Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 952
  • 12 215

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkeepäs täällä lapsellista keskustelua, ja sori nyt @V-G- tarkoitan tasan sinua. Ja siis onhan se ylipäätään tyhmän näköistä jankata suuren tietäjän elkein kun ei selvästi hiffaa mitä toinen kertoo, tai mistä puhutaan muutenkaan.

Mutta siis tottakai, selkeä ja ainut oikea tapa toimia on toimia sääntöjen mukaan. Kysymys siitä onko nykyinen sääntö paras on kuitenkin ihan asiallinen. Jos argumentoidan että nykysysteemi on paras koska se on nykysysteemi, voidaan politiikka lopettaa kokonaan. Sepäs metkaa.

Brittiläistä tsydeemiä kun joskus pääsi katsomaan niin informaatiohan tulee aiemmin, se on vaan kiistaton tosiasia. Osan ajasta liikenneympyrässä poistumisvilkku on katveessa, keskelleoleva ei ja sen sammuminen on aika selkeä asia. Ja jos ympyrääntulija heti kertoi ettei ole poistumassa heti niin katse jo seuraavaan autoon. Ennakointi on nopeampaa. Mutta maassa maan tavalla toki. Ja kotimainenkin homma toimii ihan asiallisesti jos ihmiset käyttää vilkkua, eikä mikään systeemi ei toimi jos ei vilkkua käytetä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ja jos ympyrääntulija heti kertoi ettei ole poistumassa heti niin katse jo seuraavaan autoon. Ennakointi on nopeampaa.
Pointti on juuri se, että ympyrään tuleva kertoo, ettei ole poistumassa ensimmäisestä exitistä sillä, että hänellä ei ole vilkku päällä oikealle. Vasemmalle ei siis tarvitse vilkuttaa.

Niin ikään mitään aikaisempaa informaatiota ei tarvita käytännössä mihinkään, sillä ympyrään voi hyvin ajaa jos väli on yli yhden exitin verran.

Se on sitten eri asia, että suomalaisilla on vaikeuksia näyttää sitä vilkkua ajoissa/oikein/ylipäätään. Se kuitenkin liittyy liikenteessä ihan kaikkiin tilanteisiin, myös siihen vasemmalle vilkuttamiseen, sillä päivittäin näkee tilanteita joissa vasen vilkku sammuu vasta ynpyrästä lähtemisen jälkeen. Mikään sääntö ei ole huono vain siksi, että osa väestä ei osaa tai halua toimia sen mukaan.

Ps. Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
En tietenkään väittänyt mitään kenenkään puolesta, omituista tulkintaa tuo. Kerroin vain miksi mm. Englannissa on tämä paremmin toteutettu, toki en voinut etukäteen tietää että toinen kirjoittaja ei suostu ottamaan vastaan itseltään puuttuvaa tietoa ja alkaa vängätä vastaan
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.

Siksi, että muut eivät voi tietää varmuudella onko kyseessä joku rypsikynsi Somerolta, joka ei tiedä miten ympyrässä kuuluu toimia. Eli vilkuttaa päin vittua ja saattaa kääntyä mistä risteyksestä tahansa…
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
toki en voinut etukäteen tietää että toinen kirjoittaja ei suostu ottamaan vastaan itseltään puuttuvaa tietoa
Se vain, että sinä et antanut mitään tietoa, vaan vain teorian paremmasta liikennekäytännöstä, joka ei todellisuudessa ollut parempi, kuten olen osoittanut. Et ole kyennyt vasta-argumentoimaan, vaan olet puhunut vain siitä lisäinformaatiosta, jolla ei ole mitään käytännön väliä ja jota suhteessa vilkuttamattomuuteen ei todellisuudessa ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se vain, että sinä et antanut mitään tietoa, vaan vain teorian paremmasta liikennekäytännöstä, joka ei todellisuudessa ollut parempi, kuten olen osoittanut. Et ole kyennyt vasta-argumentoimaan, vaan olet puhunut vain siitä lisäinformaatiosta, jolla ei ole mitään käytännön väliä ja jota suhteessa vilkuttamattomuuteen ei todellisuudessa ole.
No, mulla on jotain 100 000 - 200 000 kilometria kokemusta ajamisesta liikennesäännöillä, joissa molempia vilkkuja käyttämällä annetaan kanssa-autoilijoille lisäinfoa omista ajolinjoista ja voin vakuuttaa että se on toimivampi systeemi joustavan liikenteen kannalta kuin Suomen nykyinen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.
Lähtökohtaisesti ei oikeastaan ole, jos muistaa vilkuttaa oikealle poistuessa. Toisaalta entä jos jokainen vilkuttaa vasemmalle liikenneympyrässä ja osa oikealle samaan aikaan poistuessa: Voisi olla aika kaoottinen tilanne, kun joka puolella palavat vilkut ja kun kuitenkin osa toimisi väärin niiden vilkkujensa kanssa. Ehkä kuitenkin on järkevämpi, että kaikki vain muistaisivat vilkuttaa poistuessa ympyrästä, liian usein sekin vain unohtuu ja ruuhkassa liikenne seisoo sen vuoksi.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Briteissähän on se ero, että vaikka siellä kierretään ympyrää myötäpäivään niin väistämissääntö on sama, ympyrää kiertävä tulee ympyrään sisään ajavaan nähden oikealta. Hyvin se siellä toimii, sen verran on tullut siellä ajettua sekä mp:llä että autolla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ps. Mun makuun aivan järjettömän absurdi keskustelu, koska vasemmalle vilkuttajille on naurettu pari vuosikymmentä, ja tämä on ensimmäinen kerta kun joku ryhtyy väittämään niiden puolesta. Ilman mitään järkevää syytä, totta kai.
Suomessa ei ole mitään syytä vilkuttaa vasemmalle. Koska näin ei ole ohjeistettu, ja ihan syystä, koska suuri osa autoilijoista ei sitä omaksuisi kuitenkaan. Ja jos liikennettä on vähemmän ja kyseessä yksikaistainen ympyrä, on vasemmalle vilkuttamisen antama lisäarvo hyvin vähäinen.

Mutta, tosiaan tietyissä maissa osa vilkuttaa myös vasemmalle, ja silloin nämä osaavat tehdä sen myös oikein. Niinkuin yllä todettiin, jos joku pitää vilkkua vasemmalle, niin siinä voi siirtää katseen seuraavaan autoon, kun tietää tämän vilkuttajan jatkavan ympyrässä.

Lisäarvoa ei ole tietenkään lähellekään niin paljon kuin oikealle vilkuttaessa. Mutta jos kategorisesti kieltää, että MISSÄÄN tilanteessa vasemmalle vilkuttamisesta ei voi olla MITÄÄN hyötyä, ja vasemmalle vilkuttajat nyt ovat vaan hölmöjä tai muuten vaan pihalla, niin ei ole ajanut riittävästi erilaisissa ympäristöissä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä väliä sillä on, jos joku siellä ympyrässä vilkuttaa vasemmalle? Kunhan muistaa ympyrästä poistuessa vilkuttaa oikealle.

Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
Miksi sitten vaikka Brittein saarilla, Australiassa, Uudessa Seelannissa yms. tämä käytäntö mahtaa olla käytössä ja toimiva?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi sitten vaikka Brittein saarilla, Australiassa, Uudessa Seelannissa yms. tämä käytäntö mahtaa olla käytössä ja toimiva?

Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Eihän meillä ole vasemmanpuoleista liikennettäkään, vaikka Brittein saarilla kyseinen käytäntö olisikin käytössä ja toimiva. Eikä juuri kukaan suomalainen varmasti toivokaan siirtymistä siihen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sitä väliä, että ajoradalla ajettaessa suoraan ei vilkuteta mihinkään. Liikenneympyrä ei poikkea suoraan kaistaa ajamisesta.
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?

Vilkkuvat valot ilman tarvetta ovat turhaa häiriötä ja suoraan ajettaessa vasemmalle vilkun näyttäminen kyllä ärsyttäisi muuallakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Siksi, että tämä on keskustelupalsta ja täällä tuollainen vilkuttelu kuuluu asiaan. Ei ole väliä, onko oikeassa vai väärässä, kunhan kokee voittavansa väittelyn.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vilkkuvat valot ilman tarvetta ovat turhaa häiriötä ja suoraan ajettaessa vasemmalle vilkun näyttäminen kyllä ärsyttäisi muuallakin.
Tämä on ihan totta, mutta myös ihan eri asia. Liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttaminen vertautuu paremmin siihen, että suoralla tiellä vilkutat sinne pientareelle. En tiedä jos ihmiset siitäkin hernettä vetää nenään, minussa se aiheuttaa enemmänkin ihmetystä, mutta en minä ala siitä rattiraivoamaan, koska ei sekään vaikuta mihinkään mitenkään. Siinä vaiheessa, jos jarruvalot syttyvät, niin alan valmistautumaan siihen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Eihän meillä ole vasemmanpuoleista liikennettäkään, vaikka Brittein saarilla kyseinen käytäntö olisikin käytössä ja toimiva. Eikä juuri kukaan suomalainen varmasti toivokaan siirtymistä siihen.
Totta kai on eri maissa erilaisia käytäntöjä. Toi vasemmanpuolisuus vertailu on toki aivan idioottimainen, meillä kalustokin on suunniteltu nykyiselle käytännölle.

Muistan kuinka Suomessa oli autoissa kiellettyä käyttää kolmatta jarruvaloa, koska sen katsottiin olevan vaarallinen ja aiheuttavan ongekmia. No, nykyisin se taitaa olla jopa pakollinen uusissa autoissa. Niin niitä sääntöjä voi muuttaa, vaikka konservatiivisia ihmisiä se tietysti harmittaa
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mutta että miksi se aiheuttaa niin suurta ärsytystä kun eihän se vilkun näyttäminen vaikuta mihinkään mitenkään?
Jos joku vilkuttaa vasemmalle liikenneympyrässä, niin hän viestii muille olevansa pysähtymässä ajoradan vasempaan reunaan. Mutta tuskin pysähtyy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä nyt henkilökohtaisesti näe, että on ongelmaa jos joku vasemmalle vilkuttaa. Enemmän se häiritsee kun ei joku vilkuta oikealle ympyrästä poistuttaessa, mikä on valitettavasti todella yleistä käytöstä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä muistan, että 80-luvulla oli vielä tapana vilkuttaa ympyrässä vasemmalle. Siitä luovuttiin, koska se oli niin urpoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä muistan, että 80-luvulla oli vielä tapana vilkuttaa ympyrässä vasemmalle. Siitä luovuttiin, koska se oli niin urpoa.
Montako liikenneympyrää oli Suomessa 80-luvulla? Mainitse vaikka kolme?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tästä ennenkin avautunut, mutta mikä helvetti siinä poliisiauton ohittamisessa moottoritiellä pelottaa niin paljon?

Taas kerran oli joku jumalaton letka motarilla, jota poliisiauto veti possujunassa siinä.
Itse sitten lähdin tätä letkaa ohittamaan ja oma nopeus sen jonkun 108km/h mittarin mukaan.
Perään puskee vasemmalle kaistalle Tesla kunnon vauhdilla, jonka edestä sitten siirryn pieneen väliin, kun näytti olevan niin kiireinen.
No, Tesla taisi sitten tajuta tämän poliisiauton, kun laski nopeutensa johonkin 101km/h, jota sitten paalutti siinä vasenta kaistaa muutaman kilometrin kunnes pääsi lopulta sen poliisiauton ohi.

Ei se poliisi sinua pysäytä, jos ajat sen muutaman kilometrin tunnissa ylinopeutta motarilla.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa Satakunnankadun liikenneympyrässä eli ”Poliisilaitoksen ympyrässä” voi ajella 1980-luvulla. Tuossa googlailin niin se on rakennettu näköjään 1960-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös