Niilo kirjoitti:
Meidän suomalaisten pitäisi tehdä tutustumismatka vaikkapa Espanjaan ja seurata paikallista liikennekulttuuria. Itse tuli siellä vierailtua tässä taannoin ja ero Suomen ja Espanjan välillä liikennekäyttäytymisessä on käsittämätön.
Yksi asia, joka olisi hyödyllistä ottaa Suomeen mukaan keski- tai eteläeuroopan liikennekulttuurista, on huomattavasti joustavampi omista oikeuksistaan luopuminen. Monessa suuressa kaupungissa liikenne on todella sujuvaa, kun otetaan muut liikenteen käyttäjät huomioon, eikä ajella tyypillisellä suomalaisella "mä olen liikenteen kuningas" -junttiasenteella.
- Annetaan reilusti tilaa vilkun päälle laittaneelle kaistavaihtajalle, eikä kaasutella siihen viereen "Vittu mun eteen et tule".
- Äänitorven käyttö. Käytetään ehkäisevässä mielessä, eikä jälkikäteen "vitun törppö" -asenteella.
- Pidetään kunnon turvaväli edessä ajavaan. Jos joku siihen väliin haluaa kaistaa vaihtaa, niin siihen vaan. Kyllä sitä itsekin toivoo tilaa saavan, jos kaistaa tarvitsee vaihtaa.
- Kaksikaistaisella tiellä annetaan liittymästä tulevalle mahdollisuus liittyä sujuvasti vaihtamalla kaistaa vasemmalle kaistalle, vaikka liittyjän tuleekin huolehtia siitä, että pääsee liittymään sujuvasti.
- Käytetään niitä vilkkuja oikein. Anamasa jo tuossa kertoikin hyvän esimerkin, miten vilkkua ei kuulu käyttää.
- Ruuhkassa ei ajeta sinne risteykseen vihreiden palaessa, vaikka tilaa olisikin. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, kun joku ajaa risteykseen pysähdyksiin vihreän palaessa ja kun punainen syttyy ollaan siinä tukkimassa risteävää liikennettä.
- Parkkeeraus. Jos joku haluaa keskustassa ajaa autonsa kadunvarteen parkkiin, annetaan siihen aikaa ja mahdollisuus, eikä lähdetä tööttäämään ja/tai vilkuttelemaan valoja. Keski-Euroopassa on tosiaan tapana, että parkkeerataan puskuri-puskuriin kiinni. Esimerkiksi Pariisissa, mikäli vain kadun kaltevuus sen sallii, parkkeerajat jättävät tarkoituksella vaihteen vapaalle ja käsijarrun pois päältä, että voi vähän tuuppia jos tarvis.