läpi tai odotan kääntymistä tällaisissa valoristeyksissä. Ja se tuntuu hyvältä. Mä koulutan niitä! Tööt.
 

passenger

Jäsen
Itsellä palaa hermot perässäroikkkujiin. Yleensä ajelen sellaista pientä "sallittua" ylinopeutta, en kaahaile enkä jarruttele liikennettä. En tiedä mitä ihmisryhmää nämä roikkujat ovat, saavatko he jotain nautintoa perässäroikkumisesta vai ovatko vaan niin saatanan tyhmiä etteivät käsitä sen vaarallisuutta. Yleensä koitan vähän nostaa nopeutta, jos vaikka jäisi sinne taakse omaan tilaansa, tai sitten hidastan ja annan tilaa ohitukselle... Niin Vittu eikö joku idiootti siellä ratin takana silti pidä sen puolitoista metriä siihen omaan takapuskuriin.
Tänään aamulla oli aivan järjetön sumu. Ajelin sellaista 70kmh-80kmh vauhtia ja aika hyvin hirvitti itseä jo sekin. Niin eikös niissäkin olosuhteissa sinne takapuskuriin liimaudu joku kiinni. Oli siinä varmaan sikäli mukava ajella ettei tarvinnut itse arvailla mihinpäin seuraava mutka kääntyy. Hetken kävi jo mielessä, että vedänkö liinat kiinni ja menen katsomaan minkä näköinen ulhu sieltä lasin läpi tuli. Ehkä mitätön juttu mutta yksi harvoista asioista, mikä saa kyllä sapen täällä kiehumaan...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Silloinhan sitä kannattaa töötätä vaikkapa vain varmuuden vuoksi, koska onhan se tärkeää että törttöilijä saa palautetta.
Totta.

Omalla kohdallani tööttäys ei sikäli yllättänyt, että saattoihan takaatulija luulla että ajatuksissani pysähdyn valoihin luullen niitä punaisiksi. Tästä ei kuitenkaan ollut kysymys, sillä en kiinnittänyt koko valoihin huomiota, vaan toimin kuten valottomassa risteyksessä.
Kiitä onneasi, että takana tullut tööttäsi. Varmaan vähän herätteli. Valitettavasti et ole ainut, joka ei esimerkiksi huomaa liikennevaloja lainkaan.

Eikä se lakikaan taida ottaa valoihin suoranaisesti kantaa (edes Leonin linkissä, huom. "tietyin varauksin"), joten toimin oikein! Tästä lähtien saan siis tööttäillä lähes aina kun ajan läpi tai odotan kääntymistä tällaisissa valoristeyksissä. Ja se tuntuu hyvältä. Mä koulutan niitä! Tööt.
Teeppä se. Voin vain kuvitella miten hyvältä sinusta tuntuu.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän sitä aina kannattaa vähän varuillaan olla, jos joku on pysähtynyt ilman näkyvää syytä suojatien eteen, vaikka vihreä valo palaisikin. Voihan sieltä olla köpöttelemässä vaikka joku rollaattorimummo tai muuta. Kokonaan pysähtyminen voi olla tietysti liioittelua.

Ei tästä ole kauaakaan, kun itse ajelin oikeanpuoleista kaistaa ja hieman edelläni ajoi vasemmalla kaistalla joku isompi auto, enkä siksi nähnyt tien vasemmalle laidalle. Ihmettelin sitten, että miksi se rupeaa jarruttelemaan, vaikka vihreä palaa, eikä ole sellaisella kaistalla, mistä saisi kääntyä mihinkään. Itsekin sitten varmuuden vuoksi hiljensin vauhtia, eikä aikaakaan, kun joku bussiin juokseva sankaritar säntää punaisia päin sieltä vasemmalta. Luultavasti olisi ottanut komean ilmalenno, jos en olisi hiljentänyt.

Väistämisvelvollisuuksista tasa-arvoisessa risteyksessä noin yleisesti ottaen on mietityttänyt, että onko mitään yleistä sääntöä siihen, jos kolme autoa jää "lukkotilanteeseen", jossa jokasen pitäisi väistää yhtä, mutta on toiseen nähden etuajo-oikeutettu? Tuossa kotinurkilla on yksi länsi-itä-etelä-risteys, jossa varsin usein tulee motti, kun lännestä tuleva on jatkamassa suoraan, idästä tuleva kääntymässä etelään ja etelästä tuleva länteen. Noin maalaisjärjellä ajatellen voisi ajatella, että suoraan ajava menee ensin ja kahdella muulla onkin sitten normaalitilanne. Vai onko muuta sääntöä kuin "rohkein ensin"?
 
Itänaapurit aiheuttaa aikamoista vitutusta lähes aina kun sellainen eteen sattuu. Tai ylipäätään lähettyville. Tällä viikolla vaihteeksi liikennevaloissa meinasi palaa hermot. Ja oikeastaan paloikin. Ne kun ei tajua että sinne oikealle voi kääntyä, vaikka se nuolivalo ei palakaan, vaan pelkästään se "pyöreä" vihreä. Siis kun siinä on ne molemmat ja yleensä se nuolivalo palaa hetken ennenkuin varsinainen vihreä syttyy. Siinä sitten igorit odottelee että se nuolivalo syttyy, vaikka vihreä palaakin. Samalla tukkien koko liikenteen, koska samalta kaistalta pääsee myös suoraan. Ja mitään ei tietysti tajuta, vaikka siellä takana soitat sumutorvea. Tai kun ne päättääkin kääntyä, vaikka kyseinen kaista on tarkoitettu suoraan meneville tai toiseen suuntaan kääntyville. Niistä suomalaisten kiilaamisista tai muista järjettömistä ohituksista ei jaksa jokaisesta täällä mainita, kun niitä tulee niin paljon päivittäin. Luulisi että 3-4 sekuntia riittää reakoimaan siihen että bussi lähtee pysäkiltä. Mutta ei, painetaan vaan kaasua ja ohi vedetään vastakkaista kaistaa käyttäen ja urpoimmat kääntyvät oikealle risteyksestä heti ohituksen jälkeen. Paljonkohan aikaa siinäkin voittivat. Tai kuinka paljon se pippeli siitä kasvoi kun sai ohitettua ison auton. Pari päivää sitten lähdettiin samaan aikaan toisen bussin kanssa pysäkiltä. Joku valopää tulee vauhdilla takaa (aikaa kyllä olisi ollut hiljentää) ja koittaa ohittaa minut. Mutta siinä minun edellä oli tuo toinenkin bussi ja kuten arvata saattaa niin en päästänyt sitä meidän väliin. Joten joutui henkilöauto hiljentämään aika rajusti kun risteys oli melkein siinä edessä ja vastaan tuli auto.
Tällä viikolla pahimmat sydämen tykytykset aiheutti eräs pikkupoika. Käveli rauhallisesti tien laidassa pyörätiellä ja minä tuli punaisiin valoihin. Auto oli jo melkein pysähtynyt, kun tämä poika meinasi hypätä tielle (ei suojatien kohdalla) Onneksi huomasi viime tipassa että auto on siinä tulossa, kun ei siinä mitään olisi ehtinyt tehdä, kun muutenkin jo jarrutin. Vauhtihan oli hiljainen (n. 10-20km/h) mutta sekin on ihan tarpeeksi kun kyseessä on iso auto.
 

dimmu

Jäsen
.... Ja jälleen kerran bussikuskit ovat pahimpia tunkeilijoita....

En malta odottaa, että palstan eräs nimimerkki tulee kommentoimaan miten ihmiset käyttäytyvät bussikuskeja kohtaan... =)

Viikko pari sitten ajoin Hartwall-areenan vieressä liikenneympyrässä, kävi erittäin lähellä ketjukolari, kiitos isolla Mercedeksellä ajavalle taksikuskille. Olin itse jo ympyrässä ajamassa, yhtäkkiä taksi tuli suoraan eteen, jarrut lukkoon, autoni nokka ehkä 20cm päässä taksin kyljestä, takana oleva auto valehtelematta 10cm päässä minusta. Kiitos vaan, jäi yksi sydämen lyönti väliin.
 
En malta odottaa, että palstan eräs nimimerkki tulee kommentoimaan miten ihmiset käyttäytyvät bussikuskeja kohtaan... =)

Hah, ehdinpäs! Vaikka en kyseistä viestiä kommentoinutkaan. Kerrotaan nyt sitten teidän mieliksi juttu vittumaisista bussikuskeista. Eräs pentele kiilasi meikäläisen eteen pysäkiltä lähtiessään. Ei laittanut vilkkua vasta kuin liikkeelle lähtiessään. En ehtinyt huomata kuka prkl oli tuo työkaveri. Tuo onkin sitten ainut tapaus mitä on tullut, olen sitten liikkunut omalla autolla tai firman. Toinen vittumainen kuski löytyy myös, mutta sen takia ettei se morjesta minua. Siihen tosin löytyy henk. koht. syy, jota minä en ainakaan ymmärrä, mutta meitä on moneen junaan. Vittumaisia rekkakuskejakin kohtaa. Oho, onkohan ammattikuskitkin vaan ihmisiä? Minäkin olen mokannut liikenteessä, mutta mitäs perkele pistää 10 tunnin päiviä 9 tuntia edellisen vuoron päättymisen jälkeen.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Mutta siinä minun edellä oli tuo toinenkin bussi ja kuten arvata saattaa niin en päästänyt sitä meidän väliin.

Juu, ymmärrän kyllä, että sitä dösää ajaessa varmasti alkaa kiehumaan. Mutta ei Pikkukatti ainakaan bussikuskien mainetta paranna tippaakaan. Tämäkin siitä hyvänä esimerkkinä. Miksi et olisi voinut päästää kyseistä autoa väliinne jos sillä olisi estetty vaaratilanne? Vaikka autoilija nyt käyttäytyikin mulkusti. Tai voihan olla, että siellä oli vain kokematon kuski, kuka teki arviointivirheen.
 

dimmu

Jäsen
Hah, ehdinpäs!...

Ei pahalla. =)

Annan tästä sitten ruusuja yhdelle bussikuskille, jonka kyydissä tulee usein kuljettua. Vaikka kaverista välillä näkee, että kaverilla on huono päivä ja ei kiinnostaisi ajaa bussia, hän on aina kohtelias. Eli tervehtii, teitittelee kaikkia asiakkaita, ei lähde liikkeelle ennen kuin kaikki ovat päässeet istumaan, toivottaa hyvät päivän jatkot jne. Itselle ainakin tulee hyvä mieli pois lähtiessä, kun saa erilaista palvelua mihin on tottunut. Kerran jopa sanoinkin hänelle tästä, että mukava että kerrankin bussikuski on iloinen ja reipas.

Eli välillä ne bussikuskitkin ovat ihmisiä. =)
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Juu, ymmärrän kyllä, että sitä dösää ajaessa varmasti alkaa kiehumaan. Mutta ei Pikkukatti ainakaan bussikuskien mainetta paranna tippaakaan. Tämäkin siitä hyvänä esimerkkinä. Miksi et olisi voinut päästää kyseistä autoa väliinne jos sillä olisi estetty vaaratilanne? Vaikka autoilija nyt käyttäytyikin mulkusti. Tai voihan olla, että siellä oli vain kokematon kuski, kuka teki arviointivirheen.
Minä ihmeen esimerkkinä? Miten ihmeessä bussikuskien maineeseen liittyy se, että olettaa autoilijoiden noudattavan liikennesääntöjä? Eli tässä tapauksessa väistävän pysäkiltä lähtevää bussia. Olitko kenties itse tuo edelle yrittänyt idiootti?
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
En ollut itse tämä kyseinen autoilija. Tuosta Pikkukatin tilanteesta saa vain sellaisen kuvan, että Pikkukatti kosti autoilijan käytöksen eikä päästänyt kyseistä autoa bussien väliin. Vaikka autoilija tekikin virheen ja ajoi mulkusti, niin liikenne ei ole mielestäni tuollaista sodankäyntiä ja kostamista: "tässä sulle takaisin, hemmetin mulkku hähäh".

Ainakin Helsingissä ja Espoossa dösäkuskit käyttäytyvät liikenteessä huonommin, kuin jopa taksikuskit. Ei siihen ammattiin kannata mennä jos vituttaa joka päivä ja naama on norsunvitulla jatkuvasti. Tottahan toki iloisiakin bussikuskeja on, mutta hemmetin harvassa. Itseasiassa mielestäni ulkomaalaiset käyttäytyvät kaikista parhaiten ja tajuavat senkin, että tehtävään kuuluu myös asiakaspalvelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös