Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 655
  • 12 254

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei niillä pärrillä saa mitään etuoikeuksia olla. Itse jos näen peilistä että sieltä joku taas tulee niin en kyllä vaivaudu itse liikkumaan yhtään mihinkään. Minun puolestani ok juttu jos en itse joudu väistämään tai jarruttamaan. Käytännössä ei vain toimi. Aina löytyy muutama idiootti jotka eivät välitä toisista pätkääkään.

Ja kun ei tuo kerran sallittua ole niin voisi jättää tekemättä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
kettu666 kirjoitti:
Ei niillä pärrillä saa mitään etuoikeuksia olla. Itse jos näen peilistä että sieltä joku taas tulee niin en kyllä vaivaudu itse liikkumaan yhtään mihinkään. Minun puolestani ok juttu jos en itse joudu väistämään tai jarruttamaan. Käytännössä ei vain toimi. Aina löytyy muutama idiootti jotka eivät välitä toisista pätkääkään.

Ja kun ei tuo kerran sallittua ole niin voisi jättää tekemättä.

No harvemminhan siinä mitään tilaa joutuu tekemään, jos auto on alunperin oikealla ajolinjalla. Itse aion jatkaa splittailua jatkossakin, jos siitä on itselle ja samalla muille hyötyä. Jos joku poliisi kokee sitten tarpeelliseksi sakottaa, niin ei kai siinä sitten muukaan auta. Ilmeisesti poliisit ovat kuitenkin suopeita splittauksen suhteen, jos jono ei liiku ollenkaan. Jos taas autot edes matelevat, niin sitten saattaa tulla pikavoitto.
 

Kgz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia
Tuossa sunnuntaina ajelin Helsinkiin moottoritietä Hämeenlinnasta päin. Aika täyden auton kanssa. Jossa oli sisällä muutto kamoja uuteen osotteeseen.

Kuitenkin raskaasta kuormasta huolimatta lähdin ohittamaan edellä menevää autoja jonka vauhti oli minua huimasti alhaisempi. Itselläni oli ohitus hetkellä 130km/h vauhtia eli 10km/h yli nopeutta. Ei siinä mitään mutta kun oli palaamassa ohituskaistalta normaalille kaistalle vilkuttaen normaaliin tapoihin kuuluen. Samalla huomaan oikeasta sivupeilistä (kun tausta peilistä näin hiukan huonosti kuorman takia) että uuden karhea mersu tulee oikealta ohitse, jonka ansioista jouduin oikasemaan autoni takas ohituskaistalle ja jarruttamaan moottoritiellä normaalia kovempaa törmäyksen välttämäkseksi. Tämä mersu kuski ei tästä ottanut opikseen vaan jatkoi poikkoilua kaistojen välillä ja ohitellen autoja.

Mikä saa aikaan tälläisen liikenteen vaarantamisen?

Edit: typoja - paljon - vieläkin
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KPL kirjoitti:
Ilmeisesti poliisit ovat kuitenkin suopeita splittauksen suhteen, jos jono ei liiku ollenkaan. Jos taas autot edes matelevat, niin sitten saattaa tulla pikavoitto.
Tätä itse asiassa olisin itse ehdottanut järkeväksi säännöksi. Jos jono ei liiku, prätkällä voi hyvin mennä jonon eteen ketään haittaamatta. Jos taas autojono etenee edes matelemalla, ei kannata puikkelehtia, sillä kuten kettu666 kirjoitti joku ei sitä kuitenkaan huomaa.

Tästä pääsen näppärästi aasinsiltaa pitkin aiemmin puhuttuun suomalaiseen liikennekulttuuriin. Olen täysin erimieltä KPL:n kanssa siitä, että Suomessa olisi kehittymätön liikennekulttuuri ja muualla kehittynyt sen johdosta, että splittaaminen on muualla arkipäivää. Fakta kait on, että se ei (tällä hetkellä) kuulu suomalaiseen liikennekulttuuriin ja ne jotka eivät tätä ymmärrä tai tämän kulttuurin puitteissa käyttäydy/aja ovat hukassa. Maassa maan tavalla, pätee ihan hyvin tähänkin. Minä en Ranskassa ihan helvetisti ajaneena pysty näkemään sitä ajokulttuuria kehittyneeksi. Niillä on paljon opittavaa suomalaisilta.
 
Viimeksi muokattu:

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
bozik kirjoitti:
Tätä itse asiassa olisin itse ehdottanut järkeväksi säännöksi. Jos jono ei liiku, prätkällä voi hyvin mennä jonon eteen ketään haittaamatta. Jos taas autojono etenee edes matelemalla, ei kannata puikkelehtia, sillä kuten kettu666 kirjoitti joku ei sitä kuitenkaan huomaa.

No onhan se tietysti noinkin, mutta jos autot matelevat suoraan, niin ei se splittaaminen ole paljoa vaarallisempaa, kuin jos autot olisivat paikallaan.

bozik kirjoitti:
Tästä pääsen näppärästi aasinsiltaa pitkin aiemmin puhuttuun suomalaiseen liikennekulttuuriin. Olen täysin erimieltä JPL:n kanssa siitä, että Suomessa oli kehittymätön liikennekulttuuri ja muualla kehittynyt sen johdosta, että splittaaminen on muualla arkipäivää. Fakta kait on, että se ei (tällä hetkellä) kuulu suomalaiseen liikennekulttuuriin ja ne jotka eivät tätä ymmärrä tai tämän kulttuurin puitteissa käyttäydy/aja ovat hukassa. Maassa maan tavalla, pätee ihan hyvin tähänkin. Minä en Ranskassa ihan helvetisti ajaneena en pysty näkemään sitä ajokulttuuria kehittyneeksi. Niillä on paljon opittavaa suomalaisilta.

Vaikken JPL olekaan, niin kommentoin tätä ;) Oikea termi olisi ehkä suvaitsevaisempi liikennekulttuuri. Eli prätkät ja skootterit saavat käyttää ketteryyttään hyväkseen, eikä siitä kukaan vedä mitään pultteja. Tuo on kyllä totta, etteivät kaikki ole siihen tottuneet ja se voi tuottaa enemmän vaaratilanteita, etenkin naiskuskien kohdalla, joten ihan suoraan ei pitäisi ehkä vertailla. Tosin jostain se on aloitettava ja kyllä se splittaaminenkin tulisi tutuksi ajan myötä.

Ja jos nyt pitää mainita jotain mikä esimerkiksi ranskalaisessa liikennekulttuurissa on parempaa kuin Suomessa niin se jotain on ehdottomasti parkkeeraaminen. Jos Ranskassa on kymmenen autoa parkissa tien varressa, niin samankokoisia autoja, samalle matkalle mahtuu Suomessa 5-7. Samoiten töötin matalampi käyttökynnys on mainittava plussana, kun Suomessa sitä ei taideta painaa muuta kuin vahingossa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KPL kirjoitti:
Vaikken JPL olekaan, niin kommentoin tätä ;)
Sorry. Korjaan.

KPL kirjoitti:
Ja jos nyt pitää mainita jotain mikä esimerkiksi ranskalaisessa liikennekulttuurissa on parempaa kuin Suomessa niin se jotain on ehdottomasti parkkeeraaminen. Jos Ranskassa on kymmenen autoa parkissa tien varressa, niin samankokoisia autoja, samalle matkalle mahtuu Suomessa 5-7. Samoiten töötin matalampi käyttökynnys on mainittava plussana, kun Suomessa sitä ei taideta painaa muuta kuin vahingossa.
Parkkeeraaminen ja Pariisi. Kaksi Peetä, joiden ei koskaan olisi pitänyt kohdata. Periaatteessa olen samaa mieltä, siellä parkkeerataan tiiviisti ja siihen koko homma perustuu. Autoja on oikeasti niin paljon, ettei niitä duunin jälkeen saa mihinkään parkkiin. Tämän johdosta käytetään luovuutta ja parkkeerataan suojateille ym. Näistä sitten saa sakon, jota kukaan ei maksa, luotetaan siihen, että seuraavissa vaaleissa joku virkaan valittava poliitikko lupaa mitätöidä sakot. Auto parkkeeraus suomi vs. pariisi ei ole vertauskelpoinen. Jos et siellä osaa tiiviisti parkkeerata, sinut työnnetäänn tiiviiksi.

Tuosta töötistä/torvesta. Pariisissa ajaneena tulee kyselleeksi onko tuo torvi joku lapsen lelu, mitä äiti tai isukki painaa silloin kun lapsi ei muista. Aika inflaation kärsinyt koko väline. Suomessa fiksummassa käytössä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
bozik kirjoitti:
Tuosta töötistä/torvesta. Pariisissa ajaneena tulee kyselleeksi onko tuo torvi joku lapsen lelu, mitä äiti tai isukki painaa silloin kun lapsi ei muista. Aika inflaation kärsinyt koko väline. Suomessa fiksummassa käytössä.

No mutta kun sitä ei Suomessa käytetä ollenkaan. Se on ihan hyvä antaa se palaute nopeasti, niin sillä on jotain vaikutustakin. Suomessahan se on suoranainen loukkaus toista kohtaan, jos painat tööttiä toisen hölmöillessä. Myös erinäiset käsimerkit töötin jälkeen ovat hyviä(ei tarkoita keskaria).
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
finnjewel kirjoitti:
Kuten Jermu varmaan arvaakin on allekirjoittaneen pakko kommentoida tätä (ei koske motoristeja): Jos joku katsoo asiakseen edetä muita nopeammin ruuhkasta/rajoituksista/liikennemerkeistä riippumatta aina ja joka paikassa, samalla monien ihmisten terveyden vaarantaen, niin minä ainakin jatkan sabotointia kuten tähänkin asti.

Jos tiellä on väljää niin sitten sopii ajaa miten lystää kunhan en joudu näiden takia jarruttelemaan tai tekemään väistöliikkeitä.

Lue viestini uudelleen, puhuinko siitä että pitää hyväksyä että joutuu jarruttelemaan tai tekemään väistöliikkeitä? Monia vaan ärsyttää kun huomaavat jonkun menevän ohi (oli sitten motoristi välistä johon ato ei mahdu, autoilija joka uskaltaa ohittaa taikka pyöräilijä joka hyödyntää sopivasti myäs jalankulkuvaloja vaarantamatta tai häiritsemättä kenenkään etenemistä), vaikkei itselle aiheudu tästä mitään haittaa/vaaraa. Tätä ei millään pysty ymmärtämään, kuten ei muutakaan joustamattomuutta liikenteessä.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Mr.Fox kirjoitti:
Ilmeisesti olemme nyt samassa paikassa (Turusta Helsinkiin lähse heti Tammisillan huoltoaseman jälkeen). Siihen mäkeen on tehty ylimääräinen OIKEANpuoleinen kaista raskaalle liikenteelle ja kaksi "normaalia" moottoritien kaistaa jatkuvat tämän kaistan vasemmalla puolella. Mäennyppylän päällä tämä ylimääräinen oikeanpuoleinen raskaan liikenteen kaista sitten päättyy, joten raskas liikenne (eli ryömintäkaistalla olleet) joutuvat jälleen hakemaan paikkansa "normaaleilta" kaistoilta.

Tämänkin voisi toki kääntää hieman järkevämmäksi, kun raskaat ajoneuvot hyytyy siihen 50-60 vauhtiin on sieltä vittumaista tulla 25-metrisellä yhdistelmällä 130-vauhtiseen virtaan. Eurooppalaiset maantiet pistävät ongelman nopeampien huoleksi, eli VASEN kaista päättyy mäen päällä, jolloin rekat saavat pysytellä omalla kaistallaan uutta vauhtia kelaten.
 
300 km silkkaa vitutusta

Terveisiä Pohjanmaalta. Perkele. En muista, koska olisi ollut hermot näin kireällä ajomatkan jälkeen. Huomioita ko. matkalta:

-Miksi, oi miksi raskaan ajoneuvokaluston liikkumista teillä ruuhka-aikoihin ei voi kieltää? Satasen alueella ajetaan letkassa kahdeksaakymppiä. Paitsi ylämäissä, jossa nopeus tippuu vajaaseen seitsemäänkymppiin. Ohikaan ei pääse kun ohituskaistaa ei ole ja vastaan tulee loputon virta autoja.

- Älkää ikinä ajako tietä numero 68 jos arvostatte autoanne. En ole ikinä nähnyt niin huonokuntoista tietä. Kahdeksankympin rajoitus ja varoitusmerkki "päällystevaurioita". Ihanko tosi????? Eihan se tie muuta olekkaan. No, kymmenen kilometriä ennen tietä 66(6) on suht hyväkuntoinen pinta....

- Mikä vaivaa niitä kuljettajia, jotka ajavat moottoritiellä ohituskaistaa hiljempaa kuin oikea kaista???? Tai niitä, jotka kiilaavat eteen tullessaan rampilta suoraan ohituskaistalle, vaikka peiliin/sivulle vilkaisemalla huomaisivat että sieltähän tulee AUTO ja suhteellisen lujaa vauhtia.

Off topicina mainittakoon että vitutusta lisää kolossaalinen särky niskassa/hartioissa/yläselässä.

Saman Via Dolorosan pääsee ajamaan taas sunnuntai-iltana. Odotan innolla.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
KPL kirjoitti:
No onhan se tietysti noinkin, mutta jos autot matelevat suoraan, niin ei se splittaaminen ole paljoa vaarallisempaa, kuin jos autot olisivat paikallaan.

Ja jos nyt pitää mainita jotain mikä esimerkiksi ranskalaisessa liikennekulttuurissa on parempaa kuin Suomessa niin se jotain on ehdottomasti parkkeeraaminen. Jos Ranskassa on kymmenen autoa parkissa tien varressa, niin samankokoisia autoja, samalle matkalle mahtuu Suomessa 5-7. Samoiten töötin matalampi käyttökynnys on mainittava plussana, kun Suomessa sitä ei taideta painaa muuta kuin vahingossa.

Ei se välttämättä olekkaan mutta kun se on silti kiellettyä. Sujuisi paremmin kun kaikki sitten edes yrittäisivät noudattaa sitä lakia. Ja kyllähän se ihmisä vituttaa kun siellä poukkoillaan.

Ja ranskalainen parkkeeraus.. Oletko katsellut niitten autojen puskureita?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
KPL kirjoitti:
No onhan se tietysti noinkin, mutta jos autot matelevat suoraan, niin ei se splittaaminen ole paljoa vaarallisempaa, kuin jos autot olisivat paikallaan.
Jep, eipä se paljon tämän vaarallisemmaksi enää muutu:

Iltalehti 9.6.2006 (STT) kirjoitti:
Keskisuomalainen nuorehko mies kuoli moottoripyöräturmassa Jyväskylässä perjantaina iltapäivällä. Onnettomuus sattui ruuhkassa kello 15:n jälkeen moottoritien levyisellä Rantaväylällä.

Pelastuslaitoksen mukaan mies ohitti moottoripyörällä autoja jonojen välistä. Kun autojono pysähtyi liikennevaloihin, mies menetti ajokkinsa hallinnan, putosi asvalttiin ja kolhi päätään useaan autoon.
Tyhmyydestä sakotetaan...
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
No jos ei osaa ajaa, niin parempi ajella sitten ihan hissukseen jonon mukana. Onnistuneeseen splittaamiseen kun ei kaatuminen kuulu, ainakaan omineen. Tuossa uutisessa ei tosin tarkasti kerrota mitä tapahtui, eli keilasiko auto mopoilijan vai mitä siinä oikein tapahtui. Joka tapauksessa tuossakin tapauksessa se oli moottoripyöräilijä joka maksoi hengellään, joten oma valinta ja sillä siisti.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Kapo kirjoitti:
Liittymistä/rampeista puheen ollen, onko kukaan muu ihmetellyt Turun moottoritieltä Kehä I:lle Tapiolaan päin olevassa rampissa olevaa noin 10 metrin mittaista kiihdytyskaistaa? Siinä tosin on dösäkaista välissä jolla voi kiihdytellä, mutta silti. Pari vaaratilannetta ollut koska siinä rampissa on juuri ennen kehälle liittymistä tiukka kaarre jonka jälkeen on n. 10 metriä matkaa kiihdytellä autoa ja katsella tuleeko dösää kaheksaakymppiä vierestä..

Aika vasta pk-seudulle muuttaneena ja juuri auton hankkineena tuo kyseinen liittymä oli melko kiva yllätys, varsinkin kun siinä on se koroke siinä kaistan päässä. Sain kuitenkin hiljennettyä tarpeeksi ja oli pakko pysäyttääkin kun vasemmalle sekaan ei mahtunut. Oli aika mukava rukoilla ettei sieltä mutkan takaa tule joku kaltaiseni newbie takakontista sisään. Noh, nyt sitä osaa varoa.

Näytti siltä että sen rotvallin reunan on muutamat aluvanteet löytäneet.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikke73 kirjoitti:
Jep, eipä se paljon tämän vaarallisemmaksi enää muutu:


Tyhmyydestä sakotetaan...

Niin, oli vaarallista motoristille itselleen. Eiköhän pointti ole tässäkin keskustelussa, että kunhan ei vaaranna muiden turvallisuutta niin minkä takia monet autoilijat vetävät tällaisesta herneet nenäänsä? Lapsuuden unelma-ammatti ollut poliisi, mutta äly ei riittänyt poliisikouluun, niinpä pitää purkaa katkeruutta leikkimällä lainvalvojaa tien päällä?
 

Trixie

Jäsen
Mikä ihme noissa liikenneympyröissä on joillekin niin vaikeata? Sisään tullessa väistetään ympyrässä olijoita ja poistuessa vilkutetaan siihen suuntaan johon käännytään. Pari päivää taakse päin eräs urpo mersussan päätti, että ympyrässä olevaa naiskuskia ei tarvitse väistää ja sen seurauksena sainkin seistä jarrulla ja huutaa kurkkutorvi ulkona. Tosin pientä tyydytystä sain hieman myöhemmin kun tämä samainen urpo kaahasi kolmenkympin alueella suoraan poliisin tutkaan :D
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jermu kirjoitti:
Niin, oli vaarallista motoristille itselleen. Eiköhän pointti ole tässäkin keskustelussa, että kunhan ei vaaranna muiden turvallisuutta niin minkä takia monet autoilijat vetävät tällaisesta herneet nenäänsä? Lapsuuden unelma-ammatti ollut poliisi, mutta äly ei riittänyt poliisikouluun, niinpä pitää purkaa katkeruutta leikkimällä lainvalvojaa tien päällä?
Ehkäpä autoilijat vetävät tästä herneen nenäänsä siksi, että moottoripyöräilijöillä ei muutenkaan ole tapana pahemmin liikennesääntöjä noudattaa. Ainakaan nopeusrajoituksia.
Ja tekeekö se asian hyväksyttäväksi, että sillä ei vaaranna muiden turvallisuutta? Yritäpä selittää tuo poliisille ajettuasi tyhjällä moottoritiellä tutkaan 220 km/h?
Splittaaminen muuten usein vaarantaa ainakin jonossa olevien autojen pellit, vaikkei autoissa olevia ihmisiä vaarannakaan. Jos kerran motoristien piti saada ajaa keskellä kaistaa turvallisuuden vuoksi, jotta olisi tarpeeksi tilaa sivusuunnassa, niin kumman vähän tämä tilanpuute häiritsee silloin kun sillä itse voittaa 10 sekuntia aikaa...
 

Betoz

Jäsen
KPL kirjoitti:
Onnistuneeseen splittaamiseen kun ei kaatuminen kuulu, ainakaan omineen.

Tuossa uutisessa ei tosin tarkasti kerrota mitä tapahtui, eli keilasiko auto mopoilijan vai mitä siinä oikein tapahtui.
Jos ajan neljänkympin alueella satasta ja vahingossa pikkutytön yli niin joko a) en osannut rikkoa lakia oikein b) pikkutyttö on tehnyt jotain väärin, kun ei tajunnut, että neljänkympin alueella joku saattaa tulla törkeätä ylinopeutta. Onnistuneeseen kaahaamiseenhan ei onnettomuudet kuulu.

Mielestäni prätkäjannuja on tarpeeksi vaikea nähdä muutenkin - heillä kun on tapana usein (ainakin täällä PK-seudulla) sijoittua niin sivuun ja lähelle, ettei sivupeilit eikä taustapeli heitä tavoita. En tiedä, mitä järkeä tuossakin on, kun itse ainakin yritän aina ottaa heidät huomioon ja tuollainen toiminta vaikeuttaa sitä huomattavasti.

Tässä eräänä päivänä olin ajelemassa Espoonlahden suunnalla täysin tyhjällä tiellä, kun yhtäkkiä moottoripyöräilijä kaahasi ohitseni todella suurella nopeudella erittäin läheltä autoani. Hän oli ilmeisesti kääntynyt pienemmältä tieltä eikä vaivautunut edes kääntämään pyöräänsä suoraan ja ajamaan tien suuntaisesti hetkeäkään, vaan lähti suoraan ohittamaan. Vieressä olleen moottoritien, oman auton ja autoradion äänet peittivät moottoripyörän äänet hyvin pitkälle - toki ne kuuluivat viimeistään siinä vaiheessa kun kaveri oli jo rinnalla. Ymmärrän, että noilla pyörillä tekee mieli kiihdytellä - varmasti mahtava tunne, joka kiehtoo minuakin - mutta tuo temppu oli mielestäni erittäin riskialtis eikä autoilijaa otettu lainkaan huomioon. Mitä, jos olisin (iltamyöhällä, tyhjällä tiellä) ajatuksissani hieman siirtynyt enemmän vasemmalle? Kaveri oli niin lähellä, että olisi kolahtanut samantien.

Korneinta tässä on, että ajan yleensä tiellä kuin tiellä (ellei ole tiedossa, että pieniä koululaisia tm. liikkuu niillä main) sen 15km/h ylinopeutta, eli en mikään teiden tukko ole.

PS. Jermun viestin innoittamana täytyy sanoa, että jos motoristi haluaa vaarantaa henkensä, niin tehköön sen jossain muualla kuin minun kanssani. En halua kontolleni kenenkään loukkaantumista tai pahimmassa tapauksessa kuolemaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
9-tie tänään noin 16.30

Tänään tapahtui mielenkiintoinen tapaus 9 tiellä.

Oriveden ja Tampereen välillä, Tarkemmin ABC huoltoaseman ( ent. Oritupa) paikkeilla. ABC:n pihasta lähti 5 moottoripyörää kohti Jyväskylää, kiihdyttäen reippaasti vauhdin suunnilleen sallittuun eli 100 km/h. Liikenne oli aika vilkasta kyseisessä kohdassa sillä olihan nyt sunnuntai ja kyseinen tie on yksi valtakuntamme valtaväylistä. Pyörät eivät oman näkemykseni mukaan aiheuttaneet vaaratilannetta.

Itse olin jonossa odottamassa pääsyä huoltoaseman pihasta kyseiselle tielle. Päästyäni liikkeelle ja kiihdytettyäni vauhdin siihen 100 km/h, havahduin siihen kun siviilikyttien Mondeo, joka lähti myös huoltoasemalta painui vauhdilla vilkut vilkkuen ohitseni. Edelläni meni useampi henkilöauto jotka olivat jonossa. Mondeo jatkoi ohitteluaan vaikka autoja tuli jatkuvasti vastaan. Vastaantulijat joutuivat väistämään "rajusti" pientareelle välttääkseen rajun nokkakolarin. Mondeo puikki jonossa autojen väliin, ohitteli sulkuviivojen kohdalla ja ajoi takaa moottoripyöriä, jotka menivät jo kaukana. Etäisyyttä oli reilusti yli kilometri.

Väitän tässä ja nyt, että kyseiset poliisit aiheuttivat huomattavasti suuremman vaaran tiellä liikkujille, kuin "kaahanneet" moottoripyörät, jotka eivät ohittaneet yhtään autoa.

Poliisien "takaa-ajo" ei ollut kovinkaan tehokas, sillä moottoripyörät (ainakin 3 5:stä) kääntyivät 9-tieltä Orivedelle...

Ai niin olin itsekkin liikkeellä moottoripyörällä
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niilo kirjoitti:
Tänään tapahtui mielenkiintoinen tapaus 9 tiellä.

Oriveden ja Tampereen välillä, Tarkemmin ABC huoltoaseman ( ent. Oritupa) paikkeilla. ABC:n pihasta lähti 5 moottoripyörää kohti Jyväskylää, kiihdyttäen reippaasti vauhdin suunnilleen sallittuun eli 100 km/h. Liikenne oli aika vilkasta kyseisessä kohdassa sillä olihan nyt sunnuntai ja kyseinen tie on yksi valtakuntamme valtaväylistä. Pyörät eivät oman näkemykseni mukaan aiheuttaneet vaaratilannetta.

Itse olin jonossa odottamassa pääsyä huoltoaseman pihasta kyseiselle tielle. Päästyäni liikkeelle ja kiihdytettyäni vauhdin siihen 100 km/h, havahduin siihen kun siviilikyttien Mondeo, joka lähti myös huoltoasemalta painui vauhdilla vilkut vilkkuen ohitseni. Edelläni meni useampi henkilöauto jotka olivat jonossa. Mondeo jatkoi ohitteluaan vaikka autoja tuli jatkuvasti vastaan. Vastaantulijat joutuivat väistämään "rajusti" pientareelle välttääkseen rajun nokkakolarin. Mondeo puikki jonossa autojen väliin, ohitteli sulkuviivojen kohdalla ja ajoi takaa moottoripyöriä, jotka menivät jo kaukana. Etäisyyttä oli reilusti yli kilometri.

Väitän tässä ja nyt, että kyseiset poliisit aiheuttivat huomattavasti suuremman vaaran tiellä liikkujille, kuin "kaahanneet" moottoripyörät, jotka eivät ohittaneet yhtään autoa.

Poliisien "takaa-ajo" ei ollut kovinkaan tehokas, sillä moottoripyörät (ainakin 3 5:stä) kääntyivät 9-tieltä Orivedelle...

Ai niin olin itsekkin liikkeellä moottoripyörällä

En tiedä tuosta tapauksesta, mutta yleisesti ottaen siviilipoliisiautot ovat varsin vaikeita tunnistaa. Tietenkin niissäkin on hälytysvalot, mutta kun ne ovat yleensä vain etumaskin takana ei tunnistaminen ole aivan yhtä helppoa. En tiedä sitten luulevatko poliisit, että siviiliauto huomataan yhtä hyvin kuin normaali poliisiauto. Ajoivatko nuo moottoripyörät siis ylinopeutta vai minkä takia poliisi yritti heitä pysäyttää?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Speedye kirjoitti:
En tiedä tuosta tapauksesta, mutta yleisesti ottaen siviilipoliisiautot ovat varsin vaikeita tunnistaa. Tietenkin niissäkin on hälytysvalot, mutta kun ne ovat yleensä vain etumaskin takana ei tunnistaminen ole aivan yhtä helppoa. En tiedä sitten luulevatko poliisit, että siviiliauto huomataan yhtä hyvin kuin normaali poliisiauto. Ajoivatko nuo moottoripyörät siis ylinopeutta vai minkä takia poliisi yritti heitä pysäyttää?

Tuossa motneossa oli siniset vilkut auton sisällä vilkkumassa, takalasista näkyivät selvästi. Omasta mielestäni moottoripyörät eivät ajaneet ylinopeutta. Liikennettä oli niin paljon ettei siinä voinut kauheasti kaahata...
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Niilo kirjoitti:
Tuossa motneossa oli siniset vilkut auton sisällä vilkkumassa, takalasista näkyivät selvästi. Omasta mielestäni moottoripyörät eivät ajaneet ylinopeutta. Liikennettä oli niin paljon ettei siinä voinut kauheasti kaahata...

Todennäköisesti moottoripyörien rekisterikilvet olivat liian vinossa.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
KPL kirjoitti:
Todennäköisesti moottoripyörien rekisterikilvet olivat liian vinossa.

Vaihtoehtoisesti haukansilmä polliisisetä oli huomannut jonkun mp-kuskeista vaihtaneen vilkkunsa liian hienoihin, joissa on ainakin 0,1 mm liian vähän etäisyyttä toisiinsa. Kyseessä formuloista tutut toleranssiarvot. Ei sitä nyt mitä tahansa siihen kaksipyöräiseen saa ruuvata!
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Yhdelle tapaamalleni köyhän miehen kimiräikköselle taitaa olla pakko pistää hiukan risuja. Olin juhannuksen jälkeen su/ma alkuyöstä ajelemassa Tampereen kautta kohti Vaasaa, kun alkoi viikonlopun ja ajamisen jäljiltä väsyttämään aivan törkeästi. Vedin sitten auton sivuun levähdyspaikalle ja aloin ottamaan torkkuja.

Heräsin sitten n.10min myöhemmin hemmetinmoiseen lukkojarrutuksen ääneen, kun tämä sankari tulee suoraa kohti lujaa väärään ajosuuntaan ja autonsa hallinnan menettäneenä siihen levähdyspaikalle, kolauttaen mennessään väärää ajosuuntaa osoittavan liikennemerkin nurin. Katsoin jo, että perkele nyt rysähtää lujaa, mutta jannu sai juuri ja juuri väistettyä ajoissa ja meni meikäläisen ohi. Siitä se sitten suunnisti muutaman sekunnin miettimisen jälkeen renkaat ulvoen takaisin maantielle (luonnollisesti jälleen väärästä kohdasta) ja minuuttia myöhemmin samaan suuntaan paineli lujaa pari poliisiautoa, toinen valot päällä. Kytät olivat siis perässä tuossa vaiheessa. Paikalla oli satasen rajoitus, eli voisi kuvitella, että tuskin karkulaisen vauhti ainakaan alle 120km/h oli siinä vaiheessa kun auto ei enää totellut.

Ilmeisesti tarkoitus oli koukata takaa-ajossa levähdyspaikalle hetkeksi piiloon ja antaa kyttien ajaa ohi, mutta suunnitelma meni pieleen kun ensin auto lähti käsistä ja sitten vielä meikäläinen oli jo paikalla. Tätä parempaa teoriaa en ainakaan tuolle törttöilylle keksi. Joka tapauksessa kunnon osuma oli helvetin lähellä, eikä tietenkään vain meikäläistä vaan myös tuota rämäpäätä ja sen vieressä istunutta henkilöä koskien. Tänään sitten pläräsin lehden kun arvasin, että jos tyyppi vaan on jäänyt kiinni, niin siitä ehkä joku maininta löytyy. Ja bingo, olihan siellä. Toivottavasti tuokin dumbass oppi tapauksesta jotain. Hyvä ainakin että jäi kiinni.

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=11031
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös