Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 477
  • 12 304

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Joku keski-ikäinen mamma painoi komeasti kaistanvaihdolla eteeni. Olisi ollut 40-50 cm edessä enemmän autoni, niin vasen etukulma olisi saanut komean lommon. Vittuako pitää niin pieneen väliin mennä. Jotkut eivät vaan tajua, että joka helvetin väliin ei tarvi mennä. Voi sitä odottaa sen verran että vierellä menevä menee ohi ja sitten taakse.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viime aikoina on alkanut ärsyttämään eniten nämä "tasavauhti-ihmiset". Nopeus on 50-, 80 - tai 100km/h-alueella aina sama vakio 70km/h tai 90 km/h. Varsinkin kun tälläisen "yhdeksänkympin" ohittaa satasen alueella, niin pian alkavalla kahdeksankympin alueella he ovat perässä, vaikka itse ajat hieman ylinopeutta koko ajan. Eikä kyseessä ole raskas kalusto, vaan aivan tavalliset henkilöautot.....
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
RuuhkaTukka kirjoitti:
Mielestäni yksi suurimmista turvallisuuden parantajista on toiminnan ennustettavuus. Jos ajajan valitsema nopeus vaikuttaa satunnaisluku-generaattorin arpomalta jää ennustettavuus aika ohueksi. Mielestäni on typerää ajaa ylinopeutta 80-alueella ja näin ollen lisätä muiden tekemien virhearvioiden määrää, ja ajaa alinopeutta 100-alueella lisäten muiden ohittamistarvetta. Molemmat toimenpiteet ovat vaarallisia. Liikenteen sujuvuuden ennustettavuuden ja turvallisuuden nimissä ajetaan sitä ylinopeutta järjestelmällisesti, jos kerran ei voi ajaa rajoitusten mukaisesti.
Juurikin samaa pointtia tässä hain.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
B1 kirjoitti:
Joku keski-ikäinen mamma painoi komeasti kaistanvaihdolla eteeni. Olisi ollut 40-50 cm edessä enemmän autoni, niin vasen etukulma olisi saanut komean lommon. Vittuako pitää niin pieneen väliin mennä. Jotkut eivät vaan tajua, että joka helvetin väliin ei tarvi mennä. Voi sitä odottaa sen verran että vierellä menevä menee ohi ja sitten taakse.
Ja jotkut taas eivät tajua pitää tarpeeksi väliä edellä ajavaan. PK-seudulla tämä tosin tarkoittaa kaikkia..
 

scholl

Jäsen
Täytyy sanoa, että ehkä tämä kuuluisi Päivän "uutiset" -ketjuun, mutta kun liikenneuutinen niin eiköhän Enska & Hanski -henkisesti kuulu rankaista tänne:

Eli Süddeutsche Zeitung kertoo 19vuotiaan amerikkalaisen kundin ajaneen tutkaan Bundesstraßella 60km/h rajoitusalueella 162 km/h. Kun poliisi pysäytti kundin, oli hän hyvin hämmästynyt ja kysyi, etteikö hän ole Autobahnalla. Poliisi vastasi "It's not the Autobahn". Nyt on tälle amerikkalaiselle sitten luvassa 4kk ajokieltoa, 4 Flensburgin pojoa ja 400e sakkoa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tänään Lappeenrannan torin parkkipaikalla kolmetoista ryssäautoa (ehkä joku 40-50 parkkipaikkaa). Näistä kuusi oli parkkeerattu siten, että renkaat olivat ulkona omasta parkkiruudusta ja yksi torin henkilökunnalle selkeästi merkityllä paikalla.

Tervetuloa iloiseen suomalaiskaupunkiin!
 

Liitteet

  • 26082006281b.jpg
    26082006281b.jpg
    95,5 KB · kertaa luettu: 916

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Murmeli kirjoitti:
Tänään Lappeenrannan torin parkkipaikalla kolmetoista ryssäautoa (ehkä joku 40-50 parkkipaikkaa). Näistä kuusi oli parkkeerattu siten, että renkaat olivat ulkona omasta parkkiruudusta ja yksi torin henkilökunnalle selkeästi merkityllä paikalla.
Nuohan on ihan selvästi parkkeerattu siten, että toinen rengas on aina viivalla. Mikä ei yleisenä ohjeena olisi periaatteessa huono ajatus, jos se vain olisi säännöissä sallittua.

Jos sääntönä olisi parkkeerata auto siten, että esim. kaikkien autojen vasemmat rattaat olisivat parkkiviivan päällä, autojen välit olisivat keskenään paljon tasaisemmat. Joillakin kun tuntuu olevan vaikeuksia muuten asettaa autonsa keskelle kahta viivaa, jolloin viereisiin autoihin kulku estyy. Eli tuo viiva toimisi ns. ohjausviivana.

Tai sitten tuo on vain venäläinen tapa olla välittämättä paskaakaan miten se biili on parkissa.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
"It's not the Autobahn". Nyt on tälle amerikkalaiselle sitten luvassa 4kk ajokieltoa, 4 Flensburgin pojoa ja 400e sakkoa.

Sakko on ihan kohdillaan tuollaisesta mitättömästä ylinopeudesta. Tosin ajokielto varmaan hetken aikaa sylettää... Suomessa tuosta olisi saanut varmasti linnaa.

-duud-
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Vitun kusipää, joka kiilasi eteeni Valkoisenlähteentien Teboilin valoristeyksessä vasemmallekääntyvien kaistalta keskellä risteysaluetta. Opettelisi ajamaan, ei tarvitse paahtaa tuhatta ja sataa seisomaan valoihin jonossa. Aika helvetin lähellä oli osuma.

Jos sinä vitun munaton idiootti satut tätä lukemaan, laita yv. Tule vielä joskus vastaan, ja ajan yli.

Pitäisi suolestaa, ripustaa silmäkuopistaan roikkumaan ja jättää harakoille. Saatanan sikaniskajuntti!
 

salama#8

Jäsen
Minua vituttaa autoilijat jotka:
1. Ajavat puskurissa. Näitä löytyy kahta tyyppiä ns. kyttääjiä, jotka ajavat alinopeutta ja kun ne ohitetaan he päättävät nostaa nopeutta ohittavan auton nopeuteen ja pääsevät näin näppärästi imuun. Toinen tyyppi on ns. takaa ajajat. Nämä kuskit ajavat huomattavalla ylinopeudella autoja kiinni jä jäävän puskuriin roikkumaan eivätkä me kirveelläkään ohitse.

2. Ohittajat jotka tulevat puskuriin kiinni ja joutuvat "kurkkimaan" tilaisuutta kun eivät ymmärrä jättäytyä yhtään taaemmaksi. Kun jättäytyy hiukan taaemmaksi näkee tilanteen paljon paremmin ja pääsee nopeammin ohitse. (Tässä vaiheessa joku valopää ajattelee että eihän sieltä millää pääse nopeammin ohi kun on kauempana mutta kun kehtaa hetken miettiä tilannetta niin ymmärtää että kyllä se vain näin on. Kun on kauempana ja näkee tilanteen voi aloittaa ohituskiihdytyksen jo silloin kun vastaan tulee auto ja pääsee heti ohi kun auto on mennyt.)

3. Kuljettajat jotka tekevät paniikki jarrutuksen kun näkevät kilometrin päässä hirven tai poron.

4. Kuljettajat jotka ajavat huomattavaa ylinopeutta.

5. Kuljettajat jotka ajavat huomattavaa alinopeutta aina ja kaikkialla.

6. Hitaasti risteyksistä kiihdyttävät kuljettajat.

7. Lasit jäässä/huurussä ajavat.

Näille kuljettajille respectiä:
1. Tietä annetaan kun pyydetään ja joskus annetaan pyytämättäkin.

2. Kuskit jotka tietävät mikä vetoketju-ilmiö on käytännössä eikä vain teoriassa.

3. Mopoilijat jotka näyttävät suuntamerkin vaikkapa kädellä jos ei vilkkua mopossa olekkaan.

4. Kuljettajat jotka väistävät suojatielle pyrkivää jalankulkijaa.

5. Kuljettajat jotka eivät näytä heti centteriä vaikka ite vähän töpeksii liikenteessä.

Itse en ole täydellinen kuljettaja enkä tule olemaankaan mutta aina pyrin oleman eli yritän toteuttaa vetoketjua ainakun on mahdollista ja muitakin näitä plussia ja pyrin välttämään näitä miinus merkkisiä juttuja.

Edit. Tätä palstaa lukiessani huomaan jatko-aikalaisten kaikkien olevan keskivertoa parempia kuskeja. 10 pistettä ja papukaijan merkki meille kaikille!(valitse haluamasi hymiö).
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laitetaan salama#8:n listaan vielä seuraava :

Autoilijat jotka poliisiauton nähdessään tiputtavat vauhdin alle sallitun. Se on kuulkaa siinä vaiheessa aivan turha enään jarrutella, jos poliisit ovat tutkan kanssa liikkeellä. Paskat ovat housuissa jo siinä vaiheessa kun näet poliisiauton, jos niin on ollakseen.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Leon kirjoitti:
Missä on lapsia liikenteessä -merkki 80-alueella?

En nyt ole varma jäikö tuosta lauseesta nyt joku pointti huomaamatta, mutta kyllähän noita "Lapsia"-liikennemerkkejä löytyy joka ikiseltä maantieltä. Kas kun teiden varsille osuus aina joskus kyliä ja kaupunkeja ja monissa niissä on kouluja. Ovatpa jotkut sitten sijoittaneen niitä kouluja valtateiden varsille. Siinä on sitten monenlaista liikuskelua, kun lapset kulkevat pysäkeille ja jotkut tulevat pyörillä / kävellen. Että siksi varmaan ne merkit.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
polvipetteri kirjoitti:
En nyt ole varma jäikö tuosta lauseesta nyt joku pointti huomaamatta, mutta kyllähän noita "Lapsia"-liikennemerkkejä löytyy joka ikiseltä maantieltä.
Ei kun kysyin ihan tosissani. Minusta tuo yhdistelmä on tyyppiä "does not compute". Hiukan kuin suojatie moottoritiellä.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
polvipetteri kirjoitti:
En nyt ole varma jäikö tuosta lauseesta nyt joku pointti huomaamatta, mutta kyllähän noita "Lapsia"-liikennemerkkejä löytyy joka ikiseltä maantieltä. Kas kun teiden varsille osuus aina joskus kyliä ja kaupunkeja ja monissa niissä on kouluja.

Varmasti juuri näin. Uskoisin kuitenkin, että suurimmassa osassa tapauksista koulut yms. sijaitsevat jonkinlaisessa taajamassa. Jos maantie menee taajaman läpi, niin kyllä mun kokemuksen mukaan yleensä sen kohdalla nopeusrajoitus putoaa ainakin 60 kilometriin ellei peräti ole taajamamerkkiä erikseen.

Mutta eiköhän tästäkin löydy poikkeuksia jostain päin maata.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Jippo kirjoitti:
Varmasti juuri näin. Uskoisin kuitenkin, että suurimmassa osassa tapauksista koulut yms. sijaitsevat jonkinlaisessa taajamassa. Jos maantie menee taajaman läpi, niin kyllä mun kokemuksen mukaan yleensä sen kohdalla nopeusrajoitus putoaa ainakin 60 kilometriin ellei peräti ole taajamamerkkiä erikseen.

Mutta eiköhän tästäkin löydy poikkeuksia jostain päin maata.
Ainakin tuossa 40km 3-tien pätkällä jota ajeskelin miltei päivittäin on tuolla matkalla kahdessa kohtaa kyseinen merkki. Ja rajotus on tuo 80km/h.
 
F

Flonaldo

Itsehän ajelin viime viikolla Turku-Tampere-väliä ja matkan varrelle sattui yksi "lapsia"-merkki kohdassa, jossa oli voimassa satasen rajoitus. Kahdeksankympin alueilla noita nyt löytyy varmasti vaikka hurumykke.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Avis

Tämä teksti ei liity kehenkään tiellä liikkujaan vaan erääseen monikansalliseen autonvuokrausta harjoittavaan ketjuun. Olkoon tämä seuraava varoituksena kaikille jotka suunnittelevat matkaa vaikka Eurooppaan ja vuokrata autoa siellä. Porukat kokivat karvaasti mitä tapahtuu kun on rehellinen.

Eli porukat matkustivat Eurooppaan tarkoituksena vuokrata siellä tällä kertaa auto ja kierrellä keski-eurooppaa. Aikaisemmin ovat olleet matkassa omalla autolla, mutta lentämällä säästyi useampi sata euroa laivamaksuja ym. Porukat vuokrasivat Avikselta Hahnista auton. Pari tuhatta ajettu auto toimi kuin sveitsiläinen kello. Eräänä aamuna liikkeelle lähdettäessä havaittiin että yksi rengas oli tyhjä. No rengas piti tietenkin korjuuttaa ja päätettiin varmuuden vuoksi ottaa yhteyttä tietenkin Avikseen koska auto oli sieltä vuokrattu. Varmistettiin että varmasti kaikki tapahtuu ”pykälien mukaan”. Suomessa neuvoivat että paikkuuttamisen saa hoitaa ihan missä rengasliikkeessä tahansa. Italialainen Luigi paikkasi renkaan ja veloitti siitä jopa 10 €. Matka jatkui ja kaikki oli kunnossa. Tai niin luultiin.

Suomeen paluun jälkeen tapahtui kuitenkin kummia. Master Cardin laskun ilmestyttyä alkuperäiseen vuokrahintaan oli lisätty 170 €! Perustelu rengas- / vannevaurio! Siis mitä v*ttua? Miten peltivanteeseen on voinut tulla vaurio kun se ei ole osunut mihinkään? Rengas paikattiin asian mukaisesti rengasliikkeessä ja täten oli täysin kunnossa. Aviksen suomenkonttori selvitti pitkään asiaa ja selvisi että kaikki on kunnossa. Ovat Saksassa veloittaneet turhaan ja että missään tapauksessa ei tarvitse maksaa 170 €:a. Viikot vierähtivät kunnes viime viikolla tuli jälleen postia, jossa vaadittiin, että kyseinen rengas- ja vannevaurio tulisi edelleen maksaa. 170 € väitetystä rengas- ja vannevauriosta tuntuu tähtitieteelliseltä, mutta koska toisena asian omaisena on kansallinen suuryritys, tavallisella suomalaisella ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin maksaa.

Tämä olkoon nyt varoituksena kaikille, jotta teille ei tapahtuisi vastaavaa. Eli voidaan todeta, että olisi kannattanut pitää suu supussa eikä mainita Avikselle tapahtuneesta mitään. Mutta millaiset sanktiot olisikaan tullut jos tapahtuneesta ei olisi informoitu avista ja selvinnyt, että rengas on ”vaurioitunut”. Maksu olisi varmasti ollut suurempi.

Seppo Rätyä lainaten, Saksa on paska maa!
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla oli kesäkuussa Saksassa Europcarin vuokra-auto josta meni myös rengas, ja kuten asiaan kuuluu aamuyöllä klo 3:00 n. 19 tunnin työpäivän jälkeen pikkutiellä ja rankassa vesisateessa...!

Ryhdyin vaihtamaan rengasta mutta vararenkaan paikalla oli vain styroksista tehty sapluuna johon oli istutettu pari työkalua ja tupakansytytinliitynnällä varustettu pumppu - vaahtoa ei ollut. Pumppu kyllä täytti rengasta sen minkä ehti mutta reikä oli sen verran iso ettei siitä ollut mitään hyötyä.

No, ajelin sitten viimeiset kilometrit hotellille tyhjällä renkaalla - onneksi oli takapyörä. Seuraavana aamuna olin valmiiksi pahalla päällä eikä 15 minuutin odotus Europcarin vikapalveluun parantanut asiaa...kun viimein pääsin läpi niin kerroin mielipiteeni sekä vararenkaan puuttumisesta että palvelun kestosta => 45 min päästä hotellin pihalla oli uusi auto ja vanha vietiin lavalla pois.

Mitään laskua ei ole kuulunut vaikka vannevaurio oli enemmän kuin todennäköinen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niilo kirjoitti:
Rengas paikattiin asian mukaisesti rengasliikkeessä ja täten oli täysin kunnossa. Aviksen suomenkonttori selvitti pitkään asiaa ja selvisi että kaikki on kunnossa. Ovat Saksassa veloittaneet turhaan ja että missään tapauksessa ei tarvitse maksaa 170 €:a.
Onko tuo Suomen konttorin ilmoitus saatu kirjallisena tai sähköpostina? Jos on, niin ei muuta kuin kuluttajaneuvojalta apua pyytämään. Jos ei ole, niin silti. Eihän tuossa enää ole mitään hävittävää, joten hanttiin vaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niilo kirjoitti:
Tämä teksti ei liity kehenkään tiellä liikkujaan vaan erääseen monikansalliseen autonvuokrausta harjoittavaan ketjuun. Olkoon tämä seuraava varoituksena kaikille jotka suunnittelevat matkaa vaikka Eurooppaan ja vuokrata autoa siellä. Porukat kokivat karvaasti mitä tapahtuu kun on rehellinen...
Jos vanhempasi eivät olisi maininneet vauriosta, ei mahdollista vauriota olisi voitu todennäköisesti kohdentaa heihin, autot kun yleensä liikkuvat sen suurimman osan kalustoajastaan. No, olisin ehkä itsekin maininnut, rehellinen ja reilu kun olen. Turha ehkä enää kertoa, mutta muille tiedoksi, että tuollaiset tapaukset tulee ehdottomasti käydä lävitse autoa luovutettaessa, kerrata omavastuut ja kustannukset, jos jotain on oikeasti sattunut, tai vaatia asiakaspalvelijan tiedot, jos hän menee lupaamaan "vaurion" veloituksetta. Autovuokraamot ottavat mielellään vakuutusten omavastuuosuudet itselleen, joten auto tulee ehdottomasti kiertää lävitse ennen lähtöä, ellet halua maksumieheksi vanhalle ja ennen huomaamattomalle kolhulle.
 

HemmoP

Jäsen
Niilo kirjoitti:
Aviksen suomenkonttori selvitti pitkään asiaa ja selvisi että kaikki on kunnossa.

Aina pitää mahdollisuuksien mukaan käydä paikan päällä ja pyytää tämä kirjallisena. Jos ei pääse, niin vaatia, että laskunoikaisu lähetetään kirjallisena ja voit lähettää sen edelleen luottokorttifirmaan.

Isot firmat ovat nykyään sellaisia byrokratian kehtoja, että vasen käsi ei edes tiedä, että oikea on olemassa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tulipa todistettua tuossa kuinka avuttomaksi sitä tuntee itsensä, kun liikenteessä tapahtuu jotain ja kunnolla.

Olin noin yhdeksän aikaan toisena autona Ajurinkadun ja Ratapihankadun (Turussa) risteyksen liikennevaloissa. Meille (eli poikkikadulle) syttyi vihreät valot. Risteyksen toiselta puolelta tullaan ainoastaan kylmäasemalta.

Kylmäasemalta oli kääntymässä yksi auto, kun omasta suunnastani katsoen oikealta pääkatua pitkin tuli moottoripyöräilijä vauhdilla päin punaisia linja-autoaseman suunnasta. Kuului hirvittävä kolahdus ja seuraavaksi näin jotakin lentävän ilmassa noin kahdenkymmenen metrin päässä itsestäni. Hetken kesti ennen kuin tajusin, että kyseessä oli nahkatakkinen ja farkkuhousuinen moottoripyöräilijä. Ilmalento oli suunnilleen koko risteyksen yli ja parhaimmillaan (pahimmillaan) muutaman metrin korkeudessa suoraan asfalttiin. Moottoripyörä liukui luonnollisesti perässä kylmäasemalta tulleen auton vasempaan etukulmaan tapahtuneen törmäyksen jälkeen.

Auto parkkiin jalkakäytävälle, hätävilkut päälle ja soitto hätänumeroon. Sen jälkeen ei enää ollut mitään hajuakaan tarvittavista ensiaputaidoista. Risteyksen yli juostuani moottoripyöräilijän ympärille oli jo kerääntynyt pari-kolme auttajaa, joten keskityin autonkuljettajaan. Nuorehko ehkä reilu parikymppinen mies ei ollut nähdäkseni varsinaisesti loukkaantunut, mutta täysin shokissa. Onneksi paikalle tuli myös eräs naishenkilö, joka osasi puhua potilaalle rauhoittavasti ja ottaa tilanteen ns. "haltuun".

Hetken aikaa seisoin täysin tumput suorina; en vain yksinkertaisesti osannut tehdä mitään! Ainoa, mitä enää tuli siinä vaiheessa mieleen, oli mennä seisomaan keskelle risteystä. Heittelin hetken moottoripyörän katteenkappaleita sivuun, yritin ohjailla liikennettä ja odotin niitä pelastavia sinisiä valoja. Taisivat olla elämäni pisimmät suunnilleen viitisen minuuttia, jotka palloilin siinä romujen keskellä. Sivusilmällä näin myös moottoripyöräilijän pyrkivän nousemaan sieltä kadusta ylös, joten mitään kaikkein pahimpia kauhuscenarioita en sentään joutunut kokemaan. Vihdoin ja viimein paikalle tulivat sitten pelastusalan ammattilaiset ja päätin poistua paikalta. Ymmärrettävistä syistä oma kaasujalka tuntui todella kevyeltä koko loppuillan.

Melkoisen avuttomaksi sitä voi tosiaan tuntea itsensä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös