Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 934
  • 13 185

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pyydän anteeksi siltä nuorelta jolpilta, jonka matkantekoa hidastin eilen Jämsässä. Tiedän, että moottorijarrutuksella hidastaminen kuudestakympistä kolmeenkymppiin saattaa tulla niin isona yllätyksenä, että turvaväli saattaa epähuomiossa kutistua alle metriin. En tosin mahtanut itse sille mitään, että se tukkirekka, joka edessäni hyytyi siihen ylämäkeen (ilmeisesti tämä rekka ei näkynyt sinne autoni taakse?), ei ajanut yhtään sen kovempaa. Onneksi pääsit sitten ajamaan Himoksen jälkeisellä ohituskaistalla ohitseni, reilua ylinopeutta tutka-autoa vastaan.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Troy kirjoitti:
Itse opiskelen alaa/työskentelen alalla ja meilläpäin on ainakin käytetty termiä kiertoliittymä. Kyllähän tuon liikenneympyränkin varmaan kaikki ymmärtää jos sitä käyttää.

Itse taas kun selailin lakia niin liikenneympyrä on terminä liikennemerkeissä ja niiden säädöksissä. Kiertoliittymää taas se ei tunnistanut. Vai enkö osannut etsiä?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Waky kirjoitti:
Itse taas kun selailin lakia niin liikenneympyrä on terminä liikennemerkeissä ja niiden säädöksissä. Kiertoliittymää taas se ei tunnistanut. Vai enkö osannut etsiä?

Piti ihan alkaa tutkimaan Tiehallinnon julkaisuja, kun alkoi kiinnostamaan. Siellä Käytetään yleisemmin termiä kiertoliittymä, mutta mainitaan yleensä myös termi liikenneympyrä, tämä todennäköisesti ihan vaan selvennykseksi. Todettiin myös, että ennen on rakennettu erilaisella väistämisvelvollisuudella varustettuja liikenneympyröitä eli sellaisiakin siis jossain on kuten täällä aiemmin tuumailtiin. Tuossa yhteydessä käytettiin siis nimenomaan termiä liikenneympyrä. Tuollaisia ei enää rakenneta vaan nykyään rakennettavat kiertoliittymät eli liikenneympyrät ovat niitä kärkikolmiollisia. Molemmat termit toimivat siis yhtä hyvin yleisessä käytössä, mutta tienrakennusalalla puhutaan yleisemmin kiertoliittymästä johtuen varmaan siitä, että siinä esiintyy tuo liittymä-sana, joka taas kuvaa parhaiten sitä mistä on kysymys. Finlexiä en tutkinut, mutta siellä liikenneympyrä-termi on käytössä varmaankin siksi, että se on kansanomaisempi tai sitten yksinkertaisesti siksi, että lain laatija ei ole ollut perillä terminologiasta.

Edit: Näytti tosiaan noissa liikennemerkeissä olevan tuo liikenneympyrä-termi käytössä. Tuli vielä se mieleen, että voipi johtua liikennemerkkien vanhanaikasuudestakin tuo. Eli samat merkit ja selvitykset ollu iät ja ajat ja kun terminologia on muuten muuttunut niin nuo on jääneet tuolla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Serge kirjoitti:
Itsehän en ollut tätä todistamassa, mutta...

http://asuka.tky.hut.fi/~jpaalija/computing/newsgroups/fbk/tappajan_muotokuva


Aika järkyttävää touhua, liikennesäännöt eivät ilmeisesti koske kaikkia.

Olen vahvasti sitä mieltä, että kyseinen nainen on Minea Blomqvist!? Siis tämä Suomen uusi "golf-tähti". Sai sponsoreiltaan juuri kyseisen mallin mersun ja muutenkin tuo ulkoinen hapitus on huomattavasti samanoloinen. Iltalehteen juttuvinkkiä, tai vähintään Seiskaan...
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Kyösti kirjoitti:
Feikiksi veikkaan. Aika tarkka kuva jos joku ajaa ohi, mimmillä ei ole toinenkaan käsi ratissa. Veikkaan, että jossakin liikennevaloissa otettu.

Kyllä se toinen käsi on ratissa, siellä alhaalla, ihan normiajoasento.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Calder kirjoitti:
Kyllä se toinen käsi on ratissa, siellä alhaalla, ihan normiajoasento.

Katos niin onkin, my bad. Silti epäilen.

edit. Niin ja jos ikkunan avasi ja oikeen huitoi ei sitten kuitenkaan juolahtanut mieleen huutaa siitä ikkunasta, nojata tööttiin tms.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyösti kirjoitti:
Feikiksi veikkaan. Aika tarkka kuva jos joku ajaa ohi, mimmillä ei ole toinenkaan käsi ratissa. Veikkaan, että jossakin liikennevaloissa otettu.
Näppärän oloinen kaveri tämän kuvan ottanut. Herrasmiehenä pysähtyy päästääkseen lapset tien yli, huomaa toista kaistaa lujaa tulevan auton, avaa ikkunan ja yrittää huitoa autoa pysähtymään, tämän kaiken tohinan keskellä kaivaa jostakin kameran/kännyn ja ottaa virheettömn kuvan lujaa ohi ajavasta autosta. Jonkinlainen selvännäkijä hän lienee myöskin, kun ei osaa kertoa auton mallia, mutta toisaalta tietää kuskin espoolaiseksi. Aika väsynyttä.
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
bozik kirjoitti:
Näppärän oloinen kaveri tämän kuvan ottanut. Herrasmiehenä pysähtyy päästääkseen lapset tien yli, huomaa toista kaistaa lujaa tulevan auton, avaa ikkunan ja yrittää huitoa autoa pysähtymään, tämän kaiken tohinan keskellä kaivaa jostakin kameran/kännyn ja ottaa virheettömn kuvan lujaa ohi ajavasta autosta. Jonkinlainen selvännäkijä hän lienee myöskin, kun ei osaa kertoa auton mallia, mutta toisaalta tietää kuskin espoolaiseksi. Aika väsynyttä.

Joo, nyt kun vähän pysähdyin miettimään. Niin toi espoolainen kyl vähän haiskahtaa...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän todistin tänään tapahtumasarjaa, jossa päiväkotiryhmä oli ylittämässä suojatietä ja osa lapsista oli todella lähellä jäädä auton alle. Ryhmän puolivälissä tuli jollain juuri ennen ylitystä asiaa takana olevalle kaverille, jolloin parijono katkesi eli siihen tuli ehkä viiden metrin repeämä. Eräs autoilija ei sitten jaksanut odottaa, että koko porukka olisi päässyt tien yli, vaan kaasutti menemään lapsiryhmän puolivälistä.
 

scholl

Jäsen

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minusta tuossa tarinassa ei ole muuta epäuskottavaa kuin ajatus siitä, että kaveri on porhaltanut seuraaviin liikennevaloihin tämän mineablomqvistin viereen, mutta ei ole muka saanut siinä prosessissa kuvaa rekisterikilvestä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Niin selkeä feikki, että ei paremmasta väliä. Joko kuvan naisella on vihamiehiä/-naisia, joku on melko kateellinen naisen mersusta tai sitten jollakin on melko erikoinen huumorintaju.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kuva voi hyvinkin olla feikki, mutta en epäile hetkeäkään, etteikö tuollaisia tilanteita tapahtuisi päivittäin. Autoilijoilla tuppaa olemaan sokea piste suojatiesääntöjen kohdalla, ja sen seurauksena aina välillä joku kuolee.

Sitten haluan vielä kertoa sen, että mielestäni tämän tason asioilla pilailu osoittaa melkoisen huonoa makua.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Se vilkku..

Taas tuli tänne asiaa, kun naama paloi työmatkalla.

Tilanne: Ajan Turkkusessa Puistokatua poliisilaitoksen kohdalla kohti Martin siltaa. Edessä sadan metrin päässä häämöttää Linnankadun risteys, jossa punaiset valot. Vasen- ja keskikaista ovat tyhjät. Oikeanpuoleisella kaistalla valoissa seisoo yksi auto ilman vilkkua. Koska tarkoituksenani on jatkaa suoraan, mutta kääntyä heti sillan jälkeen oikealle, asetun tämän auton perään. Valot vaihtuvat vihreiksi, auto nytkähtää liikkeelle ja laittaa samalla hetkellä vilkun oikealle ja siinä sitten odotellaan jalankulkijoita ja niitähän riittää. NGNGNGN!!! Mikä vittu siinä voi olla niin vaikeaa iskeä se vilkku päälle reippaasti ennen risteystä ja pitää se päällä valoissa seistessä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Designer kirjoitti:
Autoilijoilla tuppaa olemaan sokea piste suojatiesääntöjen kohdalla, ja sen seurauksena aina välillä joku kuolee.

Eiköhän jokainen autoilija tunne suojatiesäännöt. Kyse on lähinnä piittaamattomuudesta ja yleensäkin paskasta ajotaidosta: paskalla ajotaidolla tarkoitan lähinnä sitä, ettei havainnoida asioita mitä liikenteessä pitäisi havainnoida.

Poliisikin voisi keskittyä lievien ylinopeuksien jahtaamisen sijasta tärkeämpiin asioihin: valehtelematta jäisin monta kertaa viikossa Stadin keskustassa auton alle, jos astuisin aina suojatielle samalla hetkellä kun valo vaihtuu vihreäksi. Joku 10 km/h ylinopeus ei sinällänsä tapa ketään, mutta yleinen välinpitämättömyys punaisia valoja kohtaan on jo vaarallista. Veisivät ne helvetin kamera-autonsa esim. Manskun ja Lönkan tai Kaivokadun ja Mikonkadun risteykseen ja lähettäisivät sakkolaput kotiin kaikille punaisia päin ajaville, sen sijaan että kyttäisivät pieniä ylinopeuksia jossakin Mäkelänkadulla.

Lisäksi poliisi voisi keskittyä liikenteen sujuvuuden parantamiseen ja pistää rikesakkoja kaikille niille, jotka ajavat risteykset tukkoon. Paskasta ajotaidosta sekin johtuu, kun ei osata ennakoida mitään tilanteita jotka tapahtuvat edelläolevan auton takapuskuria edempänä.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
AnaMasa kirjoitti:
Taas tuli tänne asiaa, kun naama paloi työmatkalla.

Tilanne: Ajan Turkkusessa Puistokatua poliisilaitoksen kohdalla kohti Martin siltaa. Edessä sadan metrin päässä häämöttää Linnankadun risteys, jossa punaiset valot. Vasen- ja keskikaista ovat tyhjät. Oikeanpuoleisella kaistalla valoissa seisoo yksi auto ilman vilkkua. Koska tarkoituksenani on jatkaa suoraan, mutta kääntyä heti sillan jälkeen oikealle, asetun tämän auton perään. Valot vaihtuvat vihreiksi, auto nytkähtää liikkeelle ja laittaa samalla hetkellä vilkun oikealle ja siinä sitten odotellaan jalankulkijoita ja niitähän riittää. NGNGNGN!!! Mikä vittu siinä voi olla niin vaikeaa iskeä se vilkku päälle reippaasti ennen risteystä ja pitää se päällä valoissa seistessä.

Ei jaksa kuunnella sitä vilkun naksutusta...? Itse teen nimittäin usein tuota samaa, eli laitan vilkun päälle vasta kun valot vaihtuvat. Tosin tilanteen mukaan, eli jos huomaan, että takana tulevalle on tärkeää tietää, että käännynkö vai en, niin ilmoitan siitä sitten vilkulla.

Tiedän, että parempi tapa olisi käyttää vilkkua jo etukäteen, mutta tuo paha tapa on jostain tullut. Lupaan kyllä yrittää päästä siitä eroon.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kiitos HKL

Tänään n. 09.10 Kampissa yön timo oli saada meikäläisestä ja kaveristani täydet pisteet suojatiellä. Parempi onni ensi kerralla.

Ps. HKL saa pitää takalasin läpi heitetyn timpurinvasaran.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Niilo kirjoitti:
Meidän suomalaisten pitäisi tehdä tutustumismatka vaikkapa Espanjaan ja seurata paikallista liikennekulttuuria. Itse tuli siellä vierailtua tässä taannoin ja ero Suomen ja Espanjan välillä liikennekäyttäytymisessä on käsittämätön.

Yksi asia, joka olisi hyödyllistä ottaa Suomeen mukaan keski- tai eteläeuroopan liikennekulttuurista, on huomattavasti joustavampi omista oikeuksistaan luopuminen. Monessa suuressa kaupungissa liikenne on todella sujuvaa, kun otetaan muut liikenteen käyttäjät huomioon, eikä ajella tyypillisellä suomalaisella "mä olen liikenteen kuningas" -junttiasenteella.

- Annetaan reilusti tilaa vilkun päälle laittaneelle kaistavaihtajalle, eikä kaasutella siihen viereen "Vittu mun eteen et tule".

- Äänitorven käyttö. Käytetään ehkäisevässä mielessä, eikä jälkikäteen "vitun törppö" -asenteella.

- Pidetään kunnon turvaväli edessä ajavaan. Jos joku siihen väliin haluaa kaistaa vaihtaa, niin siihen vaan. Kyllä sitä itsekin toivoo tilaa saavan, jos kaistaa tarvitsee vaihtaa.

- Kaksikaistaisella tiellä annetaan liittymästä tulevalle mahdollisuus liittyä sujuvasti vaihtamalla kaistaa vasemmalle kaistalle, vaikka liittyjän tuleekin huolehtia siitä, että pääsee liittymään sujuvasti.

- Käytetään niitä vilkkuja oikein. Anamasa jo tuossa kertoikin hyvän esimerkin, miten vilkkua ei kuulu käyttää.

- Ruuhkassa ei ajeta sinne risteykseen vihreiden palaessa, vaikka tilaa olisikin. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, kun joku ajaa risteykseen pysähdyksiin vihreän palaessa ja kun punainen syttyy ollaan siinä tukkimassa risteävää liikennettä.

- Parkkeeraus. Jos joku haluaa keskustassa ajaa autonsa kadunvarteen parkkiin, annetaan siihen aikaa ja mahdollisuus, eikä lähdetä tööttäämään ja/tai vilkuttelemaan valoja. Keski-Euroopassa on tosiaan tapana, että parkkeerataan puskuri-puskuriin kiinni. Esimerkiksi Pariisissa, mikäli vain kadun kaltevuus sen sallii, parkkeerajat jättävät tarkoituksella vaihteen vapaalle ja käsijarrun pois päältä, että voi vähän tuuppia jos tarvis.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Iceberg kirjoitti:
- Kaksikaistaisella tiellä annetaan liittymästä tulevalle mahdollisuus liittyä sujuvasti vaihtamalla kaistaa vasemmalle kaistalle, vaikka liittyjän tuleekin huolehtia siitä, että pääsee liittymään sujuvasti.

Tämä on hyvin vaikea asia, johon liittyy monta eri asiaa. Fakta on se, että ensisijaisesti kolmion takaa tulevan pitää sovittaa oma vauhtinsa liikenteen mukaan ja huolehtia turvallisesta liittymisestä. Tosiasia on kuitenkin myös se, ettei tämä läheskään aina onnistu. Esim. iso auto ei kiihdy tarvittavaan vauhtiin ja toisaalta on monta liittymää, joissa ei ole läheskään tarpeeksi kiihdytyskaistaa.

Toisaalta päätiellä ajavien tulisi huolehtia kunnon turvaväleistä, jotta liittymästä tuleminen helpottuisi. Päätiellä ajava on toki kohtelias, kun antaa esim. rekalle tilaa tulla, mutta tämä tapa ei missään nimessä saa koskea kaikkia tilanteita. Jos kiihdytyskaistaa on tarpeeksi, turvavälit ovat edes kohtuulliset ja liittymästä tulevan auton on mahdollista kiihtyä sopivaan vauhtiin ennen liittymistä, päätiellä ajava ei TODELLAKAAN saa väistää. Ja luonnollisesti väistämisessä tietysti tulee huolehtia siitä, ettei aiheuta vaaratilanteita vasemmanpuoleisen kaistan suhteen.

Olen kokenut muutaman "mielenkiintoisen" tilanteen, jossa liittymästä tuleva on kiilannut kolmion takaa suoraan eteeni. Tiedä sitten onko tässä totuttu siihen, että päätiellä ajavat antavat tilaa, mutta hyvä esimerkki siitä, että väistämistä tulee harkita huolella.

Henk. koht. väistän ainoastaan isoja autoja, joiden vauhti ei yksinkertaisesti kiihdy tarpeeksi/joiden liittyminen on muutenkin tarpeeksi vaikeaa. Henkilöautokuskien on turha odottaa tilaa, jos edessäni tai takanani on riittävästi tilaa ja kiihdytyskaistaa voidaan olettaa olevan tarpeeksi.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Tuli tuosta kaistan vaihtamisesta ja tilan antamisesta mieleen sellainen asia, että kun yleensä näkee kritisoitavan sitä kun joku ei anna sitä tilaa vaihtamiseen niin monesti syytä löytyy myös siitä vaihtajasta. Eli jos jossain on vaikka vasemmalle kääntyvillä kauhea jono niin joku ajaa kylmän viileesti sinne kärkipäähän ja alkaa sitten siellä hakemaan vaihtoa sille kaistalle. Ei ihme jos ei saa oikein kannatusta. Varmasti tälläisistä tapauksista jää sitten monelle päälle tuo kaistaani ette vie asenne.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sparrow kirjoitti:
Olen kokenut muutaman "mielenkiintoisen" tilanteen, jossa liittymästä tuleva on kiilannut kolmion takaa suoraan eteeni. Tiedä sitten onko tässä totuttu siihen, että päätiellä ajavat antavat tilaa, mutta hyvä esimerkki siitä, että väistämistä tulee harkita huolella.

Henk. koht. väistän ainoastaan isoja autoja, joiden vauhti ei yksinkertaisesti kiihdy tarpeeksi/joiden liittyminen on muutenkin tarpeeksi vaikeaa. Henkilöautokuskien on turha odottaa tilaa, jos edessäni tai takanani on riittävästi tilaa ja kiihdytyskaistaa voidaan olettaa olevan tarpeeksi.
Mielestäni tämä on ns. kirjoittamaton sääntö, että on hyvien tapojen mukaista antaa sitä tietä kolmion takaa tulevalle. Itse teen niin aina kun siihen on mahdollisuus turvallisesti se tehdä. Ei siinä menetä mitään, mutta saa ainakin hyvän mielen itselle ja naapurille.

Niilo tuossa viittasi Espanjan liikenteeseen ja olen täysin samaa mieltä. Itsekin siellä keväällä ajelin ja totesin homman toimivan loistavasti isoissakin kaupungeissa. Eikä tarvitse mennä kuin Ruotsiin kun jo huomaa selvän eron suomalaisiin ratinvääntäjiin verrattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös