Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 157
  • 12 216
Torstai-iltana oli valitettavasti menehtynyt yliajon seurauksena hinausutonsa ulkopuolella onnettomuuspaikalla töissä ollut kuljettaja, varoitusvaloista ym. huolimatta. IS:n mukaan ei ylinopeutta tai alkoholia, vaan epäillään mm. "keltavaloinflaatiota" eli vilkkuvaloilla ei ole enää merkitystä, eivät hidasta nopeuksia.

Yksi lisäsyy ovat mielestäni liian tehokkaat ja kirkkaat varoitusvilkut. Itse olen ainakin huomannut häikäistyväni tietyömailla ja onnettomuuspaikoilla vilkkuvasta valomerestä.
Kun silmät eivät enää ole niin hyvät kuin nuorena.
Kun vertaa nykyisiä ledivilkkuja niihin vanhoihin missä oli se polttimo sellaisen mekaanisen pyörivän kuvun sisällä, niin onhan näissä uusissa kirkkautta ihan helkatisti enemmän. Noi on vielä jossain pakun katolla juuri sellaisella korkeudella että se vilke on aivan silmien tasolla, kävellessä ja etenkin polkupyörän päällä. Ylitehokkaat vilkut pimeässä aamuliikenteessä on yksi paskimpia juttuja mitä voi tulla eteen.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun vertaa nykyisiä ledivilkkuja niihin vanhoihin missä oli se polttimo sellaisen mekaanisen pyörivän kuvun sisällä, niin onhan näissä uusissa kirkkautta ihan helkatisti enemmän. Noi on vielä jossain pakun katolla juuri sellaisella korkeudella että se vilke on aivan silmien tasolla, kävellessä ja etenkin polkupyörän päällä. Ylitehokkaat vilkut pimeässä aamuliikenteessä on yksi paskimpia juttuja mitä voi tulla eteen.
Vilkkuvista valoista tulikin mieleen, että osaisiko joku selittää syyn sille, miksi monet pyöräilevät neropatit laittaa valot vilkkumaan sekä edessä että takana? Olen aina mahdollisuuksien mukaan näille stroboilijoille ystävällisesti maininnut, että ”kiinteästi” palava valo on muille liikenteessä liikkuville merkittävästi paremmin havaittava ja aina parempi vaihtoehto kuin välkyttely.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Vilkkuvista valoista tulikin mieleen, että osaisiko joku selittää syyn sille, miksi monet pyöräilevät neropatit laittaa valot vilkkumaan sekä edessä että takana? Olen aina mahdollisuuksien mukaan näille stroboilijoille ystävällisesti maininnut, että ”kiinteästi” palava valo on muille liikenteessä liikkuville merkittävästi paremmin havaittava ja aina parempi vaihtoehto kuin välkyttely.
Samaa olen huomannut. Toinen ongelma pyöräilijöiden valoissa on niiden suuntaaminen liian ylös. Nykyiset pyörävalot ovat todella kirkkaita ja liian ylös suunnattuna ne sokaisevat välillä todella pahastikin. Tätä tapahtuu aivan liian usein, ja itse olen ottanut tavakseni vilkauttaa näille pitkiä varsinkin kun ajavat pimeällä vastaan. Reaktio on tyypillisesti keskisormi, vittusaatanan huutaminen tai yleisimmin molemmat.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samaan sarjaan menevät nämä miljoonan luksin otsalamput ja taskulamput. Onhan ne siinä kävellessä tienreunassa ihan kivoja ja varmasti erottuu kauempaa eikä kompastele esteisiin. Mutta sitten kun sitä vastaantulevaa autoa pitää tuijottaa, niin sitten se lamppukin on samaan suuntaan. Ei sen autokuskin kampausta tarvitsisi niin tarkkaan selvittää, vaikka sen noilla valomäärillä varmaan hyvin näkee. Se nyt on varmaa, ettei siellä autossa hetkeen nähdä yhtään mitään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ehkä vilkutan, ehkä en.

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkuttaminen on sikäli hankalaa, kun kaarrat rattia vielä vasemmalle kun pitäisi samalla jo laittaa päälle vilkku oikealle. Ei mikään iso asia tokikaan, mutta niin motorisesti kuin teknisesti joku siinä itselläni mättää. Yritän kuitenkin vilkuttaa jos joku odottaa ympyrään pääsyä. Muutoin en. Mielestäni myös muiden kuskien eleistä voi päätellä jo pitkälle aikooko kuljettaja poistua ympyrästä vaiko ei. En siis kilahda siitä jos joku ei vilkuta.
En ole koskaan ajatellut, että liikenneympyrässä vilkuttamatta jättäminen tai liian myöhään vilkuttaminen johtuu ihmisten huonosta motoriikasta. Onpas vihdoinkin tuollekin töhöilylle joku edes osakseen järkevä selitys. Tuo on se ylivoimaisesti ärsyttävin asia kuitenkin liikenteessä, että se vilkku saadaan päälle vasta siinä kohtaa kun renkaat alkaa jo kääntyä oikealle (jolloin siitä ei enää mitään hyötyä ole). Joku ohituskaistoilla nopeuden kasvattaminen ja muuten alinopeutta ajaminen on pientä ärsytyksessä verrattuna tähän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onpa kyllä aivan saatanan tyhmää jengiä liikenteessä tällä kelillä. Erityismaininta taksikuskille, joka äsken Espoossa Turuntiellä roikkui n. neljääkymppiä varovasti ajavan auton takapuskurissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onpa kyllä aivan saatanan tyhmää jengiä liikenteessä tällä kelillä. Erityismaininta taksikuskille, joka äsken Espoossa Turuntiellä roikkui n. neljääkymppiä varovasti ajavan auton takapuskurissa.
Jännä miten poliiseja ei kiinnosta yhtään turvavälien ratsaus. Hyvät tuotot saisi.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä miten poliiseja ei kiinnosta yhtään turvavälien ratsaus. Hyvät tuotot saisi.
Täällä päin (esim. Nuijalantie) jos ajelee 40 km/h tiellä vakionopeudella 45 km/h, niin takana oleva yleensä aivan perseessä kiinni. Toki ymmärrän, että vituttaa sellaiset autoilijat, jotka eivät aja ylinopeutta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä päin (esim. Nuijalantie) jos ajelee 40 km/h tiellä vakionopeudella 45 km/h, niin takana oleva yleensä aivan perseessä kiinni. Toki ymmärrän, että vituttaa sellaiset autoilijat, jotka eivät aja ylinopeutta.
Jos joku tulee kuumottelemaan ihan perseeseen kiinni, niin itse ainakaan en aja turvallisuussyistä yhtään ylinopeutta. Tarpeeksi vaarallista omaan makuun jo se kun takana roikutaan ilman turvaväliä. Harmi hänen kannaltaan kun kuumottelulla onkin päinvastainen vaikutus.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Olet liittymässä moottoritielle rampista ja moottoritietä ajella päristää rekka, jonka takana on jonoa. Ehtisit rekan eteen, mutta rekkaa on ollut ohittamassa auto joka päättää jostain syystä palata takaisin omalle kaistalleen heti ohitettuaan rekan ja blokkaa sinulta samalla tien ja joudut vetämään liinat kiinni kun ramppi loppuu kesken. Miten tässä tilanteessa olisi pitänyt toimia ja jos tilanteessa olisi syntynyt kolari niin kummanko syy olisi ollut? Tämä on siis täysin kuvitteellinen tilanne.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet liittymässä moottoritielle rampista ja moottoritietä ajella päristää rekka, jonka takana on jonoa. Ehtisit rekan eteen, mutta rekkaa on ollut ohittamassa auto joka päättää jostain syystä palata takaisin omalle kaistalleen heti ohitettuaan rekan ja blokkaa sinulta samalla tien ja joudut vetämään liinat kiinni kun ramppi loppuu kesken. Miten tässä tilanteessa olisi pitänyt toimia ja jos tilanteessa olisi syntynyt kolari niin kummanko syy olisi ollut? Tämä on siis täysin kuvitteellinen tilanne.
Täyttä varmuutta ei ole, mutta rampilta tuleva tulee päätielle kärkikolmion takaa, joten tämä on silloin mitä suurimmalla todennäköisyydellä väistämisvelvollinen kaikkiin päätiellä kulkeviin nähden, vaikka nämä vaihtaisivat kaistaa rampin kohdalla.

Se onkin sitten vähän kinkkisempi tilanne, jos menee vaikkapa kehätiellä 3 kaistaa rinnakkain ja sekä vasemmalta että oikealta kaistalta pyrkii samaan aikaan ajoneuvo keskimmäiselle kaistalle.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet liittymässä moottoritielle rampista ja moottoritietä ajella päristää rekka, jonka takana on jonoa. Ehtisit rekan eteen, mutta rekkaa on ollut ohittamassa auto joka päättää jostain syystä palata takaisin omalle kaistalleen heti ohitettuaan rekan ja blokkaa sinulta samalla tien ja joudut vetämään liinat kiinni kun ramppi loppuu kesken. Miten tässä tilanteessa olisi pitänyt toimia ja jos tilanteessa olisi syntynyt kolari niin kummanko syy olisi ollut? Tämä on siis täysin kuvitteellinen tilanne.
Rampilta tuleva on väistämisvelvollinen, piste. Jos aiheutat kolarin tullessasi kolmion takaa, olet syyllinen. Motarilla ajavan ei tarvitse väistellä liittyviä, ruuhkassa väistely voi olla iso vaaratekijä aika monelle liikkujalle. Tarvittaessa vaikka pysähdyt rampin päähän odottamaan, että liittyminen on turvallista
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Rampilta tuleva on väistämisvelvollinen, piste. Jos aiheutat kolarin tullessasi kolmion takaa, olet syyllinen. Motarilla ajavan ei tarvitse väistellä liittyviä, ruuhkassa väistely voi olla iso vaaratekijä aika monelle liikkujalle. Tarvittaessa vaikka pysähdyt rampin päähän odottamaan, että liittyminen on turvallista

Motarilla ajava ei edelleenkään edes saa väistää liittyviä. Motarilla ajetaan oikeanpuolimmaista mahdollista kaistaa.

Mutta tosiaan kuvatussa tilanteessa rampilta tuleva väistää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Terve maalaisjärki on ihan hyvä tässäkin asiassa. Tyhjällä moottoritiellä on eri asia, että väistätkö sitä rampilta liittyvää yhdistelmää, kuin se, että isossa ruuhkassa lähdet jotain henkilöautoa väistämään.

Vähän samaa kategoriaa mielestäni, kuin se, että odotatko aamuyöllä autiossa kaupungissa jalankulkijana liikennevalon vaihtumista punaisesta vihreäksi, vai käveletkö päin punaisia?

Teen noista kumpaakin, eikä siitä varmasti yksikään poliisi lähde sakottamaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ehtisit rekan eteen, mutta rekkaa on ollut ohittamassa auto joka päättää jostain syystä palata takaisin omalle kaistalleen heti ohitettuaan rekan ja blokkaa sinulta samalla tien ja joudut vetämään liinat kiinni kun ramppi loppuu kesken.
Itseänikin on tämä asia vaivannut, joten soitin äsken Liikenneturvaan. Kävimme varsin seikkaperäisen keskustelun ja asiantuntija vastasi näin:

Lähtökohtaisesti kiihdytyskaistalta tulevalla on aina väistämisvelvollisuus. Mutta tässä kohtaa tulee mutta: Jos kiihdytyskaistalta tuleva on liittymässä moottoritien oikeanpuoleiselle kaistalle ja samaan aikaan moottoritien vasemmalta kaistalta vaihdetaan kaistaa oikealle eli juuri lainatun kohdan mukaisesti blokataan reitti moottoritielle, ja syntyy kolari, kaistan vaihtaja eli blokkaaja on syyllinen.

Tieliikennelaissa sanotaan, että tienkäyttäjä on velvollinen huolehtimaan, että kaistanvaihdosta ei seuraa tarpeetonta vaaraa muille liikenteenkäyttäjille. Tällainen toiminta, jossa vasemmalta oikealle palaava ikään kuin motittaisi moottoritielle liittyvän olisi nimenomaan vaaran aiheuttamista tuolla tavalla. Liikenneturvasta toki korostettiin, että lain soveltamisesta ja tulkinnasta vastaavat poliisi yms. tahot, ei Liikenneturva, mutta lähtökohtaisesti tulkinta menisi noin.

Tietysti fiksu liittyjä katsoisi jo etukäteen, onko sen rekan eteen järkevämpää mennä, kuin taakse, mutta se tuskin on olennaisinta tässä esimerkissä, sillä em. kaltainen tilanne jossa olet liittymässä rekan eteen on täysin kuviteltavissa ilman mitään kiihdytystörttöilyjäkin.

edit. Näin ollen nämä kaksi lainausta eivät siis esimerkkeinä pidä paikkaansa:

Rampilta tuleva on väistämisvelvollinen, piste. Jos aiheutat kolarin tullessasi kolmion takaa, olet syyllinen. Motarilla ajavan ei tarvitse väistellä liittyviä, ruuhkassa väistely voi olla iso vaaratekijä aika monelle liikkujalle. Tarvittaessa vaikka pysähdyt rampin päähän odottamaan, että liittyminen on turvallista

Mutta tosiaan kuvatussa tilanteessa rampilta tuleva väistää.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olen muuten nähnyt ihan livenä sellaisen tilanteen, jossa ohituskaistalla pitkään ajellut siirtyi oikeanpuoleiselle kaistalle vain siksi ajaksi, että sai blokattua joltain liittymisen moottoritielle. Eikä se teko näyttänyt ollenkaan vahingolta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tahallisena tekona tuo olisi rangaistava Liikenneturvan kuvaamalla tavalla, mutta kyllä se rampilta tuleva tuossa tilanteessa on edelleen väistämisvelvollinen. Se, mitä pääväylällä tapahtuu normaalissa liikenteessä ei kumoa tilannetta - jollei liittyjä jo ole sillä kaistalla. Tässä tilanteessahan näin ei ilmeisesti ole, silloin tuo kohta tulisi sovellettavaksi, jos olisi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tahallisena tekona tuo olisi rangaistava Liikenneturvan kuvaamalla tavalla, mutta kyllä se rampilta tuleva tuossa tilanteessa on edelleen väistämisvelvollinen. Se, mitä pääväylällä tapahtuu normaalissa liikenteessä ei kumoa tilannetta - jollei liittyjä jo ole sillä kaistalla. Tässä tilanteessahan näin ei ilmeisesti ole, silloin tuo kohta tulisi sovellettavaksi, jos olisi.
Jos liittyjä ja vasemmalta oikealla kaistaa vaihtava olisivat kaistan vaihdon seurauksena rinnakkain, eikä liittyjällä olisi mahdollista enää välttää kolaria joko kaiteeseen, kaistanvaihtajaan tai takana tulevaan, tuota kohtaa sovellettaisiin. On toki myös mahdollista, että molemmat saisivat rangaistuksen, mutta lähtökohtaisesti tarpeeton vaaraa aiheuttava kaistanvaihto olisi ilmeinen syy kolarille, jos liittyjällä ei olisi todellista mahdollisuutta sitä estää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Todettakoon tästä vielä, että uusi TLL on vanhaa selvempi.

Vanhan TLL ajalta on tästä teemasta useampikin ennakkoratkaisu, jotka mainitaan uuden esitöissä. Oleellista on, että väistämisvelvollisen on tullut varautua sellaiseen liikenteeseen, joka on liikennesääntöjen mukaisessa paikassa. Tuossa tilanteessa näin on - esimerkiksi vastaantulevan liikenteen kaistaa ajavan väistämiseen ei sen sijaan ole ollut tarpeen varautua (tästä lisää ainakin KKO 1989:99 ja KKO 1996:107).
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Helsingin ainoa Biltema sijaitsee Suutarilassa Kehä kolmosen pohjoispuolella. Sinne johtaa vain yksi tie eli Suutarilantie, jonka päässä sijaitsee liikenneympyrä, josta puolestaan käännytään Akseliin, joka johtaa itse Bilteman parkkipaikalle.

Tuo suunnilleen 140 metrin pituinen pätkä Suutarilantietä tuntuu olevan kenties hankalin tienpätkä, mitä Stadista löytyy, sillä päivittäin tuolla pätkällä tapahtuu vähintään kymmeniä läheltä piti -tilanteita, kun Biltemasta tulevat autoilijat kääntyvät liikenneympyrästä Suutarilantielle.

Tie on kaksikaistainen ja siinä keskellä kulkee kaistaviiva, mutta jotenkin kummasti useammat autoilijat tuntuvat unohtavan sen ja lähtevät painamaan vastaantulijoiden kaistaa eteenpäin, kunnes hokaavat jossain vaiheessa ajavansa väärää kaistaa. Muutaman kerran jotkut näistä autoilijoista painelevat reilusti kehätien ylittävän sillan yli ennen kuin huomaavat erheensä, harvemmat vielä jatkavat matkaansa pitemmällekin väärää kaistaa ajaen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tahallisena tekona tuo olisi rangaistava Liikenneturvan kuvaamalla tavalla, mutta kyllä se rampilta tuleva tuossa tilanteessa on edelleen väistämisvelvollinen.
Väistämisvelvollisuus on, mutta kuten V-G- ansiokkaasti oli kysynyt Liikenneturvan asiantuntijalta (joka ei ole toki tuomioistuin), ja samoin olen itsekin aina ajatellut - jos kaistaa vaihatava ei noudata TLL:n mukaista varovaisuutta, on tämä syyllinen. Eli jos rampin kohdalla vaihdat vasemmalta takaisin oikealle kaistalle, ja tulee liittyjän kanssa kolari, olet lähtökohtaisesti syyllinen. Tietenkin tähän vaikuttaa koko tilanne, mutta esimerkissä kuvattu tilanne, jossa liittyjällä ei ole vaihtoehtoa päätiellä ajavan rekan takia, tilanteen pitäisi olla aika lailla selvä.

Ja jos nyt kenelläkään tulee edes mieleen vaihtaa juuri liittymän kohdalla takaisin oikealle kaistalle vaikka sieltä on joku tulossa, pitäisi ottaa kortti pois samantien. Oli kyse sitten kiusanteosta tai yksinkertaisesti kyvyttömyydestä havaita muuta liikennettä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Väistämisvelvollisuus on, mutta kuten V-G- ansiokkaasti oli kysynyt Liikenneturvan asiantuntijalta (joka ei ole toki tuomioistuin), ja samoin olen itsekin aina ajatellut - jos kaistaa vaihatava ei noudata TLL:n mukaista varovaisuutta, on tämä syyllinen. Eli jos rampin kohdalla vaihdat vasemmalta takaisin oikealle kaistalle, ja tulee liittyjän kanssa kolari, olet lähtökohtaisesti syyllinen. Tietenkin tähän vaikuttaa koko tilanne, mutta esimerkissä kuvattu tilanne, jossa liittyjällä ei ole vaihtoehtoa päätiellä ajavan rekan takia, tilanteen pitäisi olla aika lailla selvä.

Ja jos nyt kenelläkään tulee edes mieleen vaihtaa juuri liittymän kohdalla takaisin oikealle kaistalle vaikka sieltä on joku tulossa, pitäisi ottaa kortti pois samantien. Oli kyse sitten kiusanteosta tai yksinkertaisesti kyvyttömyydestä havaita muuta liikennettä.

Kannattaa siis katsoa nuo ennakkoratkaisut ja lain esityöt. Ensimmäisessä nimenomaan on se tuomioistuimen ratkaisu, joka kyllä poikkeaa tuosta puhelun transkriptiosta.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olen muuten nähnyt ihan livenä sellaisen tilanteen, jossa ohituskaistalla pitkään ajellut siirtyi oikeanpuoleiselle kaistalle vain siksi ajaksi, että sai blokattua joltain liittymisen moottoritielle. Eikä se teko näyttänyt ollenkaan vahingolta.
Itselle tuo on pari kertaa tehty. Toisella kertaa kolari oli milleistä kiinni, toisen haistoin jo kaukaa.
Onneksi auto on oikeusturvani takia varustettu kameralla ja siitä näki että olin liittynyt jo moottoritielle ja kaveri meinasi tulla väkisin kylkeen. Pientareelle siinä joutui vetämään että vältin kolarin.

On myös hyvin tavanomaista että rauhassa oikeaa kaistaa ajava saa jonkinlaisen kohtauksen kun huomaa että joku kehtaa olla aikeissa liittyä moottoritielle Hänen eteensä.
Silloin autosta löytyy sopivasti kaasua jolla blokataan liittyjä parhaimmillaan jopa kokonaan pysähdyksiin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
On myös hyvin tavanomaista että rauhassa oikeaa kaistaa ajava saa jonkinlaisen kohtauksen kun huomaa että joku kehtaa olla aikeissa liittyä moottoritielle Hänen eteensä.
Silloin autosta löytyy sopivasti kaasua jolla blokataan liittyjä parhaimmillaan jopa kokonaan pysähdyksiin.
Viime viikolla kävi näin kun liityin motarille pirkanmaalla. Oli ehkä 50m väli mihin olin motarivauhtia menemässä, mutta Audimies näki tämän ja kuroi välin kiinni ja yritti blokata kaistanvaihdon ja jouduin silti hänen eteensä mennä kun toinen vaihtoehto olisi jarruttaa pysähdyksiin asti. Tietysti valojen rämpytys alkoi ja kun vaihdoin ohituskaistalle ja jatkoin matkaani niin audikuski otti taas normaalin turvavälin edessä olevaan. En oikein ymmärrä, että minkä kilpailun hän nyt hävisi kun ”joutui” minut päästämään moottoritiellä eteensä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On myös hyvin tavanomaista että rauhassa oikeaa kaistaa ajava saa jonkinlaisen kohtauksen kun huomaa että joku kehtaa olla aikeissa liittyä moottoritielle Hänen eteensä.
Silloin autosta löytyy sopivasti kaasua jolla blokataan liittyjä parhaimmillaan jopa kokonaan pysähdyksiin
Ei kai nyt sentään hyvin tavanomaista, tai siis itse ajattelen että nämä on tilanteita, joissa se moottoritietä ajava on tarpeettoman kohtelias ja alkaa sovitella nopeuttaan helpottaakseen minun liittymistäni, kun itse vain haluaisin että hän jatkaisi sitä omaa nopeuttaan. Tästä seuraa sitten kiihdytyskaistan loppuun jatkuva tuijotuskilpailu (molemmat joko hidastavat tai kiihdyttävät), jonka yleensä ratkaisen edukseni turbosaabillani. Mutta en muista että olisin ikinä ajatellut että moottoritietä ajava tekisi tuon kiusallaan. Ehkä vika on minussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös