Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 700
  • 13 227

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En nyt tiedä kuinka tärkeä ero tuo lopulta on tässä kontekstissa. Tyyppi sanoi ajavansa 125 km/h eli ylinopeutta ja sitten kokee oikeudekseen blokata kaikki muut, jotka ajaa yli oman nopeuden. Turha tuolla on leikkiä mitään teiden ritaria. Jos koet jonkun vaarantavan liikenteen niin soita poliisille, älä lähde provosoimaan.
En ole tuo aiemman kommentin kirjoittaja, mutta jos motarin oikealla kaistalla on rekkajono mikä kulkee sen 85km/h ja itse ajan ohituskaistaa 125km/h niin en minäkään jarruta sinne rekkojen väliin ajamaan hetkeksi 85km/h vain siksi että joku haluaa mennä vielä kovempaa. Koska niinhän siinä olisi toimittava että saa jonkun päästettyä ohi. Vaihdan oikealle sitten kun se jono on ohitettu, tai muuten siinä jonossa on sellainen väli minne voi älykkäästi väistää... Eikä minulla myöskään mene pata vaikka ohituskaistalla jään hetkeksi vastaavan tilanteen takia jonoon. Ei ole ollenkaan vaikeaa ajaa siinä ohittavassa jonossa hetki vaikka vähän hitaampaakin kyytiä kuin suurin sallittu. Kyllä sieltä aina sitten jossain vaiheessa on tie auennut ohittamiselle...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole tuo aiemman kommentin kirjoittaja, mutta jos motarin oikealla kaistalla on rekkajono mikä kulkee sen 85km/h ja itse ajan ohituskaistaa 125km/h niin en minäkään jarruta sinne rekkojen väliin ajamaan hetkeksi 85km/h vain siksi että joku haluaa mennä vielä kovempaa. Koska niinhän siinä olisi toimittava että saa jonkun päästettyä ohi. Vaihdan oikealle sitten kun se jono on ohitettu, tai muuten siinä jonossa on sellainen väli minne voi älykkäästi väistää... Eikä minulla myöskään mene pata vaikka ohituskaistalla jään hetkeksi vastaavan tilanteen takia jonoon. Ei ole ollenkaan vaikeaa ajaa siinä ohittavassa jonossa hetki vaikka vähän hitaampaakin kyytiä kuin suurin sallittu. Kyllä sieltä aina sitten jossain vaiheessa on tie auennut ohittamiselle...
Kyllähän nyt nämä yllä kirjoittavat käyttäjät sinne rekkojen väliin vaihtavat kaistaa ja antavat takana ajavalle nopeammalle tietä. Ihan varmasti.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
En nyt tiedä kuinka tärkeä ero tuo lopulta on tässä kontekstissa. Tyyppi sanoi ajavansa 125 km/h eli ylinopeutta ja sitten kokee oikeudekseen blokata kaikki muut, jotka ajaa yli oman nopeuden. Turha tuolla on leikkiä mitään teiden ritaria. Jos koet jonkun vaarantavan liikenteen niin soita poliisille, älä lähde provosoimaan.
Enpäs lukenut noin pitkälle ja siinä olet ihan oikeassa, että turhat provosoinnit eivät kuulu yhtään sen enempää liikenteeseen kuin mikään muutkaan typeryydet.

Käytännössä joka kerta, joka päivä, kun ajelen ruuhka-aikojen nurkilla moottoritien ohituskaistaa, niin perään löytyy tyyppi, joka yrittää "pakottaa" vaihtamaan pois hänen tieltään, ihan vaan siksi, että pääsee tekemään sen uudestaan heti seuraavalle edessä olevalle ja aina uudestaan. Vaarallista ja idioottimaista.
 
Viimeksi muokattu:

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Helpostihan sitä ihmiset turhautuu, kun on eri matkanopeudet. Toinen jää jumiin hitaamman taakse ja toista kuumottaa perän hiillostaja.

Voi kun olisi keksitty joku tapa viestiä kaikille kulkijoille joka tienpätkälle sopiva matkanopeus, josta ei poikettaisi kuin kalustollisista, kelillisistä tai liikenteellisistä syistä tarvittaessa alaspäin. Nopeuden voisi ilmoittaa vaikka metallilätkällä tien poskessa. Kaikki pääsisivät sujuvasti määränpäähänsä ilman ärsytystä.
Tässä lopussa oli hyvä idea. Mitenköhän sitä saisi vietyä eteenpäin? Joku tietty voisi luulla, et jos tollasia tulisi teiden varsille, ne metallilätkät koskee vaan muita, et tiedä sitten meniskö yhtään parempaan suuntaan. Mut ihan vois olla ainesta vaikka jonkinmoiseen kokeiluun. Vaikka Ahvenanmaalla ja Jämsänkoskella noin aluksi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tässä lopussa oli hyvä idea. Mitenköhän sitä saisi vietyä eteenpäin? Joku tietty voisi luulla, et jos tollasia tulisi teiden varsille, ne metallilätkät koskee vaan muita, et tiedä sitten meniskö yhtään parempaan suuntaan. Mut ihan vois olla ainesta vaikka jonkinmoiseen kokeiluun. Vaikka Ahvenanmaalla ja Jämsänkoskella noin aluksi.
Voi toki olla tekemätön paikka nykyteknologialla, mutta ehkä 20-30 vuoden päästä olisi mahdollista maanlaajuisesti. Joku tutkimuslaitos voisi ottaa tästä koppia. EU:lta haetaan kehitysrahaa ja tehdään muutama sata henkilötyövuotta kehitystä niin hyvä tulee!
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Voi toki olla tekemätön paikka nykyteknologialla, mutta ehkä 20-30 vuoden päästä olisi mahdollista maanlaajuisesti. Joku tutkimuslaitos voisi ottaa tästä koppia. EU:lta haetaan kehitysrahaa ja tehdään muutama sata henkilötyövuotta kehitystä niin hyvä tulee!
Ulkomaillahan näitä jo onkin, esimerkiksi Ruotsissa, ja siellä liikenne sujuu huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Miksi ei lähdettäisi Ruotsin malliin?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Liian monet eivät koe velvollisuudekseen edistää liikenteen sujuvuutta.

Twitterissä tulee ajoittain vastaan näitä keski-ikäisiä ukkoja, jotka kokevat oikeudekseen ajaa ylinopeutta, koska "kyllä liikenne on sujuvampaa silloin".

Käytännössä joka kerta, joka päivä, kun ajelen ruuhka-aikojen nurkilla moottoritien ohituskaistaa, niin perään löytyy tyyppi, joka yrittää "pakottaa" vaihtamaan pois hänen tieltään, ihan vaan siksi, että pääsee tekemään sen uudestaan heti seuraavalle edessä olevalle ja aina uudestaan. Vaarallista ja idioottimaista.

Minuun nuo perseessä roikkujat eivät vaikuta mitenkään, joskus saatan vinkiksi vilauttaa jarruvaloja, että olisiko kuitenkin fiksumpaa pitää turvaväliä. Ja kun pääsevät lopulta ohi, niin keskisormen sijasta saatan näyttää reppanalle käsivarren koukistajalihasta, joka tunnetaan myös nimellä hauis.
 
Viimeksi muokattu:

mackblom

Jäsen
Yksi asia, mikä saa ärsyyntymään on nopeuden tarpeeton vaihtelu. Nykyautoille tekemätön paikka vaikuttaa olevan nopeuden säilyttäminen ylämäessä. Nopeus alenee lähes väistämättä sallitun alle. Toki myötämäessä vauhti sitten kiihtyy välittömästi +10 km/h sallitusta. Eli nopeuden vaihtelu samalla nopeusrajoitusalueella on n. 20 km/h. Tänään sitä harrasti eräs luomakunnan kruunu eli taksi. Oma ratkaisuni asialle on ohittaminen heti ensimmäisen paikan tullen. Ei vaan jaksa tarpeetonta jarrun painelua, kun mitään perustetta sille ei ole. Tasainen nopeus, oli se sitten alle tai päälle rajoituksen, sujuvoittaa liikennettä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Twitterissä tulee ajoittain vastaan näitä keski-ikäisiä ukkoja, jotka kokevat oikeudekseen ajaa ylinopeutta, koska "kyllä liikenne on sujuvampaa silloin".
Epäilemättä Twitteristä löytyy kaikenlaista ajankohtaista tietoa. Löytyy vaikka Twitteriä ei ole ollut olemassa pitkään aikaan. Taitaa kuitenkin olla niin, että ylinopeutta Suomen maanteillä ajaa pikemminkin nuoret- kuin ne keski-ikäiset kuskit.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Twitterissä tulee ajoittain vastaan näitä keski-ikäisiä ukkoja, jotka kokevat oikeudekseen ajaa ylinopeutta, koska "kyllä liikenne on sujuvampaa silloin".
Nopeudella ei sinällään ole mitään merkitystä liikenteen sujuvuuteen, vaan sillä miten otetaan muut huomioon. Usein näiden elämäntapanaan ylinopeutta ajavien liikennekäyttäytymiseen kuuluu tietynlainen välinpitämättömyys, ja ohituksiakin tehdään sillä tavalla että ne ei varsinaisesti edistä liikenteen sujuvuutta. Ja myös silloin, jos ajetaan reilua alinopeutta, olisi mahdollisuus edesauttaa liikenteen sujuvuutta monin keinoin. Se lähtee siitä, että ihan aidosti haluaa liikenteen sujuvan mahdollisimman mutkattomasti ja pyrkii miettimään omaan toimintaansa koko ajan siltä kantilta. Pelkkä ylinopeuden ajaminen ei kyllä sujuvoita sitä pätkääkään.
 

hk65

Jäsen
Liikennepsykologi pohtii ohituskaistakiihdyttämistä.

on kyllä sellasta paskanlässytystä, että huhhu

"Tällöin nopeuden noustessa yhä suurempi osa tapahtumista suodattuu pois ja jää huomaamatta, koska aivot eivät ehdi prosessoimaan kaikkea, Kaistinen tietää."

Jos sulla jo satasen vauhdissa alkaa tapahtumat ja prosessointikyky suodattumaan pois, niin onkohan sulla enää syytä omistaa ajokorttia?
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
on kyllä sellasta paskanlässytystä, että huhhu

"Tällöin nopeuden noustessa yhä suurempi osa tapahtumista suodattuu pois ja jää huomaamatta, koska aivot eivät ehdi prosessoimaan kaikkea, Kaistinen tietää."

Jos sulla jo satasen vauhdissa alkaa tapahtumat ja prosessointikyky suodattumaan pois, niin onkohan sulla enää syytä omistaa ajokorttia?
Kyllä tuo ihan faktaa on, ja tapahtuu vasta kortin saaneella 18-kesäisellä ihan yhtä lailla kuin 90-vuotiaalla papparaisella. Tämä johtuu ihmisen näkökentän kapenemisesta tämän ollessa liikkeessä. Alle kolmenkympin vauhdissa näkökenttä on normaalisti n. 120 astetta, kuudessakympissä 90 ja satasen vauhdissa enää 40 asteen luokkaa. Sitten jos ajelee satasta kapeaa tietä, niin joillekin iskee turvattomuuden tunne, kun tien vieressä olevat objektit näkyvät pelkkänä mössönä. Hidastamalla esim. kahdeksaankymppiin ne saavat taas muodon, ja nämä pelokkaat kuskit voivat huokaista helpotuksesta, kun ei siinä vastaantulevan puolen pientareella olekaan peuralauma vaan lehtensä pudottanut pajupusikko. Ohituskaistan kohdalla nämä objektit ovat taas sen verran kauempana vasemmalla, että ne näkyvät selvinä isommassakin vauhdissa --> voi kiihdyttää sinne sataseen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Liikennepsykologi pohtii ohituskaistakiihdyttämistä.

Vastaavaan ilmiöön törmää kehä 3:n länsipäädyssä, jossa kaksi kaistaa kaventuu yhdeksi. Vaikka juuri ennen kaventumista on 80 lätkä, monella vauhti putoaa 65-70 tietämille, vaikka 80-alue jatkuu melkein koko matkan tien loppuun asti.

Sama myös toisinpäin, kun toinen kaista avautuu niin monet alinopeutta köröttelevät nostavat nopeuden yli 80, vaikka rajoitus ei tuossa muutu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
on kyllä sellasta paskanlässytystä, että huhhu

"Tällöin nopeuden noustessa yhä suurempi osa tapahtumista suodattuu pois ja jää huomaamatta, koska aivot eivät ehdi prosessoimaan kaikkea, Kaistinen tietää."

Jos sulla jo satasen vauhdissa alkaa tapahtumat ja prosessointikyky suodattumaan pois, niin onkohan sulla enää syytä omistaa ajokorttia?
Näin kiihdytystä on paljon perusteltu. Paljonko se lohduttaa sitä, jonka ohitusta vaikeuttaa ihminen, joka ei osaa seurata nopeuttaan ja ottaa huomioon muuta liikennettä ympärillään.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tuntuu, että tosi moni on aika pihalla siitä, mikä on nopeusrajoitus milloinkin. Olen melko varma, että nämä ohituskaistalla nopeuttaan nostavat kuskit ovat juuri näitä samoja. Nämä tyypit myös reaktiojarruttavat AINA nopeusvalvontakameran kohdalla. Se on myös aivan saakelin ärsyttävää.

Niin, ja empiirisen tutkimukseni mukaan nämä samat tyypit eivät osaa käyttää auton puhallinta. Jos ikkunat huurtuvat, niin laitetaan puhallus täysille, joskus jopa avataan ikkunoita täysin summanmutikassa. Mitään käsitystä siitä ei ole, että puhallus kannattaa kohdistaa ikkunoihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuntuu, että tosi moni on aika pihalla siitä, mikä on nopeusrajoitus milloinkin. Olen melko varma, että nämä ohituskaistalla nopeuttaan nostavat kuskit ovat juuri näitä samoja. Nämä tyypit myös reaktiojarruttavat AINA nopeusvalvontakameran kohdalla. Se on myös aivan saakelin ärsyttävää.

Niin, ja empiirisen tutkimukseni mukaan nämä samat tyypit eivät osaa käyttää auton puhallinta. Jos ikkunat huurtuvat, niin laitetaan puhallus täysille, joskus jopa avataan ikkunoita täysin summanmutikassa. Mitään käsitystä siitä ei ole, että puhallus kannattaa kohdistaa ikkunoihin.
Just näin. Fiiliksellä monet tuolla ajavat. Ei varmaan riitä keskittymis- ja havainnointikyky huomioimaan liikennesääntöjä, liikennemerkkejä eikä välillä edes muuta liikennettä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuntuu, että tosi moni on aika pihalla siitä, mikä on nopeusrajoitus milloinkin. Olen melko varma, että nämä ohituskaistalla nopeuttaan nostavat kuskit ovat juuri näitä samoja. Nämä tyypit myös reaktiojarruttavat AINA nopeusvalvontakameran kohdalla. Se on myös aivan saakelin ärsyttävää.
Tämän väitetään yleistyneen silloin Kun Sipilä nosti minimisakkoa. Jengi alkoi pelata nopeuksia varman päälle etteivät vahingossakaan joudu valtion budjettivajeen maksajiksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.

bongasin myyttisen olennon eli alinopeutta ajavan
sen ajellessa oikeaa kaistaa vähän "alinopeutta"
lievää alinopeutta etenevälle letkalle
körötellä alinopeutta vasemmalla kaistalla
ohittaa ne alinopeutta ajelevat rekat
ajetaan reilua alinopeutta
monet alinopeutta köröttelevät
Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Varmaan tarkoittaa samaa kuin kaistan ”blokkaaminen” tai ”tien tukkiminen”, eli ajaminen omaa nopeutta hiljempaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Alinopeutta ajetaan, kun ajetaan alle nopeusrajoituksen ilman selkeää syytä. Esimerkkejä:

Rekka ajaa motarilla 80 km/h -> ei alinopeus. On toki hitaampi ajoneuvo.
Henkilöauto ajaa motarilla vitunmoisessa lumimyräkässä 60 km/h -> ei alinopeus
Henkilöauto ajaa motarilla kovassa ruuhkassa jonossa 70 km/h -> ei alinopeus
Henkilöauto ajaa motarilla rauhallisessa liikenteessä hyvässä kelissä 80 km/h -> alinopeus

Juu, ei ole laitonta. Mutta alinopeuden ajoa olisi hyvä välttää, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin. Jos on niin heikot ajotaidot/aistit, ettei koe pystyvänsä ajamaan hyvällä kelillä nopeusrajoituksen mukaan, niin hyvä olisi välttää autoilua tai ainakin ajoittaa se rauhallisiin liikennöintiaikoihin.

Lisätäänpä vielä pari asiaa.

Ylinopeus = nopeusrajoitusta nopeampi ajo. Aivan yksiselitteinen asia.

Ja näissä kaikissa on kyse todellisesta nopeudesta, ei mittarinopeudesta. Jokaisen tulisi olla selvillä autonsa mittariheitosta yleisimmillä nopeusrajoituksilla ja säätää ajonopeus sen mukaan.

Vakkarilla on helppo säätää nopeus just eikä melkein nopeusrajoituksen mukaiseksi (ts. suurin sallittu), ainakin tasaisessa maastossa. Tätä soisi käytettävän enemmän. Jos autossa ei ole vakkaria, niin sallitaan sellainen +-3 km/h heitto. Tuossa haarukassa on varsin helppo pitää auto manuaalisestikin, kokemusta on.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Älyllinen epärehellisyys vai tahallinen väärinymmärtäminen, mitä eroa?

Jos nyt ihan oikeasti luit nuo viestit muutenkin kuin besserwisseröinti mielessä, niin varmaan selvisi mitä sillä termillä haettiin takaa. Enempää ei nyt jaksa näin selkeästä asiasta jankata.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Patrik Laineen Montreal

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja näissä kaikissa on kyse todellisesta nopeudesta, ei mittarinopeudesta. Jokaisen tulisi olla selvillä autonsa mittariheitosta yleisimmillä nopeusrajoituksilla ja säätää ajonopeus sen mukaan.
Itse en mittarinopeutta ajamista vielä alinopeudeksi laskisi, mutta jos vauhti on alle 90% sallitusta niin silloin liikenteen sujuvuus jo kärsii.

Ja ennen kuin joku nillittää, niin toki huonot ajokelit erikseen. Ymmärrän myös jos kesällä motarilla omaa pikku pirssiä ei tunnu hyvältä ajaa hirveästi yli satasta, mutta silloin hyvä pysytellä oikealla kaistalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse en mittarinopeutta ajamista vielä alinopeudeksi laskisi, mutta jos vauhti on alle 90% sallitusta niin silloin liikenteen sujuvuus jo kärsii.

Ja ennen kuin joku nillittää, niin toki huonot ajokelit erikseen. Ymmärrän myös jos kesällä motarilla omaa pikku pirssiä ei tunnu hyvältä ajaa hirveästi yli satasta, mutta silloin hyvä pysytellä oikealla kaistalla.
Aika likelle 90 % menee ainakin omassa suht uudessa pirssissä. GPS:llä tarkistettuna tasaluvut tulee, kun mittarissa on 33, 43, 53, 64, 84 ja 106 km/h. 120 km/h en ole vielä päässyt tarkistamaan, kun täällä pohjoisessa noin lujaa saa aika harvoin ajaa.

Suuremmilla nopeuksilla mittarin mukaan ajaminen tiputtaisi vauhtia 4-6 km/h. Sen verran paljon, että noista menen kyllä surutta motarilla/ohituskaistalla ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös