Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 168 645
  • 13 359

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hämmästellen olen monesti lukenut täältä ketjusta mitä ihmeellisimpiä tapauksia, joita ihmisille on liikenteessä sattunut. Joskus olen kummastellut, että miten muille sattuu näitä, mutta omalle kohdalleni hyvin harvoin.

Mutta tänään sitten osui erikoinen tapaus kohdalle. 80 alueella ajoin siinä mittarivirheen kanssa aika tarkkaan rajoituksen sallimaa nopeutta, kunnes taakse aivan perseeseen kiinni ilmestyi auto.

Todella pikaisesti jarruvaloja väläyttämällä (joo tiedän, eihän tätä saisi tehdä) annoin signaalia, että alas tulemaan ohi sieltä. No niinhän se sitten alkoi tullakin, kunnes... viereen päästessään ilman mitään syytä vetikin nopeudet alas ja palasi takaisin taakse.

Hetkenpienen piti siellä takana ihan asiallista turvaväliä, kunnes kohta taas liimautui aivan paksiin kiinni. Nyt en jäänyt enää hämmästelemään, että millähän ajatuksenjuoksulla se tämäkin sankari on liikenteeseen lähtenyt, vaan ajoin autoni ensimmäiselle vastaantulevalle bussipysäkille.

Opetus minulle ----> Jos perseessä roikkuu auto, niin aja vaan suoraan heti ensimmäiseen paikkaan, jossa auton saa tiensivuun. Ei tuosta valoilla kouluttamisesta ole mitään hyötyä, ja sitäpaitsi parasta kouluttamista (ja kaikkein turvallisintakin) on se, että heti siitä väistämisen jälkeen palaa takaisin tielle, kun se perseessä roikkuja vielä näkee peileistään sen. Joku oppi voi ehkä paremmin jollekin tuota kautta mennä perille.

Tuo takapuskurissa roikkuminen on aivan saatanan ärsyttävää ja vaarallista, mutta ei siitä pitäisi itse provosoitua.

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse en ole tuosta puskurissa roikkumisesta provosoitunut, vaan pistelen vakkari päällä menemään ihan normaalisti. Vielä parempi, jos on märkä tien pinta, niin tietää, että takana oleva saa likavesisuihkua koko ajan tuulilasilleen. Ei siinä ole pakko ajaa.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Yksi asia mikä liikenteessä on saanut nyt talviaikaan verenpaineet nousemaan, on nämä alinopeudella ohittavat. Eli jos rekka ajaa moottoritiellä n. 80 km/h, niin ohittaja lähtee ohittamaan rekkaa ja saa sen riisikipon nopeuden nousemaan aina sinne yhdeksänkymppiin, jolloin se ohitus kestää ikuisuuden. Tämä tapahtuu usein vieläpä iltapäiväaikaan, jolloin tiellä on paljon muitakin autoja. Eli jos lähdet ohittamaan, varmista että ohitat riittävällä nopeudella etkä tuki koko liikennettä kuhnailullasi.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Opetus minulle ----> Jos perseessä roikkuu auto, niin aja vaan suoraan heti ensimmäiseen paikkaan, jossa auton saa tiensivuun.
Tiensivu hyvä, mutta ihan vaan jalka pois kaasulta ja antaa nopeuden hidastua ja takana tulevan tehdä siitä johtopäätös. Tämä myös provosoi vähemmän kuin jarruvalon vilkautus.

Itse en ole tuosta puskurissa roikkumisesta provosoitunut, vaan pistelen vakkari päällä menemään ihan normaalisti. Vielä parempi, jos on märkä tien pinta, niin tietää, että takana oleva saa likavesisuihkua koko ajan tuulilasilleen. Ei siinä ole pakko ajaa.
Juu, ei provosoitua kannata, mutta sitähän varten turvaväliä pidetään, että jos sinulle edessämenevänä tulee joku äkillinen tilanne joka vaatii äkkijarrutusta, pahimmillaan onnettomuus, niin takanatuleva ei tule samaan myttyyn. Eli kyllä se tilanne kannattaa pyrkiä ratkaisemaan, rauhanomaisesti.

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Todella pikaisesti jarruvaloja väläyttämällä (joo tiedän, eihän tätä saisi tehdä) annoin signaalia, että alas tulemaan ohi sieltä.
Mihin tämä jarruvalolla vilautteli perustuu muuta kuin takana tulevalle kettuiluun? Miksei sitä ohitumerkkiä voi antaa vilkulla, kuten ainakin minulle on opetettu ja jota raskasliikenne osaa käyttää?

T. Karavaanarin poika

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mihin tämä jarruvalolla vilautteli perustuu muuta kuin takana tulevalle kettuiluun?
Ei mihinkään muuhun paitsi omaan ärsytykseen ja keskenkasvuisuuteen vielä sen lisäksi.

Toki se vastuu on siellä takana tulevallakin, että jos ei itse näe tyhjällä ja suoralla tiellä, että tässä on muuten paikka ohittaa, niin jotain korjaavia toimenpiteitä senkin ratin takana on syytä tehdä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mihin tämä jarruvalolla vilautteli perustuu muuta kuin takana tulevalle kettuiluun? Miksei sitä ohitumerkkiä voi antaa vilkulla, kuten ainakin minulle on opetettu ja jota raskasliikenne osaa käyttää?
Viesti on eri. Toisella halutaan viestiä että ajat liian lähellä, toisella taas että nyt on turvallista ohittaa. Ehkä kuitenkin parempi että jälkimmäinen on tiukasti varattu tuohon eikä vahingossakaan kenellekään tule mieleen viestiä ensinmainitusta suuntavilkulla.

axe

Jäsen
Yksi asia mikä liikenteessä on saanut nyt talviaikaan verenpaineet nousemaan, on nämä alinopeudella ohittavat. Eli jos rekka ajaa moottoritiellä n. 80 km/h, niin ohittaja lähtee ohittamaan rekkaa ja saa sen riisikipon nopeuden nousemaan aina sinne yhdeksänkymppiin, jolloin se ohitus kestää ikuisuuden. Tämä tapahtuu usein vieläpä iltapäiväaikaan, jolloin tiellä on paljon muitakin autoja. Eli jos lähdet ohittamaan, varmista että ohitat riittävällä nopeudella etkä tuki koko liikennettä kuhnailullasi.
Pari kertaa viime aikoina törmännyt sellasiinkin tapauksiin, jotka ohittaa sitä rekkaa ihan saatanan hitaasti mutta viimein ohi päästyään lisäävätkin yhtäkkiä selkeästi nopeutta. Onko se joku pelko ajaa toisen rinnalla "liian kovaa vauhtia" vai mikäköhän pääjumi se on.

En oo siis ihan törmännyt heihin.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viesti on eri. Toisella halutaan viestiä että ajat liian lähellä, toisella taas että nyt on turvallista ohittaa. Ehkä kuitenkin parempi että jälkimmäinen on tiukasti varattu tuohon eikä vahingossakaan kenellekään tule mieleen viestiä ensinmainitusta suuntavilkulla.
Pahimmat tuhraajat saattavat silti olla niin hitaita, että pääsevät vielä syyttämään sinua siitä, että vittumaisuuttasi yritit harhauttaa heidät törmäämään vastaantulijaan.

Pari kertaa viime aikoina törmännyt sellasiinkin tapauksiin, jotka ohittaa sitä rekkaa ihan saatanan hitaasti mutta viimein ohi päästyään lisäävätkin yhtäkkiä selkeästi nopeutta. Onko se joku pelko ajaa toisen rinnalla "liian kovaa vauhtia" vai mikäköhän pääjumi se on.

En oo siis ihan törmännyt heihin.
Todennäköisesti juuri se. Pelkäävät että autoa ei pysty hallitsemaan jos ajaa liian kovaa, ts. että rekkaa ohittaessa vahingossa törmää sen kylkeen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy