Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 975
  • 12 250

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
ZOOM kirjoitti:
Samasta asiasta on kyse.Ryömintäkaista nimenomaisesti sen takia, että kiihdyttäminen harvoin onnistuu kun kukaan ei anna tilaa.
Ja toiseksi, olen sinua vanhempi.
Tarkoitatko siis, että kiihdytyskaistalla edelläsi oleva ei anna tilaa vai moottoritien oikealla kaistalla kulkeva ei anna tilaa?
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Niilo kirjoitti:
Valitettavan usein liikenteessä sitten sattuu niitä pahoja mällejä. Mällejä jossa sillä Yamahalla on tehty "Hai Saideri" ja sitten mennään puulaatikoosa sitä kuuluisaa viimeistä matkaa...

Eihän niitä moottoripyörä onnettomuuksia nyt niin hirveästi satu. Tykkäävät vain väritellä noita juttuja. Ihan kohtuudellahan noita motoristeja lähtee, jos vertaa joihinkin muihin maihin.

Toisekseen en usko, että 40-50 vuotias uusiomotoristi välttämättä haluaa mitään kilokyykkyä, vaan tuossa vaiheessa pyörämalli saattaa jo olla vähän vähemmän radikaali ja samalla tehottomampi. Tosin tämä ihan mutulla.

Kolmanneksi muistuttaisin, että ei se a-kortin ajaminenkaan välttämättä mikään autuaaksi tekevä kokemus ole. Aika vähillä ajoilla se kortti irtoaa ja itsekin sain kortin taatusti vajavaisilla ajotaidoilla. Se on sitten ihan oman tarpeen mukaan mentävä erilaisiin koulutustapahtumiin opettelemaan sitä ajamista. Itse suosittelen rata-ajoa, jos haluaa oppia ajamaan paremmin. Siellä jos on vielä ohjausta ja opetusta, niin vielä parempi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kiitokset sille vatipäälle, joka tänään kakkostiellä hinasi peräkärryä valkoisella Mersulla.

Ei taida sinulla oikein mennä hissi ylös asti. Jos ajat peräkärryn kanssa 100 rajoitusalueella 80 km tunnissa sinut ohitetaan. Hyväksy se. Silloin kun näet, että ohittava auto on lähdössä ohitukseen et paina kaasua pohjaan, vaan hyväksyt sen, että sinut ohitetaan vaikka sinulla on uudempi ja hienompi auto kuin minulla.

Oli helvetin mukava ajaa kanssasi rinta rinnan 140km/h ja loppujen lopuksi luopua ohituksesta, jottei tule ei toivottua kohtaamista vastaantulijan kanssa. Onneksi käännyit pian pois. Oli lähellä etten tullut perääsi.

Sinun kaltaisilta ihmisiötä pitäisi ottaa kortti ja työntää se sinun perseeseen.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Sparrow kirjoitti:
Missään nimessä EI TULE VÄISTÄÄ, jos tilaa on tulla (kuten useimmiten). Kerran meinasin tällaisen kiilaavan idiootin saada kylkeeni ja riitti.

Samaa koulukuntaa täällä. Selvästi tämä on jo kansan syvissä riveissä katsottu ihan jo normaaliksi tavaksi antaa tilaa ja puikata ohituskaistalle. Seuraavaksi sitä pidetään jo automaattisena, että "kyllä sitä on saakeli annettava" ja sitten väistäjät tekevät siitä refleksin ja joskus sitä vaan vaihdetaan kaistaa paljoa katselematta, ja syyllinen löytyy tästä väistäjästä.

Taisi joku vuosi sitten joku päästä hengestään tuossa Kehä II:lla siinä kohtaa, kun se vaihtuu kaksikaistaiseksi (Matinkylään päin mentäessä Kilon kohdalla). Siinä oikealta tuleva ramppi jatkuu omana kaistanaan, ollen siitä eteenpäin väylän oikea kaista, ja tämä mihin "liitytään", jatkuu vasempana, ollen siihen asti ainoa saman suunnan kaista. No joku pantteri sitten "antanut tilaa" kun rampilta laskee auto ja puikannut yhden hypyn vasemmalle ja se olikin vastaantulevien kaista. En muista törmäiskö autoon, taisi olla että veti siihen jakajaan.

Kieltämättä se kohta on hämäävä, ja nykyään siinä on n. 2 metriä leveät keltaiset viivat ja vallihaudat ja piikkimatot erottamassa ajosuuntia. Jos olisi laki, jossa puhkottaisiin aina silmät jos antaa rampilta tulijoille tilaa, niin olisi yksi ihmishenki säästynyt.

Voisin ottaakin ensi viikolla teiden pelimiehen teemaviikoksi "en väistä vasemmalle kaistalle!" Tosin voi olla että tässä huomisesta alkaen pehmenen taas, kun pääsee Irlantiin vetelemään, jossa ainakin viime keikalla oli ohituksen edellytys se, että vastaan pitää jonkun tulla samaan aikaan.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tuo kiihdytyskaista voi olla niin vaikea juttu? Kerran sen olen itse mogannut ja kyseessä oli toinen ajotunti. Suurin osa rampeista on rakennettu niin, että kiihdytysmatkaa on riittävästi. Siitä vaan vauhti maksimiin ja kaistalle. Kaistalla ehtii vielä tarpeen mukaan hiukan hidastaa tai nopeuttaa vauhtiaan päästäkseen autovirtaan mukaan.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
girlzilla kirjoitti:
Miten tuo kiihdytyskaista voi olla niin vaikea juttu? Kerran sen olen itse mogannut ja kyseessä oli toinen ajotunti. Suurin osa rampeista on rakennettu niin, että kiihdytysmatkaa on riittävästi. Siitä vaan vauhti maksimiin ja kaistalle. Kaistalla ehtii vielä tarpeen mukaan hiukan hidastaa tai nopeuttaa vauhtiaan päästäkseen autovirtaan mukaan.

Niin, helppo nakkihan tuo on. Itse annan ainoastaan tietä raskaan liikenteen ajoneuvoille sillä tiedän miten vaikea rekalla tai linja-autolla on liittyä liikenteen sekaan jos kukaan ei anna tietä. ZOOM:in kaltaisille tunkijoille en todellakaan anna tietä, heillä on kolmio joten noudattakoon sitä. Ja vinkkinä voisin sanoa, että kun tulee kiihdytyskaistalta noin 130 vauhtia tilaa löytyy varmasti.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sparrow kirjoitti:
mikä keksintö tuo ryömintakaista on, se on kiihdytyskaista
Minä olen kuullut ryömintäkaista nimitystä käytettävän silloin, kun normaalisti yksikaistaiselle tielle on esim. jyrkkään tai pitkään mäkeen tehty ohituskaista. Tätä "normaalisti" jatkuvaa kaistaa jotkut kutsuvat tuollaisissa tilanteissa ryömintäkaistaksi, pelimiehet taas ajavat luonnollisesti noissa tilanteissa ohituskaistalla ;) Ainakin ennen muinoin ykköstiellä Hki-tku näitä mäessä olevia ohituskaistoja oli useampia.

Rampppien kiihdytyskaistalla jarrutteleville sata "vaparia" jokaiselle ja päälle kunnon vittuilua. Sillä se liikenne alkaa sujumaan ja kiihdytyskaistoilla todella kiihdytellään.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
bozik kirjoitti:
Rampppien kiihdytyskaistalla jarrutteleville sata "vaparia" jokaiselle ja päälle kunnon vittuilua. Sillä se liikenne alkaa sujumaan ja kiihdytyskaistoilla todella kiihdytellään.

Sama kohtelu niille, jotka tekevät "pelimiehinä" tiivistysliikkeen jonossa aina kun huomaavat kiihdytyskaistan lähestyvän. Ei oikein aina tiedä itkeäkkö vaiko nauraa, kun jurnuttaa päätietä jonossa ja paikkaansa auringossa varjelevat sankarit kiihdyttävät edellä menevän puskuriin kiinni aina kiihdytyskaistojen lähestyessä. Kun vaara on ohi, niin sitten jätetäänkin jo se mittava 20 metrin turvaväli. "Mun eteen ei ainakaan tulla, tää on mun paikka..."

Ei tuo tiivistysliike tosin hajota niin paljoa, kun ne sankarit, jotka pysäyttävät auton kiihdytyskaistan alkuun/loppuun ja jäävät siihen kärkkymään josko tielle pääsisi.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vituttaa jengi, jotka ettii jotain paikkaa, eikä voi päästää takana olevia ohi väläyttämällä vilkkua. Ja vaikka tilaa olisi ajaa ohi, niin se on melkoinen riski jos kyseinen turisti ei edes tiedä, että takana on joku. No pitkien väläyttely herättää yleensä, torvia vain totaalisille torveille.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
bozik kirjoitti:
Minä olen kuullut ryömintäkaista nimitystä käytettävän silloin, kun normaalisti yksikaistaiselle tielle on esim. jyrkkään tai pitkään mäkeen tehty ohituskaista. Tätä "normaalisti" jatkuvaa kaistaa jotkut kutsuvat tuollaisissa tilanteissa ryömintäkaistaksi, pelimiehet taas ajavat luonnollisesti noissa tilanteissa ohituskaistalla ;) Ainakin ennen muinoin ykköstiellä Hki-tku näitä mäessä olevia ohituskaistoja oli useampia.

Joskus ennen nämä nykyiset ohituskaistat olivat niin, että alkuperäinen kaista jatkui oikeanpuoleisena kaistana ja vasemmalle ilmestyi uusi kaista. Tämä vasemmanpuoleinen oli siis tämä 'ryömimiskaista'. Jossain vaiheessa tämä muutettiin niin, että alkuperäinen kaista jatkaa oikeanpuoleisena ja vasemmalle tulee ohituskaista. Nythän siis ohittajalla on vastuu palaamisesta varsinaiselle ajokaistalle, kun vanhassa mallissa vastuu oli väistäjällä.
Valtatie 1:llä ennen Paimion liittymää on moottoritielle tehty ylimääräinen vasen kaista raskaalle liikenteelle samaan tapaan kuin vanhat ryömimiskaistat.
Se kaista, joka johtaa liittymästä toiselle tielle on kiihdytyskaista ja poistumiseen on hidastuskaista.
Se mikä tuossa liittymästä poistumisessakin ihmetyttää, että kuinka vaikeaa on ensin laittaa se vilkku ja sitten painaa jarrua. Suomalaiset vain ensin lyövät tohvelin jarrulle ja sitten vasta vääntävät vilkun päälle. Tämä toisaalta toistuu kaikenlaisen jarruttamista vaativat kääntämisen yhteydessä.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla on työmatkaa n. 50 km/siivu ja ennen Kehä III:sta (matkaa 35 km) tiellä on käytännössä pari kolme edes jotenkin kelvollista ohituspaikkaa (joissa tietenkin Murphyn lain mukaan on vastaantulijoita aina). Tiellä on 80 km/h rajoitus ja itse ajelen yleensä tien ollessa vapaa auton mittarin mukaan n. 90–95 km/h. Vituttaa nämä etanat, jotka katsovat oikeudekseen körötellä 60–70 km/h keräten taaksensa jumalattomat jonot. Onko se ihan mahdotonta vilkaista välillä taustapeiliin ja kun näkee jonosta päätellen olevansa tulppana, koukata vaikka seuraavalle bussipysäkille ja päästää vauhdikkaammat ohitsensa (ei siinä paljon aikaa mene ja kiirehän näillä ei näytä olevan). Vaan ei, siinähän ne matelevat aamusta toiseen ja aiheuttavat vaaratilanteita, koska kaikki eivät tyydy jonossa köröttelyyn vaan tekevät uhkarohkeita sokko-ohituksia. Itse en mielelläni lähde urheilemaan omalla ja muiden hengellä, mutta pakko myöntää, että muutamia kertoja on toki tullut ohituskieltoalueella silpaistua ohi, kun vitutus on riittävästi kasvanut.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Trekolmestar kirjoitti:
Onko se ihan mahdotonta vilkaista välillä taustapeiliin ja kun näkee jonosta päätellen olevansa tulppana, koukata vaikka seuraavalle bussipysäkille ja päästää vauhdikkaammat ohitsensa (ei siinä paljon aikaa mene ja kiirehän näillä ei näytä olevan). Vaan ei, siinähän ne matelevat aamusta toiseen ja aiheuttavat vaaratilanteita, koska kaikki eivät tyydy jonossa köröttelyyn vaan tekevät uhkarohkeita sokko-ohituksia. Itse en mielelläni lähde urheilemaan omalla ja muiden hengellä, mutta pakko myöntää, että muutamia kertoja on toki tullut ohituskieltoalueella silpaistua ohi, kun vitutus on riittävästi kasvanut.

Sama. Työmatkoilla on usein tästä syystä hermo vähän kireällä. Ei siitä sakkoja saa, jos ajaa 90 km/h kahdeksankympin alueella. En vaan käsitä, miksi jonkun täytyy ajaa sitä 60-70 km/h, mutta toivottavasti kyse ei ole sakkojen pelkäämisestä. Mummoje ja pappojen hidastelut ymmärrän hampaita kiristellen, mutta muut saisivat kyllä ajaa niin kuin rajoitukset antavat myöden.

Tuohon sakkojen pelkäämiseen liittyy varmaan sekin, kun jotkut suuressa viisaudessaan vetävät lukkojarrutuksia noin 20-50 metriä ennen kamerapönttöjä. Ja varmuuden vuoksi lasketaan se nopeus siihen 70 km/h, ettei vaan kamera räpsäise kuvaa. Koittakaa käsittää, että se kamera ottaa sen kuvan vähän aikaisemmin kuin siinä pöntön vieressä.

Niin ja jos asia olisi minusta kiinni, traktorit pysyisivät siellä pelloilla. Ja jos on pakko tiellä ajaa niin väistäkää paikan tullen, joku kerta meikäläinen kilahtaa jossei sinne pysäkille voida väistää.
 
Sunnuntaina joku isin upouudella työsuhdemersulla ajanut poikalapsi ei uskaltanut ohittaa edes ohituskaistaa pitkin, vaan tyytyi köröttelemään meikäläisen jämä-Seatin perseessä kiinni miltei 100km. Lopulta "pakotin" pojan ohittamaan, jonka jälkeen en nähyt mersua enää vilaukseltakaan.

Monta kertaa teki mieli tehdä äkkijarrutuksia ja testata poitsun reaktiokyky. Ajattelin kuitenkin oman niskani hyvinvointia, enkä ryhtynyt itsemurhayritykseen.

Edit:
Mitenkä paljon ylinopeutta pitää ajaa, että linnunpönttökamera ottaa kuvan? Suurin osa pöntöistä tuntuu myös olevan tyhjillään.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä noin viikko sitten oli tilanne, jossa olisin haukkunut liikenteen idiootin pahasti ellei hän olisi sattunut olemaan mukavan näköinen matami. Tilanne meni niin, että tämä liikkuva riskitekijä tuli vasemmalta aivan suoraan eteen eikä ilmeisesti edes käsittänyt kääntyvänsä tielle, jonne kääntyessään hänellä oli väistämisvelvollisuus. Tilanne ei sinänsä ollut vaarallinen, sillä yleensä pyrin katselemaan muita/väistämisvelvollisia kuskeja jo etukäteen sillä silmällä, että onkohan tuo minut huomannut.

Tämä neitonen selvästi etsiskeli jotakin ja ajoi suoraan eteen katsellen täysin vastakkaiseen suuntaan. Neito ei siis edes vilkaissut oikealta tulevien suuntaan, jarruttamisesta puhumattakaan ! Koska mitään vaaratilannetta ei tuossa ollut, olin laskenut nopeuden minimiin ja lähes pysähtynyt, niin eipä tuossa lopulta osannut kuin naureskella. Sen verran vielä tätä kuskia tarkkailin, että eipä tuo edes kääntymisen jälkeen huomannut taaksepäin/taustapeiliin katsoa. Mahtaa olla mukava fiilis ajella stadissa, kun havainnoi olevansa ainoa tielläliikkuja. Toisaalta olen kyllä ihan varma, että tuolla ajotyylillä kolisee, ja usein.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
girlzilla kirjoitti:
Miten tuo kiihdytyskaista voi olla niin vaikea juttu?

Tuntuu siltä ,että jotkut ihmiset eivät vain ymmärrä mitä sana "kiihdytys" tarkoittaa ,vaan surffaillaan se kaista loppuun ja yritetään päästä sekaan sillä 60-70 km/h.
Yleisesti kiihdytyskaistat ovat riittävän pitkiä siihen ,että vauhdin saa nostettua samaan ,kuin liityttävällä tiellä ajetaan ,mutta esimerkiksi Kehä III :lta ,kun kääntyy Hämeenlinnanväylälle Helsinkiin päin on kiihdytys kaista lähestulkoon unohdettu.
Ok,kyllähän siinä vauhtia saa ,kun tulee kiihdytyskaistaa edeltävään mutkaan 60 km/h ,mutta kuinka moni sitten niin tekee?
Tänään pääsin jälleen kokemaan kyseisen nautinnon ja omalla autollani kyllä vauhdin saa nostettua lyhyelläkin matkalla riittävän korkeaksi ,mutta kaikki eivät omallaan siihen pysty tai vaihtoehtoisesti eivät osaa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko moottoripyörällä poukkoilu kaistojen välissä esim. ruuhka-aikaan Kehä I:llä sallittua? Monestihan moottoripyöräilijät menevät kaistojen välistä, jotta pääsisivät ruuhkassa nopeammin sinne, minne ikinä ovatkaan menossa. Eipä siinä mitään, mutta monesti nuo tulevat aika yllättäen. Tosin eipä siinä ruuhkassa vauhditkaan niin hirmu kovia ole, että mitään vakavampaa sattuisi.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
ZOOM kirjoitti:
Samasta asiasta on kyse.Ryömintäkaista nimenomaisesti sen takia, että kiihdyttäminen harvoin onnistuu kun kukaan ei anna tilaa.

Niin. Minä en nyt edelleen ymmärrä, että kuka ei anna tilaa. Edessäsi ajava vaiko jo kaistalla ajavat autoilijat? Jos kysymys on jälkimmäisestä vaihtoehdosta, niin kiihdytä autoosi riittävästi nopeutta. Sillä tavalla väli sieltä kaistalta löytyy paljon helpommin. Sen takia tuo kaista on nimenomaan kiihdytyskaista.

Itse kuulun myös niihin autoilijoihin, joka ei kyllä anna tilaa niille "viidenkympin ihmeille", jotka konttaavat 120km/h kulkevaan autovirtaan. Odottakoot sitten vuoroaan, jos eivät saa autoaan kiihtymään. Tällaisten autoilijoiden takana on ensinnäkin erittäin vittumaista ajaa sitä kiihdytyskaistaa pitkin. Ja toisekseen nämä autoilijat saavat aina hässäkän aikaan, kun lopulta liittyvät väylälle.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Lawless kirjoitti:
Onko moottoripyörällä poukkoilu kaistojen välissä esim. ruuhka-aikaan Kehä I:llä sallittua? Monestihan moottoripyöräilijät menevät kaistojen välistä, jotta pääsisivät ruuhkassa nopeammin sinne, minne ikinä ovatkaan menossa. Eipä siinä mitään, mutta monesti nuo tulevat aika yllättäen. Tosin eipä siinä ruuhkassa vauhditkaan niin hirmu kovia ole, että mitään vakavampaa sattuisi.

Tuosta poukkoilusta en tiedä, mutta splittaamisesta taidat puhua ja sehän on suorastaan kannatettavaa toimintaa. Aikaa säästyy ja jonot lyhenevät, tosin Suomessa taitaa olla laitonta, mutta kehittyneemmissä liikennekulttuureissa arkipäivää.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KPL kirjoitti:
Tuosta poukkoilusta en tiedä, mutta splittaamisesta taidat puhua ja sehän on suorastaan kannatettavaa toimintaa. Aikaa säästyy ja jonot lyhenevät, tosin Suomessa taitaa olla laitonta, mutta kehittyneemmissä liikennekulttuureissa arkipäivää.

Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei katsota hyvällä, jos joku toinen (lue: motoristi / pyöräilijä / ohittava autoilija) pääsee nopeammin määränpäähänsä, joten tietty ihmisryhmä närkästyy tästä, pahimmat jopa tekevät kaikkensa sabotoidakseen näiden nopeampien etenemistä, vaarantaen näin monien ihmisten terveyden.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
msg kirjoitti:
- - -
Valtatie 1:llä ennen Paimion liittymää on moottoritielle tehty ylimääräinen vasen kaista raskaalle liikenteelle samaan tapaan kuin vanhat ryömimiskaistat.
- - -
Ilmeisesti olemme nyt samassa paikassa (Turusta Helsinkiin lähse heti Tammisillan huoltoaseman jälkeen). Siihen mäkeen on tehty ylimääräinen OIKEANpuoleinen kaista raskaalle liikenteelle ja kaksi "normaalia" moottoritien kaistaa jatkuvat tämän kaistan vasemmalla puolella. Mäennyppylän päällä tämä ylimääräinen oikeanpuoleinen raskaan liikenteen kaista sitten päättyy, joten raskas liikenne (eli ryömintäkaistalla olleet) joutuvat jälleen hakemaan paikkansa "normaaleilta" kaistoilta.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
pokki kirjoitti:
Itse kuulun myös niihin autoilijoihin, joka ei kyllä anna tilaa niille "viidenkympin ihmeille", jotka konttaavat 120km/h kulkevaan autovirtaan. Odottakoot sitten vuoroaan, jos eivät saa autoaan kiihtymään. Tällaisten autoilijoiden takana on ensinnäkin erittäin vittumaista ajaa sitä kiihdytyskaistaa pitkin. Ja toisekseen nämä autoilijat saavat aina hässäkän aikaan, kun lopulta liittyvät väylälle.

Harvinaisen puhdasta asiaa. Kuten omassa tekstissäni totesin, tietyissä tilanteissa joustoa kannattaa olla myös päätiellä ajavilla. Tämä siis koskee isoja, hitaastikiihtyviä ajoneuvoja, näille itse annan tilaa jos siihen on turvalliset edellytykset. Vähintäänkin on sitten hyvä itse tiputtaa nopeutta.

Lähes yhtä ärsyttäviä takapuskurissaroikkujien kanssa ovat nämä, jotka eivät saa autoaan kiihtymään. Homma vaatii pelisilmää, rohkeutta ja järjenkäyttöä. Jortsun sanoin: "ei tän pitäis olla niin kovin vaikeeta".
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jermu kirjoitti:
Suomalaisessa liikennekulttuurissa ei katsota hyvällä, jos joku toinen (lue: motoristi / pyöräilijä / ohittava autoilija) pääsee nopeammin määränpäähänsä, joten tietty ihmisryhmä närkästyy tästä, pahimmat jopa tekevät kaikkensa sabotoidakseen näiden nopeampien etenemistä, vaarantaen näin monien ihmisten terveyden.

Kuten Jermu varmaan arvaakin on allekirjoittaneen pakko kommentoida tätä (ei koske motoristeja): Jos joku katsoo asiakseen edetä muita nopeammin ruuhkasta/rajoituksista/liikennemerkeistä riippumatta aina ja joka paikassa, samalla monien ihmisten terveyden vaarantaen, niin minä ainakin jatkan sabotointia kuten tähänkin asti.

Jos tiellä on väljää niin sitten sopii ajaa miten lystää kunhan en joudu näiden takia jarruttelemaan tai tekemään väistöliikkeitä.
 

Kapo

Jäsen
Liittymistä/rampeista puheen ollen, onko kukaan muu ihmetellyt Turun moottoritieltä Kehä I:lle Tapiolaan päin olevassa rampissa olevaa noin 10 metrin mittaista kiihdytyskaistaa? Siinä tosin on dösäkaista välissä jolla voi kiihdytellä, mutta silti. Pari vaaratilannetta ollut koska siinä rampissa on juuri ennen kehälle liittymistä tiukka kaarre jonka jälkeen on n. 10 metriä matkaa kiihdytellä autoa ja katsella tuleeko dösää kaheksaakymppiä vierestä..
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KPL kirjoitti:
Tuosta poukkoilusta en tiedä, mutta splittaamisesta taidat puhua ja sehän on suorastaan kannatettavaa toimintaa. Aikaa säästyy ja jonot lyhenevät, tosin Suomessa taitaa olla laitonta, mutta kehittyneemmissä liikennekulttuureissa arkipäivää.
Osaako joku sanoa onko tämä splittaaminen/poukkoloiminen Suomessa kiellettyä ?

Oma suhtautumiseni asiaan on - niin, en tiedä. Olen asunut ja ajellut paljon (tuhansia km) mm. Pariisissa ja San Franciscossa ja Pariisissa tätä näkee SF:ssa taas ei. Itse seuraan paljon peilejä ja esim. Suomessa heitän aina pikkaisen sivuun, jos näen prätkän tulevan autojen välistä. Eihän tämä aina paljonkaan lisää tilaa anna, mutta tietääpähän prätkäkuski, että olen hänet huomannut.

Viime vuoden kun olin duunissa Pariisissa ja ajelin päivittäin töihin pahimpien ruuhkapaikkojen ohi (Riemukaari tai kehätie), niin näitä prätkien välisiä ohittamisia näki noin sekunnin välein. Oli siis täysin maan tapa, mutta näin ikävä kyllä myös pari tilannetta, jossa auto vaihtoi/oli vaihtanut kaistaa eikä huomannut prätkää.

Taitaa olla tämä kysymys liikenteen osalta sellainen, minkä pohdintaan olen uhrannut eniten aikaa. En tiedä onko hyvä vai huono ajatus suomalaisessa liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös