Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 118 534
  • 13 173

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Siinä ollaan oikealla asialla. Saisivat ratsata turvavälejä tunnuksettomilla poliisiautoilla paaljon useammin. Maksaisi varmasti itsensä takaisin helposti. Kehätiet ja Lahden väylä, mitä itse ajan, tuota näkee joka kerta kun olen liikenteessä.
Nyt olet asian ytimessä. Melko usein näkee liikenteessä ihmisiä, jotka noudattaa liikennesääntöjä vain poliisiauton ja kameratolpan kohdalla. Nimenomaan nämä puskurissa roikkujat kuitenkin aiheuttaa ihan oikeita vaaratilanteita.

Johnnie

Jäsen
Jos se oikea kaista ajaa sen 100 satasen alueella niin eipä saa.
Tällainen tilannehan on äärimmäisen harvinainen, jos on yhtään enemmän liikennettä. Ilman raskasta liikennettäkin oikea kaista vetää maksimissaan todellista nopeutta luokkaa 92-96 km/h, koska katsotaan orjallisesti auton (liian alhaista nopeutta näyttävää) nopeusmittaria.

Itse olen hanakka ohittamaan. Harvoin minulla on mikään kovin kiire, mutta tykkään ajaa parasta mahdollista vauhtia.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Malliesimerkki takapuskurissa roikkuvasta idiootista:

Toivottavasti vituttaa maksella päiväsakkoja.

Tapahtui juuri tällä viikolla Lahden motarilla, ajoin vakkarilla 110h/km ja takaa tuleva auto saavutti. Lopulta ajoi aivan perseessä kiinni, ajattelin että poistuu varmaan pian tulevasta rampista, mutta kaveri jatkoikin ajoa puskurissa kiinni. Lopulta rupesin naputtelemaan nopeutta alemmaksi vakkarista ja oltiin varmaan jo himpun alle satasessa kun sitten vilkautin vielä jarruvaloja ennen kuin kaveri tajusi painella ohitse. Häneltä olisin halunnut kysäistä, että mikä ajatus moisessa touhussa.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Meikällä tää sama. Matka luistaa (tirsk) mukavasti, kun ei tarvi tinkiä ollenkaan omasta sopivasta vauhdista.
Juuri näin. Sen takia tien päällä ärsyttävätkin eniten ne, kenellä oikea nilkka ei suoristu riittävästi. Varsinkin vasemmalla kaistalla hidastelevat nostavat verenpainetta. Juhani Tammisen sanoin, "If you can´t stand the heat, stay out of the kitchen".

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin. Sen takia tien päällä ärsyttävätkin eniten ne, kenellä oikea nilkka ei suoristu riittävästi. Varsinkin vasemmalla kaistalla hidastelevat nostavat verenpainetta. Juhani Tammisen sanoin, "If you can´t stand the heat, stay out of the kitchen".
Varmaan löytyy sinuakin nopeammin ajavia, jotka kiroavat kun sinä et pysy poissa keittiöstä. Loputon kierre.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ajan itse vasenta kaistaa ja takaa tullaan kovemmilla menohaluilla, niin kyllä minä tilan salliessa yleensä käyn oikealla ja päästän nopeamman ohi.

Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan jne.
Sitten tulkitsette takana ajavan kanssa tuota eri tavalla, ja hän pitää edelleen sinua tien tukkona kun et väistänytkään sinne kahden rekan väliin.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten tulkitsette takana ajavan kanssa tuota eri tavalla, ja hän pitää edelleen sinua tien tukkona kun et väistänytkään sinne kahden rekan väliin.
Vähän tarpeetonta viisastelua, kyllä kaikki tietää ne vasemmankaistantukkijat, jotka kyllä horisontista löytää tarvittaessa aina sen uuden ohitettavan, eikä voi vaihtaa välillä oikealle, koska vilkku kuluu ja toki myös renkaat turhasta kaistanvaihdosta. Vedetään sitten 5-10 km siinä vasemmalla kaistalla, koska "ohitus on kesken". Ihan vaan siksi, että ottaa luonnon päälle, jos joku menee ohi.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän tarpeetonta viisastelua, kyllä kaikki tietää ne vasemmankaistantukkijat, jotka kyllä horisontista löytää tarvittaessa aina sen uuden ohitettavan, eikä voi vaihtaa välillä oikealle, koska vilkku kuluu ja toki myös renkaat turhasta kaistanvaihdosta. Vedetään sitten 5-10 km siinä vasemmalla kaistalla, koska "ohitus on kesken". Ihan vaan siksi, että ottaa luonnon päälle, jos joku menee ohi.
Tottakai tuo on sitten liikenteen sujuvuuden kannalta typerää, ja myös varmaan laitontakin. Mutta nimenomaan alleviivaa sitä, että siitä on erilaisia mielipiteitä ketkä ovat teiden tukkoja. Toki voidaan mennä liikennesääntöjen mukaan 100 %.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Olen viime aikoina törmännyt huomattavan usein, en onneksi kirjaimellisesti, sellaisiin henkilöautoilijoihin, jotka esim. kaksikaistaisella ajoväylällä vasemmalle kääntyessään kierrättävät sitä pikku kotteronsa keulaa ikään kuin jotain raskaan kaluston vekotinta. Siis tulevat yli sulkuviivojen ja viereisen kaistan puolelle niin, että pitää itse pysähtyä välttääkseen kosketukset. Ärsyttävä tapa sellainen veivaaminen.

No, kai se jotain kokemattomuutta ja hahmottamiskyvyn puutetta on, tuskin on rokotetta siihen vaivaan vielä.

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nykyään tulee ajettua autolla pidempiä matkoja selkeästi harvemmin kuin ennen mutta tuntuu että välinpitämättömyys, muiden huomioiminen ja Trumppimainen minäminäminä asenne on lisääntynyt.

Kolmion takaa kun liittyvä auto tulee rampilta motarille, vilkutellaan tästä autosta valoja jos et vaihda kaistaa.

Tungetaan väkisin kaistalle siten että kaistalla ajavan auton automatiikka herää ja alkaa huutamaan varoitusääniä liian lähellä olevasta autosta.

Kaksikaistaisella moottoriväylällä ajetaan vasenta kaistaa alinopeutta letka perässä ilman mitään aikeita mennä oikeanpuoleiselle kaistalle (vaikka tilaa on), kunnes oma poistumisramppi tulee vastaan. Sitten joko kamikazekaistanvaihtoja tai jarrut pohjaan jotta saa kaistaa vaihdettua.

Vilkkua käytetään jos huvittaa, yleensä ei huvita. Tai korkeintaan kun ollaan jo käännytty / vaihdettu kaistaa.

Nopeusrajoitukset ovat vässyköille. Jos nopeusrajoitus on 80km/h tai alle, ajetaan min. 20km/h yli tuon ja roikutaan edessäajavan perässä. 100km/h 50% näistä jatkaa sitä 90km/h ajoa - keskinopeus tasaiseksi hei. Ja loput 50% sitten jää taustapeilissä horisonttiin kun nopeus nousee 120km/h.

Ihan saatanan käsittämätöntä pölhöä jatkuvasti liikkeellä. Ja lasken itsenikin pölhöksi ihan jo siksi että minua harmittaa nuo yllä mainitut toimintatavat. Saatana.

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen viime aikoina törmännyt huomattavan usein, en onneksi kirjaimellisesti, sellaisiin henkilöautoilijoihin, jotka esim. kaksikaistaisella ajoväylällä vasemmalle kääntyessään kierrättävät sitä pikku kotteronsa keulaa ikään kuin jotain raskaan kaluston vekotinta. Siis tulevat yli sulkuviivojen ja viereisen kaistan puolelle niin, että pitää itse pysähtyä välttääkseen kosketukset. Ärsyttävä tapa sellainen veivaaminen.

No, kai se jotain kokemattomuutta ja hahmottamiskyvyn puutetta on, tuskin on rokotetta siihen vaivaan vielä.

Ja nämä vielä usein vetävät nopeuden todella alas ko. tilanteessa. Nimim. Anteeksi herra, tarvitseeko autonne työntöapua.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suurin osa noista takapuskurissa roikkujista tajuaa tulla ohitse, kun laskee omaa nopeuttaan.

Mutta ne uuvatit, jotka eivät ymmärrä, niin en raivostuttavampaa ihmistyyppiä tuolta liikenteestä tiedä. Siinä ne on, kuin tatit perseessä kiinni, teit sitten mitä tahansa. Ajat kovempaa tai hiljempaa, niin ei mitään merkitystä.

Tiedän, että ei pitäisi ottaa kierroksia, mutta ei sitä vaan itselleen tässä asiassa oikein mitään mahda. Omia hermojani ja mielenrauhaani säästääkseni olen tehnyt niin, että ajan ensimmäiselle vastaan tulevalle bussipysäkille tai levähdyspaikalle. Kukaan ei vielä toistaiseksi ole ollut niin nollat taulussa, että sinnekin olisi roikkunut perässä. Jos joskus vielä tulee, niin sitten menen kyllä jo kysymään, että mikä on ongelma?

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo

En tiedä, miten ryhmittymistä autokoulussa nykyään opetetaan (kun ei ole erillistä kääntymiskaistaa) - vai eikö opeteta ollenkaan? - koska olen useita kertoja ajanut jonkun pikkukipon takana, joka on kääntynyt oikealle ja ryhmittynyt kuorma-auton lailla kaistan vasempaan reunaan. Onko auton 'rajojen' hahmottaminen jotenkin puutteellista vai mistä on kyse? Ihan kaikenikäisiä ja -sukupuolisia on näihin suorittajiin mahtunut.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä, miten ryhmittymistä autokoulussa nykyään opetetaan (kun ei ole erillistä kääntymiskaistaa) - vai eikö opeteta ollenkaan? - koska olen useita kertoja ajanut jonkun pikkukipon takana, joka on kääntynyt oikealle ja ryhmittynyt kuorma-auton lailla kaistan vasempaan reunaan. Onko auton 'rajojen' hahmottaminen jotenkin puutteellista vai mistä on kyse? Ihan kaikenikäisiä ja -sukupuolisia on näihin suorittajiin mahtunut.
Ajelevat pleikalla ralli- ja formulapelejä, joissa kannattanee lähteä ulkokurvista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy