Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 216
  • 12 216

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yleensä tässä taidetaan kuitenkin tarkoittaa kärkiautoa. Yksi tämmöinen vuosien takaa jäänyt mieleen vahvasti. Oltiin nuoria, 18-19-vuotiaita silloin itse ja ajeltiin Savonlinnasta takaisin Stadin suuntaan. Eli alla oli joku jonkun mutsin romu, joka juuri ja juuri kulki 130 kaasu pohjassa ja kiihtyvyys oli mitä oli. Edessä oli semmoinen pyöriä katolla kuskannut, selkeästi alle nopeusrajoituksen ajanut auto. Joka teki ihan mielettömät kiihdytykset sitten ohituskaistojen alkaessa ettei meillä riittänyt autossa kyytiä painaa ohi.
Tästä tuli mieleen tarina, joka on pakko kertoa:
Meitä oli 5 kpl 18-19-vuotiaita pakkautuneena Fiat600-kotteroon, "kusiaiseen". Ajeltiin viikonlopun paluuliikenneruuhkassa 70-80km/h vauhtia. Pitkä letka edessä ja takana ajoi samaa vauhtia. Sitten takaa pyyhälsi Saksan kilvissä ollut Ferrari, joka kiilasi puoliväkisin eteemme. Samalla letkan vauhti hiljeni kävelyvauhdiksi, eikä Ferrarikaan letkan tiivistyttyä päässyt enää jatkamaan ohittelujaan.
Tätä jatkui useita kilometrejä, ja yhdessä vaiheessa Ferrari jätti aika pitkän raon edellä menevään. Yllytimme Fiatimme kuskia OHITA SE, OHITA SE, ja päästiin yllättämään se rikas sika!
Natsi-Ferrari kyttäsi sen jälkeen ohitusta puolen metrin päässä, mutta ei onnistunut, vaan pääsimme suunnitelmien mukaan kääntymään päätieltä sivuun muutaman kilometrin jälkeen...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Natsi-Ferrari
Nyt alkoi jo naurattaa, sori. Mietin, miksi olen aina johdonmukaisesti tykännyt joistain maista ja autoista ja kulttuureista. Italia, Saksa, Argentiina, Englanti.

Kyllähän tuohon Natsi-Ferrarikin sopii. Oli vain todella eksoottinen, naurattaa vieläkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Täällä on näköjään taas puhuttu "ikisuosikeistani", eli puskurissa roikkujista ja alinopeutta ajavista jonojenkerääjäurpoista.

Ei siinä. Pysytään vahvoina, veljet.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tästä tuli mieleen tarina, joka on pakko kertoa:
Meitä oli 5 kpl 18-19-vuotiaita pakkautuneena Fiat600-kotteroon, "kusiaiseen". Ajeltiin viikonlopun paluuliikenneruuhkassa 70-80km/h vauhtia. Pitkä letka edessä ja takana ajoi samaa vauhtia. Sitten takaa pyyhälsi Saksan kilvissä ollut Ferrari, joka kiilasi puoliväkisin eteemme.

Muistoja muistoja. Ei ihan samanlainen, mutta sinnepäin.

About 2m pitkä kaverini sai ajokortin saatuaan ajopelikseen loistavan auton merkkiä Fiat 127. Jo pelkästään tuo yhdistelmä aiheutti hilpeyttä.

Joskus 90-luvun puolessa välissä ajeltiin Tuusulan motaria pitkin kahville Ruskeasannan Shellille tai Hki-Vantaan lentokentälle, kun edessä ajoi ehkä hienoista alinopeutta joku urheiluauto. Jonka merkkiä en muista. Saattoi myös olla tosi pramea mersu tai bemari. Hieno ja tehokas joka tapauksessa.

Siinä sitten myös täysi autollinen yllytti kuskia että ohita, vaikka ei ollut edes tiedossa kulkeeko auto tarpeeksi kovaa päästääkseen ohi. Ja kun pikkuhiljaa päästiin rinnalle ja sentti sentiltä ohi, alettiin me matkustajatkin "nytkyttää autoa tasatahtiin" ikäänkuin se toisi lisää vauhtia.

Muistan kun tämän ohitettavan auton kuski katsoi meitä siinä meidän nytkyttäessä. 3-4 jätkää kyydissä ja kuski, joka ajoi pää katossa. Ja varmaan joku 5-10km myöhemmin päästiinkin ohi, kunnes palattiin tämän auto eteen.

Tästä 15s niin kaveri takana vaihtoi isompaa silmään ja painui maisemaan. Vastaohituksessa kesti aikaa ehkä 2 sekuntia.

Sitä en muista syyllistyttiinkö vasemmalla kaistalla liian hitaaseen ajamiseen? Ehkä ei kun ohi lopulta kuitenkin päästiin ja saattoi meillä olla nopeutta siinä pahimman nytkytyksen aikana ehkä 123kmh.
 

444

Jäsen
Muistoja muistoja. Ei ihan samanlainen, mutta sinnepäin.

About 2m pitkä kaverini sai ajokortin saatuaan ajopelikseen loistavan auton merkkiä Fiat 127. Jo pelkästään tuo yhdistelmä aiheutti hilpeyttä.

Joskus 90-luvun puolessa välissä ajeltiin Tuusulan motaria pitkin kahville Ruskeasannan Shellille tai Hki-Vantaan lentokentälle, kun edessä ajoi ehkä hienoista alinopeutta joku urheiluauto. Jonka merkkiä en muista. Saattoi myös olla tosi pramea mersu tai bemari. Hieno ja tehokas joka tapauksessa.

Siinä sitten myös täysi autollinen yllytti kuskia että ohita, vaikka ei ollut edes tiedossa kulkeeko auto tarpeeksi kovaa päästääkseen ohi. Ja kun pikkuhiljaa päästiin rinnalle ja sentti sentiltä ohi, alettiin me matkustajatkin "nytkyttää autoa tasatahtiin" ikäänkuin se toisi lisää vauhtia.

Muistan kun tämän ohitettavan auton kuski katsoi meitä siinä meidän nytkyttäessä. 3-4 jätkää kyydissä ja kuski, joka ajoi pää katossa. Ja varmaan joku 5-10km myöhemmin päästiinkin ohi, kunnes palattiin tämän auto eteen.

Tästä 15s niin kaveri takana vaihtoi isompaa silmään ja painui maisemaan. Vastaohituksessa kesti aikaa ehkä 2 sekuntia.

Sitä en muista syyllistyttiinkö vasemmalla kaistalla liian hitaaseen ajamiseen? Ehkä ei kun ohi lopulta kuitenkin päästiin ja saattoi meillä olla nopeutta siinä pahimman nytkytyksen aikana ehkä 123kmh.
Mulla oli kortti, kaverilla vielä ei. Mutta hänellä oli perintö-satakakslaiska. Lähdettiin käymään mökillä Päijät-Hämeessä. Menomatkalla oli pakko mennä Lahden toria ympäri ja luukuttaa Tiktakia täysillä, ikkunat auki. Oltiin niin cool. Moottoritiellä ei edes käyty, koska se olisi ollut auton kiusaamista.
Perille kun päästiin, niin heti tietenkin kylän isoimpaan kauppaan eli S-Marketiin. Aika tyhjä piha, joten kurvasin auton tyhmänä ja tarkoituksella aivan helvetin viistosti siihen ruutuun. Piti nähkääs näyttää maalaisille, miten kaupunkilaisia ei kiinnosta tippaakaan, vaikka auto veisi kolme parkkiruutua. No, ei vienyt kuin yhden, vaikka auto oli siinä aivan miten sattuu. Oli vain niin pieni auto ja leveä ruutu, että mahtui viivojen väliin. Ei onnistunut böndejen koulutus. Nykyään toimisin toisin, eli korjaisin tilanteen ajamalla oikeasti kahteen ruutuun.

Mutta hieno auto se on, nykyäänkin vielä kesäisin kaverilla ajossa, reilut 20 vuotta myöhemmin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tänään olimme rouvan kanssa lauantaiajelulla kesäautolla, hienossa kesä kelissä. 205 km ajeltiin lähinnä pieniä maalaisteitä. Loppumatkasta olimme pakotettu valtatie 2 lle välillä Harjavalta Nakkila. Ajoimme poliisin maijan perässä alle 80 km/h rajoitus on 100 km /h. Maijan edellä meni 3 autoa ja Maija joutui välillä jarruttelemaankin. Kuntien rajalla alkaa ohituskaista, joten vilkku vasemmalle ja hanaa... Jumalauta mä olen poliisin rinnalla, kun tämä ilman vilkkua vihtaa kaistaa ja alkaa kiihdyttämään. Soitin totta kai torvea, mutta ei se ollut kun selkäytimestä tullut refleksi. Poliisit ohittivat köröttelijät, me perässä, sen jälkeen noilta kolmeltakin löytyi kaasupoljin ja tulivat joukon jatkona sen reilu 100 km/h.

Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.

ps. pollarille kirjaimellisesti peiliin katsomisen paikka, ennen kun vaihtaa kaistaa!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.
Eikös jo Reinikainen aikoinaan jossain jaksossa todennut jotenkin niin että ”Mikään ei liiku niin hitaasti kuin kansalainen jonka perässä ajaa poliisiauto”.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen meuhkannut usein siitä, kun jengi hyppii motarilla oikealta kaistalta ohituskaistalle niin, että joudut hyppäämään jarrulle.

Nyt alkanut vähän myös ärsyttämään se, kun ajat ohituskaistaa ja alat kohta olemaan sen oikealla ajavan vieressä, mutta tämän edessä alkaa lähestymään vieläkin hitaammin menevä auto.
Ratkaisuna tällä oikeaa kaistaa ajavalla on lähteä kiihdyttämään ja tulla sitten eteeni ja tiputtaa taas se vauhti siihen aiempaan nopeuteensa mitä ajoi siinä oikealla. Argh!
Kun ilmeisesti ei voi hidastella tai odottaa sen verran, että se jo kovempaa tuleva vasemmalla voisi sen ohituksen tehdä.

Ja tietty se myös ärsyttää, kun jengi vaihtaa kaistaa suoraan eteen myös, kun palaavat takaisin oikealle kaistalle.
Näissä toki välillä huomaa tilanteita, jossa tämä takaisin palaava varmaan halusi vain alta pois, kun tämän takana roikkui puskurissa joku baijerilainen. Että tavallaan ymmärrän sen, että on kiire palata kaistalle, kun kontissa roikkuu joku toinen sankari.
Onpa näitäkin satunnaisesti nähnyt, että joku sinänsä oikeaoppisesti ei palaa aivan suoraan eteen oikealle kaistalle vaan ajaa vähän pidempään odottaen eron kasvavan ja tämä takana roikkunut hyppääkin sitten oikealle ja ohittaa sitä kautta...
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.
Tapauksestasi tuli mieleen tämä kesän alussa eteen tullut tilanne, josta kirjoitin tänne. Poliisiauto on ilmeisesti monille niin pelottava asia tuolla liikenteessä, että siitä ei ohi uskalleta mennä. Oli sen poliisiauton nopeus sitten ihan mitä tahansa.

Töistä tuota moottoritietä kotiin ajellessa tuli eteen kaksi erikoispitkää yhdistelmää, jotka olivat jostain syystä poliisisaatossa. Poliisiautoja oli kaksi, yksi letkan molemmissa päissä, ja pitivät huomattavan reilua väliä noihin kuorma-autoihin.

Niissä väleissä oli yhteensä varmaan noin 10 henkilöautoa. Tuo saatto ajoi suunnilleen 100 km/h vauhtia. Kukaan niistä väleissä olleista henkilöautojen kuskeista ei uskaltanut lähteä ohittamaan. Veikkaan, että jokaisella syynä se, että ei uskalleta mennä poliisiautosta ohitse, vaikka se letka ajoi siis arviolta 20 km/h alle nopeusrajoitusten.

No eihän tuossa mitään väärää tietysti tee. Moottoritie, jossa vähän liikennettä. Hieman se silti hymyilytti, kun itse koko letkasta ohi menin, että näinkö paljon se poliisiauton näkeminen ihmisiä liikenteessä jännittää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään olimme rouvan kanssa lauantaiajelulla kesäautolla, hienossa kesä kelissä. 205 km ajeltiin lähinnä pieniä maalaisteitä. Loppumatkasta olimme pakotettu valtatie 2 lle välillä Harjavalta Nakkila. Ajoimme poliisin maijan perässä alle 80 km/h rajoitus on 100 km /h. Maijan edellä meni 3 autoa ja Maija joutui välillä jarruttelemaankin. Kuntien rajalla alkaa ohituskaista, joten vilkku vasemmalle ja hanaa... Jumalauta mä olen poliisin rinnalla, kun tämä ilman vilkkua vihtaa kaistaa ja alkaa kiihdyttämään. Soitin totta kai torvea, mutta ei se ollut kun selkäytimestä tullut refleksi. Poliisit ohittivat köröttelijät, me perässä, sen jälkeen noilta kolmeltakin löytyi kaasupoljin ja tulivat joukon jatkona sen reilu 100 km/h.

Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.

ps. pollarille kirjaimellisesti peiliin katsomisen paikka, ennen kun vaihtaa kaistaa!
Kirjoitin aiemminkin tänne kun lähes täysin tyhjällä motarilla ihmettelin kun edellä ajoi 6-8 auton letka alinopeutta ilman mitään turvavälejä. Noh ohittaessani niitä 120-125 km/h nopeudella huomasin, että ensimmäisenä oli poliisiauto.

Summa summarum poliisiauton perässä uskaltaa ajaa perseessä kiinni ilman turvaväliä, mutta ei missään tapauksessa ohittaa edes nopeusrajoitusten mukaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt alkanut vähän myös ärsyttämään se, kun ajat ohituskaistaa ja alat kohta olemaan sen oikealla ajavan vieressä, mutta tämän edessä alkaa lähestymään vieläkin hitaammin menevä auto.
Ratkaisuna tällä oikeaa kaistaa ajavalla on lähteä kiihdyttämään ja tulla sitten eteeni ja tiputtaa taas se vauhti siihen aiempaan nopeuteensa mitä ajoi siinä oikealla. Argh!
Kun ilmeisesti ei voi hidastella tai odottaa sen verran, että se jo kovempaa tuleva vasemmalla voisi sen ohituksen tehdä.
Tää on kaksipiippuinen miekka. Jos se vasemmalla ajava nylkyttää vakkarilla eikä käytä pelisilmäänsä, kannattaa todellakin kiihdyttää eteen, jos meinaa päästä joskus ohi siitä hitaammasta. Varsinkin, jos pelissä on vielä muita autoja. Se vasemmalla ajava voi siis helpottaa kaikkien kolmen elämää ja kiihdyttää AJOISSA sen nylkyttämisen sijaan. Näin mä ainakin teen, jos olen ohittamassa lievästi hitaammin ajavaa, jolle tulee hetken päästä ohitettavaa.
 
Tänään olimme rouvan kanssa lauantaiajelulla kesäautolla, hienossa kesä kelissä. 205 km ajeltiin lähinnä pieniä maalaisteitä. Loppumatkasta olimme pakotettu valtatie 2 lle välillä Harjavalta Nakkila. Ajoimme poliisin maijan perässä alle 80 km/h rajoitus on 100 km /h. Maijan edellä meni 3 autoa ja Maija joutui välillä jarruttelemaankin. Kuntien rajalla alkaa ohituskaista, joten vilkku vasemmalle ja hanaa... Jumalauta mä olen poliisin rinnalla, kun tämä ilman vilkkua vihtaa kaistaa ja alkaa kiihdyttämään. Soitin totta kai torvea, mutta ei se ollut kun selkäytimestä tullut refleksi. Poliisit ohittivat köröttelijät, me perässä, sen jälkeen noilta kolmeltakin löytyi kaasupoljin ja tulivat joukon jatkona sen reilu 100 km/h.

Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.

ps. pollarille kirjaimellisesti peiliin katsomisen paikka, ennen kun vaihtaa kaistaa!
Johtuu tuo hidastelu varmaan siitä, että Suomessa liikennevirhemaksut on niin suuria ettei ihmiset halua ottaa mitään riskiä (esimerkiksi alkavat pohtia, että olikohan tässä nyt satasen vai kahdeksankympin rajoitus).
 

444

Jäsen
Tää on kaksipiippuinen miekka. Jos se vasemmalla ajava nylkyttää vakkarilla eikä käytä pelisilmäänsä, kannattaa todellakin kiihdyttää eteen, jos meinaa päästä joskus ohi siitä hitaammasta. Varsinkin, jos pelissä on vielä muita autoja. Se vasemmalla ajava voi siis helpottaa kaikkien kolmen elämää ja kiihdyttää AJOISSA sen nylkyttämisen sijaan. Näin mä ainakin teen, jos olen ohittamassa lievästi hitaammin ajavaa, jolle tulee hetken päästä ohitettavaa.
Toki se oikealla ajava voi myös käyttää pelisilmää ja mennä vähän kovempaa siitä ohitettavasta ohi, kun kerran uskalsi jo kiihdyttääkin. Mutta noin ylipäänsä mä en oikein jaksa ymmärtää sitä, miten paljon ihmiset stressaavat liikenteessä noita tilanteita, joissa menettävät nelisen sekuntia elämästään ja joka on otettavissa takaisin ihan koska hyvänsä sen matkan aikana. Koskee siis sekä ohittajaa että ohitettavaa. Oma juttunsa tietenkin ovat selkeät vaaratilanteet, joita noissa voi aina tulla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toki se oikealla ajava voi myös käyttää pelisilmää ja mennä vähän kovempaa siitä ohitettavasta ohi, kun kerran uskalsi jo kiihdyttääkin. Mutta noin ylipäänsä mä en oikein jaksa ymmärtää sitä, miten paljon ihmiset stressaavat liikenteessä noita tilanteita, joissa menettävät nelisen sekuntia elämästään ja joka on otettavissa takaisin ihan koska hyvänsä sen matkan aikana. Koskee siis sekä ohittajaa että ohitettavaa. Oma juttunsa tietenkin ovat selkeät vaaratilanteet, joita noissa voi aina tulla.
Kaikkien kannattaa käyttää pelisilmää. Mua ihan oikeasti vituttaa ne, jotka ajaa puol kilsaa kovempaa kuin ohitettava. Hiukankin letkaa, niin kohta siinä on parikymmentä autoa ja se nylkyttäjä vetää koko sirkusta. Mutta siis tarkennuksena, kun itse kiihdytän oikealta kaistalta näissä tilanteissa, teen sen ripeästi enkä jää siihen ohitettavan rinnalle. En mä ole liikenteessä kiusaa tekemässä. Vauhti normaaliin vasta oikealle kaistalle palatessa.
 

444

Jäsen
Kaikkien kannattaa käyttää pelisilmää. Mua ihan oikeasti vituttaa ne, jotka ajaa puol kilsaa kovempaa kuin ohitettava. Hiukankin letkaa, niin kohta siinä on parikymmentä autoa ja se nylkyttäjä vetää koko sirkusta. Mutta siis tarkennuksena, kun itse kiihdytän oikealta kaistalta näissä tilanteissa, teen sen ripeästi enkä jää siihen ohitettavan rinnalle. En mä ole liikenteessä kiusaa tekemässä. Vauhti normaaliin vasta oikealle kaistalle palatessa.
Juu, samaa teen minäkin. Kun huomaan oikealla kaistalla, että edessä oleva lähestyy perä edellä, niin arvioin ehtiikö vasemmalta ohittava mennä ohitse sujuvasti vai menenkö eteen selvästi hitaammin. Jos menen eteen, niin painelen ohitettavan ohitse ripeästi ja palautan alkuperäisen nopeuden palattuani oikealle kaistalle. Joskus tulee virhearvioita ja jään köröttelemään jonkun karavaanarin taakse pitkäksikin aikaa, kun ei viitsi painella ohittavan letkan sekaan.
Niin ja mä oon yksi niistä urpoista, jotka ajavat motarilla aina ”alinopeutta”.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki se oikealla ajava voi myös käyttää pelisilmää ja mennä vähän kovempaa siitä ohitettavasta ohi, kun kerran uskalsi jo kiihdyttääkin. Mutta noin ylipäänsä mä en oikein jaksa ymmärtää sitä, miten paljon ihmiset stressaavat liikenteessä noita tilanteita, joissa menettävät nelisen sekuntia elämästään ja joka on otettavissa takaisin ihan koska hyvänsä sen matkan aikana. Koskee siis sekä ohittajaa että ohitettavaa. Oma juttunsa tietenkin ovat selkeät vaaratilanteet, joita noissa voi aina tulla.
Just näin. Jompikumpi tuossa joutuu vähän hidastamaan tai nopeuttamaan vauhtia. Ihan yksi lysti kumpi sen tekee.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.
Ei mikään vittu vaan Juha Sipilän hallitus sakkolakeineen ihmisiä yhä vaivaa.

Autoilijan oma lompakko on tärkeämpi kuin liikenteen sujuvuus. Näin se vaan menee.
Johtuu tuo hidastelu varmaan siitä, että Suomessa liikennevirhemaksut on niin suuria ettei ihmiset halua ottaa mitään riskiä (esimerkiksi alkavat pohtia, että olikohan tässä nyt satasen vai kahdeksankympin rajoitus).
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei mikään vittu vaan Juha Sipilän hallitus sakkolakeineen ihmisiä yhä vaivaa.

Autoilijan oma lompakko on tärkeämpi kuin liikenteen sujuvuus. Näin se vaan menee.
Kyllä se siinä vaiheessa on pelkkää ihmisten tyhmyyttä jos ei uskalleta ohittaa selvää alinopeutta ajavaa poliisia vaan kynnetään letkana perässä.

Nimimerkillä kuun alussa ohitin 100 alueella ohituskaistalla vakkari 105:ssä poliisin, joka jostain ihmeen syystä ajoi mittarin mukaan 92-94 km/h. En menettänyt Sipilälle rahaa ollenkaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ylinopeuden välttämisestä:

Kannattaa tsekata oman auton mittarivirhe GPS:llä, esim. Google Mapsin reittiohje kertoo oikean nopeuden. Tuon päälle voi vielä lisätä 3km/h, jonka poliisi poistaa mitatusta nopeudesta, sekä 6km/h, sillä sakkoa saa vasta 7km/h ylityksestä.

Omassa Passatissani tämä tarkoittaa, että voin ajaa auton mittarin mukaan 12-13km/h yli nopeusrajoituksen ilman että esim. kamera välähtää, ja vaikka menisi vähän lujempaakin, välähdyksestä tulee vain huomautus. Toisin sanoen, pidän todellisen matkanopeuteni tyypillisesti max. 9km/h yli rajoituksen.

---

Noista satasen alueella 95km/h ajelevista ohituskaistakiihdyttelijöistä:

Tein tänä kesänä kahdella mökkireissulla (ehkä vähän kyseenalaisen) liikenteen sujuvoittamiskokeilun. Molemmilla kerroilla sama klassinen tilanne: Vitostietä Heinolan pohjoispuolella ajaa keski-ikäinen mies, ei matkustajia. Satasen alueella nopeutta reilu 90, 80-alueella nopeus ei muutu. Ohituskaistalla melko räväkkä kiihdytys n. 110-115km/h-nopeuteen, ja ohituskaistan lopussa joko rullaus tai jopa jarrutus takaisin sinne 90+ nopeuteen. Kummankaan edessä ei ollut ketään, takana sitten jonoa niin paljon ettei perää nähnyt, etenkin tällä ensimmäisellä kerralla. Näin ollen ohituskaistoilla ohi pääsi vain pari kolme ensimmäistä, loput jäivät jojoilemaan taakse.

Tein sitten omalla vuorollani niin, että ohitin paskapään aivan liian kovalla ylinopeudella (jotta pääsin varmasti nopeasti ohi), vaihdoin heti kaistaa hänen eteensä ja otin nopeuden pois (jonnekin sinne about vähän alle sataseen). Paskapäät jäivät molemmilla kerroilla hienosti mottiin ja varsin moni pääsi ohittamaan, etenkin ensimmäisellä kerralla. Ohituskaistan jälkeen jatkoin matkaa normaalisti paskapäiden jäädessä kummallakin kerralla pitkälle taakse, toivottavasti jotain oppineena. (Tarkoitus ei ollut varsinaisesti opettaa vaan antaa muille maantierauha).

Teinkö oikein vai väärin, en tiedä. (Sanokaa mielipiteenne). Mutta sen tiedän että tuli hetkellisesti niin hyvä onnistumisenkokemus ja hyvä mieli, että teki mieli hohottaa ja hieroa vatsaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ylinopeuden välttämisestä:

Kannattaa tsekata oman auton mittarivirhe GPS:llä, esim. Google Mapsin reittiohje kertoo oikean nopeuden.
Katkaisin viestisi siihen kohtaan, missä on ohjeet ylinopeuden välttämisestä. Loput kappaleesta antoi ohjeita juurikin päinvastaisesta eli miten ajaa ylinopeutta niin, ettei siitä jää kiinni.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Katkaisin viestisi siihen kohtaan, missä on ohjeet ylinopeuden välttämisestä. Loput kappaleesta antoi ohjeita juurikin päinvastaisesta eli miten ajaa ylinopeutta niin, ettei siitä jää kiinni.
Joo, totta, piti kirjoittaa ylinopeussakon välttämisestä. Tietty.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuli mieleen (kun ihmiset kirjoittavat siitä että porukka tulppautuu poliisien perään), että minkä helvetin takia ne pollarit ajelee alinopeutta? Itselläkin käynyt niin että ajellut vakkarilla pitkää 100kmh-nopeudella puksuttavaa letkaa motarilla ohi (100% kaikille tiedossa oleva 120kmh alue ja ehkä 124kmh asetettuna) ja huomannut siinä letkan keulilla että virkavaltahan se siinä. Kalastellaanko siinä, odotellaan että joku painaa oikein huolella ohi vai mistä kyse?

Muuten ajattelin itse ainakin ajaa melko nätisti kun tulee se 2500km mittariin Pohjoisen reissulla. Ja Norjan puolella varsinkin. Isot pojat ovat kertoneet ettei siellä kannata leikkiä noilla rajoituksilla. Mielummin vaikka vähän alinopeutta maisemia katsoen. Suomen puolella toki tuttuja nuo poliisien tekemät vähennykset. Niistä kyllä saattaa joutua lipsumaan kun on noita ohituskaista-alueita. Siellä kun törppöjä riittää, jotka eivät tajua ottaa sitä rekkaa kiinni ennen kilsan pituisen ohituskaistan alkamista. Niin että muutkin ehtisivät ohi eikä vain itse.

Tosta tulikin mieleen yksi ohitus jostain Jyväskylän pohjoispuolelta pari vuotta sitten, kun lähdin ohittamaan paria kolmea rekkaa samalla alueella joilla oli hieman etäisyyttä ja arvioin hieman väärin alueen pituuden ja oman nopeuden. Jouduin nostamaan nopeutta muuten tyhjällä alueella johonkin 130-140kmh tasoon, että kerkesin viimeisestä rekasta ohi... josta pääsyään otin jalan pois kaasulta ja tiputtelin johonkin 106-108-vakkarinopeuteen. Peileistä näin että yksi auto ehti vielä minunkin jälkeen rekkakolonnasta ohi ja sehän oli pillit päällä tuleva poliisi. Hetken siinä ehdin miettimään että alkoihan helvetin kivasti tämä reissu, kunnes poliisi ohitti minutkin ja painoi maisemaan pillit edelleen huutaen. Sen jälkeen tulikin otettua nuo ohituskaistat pikkaisen rauhallisemmin. Vaikka joutuu niissä silti pakosti kiihdyttelemään, kun se alinopeutta muuten ajava ohitettavakin tykkää useasti niin tehdä. Syystä jota en ole koskaan ymmärränyt.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Meinaatko ihan tosiaan että jos joku ajaa motarilla vasenta kaistaa vaikka 90km/h, niin oikealta ohittava pitäisi ampua?
Mä meinaan. Tai no, ehkä siinäkin voi olla lieventäviä asianhaaroja. Mutta mua ainakin vituttaa suunnattomasti jos ajan ohituskaistaa vaikka vakkarilla 124-128kmh ja tulee joku köröttelijä vastaan, vasemmalla kaistalla. Ja kun jään siihen taakse odottamaan että ko. auto tajuaa siirtyä oikealle..

... niin joku idiootti painaa oikealta ohi kaikista niistä jotka ovat siinä vasemmalla. Tai yrittää ajaa. Se kun ei aina ole niin vaaraton juttu varsinkin jos enemmän liikennettä + raskastakin liikennettä liikkeellä.
Jäsen @Tombe76 tuossa jo hyvin vastasikin.... Äärimmäisen kusipäistä ja vaarallista toimintaa 99 kertaa sadasta. Se että kerran olisi sitten se "hyväksyttävä" syy, ei kokonaisuutta juurikaan muuta...

Jos joku ajaa vasenta kaistaa Roger Mooren ehdottamalla tavalla, oikeaa kaistaa saa ajaa ihan normaalisti alinopeutta ajavan ohi nopeusrajoitusten sallimissa puitteissa.

Virheen tekee vain se alinopeutta ajava, joka ajaa turhaan vasenta kaistaa.

Keskarin heiluttelun tuomaa lisäarvoa liikenteen sujuvuudelle kannattaisi miettiä myös siltäkin kantilta, voisiko itse kenties olla väärässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös