Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 003 722
  • 12 301

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sumu

Sumu on kanssa sellainen vitsaus liikenteessä, että oksat pois. Esim. tänään aamulla oli näkyvyys muutaman metrin luokkaa mutta 120 km/h alueella porukka ajelee ihan samalla tavalla kuin kesäöinä. Itselle ei tulisi pieneen mieleenkään laskettaa menemään 120-140 km/h sumuun jossa voi yllättäen tulla eteen auto ilman sumuvaloja. Siinä sitten taas ihmetellään kun pelti rytisee. Mikä prkl siinä on ettei nopeutta voi laskea? Onneksi omasta autosta löytyy sumuvalot niin edessä kuin takanakin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Takasumuvalot. Saatanan tekeleitä

Niin, itse päädyn kysymään, että minkä vitun takia ihmiset käyttävät takasumuvaloja, jos kerran 100...200 metriä edellä ajavan auton takavalot vielä näkyvät sumun seasta?

Yleisesti ottaen ja pitkään asiaa kliinisesti tutkittuani on todettava, että sumuvaloja tarvitaan keskimäärin 0...3 kertaa vuodessa ja silloinkin yleensä talvella, kun lumi pöllyää ja peittää takavalot.

Em. takasumuvalojen holtiton käyttö on yleensä vain vaaraksi takana tuleville, koska sumuvalojen käyttö paitsi häikäisee, myös vaikeuttaa jarruvalojen havaitsemista. Tämä siis etenkin moottoritiellä, jossa itse ajelen noin parisataa kilometriä päivittäin, josta johtuen on ihan turha tulla itkemään kovin heppoisin perustein.

Tämän lisäksi on todettava, että omakohtaisten vankkojen kokemusten perusteella Klaukkalasta tuntuvat tulevan Suomen ääliömäisimmät ja hulluimmat kuskit.

Täältä tähän
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itse päädyn kysymään, että minkä vitun takia ihmiset käyttävät takasumuvaloja, jos kerran 100...200 metriä edellä ajavan auton takavalot vielä näkyvät sumun seasta?

Totta mutta eilen edellä menevää ei tosiaan näkynyt muutaman sadan metrin päästä. Ehkä muutaman metrin päästä.

ervatsalo kirjoitti:
Tämän lisäksi on todettava, että omakohtaisten vankkojen kokemusten perusteella Klaukkalasta tuntuvat tulevan Suomen ääliömäisimmät ja hulluimmat kuskit.

Totta tämäkin.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ervatsalo kirjoitti:
Tämän lisäksi on todettava, että omakohtaisten vankkojen kokemusten perusteella Klaukkalasta tuntuvat tulevan Suomen ääliömäisimmät ja hulluimmat kuskit.

Täältä tähän

Kyseessä on väärinkäsitys. Sekoitat Klaukkalan läpi ajavat loppilaiset ja muut persereiät klaukkalalaisiin, koska he ajavat klaukkalan läpi Hämeenlinnantielle.
 

Rocco

Jäsen
Hipcheck kirjoitti:
Tässä kuutisen kuukautta Vaasassa asustaneena on alkanut hieman ihmetyttää kanssaliikkujien vilkun käyttö tuossa vekkulissa, mutta ah niin vaikeassa kiertoliittymässä eli liikenneympyrässä.

Sen verran "puolustan" vaasalaisia, että täällä on liikenneympyröitä ollut vasta reilun vuoden ajan. Ensimmäinen (korjatkaa toki jos olen väärässä) sellainen rakennettiin Yhdystien jatkeen risteykseen, eli Rinta-Joupin Autoliikkeen viereen. Sen jälkeen näitä onkin tehty monia, mm. Prisman risteykseen ja pari Runsorin Airport Parkiin.

Tottumattomia ovat monet, mutta alkaa se pikkuhiljaa paikallisiltakin sujumaan. *vihdoin*
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Kun on ikää niin ei väliä vaikka ajaa kännissä.
 

Liitteet

  • eitajuu.jpg
    eitajuu.jpg
    88 KB · kertaa luettu: 887

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
massimo kirjoitti:
Kun on ikää niin ei väliä vaikka ajaa kännissä.

Juu todella hieno juttu! Mitähän liikkui oikeuden heppujen päässä? Ei kaiketi mitään. Eikös se ole ihan sama onko känninen päälle ajaja 20 vuotias tai 89 vuotias. Rikos mikä rikos, liikenneturvallisuuden aiheuttaminen sekä Heitteillejättö. Jo viime mainitusta pitäsi tuomita!
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
massimo kirjoitti:
Kun on ikää niin ei väliä vaikka ajaa kännissä.
Tuossahan mainittiin perusteluina miehen ikä ja terveydentila. Tässä tapauksessa kaverilla sattui olemaan Alzheimerin tauti, ja käsittääkseni oikeuden mukaan mies 1) ei ymmärtänyt olevansa ajokelvottomassa kunnossa, 2) vaikka olisikin ymmärtänyt, ei muistanut että humalassa ajaminen on kiellettyä. Kun otetaan huomioon iän, humalatilan ja Alzheimerin taudin yhdessä aiheuttama huono ajo- ja huomiokyky, mies ei välttämättä edes huomannut ajaneensa jonkun yli, joten heitteillejättötuomiollekaan ei ollut perusteita. Siinä mielessä täysin oikea tuomio. Olipahan vain uutisoitu sopivan vajavaisesti, ilman tuomioituimen tarkempia perusteluita.

En tietenkään puolustele miehen tekoa, mutta rattijuoppoustuomio tai kortin hyllyttäminen ei olisi auttanut tätä asiaa millään tavalla. Eihän kaveri olisi seuraavana aamuna muistanut edes saaneensa koko tuomiota!

En tiedä, mitä tälle asialle on loppujen lopuksi tehty, mutta oikeuslaitos ei asialle paljoa mahda. Toivottavasti edes sukulaiset ovat pitäneet jollain tavalla huolen siitä, että kyseisellä ihmisellä ei ole enää mahdollisuutta hypätä auton rattiin.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
NK kirjoitti:
Olipahan vain uutisoitu sopivan vajavaisesti, ilman tuomioituimen tarkempia perusteluita.


Jättämällä sairaudesta mainitseminen jutusta saadaan "myyvämpi". Kyllähän juttuun olisin voinut laittaa taudista kertominen kun se kuitenkin tässä tapauksessa olisi oleellista. No olihan se laitettu juttuun mainitsemalla terveydentilasta sen tarkemmin. Itse faktoja kun en tiennyt niin ehkäpä sitä tuli vaan sokeasti luettua teksti. Toivottavasti tilanne ei pääse toistumaan...
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinä punaisella vanhalla hondalla ajanut idiootti Kauppiksen edessä. Sinun vasemmanpuoleinen kaistasi jatkuu vasemmanpuolemmaiselle kaistalle. Ei minun kaistalleni. Aiheutit kivan vaaratilanteen, joutui jarruttamaan niin että auto kolisi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kävin ensimmäistä kertaa vuosiin Raumalla, ja hetikohta pääsen naureskelemaan paikalliselle liikennekulttuurille. Vaikka ei kyllä saisi yleistää, kyseessä oli kuitenkin vain koominen yksittäistapaus.

Kävimme excursiolla Olkiluodon työmaalla, ja sinnehän taidetaan mennä Tampereelta siten, että ensin saavutaan Raumalle, ja siitä Poriin päin. Kääntyessämme Rauman keskustasta Poriin päin, oli toiseen suuntaan (eli kasitieltä Tampereen suuntaan) risteyksessä tulossa rekka. Yleensä en hyväksy suojatien päälle pysähtymistä, mutta ymmärrän, että mikäli rekka kyseisessä risteyksessä ei tule ns. kyttäämään, ei tielle pääse milloinkaan. Eräs setä pyörällään ei millään voinut pysähtyä odottamaan, että isompi pääsee ensin, vaan lähti kiertämään rekan editse jääden melkein Hiacen alle. Ja palkinnoksi omasta härväämisestä pui nyrkkiä rekkakuskille, joka edelleen sai odottaa tielle pääsyä, sillä eihän se nyt pyöräilijän ylitsekään voinut ajaa.

No, onneksi tämä setä ei jäänyt sen Hiacen alle, koomista lähinnä oli miehen reaktio rekkakuskia kohtaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen huomannut yhden asian liikenteestä. Ja se on se,että täällä Pohjanmaalla ihmiset noudattaa noita liikennesääntöjä, ennen kaikkea suojatietä, paljon aktiivisemmin kuin Hämeessä.

Hämeessä ei voi luottaa oikeastaan yhtään autoilijoihin ja siihen, että he pysähtyisivät suojatien eteen. Mutta täällä Pohjanmaalla, ainakin missä minä asun, niin ihmiset pääsääntöisesti päästävät jalankulkijat menemään ensin suojatien yli ja sitten vasta menevät itse autollaan. Näin sen kuuluu olla sääntöjen mukaan ja tästä todella iso plussa Pohjanmaan autoilijoille.

Toki poikkeuksiakin löytyy suuntaan ja toiseen. Esimerkiksi jouduin todistamaan henkilökohtaisesti sen, kuinka vaarallisen tilanteen saa aikaan, jos toinen autoilija ohittaa suojatien eteen pysäköidyn auton. Minäkin luotin siihen, että voin mennä suojatien yli,kun toinen auto pysähtyi suojatien eteen,mutta kun olin ohittamassa tämän auton,niin toiselta kaistalta tuli kovalla vauhdilla auto ja oli hiuskarvan varassa,että ei käynyt pahemmin.

Autoilijoiden pitäisi ympäri Suomea panostaa turvallisempaan ajoon. Kiire ei ole mikään syy laistaa liikennesäännöistä, sillä kiireen saa karsittua pois,mutta se on vain itsestään kiinni.

Mihin keskeiseen ajatukseen kanssa törmää kun kuuntelee autoilijoita ja seuraa,niin on se,että useimmat autoilijoista ajattelee että ei ole poliiseja näköpiirissä ei tarvi noudattaa liikennesääntöjä.
Mutta painottaisin sitä,että liikennesääntöjä ei täydy noudattaa siksi,että poliisit tarkkailee vaan siksi, että se on kaikkien parhaaksi ja luo yleistä turvallisuutta.Niin kuskille kuin muulle liikenteellekin.

Sitten toinen on tämä,että jotkut yrittävät ajaa tuolla liikenteessä mahdollisimman lujaa autoillaan. Tähän on omat tilansa, liikenteessä ei ole tarkoitus matkia Kimi Räikköstä ja Tommi Mäkistä,vaan liikenteessä turvallisuus on kaiken A ja O. Ei se nopeus,vaan se turvallisuus.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
girlzilla kirjoitti:
Sinä punaisella vanhalla hondalla ajanut idiootti Kauppiksen edessä. Sinun vasemmanpuoleinen kaistasi jatkuu vasemmanpuolemmaiselle kaistalle. Ei minun kaistalleni. Aiheutit kivan vaaratilanteen, joutui jarruttamaan niin että auto kolisi.

Ne oli ABS-jarrut vaan, ei auto.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itse päädyn kysymään, että minkä vitun takia ihmiset käyttävät takasumuvaloja, jos kerran 100...200 metriä edellä ajavan auton takavalot vielä näkyvät sumun seasta?

Samaa mieltä takasumuvaloista, ihan perseestä. Tai toimivat jos niitä osataan käyttää tarkoitetulla tavalla. Käsittääkseni jonon takimainen kytkee takasumuvalon päälle, mikäli näkyvyys on heikko. Seuraavan jonon saavuttaneen auton pitäisi kytkeä takasumuvalo päälle ja tämän jonon toiseksi viimeiseksi muuttuneen auton pitäisi ottaa takasumuvalo pois päältä.

Joillekin tuntuu vain ylivoimaiselta tehtävältä ottaa se takasumuvalo pois päältä. Tai sitten on monia, jotka eivät tiedä ajavansa se valo päällä. Olen myös ollut havaitsevinani, että uusien autojen etusumuvalot ovat helvetin kirkkaita tai sitten ne on suunnattu aivan liian ylös. Melkein poikkeuksetta sumuvalot näkyvät minun silmiini kirkkaammilta kuin ajovalot. Häikäisee.

Vilperi kirjoitti Pohjanmaan ja Hämeen autoilukulttuurien eroista. Minäkin havaitsin viime kesänä ollessani Pohjanmaalla enemmänkin töissä, että vaikka siellä on monessa paikkaa 100km/h rajoitus eivät ihmiset välttämättä aja aivan niin lujaa. Tampereen seudulla taas ajetaan kyllä usein helvetillisen lujaa. Muutenkin tuntui liikenne vähemmän aggressiivisemmalta tuolla esim. Vaasan nurkilla.

Tampere-Nokia moottoritie on myös yksi taistelutanner. Etenkin tesomalaisille. 2-3 kilometrin pätkä, jota tesomalaiset moottoritietä Pispalasta pääsevät ajamaan pitää ajaa kuin joku asvalttirallipätkä. Ei näin toki kaikilla ole, mutta ainakin yksi auto pitää matkalla ehtiä ohittamaan. Sitten, kun oikealla kaistalla olevat huomaavat, että vasenta kaistaa tulee auto hieman heitä nopeampaa yritetään tämä ajattaa Nokialle asti ihan vaan varmuuden vuoksi jos tämä sattuisi tesomalainen olemaan. Monesti joutunut todistamaan vaaratilanteita, joita tämä kiilailu ja estely on aiheuttanut.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Itse pyrin liikenteessä välttämään tien tukkona olemista, sellaista "kamala ruuhka, mutta onneksi ehdin ensiksi"-meininkiä. Tosin tämä välttäminen on lyönyt ylitsekin sen verran, että polliisin on välillä tarvinnut antaa sakkoja, sakkoja, isoja sakkoja... No, 150 e on isoin, mikä on napsahtanut.

Asiaan. Eilen palailin Vaasantietä Tampereelle päin, ja vaikka kuinka teki mieli omalla kirpullakin päästellä sataa, pidin tunteeni kurissa ja ajelin rauhallisesti suhteellisen sulalla baanalla. Ja siitä huolimatta, että huomasin rajoitusten mukaisen 80 km/h vauhtini keräävän taustajoukkoja lähes näkymättömiin. Syynä oli se, että Tampereelta mummulaamme tullut serkkuni sanoi, että liikkuvia poliiseja on puhalluttamassa ja nopeuksia valvomassa. Oli muuten oikeasti ankea fiilis olla sellainen kuljettaja, jonka normaaliolosuhteissa ohitan sujuvasti jopa 1.3-litrasella minun peltilehmälläni.

No, onhan säännöt pohjimmiltaan tehty noudatettaviksi, ei siinä sinänsä mitään. Ehkäpä tässä on paikallaan myös pieni oman liikennekulttuurin muutos.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
peruspata kirjoitti:
Asiaan. Eilen palailin Vaasantietä Tampereelle päin, ja vaikka kuinka teki mieli omalla kirpullakin päästellä sataa, pidin tunteeni kurissa ja ajelin rauhallisesti suhteellisen sulalla baanalla.

Juu, ihan vinkkinä muillekin, että tuolla Ikaalinen-Hämeenkyrö(-Tampere) välillä on poliiseja melko perkeleesti. Ja aina tuntuu, että joku on pysäytetty sakkojen kirjoittamista varten. Tänäänkin taisi tutka olla, kun ohi ajoin. Lisäksi tänään pystyttivät kylttejä automaattisesta liikenteenvalvonnasta. Muutenkin Vaasantiellä tuntuu onnettomuuksia sattuvan melko tiheään, joten kannattaa ajaa huolellisesti kyseisellä osuudella, kameroiden, poliisien ja vaaratilanteiden vuoksi.
 
Moottoritien rampilla saa painaa sitä kaasua. Taas oli joku tossuvolvo edessä nutaamassa, kun olin pyrkimässä muun liikenteen sekaan. Jos ulkona on liian pimeää ja sateista, niin kannattaa lähteä bussilla matkaan.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Nännimäinen kirjoitti:
Moottoritien rampilla saa painaa sitä kaasua. Taas oli joku tossuvolvo edessä nutaamassa, kun olin pyrkimässä muun liikenteen sekaan. Jos ulkona on liian pimeää ja sateista, niin kannattaa lähteä bussilla matkaan.


Kärsivällisyyttä,vanhempi diesel auto ei kiihdy vaikka sen kaasu polkimen päällä seisoisi.Toivoisin että ihmiset antaisivat paremmin tietä kun tulee rampilta,jos vain on mahdollista siis.
Nyt pimeiden iltojen tultua toivomus jalankulkijoille,laittakaa heijastimet ja älkää hyppikö viime sekunnilla eteen,mustissa vaatteissa olevan huomaa käytännössä kun on kohdalla.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kraztog kirjoitti:
Kärsivällisyyttä,vanhempi diesel auto ei kiihdy vaikka sen kaasu polkimen päällä seisoisi.Toivoisin että ihmiset antaisivat paremmin tietä kun tulee rampilta,jos vain on mahdollista siis.
Mielestäni ehkä paras tapa antaa tilaa on oman vauhdin pitäminen samana ja tasaisena, jotta rampilta tulevan on helpompi tulla liikenteen sekaan. Ruuhka-aikaan ohituskaistalle väistäminen saattaa vain aiheuttaa lisää vaaratilanteita. Hiljaisempaan aikaan voi toki usein helposti vaihtaa kaistaa, jos selvästi hitaampi auto on liittymässä liikennevirtaan rampilta.

Itseäni ärsyttää joskus liian lyhyet rampit, joissa matka riittää vain juuri ja juuri tarpeeksi kovan nopeuden saavuttamiseksi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Rampilta tulijoista tuli mieleen viime perjantai, kun satoi lunta ja olin menossa kaupungin suuntaan. Kilon liittymästä paukaisi aivan surutta eteen ohituskaistalle suoraan täydessä lumilastissa ollut Ceevitonen. Refleksinomaisesti jarruttaessani voimakkaasti vilautin valoja. Seuraavaksi vaihdoin sisäkaistalle, koska kehälle olin menossa, niin eikös tämä isän lempilapsi ja sukunsa kauhu nostellut keskisormeaan minulle. Voe hyvää päivää. Teki mieli pysäyttää kaveri ja kertoa muutamia lainalaisuuksia, vaan vetäisin henkeä ja jatkoin matkaa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lawless kirjoitti:
Mielestäni ehkä paras tapa antaa tilaa on oman vauhdin pitäminen samana ja tasaisena, jotta rampilta tulevan on helpompi tulla liikenteen sekaan. Ruuhka-aikaan ohituskaistalle väistäminen saattaa vain aiheuttaa lisää vaaratilanteita. Hiljaisempaan aikaan voi toki usein helposti vaihtaa kaistaa, jos selvästi hitaampi auto on liittymässä liikennevirtaan rampilta.

Jossakin todettiin liikenteen sekaan kolmion takaa liittyvän väistämisen toiselle kaistalle olevan laitonta. Ei silti, tulee tuota tienantoa itsekin harrastettua, varsinkin rekan tai muun hitaamman ajoneuvon liittyessä sopivasti eteen.

Kannattaa myös muistaa riittävä väli edellä ajavaan, jotta rampeista liittyvät pääsevät väliin. Helsingissä tämä toimii miten kuten pakon edessä, ja siellä joskus joustetaankin, mutta joillakin paikkakunnilla täytyy rampista tulevan tehdä käytännöllisesti katsoen itse oma tilansa. Sitten ovat tietysti nämä taulapäät jotka ajavat toiselle tielle liittyessään kiihdytyskaistan loppuun ja pysähtyvät siihen. Alkavat sitten vasta venytellä kaulojaan josko siellä tilaa olisi.

Meitä on moneen junaan ja liikenteessä kaikkia on siedettävä. Niin nopeita kuin hitaitakin.

On muuten melkoisen hyvä mainos tuo liikenneturvan telkussa pyörivä pätkä. "Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?" tjsp.

Niin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Tulppu kirjoitti:
On muuten melkoisen hyvä mainos tuo liikenneturvan telkussa pyörivä pätkä. "Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?" tjsp.

Ja kaikki mainoksessa mölisevät ovat miehiä. Voiko tästä päätellä sen, että naisiin ei mene liikenteessä mikään, tai että he eivät ole fiksuja? Noh, ei varmaan kumpaakaan.

T:Hyvä (ellei paras) kuljettaja, joka tekee aina oikeita valintoja ja tietää, miten siellä mennään. Nih.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulppu kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa riittävä väli edellä ajavaan, jotta rampeista liittyvät pääsevät väliin.
Erittäin hyvä pointti, turvaväli auttaa tässäkin asiassa. Kyllähän sen liikenteessä huomaa, miten autoilijoiden ajatukset eivät aina käy yksiin. Riittävästi pelivaraa pitää siis olla, jotta pystytään toimimaan yllättävissäkin tilanteissa. Omalta osaltani ainakin pyrin viimeiseen asti välttämään liikenteessä arpomista eli ns. juupas-eipäs-meininkiä, eli pitämään asiat selkeinä, niin itselleni kuin muillekin. Ja vaikka intissä aina sanotaankin, että "ei ennakoida!", niin liikenteessä ennakointi kyllä kannattaa. :) Korostettakoon vielä sitä, että ennakoinnilla en tarkoita hätiköintiä.
 

Rocco

Jäsen
Kaikkein parasta on päätiellä ajaessa pitää sama nopeus eikä kiihdytellä/hidastella jos joku tulee rampilta. Kun itse tulee rampilta niin voi jo kaukaa sovittaa ajoituksen ja vauhdin sopivaksi kun tietää mitä vauhtia ja missä se toinen auto tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös