Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 731
  • 13 155

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ajelin eilen länsiväylää Helsingistä Espooseen päin. Kyseisellä pätkällä rajoitus on 80km/h, ajelin ehkäpä noin 85-87 km/h. Kolari oli todella lähellä, kun takapuskuriin iskeytyy taksi. Hetken roikuttuaan siinä, ilman vilkkua ohi ja takaisin ilman vilkkua eteeni niin, että piti jarruttaa kunnolla.
Jarruttiko tämä kuljettaja ohitettuaan vai miksi jouduit itse jarruttamaan. Oletan, että ohittajan vauhti on suurempi kuin ohitettavan, joten oliko siinä vaaraa, että olisit osunut ns. liian äkkiä oikealle kaistalle palaavaan autoon? Täytynee siis olettaa, että turvavälin takia jarrutit, jotta se olisi pysynyt oikeana. Fiksua toimintaa eräillä tieväleillä, mutta eräissä tapauksissa ei tuohon ole välitöntä tarvetta (esim. Länsiväylällä) mikäli liikenne on hiljaista, ja nyt pyydänkin omaa analyysiäsi oliko lopulta tuohon mielestäsi tarvetta? Eikö jalan nosto kaasulta olisi riittänyt? Enkä tässä nyt yhtään puolustele taksin käytöstä, sillä mielestäni liikenteen ammattilaisen tulee aina osoittaa esimerkkiä muulle liikenteelle. Tämän lisäksi ohittajan vastuu on tietysti huomattavasti suurempi, mutta paras myös huomioda fakta, että liikenne on aina yhteispeliä.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Jees, eli kyseinen taksi kyllä jarrutti vielä eteen tullessaan, ainakin jarruvaloista päätellen, joten kyseessä oli välttämätön paha.

En keksinyt muuta selitystä tälle kuin sen , että taksikuskilla oli paska päivä ja halusin purkaa vitutusta johonkin. Tuntuu vain, että taksikuskeilla se "paha päivä" on vain suhteellisen usein.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En keksinyt muuta selitystä tälle kuin sen , että taksikuskilla oli paska päivä ja halusin purkaa vitutusta johonkin. Tuntuu vain, että taksikuskeilla se "paha päivä" on vain suhteellisen usein.
Kun en nähnyt ko. tilannetta kummankaan kantilta, niin en sano mitään ko. asiasta. Kuitenkin tuosta "paha päivä"-säädöstäsi voin sanoa, että yleensä meillä muilla liikenteessä liikkuvilla on näitä "paha päivä"-tilanteita takseja enemmän. Joskus suorastaan ihmetyttää, miksi heille ei satu "kolareita/kilometri" läheskään niin paljon kuin tavalliselle säätäjälle vaikka ajavatkin koko ajan ylinopeutta ja hullun kiilto silmissä...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Joskus suorastaan ihmetyttää, miksi heille ei satu "kolareita/kilometri" läheskään niin paljon kuin tavalliselle säätäjälle vaikka ajavatkin koko ajan ylinopeutta ja hullun kiilto silmissä...

Johtuu ilmeisesti osaltaan siitä, että muut autoilijat osaavat jo varoa taksareita. Ihmiset osaavat jo varautua siihen, että taksi voi kääntyä eteen, vaikka vilkusta ei olisi tietoakaan. Kuulemma yllättävän kalliita lisävarusteita takseihin nuo vilkut.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja kyseessä vuonna -30 syntynyt mies.

Nuo vanhusten törttöilyt liikenteessä tuskin tulevat ainakaan laskemaan väestön ikääntymisen myötä. Pitäisi vaan ottaa kovemmat otteet ajolupien jatkamisten suhteen.
...
Ei perkele, kyllä pitää pahasti viirata joko järki tai näkö jos painelee moottoritietä väärään suuntaan.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1447564
"Lausunnon johdosta Vantaan poliisi oli kutsunut miehen ajo-oikeuden peruuttamistilaisuuteen 12.11. Tilaisuudessa kuljettajan ajokortti olisi peruutettu toistaiseksi."

Eipä olisi miehellä ollut kovin pitkään ajo-oikeutta muutenkaan jäljellä. Nostan hattua ikäihmisille jotka tunnustavat etteivät ole enää soveltuvia liikennevirtaan ja luopuvat kortista suosiolla.

Säädöksistä ja asenteista liikenteessä voisi olla paikallaan päivitys tietyn väliajoin. Ajoneuvo kyllä pitää vuosittain katsastaa (uudemmilla hieman harvemmin alkuun), mutta kuski saa olla "missä kunnossa tahansa". Aika harvassa ovat tilanteet joissa auton tekniikka olisi syyllinen onnettomuuksiin, kiitos määräaikaiskatsastusten. Ajokortin pitääkseen tulisi tietyin väliajoin käydä näyttämässä taitonsa. Ja jos on homma hallussa, se olisi läpihuuto-juttu ellei, niin kertaamaan. Mitään lisärahastusmuotoa en toivo.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Postaillaan taas tännekin.Näillä kilometereillä sattuu ja tapahtuu. Kehä ykkösen älyttömästä kiilajataksista soitin huvikseni samointein tarkastajalle. Tuntui ottavan tosissaan. Taksejahan on parasta väistellä.Tätä kiilaajaa en kerennyt.Tunki väkisin viereen ja työnsi minut kaistojen väliin.Tuijotti vittumaiseti eikä päästänyt takaisin. Kukaan ei ruuhkassa onneksi ajanut perään.Kehällä on syytä tilaa antaa, mutta tässä ei suoraan sivusta työntäjälle mitenkään enää pystynyt.Tai pystyi kun veti toisten eteen vasemmalle.

Eilen Kouvolan ja Lahden välillä taas uusi versio leveäkaistatien käytöstä. Leveäkaista alkaa. Edelläni ajava luulee ilmeisesti ohituskaistaksi ja koukkaa rekan ohi kokonaan keskelle vasenta kaistaa. Vastaan tulee onneksi vain yksi auto, joka ehtii koukata pientareelle. Ohittaja huomaa,että jokin meni pieleen.Päättää jättää ohituksen kesken, polkee jarrua ja täräyttää takaisin eteeni juuri kun olen lähdössä oikeaoppiseen ohitukseen oman kaistan puolella.Siinä vaiheessa ei ketään tullut edes vastaan eli ohitustilaa kolmen kaistan verran,periaatteessa.Tietysti jäi sitten rekan perseeseen vasemmalle puolelle kyttäilemään tyhjää tietä.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Eilen Kouvolan ja Lahden välillä taas uusi versio leveäkaistatien käytöstä. Leveäkaista alkaa. Edelläni ajava luulee ilmeisesti ohituskaistaksi ja koukkaa rekan ohi kokonaan keskelle vasenta kaistaa.

Mikähän niissä leveäkaistateissä muuten on niin suunnattoman vaikeaa? Ei mahdu omaan järkeeni, että miten niillä ei osata ajaa, vaikkei mikään uusi villitys olekaan. Ymmärrän kyllä, että jo liikenneturvallisuudenkin takia jatkossa noita ei enää rakenneta, ei siinä mitään.

Toisaalta eivätpä ihmiset monesti osaa näyttää vilkkuakaan oikein liikenneympyrässä..
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikähän niissä leveäkaistateissä muuten on niin suunnattoman vaikeaa? Ei mahdu omaan järkeeni, että miten niillä ei osata ajaa, vaikkei mikään uusi villitys olekaan.

Ainakin täältä idästä uupuvat kokonaan (ei ole ainkaan vastaan tullut) nuo leveäkaistaiset tiet. Eikä ainakaan minulla edes ollut autokoulussa aikanaan mitään opastusta miten noilla pitäisi ajaa vaikka maalaisjärkihän sen useimmille kuitenkin kertoo. Eli varmaan kaikki törtöt on maalaisjuntteja.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikä ainakaan minulla edes ollut autokoulussa aikanaan mitään opastusta miten noilla pitäisi ajaa vaikka maalaisjärkihän sen useimmille kuitenkin kertoo. Eli varmaan kaikki törtöt on maalaisjuntteja.

Osaat kuitenkin varmasti lukea sen kyltin mikä kertoo leveäkaistatiellä ajamisesta. Eli aja tien oikeata reunaa. Sen vielä ymmärrän, että suomen kieltä osaamaton ulkomaalainen ei aina ymmärrä ajaa siellä oikean valkoisen viivan tuntumassa, mutta valitettavan usein nämä keskiviivan ratsastajat ovat ihan meitä suomalaisia. Ja itseänikin ihmetyttää Miksi siinä ohittaessa on pakko mennä kokonaan sille vasemmalle kaistalle jättäen ohitettavaan puolentoista auton levyinen väli?

Tuntuu, että taas kesän jäljiltä tuo vilkun käyttäminen sekä liikenneympyrässä että esim. kerrostalon pihaan tieltä käännyttäessä on jäänyt unholaan. Olisin kiitollinen mikäli poliisikin huomauttelisi mikäli ajovalot on suunnattu vastaantulijan silmiin, sillä tihkusateisilla syyskeleillä ainakin itseäni häikäisee aivan helvetisti ne sumuvalot sekä väärin suunnatut ajovalot. Kun ei viitsisi katsettaan takapenkkiäkään kohti kääntää. Ymmärrän tosin poliisinkin tilanteen, kun miehiä on niin naurettavan vähän, että ei kaikkeen voi/ehdi puuttumaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään aamulla näin taksin, jonka kuljettajan epäilen olleen humalassa.

Pasilassa hän kääntyi edestäni Ratapihantieltä Rautatieläisenkadulle, jolla hän ajoi kahden samaan suuntaan kulkevan kaistan keskellä. Ensin ihmettelin, miksi hän ei osaa valita kaistaa (siinä on selkeät merkinnät), sitten jätin normaalia pidemmän turvavälin.

Ratamestarinkadulle käännyttäessä tuo sankari vilautti kerran vilkkua vasemmalle, vaikka kääntyikin oikealle. Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä vilkutti oikealle, ei kuitenkaan kääntynyt Pasilan asemalle päin, vaan jatkoi Asemapäällikönkatua itään.

Minä vilkutin oikealle, kun jatkoin Ratamestarinkadulla Kumpulantielle päin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään aamulla näin taksin, jonka kuljettajan epäilen olleen humalassa.

Näistä vaan samantien soittoa hätänumeroon rekkarin kera. Vaikka olisi turhakin soitto, et kyllä joudu siitä vastuuseen.

En ole ihan varma, mutta käsittääkseni poliisi priorisoi rattijuoppousepäilyt?

Suurin osa rattijuopoistahan jää nimenomaan kiinni ulkopuolisten ilmoitusten perusteella, joten kyllä niihin reagoidaan. Aamuisin ei poliisillakaan luulisi olevan ihan niin kiirettä?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään aamulla näin taksin, jonka kuljettajan epäilen olleen humalassa.

Pasilassa hän kääntyi edestäni Ratapihantieltä Rautatieläisenkadulle, jolla hän ajoi kahden samaan suuntaan kulkevan kaistan keskellä. Ensin ihmettelin, miksi hän ei osaa valita kaistaa (siinä on selkeät merkinnät), sitten jätin normaalia pidemmän turvavälin.

Ratamestarinkadulle käännyttäessä tuo sankari vilautti kerran vilkkua vasemmalle, vaikka kääntyikin oikealle. Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä vilkutti oikealle, ei kuitenkaan kääntynyt Pasilan asemalle päin, vaan jatkoi Asemapäällikönkatua itään.

Minä vilkutin oikealle, kun jatkoin Ratamestarinkadulla Kumpulantielle päin.

Tietokilpailukysymys:
Jos kuski oli kännissä, niin kumpi on oikea tapa, jotta saadaan känninen kuski pois vaarantamasta liikenteestä, ja vältetään mahdolliset onnettomuudet:
a) raportoi juttu aikanaan Jatkoajan keskustelupalstalle
b) ota kännykkä käteen ja näppäile 112
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ratamestarinkadulle käännyttäessä tuo sankari vilautti kerran vilkkua vasemmalle, vaikka kääntyikin oikealle. Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä vilkutti oikealle, ei kuitenkaan kääntynyt Pasilan asemalle päin, vaan jatkoi Asemapäällikönkatua itään.

Tulipas hassu tunne, nimittäin antamasi kuvauksen perusteella olen täysin varma, että ajoin sinun takanasi! Ainakin tein samat huomiot kuin sinä! Heh, maailma on pieni.

Anteeksi, ei minulla sitten muuta ollutkaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Taas tänään yksi malliesimerkki yhdistelmästä pappa ja liikenneympyrä. Papan Corollan vilkku jo ennen liikenneympyrää vasemmalle ja sitten kun oltiin ympyrässä ja piti ajaa sinne vasemmalle, niin mitäs vielä. Auto stoppiin keskelle ympyrää jono perässä ja odotusta niin kauan, että suoraan tulijat menivät editse. Eivät kolmion takaa suoraa ajaneetkaan oikein tajunneet hetkeen tilannetta. Kortti pois...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Eiköhän soitto 10022:een ohjaudu automaattisesti 112:een, mutta 10022 on kylläkin jo lakkautettu.

Niinpä perskeles näkyy olevan. Keväällä soitin kyllä tuohon 10022-numeroon, kun puolenyön aikaan joku toikkaroi jurrissa Turun motarilla. Jalan oli siis liikkeellä. Hätäkeskukseenhan tuokin ohjautui.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näistä vaan samantien soittoa hätänumeroon rekkarin kera. Vaikka olisi turhakin soitto, et kyllä joudu siitä vastuuseen.

En varmaan olisi joutunut vastuuseen turhasta soitosta, mutta olisin saattanut joutua vastuuseen liikenteen vaarantamisesta ja mahdollisesta kolarista. Kännykkä ei nimittäin ollut helposti saatavilla.

Kun sitten sain autoni parkkiin, olisi soitto ollut täysin turha.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Lähteekö ns. peltipoliisista tieto samantien eteenpäin, vai tallentuuko otetut kuvat kameraan? Elikkä onko pönttö kuitukaapelin päässä?

Törmäsin kertomukseen miten kaverit olivat repineet pöntön irti tien reunasta, ja mietin vaan että oliko siinä motivaationa kuvien lähtemisen estäminen vai pelkästään pöntön tuhoaminen.
 
Lähteekö ns. peltipoliisista tieto samantien eteenpäin, vai tallentuuko otetut kuvat kameraan? Elikkä onko pönttö kuitukaapelin päässä?

Törmäsin kertomukseen miten kaverit olivat repineet pöntön irti tien reunasta, ja mietin vaan että oliko siinä motivaationa kuvien lähtemisen estäminen vai pelkästään pöntön tuhoaminen.
Käsittääkseni ainakaan näitä maaseutukameroita ei ole kytketty verkkoon, vaan kuvat tallentuvat pönttöön josta jepet sitten käyvät ne aina tietyin väliajoin noutamassa.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Arvon jalankulkijat. KIINNITTÄKÄÄ ITSEENNE HEIJASTIN! Kiitos.

Jonkun verran tulee duunin puolesta ajettua iltaisin autolla. Varsinkin taajaman lähettyvillä maantielaidoissa on taas näkynyt järjenjättiläisiä tummissa vetimissä ilman heijastinta lenkkeilemässä tms. suorittamassa. Taino näkynyt ja näkynyt.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Arvon jalankulkijat. KIINNITTÄKÄÄ ITSEENNE HEIJASTIN! Kiitos.

Jonkun verran tulee duunin puolesta ajettua iltaisin autolla. Varsinkin taajaman lähettyvillä maantielaidoissa on taas näkynyt järjenjättiläisiä tummissa vetimissä ilman heijastinta lenkkeilemässä tms. suorittamassa. Taino näkynyt ja näkynyt.
Varsinkin jos lenkille lähtee tms. usein ja pitkään kävelemään pimeissä tienlaidoissa suosittelen turvaliivien hankkimista. Meilläkin on lapsille tullut koulusta omat ja itse sain töistä. Ne kyllä näkyvät hyvin ja pitkälle.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710276772650_uu.shtml

Tämä kohta pisti silmään:
"Pian kävi ilmi, että sekä poliisipartion alun pitäen takaa-ajama rekkakuski että partion tielle osuneen linja-auton kuski olivat vahvassa humalassa."

Mitä vittua? Ammattiautoilijat tukevasti soosissa isojen autojensa kanssa liikenteessä.
Ja muistaakseni muutama kaveri oli vielä kyytiinkin uskaltautunut, tätä ihmettelen vielä enemmän. Jos kuski puhaltaa yli pari promillea niin kai se näkyy vähän päällepäinkin. Tai sitten on jonkun muun alan ammattilainen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Katselin tuossa hetki sitten TV2 ohjelmaa joka käsitteli Britanian liikennekäyttäytymistä. Aikasta paljon kovemmat sanktiot on käytössä saarivaltiossa. Ohjelmaa en alusta asti nähnyt, mutta ohjelma käsitteli mm. moottoritiellä sattunutta kuolonkolaria. Tässä "pääpiirteet" kolarista
Kuorma-auto oli ajanut pysähtyneen jonon perään, osuudella jossa autoilijoita varoitettiin mahdollisista jonoista liikennemerkein. Kuski oli käyttänyt ajon aikana matkapuhelinta, joka on britaniassa kielletty. Kaveri tosin ensin kiven kovaan väitti ettei ole näin tehnyt. Kolarissa kuoli nuori hieman yli 20 tyttö.
Silmään pisti kaverin saama tuomio. Yli 4 vuotta häkkiä ja 7 vuoden ajokielto !

Tulipahan mieleen, että mitä suomessa olisi saanut? Ehkä 500 € sakkoa ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös