Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 832
  • 12 215

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?

Pelkästään Lahdessa niitä oli kaksi. Vanhin vuodelta 1947, eli ei mikään uusi ilmiö.

Henk. koht sinänsä sama vilkuttaako vasemmalle vai ei, kunhan kytkee sen vilkun oikealle riittävän aikaisin. Pienessä liikenneympyrässä kuski saa viuhtoa aika pirusti kun pitää vilkuttaa vasemmalle, oikealle ja vähän seurata liikennettäkin siinä sivussa. Yksinkertainen on tässäkin kaunista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olen tästä ennenkin avautunut, mutta mikä helvetti siinä poliisiauton ohittamisessa moottoritiellä pelottaa niin paljon?

Taas kerran oli joku jumalaton letka motarilla, jota poliisiauto veti possujunassa siinä.
Itse sitten lähdin tätä letkaa ohittamaan ja oma nopeus sen jonkun 108km/h mittarin mukaan.
Perään puskee vasemmalle kaistalle Tesla kunnon vauhdilla, jonka edestä sitten siirryn pieneen väliin, kun näytti olevan niin kiireinen.
No, Tesla taisi sitten tajuta tämän poliisiauton, kun laski nopeutensa johonkin 101km/h, jota sitten paalutti siinä vasenta kaistaa muutaman kilometrin kunnes pääsi lopulta sen poliisiauton ohi.

Ei se poliisi sinua pysäytä, jos ajat sen muutaman kilometrin tunnissa ylinopeutta motarilla.

Vasenkaista ja 130 vakkariin. Pyyhkäisee koko paskasta ohi. Sit jutellessa voi sanoa et mä ihmettelinkin mikä tulppa täällä oli
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelkästään Lahdessa niitä oli kaksi. Vanhin vuodelta 1947, eli ei mikään uusi ilmiö.
Ehkä verran niitä oli stadissa, mutta tuskin koko maassa oli niin paljoa että vasemmalle vilkuttaminen olisi kehittynyt kansalliseksi ongelmaksi. Varmaan Pulsarin ympyrässä kaikki on ollut toisin
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Olipas absurdin huvittava keskustelu kahden tutun nimimerkin kesken, kiitos teille!

Pienet liikenneympyrät muutenkin vesittävät aika paljon ympyröiden hyötyjä, koska vilkku on joka tapauksessa varsin lyhyen aikaa käytössä, vaikka sitä näyttäisi ajoissa. Ja sitten tuo katveasia, todella monesti se vilkku on keulan takana katveessa siihen asti kun sillä vilkulla ei käytännössä ole enää merkitystä. Monesti ajolinjasta, vauhdista jne. pystyy päättelemään suunnan jopa hieman ennen. Ei silti poista sitä vilkun tärkeyttä fiksummin rakennetuissa ympyröissä.

Bonus vielä jos poistut heti ensimmäisestä oikealle, voi vilkkua käyttää vaikka ei olisi edes omassa jonossa ensimmäisenä saapumassa ympyrään! "Niin aikaisin että hävettää" joku tokaisi hyvin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä. Mutta kuka puhuu kiertoliittymistä (paitsi minä "ihan kiusallani") liikenneympyrään sijasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika iso osa Suomen liikenneympyröistä on kuitenkin sellaisia, joista voi ajaa melkein suoraa, siis jos poistuu toisesta liittymästä. Vasemmalla vilkuttaminen olisi väistämättä pois oikealle vilkuttamisesta, ja siten ehkä vain kokonaisuuden kannalta haitallista. Tai siis edelläajavasta tietää jo ajolinjan perusteella että poistuuko se ensimmäisestä, toisesta vai kolmannesta liittymästä. Kolmannesta liittymästä poistuessa siitä vasemmalle vilkuttelusta voisi jotain marginaalista etua olla, mutta siinäkin oikein ajoitettu oikealle vilkuttaminen on paljon oleellisempaa.

Liian myöhäänhän ympyröissä vilkkua käytetään, mutta toisaalta enempää ei ehkä uskalla vaatia, koska jos vilkun käytön gaussin käyrää siirrettäisiin, niin väistämättä liian aikaisin vilkuttavien osuus kasvaisi, ja se olisi vaarallista, kun liian myöhään vilkuttaminen on vain ärsyttävää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä. Mutta kuka puhuu kiertoliittymistä (paitsi minä "ihan kiusallani") liikenneympyrään sijasta.

Kielitoimisto tietää paremmin...


Aika iso osa Suomen liikenneympyröistä on kuitenkin sellaisia, joista voi ajaa melkein suoraa, siis jos poistuu toisesta liittymästä. Vasemmalla vilkuttaminen olisi väistämättä pois oikealle vilkuttamisesta, ja siten ehkä vain kokonaisuuden kannalta haitallista.

Ei sitä vilkkua vasemmalle käytettäisikään, jos on poistumassa toisesta liittymästä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei sitä vilkkua vasemmalle käytettäisikään, jos on poistumassa toisesta liittymästä...
No juu, tämä on totta. Suomalaisessa kantatien/seututien perusympyrässä se kolmannesta liittymästä poistuminenkin on tapahtunut jo ennen kuin se vasemmalle vilkuttaminen ehtii ketään hyödyttää.

edit: jaa, vai vilkutetaanko briteissä ympyrän sisäsuuntaan myös suoraan mennessä, siis kun on yksikaistainen liikenneympyrä. Ilmeisesti vähän riippuu keneltä kysyy:
When using both mini and single-lane roundabouts, you should wait at the give-way line and signal before moving off. Signal to the left if you are taking the first exit, otherwise signal right. Some people will say to signal right only if you will be passing the second exit (i.e. if you are not going “straight ahead”), but this is not accurate in a technical sense. Signalling right is proper because it lets people waiting at the first exit know that they should give way to you!
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Katsoin ketjun innoittamana jonkun youtube-videon volkun käytöstä englantilaisissa liikenneympyröissä. Jotenkin pystyn ymmärtämään sen ympyrän sisälle osoittavan vilkutuksen hyötyä isossa kaksikaistaisessa ympyrässä. Mutta onko siitä mitään hyötyä tyypillisessä suomalaisessa eli suht pienessä yksikaistaisessa ympyrässä? En tiedä, siksi kysyn. @heavy
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä ei ole siis millään tavalla kettuilua lainattua nimimerkkiä tai ketään keskusteluun osallistunutta kohtaan... Mutta autokoulussa minulle opetettiin ettei Suomessa ole liikenneympyröitä vaan kiertoliittymiä.

Juuri toisinpäin. Kiertoliittymä on "hienostelunimi" liikenneympyrälle, mutta suomalainen säädöspohja on tuntenut aina vain ja ainoastaan liikenneympyrän. Laissa ei kiertoliittymää ole olemassakaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta onko siitä mitään hyötyä tyypillisessä suomalaisessa eli suht pienessä yksikaistaisessa ympyrässä? En tiedä, siksi kysyn.
Toki pienessäkin ympyrässä siitä tiedosta on etua onko ympyrässä ajava ajoneuvo sellainen jota pitää odottaa vaiko ei pidä... Tietty pienessä tilanteet ehkä menevät nopeammin ohi, jolloin liikenteen joustavuus ei välttämättä niin hirveästi parane. Mutta arvioisin silti että on hyötyä kaikenlaisissa ympyröissä.

Olympiaterminaali, Kuusitie, Kaisaniemi, Herttoniemi ja Koskela ainakin.

Muistatko enää, oliko noissa yhdessäkään ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus samaan tapaan kuin nykyisin? Vai oliko liittymään tulijoilla oikeus ajaa eteen, kun tulivat oikealta? Mulla on sellainen muistikuva että noi kolmiot lisättiin vasta joskus ysärillä ympyröihin liittyjille...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Muistatko enää, oliko noissa yhdessäkään ympyrässä ajavalla etuajo-oikeus samaan tapaan kuin nykyisin? Vai oliko liittymään tulijoilla oikeus ajaa eteen, kun tulivat oikealta? Mulla on sellainen muistikuva että noi kolmiot lisättiin vasta joskus ysärillä ympyröihin liittyjille...
En vielä 80-luvulla ajanut itse, joten en kiinnittänyt asiaan huomiota. Ainakaan niin paljon, että olis jäänyt muistiin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toki pienessäkin ympyrässä siitä tiedosta on etua onko ympyrässä ajava ajoneuvo sellainen jota pitää odottaa vaiko ei pidä... Tietty pienessä tilanteet ehkä menevät nopeammin ohi, jolloin liikenteen joustavuus ei välttämättä niin hirveästi parane. Mutta arvioisin silti että on hyötyä kaikenlaisissa ympyröissä.
Minä en nyt tajua. Jos meillä on yksikaistainen liikenneympyrä, johon tulee ja josta lähtee neljä tai viisi katua tai tietä. Nimetään nuo nyt vaikka 1, 2, 3, 4 ja 5. Minä tulen ensimmäisenä ympyrään katua 1 pitkin. Kaikilta muiltakin kaduilta on auto tulossa ympyrään, mutta minä tulin sinne ensin ja minulla on etuajo-oikeus.

Nykyinen tapa: Ajan ympyrässä ilman vilkkua, kunnes laitan vilkun oikealle poistuakseni ympyrästä. Muut eivät voi tulla ympyrään vasta kuin taakseni tai sitten myös edessäni, kun näytän poistuvani ympyrästä.

Vaihtoehtoinen tapa: Ajan ympyrään, kytken vilkun vasemmalle ja annan olla sen päällä vasemmalle, kunnes poistun ympyrästä. Siinä kohtaa vaihdan vilkun oikealle.

Millä tapaa kaduilta 2, 3, 4 tai 5 ympyrään haluavat autot tietävät vasemmalle osoittavasta vilkustani sen, että olen jossain kohtaa poistumassa ympyrästä kadulle 3, 4 tai 5 ja siten voivat tulla ympyrään etupuolelleni? Väitteesihän siis @heavy on, että vasemmalle osoittavasta vilkusta toinen autoilija voi tietää, että minua ei tarvitse odottaa (ja väistää).

Minä en vaan ymmärrä, joten selitätkö asian ymmärrettävämmin. Ilman kunnon selitystä minä en näe nykytilanteessa ja vaihtoehtoisessa tavassa mitään eroa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaihtoehtoinen tapa: Ajan ympyrään, kytken vilkun vasemmalle ja annan olla sen päällä vasemmalle, kunnes poistun ympyrästä. Siinä kohtaa vaihdan vilkun oikealle.
Monettakohan kertaa tämän jo selitän, tulee varmaan nootti jankuttamisesta... Jos olet ajamassa 1. liittymästä ulos, pistät vilkun päälle oikealle vaikka ennen ympyrään ajamista. Jos olet ajamassa 2. liittymästä, niin ajat ekan liittymän ohi ilman mitään vilkkua ja sen jälkeen napsautat sen oikealle. Mutta jos on tarkoitus ajaa ulos liittymästä 3 (tai sen jälkeen), niin sinulla on vilkku vasemmalle päällä, kunnes olet tulossa oikeaan kohtaan ja laitat taas vilkun oikealle.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en nyt tajua. Jos meillä on yksikaistainen liikenneympyrä, johon tulee ja josta lähtee neljä tai viisi katua tai tietä. Nimetään nuo nyt vaikka 1, 2, 3, 4 ja 5. Minä tulen ensimmäisenä ympyrään katua 1 pitkin. Kaikilta muiltakin kaduilta on auto tulossa ympyrään, mutta minä tulin sinne ensin ja minulla on etuajo-oikeus.

Nykyinen tapa: Ajan ympyrässä ilman vilkkua, kunnes laitan vilkun oikealle poistuakseni ympyrästä. Muut eivät voi tulla ympyrään vasta kuin taakseni tai sitten myös edessäni, kun näytän poistuvani ympyrästä.
Menet tässä jo metsään aika pahasti. Menepä ajamaan jonnekin Etelä-, Länsi- tai Keski-Eurooppaan, jossa on paljon liikennettä, paljon liikenneympyröitä, ja paljon isoja kaksikaistaisia liikenneympyröitä. Se mikä toimii ehkä Perä-Seinäjoen ainoassa ympyrässä, johon ajaa 3 autoa tunnissa, ei toimi joka paikassa. Aivan absurdi lähtökohta, että muut eivät voi tulla ympyrään, ennen kuin 1. sinne tullut on poistumassa. Useampikaistaisissa ympyröissä se vasemmalle oleva vilkku voi viestiä myös niille muille ympyrässä olijoille. Esimerkki: ympyrän sisä- ja ulkokaistalla ajaa autot rinnakkain, ja molemmat meinaavat poistua samasta kohtaa. Toki sisempänä olevalla olisi etuajo-oikeus, ja sisempänä oleva voi olettaa, että ulkokaistalla ajava ei poistu vasta viimeisestä liittymästä, koska valinnut sen kaistan. Mutta jos näissä ei katso mitä se toinen tekee ja tarvittaessa jousta oikeuksistaan, niin pelti rytisisi. Ihan nyt vaan esimerkkinä, että kannattaisi laajentaa sitä omaa perspektiiviä, ennen kuin tuomitsee jonkun tavan täysin järjettömäksi.

Ja henkilökohtaisesti en näe mitään syytä ottaa Suomessa käyttöön mitään vasemmalle vilkuttamista. Mutta se ei tarkoita, ettenkö voisi ymmärtää, miksi jossain muualla näin toimitaan, saati että minulla menisi tunteisiin, jos nyt joku vilkuttaa vasemmalle, kuten joillekin täällä tuntuu tapahtuvan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aika kauas kyllä eksytään alkuperäisestä aiheesta perustelemalla jollain metropolien megaristeyksillä, miksi pitää mukamas käyttää vilkkua suomalaisessa yksikaistaisessa ympyrässä. Tekemistä toistensa kanssa tasan nolla. Vilkun käyttö on yksinkertainen asia: kun olet poistumassa kaistaltasi tai kääntymässä risteyksessä, käytät vilkkua. Kun jatkat omalla kaistallasi, vilkun käytölle ei edelleenkään ole mitään perusteita.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika kauas kyllä eksytään alkuperäisestä aiheesta perustelemalla jollain metropolien megaristeyksillä, miksi pitää mukamas käyttää vilkkua suomalaisessa yksikaistaisessa ympyrässä. Tekemistä toistensa kanssa tasan nolla. Vilkun käyttö on yksinkertainen asia: kun olet poistumassa kaistaltasi tai kääntymässä risteyksessä, käytät vilkkua. Kun jatkat omalla kaistallasi, vilkun käytölle ei edelleenkään ole mitään perusteita.
Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
Viimeisen kerran: vilkun käyttämättä jättäminen tarkoittaa, että jatkan samaa kaistaa eteen päin. Kerron täsmälleen aikeeni muille autoilijoille. Reunaehtosi eivät päde, kunhan flametat.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jos ei halua jakaa tietoa omasta ajolinjasta muille autoilijoille, kannattaa jättää myös se ympyrästä poistumista ilmoittava vilkkutus antamatta
En käytä vilkkua = jatkan tähän suuntaan, enkä vaihda kaistaa. Ihan mukavasti tuossa jakaa tietoa aikeistaan muille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeisen kerran: vilkun käyttämättä jättäminen tarkoittaa, että jatkan samaa kaistaa eteen päin. Kerron täsmälleen aikeeni muille autoilijoille. Reunaehtosi eivät päde, kunhan flametat.
Valitettavasti vilkun käyttämättä jättäminen ei Suomessa eikä varsinkaan liikenneympyrässä käytännössä viesti yhtään mistään. Teoriassa toki joo, mutta käytännössä ei.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Monettakohan kertaa tämän jo selitän, tulee varmaan nootti jankuttamisesta... Jos olet ajamassa 1. liittymästä ulos, pistät vilkun päälle oikealle vaikka ennen ympyrään ajamista. Jos olet ajamassa 2. liittymästä, niin ajat ekan liittymän ohi ilman mitään vilkkua ja sen jälkeen napsautat sen oikealle. Mutta jos on tarkoitus ajaa ulos liittymästä 3 (tai sen jälkeen), niin sinulla on vilkku vasemmalle päällä, kunnes olet tulossa oikeaan kohtaan ja laitat taas vilkun oikealle.
Eli käytännössä toisesta tai myöhemmästä liittymästä ympyrään tulevat hyötyisivät ympyrään tullessaan, kun näkisivät, että minulla ei olisi ympyrässä ajaessani vilkku mihinkään suuntaan. Se olisi merkki siitä, että olen poistumassa toisesta liittymästä. Vilkku vasemmalle olisi taas merkki sille, että poistun vasta kolmannesta tai myöhemmästä. Joten käytännössä opeteltaisiin käyttämään ympyrässä vilkkua vasemmalle, jotta toiset autoilijat pystyisivät tulkitsemaan ilman vilkkua ajavan poistuvan aina toisesta liittymästä, muilta osin mikään ei muuttuisi ennakoitavuuden osalta yksikaistaisissa ympyröissä. Sanoisin, että ainakin yksikaistaisissa ympyröissä nykytilanne on selkeämpi.

Menet tässä jo metsään aika pahasti.
En mene. Kirjoitin jo aiemmin, että pystyn ymmärtämään asiaa isoissa kaksikaistaisissa ympyröissä, mutta suomalaiset ympyrät ovat pääosin pienempiä ja yksikaistaisia. Halusin yrittää ymmärtää, olisiko siitä vasemmalle olevasta vilkusta silloinkin hyötyä, kuten kanssakirjoittaja kertoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös