Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 937
  • 13 196

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ihan bensa-auto on. Tällainen vm. 2018.

Okei, näköjään moottorimallista enemmän kiinni kuin tuosta MHEV-järjestelmästä.

Oma GTI ei tuota tee, toki eipä olekaan polttoaineensäästön nimissä suunniteltu kosla :)
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvin usein sinne vaan on pakko ajaa, varsinkin jos se risteevä katu on pusikon tai talonkulman takana. Harva meistä näkee niiden läpi. On täysin eri asia ajaa suojatien päälle odottamaan, jos siellä ei oo eikä ketään oo sillä hetkellä siihen tulossa, kuin se, et tunkee siihen jos siellä on porukkaa tai siihen on selkeesti tulossa joku.
Ja jos risteevän kadun liikenne jatkuu ja jatkuu, niin siinä on möllötettävä. Luulisi, et pysähtyneen auton takaa on ihan helppo kävellä tai fillaroida ilman mielenosoitusta. Ei tietenkään kaikille. Mulle tää ei oo ollut koskaan ollenkaan vaikeeta, oonpa liikkeellä kävellen tai fillarilla.
Mutta tapoja on kaksi: ajaa katsoen ensin se suojatie tai ajaa siihen suoraan katsomatta jalankulkijoita tai kevyttä liikennettä kun nehän voi blokata kun eivät ole oikeaa liikennettä...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulla se on aina käytössä. En usko eron siihen, ettei se olisi, olevan sekuntikellolla mitattavissa. Jätän lukijoiden omaksi mietinnäksi sen, johtuuko eron puute autosta vai kuskista.
Nimenomaan jos vaikkapa osaa katsoa risteäviä valoja niin ei kyllä koskaan myöhässä ole... Ennakointi voi toki olla vaikea laji.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran ripeä kiihdytys, että perässä oleva menee jopa 10 metriä taaksepäin.
60 metriä kuvasi tilannetta, jossa takana oleva auto on jättänyt autonsa ja minun autonsa väliin reilusti tyhjää eikä ole päässyt vielä liikkeelle. Kuvaus on tosielämästä.
 
Tänään aamulla sain taas todistaa ratissameikkaajaa. Pysyi kyllä omalla kaistallaan, mutta melkoista siksakkia oli ajaminen. Lisäksi ajoi ihan edellä ajavien takapuskurissa kiinni ja kärkkyi koko ajan ohituspaikkaa. Aamuruuhkassa toki yhtään paikkaa ei luonnollisesti ollut, jolloin matka taittui koko ajan edelläajavan takapuskurissa kiinni seilaten.

Uskaltaisin väittää, että mikäli kyseinen henkilö olisi lähtenyt ajamaan esim. 5 minuuttia aiemmin olisi ajaminen ollut melko paljon turvallisempaa ja meikit paremmin naamalla. Tai mennyt vain suosiolla 5 minuuttia myöhässä perille, tuskin siitä kovin isoa harmia olisi tullut.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Tuollaisen henkilön, joka ottaa ohitukset haasteina, ei pitäisi koskaan saada ylipäätään ajo-oikeutta millään ajoneuvolla. Myös selitykset naurettavia. Hänen uusi ja hyvillä turvallisuusominaisuuksilla varusteltu rinkelimossensa ei tee tuosta yhtään vähemmän kusipäisempää suoritusta kaikkineen.
 
On kyllä karmea määrä (varsinkin nuorisoa), jotka ajaa puhelin 'sylissä' nykyään. Kaupungilla kävellessä tai pyöräillessä vastaantulevia on helppo tarkkailla ja kyllä monilla on katse uskomattoman alaviistoon. Mikähän siinä on, että ei malteta edes auton ratissa keskittyä seuraamaan liikennettä. Ei ole toiseen tielläliikkujaan törmääminen sen somen selaamisen arvoista, voisin kuvitella.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
On kyllä karmea määrä (varsinkin nuorisoa), jotka ajaa puhelin 'sylissä' nykyään. Kaupungilla kävellessä tai pyöräillessä vastaantulevia on helppo tarkkailla ja kyllä monilla on katse uskomattoman alaviistoon. Mikähän siinä on, että ei malteta edes auton ratissa keskittyä seuraamaan liikennettä. Ei ole toiseen tielläliikkujaan törmääminen sen somen selaamisen arvoista, voisin kuvitella.
Näkee myös paljon niitä, joilla on autossa muitakin kyydissä ja sitten räplätään luuria minkä kerkeää. Mun mielestä on todella epäkunnioittavaa matkustajia (puhumattakaan muita autoilijoita/jalankulkijoita yms) kohtaan, että heitä kuljettavan henkilön fokus on jossain muualla kuin ajamisessa. Valitettavasti myös moni perheenisä/äiti tuntuu tähän sortuvan, vaikka on auto täynnä lapsia.

Myönnän toki samaan hengeenvetoon, että tulee välillä itsekin tsekattua viestejä puhelimesta, jos ajan jollain rauhallisella tiellä. Muussa tapauksessa nakitan luurini räpläämisen kanssamatkustajalle, jotta voin itse keskittyä ajamiseen.
 

Glove

Jäsen
Työmatkalla on ehkä noin kilometrin pätkä, jossa 80 rajoitus muuttuu 60 rajoitukseksi kyläkoulun kohdalla ja lapsista on myös varoitettu asianmukaisin liikennemerkin. Mitä tekee 90% autoilijoista? Ei mitään, jatkavat samaa nopeutta kuin ennen kouluakin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Työmatkalla on ehkä noin kilometrin pätkä, jossa 80 rajoitus muuttuu 60 rajoitukseksi kyläkoulun kohdalla ja lapsista on myös varoitettu asianmukaisin liikennemerkin. Mitä tekee 90% autoilijoista? Ei mitään, jatkavat samaa nopeutta kuin ennen kouluakin.
Valitettavan yleistä tuo on, etenkin koulujen lähistöllä toivoisi järjen käyttöä.

Omalla työmatkalla on moottoritiepätkä jossa yleensä on 100 rajoitus, muitta joinakin aamuina sähköisissä tauluissa pudotettu 80:iin lisääntyneen liikenteen vuoksi. Silti jos siirryt vasemmalle kaistalle ohittamaan jonkun, tulee takaa joku vähintään 110km/h kyytiä roikkumaan puskuriin kiinni, vaikka itsekin täytyy myöntää että tuossa kohtaa saattaa se satanen olla mittarissa. Jotenkin noita tilapäisiä/hetkellisiä rajoituksia ei kunnioiteta sitten millään.

Myönnän, että välillä ärsyttää kun rajoituksen pudotuksen jälkeen heti odottaa kamera passissa, mutta kyllä ne yleensä ihan syystä siellä on. Onneksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Aamulla Seutulassa: pyöräkuormaaja ajaa pyöräkuormaajan vauhtia ja takana tulee kolme autoa, joista minä olin kolmas. Pyöräkuormaaja aikoo kääntyä vasemalle kohta ilmestyvästä liittymästä ja osoittaa aikeensa suuntamerkillä. Liittymä lähestyy ja pyöräkuormaaja aloittaa kääntymisen. Takana tulevista ensimmäisellä välähtää ja ohittaa pyöräkuormaajan vasemmalta. Ehkä noin sentistä kiinni, ettei kauha mennyt kartanlukijan ikkunasta sisään.

Tämän tyyppisistä on nyt nähnyt viime aikoina muutaman kojelautavideon. Nyt sitten tuli nähtyä tuulilasin läpi. Ihmetyttää, mistä tällaisia kuskeja sikiää.

P.S automerkki oli nousevan auringon maan johtotähti tai Suuren Johtajan eteläisestä naapurista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamulla Seutulassa: pyöräkuormaaja ajaa pyöräkuormaajan vauhtia ja takana tulee kolme autoa, joista minä olin kolmas. Pyöräkuormaaja aikoo kääntyä vasemalle kohta ilmestyvästä liittymästä ja osoittaa aikeensa suuntamerkillä. Liittymä lähestyy ja pyöräkuormaaja aloittaa kääntymisen. Takana tulevista ensimmäisellä välähtää ja ohittaa pyöräkuormaajan vasemmalta. Ehkä noin sentistä kiinni, ettei kauha mennyt kartanlukijan ikkunasta sisään.

Tämän tyyppisistä on nyt nähnyt viime aikoina muutaman kojelautavideon. Nyt sitten tuli nähtyä tuulilasin läpi. Ihmetyttää, mistä tällaisia kuskeja sikiää.

P.S automerkki oli nousevan auringon maan johtotähti tai Suuren Johtajan eteläisestä naapurista.
Mua ihmetyttää, että eikö näillä ole mitään itsesuojeluvaistoa. Itse en ainakaan halua kuolla ihan vielä, joten en ota mitään tuollaisia riskejä. Vai onko tämä sitä, että joillain katoaa liikenteessä se vähäinen järkikin? Varmaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Liikun usein nelostiellä Lahden lähellä. Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota siihen että moottoritiellä autot vetää peräkärryä kunnon vauhtia. Täytyy itse heittää reilut 120 lasiin että pääsee ohitse ilman pitkää junnaamista. Välillä huomaa ettei edes kannata yrittää ohittaa kun jotkut vetää peräkärryä niin lujaa. Tiedän että monia peräkärryjä voi vetää 100km/h mutta silti vauhti on välillä sellaista ~120km/h. Kyllähän siinä on jokin tarkoitus että peräkärryn kanssa on laitettu jokin rajoitus vaikka se peränkärryn vetäjää ärsyttäisikin.
 
4

444

Liikun usein nelostiellä Lahden lähellä. Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota siihen että moottoritiellä autot vetää peräkärryä kunnon vauhtia. Täytyy itse heittää reilut 120 lasiin että pääsee ohitse ilman pitkää junnaamista. Välillä huomaa ettei edes kannata yrittää ohittaa kun jotkut vetää peräkärryä niin lujaa. Tiedän että monia peräkärryjä voi vetää 100km/h mutta silti vauhti on välillä sellaista ~120km/h. Kyllähän siinä on jokin tarkoitus että peräkärryn kanssa on laitettu jokin rajoitus vaikka se peränkärryn vetäjää ärsyttäisikin.
Luin joskus Moottorista tai TM:stä tai vastaavasta artikkelin, jossa oli vertailtu eri peräkärryillä tehtyjä väistökokeita eri nopeuksilla. Aika kylmääviä tuloksia jo 80 km/h vauhdissa. Toisaalta 90 % kuljettajista tietää olevansa keskimääräistä parempia kuskeja, joten he eivät koskaan tule joutumaan moisiin tilanteisiin. Ja jos joutuvatkin, niin juuri se heidän yhdistelmänsä hoitaa homman ilman ongelmia.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kahden viikon aikana on kaksi kertaa ehkä käynyt tuurit. Toisella kertaa neljän jälkeen illalla poliisit mittasivat nopeuksia 50 rajoitusalueella pitkällä asumattomalla suoralla, onneksi minulla ei ollut kiire ja mittari osoitti noin 60km/h, aivan yhtä hyvin olisi ilman muuta liikennettä voinut olla vähän enemmänkin. Täysin en ymmärrä nopeusvalvontaa kyseisessä paikassa, jossa ei ole liikenteellisesti suuria riskipaikkoja, mutta varmasti helppoa jakaa sakkoja. Kaksi pysäytettyä autoa oli seuraavassa risteyksessä.

Seuraavaksi oli Tuusulan golfkentän luona autosta käsin mittaus ja yleensä katselen näitä pysäköityjä pakettiautoja tarkkaan, nyt en tajunnut muuta kuin välähdyksen, mikä tuli kaksi autoa edelläni ajavalle, joka suoritti pientä irtiottoa meistä kahdesta perätysten ajavasta. Tässä kohtaa ymmärrän tuon liikenteen valvonnan ja 50km rajoitusalueet ovat sakkorysinä parhaita.

Nuo Lahden motarin perässä roikkujat ja sisäkautta yksittäisiä ohituksia tekevät ovat iso ongelma ja siihen olisi syytä tehdä sitä valvontaa. Eilen viimeeksi täysi jono kummallakin kaistalla, vasemmalla kaistalla ajaessani vauhti vaihteli 120km/h puolin ja toisin. Takana roikkui lähellä joku idiootti, joka ei tajunnut, ettei hän pysty etenemään nopeammin, hiukan ennen Keravan liittymää sai sitten suoritettua ohituksen minusta oikean kaistan kautta ja voitti siis sen yhden sekunnin. En viitsinyt ajaa väliä umpeen, vaikka mieli teki. No käännyin Järvenpään liittymästä pois ja eihän kaveri siis voittanut mitään ja hänen nyt edellään ajava sai kärsiä siitä painostuksesta. Miksi ei poliisi tee tehovalvontaa näiden kohdalla, kortti kuivumaan, jos ja kun sitä jatkuu muutama kilometri, ehkä se alkaisi opettaa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Miksi ei poliisi tee tehovalvontaa näiden kohdalla, kortti kuivumaan, jos ja kun sitä jatkuu muutama kilometri, ehkä se alkaisi opettaa.
Voi olla myös poliisin toimesta vaikeampaa toteuttaa tällaista aktiivista turvavälien valvontaa, jos pitäisi sattumalta osua liikenteessä juuri sopivan painostajan kohdalle ja sitten vielä seurailla häntä muutaman kilometrin matkan, että täyttyykö liikenneturvallisuuden vaarantamisen pykälät. Ehkä on tehokkaampaa olla yhdessä paikassa sen tutkan kanssa.

Voisin kuvitella, että sellaiset kuljettajat, jotka ajavat ylinopeutta niissä paikoissa, joissa "on pitkä asumaton suora" tai omasta mielestä turvallinen paikka ylinopeudelle, ajavat ylinopeutta myös muualla. Ylinopeuden ajaminen on aika monelle syvälle juurtunut tapa, jota ei tehdä välttämättä edes niinkään ajan säästämiseksi, vaan koska niin pitää tehdä ja kaikki, jotka ajavat tasan sallittua nopeutta, tai vaikkapa pari napsua sen alle, ovat liikenteeseen sopimattomia ja heidän olisi syytä jäädä kotiin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
ja kaikki, jotka ajavat tasan sallittua nopeutta, tai vaikkapa pari napsua sen alle, ovat liikenteeseen sopimattomia ja heidän olisi syytä jäädä kotiin.
Oikeastaan "liikenteeseen sopimattomaksi" pääsee jo nopeuksilla "alle rikesakkorajan".
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin ei edes auton oman mittarin vaan navigaattorin mukaisella nopeudella.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä että tästä kirjoitetaan:
Ympäri vuoden pyöräilevänä olen samaa mieltä siitä että hyvä kun kirjoitetaan.

Tää väistämissääntö on hakusessa niin pyöräilijöillä kuin autoilijoilla, täällä Keskisellä Uudellamaalla noin kahdeksan kymmenestä autosta antaa pyöräilijöille tilaa vaikka ei tarvitsisi, ja tämä siis silloin kun olen itse ehtinyt jo pysähtyä suojatien eteen.
 

axe

Jäsen
Siitä huolimatta jos joskus pääsen mukaan niin moderneihin aikoihin, että omistaisin jonkinlaisen itsesammuvan auton, niin luultavasti ottaisin sellaisen epäilyttävän featuren pois.
Tämä ei vanhentunut hyvin. En ottanut. Mutta tarkkana saa kyllä olla ainakin valojen kärkiautona ettei jää tientukoksi vasta käynnisteleen saatana moottoria kun pitäisi jo mennä.

Toinen paluu viimeaikaisiin ketjukirjoituksiini, niin se Nekalantien Muotialan kohdan väliaikainen liikenneympyrä on nyt poistettu ja palautettu liikennevalot. Ai jumalauta, kasvaneesta kolariuhasta huolimatta se muotopuoli-liikenneympyrä oli silti parempi kuin punaisissa seisominen!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen paluu viimeaikaisiin ketjukirjoituksiini, niin se Nekalantien Muotialan kohdan väliaikainen liikenneympyrä on nyt poistettu ja palautettu liikennevalot. Ai jumalauta, kasvaneesta kolariuhasta huolimatta se muotopuoli-liikenneympyrä oli silti parempi kuin punaisissa seisominen!
Onkohan Suomessa muuten missään poistettu olemassaoleva liikenneympyrä ja korvattu se liikennevaloilla? Noin niinkuin pysyvänä ratkaisuna. Jos ja kun ei niin ymmärettävästi tuollainen remppaympyränkin poistuminen tuntuu erikoiselta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onkohan Suomessa muuten missään poistettu olemassaoleva liikenneympyrä ja korvattu se liikennevaloilla? Noin niinkuin pysyvänä ratkaisuna. Jos ja kun ei niin ymmärettävästi tuollainen remppaympyränkin poistuminen tuntuu erikoiselta.
Kuopiossa ns. Leväsen Shellin ympyrä vaihdettiin valoiksi. Toki oli alunperin valoristeys, jollaiseksi muutettiin takaisin, kun ei porukka oikein osannut kiertää ympyrää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan Suomessa muuten missään poistettu olemassaoleva liikenneympyrä ja korvattu se liikennevaloilla? Noin niinkuin pysyvänä ratkaisuna. Jos ja kun ei niin ymmärettävästi tuollainen remppaympyränkin poistuminen tuntuu erikoiselta.
Vaikka monelle tuo liikenneympyrässä ajaminen tuntuu olevan aivan helvetin vaikeaa, niin silti liikenneympyrä on todella hyvä keksintö ja sujuvoittaa liikennettä varmaankin lähes jokaisessa paikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös