Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 163
  • 13 118

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Murmeli kirjoitti:
40:n rajoitusalueet ovat usein mm. sellaisia, joilla liikkuu lapsia. Aamukahdeksalta tällaisella alueella lapset voivat kulkea esim. koulumatkalla. 62 km/h 40:n alueella on 55%:n ylinopeus. Vastaa 124 km/h 80:n alueella tai 155 km/h 100:n alueella.

Se ei todellakaan ole mikään pikkujuttu.

40 rajoitusalueilla vähän kovempaa ajaminen esim. keskellä yötä ei liity lapsiin tai liikenteen vaarantamiseen mitenkään.
Sitä paitsi ainakin täällä Helsingissä täysin turhia 40 alueita on pilvinpimein. Tämän on myös moni poliisi todennut. Useimmilla näistä liikennevirtakin ajaa about 55 km/h.
Sakotus on mielestäni aiheellista, kun aiheutetaan vaaraa jne, mutta liikkuvan partion sakottamisoperaatiot esim juuri keskellä kesäyötä tuollaisilla ylinopeuksilla on pelkkää perseilyä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mr.X kirjoitti:
40 rajoitusalueilla vähän kovempaa ajaminen esim. keskellä yötä ei liity lapsiin tai liikenteen vaarantamiseen mitenkään.
Sitä paitsi ainakin täällä Helsingissä täysin turhia 40 alueita on pilvinpimein. Tämän on myös moni poliisi todennut. Useimmilla näistä liikennevirtakin ajaa about 55 km/h.
Sakotus on mielestäni aiheellista, kun aiheutetaan vaaraa jne, mutta liikkuvan partion sakottamisoperaatiot esim juuri keskellä kesäyötä tuollaisilla ylinopeuksilla on pelkkää perseilyä.
Ymmärrän pointin mutta nyt ei ollut kyse yöllisestä "kaahailusta". Tekijä ilmoitti ajaneensa klo 8:n aikaan tuon toisen ylinopeutensa. Sunnuntaiaamuna, joten koulua ei ollut. Lahdenkatu näyttää olevan keskellä asutusta, joten varovaisuutta pitäisi mielestäni olla sunnuntaiaamuna klo 8:kin aikaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Murmeli kirjoitti:
Ymmärrän pointin mutta nyt ei ollut kyse yöllisestä "kaahailusta". Tekijä ilmoitti ajaneensa klo 8:n aikaan tuon toisen ylinopeutensa. Sunnuntaiaamuna, joten koulua ei ollut. Lahdenkatu näyttää olevan keskellä asutusta, joten varovaisuutta pitäisi mielestäni olla sunnuntaiaamuna klo 8:kin aikaan.

En halua nussia pilkkua millään muotoa mutta minusta sunnuntaina aamuna kahdeksalta 40 km/h alueella ajaminen 62 km/h* ylinopeutta ei tunnu minusta kovinkaan suurelta ylinopeudelta tuohon aikaan, täällä (Kerava kyseessä) liikkeessä ei ole oikeastaan kukaan jollei lukuun lasketa yhtä tai kahta koiran ulkoiluttajaa.

Ymmärrän sen jos arkisin noudatetaan ehdottomasti nopeusrajoituksia mutta viikonloppuisin tai öisin jolloin liikennettä on huomattavasti vähemmin, en näe suurta vahinkoa siinä jos joku nyt (minun mittapuuni mukaan) lievää ylinopeutta päästelee.

nimim. 150km/h 120 km/h alueella ajava.

*: täällä ajetaan säännöllisesti 30 km/h alueella vähintäänkin 50 km/h, voidaan siis miettiä mikä merkitys noilla nopeusrajoituksillakin on, onko järkeä laittaa ns. alinopeunrajoutuksia laisinkaan jos niitä ei kukaan noudata.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
vlad kirjoitti:
*: täällä ajetaan säännöllisesti 30 km/h alueella vähintäänkin 50 km/h, voidaan siis miettiä mikä merkitys noilla nopeusrajoituksillakin on, onko järkeä laittaa ns. alinopeunrajoutuksia laisinkaan jos niitä ei kukaan noudata.

Toisaalta jos 30km/h nopeusrajoitus nostettaisiin 50km/h, niin silloin rajoituksen alueella ei enää ajeltaisi viittäkymppiä vaan kuutta- seitsemääkymppiä.

Tietysti voi väittää, että tuollakin herralla käynyt paskamainen flaksi. Itse kuitenkin katsoisin ihan ensimmäisenä peiliin, jos vuoden aikana kerkeää kolmet sakot kerätä. Ei sitä kaasupoljinta se paha poliisisetä ole painanut. Itseäni tuommoinen julkinen itkeminen lähinnä naurattaa ja kertoo jotain miehen asenteesta liikenteessä.
 

Ender00

Jäsen
Mikä siinä on, että kun olet matkalla jonnekin ja ajat jonkun maalaispitäjän läpi valtatietä, jossa 80 tai 100 km/h-rajoitus niin nämä maajussit/maajussittaret kääntyvät sivuteiltään suoraan eteen, jolloin joudut lähes hätäjarruttelemaan, sitten köröttelevät kilometrin pari jotain 50 km/h ja kääntyvät taas jollekin sivutielle.

Taas Ähtärin paikkeilla nosti tuollainen vidupää verenpainetta...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Designer kirjoitti:
Ei välttämättä suoranaisesti lapsiin, mutta jollain tavoin ehkä liikenteen vaarantamiseen. Riippuen siitä laskeeko kävelijät mukaan liikenteeseen. Ei muuten ole mitenkään tavatonta, että lapsia on jo aamukahdeksalta ulkona.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/tormaysnopeus_ja_jalankulkija.php

Jos luit mun tekstin, niin keskellä yötä on mielestäni vähän eri asia kuin aamukahdeksalta, jolloin on täysi tohina päällä. Mutta saivartelkaa vaan kaikki minkä jaksatte. Jokainen tyhmäkin tampio voisi tajuta sen, että kellonaikaan 00-06 yöllä liikenne näyttää ja on vähän erihenkistä kuin päivällä.
Ja 40 alue ei ylipäänsä tarkoita välttämättä sitä, että kävelijöitä ja lapsia kulkisi erityisesti kyseisellä alueella.
 

Jotun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, SJ Sharks, Joe Thornton
Kiitos sinulle, joka jouluaatto-aamuna monotit Mazdani lokasuojan uuteen uskoon euran S-marketin parkkiksella. Jos ajat mondeosi ruutuun päin helvettiä niin kestä sitten se, että voi olla ahdasta. Itse mahduin kyllä autosta ulos ilman ongelmia. No, eipä mitään, poliisia on informoitu asian tiimoilta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mr.X kirjoitti:
Ja 40 alue ei ylipäänsä tarkoita välttämättä sitä, että kävelijöitä ja lapsia kulkisi erityisesti kyseisellä alueella.

40-alue tarkoittaa sitä, että siinä saa ajella max. 40 km/h riippumatta vuorokaudenajasta. Eivät lait muutenkaan ole mitään suosituksia, joista voi itse oman harkintansa mukaan valita ne, joita haluaa noudattaa. Ei yksilö voi asetttaa itseään lakeja säätävän elimen yläpuolelle, vaikka jonkun tietyn lain noudattaminen ei juuri nappaisikaan.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eräs korkea-arvoinen liikenneasioista poliisin puolelta päättävä mies totesi taannoin mielestäni osuvasti, että jos jollain nopeusrajoitusalueella 70-80% tavallisesta liikennevirrastakin ajaa noin 10-15km/h ylinopeutta juuri 40 ja 50 alueilla, voidaan aiheellisesti miettiä, että ovatko väärässä autoilijat vai kyseisen nopeusrajoituksen kyseiselle tieosuudelle määränneet ihmiset.

Ja kukaan ei nyt ole nostamassa nopeusrajoituksia esim. koulujen ja päiväkotien tai lasten koulureittien lähellä, saatika alueilla, joilla liikkuu paljon jalankulkijoita hankalasti autojen "seassa".
Kysymys on lähinnä maalaisjärjen käytöstä etenkin niissä tilanteissa, joissa ei liikennettä vaaranneta parinkympin ylityksillä yhtään juuri esimerkiksi keskellä yötä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vlad kirjoitti:
*: täällä ajetaan säännöllisesti 30 km/h alueella vähintäänkin 50 km/h, voidaan siis miettiä mikä merkitys noilla nopeusrajoituksillakin on, onko järkeä laittaa ns. alinopeunrajoutuksia laisinkaan jos niitä ei kukaan noudata.

Niin täälläkin, jos tiet ei olisi miinoitettu hidastetöyssyillä.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Snakster kirjoitti:
40-alue tarkoittaa sitä, että siinä saa ajella max. 40 km/h riippumatta vuorokaudenajasta.

Oletko vilkaissut peruutuspeiliin ajaessasi tuolla liikenteessä. Mahtaa olla kivaa ajaa, kun koko ajan on joku perseessä roikkumassa. Mistäköhän se kertoo? Varmaan siitä, että kukaan takana olevista ei kunnioita lakia ja asetuksia.

Väitätkö todella kirkkain silmin, että liikennevirtakin pitäisi sakottaa jokaista autoa myöten, kun se ajaa yleensä 40 alueella noin 50km/h? Miksiköhän poliisikaan ei reagoi kympin ylinopeuksiin millään nopeusrajoitusalueella?
Oletko kuullut, että jopa päättäjätkin huomioivat rajoituksia säätäessään jo sen, että liikennevirta (eli suurin osa autoilijoista) ajaa rajoituksesta riippumatta 5-10 km/h ekstraa. Ja että tuollaisista ylinopeuksista poliisilla on erikseen ohje olla sakottamatta.

Taidat kuulua niihin pilkunnussijoihin, jotka ei osaa käyttää lainkaan omaa järkeä tuolla ulkona. Joille asiat on aina mustia tai valkoisia, eikä ikinä mitään siltä väliltä. Joille huumeiden vaarallisuus tai vaarattomuuskin on lakipykälistä kiinni (anteeksi kärjistys).
Onneksi olkoon, jos ajelet tuolla esim. kesäyönä kolmelta tasan 40 km/h jotain Mechelininkatua. Enkä nyt todellakaan tarkoita, että öisin ei ole rajoituksia tms, mutta kyllä yöliikenne on vähän eri juttu kuin päiväliikenne.
Tervemenoa tutustumaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mr.X kirjoitti:
Jos luit mun tekstin, niin keskellä yötä on mielestäni vähän eri asia kuin aamukahdeksalta, jolloin on täysi tohina päällä. Mutta saivartelkaa vaan kaikki minkä jaksatte.
Luin joo. Tosin jos pidetään keskustelun pohjana tuota linkitettyä artikkelia, jossa joku huutaa omaa liikenteenlukutaidottomuuttaan, niin puheet yöllä ajetusta ylinopeudesta vaikuttavat - noh, saivartelulta Olen ajanut myös tärkeänä pitämänäsi kello 00-06 välisenä aikana ja nähnyt niin muita autoja kuin jalankulkijoitakin liikkeellä. On myös mahdollista, että noiden kyseisten tuntien aikana on joskus tapahtunut joitain onnettomuuksia (ei tosin minulle, vielä). Mahdollisesti jopa jalankulkijoiden yliajoja. Onkohan niissäkin joku käyttänyt maalaisjärkeään?

Lisätään vielä kommentti tuohon artikkeliin. Kukahan sitä kaasua painoi? Turhaan rutisee.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mr.X kirjoitti:
Väitätkö todella kirkkain silmin, että liikennevirtakin pitäisi sakottaa jokaista autoa myöten, kun se ajaa yleensä 40 alueella noin 50km/h? Miksiköhän poliisikaan ei reagoi kympin ylinopeuksiin millään nopeusrajoitusalueella?
Oletko kuullut, että jopa päättäjätkin huomioivat rajoituksia säätäessään jo sen, että liikennevirta (eli suurin osa autoilijoista) ajaa rajoituksesta riippumatta 5-10 km/h ekstraa. Ja että tuollaisista ylinopeuksista poliisilla on erikseen ohje olla sakottamatta.
Snaksterin kanssa siinä määrin samaa mieltä että lait ja asetukset on kirjoihin kirjattu ja jos niiden rikkomisesta saa rangaistuksen niin on siitä silloin mielestäni aika turha syyttää ketään muuta kuin itseään. Ja se 5-10 kmh ekstraa on ehkä vähän eri asia kuin tuo keskustelun aloittanut 62 kmh 40:n alueella, ihan sama mitä kello on ollut.

Aina tietenkin pelisilmää saa ja pitää käyttää mutta se nyt on vaan niin että jos tulee erimielisyyksiä niin poliisin pelisilmä on yleensä se joka ratkaisee, ei yksityisautoilijan.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Designer kirjoitti:
Luin joo. Tosin jos pidetään keskustelun pohjana tuota linkitettyä artikkelia, jossa joku huutaa omaa liikenteenlukutaidottomuuttaan, niin puheet yöllä ajetusta ylinopeudesta vaikuttavat - noh, saivartelulta Olen ajanut myös tärkeänä pitämänäsi kello 00-06 välisenä aikana ja nähnyt niin muita autoja kuin jalankulkijoitakin liikkeellä. On myös mahdollista, että noiden kyseisten tuntien aikana on joskus tapahtunut joitain onnettomuuksia (ei tosin minulle, vielä). Mahdollisesti jopa jalankulkijoiden yliajoja. Onkohan niissäkin joku käyttänyt maalaisjärkeään?

Lisätään vielä kommentti tuohon artikkeliin. Kukahan sitä kaasua painoi? Turhaan rutisee.

Yöajaminen ei ole itselleni erityisen tärkeää/lähellä sydäntä, vaikka siltä on saattanut vaikuttaakin. Se vain tuli esiin jotain kautta, en enää muista mistä.

Tarkoitan lähinnä maalaisjärjen käytön kannalta sitä, että yöllä voi lähtökohtaisesti ajaa sopivilla tieosuuksilla snadisti reippaammin kuin päivällä. Toki löytyy näitä sankareita, jotka ovat käyttävinään maalaisjärkeä ja keilaavat yli satasen kaupunkinopeuksilla kaiken eteen osuvan. Ja ne on älypääporukka erikseen.
En itse todellakaan tarkoita mitään posketonta ylinopeutta, vaan pientä eroa päivänopeuksiin. Piste.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vintsukka kirjoitti:
Snaksterin kanssa siinä määrin samaa mieltä että lait ja asetukset on kirjoihin kirjattu ja jos niiden rikkomisesta saa rangaistuksen niin on siitä silloin mielestäni aika turha syyttää ketään muuta kuin itseään. Ja se 5-10 kmh ekstraa on ehkä vähän eri asia kuin tuo keskustelun aloittanut 62 kmh 40:n alueella, ihan sama mitä kello on ollut.

Esitit vaan asian huomattavasti fiksummin kuin Snakster. Pitkälle samaa mieltä kanssasi.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mr.X kirjoitti:
Miksiköhän poliisikaan ei reagoi kympin ylinopeuksiin millään nopeusrajoitusalueella?
Oletko kuullut, että jopa päättäjätkin huomioivat rajoituksia säätäessään jo sen, että liikennevirta (eli suurin osa autoilijoista) ajaa rajoituksesta riippumatta 5-10 km/h ekstraa. Ja että tuollaisista ylinopeuksista poliisilla on erikseen ohje olla sakottamatta.

Siksi poliisi ei näihin reagoi, koska sillä ei ole resursseja puuttua pienimpiin ylinopeuksiin ja siksi on tämä "ohje", jonka olemassaolon poliisi julkisuudessa luonnollisestikin kiistää. Mutta automaattisen kameravalvonnan yleistyessä ja kehittyessä näihinkin nopeudenylityksiin tultaneen puuttumaan.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Wagner kirjoitti:
Mutta automaattisen kameravalvonnan yleistyessä ja kehittyessä näihinkin nopeudenylityksiin tultaneen puuttumaan.

Tuo automaattinen kameravalvonta on muuten mielenkiintoinen juttu. Kun on tuttu reitti ja tietää missä kamerat sijaitsee, niin periatteessahan nuo kameroiden väliset osuudet voi paahtaa vaikka neljääsataa jos huvittaa. Harvemmin ne poliisit siellä kameravalvotuilla osuuksilla luuhaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Shejbal kirjoitti:
Tuo automaattinen kameravalvonta on muuten mielenkiintoinen juttu. Kun on tuttu reitti ja tietää missä kamerat sijaitsee, niin periatteessahan nuo kameroiden väliset osuudet voi paahtaa vaikka neljääsataa jos huvittaa. Harvemmin ne poliisit siellä kameravalvotuilla osuuksilla luuhaa.

Helsingin seudullahan on näitä liikkuvia yksiköitä, joilla voidaan liikennevirrastakin poimia ylinopeutta ja/tai linja-autokaistaa ajavia ilman, että pitää liikennettä jumittaa. Kameran muistikortti taitaa olla aika nopeasti täysi ja sitten vain konttorille kirjeitä kirjoittamaan.
Tällä systeemillä voidaan sakottaa huomattavasti isompaa määrää ja huomattavasti pienemmistä nopeuden ylityksistä.
 

Rocco

Jäsen
Shejbal kirjoitti:
Tuo automaattinen kameravalvonta on muuten mielenkiintoinen juttu. Kun on tuttu reitti ja tietää missä kamerat sijaitsee, niin periatteessahan nuo kameroiden väliset osuudet voi paahtaa vaikka neljääsataa jos huvittaa. Harvemmin ne poliisit siellä kameravalvotuilla osuuksilla luuhaa.
Ideahan on se että kameroilla saadaan nopeudet alas juuri niissä paikoissa missä on korkeat onnettomuusriskit, eli risteykset, koulujen läheisyydet, pienet taajamat yms. Jollakin autiolla metsäpätkällä ei ole niinkään merkitystä kameralla, koska siellä on riskit todella paljon pienemmät. Ja kyllä niitä tutkia on myös kameravalvonnan kohdilla..
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Wagner kirjoitti:
Siksi poliisi ei näihin reagoi, koska sillä ei ole resursseja puuttua pienimpiin ylinopeuksiin ja siksi on tämä "ohje", jonka olemassaolon poliisi julkisuudessa luonnollisestikin kiistää. Mutta automaattisen kameravalvonnan yleistyessä ja kehittyessä näihinkin nopeudenylityksiin tultaneen puuttumaan.

Eikös nämä kameratkin räpsäytä vain 15km/h (ja sitä ylittävistä) ylinopeuksista? Jostakin olen kuullut tämmöstä. Ajelen ainakin itse juuri tätä 5-10km/h ylinopeutta myös näiden kameroiden kohdalla, eikä ole ainakaan vielä räpsähtänyt.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
emest kirjoitti:
Eikös nämä kameratkin räpsäytä vain 15km/h (ja sitä ylittävistä) ylinopeuksista? Jostakin olen kuullut tämmöstä. Ajelen ainakin itse juuri tätä 5-10km/h ylinopeutta myös näiden kameroiden kohdalla, eikä ole ainakaan vielä räpsähtänyt.

Kameravalvonnassa taitaa olla perinteisemmästä nopeusvalvonnasta tuttu ~10 km/h:n toleranssi. En ole kuullut keltään, kuinka pienistä nopeudenylityksistä sakkoja on lähetelty ja itsekään en ole vielä onnistunut sakkoa saamaan, vaikka yleensä 0-10 km/h -ylinopeutta tolppien kohdilla ajelen. Automaattinen kameravalvonta tuottaa nykyisellään sen verran manuaalista työtä, ettei silläkään kannata ihan pienimpiin ylinopeuksiin puuttua. Tulevaisuudessa, kun sakotusjärjestelmä saadaan entistä automaattisemmaksi, niin sakotusraja luultavasti alenee.
 

scholl

Jäsen
Mauri Salo - entinen TM:n päätoimittaja - kirjoitti mielestäni jossakin lehdessä ansiokkaasti siitä, että tuossa kameravalvonnassa jää se poliisin valistustehtävä pois. Poliisin antaessa sakon henkilökohtaisesti kuljettaja voi olla jälkeenpäin paljon paremmalla mielillä ja tietää, mistä tuo on tullut kuin jos vertaa siihen, että saa kuukausia myöhemmin postitse muistutuksen. Enkä sano näin mielistelläkseni Saloa. Samanlainen toimittajanplanttu hän on ollut kuin muutkin suomalaiset kollegansa eli keskittynyt lähinnä urputtamaan siitä, että kuinka kalliita autot ovat ja kuinka hänellä ei ole varaa.

Toinen erittäin masentava puoli kameravalvonnassa on se, että poliisin kanssa asioidessa tahattomuus sentään voi johtaa siihen, että pääsee varoituksella. Itse esim. tulin viime su/ma yönä Helsinkiin päin ja vedin sitä turruttavaa 80 km/h talvinopeusrajoitusta cruise päällä ja vaikka näin Pickalan kohdalla 60 km/h liikennemerkin niin aivoni tajusivat sen vasta sen jälkeen kun kameratolppa oli jo tullut ohitetuksi. Nyt siinä ilmeisesti ei ollut kameraa, mutta joka tapauksessa noin kävi.

Muutenkin talvinopeusrajoitukset + kameravalvonta ovat typerintä, mitä ihminen on vuosikymmeniin keksinyt. Nyt varsinkin, kun 80km/h talvinopeudet on laajennettu kauttaaltaan esim. 51 tielle. Olisi kiva tietää, että montako vrk Helsingin ja Hangon välillä on talvikelit. Ne lasketaan todennäköisesti yhden käden sormilla ja silti pitää laittaa tuo 80 km/h virkamiehen viagrana. Sanoisin, että se on erittäin vaarallista. Yleensähän kuljettajat ovat tarkkaavaisia, kun katsovat liikennemerkkejä ja kun tulee suorempia osuuksia, missä on 100km/h niin lisäävät nopeutta ja kun tulee taas risteysalueita tai mutkaisempia pätkiä niin hiljentävät, kun on 80 km/h. Nyt on 80 km/h koko matkan ja loistavat olosuhteet niin siinä meinaa ihan oikeasti nukahtaa joka kerta, vaikka lähtiessä olisi ollut kuinka pirteä. Vauhti on niin hiljainen ja kierrokset alhaalla, että sitä luulee, ettei moottori käy lainkaan.

Ohituksista ei viitsi edes puhua, mutta sekin toiminta on kameravalvonta-alueilla aika uskomatonta. Porukka ei uskalla laittaa monoa tiskiin niin silloin tekevät niin hitaasti ohitukset, että vastaantulijoille tulee usein aika henkeäsalpaavat tunnelmat, vaikka rako olisi sinänsä ollut riittävän pitkä. Itse otan kyllä mielummin vaikka sakot ja laitan kaasun pohjaan ohittaessa hankkien siis hetkellisesti vähintäänkin 120 km/h nopeuden, jotta pääsen omalle kaistalle nopeasti ja turvallisesti kuin jään odottelemaan vastaantulijoiden kaistalle matelemalla mahdollista vastaantulijaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Jermu kirjoitti:
"kiilaa 2m rakoon". Ziisus. Jos ei ollut ohituskieltoaluetta, niin kumpikohan tuossa teki väärin: se joka ohitti, vai se, joka ajoi 2 m päässä edessäolevan takapuskurista?

Tämä on jo vanhaa juttua, mutta meinaatko ettei Helsingissä autot matele suht tiiviissä paketissa ruuhka-aikana? On teillä kyllä helppoa...

(asuinpaikka arvelu suosikkijoukkueen perusteella...)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös