On tuo liikenne kyllä pirun mielenkiintoinen paikka vähän tarkkailla muiden ja ehkä vähän omaakin käyttäytymistä. Itselläni on työmatkana ja muutenkin asioille lähtiessä pääväylänä 10-15km Valtatie 12:a naapurikunnasta Lahen keskustaan tai sen läpi töihin toiselle puolelle kaupunkia, ja siinä ehtii kyllä joka kerta näkemään jos jonkinlaista suharia jos vaan päiväsaikaan liikkuu.
Tiehän on tuolla matkalla nelikaistainen pääasiassa 70:n rajoituksella, vetää hyvin mutta liikennevaloja on koko ajan 100m-1km välein. Valoihin on asennettu ns. vihreä aalto joka on kyllä pirun fiksu keksintö, minkä arvoa nostaisi entisestään jos ihmiset ajaisivat sen mukaisesti tai ylipäätään ymmärtäisivät koko hiton idean. Sitä tasaista 65-75 ajelemalla ja tilanteita ennakoiden pääsen usein koko matkan pysähtymättä, ilman kovia jarrutuksia ja moottorijarrutusta hyödyntäen. Yleensä tulee vaihdettua myös yhden kerran kaistaa koska lähden matkaan tien vasemmalta puolelta ja päätepiste on oikealla puolella.
Muilla taas on erilaisia variaatioita: jatkuvaa kaistanvaihtelua muutenkin kuin silloin jos näkee että kauempana on valoissa esim. rekka omalla kaistalla pysähtyneenä, punaisista lähtiessä hanat auki ja seuraaviin valoihin kova jarrutus, luonnollisesti myös tavanomaista perässä roikkumista. Tässä kesän aikana tilannetta on vielä pahentanut työmaa ja kaistojen sulkemiset. Monet havaitsevat kaistan päättymisen vasta sitten kun valkoinen nuoli ja vilkkuvalot ovat siinä edessä. Mielenkiintoinen ilmiö on myös se, että jos edellä menevä auto vaihtaa kaistaa, niin tämän takana tullut auto kiihdyttää kunnolla ikään kuin pitäisi äkkiä kiriä se aukko umpeen ennen kuin joku muu ehtii siihen vaikka näkyy että sen "aukon" edessä on seuraava auto heti tukkeena.
Jokin ihmeellinen psykologinen merkitys on silläkin, että vaihtaa kaistaa ja pääsee edes autonmitan edellä ajaneen edelle. Koko ajan nähden että molemmilla kaistoilla on kuitenkin edessä autoja tukkeena. Samaan sarjaan menee ohitukset maantiellä, kun autoja on kymmenenkin letkassa ja matkaa kaupunkiin alle 50km. Kymmenen kovaa kiihdytystä ja letkan kärkiauto näkyy peräpeilistä kun ohittaja-kuningas jää kaupungin rajalla ekoihin valoihin. Tuntuu jopa että kaupungin keskustassa ajaminen on järkevämpää kun kuskit jopa ymmärtävät ettei ainakaan mitään aikasäästöä ole tiedossa ellei ihan punaisia päin posota.
Vittu kun pööpöt tajuaisivat että nopeinta ei ole ajaa liikennevalojen A ja liikennevalojen B välinen matka täysiä, vaan se että on jo hyvässä matkavauhdissa kun B-valot vaihtuvat vihreäksi. Tuosta muistan nähneeni TV2:n liikenneohjelmassa ihan käytännössä testattua faktaakin ja tietysti autokoulussakin opetetaan taloudellista ajoa. Pitäisi kai myös takoa tuota teoriaa kalloon eikä pelkästään miettiä niitä bensalitroja.
Joskus tietysti liika tupeksiminen voi pudottaa vihreästä aallosta pois ja siinä pysymiseksi tulee itsekin "pelailtua" kiihdytyksillä joskus. Yleensä olen pehmeällä ajolla matkan päätepisteessä samaan aikaan kuin nämä kuusi kertaa kaistaa vaihtaneet ja kymmenen turhaa kiihdytystä/jarrutusta tehneet autotkin. Mutta vain vähemmällä bensan kulutuksella ja stressaamisella.
Tänään itseasiassa tein jotain minkä perusteella pääsen tuohon idiootti-kategoriaan. Meni hermot yhteen Clioon joka poukkoili ja kiihdytteli, joten kostin sen sitten toiselle samanmoiselle Escortille. Ajoin vasenta kaistaa Escort perässä, näin jo kaukaa että kaistansulku-telinehässäkkä on omalla kaistalla joten annoin vilkun vilkahtaa muutaman kerran ja vaihdoin oikealle ajamaan Octavian takana, Escort rykäisi saman tien rinnalle ja ohi. Octavian taakse jäi jonkinlainen rako ja Esco oli estettä lähestyttäessä Skodan rinnalla, mutta vittuuksissani ajoin raon kiinni, jolloin Escort joutui lähes pysähtymään jotta pääsi vaihtamaan kaistaa. No, peräpeilistä sitten katsoin niin eiköhän Escort tule pakoputki paukkuen ja konetta huudattaen ohi meistä molemmista, seuraavassa tiukassa mutkassa hyvä kun pysyi tiellä, ja kääntyessä kanttaus kuin Grönholmilla. Sori.
EDIT: Koen itseni ihan keskivertokuljettajaksi, parantamisen varaa löytyy mutta pyrin kyllä ottamaan muidenkin ajohermoja huomioon, aina voi olla joku joka ajelee korttinsa ensimmäisiä kilometrejä tai ensi kertaa tällä puolella Suomea.
Kokemuksieni perusteella voin yhtyä siihen mielipiteeseen, että Volvo-merkkisten autojen kuljettajat ovat mulkuimpia. Mersu-kuskit taas ovat niitä jotka käyttävät vähiten ajovaloja, ja joita pyrin kyllä muistuttamaan vastaan tullessa.