Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 183
  • 13 227

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokemus kotinurkilta jokin aika takaperin: kuorma-auto, jolla tein viikonloppuna töitä, oli pysäköity tien oikeaan reunaan. Lähtiessäni aamulla liikenteeseen minun piti ajaa edessä olevan väliaikaisen (rakennettu betonipossuin, on kärkikolmiot ja kiertoliittymä-merkit joka suunnassa) kierotliittymän kautta takaisin tulosuuntani. Eli aloin veivaamaan ivecoa vasemmalle, kun pappa paukahti farmarivolvollaan vastakkaisesta suunnasta suoraan eteen.

Kytkin ja jarru löivät lattiaan ja nojasin aika voimalla torveen, pappakin pysähtyi, farkun keula n. puoli metriä mun edessä. Oli papan naama kalpea, kun heristelin hänelle etusormea ja näytin sitten, että mene.

Oletettavasti pappa ei ollut huomannut ao. risteystä kiertoliittymäksi - liikennemerkeistä huolimatta - ja selvästi oletti mun jatkavan ajoani alkuperäiseen kulkusuuntaan. Vähän aikaa siinä oli kuitenkin kylmät väreet selkäpiitä virkistämässä.

Samaan asiaan liittyen: Helsingin Mannerheimintiellä Suursuon Teboilin kohdalle on tullut väliaikainen kiertoliittymä. Aika harva siinä poistuessaan vilkkua käyttää.
Mulla on käynyt samalla tavalla väliaikaisissa kiertoliittymissä. Moni ajaa ihan laput silmillä, vaikka joka suunnassa on keltaista ja punaista liikennemerkkiä, betoniporsasta tai tötsiä. Luulisi, että sitä vähän ihmettelisi miksi siinä keskellä risteystä on kasa renkaita ja liikennemerkkejä, joissa nuolia.

”Tässä nyt on aina ollut etuajo-oikeutettu risteys, niin ajanpa tästä nyt suoraan vaan”
 
4

444

Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
Tämä on ainakin Lohjan suunnalla hyvin yleinen taktiikka. Vilkkua ei käytetä kuin kerran kesässä ja vuoroviikoin vahingossa. Siinä kuluu kallis vilkkupolttimo eikä sitä releen naksutusta jaksa kuunnella kukaan ainakaan selvinpäin. Täällä on myös tyypillistä ajaa siihen ympyrän kohdalle laput silmillä tai silmät kiinni. Vasta auton pysähdyttyä alkaa pää pyöriä ympäriinsä ja silmät etsivät sitä paikkakunnan toista asukasta, joka ehkä on tai sitten ei ole tulossa siihen ympyrään jostain 4 kilometrin päästä etuajo-oikeutettuna. Odotetaan siis varmuuden vuoksi. Jonkin aikaa tyhjää ympyrää taivasteltuaan tämä paikallinen alkuasukas toteaa reitin olevan selvän, ajaa ympyrään ja poistuu siitä käyttämättä vilkkua. Muut liikenteenkäyttäjät sitten tekevät arviota tämän käytöksen perusteella ja heistä 73% toimii tismalleen samalla tavalla.
Oikeassa kaupungissa varttuneelle ja ajo-oppinsa saaneelle tämä täkäläinen kulttuuri on tullut melkoisena yllätyksenä. Linnuntietä lyhyt matka sivistykseen, mutta henkisesti paljon pidempi.
 

Voltti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ehkä vilkutan, ehkä en.

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkuttaminen on sikäli hankalaa, kun kaarrat rattia vielä vasemmalle kun pitäisi samalla jo laittaa päälle vilkku oikealle. Ei mikään iso asia tokikaan, mutta niin motorisesti kuin teknisesti joku siinä itselläni mättää. Yritän kuitenkin vilkuttaa jos joku odottaa ympyrään pääsyä. Muutoin en. Mielestäni myös muiden kuskien eleistä voi päätellä jo pitkälle aikooko kuljettaja poistua ympyrästä vaiko ei. En siis kilahda siitä jos joku ei vilkuta.

Useimmissa ajamissani ympyröissä ulosmenoteiden väli on muutenkin melko lyhyt. Vilkauttaessa oikealle muiden reaktiosekunti pitää huolen siitä, että olen ehtinyt poistumaan ympyrästä ennenkuin muut edes tajuavat sitä vilkkua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liittymästä kolme voi tulla sisään oli sinulla vilkku mihin tahansa tai ei vilkkua ollenkaan, koska ehtii ympyrään reilusti ennen kuin olet kyseisellä liittymällä. Vasemmalle vilkuttamalla ei saa annettua yhdellekään tienkäyttäjälle mitään hyödyllistä informaatiota.
Tämä olisi totta jos kaikki liikenneympyrät olisivat yhtä suuria ja niissä kaikki ajaisivat aina tasan samaa nopeutta.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse olen kävellyt paljon Englannissa, eikä siellä sateisessa syysillan pimeydessä vauhkota heijastimista, kuten Suomessa.

Heijastimista vois meuhkata enemmänkin. Suomalaisen geeniperimään on vissiin kirjoitettu, että pimeällä säällä pukeudutaan kokovartalomustaan ilman minkäänlaista vaaleampaa vaatekappaletta tai sitä heijastinta. Pari viikkoa sitten meinasin juosta pimeämmällä jalkakäytävällä tällaisen pimeyden ruhtinaan selkään, kun ei vain erottanut kaikkea sitä mustuutta tummaa taustaa vasten.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Heijastimista vois meuhkata enemmänkin. Suomalaisen geeniperimään on vissiin kirjoitettu, että pimeällä säällä pukeudutaan kokovartalomustaan ilman minkäänlaista vaaleampaa vaatekappaletta tai sitä heijastinta. Pari viikkoa sitten meinasin juosta pimeämmällä jalkakäytävällä tällaisen pimeyden ruhtinaan selkään, kun ei vain erottanut kaikkea sitä mustuutta tummaa taustaa vasten.

Todella paljon näkee lisääntyneen noiden heijastinvaljaiden käyttö sekä lapsilla että aikuisilla. Itsekin sellaiset hommasin koko perheelle. Maksaa noin 4-5 euroa kappale, on helppo pukea, pysyy hyvin päällä, tuntuu mukavalta eli ei häiritse ja mikä tärkeintä, niin näkyy hyvin esim. autosta. Ainoastaan sivulta päin ei näy superhyvin, mutta muuten kyllä.

Ihmeen kauan sitä on itsekin kulkenut ilman heijastimia, mutta nyt voin kyllä kaikille suositella tuollaisia heijastinvaljaita. Ei edes tarvitse olla neonkeltainen, vaan mustanakin niitä saa.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella paljon näkee lisääntyneen noiden heijastinvaljaiden käyttö sekä lapsilla että aikuisilla. Itsekin sellaiset hommasin koko perheelle. Maksaa noin 4-5 euroa kappale, on helppo pukea, pysyy hyvin päällä, tuntuu mukavalta eli ei häiritse ja mikä tärkeintä, niin näkyy hyvin esim. autosta. Ainoastaan sivulta päin ei näy superhyvin, mutta muuten kyllä.

Ihmeen kauan sitä on itsekin kulkenut ilman heijastimia, mutta nyt voin kyllä kaikille suositella tuollaisia heijastinvaljaita. Ei edes tarvitse olla neonkeltainen, vaan mustanakin niitä saa.
Mä menin astetta pidemmälle ja ostin heijastintakin. Valjaitakin löytyy koko perheelle ja heistava kauppakassi käytössä.
 

Jof

Jäsen
Mä menin astetta pidemmälle ja ostin heijastintakin. Valjaitakin löytyy koko perheelle ja heistava kauppakassi käytössä.
Tästä muistuikin mieleeni, että taitaa uusien Mersujen vakiovarusteisiin kuuluvan heijastinliivit kuljettajalle. Voi olla, että Mersuja jää paljon tien varteen ja siksi on liivit varustelistalla.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tästä muistuikin mieleeni, että taitaa uusien Mersujen vakiovarusteisiin kuuluvan heijastinliivit kuljettajalle. Voi olla, että Mersuja jää paljon tien varteen ja siksi on liivit varustelistalla.
Se on pakollinen varuste monessa maassa ja saisi olla kyllä Suomessakin. Kyllä siitä iloa oli, kun kolaripaikalle piti pysähtyä liikennettä ohjaamaan.
 

Haudankaivaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, NHL:n suomalaiset, Porin Ässät, Lion #79
Ihan hyvä vaan, että heijastimista vauhkotaan. Vaikka autoilijan pitäisi nähdä, niin sen voi tehdä selkeämmäksi juuri pitämällä heijastinta. Joillakin ihmisillä on tapana kävellä tai ajaa pyörällä esim. tien yli ihan mustissa vaatteissa ilman valoja tai heijastinta. Jotkut ihmiset olettavat aina, että autoilijat näkevät, en tiedä täytyykö näiden mustanaamioiden jäädä itse auton alle, että oppivat. En käsitä, miksi näin itsestäänselvää asiaa edes vastustetaan tai suhtaudutaan kriittisesti, yhtä hyvin voisi alkaa vastustaa turvavyön käyttöä. Käsittämätöntä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Torstai-iltana oli valitettavasti menehtynyt yliajon seurauksena hinausutonsa ulkopuolella onnettomuuspaikalla töissä ollut kuljettaja, varoitusvaloista ym. huolimatta. IS:n mukaan ei ylinopeutta tai alkoholia, vaan epäillään mm. "keltavaloinflaatiota" eli vilkkuvaloilla ei ole enää merkitystä, eivät hidasta nopeuksia.

Yksi lisäsyy ovat mielestäni liian tehokkaat ja kirkkaat varoitusvilkut. Itse olen ainakin huomannut häikäistyväni tietyömailla ja onnettomuuspaikoilla vilkkuvasta valomerestä.
Kun silmät eivät enää ole niin hyvät kuin nuorena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella paljon näkee lisääntyneen noiden heijastinvaljaiden käyttö sekä lapsilla että aikuisilla. Itsekin sellaiset hommasin koko perheelle. Maksaa noin 4-5 euroa kappale, on helppo pukea, pysyy hyvin päällä, tuntuu mukavalta eli ei häiritse ja mikä tärkeintä, niin näkyy hyvin esim. autosta. Ainoastaan sivulta päin ei näy superhyvin, mutta muuten kyllä.

Ihmeen kauan sitä on itsekin kulkenut ilman heijastimia, mutta nyt voin kyllä kaikille suositella tuollaisia heijastinvaljaita. Ei edes tarvitse olla neonkeltainen, vaan mustanakin niitä saa.
Täällä Lahden lapsiperhehelvetissä kyllä todella hyvin noita heijastinvaljaita näkee.
Torstai-iltana oli valitettavasti menehtynyt yliajon seurauksena hinausutonsa ulkopuolella onnettomuuspaikalla töissä ollut kuljettaja, varoitusvaloista ym. huolimatta. IS:n mukaan ei ylinopeutta tai alkoholia, vaan epäillään mm. "keltavaloinflaatiota" eli vilkkuvaloilla ei ole enää merkitystä, eivät hidasta nopeuksia.

Yksi lisäsyy ovat mielestäni liian tehokkaat ja kirkkaat varoitusvilkut. Itse olen ainakin huomannut häikäistyväni tietyömailla ja onnettomuuspaikoilla vilkkuvasta valomerestä.
Kun silmät eivät enää ole niin hyvät kuin nuorena.
Sääliksi käy. Harmi, että syyllinen selviää muutaman kuukauden ehdollisella ja ajokiellolla.
 

ÄssÄ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen pari kertaa joutunut hinausauton tilaamaan ja molemmilla kerroilla kuljettaja on ihan normivaatteissa touhunnut tiellä. Ei tietoakaan mistään haijastinliiveistä. Siinä vaan ihan ajokaistalla heiluen auto lavetille, sidonnat ja menoksi.
Olen kuljetusalalla ja kyllä itselleni tulisi orpo olo, jos autosta joutuisi poistumaan ilman huomiovärisiä vaatteita, vaikka ihan vaan bussipysäkille pysähtyessä kuormaa tarkistamaan.
En väitä, että tässä ikävässä tapauksessa olisi kuljettaja ollut ns. normivaatteissa, mutta oman kokemukseni mukaan tällaistakin hinausautonkuljettajaa alalla on.
 
Torstai-iltana oli valitettavasti menehtynyt yliajon seurauksena hinausutonsa ulkopuolella onnettomuuspaikalla töissä ollut kuljettaja, varoitusvaloista ym. huolimatta. IS:n mukaan ei ylinopeutta tai alkoholia, vaan epäillään mm. "keltavaloinflaatiota" eli vilkkuvaloilla ei ole enää merkitystä, eivät hidasta nopeuksia.

Yksi lisäsyy ovat mielestäni liian tehokkaat ja kirkkaat varoitusvilkut. Itse olen ainakin huomannut häikäistyväni tietyömailla ja onnettomuuspaikoilla vilkkuvasta valomerestä.
Kun silmät eivät enää ole niin hyvät kuin nuorena.
Kun vertaa nykyisiä ledivilkkuja niihin vanhoihin missä oli se polttimo sellaisen mekaanisen pyörivän kuvun sisällä, niin onhan näissä uusissa kirkkautta ihan helkatisti enemmän. Noi on vielä jossain pakun katolla juuri sellaisella korkeudella että se vilke on aivan silmien tasolla, kävellessä ja etenkin polkupyörän päällä. Ylitehokkaat vilkut pimeässä aamuliikenteessä on yksi paskimpia juttuja mitä voi tulla eteen.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun vertaa nykyisiä ledivilkkuja niihin vanhoihin missä oli se polttimo sellaisen mekaanisen pyörivän kuvun sisällä, niin onhan näissä uusissa kirkkautta ihan helkatisti enemmän. Noi on vielä jossain pakun katolla juuri sellaisella korkeudella että se vilke on aivan silmien tasolla, kävellessä ja etenkin polkupyörän päällä. Ylitehokkaat vilkut pimeässä aamuliikenteessä on yksi paskimpia juttuja mitä voi tulla eteen.
Vilkkuvista valoista tulikin mieleen, että osaisiko joku selittää syyn sille, miksi monet pyöräilevät neropatit laittaa valot vilkkumaan sekä edessä että takana? Olen aina mahdollisuuksien mukaan näille stroboilijoille ystävällisesti maininnut, että ”kiinteästi” palava valo on muille liikenteessä liikkuville merkittävästi paremmin havaittava ja aina parempi vaihtoehto kuin välkyttely.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vilkkuvista valoista tulikin mieleen, että osaisiko joku selittää syyn sille, miksi monet pyöräilevät neropatit laittaa valot vilkkumaan sekä edessä että takana? Olen aina mahdollisuuksien mukaan näille stroboilijoille ystävällisesti maininnut, että ”kiinteästi” palava valo on muille liikenteessä liikkuville merkittävästi paremmin havaittava ja aina parempi vaihtoehto kuin välkyttely.
Samaa olen huomannut. Toinen ongelma pyöräilijöiden valoissa on niiden suuntaaminen liian ylös. Nykyiset pyörävalot ovat todella kirkkaita ja liian ylös suunnattuna ne sokaisevat välillä todella pahastikin. Tätä tapahtuu aivan liian usein, ja itse olen ottanut tavakseni vilkauttaa näille pitkiä varsinkin kun ajavat pimeällä vastaan. Reaktio on tyypillisesti keskisormi, vittusaatanan huutaminen tai yleisimmin molemmat.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samaan sarjaan menevät nämä miljoonan luksin otsalamput ja taskulamput. Onhan ne siinä kävellessä tienreunassa ihan kivoja ja varmasti erottuu kauempaa eikä kompastele esteisiin. Mutta sitten kun sitä vastaantulevaa autoa pitää tuijottaa, niin sitten se lamppukin on samaan suuntaan. Ei sen autokuskin kampausta tarvitsisi niin tarkkaan selvittää, vaikka sen noilla valomäärillä varmaan hyvin näkee. Se nyt on varmaa, ettei siellä autossa hetkeen nähdä yhtään mitään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ehkä vilkutan, ehkä en.

Liikenneympyrästä poistuttaessa vilkuttaminen on sikäli hankalaa, kun kaarrat rattia vielä vasemmalle kun pitäisi samalla jo laittaa päälle vilkku oikealle. Ei mikään iso asia tokikaan, mutta niin motorisesti kuin teknisesti joku siinä itselläni mättää. Yritän kuitenkin vilkuttaa jos joku odottaa ympyrään pääsyä. Muutoin en. Mielestäni myös muiden kuskien eleistä voi päätellä jo pitkälle aikooko kuljettaja poistua ympyrästä vaiko ei. En siis kilahda siitä jos joku ei vilkuta.
En ole koskaan ajatellut, että liikenneympyrässä vilkuttamatta jättäminen tai liian myöhään vilkuttaminen johtuu ihmisten huonosta motoriikasta. Onpas vihdoinkin tuollekin töhöilylle joku edes osakseen järkevä selitys. Tuo on se ylivoimaisesti ärsyttävin asia kuitenkin liikenteessä, että se vilkku saadaan päälle vasta siinä kohtaa kun renkaat alkaa jo kääntyä oikealle (jolloin siitä ei enää mitään hyötyä ole). Joku ohituskaistoilla nopeuden kasvattaminen ja muuten alinopeutta ajaminen on pientä ärsytyksessä verrattuna tähän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onpa kyllä aivan saatanan tyhmää jengiä liikenteessä tällä kelillä. Erityismaininta taksikuskille, joka äsken Espoossa Turuntiellä roikkui n. neljääkymppiä varovasti ajavan auton takapuskurissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onpa kyllä aivan saatanan tyhmää jengiä liikenteessä tällä kelillä. Erityismaininta taksikuskille, joka äsken Espoossa Turuntiellä roikkui n. neljääkymppiä varovasti ajavan auton takapuskurissa.
Jännä miten poliiseja ei kiinnosta yhtään turvavälien ratsaus. Hyvät tuotot saisi.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä miten poliiseja ei kiinnosta yhtään turvavälien ratsaus. Hyvät tuotot saisi.
Täällä päin (esim. Nuijalantie) jos ajelee 40 km/h tiellä vakionopeudella 45 km/h, niin takana oleva yleensä aivan perseessä kiinni. Toki ymmärrän, että vituttaa sellaiset autoilijat, jotka eivät aja ylinopeutta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä päin (esim. Nuijalantie) jos ajelee 40 km/h tiellä vakionopeudella 45 km/h, niin takana oleva yleensä aivan perseessä kiinni. Toki ymmärrän, että vituttaa sellaiset autoilijat, jotka eivät aja ylinopeutta.
Jos joku tulee kuumottelemaan ihan perseeseen kiinni, niin itse ainakaan en aja turvallisuussyistä yhtään ylinopeutta. Tarpeeksi vaarallista omaan makuun jo se kun takana roikutaan ilman turvaväliä. Harmi hänen kannaltaan kun kuumottelulla onkin päinvastainen vaikutus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös