Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 193
  • 13 118
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Haukunkin teidät kaikki jo etukäteen, sillä tänään tiellä, ei montaa oikein ajavaa tule olemaan. Hevi pauhaa Volvossa, kauhea kiire ja pinna kireällä...

Eli mitä mainioimmat lähtökohdat autoilulle!

Te ootte kaikki paskoja, perkele! Minulle heti tietä ja kaikki kaistat vapaaksi!

...kypäränkäyttöpakko kaikille liikenteessä Oulu-Lappeenranta välillä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Tommy
Naiset + julkinen liikenne aiheuttaa suurimman osan kaikista ongelmatilanteista.
Jos tämä on totta, niin miten on selitettävissä se, että miehet aiheuttavat paljon useammin kuolemia liikenteessä kuin naiset?

Suurin ongelma, mitä julkisesta liikenteestä olen huomannut olevan on se, että joskus joutuu antamaan pysäkiltä lähtevälle bussille tilaa. Tämä hidastaa matkantekoani ainakin seitsemän-kahdeksan sekuntia. Perhana!
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Laput silmille!

Haluan tässä vain muistuttaa kaikkia palstalaisia siitä, kuinka vaarallista täällä Suomessa on ottaa kevyttä liikennettä huomioon. Meidän liikennekulttuuriimme ei tunnetusti kuulu päästää pyöräilijöitä (edes lapsia) suojatien yli 40 km/h alueella.

Tästä sain tässä männä päivänä hyvän muistutuksen, kun päästin pari ekaluokkalaista menemään tien yli, kun he epävarmoina vaappuivat kohti tietä. Tätäpä ei takanani tullut Teiden Ritari voinut millään aavistaa vaan olisi ajanut perääni ellei olisi sommannut päin penkkaa.

Summa summarum: älkää KOSKAAN hiljentäkö kevyen liikenteen takia, se voi osoittautua kohtalokkaaksi.
 

masahiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK,HIFK,Juventus,
Liverpool
Aina ja edelleen ottaa ohimoon vilkun käyttö tai käyttämättömyys.
Monelle tuntuu riittävän, että vilkkua vilautetaan vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jo risteysalueella tai kaistaa vaihdettu.
Mielestäni vilkulla olisi tarkoitus ilmoittaa aikeistaan hyvissä ajoin, eikä vasta sitten, kun ollaan kääntymässä tai jopa jo käännytty.
Mikä on sitten kohtuullinen etäisyys esim. risteykseen tultaessa vaihtelee hiukan tilanteen, maaston ym. seikkojen perusteella.
Itse pyrin antamaan merkin vähintään n. 20m. ennen kääntymistä.
 

Sacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo!
Top 4 rasittavimmat kuskityypit:


4. Wannabe Shuumahherit. Lähtevät liikennevaloista kumit ulvoen vain joutuakseen jarruttamaan 20 metrin päässä vältääkseen törmäämisen edellä kulkevaan autojonoon. Maantiellä kärkkyvät jatkuvasti ohituspaikkaa edellä ajavan nopeudesta riippumatta. Eivät voi sietää sitä, että edellä ajaa halvempi/heidäm mielestään huonompi auto.
Autona usein pikkubemari jossa on kiinni enemmän siipiä kuin Airbusissa.


3. Vilkkuvammaiset, eli kuskit jotka laittavat vilkun päälle ollessaan puolessa välissä risteystä tai sen jäkeen kun ovat jo vaihtaneet kaistaa.


2. Kuskit joille turvallisuusväli tarkoittaa sitä, että autojen puskureiden väliin mahtuu sunnuntain Hesari.
Autona useimmiten kolmen tonnin painoinen ruotsalaisvalmisteinen farmari, joka jyrää edellä ajavan japanilaisauton siihen törmätessään.


1. Se, että ajaa maantiellä tasaisesti 10-20km/h alle nopeusrajoituksen ei haittaa mitään, monesti onkin turvallisempaa kaikille että kyseiset kuskit pitävät vauhdin alhaisena. Rasittavia sen sijaan ovat ne, jotka ajavat suoralla tiellä (ts. ohituspaikoissa) rajoituksen mukaista nopeutta mutta heti jos vastaan tulee mutka tai toinen auto, painetaan jarrupoljin konehuoneeseen ja pelätään ettei vaan tule kolaria. Tällöin varsinkin kohdan 2 kuskeilla tulee vaikeuksia pitää oma autonsa irti edellä ajavan puskurista.
 

sneak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Jos tämä on totta, niin miten on selitettävissä se, että miehet aiheuttavat paljon useammin kuolemia liikenteessä kuin naiset?

Olisiko sillä selitettävissä että miehet ajaa enemmän kuin naiset?
En tiedä miten muilla, mutta meillä jos menee koko perhe vaikkapa kauppaan niin minä ajan.
Ei siksi että minä haluan ajaa vaan siksi että vaimo ei halua ajaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti sneak
Olisiko sillä selitettävissä että miehet ajaa enemmän kuin naiset?
Jos verrataan miesten ajomäärää ja naisten ajomäärää keskenään, niin ovatko ne samassa suhteessa kuin miesten aiheuttamat ja naisten aiheuttamat kuolonkolarit tai muut onnettomuudet? En minä tiedä, mutta eipä ole kukaan muukaan vielä laittanut linkkiä asiaa käsittelevään tutkimukseen. Hieno homma, jos joku ehtii etsiä. Mutta olisiko niin, että siinä missä nainen aiheuttaa peltikolarin parkkipaikalla, ajaa mies maantiellä järjetöntä nopeutta ulos? Ajotavat vaikuttavat myös riskeihin ja sitä kautta onnettomuustyyppeihin sekä niiden seurauksiin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tästä nyt on jo pari viikkoa aikaa mutta kerrotaan kuitenkin.

Ajelin nelikaistaista tietä oman puoleni oikealla kaistalla suuntaan A ja lähestyn valo-ohjattua risteystä. Valot ovat minulle ja luonnollisesti myös vastaantuleville vihreällä. Vastaan tulee auto omalla puolellaan vasemmalla kaistalla. Vilkku on päällä, eli autoilija aikoo kääntyä vasemmalle minun käyttämäni tien yli. Liikenne on muutoin iltayhdeksän aikaan erittäin vähäistä.

En aja ylinopeutta, vaan n. 50 km/h, kuten kyseisellä tiellä saakin ajaa. Hämmästyksekseni vastaan tuleva kääntyvä autoilija ei jääkään odottamaan, että ehtisin ylittää risteyksen vaan kääntyy suoraan eteeni. Lukkojarrutus ja väistöliike pelastaa törmäykseltä.

Temperamentisena kiehahdan jonnin verran ja seuraan kyseistä kuskia muutaman korttelin, jonka jälkeen hän kääntyy kerrostalon pihaan ja pysäköi ruutuunsa. Tässä muutaman korttelin aikana kyseinen autoilija ajoi kertaalleen yksityisautoilijoilta kiellettyyn ajosuuntaan. Kohtalaisen kärkkääseen sävyyn tiedustelen kyseiseltä keski-ikäiseltä naishenkilöltä onko hän kenties voittanut ajokorttinsa arpajaisista ja ihmettelen myös eikö hän tosiaankaan nähnyt kuljettamaani autoa.

"No te olitte vielä niin kaukana."

Lukkojarrutus ja väistöliike pelasti törmäykseltä. Joiltakin vain puuttuu kaikki se käsityskyky liikenteestä, joka tekee kuskista turvallisen muille tielläliikkujille.

Niin ja en puolustele omaakaan toimintaani, joka oli vähitäänkin tahditonta. Enkä myöskään väitä olevani itse täydellinen kuski.

Laitetaan tähän loppuun vielä pieni esimerkki huomaavaisuudestakin. Muutama viikko tästäkin on, kun parkkeerasin autoani eräällä lippuautomaatilla varustetulle parkkipaikalle. Toinen autoilija oli lähdössä parkkipaikalta pois ja tarjosi minulle omaa parkkilappuaan, jossa oli vielä puolisen tuntia aikaa jäljellä. Päiväni kirkastui huomattavasti tällaisesta pienestä mutta mukavasta eleestä. Itsekin annoin vastaavassa tilanteessa aikaa sisältäneen lipun pari päivää myöhemmin toiselle autoilijalle, joka myös ilahtui tästä silmiinpistävästi. Pieni asia, iso ilo.
 
Viimeksi muokattu:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti Designer
Ajotavat vaikuttavat myös riskeihin ja sitä kautta onnettomuustyyppeihin sekä niiden seurauksiin.

Näiden naisten takia mm. minä menetän hermoni liikenteessä useasti. Juuri tälläinen tilanne että nainen ajaa ohituskaistalla alinopeutta, pitkien valojen vilkuttaminen ja kuumottaminen perseessä ei auta.

Sen jälkeen mietin radikaaleja vaihtoehtoja, mm. ohitan oikealta. En huomaa että oikealta sitten tulee joku toinen jo valmiiksi kypsänä ollut ja tulee kolari.

Naisen vika.
(tämä siis kuviteltu tilanne)
 

Sacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo!
Tässä linkki tutkimukseen jossa on vertailtu muunmuassa sukupuolen vaikutusta kuolemaan johtaneiden auto-onnettomuuksien syihin
http://www.mintc.fi/www/sivut/dokumentit/julkaisu/mietinnot/2003/b282003.pdf

Laiskemmille muutamia sukupuolien eroja (dokumentin sivuilta 34-35):

Taso 4: Elämän tavoitteet ja elämän taidot
Miehet ja naiset erosivat toisistaan kaikkien muiden tasolle 4 sijoittuvien muuttujien paitsi
ajo-opetuksen saantipaikan suhteen.
Poimintoja:
- miehet olivat useammin naimattomia (kuin naiset)
- miehillä oli alempitasoinen koulutus
- miehillä oli vähintään 1 aikaisempi liikennerangaistus yli kaksi kertaa niin usein
kuin naisilla
- miehillä useammin aikaisempia liikennevahinkoja
- naisilla oli ollut kortti vähemmän aikaa
- naiset olivat ajaneet vähemmän (sekä kokonaisajomäärä että vuotuinen ajomäärä)

Taso 3: Ajamisen tavoitteet ja tilanne
Vuodenaika, viikonpäivä ja huumausaineet eivät erotelleet miehiä ja naisia toisistaan, loput
muuttujat erottelivat.
Poimintoja:
- miehet ajoivat useammin muuten vaan -ajelua kuin naiset
- miehillä autoa oli useammin muuteltu
- naisilla auto oli useammin lainassa
- miesten onnettomuudet useammin alemman tason teillä
- miehillä onnettomuuksia jonkin verran useammin alemman nopeusrajoituksen
teillä
- naisten onnettomuudet useammin lumella/jäällä
- miehillä lähes puolet tapahtui klo 18–06, naisilla kolmannes
- miehet ajoivat törkeässä humalassa kolme kertaa niin usein kuin naiset

Tasot 2 ja 1: Liikennetilanteiden hallinta ja ajoneuvon käsittely
Ajoneuvossa ollut tekninen vika ei erotellut naisia ja miehiä toisistaan, loput muuttujat
erottelivat.
Poimintoja:
- miehillä onnettomuustilanne useammin kaarreajossa kuin naisilla
- miehillä useammin sairauskohtauksia
- naisilla useammin havainto- ja käsittelyvirheitä
- miehet ajoivat ylinopeutta kaksi kertaa niin usein kuin naiset
- miehistä yli kolmannes ei käyttänyt turvavyötä, naisista n. 15%

Muut onnettomuutta kuvailevat muuttujat
Vastapuolen laji ei erotellut miehiä ja naisia toisistaan, muut muuttujat erottelivat.
Poimintoja:
- miehet suistuivat tieltä kolme kertaa niin usein kuin naiset
- naiset useammin osallisina kohtaamisonnettomuuksissa
- osallisuutta tarkasteltaessa havaitaan, että onnettomuuksien aiheuttajia
35
(yksittäisonn. + 1.osallisuus) oli naisissa ja miehissä lähes yhtä paljon (n. 70%),
mutta miehet ajoivat yksittäisonnettomuuksia ja naiset kohtaamisonnettomuuksia

Yhteenveto sukupuolten välisistä eroista kuolemaan johtaneissa
onnettomuuksissa:
Miehet ja naiset erosivat ryhminä miltei kaikissa tarkastelluissa asioissa toisistaan.
Erityisen selkeitä olivat erot rikkomuksissa (rangaistukset, alkoholi, ylinopeus).
Naisten onnettomuudet vaikuttivat "oikeilta vahingoilta", mutta miesten
onnettomuuksissa sääntöjen rikkomisella oli suuri merkitys.


Samassa dokumentissa vertaillaan myös ikäryhmien eroja (s.36 alkaen), kiinnostuneet lukekoon itse.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Laput silmille!

Viestin lähetti #97
Summa summarum: älkää KOSKAAN hiljentäkö kevyen liikenteen takia, se voi osoittautua kohtalokkaaksi.
Tämä on muuten kohtuullisen hyvä neuvo. Ei tietenkään siksi, etteikö olisi ihan kohteliasta ja huomaavaista antaa tietä kevyen liikenteen kulkijoille, mutta turvallista se ei aina ole. Ainakin Helsingistä löytyy lukuisia katuja/teitä, joissa on kaistoja kaksi tai jopa useampi yhteen suuntaan ja silti tien/kadun ylittää suojatie ilman valoja. Tällaisessa tilanteessa pysähtyminen esim. oikeanpuoleiselle kaistalla ja tien antaminen jalankulkijalle on aikamoista venäläistä rulettia. Jalankulkija/pyöräilijä kun todennäköisesti lähtee ylittämään katua huolettomasti ja kiittäen ja samaan aikaan saattaa vierestä kaistaa ajaa Antti Autoilija, joka ei huomaakaan pysähtyä ennen suojatietä. Aika heikoilla on silloin pysähtyneen auton takaa ohiajavan auton eteen ilmestynyt jalankulkija.

Muutaman kerran olen kolmikaistaisella tiellä (Mäkelänkatu) onnistunut mahdollisen onnettomuuden ehkäisemään. Tilanne on aina ollut samanlainen, oikeanpuoleisen kaistan herrasmies antaa jalankulkijalle tietä, itse pysähdyn keskimmäiselle kaistalle ja näen pelistä vasemmanpuoleista kaistaa vauhdilla tulevan auton. Ei muuta kuin auto suojatien päälle ja näin estämään jalankulkijan eteneminen. Vähän saattavat aluksi vihaisesti mulkaista, mutta kun huomaavat 50 km/h ohi viuhahtavan auton, niin yleensä ovat sen jälkeen moikanneet. Sitä riskiä ei kannata ottaa, että luottaa kanssa-autoilijan pysähtymiseen suojatien edessä. Varsinkin lapset ovat tässä erityisesti vaarassa, heitä kun ei yleensä pysähtyneen auton takaa näe, he liikkuvat nopeasti ja usein sokeasti luottavat tietä antavaan autoilijaan. Lapset eivät välttämättä hahmota, että toista kaistaa pitkin voi silti joku tulla, vaikka yksi tietä antaakin.

Pariisin liikenne on sitten oma lukunsa. Ainakin autoja täällä riittää ja säännöt poikkeavat aika paljon suomalaisista.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Tommy
Näiden naisten takia mm. minä menetän hermoni liikenteessä useasti. Juuri tälläinen tilanne että nainen ajaa ohituskaistalla alinopeutta, pitkien valojen vilkuttaminen ja kuumottaminen perseessä ei auta.

Mietipä Tommy siellä Hondassasi hetken verran, että kumpi tässä tapauksessa aiheuttaa oikeasti enemmän vaaraa.
Toki myönnän, että en pidä ohituskaistalla alinopeutta ajavista, mutta kyllä se takapuskurissa kiinni häsläävä valoja vilkuttava kuski enemmän aiheuttaa vaaraa.

Tyhmyyteen on näemmä helppo reagoida olemalla suurempi idiootti.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti msg
Mietipä Tommy siellä Hondassasi hetken verran, että kumpi tässä tapauksessa aiheuttaa oikeasti enemmän vaaraa.
Toki myönnän, että en pidä ohituskaistalla alinopeutta ajavista, mutta kyllä se takapuskurissa kiinni häsläävä valoja vilkuttava kuski enemmän aiheuttaa vaaraa.

Tyhmyyteen on näemmä helppo reagoida olemalla suurempi idiootti.

No ei kai sinne perseeseen heti mennä, vaan tottakai annetaan mahdollisuus kasvattaa vauhtia / siirtyä toiselle kaistalle. Sen jälkeen kun vitossarjan Bemari kuumottaa omaa persettä niin sen jälkeen vihaisena tämän naiskuski-Micran perään.
 

Sacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo!
Viestin lähetti Tommy
No ei kai sinne perseeseen heti mennä, vaan tottakai annetaan mahdollisuus kasvattaa vauhtia / siirtyä toiselle kaistalle. Sen jälkeen kun vitossarjan Bemari kuumottaa omaa persettä niin sen jälkeen vihaisena tämän naiskuski-Micran perään.

Naisen perseeseen meneminen ilman lupaa on vähintäänkin epäkohteliasta.

Jos Bemari kuumottaa liikaa omaa persettä niin ehkä on parempi vaihtaa suosiolla menopeli esimerkiksi potkulautaan. Olisipahan taas yksi riski vähemmän liikenteessä. Kannattaa myös muistaa että palkokasvia sieraimessa kasvattava kuski takapuskurissa ei todellakaan aiheuta halua väistyä vaan ennemminkin kiihottaa blokkaamaan kyseisen hermokimpun eteneminen kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Täältä tulee varoitus, kun tulette tallinnaan, varokaa mustia BMW merkkisiä autoja. Yleensä sisällä istuu nahkapäinen idiootti, virossa heille on oma nimi "rullnokk"! Tämä ryhmä edustaa suurinta autoilevaa paskakasaa maailmassa. Viimeksi tänä aamuna oli yksi saanut autonsa kääntymään suoralla tiellä naapurin aitaan! Musta nahkatakki ja venäjänkieli on myöskin varma merkki kyseisen autoilijan tunnistamisessa. Tätä idiootti laumaa vastaan aloittaisin mielelläni uudestaan talvisodan!

PS. Voikohan rynnäkkökiväärejä vuokrata ?
 

Tobias

Jäsen
No niin, hei sinä kusipää, joka tänään ensin ajoit mun uuden Audi A4 perseessä kiinni noin kilometrin matkan. Ääliö, ei olis mun tarvinnu kun jarrua hipaista ja sinä saatana olisit kolhinut mun autoa.

Sitten sä perkeleen torvi lähdit ohittamaan liian pieneen väliin, kiirehän sulle tuli sen paskan louskusi kanssa ja säälistä painoin jarrua että ehdit takasin omalle kaistalle ennen kuin se Volvo tuli vastaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
TAAS KERRAN...

Ajan liittymästä kiihdytyskaistaa pitkin päätielle. Liittymän kiihdytyskaista koko pituudeltaan on sattumoisin aivan paskassa kunnossa tietyön takia ja siksi tuolle kiihdytyskaistalle on normaalin 80 km/t rajoituksen sijaan laitettu 30 km/t. Siinä ei todellakaan pysty lujempaa ajamaan rikkomatta autoaan.
Sillä varsinaisella päätiellä ei ole mitään tietöitä, mutta tuon liittymän kiihdytyskaistan nopeusrajoituksen takia myös tälle päätielle on selkästi merkitty liikennemerkein tietyöstä johtuva 30 km/t rajoitus jo hyvissä ajoin ennen kyseistä liittymän kiihdytyskaistan yhtymistä siihen valtaväylään.
Ja mitenkäs tämä sitten käytännössä sujuukaan?
No sitten, että sitä päätietä ajavat posottavat pokkana reilut 100 km/t koko sen tietyöksi merkityn pitkähkön taipaleen matkan. On sieltä sivusta sitten kivaa tullaa rulettiin mukaan "kiihdytyskaistalta" öbaut 30 km/t.
PERKELE! Kyseinen mesta on yksi Helsingin vilkkaimmin liikennöidyistä solmukohdista ja tämä työmaa on kestänyt ja kestänyt ja kestänyt jo todella kauan. Romua ja henkilövahinkoja a.o. paikassa on myös syntynyt kuukausien varrella vaikka kuinka paljon, mutta KOSKAAN en ole nähnyt poliisin tutkaa hillitsemässä touhua tällä paikalla - on tietysti paljon hauskempaa istua siellä lämpöisessä poliisin pakussa auton peililasien takana, tutkan ja kameran kanssa jossakin Aleksis Kiven-kadun varressa vahtimassa ettei kukaan polkupyöräilijä aja ylinopeuksia tuolla 40/km-rajoituksen hissuttelukadulla.
 

scholl

Jäsen
Itselläni sattui sellainen tilanne lauantai-iltapäivänä, kun olin matkalla Lauttasaaresta Helsingin pääpostiin niin Eteläisellä Rautatiekadulla paloi vihreät valot, jotka olivat olleet jo jonkin aikaa vihreät ja olivat vielä jonkin aikaa vihreät ylitettyäni risteyksen niin silti oikealta punaisia päin, siis siitä Makuunin ja Tennarin välistä tuli musta Volvo-taksi kovalla nopeudella. Olin lievästi sanottuna hölmistynyt tilanteessa, mutta liinat kiinni, torvi pohjaan ja väistö systeemillä siitä selvisin. Ja Volvo pysähtyi siihen Fredan ja Pohj.Rautatienkadun kulman punaisiin valoihin. Kuski tajusi ehkä vasta siinä vaiheessa punaisen ja vihreän värin eron. Taas sitä perinteistä taksi/dösälinjaa. On se kumma, että pääkaupunkiseudulla on jouduttu menemään New Yorkin linjalle ja ko. ammattiin päästetään ne liikenteen heikoimmat kuljettajat.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Yksi asia, mikä minua ottaa päähän joka aamu Itäväylää Helsinkiin päin ajavana on tahallinen ruuhkan aiheuttaminen Teollisuuskadulle päin menevälle kaistalle. Asiahan käy niin, että kaista toimisi hyvin, jos ihmiset menisivät sille kaistalle ja menisivät liikenteen tahtiin mutta ruuhka saadaan aikaiseksi siten, että aina löytyy joukko niitä joilla on suurempi etuajo-oikeus kuin muilla, jotka ajavat keskimmäistä kaistaa, joka vetää paremmin, niin pitkälle kuin mahdollista, ja sitten kun Teollisuuskadun kaista lähtee vasemmalle alas, nämä teiden herrasmiehet alkavat koukkaamaan vilkun kanssa tälle kaistalle pysäyttäen liikenteen hienosti kahdelta kaistalta.

Sama ilmiö toimii myös suoraan etelään ajettaessa Mechelininkadulla, jossa keskikaista vetää paremmin aina Marian sairaalan kohdalle, jossa on erilliset valot vasemmalle (ja jotka aina yleensä ovat punaisella). Teiden herrasmiehet ajavat keskikaistaa yleensä loppuun asti yrittäen sitten koukata pikapikaa oikealle kaistalle aiheuttaen joukon vaaratilanteita ja tukkien totaalisesti oikean kaistan liikenteen.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti jake
Yksi asia, mikä minua ottaa päähän joka aamu Itäväylää Helsinkiin päin ajavana on tahallinen ruuhkan aiheuttaminen Teollisuuskadulle päin menevälle kaistalle. Asiahan käy niin, että kaista toimisi hyvin, jos ihmiset menisivät sille kaistalle ja menisivät liikenteen tahtiin mutta ruuhka saadaan aikaiseksi siten, että aina löytyy joukko niitä joilla on suurempi etuajo-oikeus kuin muilla, jotka ajavat keskimmäistä kaistaa, joka vetää paremmin, niin pitkälle kuin mahdollista, ja sitten kun Teollisuuskadun kaista lähtee vasemmalle alas, nämä teiden herrasmiehet alkavat koukkaamaan vilkun kanssa tälle kaistalle pysäyttäen liikenteen hienosti kahdelta kaistalta.


Mistä johtuu se, että on lähes mikä tahansa kellonaika niin valtaosa autoilijoista ajaa Itäväylällä sekä itään että länteen aina keskikaistaa, josta tulee sumppu. Äärivasemmalla ja äärioikealla ajavat joutuvat näin ollen hankalaan tilanteeseen, jos edessä on jokin hitaampi ajoneuvo kuten vaikkapa kuorma-auto, nosturi tai joku vastaava, eivätkä pääse ohittamaan, kun keskikaista on tukossa. En kerta kaikkiaan tajua miksei ihmiset aja äärioikeaa kaistaa. Metron valmistumisesta on jo kohta 25 vuotta ja silloin poistettiin nimittäin bussikaistat. Ei kertakaikkiaan voi tajuta, miksi sitä oikeaa kaistaa kartetaan. Poliisin pitäisi puuttua asiaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti veinikretski
PS. Voikohan rynnäkkökiväärejä vuokrata ?

Mitä niitä turhaan vuokraamaan, kun kerran (kertomasi mukaan) Vironmaalla asut niin eiköhän se ostaminenkin luonnistuisi pientä vaivaa näkemällä. Oikeita kontakteja vaan etsimään...

vlad.
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Viestin lähetti Tommy
Helvetin naiset.

Eiköhän liikenteestä löydy hyviäkin naiskuskeja.
Itse en ikävä kyllä ainakaan vielä lukeudu heihin,
kun oon korttini saanut 3 viikkoa sitten. Toivottavasti
harjoitus kuitenkin tekee mestarin. Ja haukun itseni
jo etukäteen jos osun sun tiellesi ja sut siitä miten
käyttäydyt kun näin käy.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti flatfoot
Eiköhän liikenteestä löydy hyviäkin naiskuskeja.
Itse en ikävä kyllä ainakaan vielä lukeudu heihin,
kun oon korttini saanut 3 viikkoa sitten. Toivottavasti
harjoitus kuitenkin tekee mestarin. Ja haukun itseni
jo etukäteen jos osun sun tiellesi ja sut siitä miten
käyttäydyt kun näin käy.
Ei ole sukupuolesta kiinni, kenestä hyvä kuski tulee. Mun mielestä on oikeastaan kaksi tekijää, jotka määrittävät kenestä tulee hyvä kuski. Toinen on ihan normaali maalaisjärki, jos olet ns. tauno tavis, sinulla on kaikki edellytykset hyväksi kuskiksi. Toinen on sitten ajokokemus, mitä enemmän kokemusta, sen parempi ja varmempi ajosuoritus. Ei autolla ajaminen poikkea muusta normaalista toiminnasta, kokemuksen karttuessa myös taidot karttuvat.

Olisiko yksi syy MAHDOLLISEEN naisten heikompaan ajotaitoon se, että oltaessa yhdessä liikenteessä, mies yleensä aina ajaa ? Kuka väitää itseään hyväksi luistelijaksi kun on paljon luistelua nähnyt ?

flatfootille mukavia kilometrejä, maalaisjärkeä ja malttia. Sillä pärjää.
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Viestin lähetti bozik
Olisiko yksi syy MAHDOLLISEEN naisten heikompaan ajotaitoon se, että oltaessa yhdessä liikenteessä, mies yleensä aina ajaa ?

Puhut vähän mutta asiaa!Esimerkiksi käy mun vanhemmat:
Eihän mutsi VOI ajaa kun faija istuu vieressä ja jäkättää
lakkaamatta..että ajaa sitten itse vaan!
Onneksi iskä suhtautuu hieman nätimmin ainokaisensa ajosuorituksiin=).
Kiitoksia vaan toivotuksista- kaikkeni yritän
tullakseni hyväksi kuljettajaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös