Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 876
  • 12 215

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Porvoossa kuollut 1, 2 auton liikenneonnettomuudessa, suurella todennäköisyydellä nuoriso on ollut ns. vauhdissa, mutta kyllä sen verran pitäisi olla älyä päässä, että sinne takakonttiin ei mennä !
Tuo väkimäärä autossa vaikuttaa jo pakosti auton hallittavuuteen... Siinä on kuskilla aika paljon selitettävää, sillä kuski on kyllä mielestäni vastuussa tapahtuneesta.
Ei pelkästään sinun mielestä, myös lain.
Nuorena ja kännissä tehdään dorkia asioita, noi kaksi yhdessä vielä enemmän. Surku juttu kaikkineen.

Hajataitollani en aluksi bongannut välilyöntiä pilkun ja kakkosen välissä. Näytti alkuun erikoiselta ensimmäinen virke...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Porvoossa kuollut 1, 2 auton liikenneonnettomuudessa, suurella todennäköisyydellä nuoriso on ollut ns. vauhdissa, mutta kyllä sen verran pitäisi olla älyä päässä, että sinne takakonttiin ei mennä !
Tuo väkimäärä autossa vaikuttaa jo pakosti auton hallittavuuteen... Siinä on kuskilla aika paljon selitettävää, sillä kuski on kyllä mielestäni vastuussa tapahtuneesta.
Toinenkin uhri tuli pienen viiveen kanssa. Molemmat kuolleet olivat "syyttömästä autosta", eli kävi se perinteinen.

Internetin syövereissä tätä casea on kaivettu enemmänkin auki. Kuljettaja oli jonkin sortin TikTok-kaahari, eli pitkin kesää on tullut tuotettua somessisältöä miten Audi kulkee kapealla maantiellä 220km/h ja räppi soi. Ajan kysymyshän se on että näin käy, mutta harmillisesti uhrit olivat sivullisia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Äsken ylitin suojatietä ja sieltä tulee paku joka kiihdyttää vauhtia kun astun suojatielle. Kuskilla puhelin korvalla. Näin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toinenkin uhri tuli pienen viiveen kanssa. Molemmat kuolleet olivat "syyttömästä autosta", eli kävi se perinteinen.

Internetin syövereissä tätä casea on kaivettu enemmänkin auki. Kuljettaja oli jonkin sortin TikTok-kaahari, eli pitkin kesää on tullut tuotettua somessisältöä miten Audi kulkee kapealla maantiellä 220km/h ja räppi soi. Ajan kysymyshän se on että näin käy, mutta harmillisesti uhrit olivat sivullisia.
Kaikki uhrit ovat lähtökohtaisesti harmillisia, oli kumpi auto tahansa, mutta harvoinhan näissä se syyllinen kuljettaja kuolee, yleensä menee ensin monta muuta. On ihme, ettei kyydissä olleesta takakonttijengistä kukaan kuollut. Ilmeisesti auto ei pyörinyt ainakaan katon kautta ympäri. Jos olisi pyörinyt, niin eiköhän se olisi ollut menoa koko takakonttijengille.

Nuorilta toivoisi sitä, että jos joku vatipää laittaa TikTokiin jotain kaahausvideoita, niin siitä kerrottaisiin edes jollekin aikuiselle. Pakkohan useimpien nuorten on ymmärtää, ettei tuo ole oikein. Pakko siellä on olla joku sellainen, joka ymmärtää vaaran.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Äsken ylitin suojatietä ja sieltä tulee paku joka kiihdyttää vauhtia kun astun suojatielle. Kuskilla puhelin korvalla. Näin.

Aina kävelijän vika, kun selaa puhelinta tai kulkee kuulokkeet korvilla.

Tällainen kävi itsellekin taannoin. Auto oli varsin kaukana vielä, eli varmasti näki minun astuvan suojatielle. Ei tainnut kuskilla puhelinta olla, mutta kärttyisen näköinen oli.
 

444

Jäsen
Äsken ylitin suojatietä ja sieltä tulee paku joka kiihdyttää vauhtia kun astun suojatielle. Kuskilla puhelin korvalla. Näin.
Tampereella joskus viime viikolla. Olin ulkoiluttamassa lastenvaunuja (oli siellä joku tyyppikin sisällä) ja ylittämässä suojatietä. Pilvipoutainen sää, iltapäivä, suora tie hyvällä näkyvyydellä ja 40km/h nopeusrajoituksella, mulla päällä kirkkaan oranssit vaatteet päästä varpaisiin. Katselin suojatietä lähestyessäni, että sieltä tulee joku auto, mutta kyllähän se väistää, kun astelen vain tielle. Olin jo astumassa vaunujen perässä suojatielle, kun tajusin, että eihän se jumalauta ole väistämässä. Tempaisin kärryt takaisin eikä siihen nyt mitenkään sekuntikaupalla jäänyt aikaa, että olisi rytissyt. Joku keski-ikäinen heppu skodassaan. Ei tainnut ajaa ylinopeutta, mutta ei kyllä ollut myöskään aikomustakaan väistää. Olisi varmaan ajanut vain päälle ja jatkanut matkaa. Ymmärtäisin tällaisen jossain Lahdessa tai Serbiassa, mutta aiemmin olin pitänyt Tamperetta edes jokseenkin älyllisenä kaupunkina.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan sekin saavutus että ajaa saman pyöräilijän eteen kaksi kertaa kolmion takaa noin 20-25m matkalla. Näin kävi pari viikkoa sitten Riihimäellä, eka eteenajo nuorehkolla naisoletetulla oli kaupan pihasta, sen lisäksi että ajoi eteen niin pisti vielä Skodan seis suojatien päälle kun joutui odottamaan vasemmalta tulevia autoja. Mä näin jo kaukaa että toi ei todennäköisesti mua noteeraa, otin reilusti vauhtia veks ja sillä vältettiin törmäys. Mun matka jatkui suoraan ja käsimerkkiä näyttämällä olin kääntymässä vasemmalle suojatielle, no tämä sama Skoda tuli samaan suuntaan mun takaa ja ajoi kolmion takaa eteen toistamiseen... Että semmosta...
 

Liitteet

  • Rixu.JPG
    Rixu.JPG
    57,6 KB · kertaa luettu: 150
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Itsekin jouduin melkein mersun alle Puhoksen suojatiellä. Kuljettaja kehtasi valoja vielä vilautella valoja astuessani suojatiellä.

Eivät ole tainneet olla kotona, kun Liikenneturvan ”Sinä teet suojatien”-mainoskampanja on pyörinyt. Tuollaiset edelläkin mainitut jalankulkijoiden terveyttä ja henkeä vaarantavat mulkut kyllä pitäisi siivota pois liikenteestä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tampereella joskus viime viikolla. Olin ulkoiluttamassa lastenvaunuja (oli siellä joku tyyppikin sisällä) ja ylittämässä suojatietä. Pilvipoutainen sää, iltapäivä, suora tie hyvällä näkyvyydellä ja 40km/h nopeusrajoituksella, mulla päällä kirkkaan oranssit vaatteet päästä varpaisiin. Katselin suojatietä lähestyessäni, että sieltä tulee joku auto, mutta kyllähän se väistää, kun astelen vain tielle. Olin jo astumassa vaunujen perässä suojatielle, kun tajusin, että eihän se jumalauta ole väistämässä. Tempaisin kärryt takaisin eikä siihen nyt mitenkään sekuntikaupalla jäänyt aikaa, että olisi rytissyt. Joku keski-ikäinen heppu skodassaan. Ei tainnut ajaa ylinopeutta, mutta ei kyllä ollut myöskään aikomustakaan väistää. Olisi varmaan ajanut vain päälle ja jatkanut matkaa. Ymmärtäisin tällaisen jossain Lahdessa tai Serbiassa, mutta aiemmin olin pitänyt Tamperetta edes jokseenkin älyllisenä kaupunkina.
Ainoa paikka (tai siis seutu) missä lastenrattaille tai -vaunuille annetaan tilaa on pk-seutu. Meinasin aikoinaan useamman kerran jäädä lapsen kanssa auton jyräämäksi Kajaanissa. Eikä LPR sen parempi paikka ollut, mutta tilanteita tuli onneksi harvemmin kun minun äitini asuinpaikka oli kauempana vilkkaasti liikennöidyiltä teiltä.
 

444

Jäsen
Ainoa paikka (tai siis seutu) missä lastenrattaille tai -vaunuille annetaan tilaa on pk-seutu. Meinasin aikoinaan useamman kerran jäädä lapsen kanssa auton jyräämäksi Kajaanissa. Eikä LPR sen parempi paikka ollut, mutta tilanteita tuli onneksi harvemmin kun minun äitini asuinpaikka oli kauempana vilkkaasti liikennöidyiltä teiltä.
Tampereella, jossa olen pienokaisen ensimmäisistä kahdesta kuukaudesta puolet asunut, on järjestäen ollut hyvinkin huomioivaa autoilijaa. On siis annettu tietä vaunu-ihminen-yhdistelmälle niissäkin tilanteissa, joissa olisi helposti ehtinyt mennä kummankaan joutumatta hiljentämään tai kiihdyttämään (harvemmin kai vaunuilija kiihdyttää siihen suojatielle), mutta koska on havaittu, että ”tuolla on aikomus astua suojatielle”, niin on annettu tietä. Tällä tolvanalla oli kuitenkin tulenpalava kiire 30-40 metrin päähän punaisiin valoihin odottamaan, niin siinä ei muutama ruumis vissiin paljon paina. Täällä Lohjalla sen sijaan asuu niin vähän ihmisiä, ettei tällaisia kohtaamistilanteita ole vielä tullut vastaan. Okei, asun ihan hiton skutsissa, joten se selittää ainakin osan. Eihän täällä ole edes suojateitä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tampereella, jossa olen pienokaisen ensimmäisistä kahdesta kuukaudesta puolet asunut, on järjestäen ollut hyvinkin huomioivaa autoilijaa. On siis annettu tietä vaunu-ihminen-yhdistelmälle niissäkin tilanteissa, joissa olisi helposti ehtinyt mennä kummankaan joutumatta hiljentämään tai kiihdyttämään (harvemmin kai vaunuilija kiihdyttää siihen suojatielle), mutta koska on havaittu, että ”tuolla on aikomus astua suojatielle”, niin on annettu tietä. Tällä tolvanalla oli kuitenkin tulenpalava kiire 30-40 metrin päähän punaisiin valoihin odottamaan, niin siinä ei muutama ruumis vissiin paljon paina. Täällä Lohjalla sen sijaan asuu niin vähän ihmisiä, ettei tällaisia kohtaamistilanteita ole vielä tullut vastaan. Okei, asun ihan hiton skutsissa, joten se selittää ainakin osan. Eihän täällä ole edes suojateitä.
Idiootteja on joka paikassa. Mutta hyvä jos Tampereellakin edes yleisesti huomioidaan lapsia työntävät. Täällä päin huomioitu aina hyvin mutta Kajaanissa ei kyllä ikinä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Itsekin jouduin melkein mersun alle Puhoksen suojatiellä. Kuljettaja kehtasi valoja vielä vilautella valoja astuessani suojatiellä.

Eivät ole tainneet olla kotona, kun Liikenneturvan ”Sinä teet suojatien”-mainoskampanja on pyörinyt. Tuollaiset edelläkin mainitut jalankulkijoiden terveyttä ja henkeä vaarantavat mulkut kyllä pitäisi siivota pois liikenteestä.
Ystävällinen kuljettaja vaan näytti, että kyllä Mersussakin valot on vaikka muuta aina väitetään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Auto vei hengen ilvekseltä Jyväskylässä – poliisi ohjeistaa: Liikennettä ei saa vaarantaa eläimen takia"

Toistaiseksi pahin kolari, jossa olin mukana, johtui siitä, että motarin vasenta kaistaa ajanut kuski veti liinat kiinni motaria ylittävän sorsapoikueen takia.
Tuloksena ketjukolari ja neljä autoa rytyssä. Itse olin kolmas jonossa ja olisin ehtinyt pysähtyä, mutta perässäni ajanut ei, vaan tuhosi autonsa korjauskelvottomaksi. Jarrutti niin rajusti, että osui perääni syyläri edellä.
Hänellä oli vauva turvaistuimessa pelkääjän paikalla, mutta turvakaukalo oli onneksi nimensä veroinen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eilen aamulla vanhan Toyotan kuski näytti mallia, miten EI liitytä motarille ruuhka-aikana. Melko tiheä liikennevirta kulki noin satasta. Toyotakuskin vauhti siinä vaiheessa kun ramppi ensimmäisen kerran yhtyi motariin oli n. 50 km/h mittarin mukaan ja rampin lopussa kun oli pakko liittyä n. 75 km/h. Kuin ihmeen kaupalla hemmolle aukeni paikka motarilla, mutta meillä takana tulevilla oli aika kusiset paikat liittyä. Kyseinen ramppi on kuitenkin sen verran pitkä, että olisi hyvin ehtinyt kiihytellä.

Luulin, että olisi ollut joku vanha ukko ratissa, mutta ohittaessa nopeasti vilkaistuna näytti nuoremman ikäpolven edustajalta (jatkoi motarilla 80 km/h).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itsekin jouduin melkein mersun alle Puhoksen suojatiellä. Kuljettaja kehtasi valoja vielä vilautella valoja astuessani suojatiellä.

Eivät ole tainneet olla kotona, kun Liikenneturvan ”Sinä teet suojatien”-mainoskampanja on pyörinyt. Tuollaiset edelläkin mainitut jalankulkijoiden terveyttä ja henkeä vaarantavat mulkut kyllä pitäisi siivota pois liikenteestä.
Vähän vanha viesti, mutta ainakin itse jos vilkauttaisin jalankulkijalle valoja, se johtuisi siitä että jalankulkijaa on ollut vaikea havaita, ts ei heijastimia. Muissa viestintätarpeissa näytän keskisormea ja tööttään (tämä oli vitsi).

Ja siis viestinä siinä on että "otathan kulkiessasi huomioon, että sinua on autoilijan vaikea havaita".
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Kundi ajelee kuin ääliö yleisessä liikenteessä ja saa siitä täysin oikeutetusti rangaistuksen, mutta mikä on kaikkein tärkein asia tässä klipissä (ainakin Iltapulun mukaan)? Se, että poliisisetä sanoo poloista poikaressua idiootiksi. Oikeassahan poliisi on tuossa kommentissaan. On oikeastaan ihme ja todella hyvä, ettei pahempaa käynyt.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Iltasanomat: Poliisin kiroilu tallentui 15-vuotiaan pojan kypäräkameralle: "V***u mikä idiootti”

15-vuotias hölmöilee viritetyllä mopolla ja jää keulittuaan mp-poliisin haaviin. Uutisen otsikossa suurin murhe tuntuu olevan se, että konstaapeli toteaa moponuoresta "vitun idiootti".

Poika pääsi vähällä, kun poliisisetä vain totesi tapahtuneen. Näitä räkänokkia mopokaahareita ei todellakaan tule kohdalla silkkihansikkain, vaan antaa palaute suoraan ja kirjoittaa sakot samantien ilman mitään hyssyttelyä!

Joku kukkahattutäti tietenkin pahastuu virkavallan kielenkäytöstä. Ihme että IS otti saman kulman otsikoinnissa. Perinteinen "nokialainen nuoriso-ohjaaja" (kumipamppu) on se, mitä nämä nulikat tarvitsisi sakkojen lisäksi. Eikä mitään pään silittelyä!
 
Viimeksi muokattu:

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Iltasanomat: Poliisin kiroilu tallentui 15-vuotiaan pojan kypäräkameralle: "V***u mikä idiootti”

15-vuotias hölmöilee viritetyllä mopolla ja jää keulittuaan mp-poliisin haaviin. Uutisen otsikossa suurin murhe tuntuu olevan se, että konstaapeli toteaa moponuoresta "vitun idiootti".

Poika pääsi vähällä, kun poliisisetä vain totesi tapahtuneen. Näitä räkänokkia mopokaahareita ei todellakaan tule kohdalla silkkihansikkain, vaan antaa palaute suoraan ja kirjoittaa sakot samantien ilman mitään hyssyttelyä!

Joku kukkahattutäti tietenkin pahastuu virkavallan kielenkäytöstä. Ihme että IS otti saman kulman otsikoinnissa. Perinteinen "nokialainen nuoriso-ohjaaja" (kumipamppu) on se, mitä nämä nulikat tarvitsisi sakkojen lisäksi. Eikä mitään pään silittelyä!
Otsikon ois pitäny olla:
”Vitun mopoileva idiootti ajoi pakoon poliisia ja koska ei osannut ajaa, kaatui.”
”Poliisi oli samaa mieltä”

Mua ihmetyttää aina, et millasia tollasen hepun vanhemmat on?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mua ihmetyttää aina, et millasia tollasen hepun vanhemmat on?
Hyvin todennäköisesti koulutettuja ja ainakin ulospäin menestyviä, eli iso talo ja pari kallista autoa pihassa. Sitten jos joku poliisi vaikka vanhemmille huomauttaisi tästä keulittelusta ja perseilystä, niin voitte kuvitella vanhempien reaktion. Omassa lapsessa ei mitään vikaa olisi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvin todennäköisesti koulutettuja ja ainakin ulospäin menestyviä, eli iso talo ja pari kallista autoa pihassa. Sitten jos joku poliisi vaikka vanhemmille huomauttaisi tästä keulittelusta ja perseilystä, niin voitte kuvitella vanhempien reaktion. Omassa lapsessa ei mitään vikaa olisi.
Tai sitten kuvailemasi vastakohtia, jotka ajattelisivat kuitenkin samoin lapsestaan tai olisivat sitä mieltä, että ihan sama ja mitä helvettiä se kenellekään muutenkaan kuuluu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tai sitten kuvailemasi vastakohtia, jotka ajattelisivat kuitenkin samoin lapsestaan tai olisivat sitä mieltä, että ihan sama ja mitä helvettiä se kenellekään muutenkaan kuuluu.
Tämäkin on mahdollista. Monesti vaan tuntuu että semmoinen tietty ylimielisyys ja välinpitämättömyys auktoriteettejä ja sääntöjä kohtaan oikein huokuu näistä ”menestyjien” lapsista. Toki perustuu vain omiin ohuisiin kokemuksiin ja kuultuun.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämäkin on mahdollista. Monesti vaan tuntuu että semmoinen tietty ylimielisyys ja välinpitämättömyys auktoriteettejä ja sääntöjä kohtaan oikein huokuu näistä ”menestyjien” lapsista. Toki perustuu vain omiin ohuisiin kokemuksiin ja kuultuun.
Tai ehkä välinpitämättömiä vanhempia erottaa vain se, että toisen lapsella on mopo ja toisen ei. Asenteet vanhemmilta periytyvät molemmissa tapauksissa lapsille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Siellä on taas Savonlinnassa vedetty vähän kovaa ja silleen. Lopputuloksena auto puuhun ja 2 kuollutta.
Varmaan taas tien vika, kuten oli siinä tolppaan ajossa kun sitä ei ollut suojattu...

linkki iltasanomat
 
Tasa-arvoiset risteykset näyttävät tuottavan vaikeuksia. Olin tulossa sellaiseen ja näin kuinka oikealta tulee auto. Noh, eikös tämä oikealta tuleva sitten jäänyt odottelemaan minua ja vielä viittoili että saan mennä kun pysähdyin antamaan tietä. En siitä huolimatta mennyt, koska säännöt ovat sääntöjä, eikä kiirekään ollut mihinkään. Tämä oikealta tullut kaveri jostain syystä hermostui tästä ja lähti hirveellä vauhdilla liikkeellä ja näytti keskisormea mennessään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös