Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 773
  • 13 227

Johnnie

Jäsen
Jos se oikea kaista ajaa sen 100 satasen alueella niin eipä saa.
Tällainen tilannehan on äärimmäisen harvinainen, jos on yhtään enemmän liikennettä. Ilman raskasta liikennettäkin oikea kaista vetää maksimissaan todellista nopeutta luokkaa 92-96 km/h, koska katsotaan orjallisesti auton (liian alhaista nopeutta näyttävää) nopeusmittaria.

Itse olen hanakka ohittamaan. Harvoin minulla on mikään kovin kiire, mutta tykkään ajaa parasta mahdollista vauhtia.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Malliesimerkki takapuskurissa roikkuvasta idiootista:





Toivottavasti vituttaa maksella päiväsakkoja.

Tapahtui juuri tällä viikolla Lahden motarilla, ajoin vakkarilla 110h/km ja takaa tuleva auto saavutti. Lopulta ajoi aivan perseessä kiinni, ajattelin että poistuu varmaan pian tulevasta rampista, mutta kaveri jatkoikin ajoa puskurissa kiinni. Lopulta rupesin naputtelemaan nopeutta alemmaksi vakkarista ja oltiin varmaan jo himpun alle satasessa kun sitten vilkautin vielä jarruvaloja ennen kuin kaveri tajusi painella ohitse. Häneltä olisin halunnut kysäistä, että mikä ajatus moisessa touhussa.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Meikällä tää sama. Matka luistaa (tirsk) mukavasti, kun ei tarvi tinkiä ollenkaan omasta sopivasta vauhdista.
Juuri näin. Sen takia tien päällä ärsyttävätkin eniten ne, kenellä oikea nilkka ei suoristu riittävästi. Varsinkin vasemmalla kaistalla hidastelevat nostavat verenpainetta. Juhani Tammisen sanoin, "If you can´t stand the heat, stay out of the kitchen".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin. Sen takia tien päällä ärsyttävätkin eniten ne, kenellä oikea nilkka ei suoristu riittävästi. Varsinkin vasemmalla kaistalla hidastelevat nostavat verenpainetta. Juhani Tammisen sanoin, "If you can´t stand the heat, stay out of the kitchen".
Varmaan löytyy sinuakin nopeammin ajavia, jotka kiroavat kun sinä et pysy poissa keittiöstä. Loputon kierre.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ajan itse vasenta kaistaa ja takaa tullaan kovemmilla menohaluilla, niin kyllä minä tilan salliessa yleensä käyn oikealla ja päästän nopeamman ohi.

Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan jne.
Sitten tulkitsette takana ajavan kanssa tuota eri tavalla, ja hän pitää edelleen sinua tien tukkona kun et väistänytkään sinne kahden rekan väliin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten tulkitsette takana ajavan kanssa tuota eri tavalla, ja hän pitää edelleen sinua tien tukkona kun et väistänytkään sinne kahden rekan väliin.
Vähän tarpeetonta viisastelua, kyllä kaikki tietää ne vasemmankaistantukkijat, jotka kyllä horisontista löytää tarvittaessa aina sen uuden ohitettavan, eikä voi vaihtaa välillä oikealle, koska vilkku kuluu ja toki myös renkaat turhasta kaistanvaihdosta. Vedetään sitten 5-10 km siinä vasemmalla kaistalla, koska "ohitus on kesken". Ihan vaan siksi, että ottaa luonnon päälle, jos joku menee ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän tarpeetonta viisastelua, kyllä kaikki tietää ne vasemmankaistantukkijat, jotka kyllä horisontista löytää tarvittaessa aina sen uuden ohitettavan, eikä voi vaihtaa välillä oikealle, koska vilkku kuluu ja toki myös renkaat turhasta kaistanvaihdosta. Vedetään sitten 5-10 km siinä vasemmalla kaistalla, koska "ohitus on kesken". Ihan vaan siksi, että ottaa luonnon päälle, jos joku menee ohi.
Tottakai tuo on sitten liikenteen sujuvuuden kannalta typerää, ja myös varmaan laitontakin. Mutta nimenomaan alleviivaa sitä, että siitä on erilaisia mielipiteitä ketkä ovat teiden tukkoja. Toki voidaan mennä liikennesääntöjen mukaan 100 %.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olen viime aikoina törmännyt huomattavan usein, en onneksi kirjaimellisesti, sellaisiin henkilöautoilijoihin, jotka esim. kaksikaistaisella ajoväylällä vasemmalle kääntyessään kierrättävät sitä pikku kotteronsa keulaa ikään kuin jotain raskaan kaluston vekotinta. Siis tulevat yli sulkuviivojen ja viereisen kaistan puolelle niin, että pitää itse pysähtyä välttääkseen kosketukset. Ärsyttävä tapa sellainen veivaaminen.

No, kai se jotain kokemattomuutta ja hahmottamiskyvyn puutetta on, tuskin on rokotetta siihen vaivaan vielä.
 

Turnipsi

Jäsen
Nykyään tulee ajettua autolla pidempiä matkoja selkeästi harvemmin kuin ennen mutta tuntuu että välinpitämättömyys, muiden huomioiminen ja Trumppimainen minäminäminä asenne on lisääntynyt.

Kolmion takaa kun liittyvä auto tulee rampilta motarille, vilkutellaan tästä autosta valoja jos et vaihda kaistaa.

Tungetaan väkisin kaistalle siten että kaistalla ajavan auton automatiikka herää ja alkaa huutamaan varoitusääniä liian lähellä olevasta autosta.

Kaksikaistaisella moottoriväylällä ajetaan vasenta kaistaa alinopeutta letka perässä ilman mitään aikeita mennä oikeanpuoleiselle kaistalle (vaikka tilaa on), kunnes oma poistumisramppi tulee vastaan. Sitten joko kamikazekaistanvaihtoja tai jarrut pohjaan jotta saa kaistaa vaihdettua.

Vilkkua käytetään jos huvittaa, yleensä ei huvita. Tai korkeintaan kun ollaan jo käännytty / vaihdettu kaistaa.

Nopeusrajoitukset ovat vässyköille. Jos nopeusrajoitus on 80km/h tai alle, ajetaan min. 20km/h yli tuon ja roikutaan edessäajavan perässä. 100km/h 50% näistä jatkaa sitä 90km/h ajoa - keskinopeus tasaiseksi hei. Ja loput 50% sitten jää taustapeilissä horisonttiin kun nopeus nousee 120km/h.

Ihan saatanan käsittämätöntä pölhöä jatkuvasti liikkeellä. Ja lasken itsenikin pölhöksi ihan jo siksi että minua harmittaa nuo yllä mainitut toimintatavat. Saatana.
 

Turnipsi

Jäsen
Olen viime aikoina törmännyt huomattavan usein, en onneksi kirjaimellisesti, sellaisiin henkilöautoilijoihin, jotka esim. kaksikaistaisella ajoväylällä vasemmalle kääntyessään kierrättävät sitä pikku kotteronsa keulaa ikään kuin jotain raskaan kaluston vekotinta. Siis tulevat yli sulkuviivojen ja viereisen kaistan puolelle niin, että pitää itse pysähtyä välttääkseen kosketukset. Ärsyttävä tapa sellainen veivaaminen.

No, kai se jotain kokemattomuutta ja hahmottamiskyvyn puutetta on, tuskin on rokotetta siihen vaivaan vielä.

Ja nämä vielä usein vetävät nopeuden todella alas ko. tilanteessa. Nimim. Anteeksi herra, tarvitseeko autonne työntöapua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suurin osa noista takapuskurissa roikkujista tajuaa tulla ohitse, kun laskee omaa nopeuttaan.

Mutta ne uuvatit, jotka eivät ymmärrä, niin en raivostuttavampaa ihmistyyppiä tuolta liikenteestä tiedä. Siinä ne on, kuin tatit perseessä kiinni, teit sitten mitä tahansa. Ajat kovempaa tai hiljempaa, niin ei mitään merkitystä.

Tiedän, että ei pitäisi ottaa kierroksia, mutta ei sitä vaan itselleen tässä asiassa oikein mitään mahda. Omia hermojani ja mielenrauhaani säästääkseni olen tehnyt niin, että ajan ensimmäiselle vastaan tulevalle bussipysäkille tai levähdyspaikalle. Kukaan ei vielä toistaiseksi ole ollut niin nollat taulussa, että sinnekin olisi roikkunut perässä. Jos joskus vielä tulee, niin sitten menen kyllä jo kysymään, että mikä on ongelma?
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Olen viime aikoina törmännyt huomattavan usein, en onneksi kirjaimellisesti, sellaisiin henkilöautoilijoihin, jotka esim. kaksikaistaisella ajoväylällä vasemmalle kääntyessään kierrättävät sitä pikku kotteronsa keulaa ikään kuin jotain raskaan kaluston vekotinta. Siis tulevat yli sulkuviivojen ja viereisen kaistan puolelle niin, että pitää itse pysähtyä välttääkseen kosketukset. Ärsyttävä tapa sellainen veivaaminen.

No, kai se jotain kokemattomuutta ja hahmottamiskyvyn puutetta on, tuskin on rokotetta siihen vaivaan vielä.
En tiedä, miten ryhmittymistä autokoulussa nykyään opetetaan (kun ei ole erillistä kääntymiskaistaa) - vai eikö opeteta ollenkaan? - koska olen useita kertoja ajanut jonkun pikkukipon takana, joka on kääntynyt oikealle ja ryhmittynyt kuorma-auton lailla kaistan vasempaan reunaan. Onko auton 'rajojen' hahmottaminen jotenkin puutteellista vai mistä on kyse? Ihan kaikenikäisiä ja -sukupuolisia on näihin suorittajiin mahtunut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä, miten ryhmittymistä autokoulussa nykyään opetetaan (kun ei ole erillistä kääntymiskaistaa) - vai eikö opeteta ollenkaan? - koska olen useita kertoja ajanut jonkun pikkukipon takana, joka on kääntynyt oikealle ja ryhmittynyt kuorma-auton lailla kaistan vasempaan reunaan. Onko auton 'rajojen' hahmottaminen jotenkin puutteellista vai mistä on kyse? Ihan kaikenikäisiä ja -sukupuolisia on näihin suorittajiin mahtunut.
Ajelevat pleikalla ralli- ja formulapelejä, joissa kannattanee lähteä ulkokurvista.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ajelevat pleikalla ralli- ja formulapelejä, joissa kannattanee lähteä ulkokurvista.
Se on juuri näin. Tunnistetaan myös, kun lämmittelevät formuloiden tapaan renkaitaan juuttuessaan kierroksella ohitettavien taakse Lahdenväylällä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tänä aamuna todistettua: katselin, kun Ruoholahdessa taksi ajoi kiertoliittymää vasemman kautta, keskellä aamuruuhkaa, ohittaen näin muutaman risteystä jo kiertävän auton. Sen ajaessa ohitseni (seisoskelin bussipysäkillä) annoin kuskille selkeät aplodit upeasta suorituksesta. Vastaukseksi tarjottiin keskisormea...
 

Irbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Nopeusrajoitukset ovat vässyköille. Jos nopeusrajoitus on 80km/h tai alle, ajetaan min. 20km/h yli tuon ja roikutaan edessäajavan perässä. 100km/h 50% näistä jatkaa sitä 90km/h ajoa - keskinopeus tasaiseksi hei. Ja loput 50% sitten jää taustapeilissä horisonttiin kun nopeus nousee 120km/h.
Kylläpä muuten alkoikin ottaa pattiin, kun luin tämän kohdan. Tämä on aivan käsittämätöntä. Jos moottoritiellä on jostain syystä alennettu nopeusrajoitus 80km/h, niin siinä sitä ajetaan tasaista 95km/h kyytiä ja kun nopeus palautuu 100km/h, niin Tamin sanoin ”mikään ei muutu”.

Myös työmaa-alueet, joissa on 30km/h nopeusrajoitus on hyviä paikkoja ajaa vähintään viittäkymppiä ja paskat piitata mistään helvetin kylteistä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ääliöitä sitä on bussikuskeissakin. Blatantisti vaan kahden kaistan yli eteen pysäkiltä. Ei muuten välittänyt paskaakaan, että tuleeko kolari vai ei. Minäkään en välittänyt paskaakaan kolaroituuko keskisormeni jonkin sivullisenkin verkkokalvoille.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kuljen usein tietä jossa on ensin 60 km/h, sen jälkeen 80 km/h ja sitten taas 60 km/h. Ja sama toiseen suuntaan (tietenkin). Yllättävän usein näkee kuljettajia jotka jatkaa kuudenkympin ajamista vaikka saisi ajaa kahdeksaakymppiä. Välillä on yksi risteys jonka jälkeen on nopeusrajoitusmerkki (80). Jonka jälkeen yleensä kuljettajat nostaa nopeuden kahdeksaankymppiin.

Tänään ajoin armeijan kuormurin perässä kuuttakymppiä kasikympin alueella kunnes tuli tuo risteys jossa oli taas kasikympin merkki. Kuormurin nopeus nousi reiluun kasikymppiin kunnes tuli kuudenkympin alue jossa taas tiputti nopeuden kuutenkymppiin. Joillakin autoilijoilla on vaan vaikeuksia huomata että rajoitus muuttuu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmiset jotka eivät ilmeisesti luota autonsa nopeusmittariin ollenkaan kun on pakko jarrutella kun tulee tutkatolppa kohdalle. Ymmärrän kyllä jos siinä 50 alueella tykkäisi ajella mittarin mukaan 60 kilometriä tunnissa vauhdilla. Kuitenkaan en ymmärrä sitä miksi siinä kameraa ennen pitää pudottaa se nopeus jonnekin 45km/h nurkille kun tuo on reilusti alle sen sakotettavan rajan. Tai sitten 80 rajoitus ollessa päällä tiputetaan siitä mittarinopeudesta 85 jonnekin 75 nurkille koska syyt. Jos pelkää noin kovasti sakkoja kannattaisi varmaan laittaa se vakionopeuden säädin sellaiseen asentoon että ei tarvitse pelätä sakkoja.

Toinen joukko autoilijoita joilta pitäisi ottaa kortti pois, on se porukkaa joka hiljentää kun tullaan liittymän lähettyville. Juu siinä on joku huoltoasema, ei se ole niin erikoinen että teidän tarvitsee hiljentää nähdäksenne sen paremmin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ääliöitä sitä on bussikuskeissakin. Blatantisti vaan kahden kaistan yli eteen pysäkiltä. Ei muuten välittänyt paskaakaan, että tuleeko kolari vai ei. Minäkään en välittänyt paskaakaan kolaroituuko keskisormeni jonkin sivullisenkin verkkokalvoille.
Kävi kerran mulle samalla lailla, kun bussi väkisin tunki vasemman puoleiselle kaistalle, vaikka autoni nokka oli hieman bussikuskin selän takana. Hätäjarrutuksella vältin kolarin. Olin yhteydessä bussifirmaan bussin tarkkojen tietojen kera. Sieltä sanottiin oltavan yhteydessä kuskiin ja jotain puolivillaisia pahoitteluja. Silloin olin vähän sillä mielellä, etten seuraavalla kerralla väistä vaan saa bussifirma maksaa molempien ajoneuvojen peltivauriot. No, onneksi ei ole uudestaan sattunut kohdalle.

Tänään joku pakukuski meinasi melkein tyhjällä motarilla liittyä suoraan kylkeeni, vaikka pasuutin vakkari päällä menemään rajoituksen mukaisesti. Ei vissiin aamutuimassa ollut oikein hoksottimet vireessä. Herättelin töötillä. Yllättäen ei mennyt ylinopeutta ohi, kuten n. 90 % pakukuskeista tuppaa tekemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös