Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 092
  • 13 183

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuon valojen vilkuttamisen saattaa tulikita vaikka siten että "painu v€##&&n senkin nynnerö paskakuski, joka tukit mun tien". Ei siis rakentavinta dialogia se.
Niinpä, veikkaanpa että nämä vasemman kaistan tukkijat ovat joidenkin mielestä niitä jotka ohittavat ihan asiallisesti 5-10kmh kovemmalla nopeudella niitä muita. Mutta kun ei mikään riitä ja ei malteta odottaa. Ei se vasen kaista ole niitä varten jotka ajavat selvää ylinopeutta, en yhtään ihmettele että niille tulee koko ajan niitä edessä roikkuvia eteen. :)
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tietysti noiden olosuhteidenkin tulkinta on kaikkea muuta kuin yksiselitteistä. Toissaviikonloppuna juuri Varsinais-Suomeen suuntautuneen mökkimatkan aikana vajaa 20 kilometrin mittaisella tieosuudella bongasin tienpientareella yhden hirven ja yhden peuran, jonka seurauksena vedin pokkana loppumatkan ajaksi vakkariin 90km/h satasen alueella, vaikka ajokelissä itsessään ei ollut mitään vikaa.

Sama itsellä Hattulasta Pälkäneen suuntaan lähdettäessä näin syyshämärissä. Siinä on sen verran piukassa nelijalkaista, sekä hirveä että kaurista, että siinä ei oikein uskalla rajoitusten mukaan satasta ajaa. Nyt siihen on tullutkin näitä uusia kaurisvaara-liikennemerkkejä. Tämä menee kirkkaasti sinne olosuhteiden puolelle.
 
4

444

Niinpä, veikkaanpa että nämä vasemman kaistan tukkijat ovat joidenkin mielestä niitä jotka ohittavat ihan asiallisesti 5-10kmh kovemmalla nopeudella niitä muita. Mutta kun ei mikään riitä ja ei malteta odottaa. Ei se vasen kaista ole niitä varten jotka ajavat selvää ylinopeutta, en yhtään ihmettele että niille tulee koko ajan niitä edessä roikkuvia eteen. :)
Olen huomannut oman psyykeni kannalta olevan parasta, että en yritä ajaa moottoritiellä (mieluummin käytän muutenkin ns. ”vanhoja teitä” eli esim. Helsinki-Lahti -välillä tietä 140) esim. 130 km/h, vaan mieluummin vähän alle 120 km/h, jolloin ohitettavia on huomattavasti vähemmän. Rekoista, karavaanareista ja peräkärry-yhdistelmistä sitten reilusti hanaa antaen ohi. Kovempaa ajaessa siihen ohituskaistalle ilmestyy aina ihmisiä, joiden ohitusnopeus on selvästi alhaisempi ja olen huomannut tämän ärsyttävän minua itseäni. Mitään vaikutusta sillä ei ole sen kannalta, mihin aikaan olen perillä (esim. 200 km matkalla puhutaan oikeasti muutamasta minuutista, korkeintaan), mutta ärsytyskynnys ylittyy, kun etenemistäni ”häiritään”. Siksi on ollut ihan terve ratkaisu pudottaa se matkanopeus ja sopeuttaa se muuhun liikenteeseen sopivammaksi. Stressitaso laskee huomattavasti, kun liikenteessä ani harvoin on aidosti kiire yhtään mihinkään. Kiire on mielen luoma illuusio siitä, että pitäisi olla jotenkin aikaisemmin perillä. Perille pääsee myös lähtemällä aiemmin liikkelle tai saapumalla sen muutaman minuutin myöhemmin.

Edelleen on kuitenkin asioita, jotka ärsyttävät ja korostuvat etenkin moottoriteillä, joissa sitä tilaa on enemmän kaikille. Yksi tällainen on, kun joku ohittaa minut ja vaihtaa kaistaa eteeni keulaa viistäen, vaikka siirtymisen olisi voinut tehdä vaikka 200 metriä myöhemminkin. Liian usein tämän ohittajan vauhti myös putoaa heti ohittamisen jälkeen, jolloin hän jää ikään kuin ”roikkumaan” siihen eteen.
Toinen on tämä pienemmillä teillä sivutieltä päätielle liittyminen. Kauhealla kiireellä painetaan se oma kikkare siihen pääväylälle, jonka jälkeen kiire loppuu kuin seinään. Usein takanani ei näy ketään, eli sen liittymisen olisi voinut suorittaa vähän myöhemminkin. Ei haittaisi lainkaan, mikäli tämä sivutieltä tulija löytäisi välittömästi sen kaasupolkimen, mutta liian usein ei löydä. Monesti 80-alueella madellaan reilu kilometri alle 70 km/h hiljalleen kiihdyttäen eikä sittenkään saavuteta sitä 80 km/h nopeutta. Jälleen kerran, ei vaikuta olennaisesti perille pääsemiseeni, mutta aiheuttaa ärsytystä vain ja ainoastaan siksi, että myös sinne taakseni olisi voinut liittyä ja jatkaa matkaa omaan rauhalliseen tahtiinsa. Eteen työntämällä pakotetaan tekemään nopea jarrutus täysin turhaan. Tuskin kiusallaan, vaan ihan puhtaasti ajattelemattomuuttaan, kun ei ole mitään havaintoa omista ajotottumuksistaan, eli siitä mitä vauhtia itse ajaa esim. 80-alueella vs. mitä vauhtia muut ajavat. Ymmärtäisin tuon paremmin, mikäli tie olisi ruuhkaisempi, jolloin sillä toiminnalla vältettäisiin jopa minuuttien odottelu, mutta en tilanteessa, jossa muuta liikennettä ei hirveästi ole. Niin, ja nämä risteykset, joista puhun, ovat alueella, joilla ohitusmahdollisuuksia ei välttämättä juurikaan ole, eli sitten körötellään sunnuntaisuharin perässä. Ja edelleen, ei vaikuta suuresti omaan tekemiseeni, mutta nostaa ärsytystä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miten määritellään alinopeus? Millä liikennemerkillä esitetään se nopeus, mitä kaikkien tiellä liikkuvien on vähintään ajettava?

No mun mielestä vaikka se että sjat 85 km/h 100 alueella
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuon valojen vilkuttamisen saattaa tulikita vaikka siten että "painu v€##&&n senkin nynnerö paskakuski, joka tukit mun tien". Ei siis rakentavinta dialogia se.

Täysin samaa mieltä. Onko kenelläkään parempaa ehdotusta, miten tuota dialogia voisi käydä? Tuon vilauttamisenkin voi tehdä monella tapaa.

Niinpä, veikkaanpa että nämä vasemman kaistan tukkijat ovat joidenkin mielestä niitä jotka ohittavat ihan asiallisesti 5-10kmh kovemmalla nopeudella niitä muita. Mutta kun ei mikään riitä ja ei malteta odottaa. Ei se vasen kaista ole niitä varten jotka ajavat selvää ylinopeutta, en yhtään ihmettele että niille tulee koko ajan niitä edessä roikkuvia eteen.

Tätä mieltä en ole, jos auto on selvästi ohittamassa edellä ajavaa, odotan kyllä kiltistä omaa vuoroani (vakkari hoitaa etäisyyden pidon). Tarkoitin nyt kuljettajia, joilla on oikea baana vapaana, mutta ei huvita sinne mennä, kun jo 500 - 1000 m päässä näkyy seuraava auto. Parhaimmat palaavat heti takaisin vasemmalle kaistalle, kun ovat päästäneet ohi, vaikka edelleen ei ohitettavaa heti löydy (ja näitä on useita).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täysin samaa mieltä. Onko kenelläkään parempaa ehdotusta, miten tuota dialogia voisi käydä? Tuon vilauttamisenkin voi tehdä monella tapaa.
Ei siinä ole tarvetta millekään dialogille. Menet ohi sitten seuraavassa turvallisessa paikassa. Jos taas joku on motarilla jumahtanut pysyvästi vasemmalle kaistalle, niin sen saa minun luvalla, koukkimatta ohittaa oikealta, yleensä tämä myös havahduttaa kys matkustajan kanssa puhuvan naisen palaamaan oikealle.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No mun mielestä vaikka se että sjat 85 km/h 100 alueella
Eli käytännössä useimmat rekat ovat siinä ja siinä, että ajavatko satasen alueella alinopeutta? Toki moni rajoitinta vasten puskiessaan taitaa päästä yli tuon 85:n, joten ei aina.

Onko jotain tilanteita ja poikkeuksia, milloin on ok ajaa 85 km/h satasen alueella? Lumipyry, rankkasade, joku muu, mikä? Aina kun löytyy kelistä huolimatta joku rohkea, jota eivät fysiikan lait koske ja ovat valmiita ajamaan suurinta sallittua nopeutta tai jopa vähän ylikin. Onko myös esim. lumipyryssä, jos autoilija A uskaltaa ajaa sataa, 85:ttä ajava autoilija B silloin alinopeudella liikkeellä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli käytännössä useimmat rekat ovat siinä ja siinä, että ajavatko satasen alueella alinopeutta? Toki moni rajoitinta vasten puskiessaan taitaa päästä yli tuon 85:n, joten ei aina.
Tämä 85 km/h on tosiaan rekalle jo ylinopeus. Eli onko mahdollista ajaa samaan aikaan ylinopeutta ja alinopeutta?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tämä 85 km/h on tosiaan rekalle jo ylinopeus. Eli onko mahdollista ajaa samaan aikaan ylinopeutta ja alinopeutta?

Eikös tähän ole jo aiemminkin vastattu? On mahdollista. Ainakin mikäli uskomme niitä kirjoittajia, joiden mielestä motarin ohistuskaistalla 125:ttä ajaminen on alinopeutta, mikäli he itse tulevat takaa vielä nopeammalla vauhdilla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eli käytännössä useimmat rekat ovat siinä ja siinä, että ajavatko satasen alueella alinopeutta? Toki moni rajoitinta vasten puskiessaan taitaa päästä yli tuon 85:n, joten ei aina.

Onko jotain tilanteita ja poikkeuksia, milloin on ok ajaa 85 km/h satasen alueella? Lumipyry, rankkasade, joku muu, mikä? Aina kun löytyy kelistä huolimatta joku rohkea, jota eivät fysiikan lait koske ja ovat valmiita ajamaan suurinta sallittua nopeutta tai jopa vähän ylikin. Onko myös esim. lumipyryssä, jos autoilija A uskaltaa ajaa sataa, 85:ttä ajava autoilija B silloin alinopeudella liikkeellä?

Olisi pitänyt varmaan vääntää ratakiskosta tarkemmin, mutta ihan normi olosuhteissa ihan henkilöautoa tarkoitin.

Anteeksi kun olin tyhmä
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olisi pitänyt varmaan vääntää ratakiskosta tarkemmin, mutta ihan normi olosuhteissa ihan henkilöautoa tarkoitin.

Anteeksi kun olin tyhmä
Kyllä minä suurin piirtein arvasinkin, mitä tarkoitit. Kunhan nyt takerruin termiin alinopeus, sillä sellaista ei tieliikennelaki tunne. Tai siis ei aiemmin tuntenut, nykyinen laki tuntee, kuten vetti asiasta muistutti. Laissa tarkoitettu alinopeus ei kuitenkaan tarkoita noita tilanteita, mitä sinä tarkoitit.

On jotenkin absurdia väittää ihmisten ajavan alinopeutta tai ylipäänsä käyttää tuota termiä noin virheellisesti kuin mitä sitä yleisesti liikenteeseen liittyvissä keskusteluissa käytetään. Se, että joku autoilija ajaa itselleen ja tilanteeseensa nähden sopivaa, yleisesti ottaen kutakuinkin suht järkevää nopeutta, ei tee vauhdista alinopeutta, vaikka se jonkun verran alle nopeusrajoituksen olisikin. Ja vaikka (omata mielestään) joku parempi autoilija itse tahtoisi ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti tai jopa sen yli.

Uuteen lakiin tuotu alinopeussääntökin lähtee siitä, että se alimmaisnopeus on jo merkittävästi alhaisempi, esim. 50 km/h, jotta se olisi alinopeutta. Ei esim. yleisrajoituksen mukainen nopeus voi missään tilanteessa olla alinopeutta. Tai no sen verran, motarin ohituskaistalla se alkaa jo lähellä olla, ainakin jos sillä junnataan pitkään siellä. Jotenkin absurdi ajatus olisi tuo esittämäsi, että 85 km/h satasen alueella henkilöautoille hyvissä olosuhteissa olisi alinopeutta. Samalla se nopeus toiselle ajoneuvolle ei olisikaan alinopeutta. Jos tiellä ajaisi peräkkäin henkilöauto ja rekka samalla nopeudella (henkilöauto edellä), niin toinen ajaisi sinun kuvailemassasi tilanteessa alinopeutta ja toinen ei. Tähän alinopeusajatukseesi taitaa jotenkin liittyä myös se, että ajat itse ajoneuvon takana, etkä pääse sitä heti ohittamaan.

Suurin syy tuohon kysymykseeni on siinä, että vaikka ne hitaammin ajavat liikenteessä ärsyttävätkin (minuakin ärsyttää, en ole siinä suhteessa hyvä ihminen), niin ehkä pitäisi kyetä ainakin kirjoituksissa pitämään ne realiteetit mukana kuvioissa, eikä kirjoitella mitä sattuu typeryyksiä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Undrafted

Jäsen
Aamusella bongaa Helsingin keskustassa erilaista ajamista. Taannoin yksi kaveri ennakoi huolella vihreän vaihtumista pari kertaa kunnes luovutti ja ajoi hidastamatta punaisia päin. Toinen kuski Ruoholahdessa kahden kääntyvän kaistan kohdalla sujuvasti ajoi ulkokaistalta sisäkaistalle leikaten ja sitten takaisin omalle kaistalle. Hyvä, että viereisellä kaistalla oli pick-up, joka lähti rauhallisesti liikkeelle.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tuo rekkojen ohittaminen moottoritiellä toisen rekan on omalla kohdallani se, joka hiukan nostaa verenpainetta aina satunnaisesti. Toissa viikolla Lahdesta pois ajaessani rekka nosti loivaan ylämäkeen ohitukseen ja oma arvioni (siis vain arvio!) oli, että rekan ohitus kesti noin 3 minuuttia, jossa ajassa perässäni oli jo pitkä jono. Todennäköisesti tuo rekkakuski voitti vaikka Helsinkiin ajaessa minuutin tai kaksi, joten on jo ihan syytä heittää kysymys, pitäisikö tuon olla kiellettyä. En näyttänyt keskaria tai mitään vastaavaa.

Onko alinopeus edes oikea sana, mutta mielestäni se, että ajaa muutaman km/h alle rajoitusten, se on ihan ymmärrettävää ja siitä ei kukaan saa provosoitua. Jos sinne alkaa kertyä jono taakse, niin fiksua olisi antaa jonon mennä ohitse, mikäli ohitusmahdollisuuksia ei ole.

En ole mikään pyhimys liikenteessä, mutta nyt kun olen "opettajana" nuorimmalleni, niin on joutunut monessa tilanteessa tarkistamaan omaa kantaansa, kun on jo pakko opettaa olemaan tarkkana sääntöjen kanssa. Huomaa myös entistä helpommin ne järjettömät kuskit, jotka pitäisi saada liikenteestä pois ja suosisin vielä kovempia rangaistuksia ja enemmän valvontaa. Eilen viimeeksi kehällä Tikkurilan kohdalla kaksi BMW-kuskia pitivät kilpa-ajot (yllätys ei ollut auton merkki) ja kummaltakin puolelta suhahtivat autot arviolta 180-200km/h ohitse. Koetin rauhallisesti opettaa, että tämän vuoksi on oltava äärimmäisen tarkkana, koska eihän normaali kuski voi olettaa, että jotkut tulevat tuplanopeudella takaa ohitse ja ryhmittäytyessä riski tuossa kohdassa olisi todellinen. Myönnän sortuneeni tyhmään kommenttiin tilanteessa ja nuorista miehistä (99% todennäköisyys) mainitsin, että kastroitaviksi joutaisivat ja autot sekä kortti pois. Toisaalta olen kyllä edelleen samaa mieltä, onneksi en ole diktaattori.
 

Glove

Jäsen
Karpo kyseli joskus ohjelmassaan ihmisiltä, mitä tekisivät sillä säästyneellä ajalla jos ajaisivat Helsingistä Lahteen joko rajoitusten mukaan tai ylinopeutta ja ohitellen. Nykyistä moottoritietä ei silloin vielä ollut ja se säästynyt aika oli luokkaa 10 min. Yksi meinasi siinä, että menisi sen kymmenen minuutin ajaksi kalaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toinen kuski Ruoholahdessa kahden kääntyvän kaistan kohdalla sujuvasti ajoi ulkokaistalta sisäkaistalle leikaten ja sitten takaisin omalle kaistalle.
Kun käännytään Länsiväylältä tullessa sillan alta Töölööseen? Joka kerta joku leikkaa ulkoa sisälle, tai toisin päin, menee sisimmälle ja sieltä asemoi kohta itseään takaisin kohdilleen. Selvästi hankala paikka usealle kuskille.
Ajan tästä pari kertaa viikossa ja en uskalla enää ajaa siinä kenenkään rinnalla vaan pakko mennä limittäin että näkee mitä edessä oleva tekee, käytännössä joka kerta joku menee väärin.
Hiukan vastaavia tilanteita tulee monissa paikoissa kun käännytään monikaistaiselle tielle ja osa liuttaa suoraan uloimmalle kaistalle kun osa kääntyy sisimmälle kaistalle mistä vilkulla tullaan uloimmalle.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minä näin eilen pelottavan tilanteen. Edestäni ajoi pakettiauto päin punaista nuolta, mutta ehti just ennen törmäystä heittää u-käännöksen vastaan tulevien edestä. Varmaan vastaantulijat myös tajusivat jarruttaa. Torvet soivat ihan saakelisti. Edellisissä valoissa sama pakukuski ei tajunnut valojen vaihtumista. Varmaan räpläsi puhelintaan tai muuta vehjettä, kun oli noin unessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitäs mieltä sakki on mopoautoista ja niiden ns. käyttäytymisestä liikenteessä?

Tänään oli "taas" tilannetta tuolla isolla tiellä kun mopoauto meni sitä omaa nopeuttaan ja siitä johtuen perässä oli pitkä jono, kun toiset veti sitä vajaata satkua. Sai todistaa muutamaa kamikaze ohitusta kun jengi pyrki siitä ohi.
Jos vastaantulija ei ois ollu hereillä, olisi tullut ruumiita...
Pointti oli se, että miksi sillä mopoautolla ei voisi ajaa siellä reunassa, jos se on mahdollista turvallisesti.
Nytkin olisi ollut sauma ajaa n. 2 m reunemmassa, biin takaatulijat olisivat päässeet helposti ohitse?
Ja olisihan se mopoautoilijallekkin turvallisempaa kun jengi menisi helposti niistä ohi.
Nyt kaveri veti vaan tyytyväisenä keskellä ajorataa ja ei väistänyt yhtään?
Eihän sen varmaan olisi tarvinnutkaan väistää, mutta eikös se liikenne ole yhteispeliä?
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Mitäs mieltä sakki on mopoautoista ja niiden ns. käyttäytymisestä liikenteessä?

Omilla kotinurkilla oli vielä muutama vuosi sitten nuorisolla paljon mopoautoja ja kyllähän teinit niillä ajoi, kuten teinit millä tahansa ajaa. Eli täysin ilman minkäänlaista kunnioitusta muita kohtaan.

No, ilmeisesti mopoautot eivät ole enää cool, koska enää niitä ei näe käytännössä koskaan. Niiden tilalle on hankittu traktorimönkijöitä. Nuo paholaisen keksinnöt kulkevat sen 60-65 km/h ja teinin käsissä laitteet liikkuvat sitä maksimia koko ajan. Myös tässä asuinalueella, missä on 30 km/h rajoitus.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pointti oli se, että miksi sillä mopoautolla ei voisi ajaa siellä reunassa, jos se on mahdollista turvallisesti.
Nytkin olisi ollut sauma ajaa n. 2 m reunemmassa, biin takaatulijat olisivat päässeet helposti ohitse?
Ja olisihan se mopoautoilijallekkin turvallisempaa kun jengi menisi helposti niistä ohi.
Nyt kaveri veti vaan tyytyväisenä keskellä ajorataa ja ei väistänyt yhtään?
Eihän sen varmaan olisi tarvinnutkaan väistää, mutta eikös se liikenne ole yhteispeliä?
Tuskinpa siihen muuta syytä oli kuin perinteinen "minulla on oikeus". Sama perustelu kuin pyöräilijöillä, jotka ajavat mieluummin ajotietä kuin vieressä olevaa pyörätietä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Tuskinpa siihen muuta syytä oli kuin perinteinen "minulla on oikeus". Sama perustelu kuin pyöräilijöillä, jotka ajavat mieluummin ajotietä kuin vieressä olevaa pyörätietä.
Sitten ajellaan Lance Armstrongeina spandexeissa aivan kuolemaa halveksuen ja jos joskus napsahtaa, niin autoilijat demonisoidaan. Itsekin fillaroin paljon ja kyllä mulla se itsesuojeluvaisto on päällimmäisenä, eikä se ”minulla on oikeus”. Olen myös jalankulkijana ollut useita kertoja jäädä suojatiellä punaisia päin paahtavan paskanhajuisen fillariohjuksen alle. Seuraavalla kerralla tönäisen ehkä nurin, jos saan tilaisuuden...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuskinpa siihen muuta syytä oli kuin perinteinen "minulla on oikeus". Sama perustelu kuin pyöräilijöillä, jotka ajavat mieluummin ajotietä kuin vieressä olevaa pyörätietä.

Vähän sama tunne tuli. Kaveri vaan veti ihan tyynenä siinä, ilman että todellakaan olisi väistänyt / antanut takaa tuleville tietä. Kävi kyllä mielessä, että olisiko pitänyt kiilata kaveri sinne ojan pohjalle =). No ei vais. Tuossa vaan käy vielä joskus hassusti kun noilla muovisilla paskakasoilla pyöritään tuolla 80-90 tonnisten rekkojen seassa. Siinä saa kaveria kerätä lusikalla sieltä "kymppipyöräsen" alta kun rekka sen jyrää...

@Fironic mainitsi nuo "saatanalliset" traktorimönkkärit... Niitä on valitettavasti kanssa tässä omalla kylällä. Kaasulla on 2 asentoa, on ja off. Tai no oikeastaan ne ovat niitä "kaksipaikkaisia" hytillisiä. Kovaa kyllä kulkee. Ja seassa vetää myös mopot ja kevarit. Ja ihan vakio vermeitä ovat joo. Toisin on sitä itselläkin ollut joskus Pv50 joka kulki varmaan sen 80 tjsp. Kaverilla oli aikanaan Suzuki S1, kulki sen vajaan satasen. Oli kyllä ihan fiksu veto testata mitä se kulkee. Mä vedin tota vajaata satkua TZR kevarilla ja se tuli vierellä. Siinä ois voinu napsahtaa ku hiekkatiellä ois kumoon menny =)
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Aamusella bongaa Helsingin keskustassa erilaista ajamista. Taannoin yksi kaveri ennakoi huolella vihreän vaihtumista pari kertaa kunnes luovutti ja ajoi hidastamatta punaisia päin. Toinen kuski Ruoholahdessa kahden kääntyvän kaistan kohdalla sujuvasti ajoi ulkokaistalta sisäkaistalle leikaten ja sitten takaisin omalle kaistalle. Hyvä, että viereisellä kaistalla oli pick-up, joka lähti rauhallisesti liikkeelle.

Eikös uuden tieliikennelain mukaan kaistanvaihdon saakin suorittaa kääntyessä, toki liikennettä vaarantamatta?


Sen voisi mielestäni määritellä seuraavasti: Alinopeus on sallittua nopeusrajoitusta alempi ja muuta liikennevirtaa tarpeettomasti hidastava nopeus.

Kuka sen alhaisemman nopeuden valinnan tarpeellisuuden tai tarpeettomuuden arvioi? Ainakaan sieltä takana olevasta autosta käsin ei pysty lainkaan arvioimaan toisen vireystilaa, autossa vallitsevia häiriötekijöitä tai mitään muutakaan mahdollista pätevää syytä miksi nopeus voi olla suurinta sallittua alhaisempi. Eli eiköhän anneta jatkossakin jokaisen kuljettajan tehdä se arvio omalle kohdalleen. Jos hermoja kiristää niin suosittelen laskemaan jatkossa ajoajat alhaisemmalla keskinopeudella, löysäämään pipoa sinne ratin taakse istuessa ja kuuntelemaan vaikka mieleistä podcastia ajon aikana.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikös uuden tieliikennelain mukaan kaistanvaihdon saakin suorittaa kääntyessä, toki liikennettä vaarantamatta?
En ole tästä kuullut, mikäli näin on niin on todella outo sääntö. Ymmärrän jos on tyhjä tie mutta jos mennään muiden kanssa niin ei mitään järkeä. Viittaan juuri edelliseen kommenttiini täällä. Kääntyessä kulmat on haastavat nähdä, pahimmillaan molemmilta puolilta tullaan kylkeen ja oot hodarissa keskellä.
Vaarantamatta? Ehkä parempi olisi liikennettä näkemättä? Joskus olisi jokin vanha ohjeistus hyvä pitää voimassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös