Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 637
  • 13 185

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti scholl
Mistä johtuu se, että on lähes mikä tahansa kellonaika niin valtaosa autoilijoista ajaa Itäväylällä sekä itään että länteen aina keskikaistaa, josta tulee sumppu. Äärivasemmalla ja äärioikealla ajavat joutuvat näin ollen hankalaan tilanteeseen, jos edessä on jokin hitaampi ajoneuvo kuten vaikkapa kuorma-auto, nosturi tai joku vastaava, eivätkä pääse ohittamaan, kun keskikaista on tukossa. En kerta kaikkiaan tajua miksei ihmiset aja äärioikeaa kaistaa. Metron valmistumisesta on jo kohta 25 vuotta ja silloin poistettiin nimittäin bussikaistat. Ei kertakaikkiaan voi tajuta, miksi sitä oikeaa kaistaa kartetaan. Poliisin pitäisi puuttua asiaan.

Ja minkä takia poliisin pitäisi puuttua asiaan? Mitä ne voisivat tehdä, kun kukaan ei riko tässä tapauksessa liikennesääntöjä (keskikaistalla ajaminen ei ole kuitenkaan mikään rike, kun Itäväylä ei käsittääkseni ole moottoritie...)?
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Ajokulttuuri vs minä

Vasemmalla kaistalla ajo.

Ymmärrän hyvin jos kaistan vaihto pelottaa Kulosaarensillan jälkeen etkä pääsekkään vaihtamaan kaistaa heti jotta pääsisit Viikkiin. Pissahan siinä lurahtaa pöksyyn ja perhe räkättää framilla. About vain kymmenen kilsaa aikaa vaihtaa kaistaa niistä kolmesta.. Mut ei, Kuliksen sillan jälkeen heti vasen kaista on sun ja vitunko väliä sillä on miten muu liikenne sujuu, pääasia on se, että olet yksin tukevasti kaistalla, Viikkiin. Peilit ja snadi pelisilmä.


Vilkun käyttö.

Tuo automaailman ikivananha keksintö viestittää muille aikomuksistaan kaipanee hieman hiomista, tai jos ollaan rehellisiä niin koko juttu pitäisi uudelleen opettaa. Niin hankalaa sen käyttö näyttää olevan.

Vilkkuahan ei tarvitse itselle näyttää, juuri kuin on jännittävää ja vain itse tietää mihin on kääntymässä? Helppoa eikö totta? Jännittäväksi asian tekee se, että ikäänkuin viestität muille tiellä liikkuville aikomuksesi. Ties vaikka heillä olisi erilaiset suunnitelmat ajolinjojen suhteen?

Pyöräilijät.

Ajan itsekin kesäisin fillarilla koska se on osa luontoani. Ymmärrän fillaristien hehkutuksen siirtyä ajoradalle. Vahingot korjatkoon fillaristit. Samat liikennesäännöt koskee fakkiintuneinta autoilijoita. Samat säännöt, sama korvaus, sama vammautumisaste.

Rasvatkaa ketjut, kesä tulee.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti Jermu
Ja minkä takia poliisin pitäisi puuttua asiaan? Mitä ne voisivat tehdä, kun kukaan ei riko tässä tapauksessa liikennesääntöjä (keskikaistalla ajaminen ei ole kuitenkaan mikään rike, kun Itäväylä ei käsittääkseni ole moottoritie...)?
Ei moottoritiekään ole poikkeus. Tieliikennelain 9§:
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tänään aamulla oli auto Hervannan valtaväylältä kehätielle vievällä rampilla poikittain. Onneksi takana tulleen auton kuljettaja otti tilanteen huumorilla, eli naureskeli ja morjensti vaan kun pyörähtäneen auton kuljettaja elehti olevansa hyvin pahoillaan aiheuttamastaan viivytyksestä. Pyörähtänyt kuljettaja yritti ajaa liukkaan rampin vähän liian kovaa ja oli osumatta kaiteisiin vain silkalla tuurilla. Otti sentään vähän opikseen. Jaa mistäkö tuon tiedän? No kenen te luulette siellä pyörähtäneen?
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuusamon liikenne yleisesti (niin, sitä jopa on..) on ollut toista viikkoa tilanteessa, jota voi vertailla kahteen kylpyammeessa olevaan hååkkaniin: kun heität sekaan paketin nakkeja, syntyy täysi kaaos.

Nimittäin paikkakunnan ikärakenteesta johtuen autoileva kansanosaa edustaa karvalakki silmillä, nitroja imeskelevä isäntä hyvin tyypillisesti. Muori kääpättää pelkääjän paikalla puristaen kauhukahvaa rystyset valkoisena. Isännät ajelee kilolasit nenällä, tiiraillen pakkashuurun seasta josko sitä näkis eteensä.

Tähän seesteiseen harmoniaan tulee särö joka vuosi, kun hiihtolomien sesonkiaikana paikkakunnalle saapuvat autokunnat eteläisestä suomesta suksiboksit turvoksissa. Ajotyyli on "kiihkeä" ja aikataulu sitä samaa.

Lukemattomia läheltäpiti-tilanteita on tullut todistettua, kun paikallinen Väinö ruuvaa kohmeisella kärryllään eteenpäin ja samaan aikaan hänet ympäröivät kekeroosberg-lasit silmillään hermoilevat turisti-isät, etsien viinakauppaa, kylpylää tai lihakauppaa.

Autoissa suut käyvät kuin Anna-Kaisa Hermusella, molemmilla osapuolilla. Kuskit noituu näitä paikallisia urpoja, jotka eivät osaa ajaa ja eukot kätisee vieressä kun sun aina pitää kaahata. Kakarat mellastaa takapenkillä, tavaroiden tursutessa ovista ja ikkunoista.

Toisaalla sitten paikalliset isännät rapeltaa ryyppyä isommalle (siitä autosta), ettei 25 vuotta vanha bensakone ryydy risteykseen. Emännät pitävät käsveskaa lähituntumassa, että voivat tarvittaessa pöläyttää äijän karvalakin seutuville jos meno ei miellytä...

Risteyksissä noidutaan puolin ja toisin, uuden karhea volvo uhmaten kasivitosta datsunia, koneet kiertäen kuin härkätaisteluareenan härät konsanaan raapimassa santaa kavioiden alta. Kuka antaa periksi ja kenelle? Prkl!

Loma-aikojen ihanuutta lomakeskusten läheisyydessä!
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Tämä ehkä kuuluisi ennemmin tuohon omituisia tositapahtumia elävästä elämästä -ketjuun, mutta menköön nyt tänne.

Nimittäin tällä päivämäärällä 3.3.2005 klo 16:30 ajoi Tuusulantietä TAKSIkuski satasen (100) alueella vasenta kaistaa kahdeksankympin (80) nopeudella, tukkien koko kaistan! Jo on aikoihin eletty. Siis taksikuski. Alinopeutta. Ei voi vieläkään uskoa todeksi.

Ilmeisesti kyseessä oli kuitenkin jonkin asteinen hetkellinen mielenhäiriö koska ymmärsi sitten kuitenkin nostaa nopeuden yli sataseen kun nopeusrajoitus vaihtui kahdeksaankymppiin.

Sääli kun ei ollut videokameraa mukana, koska tämä tuskin koskaan enää toistuu.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Tinde
Nimittäin tällä päivämäärällä 3.3.2005 klo 16:30 ajoi Tuusulantietä TAKSIkuski satasen (100) alueella vasenta kaistaa kahdeksankympin (80) nopeudella, tukkien koko kaistan! Jo on aikoihin eletty. Siis taksikuski. Alinopeutta. Ei voi vieläkään uskoa todeksi.
Ettei vain olisi kotiväylälläni ollut tutka jossakin ?

nimim. Thank juu suharit, hiljaa vasenta kaistaa niin minäkin tiedän missä mättää.

Vaan nyt on kivaa, räntää tulee toista päivää ja mitään vaikutusta sillä ei ole prätkiin jotka Pariisin kehätiellä autojen välissä painelevat n. 100 km/h. Jaksa perkele millään odottaa kunnes näen kunnon leffakolarin/ilmalennon ihan oikeasti ja livenä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa tiistaina ollessani ajotunnilla kurvailin sitten siinä Pori-Ulvila moottoritiellä. Vauhtia oli sellaiset 110 km/h, kun joku volvomies tulee rampista kolmion takaa suoraan eteen. Löin siinä liinat kiinni ja tyyppi jäi eteen nynnäämään kahdeksaakymppiä. Ajo-opettajan mukaan kaveri "ehkä arvioi tilanteen hieman väärin". Jos yksin olisin ollut liikenteessä olisi tämä pelle voinut erottaa takaa tulevasta autosta tuon ystävällisesti sointuvan äänitorven.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joopa joo, terveisiä sille Salonoja/Rytsölä/Keskinen/Sarasvuo-wanna-be:lle, joka mersullasi paukutit 600 metriä ennen Prisman liikennevaloja 60km/h alueella ensin yhdistelmän ja sitten meikäläisen ohi. Kilometrin päästä seisottiin kuitenkin kaikki peräkkäin/vierekkäin sairaalan valoissa ja mulkoilit/naureskelit sinulle valoja vilkuttanutta rekkakuskia isoin elkein. Kiinni ja pataan tollasia.

Ja sitten pistää vituttamaan myös sellainen juttu, että yleensä tiellä on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin, mutta vähän pienemmillä sivuteillä nämä sankarit ajavat etenkin talvisin keskellä tietä siten, että käyttöön jää vain kolme uraa ja oikealle puolitoista metriä tyhjää tilaa. Taiteile siinä sitten pakettiauton ja yhdistelmän kanssa kun sattuvat tuolla tiellä vastakkain.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Mdawg
Joopa joo, terveisiä sille Salonoja/Rytsölä/Keskinen/Sarasvuo-wanna-be:lle, joka mersullasi paukutit 600 metriä ennen Prisman liikennevaloja 60km/h alueella ensin yhdistelmän ja sitten meikäläisen ohi. Kilometrin päästä seisottiin kuitenkin kaikki peräkkäin/vierekkäin sairaalan valoissa ja mulkoilit/naureskelit sinulle valoja vilkuttanutta rekkakuskia isoin elkein. Kiinni ja pataan tollasia.

Ei tämän perusteella auennut, mitä tämä Mersu-kuski teki väärin. Muuta kuin ajoi liian hienolla autolla. Eikö 60 km/h-alueella saa ohittaa? Vai eikö saa ohittaa, kun valo-ohjattuun risteykseen on matkaa vain 600 metriä?

Jos pelkästään ohitetuksi tuleminen ottaa pannuun (tiedän, se haittaa monia kuskeja liikenteessä, niinpä he yrittävät torpedoida ohitusyrityksiä aiheuttaen jatkuvasti vaaratilanteita), kannattaisi harkita vaihtoehtoisia liikkumismuotoja.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Sunnuntaina tullessa Keski-Suomesta eräs varsin rumalla, mutta uudehkolla maastoautolla suhannut hermokimppu vilkutteli mulle valojaan takanani, kun olin ohittamassa erästä minua hitaampaa. Vauhtia oli itselläkin lähes 120km/h, vaikka alueella on 80km/h rajoitus. Äijä sitten kavereineen pääsi minusta ohi vieden lähes peruutuspeilini mennessään. Vilkuttelin sitten vähän siinä valoja ja silloin tämä maastoautomulkku heiluttelee mulle keskisormea ja kaasuttaa kauas horisonttiin.

Siinä sitten tuttavalleni manailen, että onpas siinä oikein vähämielinen ihminen. Noin vartin verran siitä näen kaukaa edessäni pari autoa pysäksissä tienreunassa. Siellähän olikin pari poliisisetää jututtamassa tätä maastoautolla kaahailevaa peräaukkoa. Ohi mennessä käsi vaan pystyyn ja morjens! Siinä sai maastoautopallipää heti pienen opetuksen virkavallalta. Jukan takahiuksien päivä oli pelastettu ja naama oli taas virneessä.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Jermu
Ei tämän perusteella auennut, mitä tämä Mersu-kuski teki väärin. Muuta kuin ajoi liian hienolla autolla. Eikö 60 km/h-alueella saa ohittaa? Vai eikö saa ohittaa, kun valo-ohjattuun risteykseen on matkaa vain 600 metriä?

Jos pelkästään ohitetuksi tuleminen ottaa pannuun (tiedän, se haittaa monia kuskeja liikenteessä, niinpä he yrittävät torpedoida ohitusyrityksiä aiheuttaen jatkuvasti vaaratilanteita), kannattaisi harkita vaihtoehtoisia liikkumismuotoja.

Niin, ehkä ilmaisin asian vähän huonosti. Kaikkihan luonnollisesti tietävät, että kyseissä paikassa on keltainen viiva ja näkyvyyttää rajallisesti eikä n. 80-90 km/h ole sekään tietääkseni liikkennesääntöjen mukaista 60 alueella. Ei se itse ohittelu niinkään haittaa, senkun ohittelee, mutta se käytös niissä jälkimmäisissä valoissa laittoi vituttamaan, koska yhdistelmä joutui jarruttelemaan aikas tavalla, että tämä sankari ehti ohi ennen vastaantulevia autoja.
 

scholl

Jäsen
Itse näin melkoisen tapauksen liikenteessä oliko se viime viikolla. Se oli Saab 90, jossa syttyivät takavilkut aina, kun hän painoi jarrua. Ja kun laittoi vilkun päälle niin alkoi vilkuttamaan aina väärän puolen vilkkua. Ja jarruvalot tosiaan eivät toimineet lainkaan. Muutama minuutti meni sen perässä pähkäillessä, että minnekö se yrittää kääntyä. Leppäsuolta Mannerheimintielle se oli edessäni, jonka jälkeen onneksi pääsin ohittamaan hänet. Ei ole mukava ajella sellaisen auton perässä keskustassa, jolla valot näyttävät lottokoneen tahtiin.

Liittyy tähän ketjuun vain sillä tavalla, että tuo teiden ritari voisi romuttaa autonsa tai korjauttaa sen.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Viestin lähetti scholl
Itse näin melkoisen tapauksen liikenteessä oliko se viime viikolla. Se oli Saab 90, jossa syttyivät takavilkut aina, kun hän painoi jarrua. Ja kun laittoi vilkun päälle niin alkoi vilkuttamaan aina väärän puolen vilkkua. Ja jarruvalot tosiaan eivät toimineet lainkaan. Muutama minuutti meni sen perässä pähkäillessä, että minnekö se yrittää kääntyä. Leppäsuolta Mannerheimintielle se oli edessäni, jonka jälkeen onneksi pääsin ohittamaan hänet. Ei ole mukava ajella sellaisen auton perässä keskustassa, jolla valot näyttävät lottokoneen tahtiin.

Liittyy tähän ketjuun vain sillä tavalla, että tuo teiden ritari voisi romuttaa autonsa tai korjauttaa sen.

Itse olen nähnyt vastaavia Saab merkkisiä autoja liikenteessä...Taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Tosiaan tivolimaisen auton perässä ajaminen ei kovin hääppöistä ole.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti scholl
Itse näin melkoisen tapauksen liikenteessä oliko se viime viikolla. Se oli Saab 90, jossa syttyivät takavilkut aina, kun hän painoi jarrua. Ja kun laittoi vilkun päälle niin alkoi vilkuttamaan aina väärän puolen vilkkua. Ja jarruvalot tosiaan eivät toimineet lainkaan.
Saabien tyyppivika. Siis nimenomaan vetokoukullisten. Paranee pistokkeen vaihtamalla. Vika esiintyy ainakin 90- ja 900-malleissa hyvinkin yleisesti.

Aika jäätävää. Mulla oli joskus ysärillä Saab 900, ja olin parkissa Kalliossa kaverin alaoven edessä vilkku päällä. Ihmettelin kuitenkin kun alaoven lasista ei heijastunut vilkun valo. Kävin auton edessä katsomassa ja silloin vasta huomasin vian. Ei mitään hajua miten kauan oli vika ollut. Sisällä kojelaudassa kaikki näytti normaalilta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Eilen joku keski-ikäinen pälvikalju runkkari painoi kaasua, kun ylitin ajoväylää suojatiellä. Auto sujahti noin millin päästä ohi. Refleksini olivat sen verran hitaat ja paska-hiace nopea, että en saanut yrityksestä huolimatta Doc Martensia läpi hiacen mädästä kyljestä.

Ei siinä mitään, en tiedä koska se apina oli autokoulunsa käynyt, jos ylipäätään on käynyt, sillä ainakin oman ymmärrykseni mukaan suojatietä lähestytään varoen, eikä paineta ainakaan kaasua silloin kun joku on sitä ylittämässä.

Eikä meikäläinen mitenkään pantterina mistään puskista hypännyt, vaan kyllä sen urpon olisi pitänyt tämän kokoinen mies nähdä.
 
Siellä pääkaupunkiseudulla on ollut muutama tollukka liikenteessä kun on satanu lunta. 3 kuollu ja muutama kymmenen sairaalaan.

Vauhdit kuin kesällä vaikka keli on ollut aika talvinen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Viestin lähetti Potnapekka
Siellä pääkaupunkiseudulla on ollut muutama tollukka liikenteessä kun on satanu lunta. 3 kuollu ja muutama kymmenen sairaalaan.

Vauhdit kuin kesällä vaikka keli on ollut aika talvinen.
Vauhdit kuin kesällä? Siis moottoritiellä sellaista 80-90 km/h.
Sillä kelillä mitä aamulla oli, on tuokin monelle liikaa. Ovatkohan olleet pohjoisemmasta Suomesta muuttaneita, kun eivät näemmä osaa ajaa ruuhkassa talvella.

Anteeksi vaan, mutta kun ottaa päähän nämä teiden ritarit, jotka tulevat tänne heti kuittailemaan, kun pääkaupunkiseudulla kolaroidaan. Kuitenkaan ei ko. tollukoilla ole hajuakaan siitä millaisia liikennemääriä täällä on.
Kun on aamulla nähnyt auton lentävän kuljettajan puoleinen kylki edellä kalliota vasten, ei paljon kiinnostaisi tuollaista paskaa lukea enää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti BigRedBob
Eilen joku keski-ikäinen pälvikalju runkkari painoi kaasua, kun ylitin ajoväylää suojatiellä.
Tampereella joku sankari ajoi kolmen naisen päälle, kun nämä olivat ylittämässä katua suojatietä pitkin. Päälle ajanut selitteli, ettei nähnyt naisia, kun kerran aurinko paistoi silmiin. Ei sitten ilmeisesti nähnyt sitä viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtynyttä autoakaan. Minkälainen pystyynkuivatettu idiootti jatkaa vaan ajamista, vaikka ei näe yhtään mitään?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Täältä suunnalta oikeasti kiitoksia niille vastaantulijoille jotka varoittivat valoja vilkuttelemalla allekirjoittanutta edessä olevasta sumasta. Ilman tuota olisi ollut mahdollista että allekirjoittanutkin olisi liittynyt mukaan tuohon sumaan, nyt auton pysäyttäminen ennen sitä 3-tiellä n. 2 km ennen Klaukkalan risteystä poikittain ollutta rekkaan (ja niitä lukuisia pientareilla olleita autoja) oli suhteellisen helppoa ja ainut haitta tuosta aamun liikennekaaoksesta oli se että matka Riihimäeltä töihin Espooseen kesti n. 3 tuntia.

Nimim. Klaukkalan kohdalla n. 1,5 tuntia parkissa
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Designer
Tampereella joku sankari ajoi kolmen naisen päälle, kun nämä olivat ylittämässä katua suojatietä pitkin. Päälle ajanut selitteli, ettei nähnyt naisia, kun kerran aurinko paistoi silmiin. Ei sitten ilmeisesti nähnyt sitä viereiselle kaistalle suojatien eteen pysähtynyttä autoakaan. Minkälainen pystyynkuivatettu idiootti jatkaa vaan ajamista, vaikka ei näe yhtään mitään?
Ajoin eilen tuota normaalia reittiä töihin, kun toissapäivänä tie oli jostain syystä suljettu, ja tarkistin häikäisyteorian. Aika radikaalisti on aurinko siirtynyt vuorokauden aikana, kun kyseisessä kohtaa se ainakin eilen paistoi kuskiin nähden oikealta ja tytöt tulivat vasemmalta autojonon siltä puolelta, missä ei ole näköesteitä. En osta selitystä.

Ja tänään oli tosiaan vaikeuksia päästä banaanisatamaan, kun koko kolmostie oli sulki etelään Nurmijärven jälkeen. Omat kiireet tuntuivat kovin kepoisilta sen jälkeen, kun kuuli karut uutiset. Ja paskanjauhamista se tilaisuuskin kuulemma oli ollut.
 

lampsu

Jäsen
Ja taas ollaan etelässä opeteltu ajamaan autolla liukkaassa kelissä. Vittu miten ne ei ikinä opi.Toisen perseessä kiinni ajetaan satasta vaikka edes edessä menevän ajovalot ei näy kunnolla lumipölyn takia.
Hämmästyttää kummastuttaa....
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Viestin lähetti Mikke73
Vauhdit kuin kesällä? Siis moottoritiellä sellaista 80-90 km/h.
Sillä kelillä mitä aamulla oli, on tuokin monelle liikaa. Ovatkohan olleet pohjoisemmasta Suomesta muuttaneita, kun eivät näemmä osaa ajaa ruuhkassa talvella.

Anteeksi vaan, mutta kun ottaa päähän nämä teiden ritarit, jotka tulevat tänne heti kuittailemaan, kun pääkaupunkiseudulla kolaroidaan. Kuitenkaan ei ko. tollukoilla ole hajuakaan siitä millaisia liikennemääriä täällä on.
Kun on aamulla nähnyt auton lentävän kuljettajan puoleinen kylki edellä kalliota vasten, ei paljon kiinnostaisi tuollaista paskaa lukea enää.

Niin, pahalla kelillä tuo 80km/h on liian paljon. Jopa 60km/h voipi olla siinä kinthaalla että kestääkö auto hyppysissä ja vieläpä tiellä. Mutta ei se ole muun Suomen vika, jos joka vitun vuosi pääkaupunkiseutu on tukossa kun sataa pikkuisen lunta. Onneksi sentään erilaiset autokorjaamot tienaa näistä aina hiukan leivän päälle metukkaa.

Ja varmaan tosi siisti näky se auto-kylki-edellä-kallioon? Vai Kallioon?
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Viestin lähetti lampsu
Ja taas ollaan etelässä opeteltu ajamaan autolla liukkaassa kelissä. Vittu miten ne ei ikinä opi.Toisen perseessä kiinni ajetaan satasta vaikka edes edessä menevän ajovalot ei näy kunnolla lumipölyn takia.
Hämmästyttää kummastuttaa....

Pitää kato ajaa sen verran lähellä että näkyy ne edelläajavan valot. Milläs sitä muuten suunnistat?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti teemu_s
Niin, pahalla kelillä tuo 80km/h on liian paljon. Jopa 60km/h voipi olla siinä kinthaalla että kestääkö auto hyppysissä ja vieläpä tiellä. Mutta ei se ole muun Suomen vika, jos joka vitun vuosi pääkaupunkiseutu on tukossa kun sataa pikkuisen lunta. Onneksi sentään erilaiset autokorjaamot tienaa näistä aina hiukan leivän päälle metukkaa.

Ja varmaan tosi siisti näky se auto-kylki-edellä-kallioon? Vai Kallioon?

Ei mahdu ihan omaan logiikkaani, miten taas eiliset ketjukolarit olivat helsinkiläisten ja muiden pääkaupunkiseutulaisten vika? Kaikki ketjukolarit olivat pääkaupunkiseudun ulkopuolella (Kerava, Sipoo, Tuusula ym.) tai aivan ulkoreunalla, eli ketjukolarit aiheutuivat maalaisista, jotka tunkivat tänne Helsingin suuntaan.

Mutta mitä väliä asuinpaikalla on tämän asian kanssa, huolestuttavaa on se, kuinka vaarallisia kuskeja on liikenteessä. Turvaväleistä ei tietoakaan, ja nopeutta ei osata sovittaa olosuhteiden mukaan. Ja ei se hätävilkunkaan päälle laittaminen ole suuri ponnistus, jos huomaa sumpun edessä ja nopeutta on tiputettava äkisti. Tajuaa ainakin takana tulevat hidastaa ajoissa.

Ja kuten tämän päivän HS:sta voi lukea, eivät edes kaikki kolariin joutuneet nähneet omassa ajamisessaan mitään moitittavaa, kolari ei kuulemma ollut vältettävissä. Varsin huolestuttavaa, jos tällaiset ketjukolarit eivät vaikuta edes niihin joutuneiden ajotapaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös