Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 186 230
  • 13 488

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hämmästellen olen monesti lukenut täältä ketjusta mitä ihmeellisimpiä tapauksia, joita ihmisille on liikenteessä sattunut. Joskus olen kummastellut, että miten muille sattuu näitä, mutta omalle kohdalleni hyvin harvoin.

Mutta tänään sitten osui erikoinen tapaus kohdalle. 80 alueella ajoin siinä mittarivirheen kanssa aika tarkkaan rajoituksen sallimaa nopeutta, kunnes taakse aivan perseeseen kiinni ilmestyi auto.

Todella pikaisesti jarruvaloja väläyttämällä (joo tiedän, eihän tätä saisi tehdä) annoin signaalia, että alas tulemaan ohi sieltä. No niinhän se sitten alkoi tullakin, kunnes... viereen päästessään ilman mitään syytä vetikin nopeudet alas ja palasi takaisin taakse.

Hetkenpienen piti siellä takana ihan asiallista turvaväliä, kunnes kohta taas liimautui aivan paksiin kiinni. Nyt en jäänyt enää hämmästelemään, että millähän ajatuksenjuoksulla se tämäkin sankari on liikenteeseen lähtenyt, vaan ajoin autoni ensimmäiselle vastaantulevalle bussipysäkille.

Opetus minulle ----> Jos perseessä roikkuu auto, niin aja vaan suoraan heti ensimmäiseen paikkaan, jossa auton saa tiensivuun. Ei tuosta valoilla kouluttamisesta ole mitään hyötyä, ja sitäpaitsi parasta kouluttamista (ja kaikkein turvallisintakin) on se, että heti siitä väistämisen jälkeen palaa takaisin tielle, kun se perseessä roikkuja vielä näkee peileistään sen. Joku oppi voi ehkä paremmin jollekin tuota kautta mennä perille.

Tuo takapuskurissa roikkuminen on aivan saatanan ärsyttävää ja vaarallista, mutta ei siitä pitäisi itse provosoitua.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse en ole tuosta puskurissa roikkumisesta provosoitunut, vaan pistelen vakkari päällä menemään ihan normaalisti. Vielä parempi, jos on märkä tien pinta, niin tietää, että takana oleva saa likavesisuihkua koko ajan tuulilasilleen. Ei siinä ole pakko ajaa.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Yksi asia mikä liikenteessä on saanut nyt talviaikaan verenpaineet nousemaan, on nämä alinopeudella ohittavat. Eli jos rekka ajaa moottoritiellä n. 80 km/h, niin ohittaja lähtee ohittamaan rekkaa ja saa sen riisikipon nopeuden nousemaan aina sinne yhdeksänkymppiin, jolloin se ohitus kestää ikuisuuden. Tämä tapahtuu usein vieläpä iltapäiväaikaan, jolloin tiellä on paljon muitakin autoja. Eli jos lähdet ohittamaan, varmista että ohitat riittävällä nopeudella etkä tuki koko liikennettä kuhnailullasi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Opetus minulle ----> Jos perseessä roikkuu auto, niin aja vaan suoraan heti ensimmäiseen paikkaan, jossa auton saa tiensivuun.
Tiensivu hyvä, mutta ihan vaan jalka pois kaasulta ja antaa nopeuden hidastua ja takana tulevan tehdä siitä johtopäätös. Tämä myös provosoi vähemmän kuin jarruvalon vilkautus.

Itse en ole tuosta puskurissa roikkumisesta provosoitunut, vaan pistelen vakkari päällä menemään ihan normaalisti. Vielä parempi, jos on märkä tien pinta, niin tietää, että takana oleva saa likavesisuihkua koko ajan tuulilasilleen. Ei siinä ole pakko ajaa.
Juu, ei provosoitua kannata, mutta sitähän varten turvaväliä pidetään, että jos sinulle edessämenevänä tulee joku äkillinen tilanne joka vaatii äkkijarrutusta, pahimmillaan onnettomuus, niin takanatuleva ei tule samaan myttyyn. Eli kyllä se tilanne kannattaa pyrkiä ratkaisemaan, rauhanomaisesti.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Todella pikaisesti jarruvaloja väläyttämällä (joo tiedän, eihän tätä saisi tehdä) annoin signaalia, että alas tulemaan ohi sieltä.
Mihin tämä jarruvalolla vilautteli perustuu muuta kuin takana tulevalle kettuiluun? Miksei sitä ohitumerkkiä voi antaa vilkulla, kuten ainakin minulle on opetettu ja jota raskasliikenne osaa käyttää?

T. Karavaanarin poika
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mihin tämä jarruvalolla vilautteli perustuu muuta kuin takana tulevalle kettuiluun?
Ei mihinkään muuhun paitsi omaan ärsytykseen ja keskenkasvuisuuteen vielä sen lisäksi.

Toki se vastuu on siellä takana tulevallakin, että jos ei itse näe tyhjällä ja suoralla tiellä, että tässä on muuten paikka ohittaa, niin jotain korjaavia toimenpiteitä senkin ratin takana on syytä tehdä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mihin tämä jarruvalolla vilautteli perustuu muuta kuin takana tulevalle kettuiluun? Miksei sitä ohitumerkkiä voi antaa vilkulla, kuten ainakin minulle on opetettu ja jota raskasliikenne osaa käyttää?
Viesti on eri. Toisella halutaan viestiä että ajat liian lähellä, toisella taas että nyt on turvallista ohittaa. Ehkä kuitenkin parempi että jälkimmäinen on tiukasti varattu tuohon eikä vahingossakaan kenellekään tule mieleen viestiä ensinmainitusta suuntavilkulla.
 

axe

Jäsen
Yksi asia mikä liikenteessä on saanut nyt talviaikaan verenpaineet nousemaan, on nämä alinopeudella ohittavat. Eli jos rekka ajaa moottoritiellä n. 80 km/h, niin ohittaja lähtee ohittamaan rekkaa ja saa sen riisikipon nopeuden nousemaan aina sinne yhdeksänkymppiin, jolloin se ohitus kestää ikuisuuden. Tämä tapahtuu usein vieläpä iltapäiväaikaan, jolloin tiellä on paljon muitakin autoja. Eli jos lähdet ohittamaan, varmista että ohitat riittävällä nopeudella etkä tuki koko liikennettä kuhnailullasi.
Pari kertaa viime aikoina törmännyt sellasiinkin tapauksiin, jotka ohittaa sitä rekkaa ihan saatanan hitaasti mutta viimein ohi päästyään lisäävätkin yhtäkkiä selkeästi nopeutta. Onko se joku pelko ajaa toisen rinnalla "liian kovaa vauhtia" vai mikäköhän pääjumi se on.

En oo siis ihan törmännyt heihin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viesti on eri. Toisella halutaan viestiä että ajat liian lähellä, toisella taas että nyt on turvallista ohittaa. Ehkä kuitenkin parempi että jälkimmäinen on tiukasti varattu tuohon eikä vahingossakaan kenellekään tule mieleen viestiä ensinmainitusta suuntavilkulla.
Pahimmat tuhraajat saattavat silti olla niin hitaita, että pääsevät vielä syyttämään sinua siitä, että vittumaisuuttasi yritit harhauttaa heidät törmäämään vastaantulijaan.
 
Pari kertaa viime aikoina törmännyt sellasiinkin tapauksiin, jotka ohittaa sitä rekkaa ihan saatanan hitaasti mutta viimein ohi päästyään lisäävätkin yhtäkkiä selkeästi nopeutta. Onko se joku pelko ajaa toisen rinnalla "liian kovaa vauhtia" vai mikäköhän pääjumi se on.

En oo siis ihan törmännyt heihin.
Todennäköisesti juuri se. Pelkäävät että autoa ei pysty hallitsemaan jos ajaa liian kovaa, ts. että rekkaa ohittaessa vahingossa törmää sen kylkeen.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas, Stars
Tiensivu hyvä, mutta ihan vaan jalka pois kaasulta ja antaa nopeuden hidastua ja takana tulevan tehdä siitä johtopäätös. Tämä myös provosoi vähemmän kuin jarruvalon vilkautus.

Olen myös ääriä myöten vittuuntunut tuohon perseessä kiinni ajamiseen. Hidastan reilusti jos joku tulee ajamaan perseeeseen kiinni. Nykyään kun saatan olla lapsen kanssa liikkellä niin ei todellakaan napostele painella pimeällä kelillä toisissa kiinni, kun tietää, että äkkijarrutuksen tullessa se on välittömästi kolari.

Mikäli perässä ajaminen vaan jatkuu ja jatkuu niin ei muuta kuin reilusti vaan hidastusta lisää. Kyllä sieltä lopulta älytään ohittaa tai sitten saa nauttia perseen tuijottamisesta niin kauan ku haluaa.

Välillä vakionopeudensäätimellä pari pykälää yli rajoutuksen ajaessa huomaa, että auto tulee perseeseen, eikä se oikeasti ole menossa ikinä siitä ohi jos ei tee tätä hidastustoimintaa.

Perseessä ajamisen logiikkaa on vaikea ymmärtää jos ei ole edes aikomusta mennä edelle. Eihän tuosta hyödy mitään ajallisesti ja aiheuttaa vaan jatkuvan vaaratilanteen. Pudotetaan sitten vaikka pikkuhiljaa vauhtia 80->50 niin ehditään reagoida paremmin mahdollisiin äkkitilanteisiin.

Tien sivuun ajaminen ei käy, koska siinä annettaisiin lähinnä luovutusvoitto perseessä ajavalle, eikä hän välttämättä tajua minkä takia ajetaan sivuun. Hidastelu luulisi ainakin menevän jollain tapaa perille.

Poikkeustilanne olisi sellainen, jossa perään kertyisi 2 autoa tai enemmän niin sitten voi ajaa sivuun, koska mitään motivaatiota ei ole aiheuttaa hämminkiä näitä muita kohtaan.

Huvittaa tuo perseessä ajaminen myös silloin kun henkilöauto ajaa rekan taakse. Puskee siinä niin lähelle ettei näe yhtään mitään, että missä kohti olisi hyvä lähteä edelle. On hirveä kiire siihen perään, mutta sitte ei pääse edelle ku näkee vaan rekan perän. :)

Näin äkikseltään mikään muu ei vituta liikenteessä muutako perseessä ajaminen ja vastuuton ohittaminen.

Aika usein nuo kaikki saattaa yhdistyä. Rekan perässä voi olla esim kaksi autoa ihan hyvillä turvaväleillä kyttäämässä ohituspaikkaa. Sitten toisen perään tulee joku kolmas kyrpä metrin päähän ja lähtee summan mutikassa ohittelemaan näitä autoja yksi kerrallaan niin, että juuri ehtii pykälän edemmäksi ennen kuin vastaan tulee auto ja joutuu palaamaan omalle kaistalle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä minäkin tuota hidastusta etupäässä käytän, ja useimmiten se toimiikin.

Mutta ihan aina ei edes se ole tepsinyt. On ollut näitä tilanteita, että olen nopeuttani pudottanut jopa jotain 20-30 km/h alle sallitun, ja siellä se vaan kuin tatti jurnuttaa perseessä kiinni. Sitten taas nopeudet ylös mittarivirheineen sinne sallitun maksimin paikkeille, ja eiköhän kohta ole sama auto taas uudestaan aivan hanurissa kiinni.

Jos ei uskalla ohittaa, niin pitäisi siellä pään sisällä sen verran jotain kumminkin liikkua, että ymmärtää ne aivan helvetin lähellä ajamisen vaarat sitten myös. Esimerkiksi tuo tie, mistä tuon tapauksen kerroin, niin olen siinä useamman kerran nähnyt hirviä ja joitain täysiä jarrutuksia joskus tehnyt yli sinkoilevien jänisten vuoksi.

Ei ole sitten niin pienintäkään mielenkiintoa kohdata näitä eläintilanteita silloin, kun siinä hanurissa roikkuu joku nollat taulussa oleva kuljettaja.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika usein nuo kaikki saattaa yhdistyä. Rekan perässä voi olla esim kaksi autoa ihan hyvillä turvaväleillä kyttäämässä ohituspaikkaa. Sitten toisen perään tulee joku kolmas kyrpä metrin päähän ja lähtee summan mutikassa ohittelemaan näitä autoja yksi kerrallaan niin, että juuri ehtii pykälän edemmäksi ennen kuin vastaan tulee auto ja joutuu palaamaan omalle kaistalle.
Ja mikä ongelma tuossa tilanteessa on se, jos se kolmas auto lähtee ohittamaan yksi kerrallaan, jos edessä olevat eivät vaikuta siltä, että olisivat ohittamassa?
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas, Stars
Ja mikä ongelma tuossa tilanteessa on se, jos se kolmas auto lähtee ohittamaan yksi kerrallaan, jos edessä olevat eivät vaikuta siltä, että olisivat ohittamassa?

Ei mikään. Silloinhan kyseessä olisi normaali ohitustilanne eli jotain aivan muuta kuin lainaamassasi kohdassa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Amen. Ja tämän takia tehokas moottori on ennenkaikkea turvallisuustekijä.
Väittäisin, että huomattavasti useammin kaikenlainen hidastelu on kuitenkin kiinni kuljettajan ominaisuuksista kuin auton. Siis kun puhutaan henkilöautoista. Toki jos hevosia piisaa, niin se mahdollistaa asioita myös silloin, kun kuljettajan kyky ennakoida ei ole hyvä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Ilmalan Herra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yleensä sitä vaan vittuuntuu muiden töhöilystä, mutta tällä kertaa lähinnä huvitti sivustaseuraajana, kun en ollut itse kärsijänä.

Liikennevaloristeyksessä kolme kaistaa, yksi kääntyy vasemmalle, kaksi menee suoraan. Lähestyessäni paikkaa näin jo 150 metrin päästä, että keskimmäisellä kaistalla on yksi auto hätävilkut päällä ja konepelti ylhäällä. Oikeanpuoleisella kaistalla 10 autoa jonossa odottamassa valojen vaihtumista, itse menin kääntyvien kaistalle.

Vähän ennen kun suoraan menijöille vaihtuu valot, hyytyneen auton taakse tulee henkilöauto niin lähelle, ettei pääse siitä peruuttamatta ohi. Tämän uivelon perään tulee sitten pitkä jono muita autoja, jotka eivät näe etummaisen auton tilannetta. Valot vaihtuu, toisena oleva neropatti nytkähtää vähän eteenpäin ja painaa sitten torvea kun hajonnut auto ei lähdekään liikkeelle. Mukavan liikennejumin sai aikaan vilkkaaseen risteykseen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Kippas kappas, mikäpäs se olikaan tämän kolarisuman syynä? Turvavälien puuttuminen.

Ihan tässä vähän aikaa sitten sattui taas joku tuolla käytännössä lähes tyhjällä moottoritiellä ja hyvillä plussakeleillä roikkumaan aivan perseeseen kiinni. Nosti tai laski nopeutta, niin siinä se vaan roikkui pitkän aikaa.

Tuota ajatuksenjuoksua ei vaan kykene ymmärtämään, että sulla on siinä tiellä käytännössä kilometritolkulla tyhjää tilaa sekä eteen, että taakse, niin minkä helvetin takia se väkipakolla tehty valinta on tulla roikkumaan siinä tappituntumassa kiinni?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Kippas kappas, mikäpäs se olikaan tämän kolarisuman syynä? Turvavälien puuttuminen.

Ihan tässä vähän aikaa sitten sattui taas joku tuolla käytännössä lähes tyhjällä moottoritiellä ja hyvillä plussakeleillä roikkumaan aivan perseeseen kiinni. Nosti tai laski nopeutta, niin siinä se vaan roikkui pitkän aikaa.

Tuota ajatuksenjuoksua ei vaan kykene ymmärtämään, että sulla on siinä tiellä käytännössä kilometritolkulla tyhjää tilaa sekä eteen, että taakse, niin minkä helvetin takia se väkipakolla tehty valinta on tulla roikkumaan siinä tappituntumassa kiinni?

Kehillä toki liikennettä on sen verran reippaasti, että välit ovat väkisin pienemmät kuin jossain landella, mutta peruspointtiasi se ei nollaa. Ongelma on, ettei jengi ymmärrä miten niillä kuuluu ajaa - tämä koskee erityisesti sitä perässä hiillostamista.

Kehät kun eivät ole moottoriteitä, niitä ei koske velvoite ajaa oikeanpuolimmaisimmalla vapaalla kaistalla, ei liioin oikealta ohittamisen ehdoton kielto. Usein on johdonmukaisempaa ja järkevämpää jatkaa keskimmäisellä tai jopa vasemmalla kaistalla - mutta tämä tuntuu perinteisesti TRIGGERÖIVÄN porukkaa ja aletaan ajaa puskurissa kiinni riippumatta nopeudesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehillä toki liikennettä on sen verran reippaasti, että välit ovat väkisin pienemmät kuin jossain landella, mutta peruspointtiasi se ei nollaa. Ongelma on, ettei jengi ymmärrä miten niillä kuuluu ajaa - tämä koskee erityisesti sitä perässä hiillostamista.

Kehät kun eivät ole moottoriteitä, niitä ei koske velvoite ajaa oikeanpuolimmaisimmalla vapaalla kaistalla, ei liioin oikealta ohittamisen ehdoton kielto. Usein on johdonmukaisempaa ja järkevämpää jatkaa keskimmäisellä tai jopa vasemmalla kaistalla - mutta tämä tuntuu perinteisesti TRIGGERÖIVÄN porukkaa ja aletaan ajaa puskurissa kiinni riippumatta nopeudesta.
Tuskinpa siellä sunnuntaina oli niin paljon liikennettä, ettei olisi turvavälejä voinut pitää. Hyvä pointti sinulta kyllä tuossa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli ajeltua Vantaa-Levi-Vantaa väli ja pääosin liikenne toimi mielestäni hyvin ja sanoisin, että ihan mallikkaasti liikenne Suomessa kuitenkin toimii.

Pari tilannetta eilen vähän itseä ärsytti.

Kemi-Oulu väliä ajelin sellaista kevyttä ylinopeutta ja ohituskaistoilla pääsi aika hyvin ohi. Yksi oranssi ralliskoda koki, että myös minusta oli ohituskaistan aikana päästävä ohi ja kyllä vitutti, kun heti sen toisen kaistan päätyttyä tämä sankari jarrutti nopeuden 117kmh->98kmh. Hieman mielenosoituksellisesti ohitin hänet heti ensimmäisessä turvallisessa kohdassa.

Toinen ärsyttävä tilanne oli Oulu-Jyväskylä välillä. Mikä vittu siinä on, että osalle autoilijoista iskee joku psykologinen efekti päälle, kun alkaa se 2-kaistainen osuus? Samat sankarit jotka jurnuttivat normitietä 77kmh nopeutta, nostivat näille kohdille sitten nopeuden johonkin 115kmh pintaan. No niistäkin pääsi ohi ihan normaaleilla ohituksilla, mutta ihmetyttää.

Muuten hyvä reissu ajojen suhteen. Vaikka eilen Kittilä-Rovaniemi oli aika vittumainen pöllyävän lumen takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös