Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 945
  • 13 155

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huolestuttava asia mihin olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota liikenteessä: Keltaisia/punaisia päin ajo. Aivan käsittämätön määrä ihmisiä kiihdyttää keltaiset valot nähdessään. En nyt väitä että en itse koskaan aja keltaisia päin, mutta todella härskejä puhtaita punaisia päin ajoja huomannut lähiaikoina.

En nyt valitettavasti pysty yksilöimään minkä kategorian kuskien ongelma tämä varsinaisesti on, en kuitenkaan poikkeuksellisesti lähtisi juuri kortin saaneita parikymppisiä kuljettajia syyttämään. Itsellä ainakin autokoulussa painotettiin, että keltaiset valot käskevät jo pysähtymään jne.

Jos siellä suojatiellä on jalankulkijanan joku Ville-viis-vee odottamassa vihreetä valoa, ei hän välttämättä tajua katsoa josko sieltä joku idiootti vielä tulisi vanhoilla vihreillä(lue: punaisilla)
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ihmettelin joskus pääasiassa muualla ajavana, että miksi ihmeessä tiedotusvälineet jauhoivat aiheesta, joka ei ole edes ongelma. Nyt 4kk päivittäin hki:ssä ajaneena asia on ilmiselvä. Punaisia päin ajaminen on yleistä nimenomaan pk-seudulla. Kyse varmaankin yksinkertaisesti liikennemääristä. Automääriin suhteutettunahan liikenne on suht sujuvaa, mutta risteysajossa sujuvuus alkaa lipsahtelemaan jo vaarallisen puolelle.

Jengi posottaa vanhoilla keltaisilla, eli punaisia päin aivan surutta jatkuvasti. Ruuhka-ajan ulkopuolellakin risteyksessä on usein menossa auto juuri nenän edestä, kun itselle palaa jo vihreä. Pelottavinta hommasta tekee, kun tietää, että jalankulkuvalot tuppaavat vaihtumaan melkein samantein vihreiksi. Punaista päin ajavilla on luonnollisesti vielä jalka kaasulla ja tavallista enemmän vauhtia mahdollisten vahinkojen maksimoimiseksi. Naurettavinta ja turhinta tässä on, että yleensä punaista päin ajava juuttuu seuraavin tai sitä seuraaviin valoihin, ellei jatka tolkutonta ylinopeutta.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huolestuttava asia mihin olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota liikenteessä: Keltaisia/punaisia päin ajo. Aivan käsittämätön määrä ihmisiä kiihdyttää keltaiset valot nähdessään.
Mielestäni on tilanteita, joissa (maltillinen) kiihdytys keltaisia päin tekee tilanteesta turvallisemman. Tällaisia tilanteita on sekä se, että on ylinopeutta jo valmiiksi (mitä ei tietenkään saisi tapahtua) ja se, että olosuhteet (renkaat, jarrut, keli) vaativat selvästi pidempää pysähtymismatkaa kuin normaalisti. Toki yleensä keltaisia vasten kiihdyttämisessä on kyse ajan säästämisestä, mikä ei sekään mielestäni ole ihan mahdoton synti, jos on varma, että ylittää valot vielä siinä vaiheessa kun keltaiset palavat. Onneksi mielestäni tuo keltaisten valojen palamisaika on säädetty melko järkeväksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että keltaisia vasten kiihdyttäminen on sujuvampaa autoilua kuin pakonomainen jarruttaminen aina keltaiset nähdessään. Edelleen tietenkin puhun vain maltillisista kiihdytyksistä, en mistään hirveän rankoista. Toki oikein sujuvassa liikennöinnissä ei tarvitse tehdä näitä kumpaakaan, mutta liikenteessä eivät aina mene nämä asiat ihan niin hallitusti.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni on tilanteita, joissa (maltillinen) kiihdytys keltaisia päin tekee tilanteesta turvallisemman.

En kyllä ymmärrä logiikkaasi. Totta kai on olemassa piste, jonka jälkeen ei enää jarruteta, mutta miten hitossa saat keltaisia päin kiihdyttämisestä turvallisempaa kuin pysähtymisestä, olettaen että molemmat tehdään rauhallisesti ja turvavälit pitäen?

Ilmeisesti lait ja asetukset on sitten tehty vain rikottaviksi, kuten nimimerkkivalintasikin viestittää? Tästä ketjustahan on saatu jo lukea, ettei ylinopeudessa ole mitään väärää, miksei siis unohdeta loputkin liikennesäännöt, mm. punaiset valot.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taidat olla oikeassa, unohdin aivot narikkaan. Kiihdytys ei em. tilanteessa ole koskaan puolusteltavissa, vaan nopeuden pitäminen samana. Ei tuossa keltaisia päin kiihdyttämisessä ole mitään järkeä, kun asiaa oikein ajattelee.

EDIT:Niin, tuota keltaisia vasten kiihdytystä esiintyy varmaankin tilanteessa, jossa on kuvitellut vielä ehtivänsä keltaisella, mutta sitten tajuaakin, että valo muuttuukin ennen valojen ohittamista punaiseksi. Tällaista tilannetta ei koskaan pitäisi esiintyä, jos ennakoiva ajotapa on hallussa.
 
Viimeksi muokattu:
Harvemmin noita liikennevaloja on mihinkään väijyyn sijoiteltu, josta ne sitten kuljettajaraukan pääsisivät yllättämään. Yleensä näkee jo kauempaa valojen värin ja se antaa hyvät edellytykset jatkotoimintaan. Tokihan silloin mennään keltaisilla, jos ne sattuvat vaihtumaan juuri kun kohdalle tulee. Nykyisin vain trendi on tosiaan se, että "enää ei ehdi pysähtymään" vaikka matkaa valoihin on vielä 100m. (huom. kärjistys)
Yksinkertaiset laitteet ne on, ja jopa suhteellisen helposti ennakoitavissa, jos vain yhtään menoa seuraa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä näkee jo kauempaa valojen värin ja se antaa hyvät edellytykset jatkotoimintaan.
Ilman muuta. Lisäksi joihinkin paikkoihin, etenkin kun moottoritie päättyy, on laitettu usean sadan metrin päähän risteyksestä sellaiset lisävalot, jotka vilkuttavat keltaista, jos risteysessä valo kohta vaihtuu keltaiseksi.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on tilanteita, joissa (maltillinen) kiihdytys keltaisia päin tekee tilanteesta turvallisemman. Tällaisia tilanteita on sekä se, että on ylinopeutta jo valmiiksi (mitä ei tietenkään saisi tapahtua) ja se, että olosuhteet (renkaat, jarrut, keli) vaativat selvästi pidempää pysähtymismatkaa kuin normaalisti. Toki yleensä keltaisia vasten kiihdyttämisessä on kyse ajan säästämisestä, mikä ei sekään mielestäni ole ihan mahdoton synti, jos on varma, että ylittää valot vielä siinä vaiheessa kun keltaiset palavat. Onneksi mielestäni tuo keltaisten valojen palamisaika on säädetty melko järkeväksi.

Kyllä olet oikeassa, joskus aiheuttaa pienemmän vaaratilanteen ajamalla keltaisia päin kun tekemällä lukkojarrutuksen juuri ja juuri suojatielle pysähtyen. Esimerkiksi iso-massaisilla autoilla/rekoilla tämä onkin yleistä, varsinkin liukkailla keleillä.

Pointtini olikin kun ihmiset piittaamattomuudesta johtuen ajavat punaisia päin kun eivät jaksa/viitsi pysähtyä. Ja tätä ainakin Helsingissä tapahtuu PALJON
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Auton merkin perusteella on hauska tehdä yleistyksiä ja oletuksia, kunhan ei tee sitä liian vakavasti.
- - -

Näinpä juuri. 80-luvun lopulla kiersi juttu, mistä tuntee yupin. No, hänellä on BMW, NMT ja HIV.

Nykypäivän jupeilla on rivitaloasunto Espoossa, liituraitapuku ja farmari-Volvo. Noissa isoissa Volvoissa on sen verran heppoja, että valoissa voi jäädä kakkoseksi jos ei ole varuillaan...
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ajelin äskettäin yksisuuntaista kaksikaistaista katua (Hallituskatua) Kouvolan keskustassa ja olin kääntymässä yksisuuntaiselta tieltä vasemmalle kaksisuuntaiselle kadulle.
Risteyksen edessä yksisuuntaisen kadun yli menee suojatie ja myös kääntyessäni joudun ylittämään kaksisuuntaisen kadun yli menevän toisen suojatien.

Katsoin, että kaksisuuntaisen kadun suojatielle oli tulossa pyöräilijä ja minun on parempi väistää tätä pyöräilijää.
Lähestyessäni risteystä hiljensin tietysti nopeuttani ja samalla huomasin kuinka yksisuuntaisen kadun ylittävälle suojatielle on tulossa vasemmalta kaksi ja oikealta puolelta yksi jalankulkija. Kohteliaana kuljettajana tietysti pysähdyin tämän suojatien eteen ja samalla katsoin taustapeillin, että takana olevat huomaavat minun pysähtyvän.

Huomasin jo pysähdyttyäni, että takaani yksisuuntaisen kadun oikeanpuoleista kaistaa tulee auto noin 60-80 metrin päässä suojatiestä.
Kävelijöiden lähtiessä ylittämään suojatietä, vasemmalta lähteneet kaksi kävelijää olivat jo repsikan puolen etuvalojen kohdalla eli aika keskellä tietä. Oikealta lähtenyt kävelijä ehti ottaa noin kaksi askelta suojatietä pitkin, kunnes...

Huomasin jonkun tulevan oikeaa kaistaa vierestäni vailla aikomustakaan jarruttaa. Vauhtia tällä kusipäällä oli ainakin 60 km/h 40 km/h rajoituksella.
Auto räväyttää suoraan suojatien yli ja oikealta lähteneeseen jalankulkijaan väliä jäi noin 20 cm ja kahteen vasemmalta lähteneeseen jalankulkijaan väliä jäi maksimissaan 50 cm. Oikealta lähtenyt jalankulkija onneksi huomasi auton ja ehti pysähtyä. Vasemmalta lähteneet jalankulkijat sen sijaan eivät juurikaan hidastaneet vauhtiaan.

Tällainen idiotismi pitäisi tappaa Suomen liikenteestä täydellisesti.
Oli aivan sekunnin kymmenyksistä kiinni ettei tullut kahta tai useampaa ruumista.

Mielestäni tällaisesta piittaamattomuudesta pitäisi ottaa kortti hyllylle ja lyödä mojovat sakot, jotka muistuttaisivat pysähtymään suojatien eteen jokaikinen kerta.

Mietinkin tässä juuri, että miten helvetissä minä enää uskallan pysähtyä suojatien eteen ja päästää jalankulkijat etenemään???

Ehkä alan tästä lähtien toimia, niin etten päästä jalankulkijoita suojatielle kaksisuuntaiselle tiellä. Silloin ei tarvitse ainakaan miettiä koskaan, että mitä jos minä olisin jättänyt heidät päästämättä...

Jotkut suomalaiset kuljettajat ovat täysiä idiootteja suojateiden kunnioittamisen suhteen.
Kaiken huippu on se, että näitä vastaavia tilanteita tulee jokaikinen päivä eteen. Punaisia päin ajaminen, suojatien eteen pysähtyminen, vilkun "ruostuminen" jne. ovat asioita joissa jokainen saisi ottaa ne aivot sieltä narikasta ja alkaa käyttää niitä - etenkin liikenteessä!
 

Rocco

Jäsen
Ajelin äskettäin yksisuuntaista .... Auto räväyttää suoraan suojatien yli ja oikealta lähteneeseen jalankulkijaan väliä jäi noin 20 cm ja kahteen vasemmalta lähteneeseen jalankulkijaan väliä jäi maksimissaan 50 cm .... Tällainen idiotismi pitäisi tappaa Suomen liikenteestä täydellisesti. Oli aivan sekunnin kymmenyksistä kiinni ettei tullut kahta tai useampaa ruumista .... suojatien eteen pysähtyminen, vilkun "ruostuminen" jne. ovat asioita joissa jokainen saisi ottaa ne aivot sieltä narikasta ja alkaa käyttää niitä - etenkin liikenteessä!

Tällaisia ääliöitä tapaa valitettavan usein.

Niin sairaalta kuin se joillekin saattaa kuulostaa, toivoisin että jokainen tällainen kuski onnistuisi vammauttamaan jonkun tekosillaan. Ei siksi että toivoisin kenellekään että suojatiellä jäisi auton alle, vaan ihan sen takia että muuten tällaiset kuskit eivät opi.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Mietinkin tässä juuri, että miten helvetissä minä enää uskallan pysähtyä suojatien eteen ja päästää jalankulkijat etenemään???

Ehkä alan tästä lähtien toimia, niin etten päästä jalankulkijoita suojatielle kaksisuuntaiselle tiellä. Silloin ei tarvitse ainakaan miettiä koskaan, että mitä jos minä olisin jättänyt heidät päästämättä...
Itselläni huomautti inssissä juuri siitä, kun päästin yksisuuntaisella jalankulkijat menemään. Turvallisempaa varmasti olla tuossa kohtaa itsekäs ja olla päästämättä, ainakin tämän kertomasi perusteella.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
On tuo liikenne kyllä pirun mielenkiintoinen paikka vähän tarkkailla muiden ja ehkä vähän omaakin käyttäytymistä. Itselläni on työmatkana ja muutenkin asioille lähtiessä pääväylänä 10-15km Valtatie 12:a naapurikunnasta Lahen keskustaan tai sen läpi töihin toiselle puolelle kaupunkia, ja siinä ehtii kyllä joka kerta näkemään jos jonkinlaista suharia jos vaan päiväsaikaan liikkuu.

Tiehän on tuolla matkalla nelikaistainen pääasiassa 70:n rajoituksella, vetää hyvin mutta liikennevaloja on koko ajan 100m-1km välein. Valoihin on asennettu ns. vihreä aalto joka on kyllä pirun fiksu keksintö, minkä arvoa nostaisi entisestään jos ihmiset ajaisivat sen mukaisesti tai ylipäätään ymmärtäisivät koko hiton idean. Sitä tasaista 65-75 ajelemalla ja tilanteita ennakoiden pääsen usein koko matkan pysähtymättä, ilman kovia jarrutuksia ja moottorijarrutusta hyödyntäen. Yleensä tulee vaihdettua myös yhden kerran kaistaa koska lähden matkaan tien vasemmalta puolelta ja päätepiste on oikealla puolella.

Muilla taas on erilaisia variaatioita: jatkuvaa kaistanvaihtelua muutenkin kuin silloin jos näkee että kauempana on valoissa esim. rekka omalla kaistalla pysähtyneenä, punaisista lähtiessä hanat auki ja seuraaviin valoihin kova jarrutus, luonnollisesti myös tavanomaista perässä roikkumista. Tässä kesän aikana tilannetta on vielä pahentanut työmaa ja kaistojen sulkemiset. Monet havaitsevat kaistan päättymisen vasta sitten kun valkoinen nuoli ja vilkkuvalot ovat siinä edessä. Mielenkiintoinen ilmiö on myös se, että jos edellä menevä auto vaihtaa kaistaa, niin tämän takana tullut auto kiihdyttää kunnolla ikään kuin pitäisi äkkiä kiriä se aukko umpeen ennen kuin joku muu ehtii siihen vaikka näkyy että sen "aukon" edessä on seuraava auto heti tukkeena.

Jokin ihmeellinen psykologinen merkitys on silläkin, että vaihtaa kaistaa ja pääsee edes autonmitan edellä ajaneen edelle. Koko ajan nähden että molemmilla kaistoilla on kuitenkin edessä autoja tukkeena. Samaan sarjaan menee ohitukset maantiellä, kun autoja on kymmenenkin letkassa ja matkaa kaupunkiin alle 50km. Kymmenen kovaa kiihdytystä ja letkan kärkiauto näkyy peräpeilistä kun ohittaja-kuningas jää kaupungin rajalla ekoihin valoihin. Tuntuu jopa että kaupungin keskustassa ajaminen on järkevämpää kun kuskit jopa ymmärtävät ettei ainakaan mitään aikasäästöä ole tiedossa ellei ihan punaisia päin posota.

Vittu kun pööpöt tajuaisivat että nopeinta ei ole ajaa liikennevalojen A ja liikennevalojen B välinen matka täysiä, vaan se että on jo hyvässä matkavauhdissa kun B-valot vaihtuvat vihreäksi. Tuosta muistan nähneeni TV2:n liikenneohjelmassa ihan käytännössä testattua faktaakin ja tietysti autokoulussakin opetetaan taloudellista ajoa. Pitäisi kai myös takoa tuota teoriaa kalloon eikä pelkästään miettiä niitä bensalitroja.

Joskus tietysti liika tupeksiminen voi pudottaa vihreästä aallosta pois ja siinä pysymiseksi tulee itsekin "pelailtua" kiihdytyksillä joskus. Yleensä olen pehmeällä ajolla matkan päätepisteessä samaan aikaan kuin nämä kuusi kertaa kaistaa vaihtaneet ja kymmenen turhaa kiihdytystä/jarrutusta tehneet autotkin. Mutta vain vähemmällä bensan kulutuksella ja stressaamisella.


Tänään itseasiassa tein jotain minkä perusteella pääsen tuohon idiootti-kategoriaan. Meni hermot yhteen Clioon joka poukkoili ja kiihdytteli, joten kostin sen sitten toiselle samanmoiselle Escortille. Ajoin vasenta kaistaa Escort perässä, näin jo kaukaa että kaistansulku-telinehässäkkä on omalla kaistalla joten annoin vilkun vilkahtaa muutaman kerran ja vaihdoin oikealle ajamaan Octavian takana, Escort rykäisi saman tien rinnalle ja ohi. Octavian taakse jäi jonkinlainen rako ja Esco oli estettä lähestyttäessä Skodan rinnalla, mutta vittuuksissani ajoin raon kiinni, jolloin Escort joutui lähes pysähtymään jotta pääsi vaihtamaan kaistaa. No, peräpeilistä sitten katsoin niin eiköhän Escort tule pakoputki paukkuen ja konetta huudattaen ohi meistä molemmista, seuraavassa tiukassa mutkassa hyvä kun pysyi tiellä, ja kääntyessä kanttaus kuin Grönholmilla. Sori.


EDIT: Koen itseni ihan keskivertokuljettajaksi, parantamisen varaa löytyy mutta pyrin kyllä ottamaan muidenkin ajohermoja huomioon, aina voi olla joku joka ajelee korttinsa ensimmäisiä kilometrejä tai ensi kertaa tällä puolella Suomea.

Kokemuksieni perusteella voin yhtyä siihen mielipiteeseen, että Volvo-merkkisten autojen kuljettajat ovat mulkuimpia. Mersu-kuskit taas ovat niitä jotka käyttävät vähiten ajovaloja, ja joita pyrin kyllä muistuttamaan vastaan tullessa.
 
Viimeksi muokattu:

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Todistinpa taas supersuoritusta Hämeenlinnan moottoritiellä n. 14.15 tänään. Ajoin muun jonon mukana vasenta kaistaa ohittaen oikealla kaistalla olleita hitaampia ajoneuvoja. Matkailu-, kuorma- ja rekka-autoja jonossa. Meidän ohittavien nopeus oli noin 120 km/h.
Edelläni ajoi moottoripyörä, joten jätin hieman runsaammin tilaa varoiksi. Takaa ilmestyy uudempi peugeot perään, koukkaa oikealta mun ohi siihen moottoripyörän perään kiinni ja sitten heti keskelle oikean kaistan jonoa ja seuraavasta liittymästä ( Klaukkala) pois. Matkaa liittymään oli ehkä 400-500m kun minut oikealta ohitti. Voitti ehkä sekunnin kikkailullaan.
Ja kuskina oli keski-ikäinen mies maha kiinni ratissa.

Samantyylisen sankariteon teki eräs pösökuski viime sunnuntaina ysitiellä, Jyväskylän ja Tampereen välillä. Tarkemmin sanottuna Oriveden kohdalla alkavalla ohituskaistalla.

Itse siis ajoin koko ohituskaistan ajan oikeanpuoleista kaistaa. Aluksi oli tarkoitus ohittaa pari hitaampaa edellämenijää, mutta koska juuri ennen ohituskaistan alkua taustapeilissä parin auton ajovalot lähestyivät kohtuullisen uhkaavaa vauhtia, tyydyin köröttelemään oikealla kaistalla ja päästämään nämä kiireisemmät ensin ohi. Lisäksi jonoa oli edessä enemmänkin, joten parin auton ohittaminen ei olisi juurikaan jouduttanut matkantekoani (joka tapauksessa olisi ollut tiedossa jonossa ajamista Tampereelle saakka).

Heti ohituskaistan alkaessa ohitseni pyyhälsi muistaakseni ensin Audi A4, ja tämän takapuskurissa kiinni farmaripösö. Heti minut ohitettuaan tämä pösösankari koukkasi oikealle kaistalle suoraan eteeni, kiihdytti, ohitti Audin oikealta, paineli takaisin vasemmalle kaistalle, ja ohitti seuraavan auton taas vasemmalta puolelta. Näytti siltä että yritti ohittaa lopuksi vielä neljättä, mutta viimeinen ohitus jäi ilmeisesti ohituskaistan päättyessä yritykseksi (edessä oli lähes ohituskaistan loppuun saakka autoja molemmilla kaistoilla, niin ettei pujottelemallakaan päässyt enää yhdestäkään ohi).

Pösön kiilattua eteeni oman autoni etupuskurin ja pösön perän väliin jäi "turvaväliä" korkeintaan toista metriä. Parkkipaikalla se olisi paljon, mutta kun itsellä on nopeutta n. 100 km/h ja "vastapelurina" ennalta arvaamaton pujottelijaidiootti, alkaa siinä heikompaa jo hiukan hirvittämään. En tiedä mitä ajatteli audikuski jonka eteen pösö kiilasi ohi oikealta, käyttäen suunnilleen samanlaista varoetäisyyttä.

Loppumatkan tämä pösösankari körötteli jonon mukana Orituvalta Tampereelle asti näköetäisyydellä, aina moottoritien alkuun saakka. Voitti pelleilyllään tuolla alle 60km matkalla max. puoli minuuttia, tuskin sitäkään. Kannatti?
 

Veijari

Jäsen
Vituttaa vieläkin

Eilen sain todistaa varsinaisen Teiden Ritarin näytöksen!

Ajeltiin mökille Korppooseen, ajonopeuteni oli kuten aina muutenkin, karvan verran yli sallitun, kuitenkin niin ettei sakkoa lävähdä. Esim 80 nopeusrajoitusalueella mittarin mukaan nopeus oli tasan 90.

Heti Paraisten keskustan jälkeen peräpuskuriini liimautui n. 50v kaljuuntuva mies Corollansa kanssa. Mies yritti kiivaasti päästä ohitse, mutta jatkuvasti mutkittelevan tien, keltaisten viivojen ja reippaan nopeuteni vuoksi tämä Ritari ei päässyt paskallaan ohitseni. Mies roikkui parin metrin päässä puskurista tuolta Paraisilta aina Nauvon lautalle asti. Ei luovuttanut vaikka hetkellisesti nostin nopeutta reilustikin yli sallitun. Teki jopa mieleni tehdä lukkojarrutuksen nähdäkseni toimiiko Ritarin refleksit, mutta säälin sen verran omaa terveyttäni etten viitsinyt ottaa riskiä.

Nauvon lautan laituriin päästyämme, irtautui lautta juuri rannasta ja tämä Ritari jäi rannalle ruikuttamaan. Tämän jälkeen tämä herrasmies liukui Corollansa kanssa autoni viereen ja käsielkein pyysi minua avaamaan ikkunan. Tästä alkoikin sitten 10 minuuttia kestänyt kiivasmielinen keskustelu siitä kumman syy oli se, että tämä Ritari myöhästyi tuosta lautasta.

Yhteen lauseeseen Ritari sanoma kiteytettynä oli, että minun (turistin) olisi joko pitänyt siirtyä ojan puolelle tai nostaa nopeutta niin paljon että tämä Ritari (paikallinen asukki joka kyllä tuntee nämä tiet) olisi ehtinyt lautalle. Kysyin, että olisiko kannattanut ehkä lähteä 5 minuuttia aikaisemmin liikkeelle niin olisit ehtinyt muun liikenteen mukana lauttaan? Ei kelvannut ehdotukseni vaan sain haukut tien tukkona ajamisesta ja maisemien ihailemisesta.

10 minuutin päästä tuli uusi lautta rantaan joten toivotin Ritarille hyvät kesän jatkot ja pahoittelin, että pilasin hänen iltansa tästä 10 minuutin viivästyksestä. Toivon todella ja ilmoitin tämän myös tälle Ritarille, että hän joskus oppisi ajamaan liikenteessä ajatellen muitakin autoilijoita eikä vain omaa persettään. Toivon myös, että tämän asian oppiminen ei vaadi kenenkään sivullisen henkeä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni huomautti inssissä juuri siitä, kun päästin yksisuuntaisella jalankulkijat menemään. Turvallisempaa varmasti olla tuossa kohtaa itsekäs ja olla päästämättä, ainakin tämän kertomasi perusteella.

Bullshit. Tähän argumenttiin törmää aina, ja tämä on pelkkää vastuunpakoilua. "Joo en viitsi pysähtyä suojatien eteen, koska ei se sillä viereisellä kaistalla kuitenkaan pysähdy".

Sitä en kiellä, etteikö vaaratilanteita synny, jos jalankulkijat ei osaa katsoa, ettei siltä toiselta kaistalta tule ketään päälle. Ja tällä ei ole tarkoitus pätkääkään sysätä vastuuta jalankulkijoidenkaan päälle, mutta valitettavasti jalan/fillarilla liikkuessa saa jatkuvasti olla valppaana, ettei joudu jonkun kusipään yliajamaksi.

Poliisin pitäisi kyllä tehdä enemmän tehovalvontaa juuri punaisia päin ajamisen ja suojatien täydellisen huomioimatta jättämisen kitkemiseksi, kortti pois ja tuntuvat päiväsakot päälle. Paljon se vaatii resursseja, mutta mieluummin käyttäkööt resursseja tähän kuin pienten ylinopeuksien valvontaan.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toivon todella ja ilmoitin tämän myös tälle Ritarille, että hän joskus oppisi ajamaan liikenteessä ajatellen muitakin autoilijoita eikä vain omaa persettään. Toivon myös, että tämän asian oppiminen ei vaadi kenenkään sivullisen henkeä.


Ketjuun liittymätön kommentti, mutta pakko mainita että nämä Suomenruotsalaiset, jotka asuvat Turun saaristossa, ovat nimenomaan vain itseään ajattelevia ylimielisiä idiootteja, jotka eivät arvosta pätkääkään kesäasukkeja tai muita ulkopaikkakuntalaisia. Vaikka kesäasukit näiden kermaperseiden elämistä kovasti avustavatkin. Nimi. naapurina Korppoossa Suomenruotsalainen perhe, joiden käytös on erittäin lapsellista ja ylimielistä.

Puhui varmasti vielä vähän hoono soomi tämä herra? Pitääkin tarkastaa onko meidän naapureilla Corollaa, käytös sopii kyllä täydellisesti tämän herran profiiliin.
 

Veijari

Jäsen
Puhui varmasti vielä vähän hoono soomi tämä herra? Pitääkin tarkastaa onko meidän naapureilla Corollaa, käytös sopii kyllä täydellisesti tämän herran profiiliin.

En huomannut puheessa mitään aksenttia. Veikkaan että oli Nauvon kansalainen, koska ei näkynyt enää Korppoon lautalla.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Heti Paraisten keskustan jälkeen peräpuskuriini liimautui n. 50v kaljuuntuva mies Corollansa kanssa.
- - -
Toivon todella ja ilmoitin tämän myös tälle Ritarille, että hän joskus oppisi ajamaan liikenteessä ajatellen muitakin autoilijoita eikä vain omaa persettään.
Ei muuten tullut itsellesi mieleen leikkiä Teiden Ritaria ja päästää hänet reilusti ohitsesi? Vilkku oikealle vaikka bussipysäkin kohdalla, kevyt jarrutus, hymy ja tervehdys ikkunasta. Oma matka-aikasi pitenee ehkä 10sec, Corolla-kuski ehtisi lautalle ja itse saisit vielä hyvän mielen todellisesta Teiden Ritarin teosta.

Lauttarannan tapahtumia mitenkään puolustulematta aikamoisen kusipäistä toimintaa sinultakin:
Mies yritti kiivaasti päästä ohitse, mutta jatkuvasti mutkittelevan tien, keltaisten viivojen ja reippaan nopeuteni vuoksi tämä Ritari ei päässyt paskallaan ohitseni. Mies roikkui parin metrin päässä puskurista tuolta Paraisilta aina Nauvon lautalle asti. Ei luovuttanut vaikka hetkellisesti nostin nopeutta reilustikin yli sallitun.
"Ja vittu!!! Muahan ei tollanen kaljupää ohittele tollasella paskalla Corollallaan!!!"
"Minähän olen ensin lauttarannassa!!!"

Vai mitä ajattelit, kun et päästänyt tätä kiireistä Corolla-kuskia ohitsesi? Vastaukseksi ei kelpaa tällä kertaa se, että ajoit sallittua nopeutta jopa hieman ylikin. Onko se sinun tehtäväsi leikkiä maanteiden poliisia, ettei ainakaan sinua ohiteta ylinopeudella? Etpähän sinäkään pahemmin ajatellut muita autoilijoita. Erityisesti viimeinen lainaamani lause ("Ei luovuttanut...") todistaa täysin oman kusipäisyytesi. Mitä ihmeen Pargas-Nagu Grand Prix:ta olit ajamassa, kun sinun piti tehdä tyhjäksi toisen ohitusyritykset?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Vilkku oikealle vaikka bussipysäkin kohdalla, kevyt jarrutus, hymy ja tervehdys ikkunasta.
Ei toi ole kivaa. Perässä roikkujan naamaan saa jänniä vivahteita, kun laittaakin vilkun vasemmalle, siirtyy vasemmalle kaistalle, painaa kevyesti jarrua ja antaa toisen valua oikealta ohi. Älytöntä, lapsellista ja ehkä vaarallista, mutta sitäkin hauskempaa =D
 

Rocco

Jäsen
Jos itse ajan nopeusrajoituksen mukaisesti (tai kuten em. esimerkissä muutaman kilometrin tunnissa ylinopeutta miten itsekin ajan aina), ei minun tarvitse ketään ohitse päästää. Etsikööt itse ohituspaikkansa jos haluaa mennä ylinopeutta ja ohittaa. (Mutta ettei kukaan isommin suutu, en myöskään mitenkään estele jos joku menee ohitseni ja haluaa ajaa ylinopeutta.)

Jos ajan selkeästi hiljempaa kuin nopeusrajoitus sallii esim. 100 alueella peräkärryn kanssa, sitten tilanne on aivan eri. Silloin pitääkin olla kohtelias ja antaa tietä.
 

Veijari

Jäsen
Nyt haiskahtaa sille että Mr.Fox on paljon puhuttu Corollakuski. Sori, että pilaan päiväsi, mutta ei ole minun velvollisuuteni väistellä takaa tulevia, on heillä kuinka kiire tahansa pl. tietenkin hälytysajoneuvot ja tietenkin silloin jos ajan muuta liikennettä hitaammin, mutta nythän ei ollut siitä kyse. Vitustako minä tiesin, että hänellä on kiire lossille? Itse en kulje aikataulujen mukaan joten mulle on sama istunko lauttajonossa minuutin vai kymmenen. Siihen asti kunnes urpo avasi sanaisen arkkunsa ajattelin, että kyseessä on vain Corolla-autoilija jolla ei polla kestä ajella kenenkään takana. Ja hei, tämä urpo menetti illastaan armaan vaimonsa kanssa kaikki 10 minuuttia! Siitä jos hermo menee niin onneksi olkoon onnistuneesta vaimon valinnasta!

Kyse ei ollut siitä että en päästäisi ohitse, vaan siitä että tämä urpo roikkui koko matkan vaarallisen lähellä ja vaikka ei ollut paikkaakaan ohittaa niin silti siinä piti roikua. Jos urpo olisi käyttänyt järkeä, olisi hän odotellut sopivaa suoraa tarpeeksi kaukana takapuskuristani, ottanut vauhtia ja aloittanut ohitamisen suuremmalla nopeudella. Tällöin ehkä sille Japanilaisellekin olisi riittäneet ne suoran pituudet. Järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa, myös sinulla arvon Fox.
 
Viimeksi muokattu:

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
"Minulla on oikeus" "Minulla ei ole velvollisuutta" -kommentteja kun lukee niin ei tarvitse ihmetellä miksi joillakin kiehahtaa liikenteessä. Miettikää, samaistakaa itsenne kanssamatkailijan asemaan. Hieman ihmetyttävät nämä tulistumiset puskurissa kiinni ohituspaikkaa kyttääville. En jaksa uskoa että siellä kukaan kehtaa huvikseen roikkua. Minun takapuskurissa ajavia ei ole kahdesti tarvinnut käskeä ohitse kun ajaa ohituspaikan tullessa kaistan oikeaa reunaa. Ei tarvitse yleensä edes nostaa jalkaa kaasulta. Toivottavasti joku antaa vastavuoroisesti minulle helpomman/turvallisemman ohituksen, sen harvan kerran kun sattuu kiire olemaan. Liikenteessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomen kielessä on sana "etuilla". Kaikki suomalaiset tietävät mitä se tarkoittaa. Useimmat pitävät sitä moitittavana asiana varsinkin jos sitä tekee joku muu kuin he itse. Yllättävää kyllä, sanaa "etuilla" ei monissa kielissä ole lainkaan eikä edes etuilu käsitteenä ole tuttu kaikissa kulttuureissa.

Suomalaisessa liikennekulttuurissa aika monet kokevat etuiluksi sen, että joku yrittää edetä jonossa, lyhyessäkin sellaisessa, ripeämmin kuin liikennesäännöt tai senhetkinen liikennevirta antaisivat myöten.

Täytyy tunnustaa, että pidän etuilijoina niitä, jotka etenkin ruuhka-aikoina puikkelehtivat jonoissa yrittäen hyödyntää jokaikisen pikku aukon päästäkseen pykälän edemmäs.

Auton peltikuori antanee tarvittavaa rohkaisua, sillä harvoin esimerkiksi kaupan kassajonoissa härskiä etuilua näkee. Nakkikioskilla öisin kylläkin, mutta eriasteisia konflikteja siitäkin usein seuraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös