Sacho kirjoitti:
Herra terveysjalkine ei taida olla tietoinen siitä että nykyisen verotuskäytännön voimassa ollessa rahvaalla ei aina ole varaa hankkia uusinta turvallisuustestien voittajaa alleen kun on lähdössä maantielle.
Verottaja voikin miettiä sitä, että onko tämä verotuskäytäntö tarkoituksenmukainen, jossa yksityisautoa pidetään sellaisena turmiollisena luksustuotteena, jollainen taas toisaalta esim. minkkiturkki ei ole.
Siitäkin huolimatta autojen turvallisuus -asia on mielestäni syytä ottaa esille. Jo 10 vuotta sitten Saksan Autobild -lehti teki numeron käytetyistä autoista, joissa paitsi auton hinta-laatusuhde ja viat niin sen lisäksi myöskin turvallisuus otettiin esille. TÜVin johtaja sanoi silloin, että vanhempien pitäisi erityisesti miettiä sitä, että millaisilla autoilla 18 vuotiaat nuoret päästetään liikkeelle. Onko fiksua antaa heidän ostaa jotain parikymmentä vuotta vanhoja pikkuautoja, jotka ovat varmoja surmanloukkuja vai mielummin pitää ne ilman autoa ja lainata omaa autoaan tms. Jos ei ole varaa satsata niin silloin pitäisi todellakin miettiä tuota asiaa melko tarkkaan.
Olen joskus kertonut siitä, kuinka vanhoja autoja näin Nilsiän keskustassa liikkuvan, mutta se onkin eriasia mennä kauppaan hiljaisessa taajamassa mateluvauhtia kuin ajella maanteillä tai moottoriteillä niillä samoilla pommeilla. Rooman keskustan kapealla kadulla Fiat Unolla porttikongiin kolhaisu on suhteellisen turvallista ja aivan samalla tavalla siellä Nilsiässä Corollalla törmääminen Sunnyyn parin kympin nopeudessa ei juuri ketään kirpaise, mutta korkeammilla nopeuksilla tulee vähän erilaista materiaalia suuremmalla todennäköisyydellä.
Kannattaa vielä muistaa se, että kaikille ihmisille se ei todellakaan ole rahakysymys, vaan osa ajaa huonoilla autoilla / huonoilla renkailla sen vuoksi, kun meinaavat, että auto on vain kulkuväline a:sta b:hen ja eivät halua satsata kovin suurta osaa tuloistaan siihen. Silloin saattaa sitten kirpaista enemmän kuin muussa tapauksessa tapahtuisi.
Jatkossahan tilanne tulee muuttumaan, kun vanhemmatkin autot ovat turvallisempia kuin aikoinaan ovat olleet, mutta nyt ollaan vielä siinä tilanteessa, että vanhat autot - erityisesti pienet vanhat autoa ovat vaarallisia ja uudet keskimäärin todella turvallisia, jos kiinalaiset jätetään laskuista.
Suomessa tosiaan ajetaan moneen muuhun maahan verrattuna hämmästyttävän paljon maantieajoakin pienilläkin autoilla. Joillain menee se kauppakassi, kaupunkiauto -tarkoitus hämärän peittoon ja lähtevät isompiaan vastaan suurille teille kilvoittelemaan. Ja se ei ainakaan ole terveellistä.