Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 990 052
  • 12 244

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joku perverssi jarrutti edessäni liikenneympyrässä aivan kuin olisi poistumassa ympyrästä. Vilkkua hän ei toki käyttänyt, suuntasi nokkaansa kylläkin jo poistuakseen. Sitten tämä pera päättikin kaasuttaa muutaman metrin rivakasti eteenpäin, koska ei ilmeisesti aikonutkaan poistua ympyrästä. Lopulta, kun olin jo itse saavuttanut edessäni pelleilevän jampan, päätyi tämä liikenneympyröiden Jorma Uotinen kuitenkin kääntymään eteeni. Hah, olispa ollunna ase muuassain.

Itsehän en tee koskaan virheitä liikenteessä, koska olen käynyt autokoulun ja kirjoittanut reaalista E:n.
 

Sacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo!
Sinulle, joka ajoit tänään viininpunaisella Meganella n. klo 17.00 Kuopion etelään johtavaa moottoritietä Lehtoniemeen:
Jos haluat päästä hengestäsi niin vedä itsesi kiikkuun, älä ala pujottelemaan 130km/h vauhdilla ruuhkaisella, räntäsateisella moottoritiellä. Minun lisäkseni pakotit äkkijarrutuksiin ainakin kaksi muuta autoa sinä aikana kun olit näkökentässäni, ties miten monta ennen sitä. Hieman huonommalla tuurilla olisit tappanut itsesi lisäksi puolenkymmentä muuta ihmistä.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Liikenneympyröissä ne hermot menee, jos ei muualla. Miten voi olla niin vaikeaa tosiaankin tajuta vilkunkätyön PERUSperiaatteet?
Kerrankin eräs vanhempi herrasmies tuli talviliukkaalla ympyrään, löi samantien vilkun päälle. Olin tulossa toisesta suunnasta ja luulin, että ko. kääkkä aikoo kääntyä pois samantien. Eipä aikonut, ja vain rivakka ohjausliike lumipenkkaan pelasti pellit.
Kehtaisipa ko. kurppa vielä heristää nyrkkiä minulle, ei ollut kaukana, että olisin noussut autosta ja pitänyt tiukkasävyisen puhuttelun ja oppitunnin. Minun vikahan se kolari olisi kait periaatteessa tosin ollut, kun kerran kolmion takaa olin tulossa.

Omaa luokkaansa ovat tietenkin ne kuupot, jotka vilkuttavat vasemmalle liikenneympyrässä/kiertoliittymässä kulkiessaan.
Pitäisiköhän kiertoliittymiä ennen asentaa opastaulut, jotka antaisivat ohjeita...?

Kyllä monesti kuski kiihtyy nopeammin kuin auto, silloin harvoin kun olen ratin takana.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parhaimpia liikenneympyrävilkutuksia on sisään mentäessä vilkku oikealle, ympyrässä ollessa vilkku koko ajan vasemmalla ja pois tultaessa vilkku oikealle. Itselläkin tulee joskus pitkän maantiepätkän jälkeen, jos oikein ajatuksissaan on, vilkutettua oikealle, mutta ei se ehdi vilahtamaan kuin kerran-kaksi kunnes tajuan virheeni.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
timmi kirjoitti:
Liikenneympyröissä ne hermot menee, jos ei muualla. Miten voi olla niin vaikeaa tosiaankin tajuta vilkunkätyön PERUSperiaatteet?

No älä viitti. Se on oikeasti ärsyttävää ja vielä kun yleensä ympyrään tulijoilla on kolmio, niin mukavasti tulee ruuhkaa, kun kukaan ei uskalla lähteä kolmion takaata, kun ei voi ennakoida yhtään, mihin kukin on menossa. Niitä käy varsinkin sääliksi, jotka tajuaa vilkutuksen oikein ja ajaa ammatikseen liikenneympyrän läpi useita kertoja päivässä.

Tosiaakin, kaikki mahdolliset vilkutustyylit on nähty.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Torsti kirjoitti:
Parhaimpia liikenneympyrävilkutuksia on sisään mentäessä vilkku oikealle, ympyrässä ollessa vilkku koko ajan vasemmalla ja pois tultaessa vilkku oikealle. Itselläkin tulee joskus pitkän maantiepätkän jälkeen, jos oikein ajatuksissaan on, vilkutettua oikealle, mutta ei se ehdi vilahtamaan kuin kerran-kaksi kunnes tajuan virheeni.

Tunnustan ajatuksissani aina joskus vilkuttaneeni ympyrässä päin helvettiä, ajatuksissani tosin, säännöt kyllä osaten. Meinaan tuolla Kansanyhteisömaissa sääntö menee:

1. Jos poistut liittymästä ensimmäisestä exitistä, niin vilkutat koko ajan vasemmalle. Tämä siis kuin Suomessa, täällä tosin sattuneesta syystä oikealle.

2. Jos lähdet toisesta exitistä, niin vasen - oikea eroa lukuunottamatta myös kuten täällä. Eli siis vilkku vasemalle kun eka exit ohiettu.

3. Jos ajat yli kahden exitin, niin vilkku oikealle kunnes ennen sitä omaa exitiä heitetään vasemmalle.

Kuulostaa noin kirjoitettuna ehkä ihan turkulaiselta systeemiltä, mutta on käytännössä ihan toimiva. Kuljettaja siis vilkun käytöllä kertoo muille ennakoiden kuinka pitkälle hän aikoo ympyrää ajaa. Niissä ahtaissa, ruuhkaisissa ympyröissä, joissa useinkin on enemmän kuin neljä ulosmenoa, auttaa pirusti.

Tämä siis vain selittelynä, jos joku sattui näkemään omat vilkutusvirheeni kuukauden Aucklandin ruuhkissa ajelun jälkeen kotimaassa.

t. hanu
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
irGGu kirjoitti:
Mistä nykyään johtuu kiertoliittymän ja ympyrän ajatteleminen samanlaiseksi risteykseksi?

Kuvassa on yksi varmasti suomen pienimmistä liikenneympyröistä..

Mahtaisiko tuo johtua siitä, että tieliikennelaki ei tunne käsitettä liikenneympyrä. Pääsääntöhän on, että oikealta tulevaa väistetään, jos ei liikennemerkein ole muuta osoitettu. Kieroliittymässä yleensä on kolmiot, olisin melkein väittänyt, että aina, mutta kumositpa sen.

Englannissa, tai ainakin Cornwallissa, on viime vuosina yleistyneet mini round'aboutit, mikä nyt hyvä suomennos olisikaan. Eli keskelle risteystä on maalattu pieni ympyrä ja risteykseen on joka suunnalta kolmio. Maalattua ympyrää ei aina mahdu edes oikeasti kiertämään. Se vaan tarkoittaa, että ekana risteykseen tullut saa mennä ensin ja oikealle (meidän vasen) kääntyessä ei oiota. Yllättäen taas, ainakin sikäläisessä liikennekultturissa, toimii. Näitä jossain Penzanzen vanhan kaupunkin melko ahtaissakin risteyksissä ihmetelleenä on vaan tullut mieleen onkohan milloinkaan mahdollista Tampereella. Sopisi erinomaisesti vaikkapa paloaseman nurkalle siihen Lapintien - Satakunnankadun - Rongankadun risteykseen. Tai sitten ei.

t. hanu
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muitelisin hanun kuvailemien ympyröiden läpi ajaneeni myöskin Devonissa. Ainaki siellä on liikenneympyröitä joka lähtöön ja tuntuu ettei suurin osa edes tiedä miten niissä pitää ajaa. Eipä siinä silti ongelmia tule, jos vaan pitää silmät auki. Hyvin se liikenne siellä kulki, paitsi Plymouthissa ruuhka-aikaan..

Vasemmalle vilkuttajat (englannissa oikealle) ei nekään minua haittaa. Toki tapauksesta se aina on kiinni, voi siinäkin törttöillä. Mutta jos ennen ympyrään ajamista vilkuttaa vasempaan, niin tuon kun näkee niin tietää mihin suuntaan toinen on menossa jo hyvissä ajoin (ainakin oletan, että silloin kuski ajattelee toimia kuin normaalissa risteyksessä). Ikinä ei tietenkään voi olla varma mistään kun meitä on niin moneen lähtöön.. :-) Ympyröissä on aina erittäin varuillaan joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
hanu kirjoitti:
Tunnustan ajatuksissani aina joskus vilkuttaneeni ympyrässä päin helvettiä, ajatuksissani tosin, säännöt kyllä osaten. Meinaan tuolla Kansanyhteisömaissa sääntö menee:
No hitto! Näin itse aina ennen ajoin, mutta sitten sain kuulla olevani säälittävä pelle, kun vilkutin ympyrässä vasemmalle. Hämärästi muistan saaneeni oppini ihan autokoulussa, mutta kyllä minun maalaisjärkenikin kertoo, että vilkuttamalla vasemmalle indikoit pysyväsi ympyrässä ainakin yli seuraavan exitin. Siis täällä Suomessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta sepä on aivan sama, mitä tällä palstalla ajatellaan, jos liikenneympyrävilkuttelulle on olemassa omat sääntönsä. Pelti ei minua sinänsä haittaa, koska vakuutukset ovat kunnossa ja sääntöjä noudattamalla kolaritilanteessa olen syytön, mahdollisilta henkilövahingoilta oikeassa oleminen vain ei estä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Ossi kirjoitti:
No hitto! Näin itse aina ennen ajoin, mutta sitten sain kuulla olevani säälittävä pelle, kun vilkutin ympyrässä vasemmalle. Hämärästi muistan saaneeni oppini ihan autokoulussa, mutta kyllä minun maalaisjärkenikin kertoo, että vilkuttamalla vasemmalle indikoit pysyväsi ympyrässä ainakin yli seuraavan exitin. Siis täällä Suomessa.
Maassa maan tavalla.

Eli suomalaisessa kiertoliittymässä voi vilkuttaa ihan miten huvittaa, välittämättä liikennesäännöistä, ja perustella sen siten että minä tässä indikoin. Aikamoinen käännytystyö vaan on tehtävä jotta kaikki ymmärtävät kaikkien toisistaan poikkeavat indikoinnit. Tällähetkellä ainakin minä ymmärrän vasemmalle vilkuttamisen indikoivan sitä että ko auton kuljettaja saattaa tehdä ihan mitä tahansa.

Tosin ylimääräinen vasemmalle vilkuttelu ei aiheuta vaaratilanteita. Oikealle vilkuttaminen muualla kuin ennen liittymästä poistumista aiheuttaa, juurikin tuollaisia mistä timmi kirjoitti.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Ossi kirjoitti:
No hitto! Näin itse aina ennen ajoin, mutta sitten sain kuulla olevani säälittävä pelle, kun vilkutin ympyrässä vasemmalle. Hämärästi muistan saaneeni oppini ihan autokoulussa, mutta kyllä minun maalaisjärkenikin kertoo, että vilkuttamalla vasemmalle indikoit pysyväsi ympyrässä ainakin yli seuraavan exitin. Siis täällä Suomessa.

Mieluiten näin. Ainakin minun tuulilasista puuttuu röntgenominaisuus eli useimmiten on vaikeuksia nähdä auton läpi syttyykö vilkut oikealle, koska ympyrässä ajavan oikea kylkihän näkyy vain ympyrästä ulospäin. Ainut tapa olla varma on tuijottaa eturenkaita ja niistä todeta onko auto kääntymässä ulos.

Itse pidän vilkkua vasemmalle jatkaessani ympyrässä ohi seuraavan risteyksen, ja kun edempänä olevat autot näkevät vilkun sammuvan tarkoittaa se sitä että vilkku kääntyi oikealle ja RollsRoyceni on kääntymässä ulos seuraavasta mahdollisesta kolosta.

Käyttää vilkkuja enemmän auttaaksenne muuta liikennettä tietämään omat liikkeenne.
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea
Jumalauta että pistää vihaksi kun on taas tällänen perus loskakeli. Autoilijat eivät päästä jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä teiden yli vaan painavat kaasua, että ei vaan pääse vasta vahattu auto kastumaan. Mukava kulkea pyörällä loskassa ja vesisateessa kun yksi viidestä autoilijasta viitsii pysähtyä ja päästää kuntoilijat tien yli. Pitäisi tulla laki, että jos ei päästä jalankulkijaa yli ja jää kiinni niin pamahtaa 50e sakkoa. Joku tämän tyylinen viritelmä kai tuolla Ruotsin maallakin on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pate 00 kirjoitti:
Käyttää vilkkuja enemmän auttaaksenne muuta liikennettä tietämään omat liikkeenne.
Nimenomaan näin, ja siksi ympyrään tullessa ei vilkuteta ellei käännytä heti ensimmäisestä oikealle, vaan vilkku heitetään oikealle heti poistumisväylää edeltävän väylän jälkeen. Ei tuon pitäisi olla kovin vaikeaa. Pelisäännöt ovat selkeät ja kaikkien tiedossa, tai ainakin tieto on saatavissa, joten se siitä. Ks. Twiten viesti ylempänä samasta aiheesta.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TakapihanLemieux kirjoitti:
Jumalauta että pistää vihaksi kun on taas tällänen perus loskakeli. Autoilijat eivät päästä jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä teiden yli vaan painavat kaasua, että ei vaan pääse vasta vahattu auto kastumaan. Mukava kulkea pyörällä loskassa ja vesisateessa kun yksi viidestä autoilijasta viitsii pysähtyä ja päästää kuntoilijat tien yli. Pitäisi tulla laki, että jos ei päästä jalankulkijaa yli ja jää kiinni niin pamahtaa 50e sakkoa. Joku tämän tyylinen viritelmä kai tuolla Ruotsin maallakin on.

Ihan totta. Mutta sellaisella tarkennuksella ainakin omalta kohdaltani että sen jonon viimeisen auton on ihan turha enää ruveta päästelemään ketään suojatien yli. Tarkoitan sitä että siinä kun jalankulkija ja jonon viimeinen autoilija arpovat kumpi menee ja milloin toinen tajuu toisen tarkoituksen, siinä ajassa se jonon vika kuski on jo ajanut sen suojatien ohi. Eli ollaan kohteliaita liikenteessä mutta ajatellaan kokonaisuuttakin. Ja näillä keleillä autoilijan tosiaan tulisi tajuta että ei siellä loskakelissä ole kiva seisoskella.

-S
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
TakapihanLemieux kirjoitti:
Jumalauta että pistää vihaksi kun on taas tällänen perus loskakeli. Autoilijat eivät päästä jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä teiden yli vaan painavat kaasua, että ei vaan pääse vasta vahattu auto kastumaan. Mukava kulkea pyörällä loskassa ja vesisateessa kun yksi viidestä autoilijasta viitsii pysähtyä ja päästää kuntoilijat tien yli. Pitäisi tulla laki, että jos ei päästä jalankulkijaa yli ja jää kiinni niin pamahtaa 50e sakkoa. Joku tämän tyylinen viritelmä kai tuolla Ruotsin maallakin on.

Meidän suomalaisten pitäisi tehdä tutustumismatka vaikkapa Espanjaan ja seurata paikallista liikennekulttuuria. Itse tuli siellä vierailtua tässä taannoin ja ero Suomen ja Espanjan välillä liikennekäyttäytymisessä on käsittämätön.

Tässä muutama havaittu ero.

1. Jalankulkijat
Jo lentokentällä kun astui ovesta ulos ja lähti käveleen tien toiselle puolelle, pysähtyivät autot, takseista lähtien välittömästi suojatien eteen ja laskivat kiltisti kävelijät tien yli. Jalankulkijat saivat kaikessa rauhassa ylittää suojatien.
Sama linja jatkui koko reissun ajan, paikoissa jossa tuli liikuttua. Aina kun jalankulkijat olivat aikeissa astua suojatielle, autot pysähtyivät ja laskivat jalankulkijat yli. Autot pysähtyivät 98 %:sti myös silloin kun toinen auto oli jo pysähtynyt suojatien eteen ja toinen ajokaista oli vapaana. Ei muuten onnistu Suomessa. Suomessahan 98 % autoista ajavat pysähtymättä pysähtyneen auton ohi. Jos teet sen "virheen" ja pysähdyt soivat torvet heti ja joku vetää 95 km/h takaluukusta sisään...

2. Autojen pysäköinti

Tässä asiassa Suomalaisten pitäisi todella ottaa mallia etelä eurooppalaisista. Autot pysäköidään kadun varteen, käytännössä katsoen puskuri puskuriin. Autojen eteen ja taakse ei todellakaan jätetä 2-3 metriä kuten Suomessa. Autojen puskurien välissä oli ehkä puoli metriä edessä ja takana. Jos joku oli aikeissa lähteä kadun varresta parkista. Pysähtyi autojono kiltisti, koska jonon ensimmäinen halusi tuon vapautuvan paikan. Autojono odotti niin kauan kuin toinen auto pääsi parkista pois ja odottava auto sai autonsa parkkiin. Vaikka jono odotti muutaman minuutin, eivät torvet soineet kertaakaan. Suomessahan torvet soivat heti ja kuskit mesoavat: Mitä v*ttua toi s*atanan ääliö tossa kuhnaa. Painais ny v*ttu sit' v*tun kaasua!
Tuolla autojen parkkeerauksella lähelle toista oli kyllä varjopuoliakin. Kaduilla oli todella paljon autoja, joista puskirit olivat lommoilla...

3. Nopeusrajoitukset

Nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella tuntuivat olevan vitsi. Teillä painettiin meneen kuin mitkäkin Carlos Sainz:t ja Daniel Sordot... Jos rajoitus oli 70km/h niin autojono päästeli meneen n.90-110km/h, järjestään. Autoilla ohiteltiin lähestulkoon missä kohtaa tahansa. Huomiota herätti suoralla tiellä, ajoradassa maalattuna olevat nuolet, ennen mutkaa. Näillä nuolilla varoitettiin autoilijoita lähestyvästä mutkasta ja ilmeisesti myös sitä, että nyt kannattaisi palata omalle kaistalle :)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
irGGu kirjoitti:
Mistä nykyään johtuu kiertoliittymän ja ympyrän ajatteleminen samanlaiseksi risteykseksi?
Kuten jo hanu totesi, ehkä tämä johtuu siitä, ettei liikenneympyrä ole mikään virallinen termi. Kiertoliittymää kutsutaan kansanomaisesti joka paikassa liikenneympyräksi. Legendaa on myös se, että kiertoliittymä olisi liikenneympyrä, jos sen säde on tietyn suuruinen.

En osaa sanoa, mitä sitten ajattelet kiertoliittymällä. Ehkä olet käsittänyt, että eritasoliittymä olisi sama kuin kiertoliittymä. Eritasoliittymiäkin kutsutaan usein monitasoliittymiksi, joka on myös käsittääkseni väärä termi.
 

JanJ

Jäsen
Ruutuässä kirjoitti:
En osaa sanoa, mitä sitten ajattelet kiertoliittymällä. Ehkä olet käsittänyt, että eritasoliittymä olisi sama kuin kiertoliittymä. Eritasoliittymiäkin kutsutaan usein monitasoliittymiksi, joka on myös käsittääkseni väärä termi.

Kiertoristeys voisi olla vaikka Lauttasaaressa ennen ollut ympyrä jossa ei ollut kolmioita ympyrään tulijoilla. Kunnes siihen tuli sitten kolmiot edellisvuonna ja siitä tuli liikenneympyrä.

Terminologia ei ole hallussa täysin, mutta opetin siskoni aikanaan ajamaan opetusluvalla (kikkailtiin vähän osoitteilla ensin, ja aikaa siitä on melkein 10 vuotta) ja senaikaisesta kirjasta löytyy termit "liikenneympyrä" ja "kiertoristeys" erilaisina asioina.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niilo kirjoitti:
Meidän suomalaisten pitäisi tehdä tutustumismatka vaikkapa Espanjaan ja seurata paikallista liikennekulttuuria. Itse tuli siellä vierailtua tässä taannoin ja ero Suomen ja Espanjan välillä liikennekäyttäytymisessä on käsittämätön.

Tässä muutama havaittu ero.

1. Jalankulkijat
Suomessahan 98 % autoista ajavat pysähtymättä pysähtyneen auton ohi. Jos teet sen "virheen" ja pysähdyt soivat torvet heti ja joku vetää 95 km/h takaluukusta sisään...
Kertaakaan ei minulle ole näin tapahtunut, kun olen pysähtyneen auton rinnalle jäänyt. Ehkä sinun kannattaisi muuttaa pois Tampereelta.

Niilo kirjoitti:
2. Autojen pysäköinti

Tässä asiassa Suomalaisten pitäisi todella ottaa mallia etelä eurooppalaisista. Autot pysäköidään kadun varteen, käytännössä katsoen puskuri puskuriin. Autojen eteen ja taakse ei todellakaan jätetä 2-3 metriä kuten Suomessa. Autojen puskurien välissä oli ehkä puoli metriä edessä ja takana. Jos joku oli aikeissa lähteä kadun varresta parkista. Pysähtyi autojono kiltisti, koska jonon ensimmäinen halusi tuon vapautuvan paikan. Autojono odotti niin kauan kuin toinen auto pääsi parkista pois ja odottava auto sai autonsa parkkiin. Vaikka jono odotti muutaman minuutin, eivät torvet soineet kertaakaan. Suomessahan torvet soivat heti ja kuskit mesoavat: Mitä v*ttua toi s*atanan ääliö tossa kuhnaa. Painais ny v*ttu sit' v*tun kaasua!
Tuolla autojen parkkeerauksella lähelle toista oli kyllä varjopuoliakin. Kaduilla oli todella paljon autoja, joista puskirit olivat lommoilla...
En oikein ymmärrä, miksi suomalaisten pitäisi ottaa mallia kuvailemastasi tyylistä. Kuten itsekin sanoit, kolhiintuvat autot herkästi lähekkäin parkkeerattaessa. Ja jos täällä ei ole populaa ja siitä johtuen autoja aivan yhtä tiheässä kuin Espanjassa, miksi pitäisi parkkeerata noin tiuhaan. Helpompaa kai se auto on jyystää siihen reiluun tilaan, eikö? Ja loppuun lisään vielä erään Espanjassa asuvan suomalaisen ystäväni kertoman piirteen eli sen, että vaikkapa pizzalle mentäessä yleinen tapa on jättää auto hätävilkuilla ajokaistalle, jos ei tyhjiä ruutuja läheltä löydy. Kerraassaan nerokasta, miksei meillä Suomessa?

Niilo kirjoitti:
3. Nopeusrajoitukset

Nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella tuntuivat olevan vitsi. Teillä painettiin meneen kuin mitkäkin Carlos Sainz:t ja Daniel Sordot... Jos rajoitus oli 70km/h niin autojono päästeli meneen n.90-110km/h, järjestään. Autoilla ohiteltiin lähestulkoon missä kohtaa tahansa. Huomiota herätti suoralla tiellä, ajoradassa maalattuna olevat nuolet, ennen mutkaa. Näillä nuolilla varoitettiin autoilijoita lähestyvästä mutkasta ja ilmeisesti myös sitä, että nyt kannattaisi palata omalle kaistalle :)
Tämä kai ei ollut positiivinen piirre espanjalaisessa liikennekulttuurissa?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
sampio kirjoitti:
En oikein ymmärrä, miksi suomalaisten pitäisi ottaa mallia kuvailemastasi tyylistä. Kuten itsekin sanoit, kolhiintuvat autot herkästi lähekkäin parkkeerattaessa. Ja jos täällä ei ole populaa ja siitä johtuen autoja aivan yhtä tiheässä kuin Espanjassa, miksi pitäisi parkkeerata noin tiuhaan. Helpompaa kai se auto on jyystää siihen reiluun tilaan, eikö? Ja loppuun lisään vielä erään Espanjassa asuvan suomalaisen ystäväni kertoman piirteen eli sen, että vaikkapa pizzalle mentäessä yleinen tapa on jättää auto hätävilkuilla ajokaistalle, jos ei tyhjiä ruutuja läheltä löydy. Kerraassaan nerokasta, miksei meillä Suomessa?

Niin tuollapäin maailmaahan autossa puskurit ovat juuri sen takia, että niitä käytetään. Eli jos joku on pysäköinyt autonsa niin, että ei itse pääse pois niin tyrkitään sitä vähän tieltä pois ensin. Haluaisin tosiaan nähdä jonkun suomalaisen keskivertoautoilijan ilmeen sen jälkeen kun hänen uusi Volvonsa olisi häpäisty mainitulla tavalla. :D
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruutuässä kirjoitti:
Kuten jo hanu totesi, ehkä tämä johtuu siitä, ettei liikenneympyrä ole mikään virallinen termi. Kiertoliittymää kutsutaan kansanomaisesti joka paikassa liikenneympyräksi. Legendaa on myös se, että kiertoliittymä olisi liikenneympyrä, jos sen säde on tietyn suuruinen.
Googlella löytyi seuraava tiehallinnon sivuilta: Mikä kiertoliittymä on? Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään.

Muistelen lukeeneeni jostain, että esim. kielitoimisto tuntee ainoastaan termin liikenneympyrä ja että kiertoliittymä ei olisi lainkaan "virallista" suomea, vaikka tielaitos sitä joka paikassa käyttääkin...
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
heavy kirjoitti:
Googlella löytyi seuraava tiehallinnon sivuilta: Mikä kiertoliittymä on? Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke kierretään vastapäivään.

Muistelen lukeeneeni jostain, että esim. kielitoimisto tuntee ainoastaan termin liikenneympyrä ja että kiertoliittymä ei olisi lainkaan "virallista" suomea, vaikka tielaitos sitä joka paikassa käyttääkin...
Jos vähän viilataan pilkkua, niin Tielaitos on nykyisin Tieliikelaitos. Mutta vaikka ei ketjun aiheeseen kuulukaan, voisin yrittää huomenna koululla kysellä kavereilta, joista osa opiskelee liikennetekniikkaa, että mitä termiä niille on neuvottu käytettävän. Itse en talopuolen opiskelijana ole täysin tietoinen, mutta eiköhän koulussa jotain galluppia asiasta saa aikaan.

Joku väitti tänään, että keskimäärin sadasta autoilijasta yksi väistää ihmisiä, jotka kävelevät suojatielle auton eteen. Loput ajavat niin, että kävelijä joutuu pysähtymään. Tutkimus oli ilmeisesti tehty Ruotsissa, mutta tulosta on mahdoton uskoa. Ainakin pääkaupunkiseudulla kaikki paitsi linja-autot pysähtyvät suojatien eteen, jos suojatielle vain kävelee. Mutta kuinka yleistä tämä on muualla Suomessa? Pääseekö muissa kaupungeissa hengestään sillä, että on tottunut siihen, että autot väistävät jalankulkijoita?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruutuässä kirjoitti:
Pääseekö muissa kaupungeissa hengestään sillä, että on tottunut siihen, että autot väistävät jalankulkijoita?

Jollei hengestään pääse niin Tampereella saa ainakin pahan ooppeli-ihottuman. Tampere on liikennekulttuuriltaan Suomen Villi länsi.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ruutuässä kirjoitti:
Jos vähän viilataan pilkkua, niin Tielaitos on nykyisin Tieliikelaitos. Mutta vaikka ei ketjun aiheeseen kuulukaan, voisin yrittää huomenna koululla kysellä kavereilta, joista osa opiskelee liikennetekniikkaa, että mitä termiä niille on neuvottu käytettävän. Itse en talopuolen opiskelijana ole täysin tietoinen, mutta eiköhän koulussa jotain galluppia asiasta saa aikaan.

Joku väitti tänään, että keskimäärin sadasta autoilijasta yksi väistää ihmisiä, jotka kävelevät suojatielle auton eteen. Loput ajavat niin, että kävelijä joutuu pysähtymään. Tutkimus oli ilmeisesti tehty Ruotsissa, mutta tulosta on mahdoton uskoa. Ainakin pääkaupunkiseudulla kaikki paitsi linja-autot pysähtyvät suojatien eteen, jos suojatielle vain kävelee. Mutta kuinka yleistä tämä on muualla Suomessa? Pääseekö muissa kaupungeissa hengestään sillä, että on tottunut siihen, että autot väistävät jalankulkijoita?

Itseasiassa Tielaitos on nykyään Tiehallinto ja Tieliikelaitos, sillä nämä kaksi lafkaa syntyivät vuosituhannen vaihteessa, kun Tielaitos jaettiin.

Itse opiskelen alaa/työskentelen alalla ja meilläpäin on ainakin käytetty termiä kiertoliittymä. Kyllähän tuon liikenneympyränkin varmaan kaikki ymmärtää jos sitä käyttää. Enemmän ainakin allekirjoittaneen erään opettajan korvaan kalskahti jos liittymistä käytettiin termiä risteys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös