TakapihanLemieux kirjoitti:
Jumalauta että pistää vihaksi kun on taas tällänen perus loskakeli. Autoilijat eivät päästä jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä teiden yli vaan painavat kaasua, että ei vaan pääse vasta vahattu auto kastumaan. Mukava kulkea pyörällä loskassa ja vesisateessa kun yksi viidestä autoilijasta viitsii pysähtyä ja päästää kuntoilijat tien yli. Pitäisi tulla laki, että jos ei päästä jalankulkijaa yli ja jää kiinni niin pamahtaa 50e sakkoa. Joku tämän tyylinen viritelmä kai tuolla Ruotsin maallakin on.
Meidän suomalaisten pitäisi tehdä tutustumismatka vaikkapa Espanjaan ja seurata paikallista liikennekulttuuria. Itse tuli siellä vierailtua tässä taannoin ja ero Suomen ja Espanjan välillä liikennekäyttäytymisessä on käsittämätön.
Tässä muutama havaittu ero.
1.
Jalankulkijat
Jo lentokentällä kun astui ovesta ulos ja lähti käveleen tien toiselle puolelle, pysähtyivät autot, takseista lähtien välittömästi suojatien eteen ja laskivat kiltisti kävelijät tien yli. Jalankulkijat saivat kaikessa rauhassa ylittää suojatien.
Sama linja jatkui koko reissun ajan, paikoissa jossa tuli liikuttua. Aina kun jalankulkijat olivat aikeissa astua suojatielle, autot pysähtyivät ja laskivat jalankulkijat yli. Autot pysähtyivät 98 %:sti myös silloin kun toinen auto oli jo pysähtynyt suojatien eteen ja toinen ajokaista oli vapaana. Ei muuten onnistu Suomessa. Suomessahan 98 % autoista ajavat pysähtymättä pysähtyneen auton ohi. Jos teet sen "virheen" ja pysähdyt soivat torvet heti ja joku vetää 95 km/h takaluukusta sisään...
2.
Autojen pysäköinti
Tässä asiassa Suomalaisten pitäisi todella ottaa mallia etelä eurooppalaisista. Autot pysäköidään kadun varteen, käytännössä katsoen puskuri puskuriin. Autojen eteen ja taakse ei todellakaan jätetä 2-3 metriä kuten Suomessa. Autojen puskurien välissä oli ehkä puoli metriä edessä ja takana. Jos joku oli aikeissa lähteä kadun varresta parkista. Pysähtyi autojono kiltisti, koska jonon ensimmäinen halusi tuon vapautuvan paikan. Autojono odotti niin kauan kuin toinen auto pääsi parkista pois ja odottava auto sai autonsa parkkiin. Vaikka jono odotti muutaman minuutin, eivät torvet soineet kertaakaan. Suomessahan torvet soivat heti ja kuskit mesoavat: Mitä v*ttua toi s*atanan ääliö tossa kuhnaa. Painais ny v*ttu sit' v*tun kaasua!
Tuolla autojen parkkeerauksella lähelle toista oli kyllä varjopuoliakin. Kaduilla oli todella paljon autoja, joista puskirit olivat lommoilla...
3.
Nopeusrajoitukset
Nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella tuntuivat olevan vitsi. Teillä painettiin meneen kuin mitkäkin Carlos Sainz:t ja Daniel Sordot... Jos rajoitus oli 70km/h niin autojono päästeli meneen n.90-110km/h, järjestään. Autoilla ohiteltiin lähestulkoon missä kohtaa tahansa. Huomiota herätti suoralla tiellä, ajoradassa maalattuna olevat nuolet, ennen mutkaa. Näillä nuolilla varoitettiin autoilijoita lähestyvästä mutkasta ja ilmeisesti myös sitä, että nyt kannattaisi palata omalle kaistalle :)