Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 141 652
  • 13 261

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noo, vauhtia vain 170km /h...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806167805234_uu.shtml

Tämä nero veti tuon 170km/h ylinopeutta...

Aika hyvät lukemat kaveri vetäny. Täytyy nostaa peukkua, kovin moni jannu ei pysty samaan, ei edes radalla. Suomi on menettäny kaverissa potentiaalisen MotoGp kuskin. No josko Aki Ajo ottaisi kaverin ensi kaudeksi piikkiluokkaan ?

No anyway, ei voi muuta sanoa kuin että kaikissa sylintereissä männät ei ole noussut ylös asti ?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika hyvät lukemat kaveri vetäny. Täytyy nostaa peukkua, kovin moni jannu ei pysty samaan, ei edes radalla. Suomi on menettäny kaverissa potentiaalisen MotoGp kuskin. No josko Aki Ajo ottaisi kaverin ensi kaudeksi piikkiluokkaan ?

No anyway, ei voi muuta sanoa kuin että kaikissa sylintereissä männät ei ole noussut ylös asti ?

Ei tuo suoralla ole kummoinen suoritus kelata nuo vauhdit tuollaisella pyörällä (ilmeisesti uudehko 1000cc-kyykky). Jos ajaa esim. 80km/h niin alle 10 sekuntia ja reilu puolikilometriä kaasulla ja se on siinä. Mutta onhan tuo pöljää vedellä yleisillä teillä tuollaisia lukemia. Viime lauantaina olisi ollut esimerkiksi Lappeenrannan lentokenttä varattuna näille. Siellä tutkalukeman sai vähän halvemmalla.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Reipas matkavauhti alla, pieni suoranpätkä, testataan vähän huippuja ja yht´äkkiä mittarissa onkin 250 km/h. Jollain japsi kilokyykyllä tuo ei vaadi kovinkaan kummallista vauhdin kelaamista, kuten Turder sanoi. Mikä on sitten "sallittu" ylitys, jos motoristilta kysyy? Kaikki ajavat kuitenkin ylinopeutta ja reilustikin, mutta harvemmin sitä vaan jäädään kiinni.
 

mukava valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuukka Mäntylä
Ihmetyttää tulevan formulasankarin (?) kolari, jossa auto lähes atomeiksi. Paikalla 40 km/h nopeusrajoitus ja tuollaiselta rattimieheltä lähtee auto totaalisesti lapasesta.


Ja isäukon ainoa murhe oli kun autoon jäi kaiteenpaloja. Meidän poika ei kyllä yleisillä teillä hurjastele. Ihan hyvin kuitenkin kolisi 40 km/h:n rajoitusalueella.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tänään oli kutostiellä sellaisia idiootteja pari liikenteessä, että harvoin näkee. Toisen piti välttämättä päästä noin 10 auton letkan ohi vaaroja kaihtamatta ihan vain sen takia, että pääsi huoltoasemalle ekana tankkaamaan. Toinen sitten veti 105km/h ajaneen letkan (6 autoa) keltaisilla viivoilla. Toki näki ettei vastaantulijoita ole, mutta silti on aika riski ohitella risteysalueella.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Olipa viime sunnuntaina varsinainen valopää Citroenillaan ajelemassa Iisalmessa. Toki tyhmyyttä oli myös omassa päässäni, kun en antanut periksi.

Tämä idiootti vetäisi rampista alas ja oli liittymässä nelikaistaiselle, joten loikkasin vasemmalle kaistalle antaakseni hänelle tilaa liittyä tielle. (Toki tein tässä jo väärin sinänsä.) Sitten olin tuikkaamassa hänen edelleen takaisin oikealle kaistalle. Eiköhän idiootti kiilaa rinnalla omankin nopeutensa satasesta ylöspäin. Tyhmänä sitten kiihdytin herran ohi ja kiilasin aika läheltä hänen eteensä oikealle kaistalle.

Väärin siis teimme molemmat, mutta ottaako joku tosiaan haasteena sen, jos toinen on antamassa tilaa liittyä esimerkiksi moottoritielle? Itse ainakin ennemmin otan sen kohteliaisuutena ja huomaavaisuutena kuin vittuiluna ja haastamisena. No meitä on moneen junaan ja nämä Citikka-miehet jäävät asemalle. Lähteä nyt patongilla kokeilemaan aitoa pohjoismaalaista laatuautoa. Hah!

Ja edelleen myönnän, että olin myös itse tyhmä, olisinhan päässyt hänen taakseen oikealle kaistalle, mutta periaatteen miehenä sellainen ei sovi jääräpäälle.

Tapaus numero kaksi oli alkuviikosta Ylivieskasta Sieviin päin, kun autoja kulki jonossa noin 20 kappaletta 90km/h. Matkaa Stop-merkittyyn risteykseen viisi kilometriä, no eiköhän sieltä kaksi Audia kilpaile keskenään ja pakko ohittaa letkan kolme-neljä viimeistä. Sitten kiltisti jonossa risteykseen ja siitä molemmat hajaantuivat keskustaan. Siksi miksi helvetti on pakko ohittaa, jos on viiden kilometrin päähän matka ja jonoa on niin pitkästi, ettei kaikkia voi ohittaa millään? Sitten keltaisilla viivoilla muutaman auton ohi ja se siitä. Muropaketeista korttinsa saaneet, perkele.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lähteä nyt patongilla kokeilemaan aito pohjoismaalaista laatuautoa. Hah!
Tätä piti hetki miettiä... Porsche Boxster?

jos niillä kavereilla oli niin huono näkö etteivät ne nähneet sitä viiden kilometrin päässä ollut stoppi-merkkiä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Keskimäärin kuitenkin lapset tunnistavat automerkit aikuisia paremmin. Ja keskimääräistä pikkupoikaa nyt sattuu kiinnostamaan automerkit, se nyt vain on fakta. Eikä mitään urpoutta. Toki ymmärrän myös sen, että jotakin hippiperheeseen syntyvää lasta tuskin kannustetaan tähän mielekkääseen harrastukseen, ja "vika" ei ole silloin suinkaan siinä lapsessa. Ja tässä kyseisessä tapauksessa jota kommentoin, niin näyttäisi aika selvältä viimeisen uutisen valossa, etteivät lapset olleet aivan normaaleja. Ja tapahtumapaikka huomioiden, mahdollisesti vieraasta kulttuurista lähtöisin, jossa ollaan oltu ehkä enemmän kiinnostuneita muulien tunnistuksesta. Toki ymmärrän, että jos menet homobaariin tekemään mielipidetiedustelua, tunteeko vastaaja hyvin automerkit / onko tunnistanut joskus lapsena, niin kummassakin tapauksessa n. 99,5 % vastauksista on kieltäviä.
Homobaarin asiakkaista oletettavasti suurin osa on miehiä. Yleisesti tunnettu tosiasia on myös että miehiksi kasvaneet aikuiset ovat olleet nuorina pikkupoikia. Kuten itsekin sanoit, niin keskimääräiset pikkupojat nyt sattuvat tuntemaan automerkit, loogista näiden kohtien perusteella onkin että homobaarin asiakkaat ovat nuorena tunnistaneet autot suuremmalla todennäköisyydellä kuin heterobaarien asiakkaan, MOT. Voitaisiinko ehkä jopa sanoa että autojen tunnistamis kyky korreloi lievästi ihmisen homoudesta todennäköisyyden kanssa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
jos niillä kavereilla oli niin huono näkö etteivät ne nähneet sitä viiden kilometrin päässä ollut stoppi-merkkiä?

Ai niin, no se unohtui: eli molemmat ovat paikallisia, joten huono muisti on, jos ei muista kotikylänsä STOP-merkkien sijaintia, näitähän on meillä päin kokonaista kolme kappaletta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ai niin, no se unohtui: eli molemmat ovat paikallisia, joten huono muisti on, jos ei muista kotikylänsä STOP-merkkien sijaintia, näitähän on meillä päin kokonaista kolme kappaletta.
Huono muistisia? 2+1=3, jep samoin laskin itsekin :)
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
autoja kulki jonossa noin 20 kappaletta 90km/h. Matkaa Stop-merkittyyn risteykseen viisi kilometriä, no eiköhän sieltä kaksi Audia kilpaile keskenään ja pakko ohittaa letkan kolme-neljä viimeistä. Sitten kiltisti jonossa risteykseen ja siitä molemmat hajaantuivat keskustaan. Siksi miksi helvetti on pakko ohittaa, jos on viiden kilometrin päähän matka ja jonoa on niin pitkästi, ettei kaikkia voi ohittaa millään? Sitten keltaisilla viivoilla muutaman auton ohi ja se siitä. Muropaketeista korttinsa saaneet, perkele.

Voitko mitenkään ajatella, että kaikilla ei ole tuttu tie ja eivät tiedä missä paikalliset stop-merkit sijaitsevat? Tai jos autot ovat tulleet jo 500km tiettyä nopeutta niin miksi niiden pitäisi jäädä köröttelemään johonkin ylivieskan kohdalle alinopeutta, ihan vain sen takia että paikalliset tietävät, ettei kannata ajella kovempaa, kun ainahan tässä on ollut jono.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta

Osaatko lukea? Sisäistätkö lukemasi?

Enkö maininnut, että molemmat Audit olivat paikallisia? Ehkä silloin tiedetään, että viiden kilometrin päässä on se STOP-merkki?

Vieläkö kaivelee, että Sami Kapanen onkin märkä sukka SM-liigassa?
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Osaatko lukea? Sisäistätkö lukemasi?

Enkö maininnut, että molemmat Audit olivat paikallisia? Ehkä silloin tiedetään, että viiden kilometrin päässä on se STOP-merkki?

Vieläkö kaivelee, että Sami Kapanen onkin märkä sukka SM-liigassa?

Osaan, mutta en huomannut että olit jälkikäteen lisäillyt onelinerin. Mut pakko vielä ihmetellä, et eikö se tie jatku eteenpäin Stop-merkiltä?

Taitaa Kapasen paluu ottaa koville?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mut pakko vielä ihmetellä, et eikö se tie jatku eteenpäin Stop-merkiltä?

Kokeile. Jos jatkat eteenpäin, ajat paloaseman seinään.

Miten se tien jatkuminen mihinkään liittyi, jos kumpikin Audi jäi kylälle, joka sijaitsee ennen STOP-merkkiä?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Taas on joku reikäpää ottanut kisat poliisin kanssa, ja kännissä tietenkin.
Tuosta on IL:n sivuilla joku lyhyt video, kun auto ajaa ohi.

Meitsi pääsi tahtomattani testaamaan Volkkarin puskurin kestävyyden aamulla, kun Toyota-maasturi ajoi Tukholmankadulla persuuksiin. Siinä oli semmonen tilanne, jossa yksi auto seisoi jalkakäytävällä vilkku päällä, eli odotteli sopivaa väliä, josta pääsee liikenteeseen. Minä ajoin sen ohi ja samalla 2-3 autoa eteenpäin joku pysähtyi suojatien eteen ja kaikkien piti pysähtyä suht reippaasti. Takana ajanut nainen (köh, köh) oli jännittänyt tuota jalkakäytävällä seissyttä autoa niin paljon, ettei huomannut jonon jarrutusta ajoissa. Takaa kuului vaan SKRIIIIIK ja sitten tulikin tömähdys.

Aika nappiin meni lukkojarrutus, koska Volkkariin ei tullut naarmuakaan. Ei siis kertakaikkiaan mitään. Parkkitutkakin (puskurissa) toimii. Toyotasta vääntyi rekkari ja sen puskurista irtosi jotain muovijuttuja, jotka meni painamalla kiinni.

Olipas jännää, ai ei vai?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Taas on joku reikäpää ottanut kisat poliisin kanssa, ja kännissä tietenkin.

Itse en ymmärrä niitä henkilöitä jotka tahtovat ehdoin tahdoin vaarantaa sekä oman että täysin sivullisten henkilöiden turvallisuuden käsittämättömällä kaahaamisella yleisellä tiellä. Nykyään järjestetään silloin tällöin ihan luvallisia ja valvottuja tilaisuuksia jossa kuka tahansa saa vapaasti testata oman kulkupelinsä maksiminopeuden. Männä viikonloppuna järjestetyssä testitilaisuudessa yksi jannu veti enkat moottoripyörällä: 320 km/h ja autolla ajetut enkat olivat "vain" 241 km/h !

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1551362

hyvä uutinen, että "epäilty" on saatu kiinni. Mitä tulee tuohon autoon niin luulisi sen herättävän jonkin verran huomiota. Tuskin hyvinkäällä kovin montaa vastaavaa autoa on ? Tuo on Volvon "erikoismalli" ja se selkeästi erottuu jo perus 850 Volvosta joka muutenkin on ns. harvinaisuus nykyään.
Ja kenellekkän ei tainnut olla ylläri että alkoholilla saattaa olla osuutta ko. tapaukseen
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lujaa menee mutta menköön.

Lähes jokainen kuljettaja tunnustaa painelevansa ylinopeutta:

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id95321.html

Itsekkäitä paskiaisia maanteillä siis riittää. Vai mitä pitäisi ajatella uutisen siitä kohdasta, jossa haastatellut kuljettajat totesivat oman ylinopeuden melko harmittomaksi teoksi, kun taas toisten ajamana ylinopeus koetaan suorastaan pelottavaksi.

Neulansilmä vasempaan ja sataa oikeaan.. daada-daada!
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Suojatiet ja suomalainen autoilija

Pakko palata aiheeseen jota ollaan näemmä käsitelty puolisen vuotta sitten tässä ketjussa.

En tiedä onko tästä ollu puhetta, muuutta.

H:gissä taitaa olla maan junteimmat autoilijat mitä tulee kykyyn noudattaa liikennesääntöjä jalankulkijan väistämiseksi silloin kun tämä on suojatiellä tai sille astumassa.

Kuvaavaa, että kun päästän suojatien päässä ihmettelevän jalankulkijan, lakien mukaan, menemään ensin, nämä usein kiittävät. Varsin hupaisaa kiittää toista siitä, että tämä noudattaa lakia. Hieman sama kuin kiittäisi jokaista vastaantulijaa siitä, että nämä eivät lyö puukolla. Tosin puukolla ei hetikohta saa niin tuhoisaa jälkeä aikaan kuin joillain mosseilla, jotka muutoinkin ovat kantakaupungin alueella varsin turhia ilmestyksiä.

Käsittämättömimpiä versioita ovat urpot, jotka suhaavat kohti jo suojatien puolessa välissä olevaa jalankulkijaa, pakottaen nämä pysähtymään, mikäli haluavat säilyttää henkensä. Erään sellaisen mossen kylkeen taisi aamulla ilmestyä kuvio, joka muistuttaa erehdyttävästi sivuunkirjoittaneen Conversen gummia.

Meinasin kirjoittaa viestin tuntemuksistani saman asian tiimoilta, mutta löysin haulla tämän viestin jossa Lapanen vie sanat suustani.

Seurasin Hietalahdenrannassa läheiseltä ratikkapysäkiltä käsin lapsen kanssa liikkeellä olleen pariskunnan kadunylitystä. Neljän kaistan ja kahden suojatien ylittäminen (matkaa vajaat 20 m) vei heiltä pari minuuttia koska yksikään spede ei viitsinyt hidastaa saati sitten pysähtyä (kuten tieliikennelaki heitä velvoittaa)! Itse joudun usein samassa kohdassa kaksi kertaa miettimään, menenkö vai enkö kun kiireinen bemarimies ei tee elettäkään pysähtyäkseen. Jotkut menevät röyhkeydessään niin pitkälle että astuttuani jo suojatielle vaihtavat kaistaa (sille minusta katsoen kauimmaiselle) ehtiäkseen tarvitsematta pysähtyä. Nopeutta siis helposti vähintään 50 km/h ja jalankulkija toikkaroi siinä vajaan metrin päässä tietämättä mihin suuntaan pyrkiä. Kiva meininki. Lapanen sai viestiinsä jopa näitä kusipäitä ymmärtäviä kommenteja (liikenteen sujuvuus blaa blaa) - ei siis ymmärrys riitä.

Tilaa antavien autoilijoiden kiittäminen on minustakin käsittämätöntä - eikä todellakaan mielestäni järkevästi rinnastettavissa kaupan kassan kanssa asioimiseen tai muihin tilanteisiin joita aiemmin otettiin esille. Kiittäminen olisi ymmärrettävää jos jarruttaminen olisi jotenkin valinnaista, mutta kun ei ole. Kiittäminenhän suorastaan ylläpitää tätä kulttuuria ja ikään kuin antaa autoilijoille sen kuvan että he tekivät suorastaan palveluksen, vaikka oikeasti pysähtyminen oli pakollista. Mutta jalankulkijat on nöyrrytetty tähän meininkiin eivätkä usein uskalla mennä heille kuuluvalla oikeudella suojatielle koska lähestyvät autot eivät vähennä vauhtiaan lainkaan. Itse olen nuorehko mies ja kohtuuhyvässä kondiksessa joten menen usein siihen vaikka väkisin. Joillakin on vielä pokkaa pudistella päätään tms. osoittaa mieltään sen vuoksi että joku käveli suojatielle.

Suomalaisilla on omituinen käsitys suojateistä. Ilmeisesti joidenkin mielestä niitä saa käyttää vain autoilijoita häiritsemättä. Mikähän vitun merkitys niillä suojateillä sitten on, sama se mistä tien ylittää silloin kun ketään ei tule.

Mietin aivan samaa eilen.

Ja vaikka tuossa aikaisemmin otin (todelliseen) esimerkkiini stereotyyppisen kiireisen bemarimiehen niin noita muiden ihmisten turvallisuudesta piittaamattomia ihmisiä (henkkoht havainnoinnin perusteella) löytyy molemmista sukupuolista ja ikäjakauma on laaja. Voiko tuollainen aivan perussääntö olla noin helvetin hakusessa? Vai oliko Tapsan Isojaossa joskus vaan tarjouksena ajokortti mäyriksen ostajalle?

Jos tunnistit itsesi tästä kuvauksesta, niin muista että siinä vaaravyöhykkeellä väistelemässä lähestyvää autoa voi olla sinulle läheinen ihminen (jos ja kun muut eivät näytä liikuttavan).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös