Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 988 470
  • 12 235

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Txjokeri kirjoitti:
Eiköhän tässä pidetä enemmänkin omasta terveydestä ja hengestä kiinni. Vaikka pyöräilijä olisikin oikeassa, haudasta on paha huudella.

Juurikin näin. Se kun on vaan niin, että Suomalaisella mentaliteetillä varustetulle miehelle kun ei saisi antaa autoa.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Olen aina ihmetellyt pääkaupunkiseudun autoilijoita tuomitsevaa kampanjaa.
Tottakai, liikennemäärät ovat suuret píenellä alueella ja mahtuu joukkoon jos jonkinlaista törttöä, mutta itse kohtuullisen paljon "ytimessä" autoilevana voin väittää, että varsinkin siellä moottoroitu liikenne on sujuvaa ja muut tielläliikkujat huomioon ottavaa.

Keskustassa kuitenkin pyöräilee päivittäin armeija itsemurhakandidaatteja.
Hyökätään jalkakäytävältä ajoradalle viittailematta tai olan yli kurkkimatta, lasketaan ajorataa pitkin risteysten läpi punaisia päin, ajetaan yksisuuntaisia väärään suuntaan,...
Vastaavia tai jopa pahempia tempauksia näkee päivittäin useita.
Mielestäni joka kevät, fillarikauden alussa tulisi julistaa yksi "yliajopäivä", jolloin näistä itsemurhakandidaateista saisi kerätä voitonmerkkejä karjapuskuriin ilman jälkiseuraamuksia. Teemapäivä parantaisi varmasti fillarikansan liikennekuria koko kesäksi.
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
Huh, huh, olipas jälleen yksi teiden idiootti liikenteessä äsken.
Tulin kioskilta tupakan ostosta ja ajattelin ylittää tien ihan lain mukaan suojatietä pitkin, kun tämä punaniska persreikä kaahaa tulemaan nissanin romullaan ja saa juuri ja juuri pysäytetyksi ennen kuin ajaa yli, minä sitten huusin sille että" vittu tässä on suojatie!" niin eiköhän tämä idiootti nappaa hanskalokerosta jonkun perkeleen pampun ja tule uhittelemaan!

Perkele mihin on liikenne kulttuuri menossa, pitääkö tässä alkaa pitämään haulikkoa mukana että voi ylittää tien suojatietä pitkin turvallisesti.

Rekkari kingcapistä on ylhäällä, pitäiskö soittaa kytille että känninen liikenteessä :)
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
Sistis kirjoitti:
Suosittelen ilmoittamaan. Pampun kanssa uhkailu on jo mielestäni sen verta paha juttu, että siitä sietäisi saada jotain sanktiota. Oliko tapauksella silminnäkijöitä?

Joku jamppa käveli ohi, mutta epäilen ettei mitään nähnyt.
 

Ronning #7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canucks
Voi kun kaikki opettelisivat ajamaan joustavasti liikenneympyröissä...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ronning #7 kirjoitti:
Voi kun kaikki opettelisivat ajamaan joustavasti liikenneympyröissä...

Niin.. itseäni pistää kyrsimään nämä kuskit jotka eivät osaa näyttää vilkulla milloin ovat poistumassa liikenneympyrästä. Se lisäisi joustavuutta todella paljon.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oletan että tästä ovat kiukutelleet monet jo ennen mua, mutta jos ajetaan 4-kaistaista tietä, ja oikealla ajava mulkero ajelee 8-kymppiä edessäni ja lähden ohittamaan, niin minkä helvetin takia sitä vauhtia pitää alkaa kiihdyttämään että pääsen ohi vasta jollain 120 km/h vauhdilla?? Mikä näitä kusipäitä vaivaa?


MACK
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olin järkyttyä suunniltani...

Olen aina pitänyt tampereen kaupungin bussikuskeja universumin vittumaisimpina olentoina. No, tänään ajelin itsenäisyydenkatua (bussikaistaa, mutta oli pakko), ja kiiruskin oli vähän olevinaan päällä. Edellä ajanut bussi oli juuri lähdössä pysäkiltä, ja olin jo miltei lukkojarruttamassa kun kuski hiljensi ja vilkutti että "mee ohi vaan..." Tulikohan sen Nysseen joku vika vai olikohan se kännissä...? Ei pysty ymmärtään... Mihin tää maailma on menossa...?
 

scholl

Jäsen
Ronning #7 kirjoitti:
Voi kun kaikki opettelisivat ajamaan joustavasti liikenneympyröissä...

Itse olen sitä mieltä, että liikenneympyrät verrattuna normaaleihin tasa-arvoisiin risteyksiin, ovat paikkoja, missä joustavuutta ei tarvita. Pitää vain olla pelisilmää ja kaasujalka toimia, jotta osaa mennä sinne oikeaan aikaan, kun väli on olemassa. Ja tosiaan näyttää vilkulla, koska aikoo sieltä poistua. Helppo kakunpala ilman mitään joustamistarpeita.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Mack kirjoitti:
Oletan että tästä ovat kiukutelleet monet jo ennen mua, mutta jos ajetaan 4-kaistaista tietä, ja oikealla ajava mulkero ajelee 8-kymppiä edessäni ja lähden ohittamaan, niin minkä helvetin takia sitä vauhtia pitää alkaa kiihdyttämään että pääsen ohi vasta jollain 120 km/h vauhdilla?? Mikä näitä kusipäitä vaivaa?


MACK

En ymmärrä. Itseäni vituttaa suunnattomasti sama juttu. Varsinkin jos on vain kaksikaistainen tie ja suoralla kun tekisi mieli mennä ohi niin pitäisi paahtaa 140 että pääsee ohi. Rasittavia tälläiset joiden vauhti heittää 40km/h.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
scholl kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että liikenneympyrät verrattuna normaaleihin tasa-arvoisiin risteyksiin, ovat paikkoja, missä joustavuutta ei tarvita. Pitää vain olla pelisilmää ja kaasujalka toimia, jotta osaa mennä sinne oikeaan aikaan, kun väli on olemassa. Ja tosiaan näyttää vilkulla, koska aikoo sieltä poistua. Helppo kakunpala ilman mitään joustamistarpeita.

Tästä olen samaa mieltä. Vielä kun kaikki ymmärtäisivät, että liikenneympyrässä voi olla useita kaistoja, joita ei voi vaihdella ilman vilkkua tai muutenkaan mielivaltaisesti. Tänä aamuna taas todistin suoritusta, jossa joku tyyppi tuli kaksikaistaisen tien oikeanpuoleista kaistaa liikenneympyrään ja sukelsi suoraan ympyrän sisäkaistalle toisen auton eteen poistuakseen seuraavasta ulosmenosta suoraan erkanevan kaksikaistaisen tien oikealle kaistalle. Saatana siinä oli monta kolaria lähellä eikä kyseinen taliaivo varmaankaan huomannut tehneensä mitään väärin.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikki te ihanat jotka ajatte Paciuksenkatua Munkkaan päin ja käännytte Lehtisaareen vasemmalle. Teillä on nuolivalo. Se vihreä normaali valo ei koske teitä. Te mulkut aiheutitte taas tänään vaaratilanteen kun pärähditte täydellä vauhdilla Lehtisaaren suuntaan kun Puistotieltä lähtevillä on vihreä valo.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Olen luonteeltani melko räiskyvä persoonallisuus, mutta liikenteessä käyttäydyn asiallisesti:annan tilaa muille, en kiilaa etc.

Työni takia ajan keskimäärin 50 000-60 000km/vuosi. Vuosi vuodelta minusta on alkanut tuntumaan enemmän ja enemmän siltä, että keskimäärin 70-80% kaikista kanssaautoilijostani on mulkkuja. Miksikö?
- Vituttaa kaikki nämä perseessäroikkujat vaikka itse ajat jo yli sallitun nopeuden.
- Erityisesti vituttaa nämä idiootit, jota painelevat 50km/h:n rajoitusalueella varmuudeksi neljääkymppiä.
- Asunto/matkailuautoilija tulisi lakisääteisesti määrätä ajamaan paskarotteloitaan ainoastaan klo 23-06-välisenä aikana.Myös rekka- ja erityisesti venäläinen autojenkuljetusliikenne lakisääteisesti öihin.
- Kuinka vaikeaa voi olla antaa tilaa ryömintäkaistalta tulevalle... ei saatana, kun kaikki helvetin idiootit painavat naama punaisina, rystyset valkoisina menemään: ei anneta tilaa kenellekään-mentaliteetilla...
- Tilastojeni mukaan ainoastaan 5-10% suomalaisista osaa parkkeerata auton kahden valkoisen viivan väliin, se ei ole paljon. Ford Fiesta ei tarvitse kahta parkkiruutua tilaa.
-Moposkootterien ikäraja ehdottomasti 18:sta vuoteen.

ps. Hieman vituttaa myös nämä tuunaatut paskaraakit 80-luvulta, joiden pakoputket on sitten pitänyt mennä puhkomaan uskottavuuden lisäämiseksi.

pps: nämä nyt alkajaisiksi.

Ainiin... itse olen täydellinen
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Moottoripyörä kausi on taas alkanut,sen kyllä huomaa.Niin monella motoristilla tuntuu kaasu hirttävän päälle pahemman kerran.Pahin tapaus sattui kun käännyin moottoritien rampille,vilkaisin peilistä että perään kääntyy moottoripyörä,seuraava havainto oli kun tämä sankari ohittaa minut vasemmalta puolelta,kaiteen ja auton väliin jäi juuri sen verran tilaa.Kiitos tästäkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ZOOM kirjoitti:
- Kuinka vaikeaa voi olla antaa tilaa ryömintäkaistalta tulevalle... ei saatana, kun kaikki helvetin idiootit painavat naama punaisina, rystyset valkoisina menemään: ei anneta tilaa kenellekään-mentaliteetilla...

Mikä on ryömintäkaista? Jos tarkoitat kiihdytyskaistaa, se on nimensä mukainen, eli ei kenellekään tarvitse tilaa antaa kunhan osaa kiihdyttää autonsa kiihdytyskaistalla liikennevirran nopeuteen, ja ei ole sellaista kiihdytyskaistaa näkynyt jossa tämä ei onnistuisi.

Tämä toisaalta perustuu siihen hypoteettiseen oletukseen, ettei kukaan urpo aja edelläajavan takapuskurissa kiinni. Mutta nämä urpot ovat yhtä suuri ongelma maantiellä heitä ohittaessa, omalle kaistalle paluu on aika vaikeata jos kahden auton välissä ei ole auton mentävää rakoa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kraztog kirjoitti:
Moottoripyörä kausi on taas alkanut,sen kyllä huomaa.Niin monella motoristilla tuntuu kaasu hirttävän päälle pahemman kerran.Pahin tapaus sattui kun käännyin moottoritien rampille,vilkaisin peilistä että perään kääntyy moottoripyörä,seuraava havainto oli kun tämä sankari ohittaa minut vasemmalta puolelta,kaiteen ja auton väliin jäi juuri sen verran tilaa.Kiitos tästäkin.

Niinpä. Itse asun paikassa, jossa on iso maantien "kiven heiton" päässä. Risteyksessä on STOP -merkki josta moottoripyörät lähtevät "kkihdyttämään" aina silloin tällöin. Sisällä televisiota katsellessa on kiva kuunnella kun käänettään kaasukahvaa ja kone laulaa hoosiannaa. Vaihteiden vaihtamisen pystyy laskeen tyyliin.... Kakkonen.......... Kolmonen........ Nelonen....... Viitonen.... ja suoran päässä on varmaan vauhtia pari markkaa...

Moottoripyörien myynti on muutamassa vuodessa kasvanut räjähdysmäisesti. Etenkin 40-50 vuotiaat miehet ovat taloudellisesti sellaisessa tilanteessa että on varaa ostaa moottoripyörä ja päästään toteuttaan niitä nuoruuden haaveita / muistelmia.
Ja kun kaupasta ostetaan se pyörä, niin se ei ole mikään nuhapumppu vaan raju "tykki", jossa on tehoa ja vääntöä enemmän kuin pienessä maalaiskylässä yhteensä.
Valitettavan usein liikenteessä sitten sattuu niitä pahoja mällejä. Mällejä jossa sillä Yamahalla on tehty "Hai Saideri" ja sitten mennään puulaatikoosa sitä kuuluisaa viimeistä matkaa...
Onko teidän mielestä järkeä, että kun olet ajanut ajokortin parisen kymmentä vuotta sitten, voit marssia prätkä kauppaan ja ostaa suurimman ja tehokkaimman pyörän mitä löytyy ja lähteä sillä ajamaan samantien. Ilman mitään ajoharjoittelua?
Siis HALOO? Olisikohan liikenne- ja viestintäministeriön aika herätä?
 

Rumble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niilo kirjoitti:
Onko teidän mielestä järkeä, että kun olet ajanut ajokortin parisen kymmentä vuotta sitten, voit marssia prätkä kauppaan ja ostaa suurimman ja tehokkaimman pyörän mitä löytyy ja lähteä sillä ajamaan samantien. Ilman mitään ajoharjoittelua?
Siis HALOO? Olisikohan liikenne- ja viestintäministeriön aika herätä?
Niin. Olen kyllä silloin tällöin sellaista asiaa kummastellut, että kunnianarvoisalla äidilläni, joka ei ole milloinkaan ajanut edes pappatunturia, on moottoripyöräkortti. Eli kirjaimet AB. Toisin sanoen, kuten Niilo sanoi, pari kertaa vuodessa _polkupyörällä_ ajava äitini voisi hankkia isoimman motskarin mitä rahalla saa ja lähteä ajelemaan. Niin se on ihmeellinen maailma.

Mistä tuleekin mieleeni, eli jatkan offtopikkia, että kun käyn aika ajoin tutkailemassa huvin ja urheilunkin vuoksi työkkärin sivuja, niin pistää ärsyttämään kun jotkut työnantajat vaativat työntekijältä AB- tai ABC-korttia. Tai mistäpä minä tiedän, jos jossain firmassa kuokkikuskin pitää välillä ajella myös moottoripyörää.

Maailma muuttuu, mutta kaikki eivät pysy perässä.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähänkin enemmän maantiellä liikkuviin autoihin tulisi asennuttaa vakionopeuden säädin. Alkaa vähän v-tuttaa kun näkee selvästi että edessä olevan auton kuski alkaa kaivaa puhelinta käteensä ja samalla vauhti tippuu -20%. Samalla siinä jää näkemättä että nopeusrajoitus muuttuu 80->100 niin siinä sitten körötellään satasen alueella kasikymppiä.

Risuja tulee myös "elämäntapaohittelijoille" eli autoilijoille jotka ohittavat mutta ohitettuaan jää tulpaksi. Siis ohita silloin kuin vauhtisi on pysyvästi kovempi kuin edellä ajavalla!

Ruusut menee autoilijoille jotka antavat tilaa ohittaessa. Erityiskiitokset rekkakuskeille jotka antavat merkin vapaasta väylästä. Ruusuja myös autoilijoille jotka eivät katso tarpeelliseksi roikkua 1½metrin päässä takapuskurista. Onneksi heitä on vielä enemmistö.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Jermu kirjoitti:
Mikä on ryömintäkaista?

Ryömintäkaista on se alue, jolla esim. tullaan "sisään" moottoritielle esim. rampilta. Ei siis sama kuin kiihdytyskaista, joka kaikessa suomalaisuudessaan on niin helvetin sosiaalidemokraattinen keksintö, että oikein oksettaa.
Kaikki päätiet nelikaistaisiksi!
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
ZOOM kirjoitti:
Ryömintäkaista on se alue, jolla esim. tullaan "sisään" moottoritielle esim. rampilta. Ei siis sama kuin kiihdytyskaista, joka kaikessa suomalaisuudessaan on niin helvetin sosiaalidemokraattinen keksintö, että oikein oksettaa.
Kaikki päätiet nelikaistaisiksi!

En tiedä sitten minkä ikäinen olet, mutta minulle on kyllä autokoulusta lähtien puhuttu kiihdytyskaistasta. Eniten minua taas ärsyttää ne autoilijat, jotka liittyvät moottoritielle 50 km/h, mikä taas itsessään on aika omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

En voi suin surminkaan ymmärtää, miten se kiihdyttäminen on niin helkkarin vaikeaa. Varsinkin kun puhutaan kiihdytyskaistasta, jossa tuo kiihdyttäminen on helppoa ja onnistuu taatusti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kimmo_Ahteri kirjoitti:
Vähänkin enemmän maantiellä liikkuviin autoihin tulisi asennuttaa vakionopeuden säädin. Alkaa vähän v-tuttaa kun näkee selvästi että edessä olevan auton kuski alkaa kaivaa puhelinta käteensä ja samalla vauhti tippuu -20%. Samalla siinä jää näkemättä että nopeusrajoitus muuttuu 80->100 niin siinä sitten körötellään satasen alueella kasikymppiä.

Juuri sama alkoi tänään kummastuttaa: ilmeisesti monilla ihmisillä vain ei ole kykyä käyttää yhtä aikaa silmiään ja korviaan kun puhelimeen puhuminen tuntuu niin kovasti ajamista haittaavan. Vähän samaa koulukuntaa on se kuljettajaporukka, joka ei pysty keskustelemaan auton matkustajien kanssa ilman että hakee heihin katsekontaktia. Usein on joutunut takapenkille kuikuilevaa kuskia pyytämään, että säilyttäisi katseensa edessäolevassa liikenteessä.

No, kieltämättä tekstareita en minäkään vauhdista lähettele..
 
Viimeksi muokattu:

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Menee hermot näihin perässäroikkujiin, jotka eivät voi mennä ohi, mutta ajavat silti kilometritolkulla metrin päässä puskurista. Seuraava tälläinen ääliö kun osuu kohdalle, niin taidanpa järjestää kaverille vähän ohjelmaa. Oppiihan tavoille.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
pokki kirjoitti:
En tiedä sitten minkä ikäinen olet, mutta minulle on kyllä autokoulusta lähtien puhuttu kiihdytyskaistasta. Eniten minua taas ärsyttää ne autoilijat, jotka liittyvät moottoritielle 50 km/h, mikä taas itsessään on aika omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

En voi suin surminkaan ymmärtää, miten se kiihdyttäminen on niin helkkarin vaikeaa. Varsinkin kun puhutaan kiihdytyskaistasta, jossa tuo kiihdyttäminen on helppoa ja onnistuu taatusti.

Niin.. Itsekin olen käsittänyt sen kiihdytyskaistaksi ja minua vituttaa varsinkin silloin kun edellä köröttelee joku koko kaistan 60 vauhdilla ja vasta rampin lopussa hyppää moottoritielle. Yritä siinä nyt sitten vauhtia kasvattaa. Ja onhan se hieman epäturvallinen tapa kun hyppää 60 vauhdista muiden sekaan jotka ajavat 120. Rekkojen hitauden ymmärrän, mutta kun E-sarjan mersu tekee samoin niin pistää vituttamaan.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
pokki kirjoitti:
En tiedä sitten minkä ikäinen olet, mutta minulle on kyllä autokoulusta lähtien puhuttu kiihdytyskaistasta. Eniten minua taas ärsyttää ne autoilijat, jotka liittyvät moottoritielle 50 km/h, mikä taas itsessään on aika omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

Samasta asiasta on kyse.Ryömintäkaista nimenomaisesti sen takia, että kiihdyttäminen harvoin onnistuu kun kukaan ei anna tilaa.
Ja toiseksi, olen sinua vanhempi.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
ZOOM kirjoitti:
- Kuinka vaikeaa voi olla antaa tilaa ryömintäkaistalta tulevalle... ei saatana, kun kaikki helvetin idiootit painavat naama punaisina, rystyset valkoisina menemään: ei anneta tilaa kenellekään-mentaliteetilla...

Tätä lienee puitu muutamat kerrat. Ei siellä tarvitse kenenkään rystyset valkoisena painaa, rampilta tulevat saavat luvan painaa sitä oikeanpuoleisinta poljinta niin, että kulkupelillä päästään sujuvasti liikennevirtaa mukaan. Ja muistavat, kenellä se kolmio on.

Minä joustan siinä määrin, että kun rampilta (mikä keksintö tuo ryömintakaista on, se on kiihdytyskaista) tulee hitaasti kiihtyvä iso auto tmv. päätielle, annan tilaa sen ollessa turvallista. Turvallista tarkoittaa sitä, että vasemmalla kaistalla ei ole sivulla eikä lähimain takana ketään, jolloin sille siirtyminen sujuu vaaratilannetta aiheuttamatta.

Sitä minä en ymmärrä, että jotkut urpot eivät saa autoaan kiihtymään riittävänpituisella kaistalla ja haettua sitä sopivaa väliä mihin ajaa. Päätiellä ajavat huolehtivat turvaväleistä ja tarvittaessa hieman hidastavat, kun näkevät rampilta tulijan. Missään nimessä EI TULE VÄISTÄÄ, jos tilaa on tulla (kuten useimmiten). Kerran meinasin tällaisen kiilaavan idiootin saada kylkeeni ja riitti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös