Puhun nyt vain omasta puolestani, joten sori siitä. Yleensä ajan ylinopeutta ja se tarkoittaa motarilla vasemman kaistan runsasta käyttöä. Minä, kuten kaikki muutkin, aina kuitenkin poistumme jostain liittymästä. Ruuhka-aikaan tietyt liittymät ruuhkautuvat jo kilometrin pari ennen liittymää. Niinpä usein tulee jatkettua vasenta kaistaa "perille saakka" ja pujahdan sopivasta välistä pois liittymään. Kun turvavälejä ei ole, saattaa se ahdistaa osaa autoilijoista.
Harvoin se ohittava auto sun takana on ensin ajanut 10 km ja sitten tekee ohituksen juuri ennen liittymää? Toinen asia mitä ihmettelen on, että kuinka se ohittaminen ottaa osalle niin koville. Jos nuo mainitsemasi turvavälit olisivat oikeasti kunnossa, ei ohittaminen hidastaisi muuta liikennettä. Keski-ikäiset ja vanhemmat miehet vaan välillä tuntuvat oikein tarkoituksella pienentävän noita välejä, kun havaitsevat jonkun ohittavan valtateillä.
Suomalaiseen liikennekulttuuriinhan tuntuu kuuluvan se, että ohituksesta pyritään tekemällä tekemään mahdollisimman vaikeaa, vaikka siihen ei ole mitään syytä. Itse en kuulu näihin jonossa ohittelijoihin koska pyrin yleensä matkustelemaan aika löyhillä aikatauluilla ja ikä on muutenkin tuonut rauhallisuutta ajamiseen, mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, että miksi se ohittelu niin ahdistaa joitakin ihmisiä. Jos joku haluaa mennä kovempaa ja ohitella, niin ei se nyt minulta mitenkään pois ole, enkä oikein ymmärrä mitä minä sillä voittaisin, mikäli yrittäisin tehdä ohittamisesta mahdollisimman hankalaa takana tuleville.
Itsellä on tapana pitää aina edellä ajavaan se helposti auton mentävä väli, mikäli edellä ajava ei aja ihan selkeästi alinopeutta. Silloin saatan vetää tuon välin pienemmäksi mahdollista ohitupaikkaa odotellessa, mutta silloinkin katselen yleensä peileihin tasaisesti, että onko takaa tulossa kiireisempiä. Itse kun en yleensä viitsi lähteä mitään riskiohituksia tekemään vaan odottelen mieluummin hyvän ja turvallisen paikan, niin pyrin sitten antamaan tarvittaessa tilaa jos joku haluaa edetä nopeammin.
Mutta tuota kyllä näkee paljon, että ajetaan ihan liian pienillä väleillä vaikka ei ole mitään aikomusta ohittaa, ja sitten vielä ihan tarkoituksella hankaloitetaan ohituksia mm. kiihdyttämällä ohituskaistoilla, tai silloin kun joku lähtee rinnalle, ja vedetään vielä väli edellä ajavaan niin pieneksi ettei siihen pysty turvallisesti kukaan liittymään. Ihan turhaa kiukuttelua tällainen.