Mauri Salo - entinen TM:n päätoimittaja - kirjoitti mielestäni jossakin lehdessä ansiokkaasti siitä, että tuossa kameravalvonnassa jää se poliisin valistustehtävä pois. Poliisin antaessa sakon henkilökohtaisesti kuljettaja voi olla jälkeenpäin paljon paremmalla mielillä ja tietää, mistä tuo on tullut kuin jos vertaa siihen, että saa kuukausia myöhemmin postitse muistutuksen. Enkä sano näin mielistelläkseni Saloa. Samanlainen toimittajanplanttu hän on ollut kuin muutkin suomalaiset kollegansa eli keskittynyt lähinnä urputtamaan siitä, että kuinka kalliita autot ovat ja kuinka hänellä ei ole varaa.
Toinen erittäin masentava puoli kameravalvonnassa on se, että poliisin kanssa asioidessa tahattomuus sentään voi johtaa siihen, että pääsee varoituksella. Itse esim. tulin viime su/ma yönä Helsinkiin päin ja vedin sitä turruttavaa 80 km/h talvinopeusrajoitusta cruise päällä ja vaikka näin Pickalan kohdalla 60 km/h liikennemerkin niin aivoni tajusivat sen vasta sen jälkeen kun kameratolppa oli jo tullut ohitetuksi. Nyt siinä ilmeisesti ei ollut kameraa, mutta joka tapauksessa noin kävi.
Muutenkin talvinopeusrajoitukset + kameravalvonta ovat typerintä, mitä ihminen on vuosikymmeniin keksinyt. Nyt varsinkin, kun 80km/h talvinopeudet on laajennettu kauttaaltaan esim. 51 tielle. Olisi kiva tietää, että montako vrk Helsingin ja Hangon välillä on talvikelit. Ne lasketaan todennäköisesti yhden käden sormilla ja silti pitää laittaa tuo 80 km/h virkamiehen viagrana. Sanoisin, että se on erittäin vaarallista. Yleensähän kuljettajat ovat tarkkaavaisia, kun katsovat liikennemerkkejä ja kun tulee suorempia osuuksia, missä on 100km/h niin lisäävät nopeutta ja kun tulee taas risteysalueita tai mutkaisempia pätkiä niin hiljentävät, kun on 80 km/h. Nyt on 80 km/h koko matkan ja loistavat olosuhteet niin siinä meinaa ihan oikeasti nukahtaa joka kerta, vaikka lähtiessä olisi ollut kuinka pirteä. Vauhti on niin hiljainen ja kierrokset alhaalla, että sitä luulee, ettei moottori käy lainkaan.
Ohituksista ei viitsi edes puhua, mutta sekin toiminta on kameravalvonta-alueilla aika uskomatonta. Porukka ei uskalla laittaa monoa tiskiin niin silloin tekevät niin hitaasti ohitukset, että vastaantulijoille tulee usein aika henkeäsalpaavat tunnelmat, vaikka rako olisi sinänsä ollut riittävän pitkä. Itse otan kyllä mielummin vaikka sakot ja laitan kaasun pohjaan ohittaessa hankkien siis hetkellisesti vähintäänkin 120 km/h nopeuden, jotta pääsen omalle kaistalle nopeasti ja turvallisesti kuin jään odottelemaan vastaantulijoiden kaistalle matelemalla mahdollista vastaantulijaa.