Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 832
  • 12 215

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos joku ajaa vasenta kaistaa Roger Mooren ehdottamalla tavalla, oikeaa kaistaa saa ajaa ihan normaalisti alinopeutta ajavan ohi nopeusrajoitusten sallimissa puitteissa.
Jep... Mutta pitää ymmärtää ohi ajamisen ja ohittamisen välinen ero... Olen itsekin, kaistaa vaihtamatta, ajanut ohi vasemmalla kaistalla hitaasti ajaneen... Oikealta ohittamiseen en ole vielä löytänyt lieventäviä asianhaaroja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…
Meneekö noille mikään perille?

Sitten kun ajetaan itsensä tai kaverinsa hengiltä niin muut nuoret käyvät viemässä kynttilöitä kolaripaikalle ja sama meno jatkuu, mutta kaahaajat vain vaihtuvat.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meneekö noille mikään perille?

Sitten kun ajetaan itsensä tai kaverinsa hengiltä niin muut nuoret käyvät viemässä kynttilöitä kolaripaikalle ja sama meno jatkuu, mutta kaahaajat vain vaihtuvat.

Jos nyt rehellinen olen niin ei mua kyseisen kuskin tai sen kavereiden henki kiinnosta, mutta omien ja naapurien pienten lasten henki ja hyvinvointi kiinnostaa.

Jos ajaa itsensä kuoliaaksi jossain maalaistiellä niin se on luonnon valinta, mutta jos ajaa jonkun 6 vuotiaan kuoliaaksi tässä kylällä niin vaikea on käsitellä vitutusta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…

Harppi mukaan tai jotain muuta terävää jolla saa renkaat puhkottua. 2 riittää hyvin, niin mahdollisesta vararenkaasta ei ole apua
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos nyt rehellinen olen niin ei mua kyseisen kuskin tai sen kavereiden henki kiinnosta, mutta omien ja naapurien pienten lasten henki ja hyvinvointi kiinnostaa.

Jos ajaa itsensä kuoliaaksi jossain maalaistiellä niin se on luonnon valinta, mutta jos ajaa jonkun 6 vuotiaan kuoliaaksi tässä kylällä niin vaikea on käsitellä vitutusta.
Ei ilmeisesti nilkin vanhempiakaan kiinnosta, jos edes naapurustossa kaahailuun ei ole halukkuutta puuttua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meneekö noille mikään perille?

Sitten kun ajetaan itsensä tai kaverinsa hengiltä niin muut nuoret käyvät viemässä kynttilöitä kolaripaikalle ja sama meno jatkuu, mutta kaahaajat vain vaihtuvat.

Joskus tekisi mieli naulata jossain iltasanomien ketjussa huolella, kun on näitä esim. 17 v junnujen kolateita, mutta eihän se asiallista olisi.
Naurattaa vaan kun siellä voivotellaan ja otetaan osaa kun joku random jätkä veti taas pellolle.

@Creed Bratton ilmeisesti kusimutterin vanhempien asenteessa on vikaa kun jälkikasvun meno ei kiinnosta.
 

444

Jäsen
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…
Yön pikku tunteina käy ruuvaamassa venttiileistä sielut irti. Hyvin maltillista ilkivaltaa, jossa ei edes tuhota mitään.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…
Uretaania pakoputkeen.

Edit. Nilkin tai auton pakoputkeen, ihan sama.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yön pikku tunteina käy ruuvaamassa venttiileistä sielut irti. Hyvin maltillista ilkivaltaa, jossa ei edes tuhota mitään.
Uudet sielut vanteisiin ja kohta onkin jonkun pikkulapsen sielu taivaassa. Eli parempi vetää ne renkaat vaan puukolla halki, kaikki neljä mielellään. Menee sanoma paremmin perille iskälle ja äidille.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voin suositella. Itse olen mennyt tuon edestakaisin vasta kerran, mutta en enää edes harkitse muita reittejä. Kuukauden päästä Tampereelta Kuusamoon menossa ja nimenomaan tuota reittiä.

Tähän vielä kommentti kun tuli ajettua. Ihan kiva reitti mutta kyllä Tampereelta Ylivieskaan (mm. Kurun, Vimpelin ja Kaustisen kautta) oli paikoin melko huonoon kuntoon tie mennyt. Kyllä huomaa että noissa vähän pienemmissä teissä on melkoisesti korjausvelkaa vs. ns. päätiet eikä varmaan ihan heti korjata. Päällystevaurioita oli melkeimpä yleisin liikennemerkki Ylivieskaan asti. Voin kuvitella kuinka esim. ammattiautoilijoita saattaa asia vituttaa. Mutta nämä ovat toisen ketjun juttuja. Sen missä päätetään mihin yhteiset fyrkat jaetaan. Eikä ole pelkästään Pirkanmaan tai Pohjanmaan ongelma. Samaa huomannut myös lähellä kotia ja esim. reissussa Laukaan suunnassa muutama viikko sitten.

Toki aika meni nopeasti, mutta tarkkana sai olla, varsinkin kun veti alun pimeässä (Treen kohdalla klo 4.15) eikä siinä ihan tarkkaan näe mm. sateen jäljiltä olevia lätäköitä, joita urissa ja montuissa piisasi.

Seuraavalla kerralla taas Jyväskylän kautta Ouluun.

Muuten oli oikein lepposat 850km. Ei oikeastaan missään vaiheessa ollut edes lähellä mikään tapaus päätyä tähän ketjuun. Hyvä finskit !!! Toki oli pirun vähän liikennettäkin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…
Jos löytyy suojatie ja tarpeettomaksi jääneet lastenvaunut, niin ainakin voi kokeilla onko pojan autossa jarrut
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Meillä kaahaa naapurustossa sellainen nuori nilkki iskän ostamalla bemarilla. Ei väistä suojateillä ja pahimmillaan ajaa reilusti yli satasta 40kmh tai 50kmh rajoitetulla tiellä. Alueen naapurit ovat poliisin olleet yhteydessä monta kertaa ilman tulosta. Myös sille nilkille ja sen vanhemmille on käyty sanomassa asiasta ilman tulosta.

Oon miettinyt mikähän viesti sille menisi läpi. Ehkä köyhän miehen madallussarja ruuvien toimesta auttaisi…

Mä oon yhtä tollasta lätkiny turpaan. Leukaan ja nenään pari lujaa kutia ni oppihan. En tietenkään tätä suosittele kellekään, tai kehuskele asialla. Aikansa sitä kun katseli niin pinna kiristy. Viimenen niitti oli kun itse jäin lähes alle, kädessä mulla oli silloin 5 vuotiaan poikani käsi. Se purkautu sitten sellasena road rage-kohtauksena. Pojan vein tietysti muualle ensin näkemästä pahoja asioita, kun kerran tiesin mistä sen kaahailevan pikku limanuljaskan löytää. Mut kaahailu loppu.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopivan kokoinen peruna pakoputkeen.

Vanha myytti joka ei pidä paikkansa. Käynnistämällä auton ja painamalla kaasua peruna ampuu ulos putkesta.
Myytinmurtajat aikoinaan testasivat tätä ja olen tästä nähnyt jonkun youtube-videonkin. Yllättävän paljon tavaraa pakoputkeen saa tunkea, ettei se sieltä lähde.


------


Mutta liikennekäyttäytymiseen liittyvä pieni ärsytys on ryhmittyminen vasemmalle kun halutaan kääntyä vasemmalle. Viimeksi tänään yksi Opel-kuski tukki tien kaikilta takaatulevilta jotka olisivat normaalisti päässeet oikealta jatkamaan sujuvasti matkaa jos tämä olisi ymmärtänyt ryhmittäytyä kaistan vasemmalle puolelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Perunat ja puukot ovat ihan hauskoja ajatuksia. Itse kampeaisin bensaluukun auki (antaa periksi suht helposti) ja kaataisin tankkiin kilon pussin sokeria. Siihen loppuisi kerralla kaahailut sillä autolla.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jep... Mutta pitää ymmärtää ohi ajamisen ja ohittamisen välinen ero... Olen itsekin, kaistaa vaihtamatta, ajanut ohi vasemmalla kaistalla hitaasti ajaneen... Oikealta ohittamiseen en ole vielä löytänyt lieventäviä asianhaaroja.

Jos ajan suoraan omaa kaistaani ja vieressä on joku hitaampi, en todellakaan jää siihen rinnalle kökkimään. Taannoin ajelin nelostietä Lahdesta lähes Mäntsälään asti oikeanpuoleista kaistaa kun muut kanssa-autoiljat köröttelivät selkeää alinopeutta vasemmalla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä on taas teiden ritarit olleet vauhdissa, lainattu IS:n uutisesta:
”– Ensin kolahti itään päin menevillä kaistoilla. Oletettavasti siinä on jääty ihmettelemään länteen päin menevillä kaistoilla, että mitä tapahtuu, ja se on aiheuttanut lisää peltikolareita.”

Eipä yllätä yhtään. Joka ikinen kerta kun olen ollut vastaavassa tilanteessa, ajanut ohi kun vastakkaisella kaistalla ollut kolari tms. niin joku urpo alkaa polkea jarrua jostain ihmeen syystä. Miten on niin vaikea keskittyä siihen omaan tekemiseen, eikä ala tehdä mitään äkkinäistä jos omalla kaistalla kaikki ok (etenkin kun kyse on kolarista keskisaarekkeen toisella puolella). Mutta ei, pitää hidastaa kävelyvauhtiin äkisti jotta voi sitten toljottaa, että mites siellä on nyt sattunut. Toki jo pelkästään hälytysajoneuvon läsnäolo aiheuttaa monissa kuskeissa täydellisen paniikkimoodin.

No kai tällekin toiminnalle löytyy ymmärtäjiä, kun tässäkin ketjussa on hiljattain kovasti yritetty ymmärtää esim. niitä, joiden vauhti aina kasvaa ohituskaistojen kohdilla, taikka pakuspedejä joille on ihan ymmärrettävää ajaa edelläajavan takapuskurissa, koska istuvat niin korkealla. Tms. yhtä käsittämätöntä toimintaa, joita ei selitä muu kuin puhdas urpous vaikka asiaa kuinka kääntelisi.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä on taas teiden ritarit olleet vauhdissa, lainattu IS:n uutisesta:
”– Ensin kolahti itään päin menevillä kaistoilla. Oletettavasti siinä on jääty ihmettelemään länteen päin menevillä kaistoilla, että mitä tapahtuu, ja se on aiheuttanut lisää peltikolareita.”

Eipä yllätä yhtään. Joka ikinen kerta kun olen ollut vastaavassa tilanteessa, ajanut ohi kun vastakkaisella kaistalla ollut kolari tms. niin joku urpo alkaa polkea jarrua jostain ihmeen syystä. Miten on niin vaikea keskittyä siihen omaan tekemiseen, eikä ala tehdä mitään äkkinäistä jos omalla kaistalla kaikki ok (etenkin kun kyse on kolarista keskisaarekkeen toisella puolella). Mutta ei, pitää hidastaa kävelyvauhtiin äkisti jotta voi sitten toljottaa, että mites siellä on nyt sattunut. Toki jo pelkästään hälytysajoneuvon läsnäolo aiheuttaa monissa kuskeissa täydellisen paniikkimoodin.

No kai tällekin toiminnalle löytyy ymmärtäjiä, kun tässäkin ketjussa on hiljattain kovasti yritetty ymmärtää esim. niitä, joiden vauhti aina kasvaa ohituskaistojen kohdilla, taikka pakuspedejä joille on ihan ymmärrettävää ajaa edelläajavan takapuskurissa, koska istuvat niin korkealla. Tms. yhtä käsittämätöntä toimintaa, joita ei selitä muu kuin puhdas urpous vaikka asiaa kuinka kääntelisi.
Valitettavasti ajoin tänään länteen päin tuon jälkeen. Kolariautot oli nätisti pientareella poliisiauton takana. Kolme kaistaa oli täysin auki länteen. Silti liikenne aivan jumissa kun kaikkien piti hidastaa tuossa kohtaa vauhdit nollaan, tuo sitten kertautui pidemmälle ja Tuusulantieltä asti madeltiin… Tästä ei ole kovin montaa viikkoa kun oli käynyt samoin ja sama lopputulos, en tiedä kuinka yleistä on vai sattuiko vaan huono tuuri kun tuosta ei todellakaan tule päivittäin ajeltua.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Mutta liikennekäyttäytymiseen liittyvä pieni ärsytys on ryhmittyminen vasemmalle kun halutaan kääntyä vasemmalle. Viimeksi tänään yksi Opel-kuski tukki tien kaikilta takaatulevilta jotka olisivat normaalisti päässeet oikealta jatkamaan sujuvasti matkaa jos tämä olisi ymmärtänyt ryhmittäytyä kaistan vasemmalle puolelle.
Taisi tulla tässä ajatusvirhe mutta ehkä ymmärsin pointin eli ryhmitytään juuri siihen päinvastaiseen reunaan kuin minne ollaan kääntymässä.

Vasta viime aikoina olen enenevässä määrin törmännyt tähän tapaan, mistä lie tullut? Ei vielä pari vuotta sitten tätä ollut tai en ainakaan huomannut. On tosi vittumainen tapa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Vasta viime aikoina olen enenevässä määrin törmännyt tähän tapaan, mistä lie tullut? Ei vielä pari vuotta sitten tätä ollut tai en ainakaan huomannut. On tosi vittumainen tapa.
Oisko kateltu liikaa vormuloita. Ne kun vetää silleen mahdollisimman leveästi mutkassa.
Tota paskasti ryhmittymistä näkee nykyään ihan joko päivä kun ajelee. Itseäni ärsyttää nykyään eniten kun jossain risteyksissä oikealle kääntyvät jäävät odottamaan jalankulkijoita yli nii,n että se yli puolet autosta jää vielä sihen kaistalle, vaikka sitä tilaa olisi saada se auto kokonaan pois suoraan menevien tieltä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi tulla tässä ajatusvirhe mutta ehkä ymmärsin pointin eli ryhmitytään juuri siihen päinvastaiseen reunaan kuin minne ollaan kääntymässä.

Vasta viime aikoina olen enenevässä määrin törmännyt tähän tapaan, mistä lie tullut? Ei vielä pari vuotta sitten tätä ollut tai en ainakaan huomannut. On tosi vittumainen tapa.

Joo siis niin että ryhmittäydytään "väärälle" puolelle. Vasemmalle kääntyessä oikealle jne,.

Ja tätä harrastavat kaiken maailman pikku-Kiat joiden ei todellakaan tarvitsisi jäädä odottelemaan "väärälle" puolelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oisko kateltu liikaa vormuloita. Ne kun vetää silleen mahdollisimman leveästi mutkassa.
Tota paskasti ryhmittymistä näkee nykyään ihan joko päivä kun ajelee. Itseäni ärsyttää nykyään eniten kun jossain risteyksissä oikealle kääntyvät jäävät odottamaan jalankulkijoita yli nii,n että se yli puolet autosta jää vielä sihen kaistalle, vaikka sitä tilaa olisi saada se auto kokonaan pois suoraan menevien tieltä.
Ei pelkästään ryhmittymistä, vaan vasemmalle kääntyessä otetaan ensin tiukka oikea ja sitten vasempaan. Ihan kuin se pikku Kia ei mahtuisi kääntymään risteyksessä ilman.

Kiva kun edessä on jollain vilkku vasemmalle ja sitten se vetääkin manööverin oikeaan kun olet ohittamassa oikealta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyväksyn formularyhmittymisen, jos sen ansiosta pystytään ajamaan esim alamäessä olevasta risteyksestä niin kovaa, että takanatulija ei joudu kohtuuttomasti hidastamaan. Silti kyllä kohteliaampaa ja ennakoitavampaa ryhmittyä normaalisti ja valuttaa apexi sitten kääntymisen jälkeen vähän leveäksi.

Ryhmittymisestä: Aika moneen maanteiden neljän suunnan risteykseen mahtuu kolme autoa rinnakkain, mutta ihmiset ryhmittyvät kuin kaistoja olisi vain kaksi ja suoraan menevät tietysti milloin millekin puolelle. Se sitten vähän aina arveluttaa, että vaikka suoraa meneville olisi keskellä tyhjä vapaa tila, pitääkö minun silti ryhmittyä esim vasemmalle jos siinä on jo auto ilman vilkkua? Tai vähän pakko se on, ettemme ole rinnakkain sitten yli yrittämässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös