Kukaan ei ole täydellinen, ja välillä pitäisi katsoa myös eteenpäin. Kenenkään eteen ei itselläni ole tarvetta mennä, ei vaikka itse joutuisi tiputtamaan nopeuttani siinä rekan takana. Ei ole myöskään tarvetta tunkea rekan takaa siihen vähän reilun autonmittaiseen väliin joka sattuu jonossa olemaan, niitäkin näkee todella usein.
Ja muutenkin, henkiriepu on sen verran kallis, etten itse rupea vaikeuttamaan kenenkään etenemistä tahallisesti, en vaikka kaikenlaisia ajatuksia välillä päässä liikkuukin. Sujuva liikenne - mennään sitten rajoitusten mukaan tai ei - on kuitenkin se kaikkein turvallisin tapa liikkua.
Itseäni kuitenkin ihmetyttää kaiken eniten, kuinka kiivaasti täällä puolustellaan ylinopeutta ajamista. Toisilla ei ole pelisilmää, ei tarvitse jäädä tukoksi, katselkaa peilihin, yms. Itsessä ei ole mitään vikaa, vaikka auto kulkee 140km/h talvirajoituksilla.
P.S. Itselleni se tämän talven toistaiseksi ainoa (toivottavasti myös jää semmoiseksi) valoshow tapahtui juuri siten, ettei siellä ohituskaistalla ollut ketään kun katsoin tilanteen. Vaihdoin kaistan, huomasin takaa tulevan auton todella nopeasti. Olin jo kerennyt ruveta nostamaan nopeuttani, kun valoshow alkoi.
Tuon toisen auton on pakko olla ollut samalla kaistalla minun kanssani, kun tilanteen tarkastin. Ja varmasti on myös sen rekan nähnyt, jota itse lähdin ohittamaan. Ja kun vilkkua käytin ennen kaistanvaihtoa (jota läheskään kaikki eivät muista tehdä), ei tilanne sinne taaksekkaan voinut yllätyksenä tulla.
Mutta ihan sama, itse en koe tehneeni tilanteessa väärin.