Syyllisyys ratkaistaan lain mukaisesti eli liikennesääntöjä rikkova on syyllinen, sääntöjä noudattava ei ole syyllinen....Miten muuten tuo syyllisyys jaetaan tuollaisessa tilanteessa, kun pyöräilijä on ollut väistämisvelvollinen?
Jos tuossa joku fillaroisi alleni ja delaisi, joutuisinko vastuuseen? Syytönhän minä olisin mutta toisaalta jos joku kaahari kuolee minun autoni alle, oletan minulla olevan jotain vastattavaa (vaikkei tietenkään kuuluisi). Tuossa tuskin voidaan vain sanoa "oma vikansa" vai voidaanko? Entä jos pyöräilijä ei kuole, vaan saa vain jotain vammoja? Kenen vakuutuksesta menee ja korvaako pyöräilijä autolle mahdollisesti tehtävät korjaukset? Niin, ja onko kypärättömyydellä mitään vaikutusta mihinkään? Siis jos esim. fillaristi kuolee päävammaan tuollaisessa tilanteessa johtuen siitä, ettei hänellä ollut kypärää päässään, vaikuttaako se autoilijan vastuuseen? Kysyn, koska huomioni mukaan kypärää käyttäviä pyöräilijöitä on nykyään selvästi alle 50%.
Oli syyllinen kumpi tahansa osapuoli, niin henkilövahingon kulut ja korvaukset maksetaan aina moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta. Siis myös, vaikka syyllinen olisi ihan täysin se tohelo pyöräilijä tai jalankulkija. Tilanteissa, missä moottoriajoneuvon kuljettaja ei ole syyllinen onnettomuuteen, ei tule bonusmenetyksiä vakuutusmaksuihin.