Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 481
  • 13 227

Veijari

Jäsen
Tämä pösökuski kuuluu siihen armoitettuun tienkäyttäjäryhmään, jonka mielestä on vain yksi tärkeä liikennesääntö eli "takaa tulevalle liikenteelle on annettava esteetön kulku".

Vastaavanlaista toimintaa sain todistaa muutaman vuoden ajan jokaisena perjantai iltapäivänä ja maanantai aamuna Helsinki-Lohja moottoritiellä käydessäni helsingissä töissä. Aivan älytöntä perässä roikkumista, käytännössä mitään turvavälejä ei ole vaikka itse ajat 130km/h tiellä jossa on 120:n nopeusrajoitus, kelistä välittämättä. Jos hetkenkin olit liian kauan tällaisen Keke Rosbergin edessä niin jo pitkät välähtivät ja sai katsella keskisormea/nyrkkiä peruutuspeilistä. Ihmettelen etten nähnyt ainuttakaan peräänajoa tai onnettomuutta.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Vastaavanlaista toimintaa sain todistaa muutaman vuoden ajan jokaisena perjantai iltapäivänä ja maanantai aamuna Helsinki-Lohja moottoritiellä käydessäni helsingissä töissä.
- - -

Vastaavanlaista näin useamman kerran päivittäin ajaessani Järvenpäästä Stadiin ja takaisin työmatkaa lähes 20 vuoden ajan.

Nyt kun olen muuttanut lähelle työpaikkaani, välimatka n. 6km, kiitän Luojaani että olen edelleen hengissä. Oli ne usein kauhun paikkoja kun loka-marraskuun räntäsateessa, näkyvyyttä n. 20m, moottoritiellä loikitaan nenän edessä kaistalle toiselle ilman mitään vilkkuja yms.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua on alkanut vituttamaan virolaisten toikkarointi pääkaupunkiseudulla. Virolaisten autojen vähäisestä määrästä pääkaupunkiseudulla johtuen olen alkanut ihmetellä miten väärinpysäköidyistä autoista iso osa on virosta ja ylinopeutta ajavistakin suuri osa on juuri etelänaapurista. Eikös sakotus nykyään onnistu EU:n sisällä maasta toiseen, joten luulisi tuntuvan meikäläiset sakot jossain?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vittu että pänni katsella sivustakin tollaista. Tuleeko se tosiaan joillekin yllätyksenä että rajoituksien mukaankin ajavat ohittelevat raskasta kalustoa?

Hyvin usein vaan se peiliin katsominen unohtuu ja kiilataan juuri siihen vasenta kaistaa ajavan eteen köröttelemään 100km/h mittarissa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin usein vaan se peiliin katsominen unohtuu ja kiilataan juuri siihen vasenta kaistaa ajavan eteen köröttelemään 100km/h mittarissa.
Nimenomaan. Ajoi rajoitusten mukaan tai ei, pitäisi olla itsestäänselvyys, että seurataan myös sitä tausta- ja/tai sivupeiliä sen tsekkaamiseksi, tuleeko sitä vasenta kaistaa pitkin joku. Hyvin usein joku teiden tornado pamahtaa siihen ohitukseen aivan eteen ja käyttää ohitukseen 5 min, kun itseltä olisi mennyt 5 sek.

On toki selvää, että niitäkin kusipäitä löytyy, jotaka eivät ymmärrä ns. tavallisia ohittajia, jotka kuitenkin a) tekevät ohituksen varsin reippaasti ja b) eivät pamahda kenenkään eteen ohituskaistalle.
 
Täytyypä kerrankin antaa positiivistakin palautetta! Eilen Hervannan valtaväylällä, siinä iltapäivästä, muuan vihreä Opel Omega antoi täydellistä esimerkkiä vilkun käytöstä! Oli oikein ilo antaa tilaa kaistanvaihdollekin, kun hän laittoi vilkun päälle liikauttamatta autoa sivusuunnassa pätkääkään! Eli thumbs up tuolle teiden ritarille/linnanneidolle! (en nähnyt kumpi oli kyseessä)
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänäkin kesänä on tullut jo useaan otteeseen pyyhkäistyä moottoritietä pitkin väli Helsinki-Tampere-Helsinki.

Ajan uudehkolla, suurella ja suorituskykyisellä autolla. Nopeusrajoituksen ollessa 120km/h asetan vakionopeudensäätimen vähän 140:n päälle, todellinen nopeus siis jossain sadankolmenkympin korvilla.

Ainoat automerkit, joille olen joutunut antamaan tilaa ohittamiseen, ovat Volvo, BMW ja Audi. Ei yksikään muu. Se on mielestäni huomionarvoinen asia, mistä se voi johtua? Sattumasta?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ainoat automerkit, joille olen joutunut antamaan tilaa ohittamiseen, ovat Volvo, BMW ja Audi. Ei yksikään muu. Se on mielestäni huomionarvoinen asia, mistä se voi johtua? Sattumasta?

Siitä että kyseiset kuskit ovat laittaneen vakkarin 141:een km/h. (ehheheheh)

Ajan itse paljon, ja ajan uudella ja rehellisesti sanottuna hiukan tyyriimmällä autolla. Suurin osa niistä jotka roikkuvat puskurissa, provosoivat valoissa jne. ovat 18-25 vuotisia tuning-taneja, joiden itsetunnolle on liikaa se että jollain on hieno auto. Jonkinlainen näyttämisen halu kait sen aiheuttaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoat automerkit, joille olen joutunut antamaan tilaa ohittamiseen, ovat Volvo, BMW ja Audi. Ei yksikään muu. Se on mielestäni huomionarvoinen asia, mistä se voi johtua? Sattumasta?

Wannabe-kyttä? Vai ottaako se vain itsetunnon päälle, kun joku ohittaa sinut? Vai mikä oli pointti?

Hyvällä autolla moottoritiellä hieman ylinopeutta ajavat eivät käsittääkseni kauheasti aiheuta onnettomuuksia liikenteessä, etenkään verrattuna maamme tuhansiin rattijuoppoihin, tuunatulla DX-Corollalla kahtasataa ajaviin landeihin/amislaisiin, punaisia päin kaupungissa ajaviin kusipäihin / suojatien ignooraaviin urpoihin, näkökykynsä menettäneisiin pappoihin jne.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Wannabe-kyttä? Vai ottaako se vain itsetunnon päälle, kun joku ohittaa sinut? Vai mikä oli pointti?

Hyvällä autolla moottoritiellä hieman ylinopeutta ajavat eivät käsittääkseni kauheasti aiheuta onnettomuuksia liikenteessä, etenkään verrattuna maamme tuhansiin rattijuoppoihin, tuunatulla DX-Corollalla kahtasataa ajaviin landeihin/amislaisiin, punaisia päin kaupungissa ajaviin kusipäihin / suojatien ignooraaviin urpoihin, näkökykynsä menettäneisiin pappoihin jne.

Kusipäisesti ajamisessa ei siis ole mitään väärää niin kauan kun joku ajaa vielä kusipäisemmin?

Uskomatonta logiikan ilotulitusta nämä hienostokerhon viestit täällä.

Tokihan tuo meno tuolla moottoriteillä on kuin kukkotappelussa, pakko kai jossakin päästä pätemään. Sitten voi elvistellä kotona vaimolle, että katsoppas kun meni taas kotimatkaan minuutti vähemmän.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Kusipäisesti ajamisessa ei siis ole mitään väärää niin kauan kun joku ajaa vielä kusipäisemmin?
Tässä enemmänkin kiinnitettiin huomiota siihen väittämään että kaikki kusipäisesti ajavat ovat Volvo/BMW/AUDI/mikätahansaniinkutsuttuhienomerkki-kuskeja. Väitteenä tämä on täysin absurdi, se on se kuski joka sitä autoa ajaa, ei auto.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainoat automerkit, joille olen joutunut antamaan tilaa ohittamiseen, ovat Volvo, BMW ja Audi. Ei yksikään muu. Se on mielestäni huomionarvoinen asia, mistä se voi johtua? Sattumasta?

Onko tämä nyt ymmärrettävä siten, että olet niitä, jotka ajavat koko matkan Tampereelta Helsinkiin sitä vasenta kaistaa? Lukuunottamatta siis niitä hetkiä, kun mainitsemasi automerkit tulevat vielä kovempaa.

Itse ajelen noin 40.000 km vuodessa ja en voi parhaalla tahdollakaan sanoa, että saksalaiset automerkit olisivat jotenkin yliedustettuina näissä ylinopeuksissa. Saatan kyllä olla jäävi tässä asiassa. Sen tiedän omastakin kokemuksesta, että em. automerkeillä on mukava liikkua, kun ohitukseen ei tarvitse varata kilometrin mittaista suoraa. Tämä tietysti saattaa häiritä niitä, jotka odottelevat rekan takana ohituspaikkaa sillä 75 heppaisella Corollallaan.

Mitä itse olen tien päällä seurannut, perus kaksikaistaisilla maanteillä ylivoimaisesti suurimmat kiireen pitäjät ovat lastutettuja TDI-Passatteja työkseen ajavat. Sellaista paikkaa ei olekaan, jossa ei voisi edellä ajavista ohi mennä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Auton merkin perusteella on hauska tehdä yleistyksiä ja oletuksia, kunhan ei tee sitä liian vakavasti. Motarilla ripeiten ajavat isot uudet Audit, jostain syystä Citroen C5:t ja jo mainitut Passatit. Bemarit ja Mersut liikkuvat suht rauhallisesti. Agressiivisimmin ja kärsimättömimmin (mutta eivät nopeiten) tempoilevat Renault Meganet. Myös vanhat 5-8 vuotiaat Audit esittävät eniten aivan turhia ohituksia. Varmin vasemman kaistan ja kiihdytyskaistan tuke on 2000-luvun Primera tai 90-luvun Mersu. Almera-kuskeilla on tuskastuttavan hitaat refleksit liikennevaloissa. Taskuparkki tuntuu olevan vaikeinta Bemareilla. Ne ovat useimmiten etuperin päin vittua vinoon ajettu. Uudet Yarikset ja Polot liikkuvat yllättävän pirteästi ja sujuvasti pikkuautoksi. Tasaisesti kaikkialla eniten päin helvettiä ajavat Fiat Puntot. Punton nähdessään kannattaa aina valmistautua kaikkeen.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Auton merkin perusteella on hauska tehdä yleistyksiä ja oletuksia, kunhan ei tee sitä liian vakavasti. Motarilla ripeiten ajavat isot uudet Audit, jostain syystä Citroen C5:t ja jo mainitut Passatit. Bemarit ja Mersut liikkuvat suht rauhallisesti. Agressiivisimmin ja kärsimättömimmin (mutta eivät nopeiten) tempoilevat Renault Meganet. Myös vanhat 5-8 vuotiaat Audit esittävät eniten aivan turhia ohituksia. Varmin vasemman kaistan ja kiihdytyskaistan tuke on 2000-luvun Primera tai 90-luvun Mersu. Almera-kuskeilla on tuskastuttavan hitaat refleksit liikennevaloissa. Taskuparkki tuntuu olevan vaikeinta Bemareilla. Ne ovat useimmiten etuperin päin vittua vinoon ajettu. Uudet Yarikset ja Polot liikkuvat yllättävän pirteästi ja sujuvasti pikkuautoksi. Tasaisesti kaikkialla eniten päin helvettiä ajavat Fiat Puntot. Punton nähdessään kannattaa aina valmistautua kaikkeen.
Unohtamatta sitä tosiasiaa että Octaviat kääntyvät useimmiten risteyksissä vasemmalle, varsinkin vm98 sellaiset, S80:sten mennessä suoraan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kusipäisesti ajamisessa ei siis ole mitään väärää niin kauan kun joku ajaa vielä kusipäisemmin?

Uskomatonta logiikan ilotulitusta nämä hienostokerhon viestit täällä.

Tokihan tuo meno tuolla moottoriteillä on kuin kukkotappelussa, pakko kai jossakin päästä pätemään. Sitten voi elvistellä kotona vaimolle, että katsoppas kun meni taas kotimatkaan minuutti vähemmän.

Ja mitäköhän arvon Donald Duckin naapuri tarkoittaa? Kerrotko miten olen puolustanut kusipäisesti ajamista? Vilkun käyttämättä jättäminen, tarpeeton kiilailu, risteysten tukkiminen ym. on mielestäni esimerkki "kusipäisestä ajamisesta", mutta jos joku ajaa kuivalla kelillä moottoritiellä 130-135 km/h niin en ymmärrä mikä tekee siitä "kusipäistä".
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Tasaisesti kaikkialla eniten päin helvettiä ajavat Fiat Puntot. Punton nähdessään kannattaa aina valmistautua kaikkeen.

Kyllä, tämä on yksi maailmankaikkeuden vakioista, asia on vain näin. Vaikka yllätyksiä onkin usein luvassa, yksi asia on kuitenkin Puntojen kanssa aina varmaa: lähes maata viistävä kiinnikkeestään rronnut käsijarruvaijeri (tms.) siellä "taka-akseliston" oikeassa reunassa. Puntojengi sanoo, ettei sitä vaijeria sen irrottua saa enää mihinkään mitenkään kiinni. Tietty neuvottomuus heijastuu tästäkin. Olen lisäksi aivan varma, että Puntojen nopeusmittarit näyttävät n. 20 km/h ylimääräistä.

Hyvänä kakkosena tulee Micra, tosin puntoilu on viime aikoina repinyt kaulaa melkiosesti. Trendikkäintä liikenteessä lienee nykyään ajella kännissä tai sitten puntoilla. Hauskaa on tietysti se, että puntoilijat saavat pienen huokailun jälkeen hymyn huulille, sen verran toheloa touhua.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se olen huomannut että yleiset liikennesäännöt eivät jostain syystä koske ison Volvon omistajia. Autoista puuttuvat vilkut, vaikka Volvo jossain vaiheessa mainostikin ilkikurisesti "vakiovarusteena nyt myös vilkut", silti omistajat eivät osaa niitä käyttää. Myös pysäköintisäännöt eivät jostain syystä koske näitä tapauksia, ja osataan lahjakkaasti pysäköidä porttikonkien eteen, tämän johdosta on pari saanu tilata puhelimitse henkilön tuomaan omistajalle mukavan pikavoitto-muistutuksen. Myös jarrut taitavat olla Volvoissa normaalia tehokkaammat, kun voidaan ajaa aivan toisen puskurissa kiinni, vaikka lähin mahdollinen ohituspaikka olisi vasta parin kilometrin päässä. En tiedä onko tosissaan iso osa teiden mulkuista Volvojen omistajia, mutta siltä ainakin minun kokemusteni perusteella on ollut.

Itse en ainakaan anna nyt enkä tulevaisuudessa tilaa sellaisille kuskeille jotka eivät anna selvää merkkiä vilkun muodossa minne ovat menossa, ja tämä erityisesti koskee moottoritielle/kehälle rampeista tulevia autoja jotka yrittävät puskea väliin ilman vilkkua. Sama koskee jonojen kiilaajia, jotka yrittävät ohittaa koko 20 auton jonon bussikaistan tai kääntyvien kaista kautta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Itse en ainakaan anna nyt enkä tulevaisuudessa tilaa sellaisille kuskeille jotka eivät anna selvää merkkiä vilkun muodossa minne ovat menossa
Sama. Monesti hauska seurata, kun jollain pää heiluu, kulku hidastuu ja ajolinja alkaa valumaan kohti kaistan reunaa. Kaikki kaistanvaihdon merkit ovat siis ilmassa, paitsi se helvetin vilkku. On ehdottomasti suoranainen kansalaisvelvollisuus ja isänmaallinen kunnia blokata vilkuttoman päänvatkaajan kaistanvaihto.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja mitäköhän arvon Donald Duckin naapuri tarkoittaa? Kerrotko miten olen puolustanut kusipäisesti ajamista? Vilkun käyttämättä jättäminen, tarpeeton kiilailu, risteysten tukkiminen ym. on mielestäni esimerkki "kusipäisestä ajamisesta", mutta jos joku ajaa kuivalla kelillä moottoritiellä 130-135 km/h niin en ymmärrä mikä tekee siitä "kusipäistä".

Ok, korjataan sen verran, että tarkoitan kusipäisyydellä sääntöjen rikkomista.

Risteyksen tukkiminen sekä kiilailu voivat olla myös vahvasti tulkinnanvaraisia asioita, mutta tahallinen ylinopeus (ja tässä on mittarivirheet huomioitu, itse sanoit että ajat 130-135km/h) kertoo vain ja ainoastaan vahvasta välinpitämättömyydestä, halusta nousta sääntöjen yläpuolelle sekä viestittää mielestäni myös tietynlaista besserwisserismiä.

Oikeuttaako se, että joku kiilaa eteesi risteyksessä sinut ajamaan ylinopeutta moottoritiellä?
 
Oikeuttaako se, että joku kiilaa eteesi risteyksessä sinut ajamaan ylinopeutta moottoritiellä?

Ei kai ylinopeutta mikään oikeuta. Rikollisuudella on kuitenkin eri asteita ja esim. rikesakkorajalla ajaminen on hieman vähemmän kusipäistä kuin esim. kännissä ihmisen päälle ajaminen, noin niin kuin yleensä.

Toisaalta, minä en ymmärrä ollenkaan mitä haittaa siitä on, jos esim. 120 km/h nopeusrajoituksella laittaa vakionopeussäätimen karvan alle 140 km/h ja antaa mennä. Niin kauan kun edellä olevat autot eivät tule perä edellä vastaan, niin ajetaan oikeanpuoleista kaistaa ja ohitettavien lähestyessä vaihdetaan vasemmanpuoleiselle kaistalle ja mennään ohitse ja palataan oikeanpuoleiselle kaistalle takaisin. JOS joku vielä kovempaa ajava on sitten tarrautunut puskuriin ohituksen aikana, niin sillähän siitä pääsee, kun palaa takaisin oikealla kaistalle. Vai onko tässä nyt joku ihme, "minua ei vittu ohiteta"-meininki?
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Risteyksen tukkiminen sekä kiilailu voivat olla myös vahvasti tulkinnanvaraisia asioita, mutta tahallinen ylinopeus (ja tässä on mittarivirheet huomioitu, itse sanoit että ajat 130-135km/h) kertoo vain ja ainoastaan vahvasta välinpitämättömyydestä, halusta nousta sääntöjen yläpuolelle sekä viestittää mielestäni myös tietynlaista besserwisserismiä.
Se että tukkii risteyksen kertoo siitä ettei osaa ajaa liikennesääntöjen mukaisesti ja omasta mielestäni se kertoo joko arrogantista paskamaisuudesta tai - kyvyttömänä käsittämään tekemäänsä - suuresta tyhmyydestä. `

Itse ajan useasti Helsingin Ruoholahden kautta jota ei ole ikinä suunniteltu nykyiselle liikennemäärälleen ja sinne on nyt sitten hädissään maalailtu jotain ristikuvioita osoittamaan sitä minkä pitäisi olla itsestäänselvyyttä kaikille ajokortin haltijoille. Sanonpa vain, että sinne kun jokin tumpelo vääntää pomminsa risteyksen tukkeeksi tyhmyyttään tai tahallisuuttaan, niin kerrannaisvaikutukset ovat ruuhka-aikaan eksponentiaaliset: pinna palaa monella - ja aiheesta - ja moni varmaankin "rankaisee" tätä motittajaa ottamalla koneesta urut auki seuraavalla vapaalla suoralla tai kenties ajaa Länsiväylän kurviin kiireessä sen rekkansa kumoon. Ylinopeus hyvällä kelillä ja tyhjällä tiellä verrattuna tähän onkin kenties parempi juttu?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Laitetaanpa tähän ketjuun pohdiskelua.

http://www.liikenneturva.fi/fi/index.php?we_objectID=737

Itseäni häiritsee tässä se, että tilasto "Miehet aiheuttavat lähes 85 prosenttia moottoriajoneuvojen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista." on tilaston väärinkäyttöä.

Tuo tilasto yksinään on täysin asiayhteydestä erotettu, koska emme tiedä

a) kuinka suuri osa maantieliikenteen (jossa valtaosa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvojen onnettomuuksista tapahtunee) kuskeista on miehiä
b) millainen on sukupuolijakauma kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa

Liikenneturvan kampanja ei millään tavalla kohdistu erityisesti vakaviin onnettomuuksiin vaan yleiseen liikenteessä töppäilyyn. Millainen olisi esim. pienten kaupungissa tapahtuvien peltikolareiden aiheuttajien sukupuolijakauma?

En ole kampanjaa vastaan, eikä minua harmita tai kaivele, että kampanjan tv-spotissa on vain miehiä. Nämä ovat silti mielestäni mielenkiintoisia pointteja.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
En ole kampanjaa vastaan, eikä minua harmita tai kaivele, että kampanjan tv-spotissa on vain miehiä. Nämä ovat silti mielestäni mielenkiintoisia pointteja.

Ja onhan se niinkin, että bikinimainoksissa ne bikinit vaan näyttävät naisten päällä paljon kauniimmilta.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Todistinpa taas supersuoritusta Hämeenlinnan moottoritiellä n. 14.15 tänään. Ajoin muun jonon mukana vasenta kaistaa ohittaen oikealla kaistalla olleita hitaampia ajoneuvoja. Matkailu-, kuorma- ja rekka-autoja jonossa. Meidän ohittavien nopeus oli noin 120 km/h.
Edelläni ajoi moottoripyörä, joten jätin hieman runsaammin tilaa varoiksi. Takaa ilmestyy uudempi peugeot perään, koukkaa oikealta mun ohi siihen moottoripyörän perään kiinni ja sitten heti keskelle oikean kaistan jonoa ja seuraavasta liittymästä ( Klaukkala) pois. Matkaa liittymään oli ehkä 400-500m kun minut oikealta ohitti. Voitti ehkä sekunnin kikkailullaan.
Ja kuskina oli keski-ikäinen mies maha kiinni ratissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös